Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Vastaus: Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Ostakaa vaan Gigantista töllä tonnilla. Ekana kauppias kysyy että kalibroidaanko se, no siihen meni se 500€ alennus :D Tämä on nyt vissiin se seuraava myyntikikka jolla tv:tä saa mukamas halvalla :D

Seuraava varmaan kommentoi että kannattaa se kalibroida mutta kun mä en maksa tv:stä 1/3 osaa sen takia että se pitää vielä säätä erikseen jos sitä ei erikseen mainita!!

Nyt meni vähän ohi. Kyseessä on selkeästi erinomainen tarjous ja pointtinahan on nimenomaan se, että jos ei kelpaa niin eikun vaan roudaa kauppaan takaisin. Ei tarttee sikaa säkissä ostaa! Kalliimmatkin töllöt vaativat pääsääntöisesti asetusten säätöä ja jos sitä ei jaksa töllöä säätää kohdilleen, niin pitäisikö sitä sitten edes ollenkaan pelata tai katsoa leffoja? Parempi ehkä vaan katsoa salattuja elämiä töllöstä? Aikamoisen tärkeä asia kuitenkin nautinnon maksimoimiseksi on säätää asetukset kohdilleen. Tämä on tullut todistettua todella useaan otteeseen kavereiden luona.
 
Vastaus: Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Jep, eipä oo koskaan tullut töllöä vastaan mitä ei pitäisi säätää kohdalleen, että miellyttää omaa silmään.
 
Vastaus: Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Se kalibrointi on vähän niin ja näin. Jos niillä on oikeasti kunnon mittarit ja kalibrointikuvat käytössä, niin hifistelijälle ehkä ihan jees palvelu. Vähän tosin epäilen koko kalibroinnin laatua tuolla gigantissa. Kuvanlaatu on muutenkin subjektiivinen käsite, eikä se kalibroitu kuva välttämättä vastaa omaa mieltymystä. Itse sain telkkariini tosi hyvän kuvan säätämällä kontrastin ja valoisuuden kalibrointikuvien avulla, väreihin käytin liutaa laadukkaita valokuvia maisemista, luonnosta, kasvoista jne. Kyllähän tuo hieman asiaan perehtymistä ja vaivaa vaatii, mutta jokainen vähänkään enemmän teknisesti kyvykäs saa telkkarinsa itsekin säädettyä riittävän hyvin tuloksin.

Kaverilla käpistelin tuollaista 6000-sarjan Samppaa niillä samoilla matskuilla, millä säädin oman oledini ja Samsungissa oli esiasetukset homattavasti paremmin kohdillaan. Ihan rahan tuhlausta, jos tuollaisen kalibroinnista kellekään alkaa maksamaan.
 
Vastaus: Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Voihan Gigantin suhari tuputtaa mitä tahansa, ei niihin suostua tarvitse.
Niille jokainen joka tuohon erehtyy on pelkkää voittoa, kun käytännössä paketti repäistään auki, syljetään sisään, teipataan kiinni ja läimäistään kylkeen "kalibroitu"-tarra.
 
Vastaus: Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Kyseessä on selkeästi erinomainen tarjous ja pointtinahan on nimenomaan se, että jos ei kelpaa niin eikun vaan roudaa kauppaan takaisin.

Jos olisi kyse kassiin heitettävästä kulutuselektroniikasta, tuo voisi olla kuvailemallasi tavalla helppoa ja hauskaa, mutta 65-tuumaisen telkkarin kanssa ei ole enää kyse pikku roudailusta.

Ja kuten Torres tuossa mainitsikin aikaisemmin, telkkujen kalibroinnin kanssa mennään paljon enemmän katsojan henkilökohtaisten mieltymysten pohjalta. Toisin kuin esim. graafisten suunnittelijoiden monitorien kalibroinnissa, jossa pyritään tuottamaan mahdollisimman yhdenmukainen värimaailma painoprofiilien kanssa.
 
Vastaus: Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Jos olisi kyse kassiin heitettävästä kulutuselektroniikasta, tuo voisi olla kuvailemallasi tavalla helppoa ja hauskaa, mutta 65-tuumaisen telkkarin kanssa ei ole enää kyse pikku roudailusta.

No ei tietenkään ole. Kyllä sen kuitenkin saa hoidettua noin tunnissa ja hommaan tarttee kaverin sekä farkkuauton, jonka takapenkit ovat kaatuvaa mallia. Ainakin Sonyn ja Samsungin 65" mahtuivat Octavian takakonttiin vuosi sitten laatikkoineen päivineen. Ei se mielestäni ole loppujenlopuksi mikään iso homma ole kun miettii, että kyseessä on usean vuoden sijoitus. Ite asustelin vielä 7. kerroksessa tuolloin kun tuli kaksi 65" kannettua ja eihän ne hissiin mahtuneet...
 
Vastaus: Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Nyt kaikki uuden ison 4K-budjettitöllön pohdiskelijat tätä ihmettelemään ja nopeaan:
http://www.gigantti.fi/product/tv-j...5XXE/samsung-65-4k-uhd-smart-tv-ue65ku6075xxe
Tsamtsungin 65" 4K/HDR hintaan 1099€.

"It supports an HDR input, but it doesn't have the capabilities to display a more colorful picture." - http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ku6300

Ei ole kallis isoksi televisioksi, mutta ostaessa kannattaa pitää mielessä että HDR:ää tuossa mallisarjassa ei käytännössä ole.
 
Vastaus: Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Itse sain Gigantista telkkarin ostettuani kalibroinnin kaupan päälle. Se itse asiassa viimeisteli ostopäätökseni. Vaikka kalibrointi onnistuu pienellä vaivannäöllä kotikonsteinkin, on palvelu kuitenkin ihan hyvä olla olemassa. Huoltajat tsekkaavat myös kuolleet pikselit, joten eipähän tarvi ainakaan heti pakettia palauttaa [emoji57]
 
Vastaus: Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Eihän tuossa nyt ole kyse mistään hiton värien/kontrastin säätämisestä kaukosäätimellä, vaan koko tv:n ohjelmiston tms. kalibroinnista vai antoiko tuo myyjä aikanaan aivan väärää tietoa??
Se on sellainen homma mitä ei tehdä pelkästään tuosta vaan kaukosäätimellä, näin mulle sanoi gigantin myyjä kun kysyin että miksei sitä voi itse tehdä... En ole moista koskaan ottanut kylkiäisiksi enkä ota, enkä tiedä mitä ne tekee tv:lle mutta tuo tuntus olevan jokin uusi lisärahastuskeino lähinnä :D
 
Vastaus: Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Eihän tuossa nyt ole kyse mistään hiton värien/kontrastin säätämisestä kaukosäätimellä, vaan koko tv:n ohjelmiston tms. kalibroinnista vai antoiko tuo myyjä aikanaan aivan väärää tietoa??
Se on sellainen homma mitä ei tehdä pelkästään tuosta vaan kaukosäätimellä, näin mulle sanoi gigantin myyjä kun kysyin että miksei sitä voi itse tehdä... En ole moista koskaan ottanut kylkiäisiksi enkä ota, enkä tiedä mitä ne tekee tv:lle mutta tuo tuntus olevan jokin uusi lisärahastuskeino lähinnä :D
Niin siis, jos nyt ylipäänsä käyttävät ammattitason kalibrointimittareita. Ja se hommahan menee niin, että kamera ruutuun ja ohjelmalla määritetään mahdollisimman tarkkaan oikein rgb-väriavaruus sekä kontrasti.

Kuten todettua, kuvankäsittelyn ammattilaiselle tuo on tärkeä asia, jotta se ruudulla näkyvä matsku vastaa myös printin sävyjä. Televisiossa hyöty on aika marginaalinen, etenkin jossain tonnin lcd-paneelissa, missä ei etenkään kontrastin kohdalla päästä kuitenkaan likikään täydellisiin asetuksiin. Mahtaako kaikista edullisemmista televisioista edes löytyä sävykohtaisia värien säätöjä.

Ja ihan kaukosäätimellä sitä kuvaa säädetään. Haiskahtaa vähän siltä, että se Gigantin myyjä on puhunut ihan paskaa. Sillä ehdolla voisin kaupan päällisenä kalibrointia harkita, että saan mennä katsomaan, miten he sen käytännössä tekevät.
 
Vastaus: Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Eihän tuossa nyt ole kyse mistään hiton värien/kontrastin säätämisestä kaukosäätimellä, vaan koko tv:n ohjelmiston tms. kalibroinnista vai antoiko tuo myyjä aikanaan aivan väärää tietoa??
Se on sellainen homma mitä ei tehdä pelkästään tuosta vaan kaukosäätimellä, näin mulle sanoi gigantin myyjä kun kysyin että miksei sitä voi itse tehdä... En ole moista koskaan ottanut kylkiäisiksi enkä ota, enkä tiedä mitä ne tekee tv:lle mutta tuo tuntus olevan jokin uusi lisärahastuskeino lähinnä :D

Ei siinä kalibroinnissa kovin montaa kohtaa tarvitse säätää.

"Silmä" on niin sopeutuva että en kyllä näe suurta järkeä isoa kalibrointia teetättää ellei telkun perus harmaasävy skaala ole ihan päin peetä. (ellei ole halpa/ilmainen) Se mikä kannattaa telkun omistajien tehdä on se että säädetään harmaasävy palkki/liukuma testikuvalla siten että koko kirkkaus skaala näkyy eikä tumma tai kirkas osa puuroudu tai leikkaudu. Se onnistuu ihan kaukosäätimestä ja testikuvalla.
Periaatteessa harmaasävyn väritasapainokin onnistuu korjata katsottavaksi ihanomilla silmillä, jos harmaasävy skaala on väärän värinen (sinertää, punertaa jne.) niin parilla säädöllä sitä saa korjattua (ihan kuten nuo kalibroijatkin tekee) Se mitä kalibrointi palvelu/softat/tekijät tekee on se että nuo yllämainutut tehdään ns, matemaattisesti oikein eli saadaan mahdollisimman lähelle jonkun standardin mukaan. Normi katselulla on vaikea sanoa että onko joku keskiverto puolihimmeä vihreä 10 prosenttia pielessä vai ei. Mustan ja valkoisen tason säätö taas auttaa kaivamaan kuvasta mahdollisesti piiloon menneet yksityiskohdat.
 
Vastaus: Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Niin siis, jos nyt ylipäänsä käyttävät ammattitason kalibrointimittareita. Ja se hommahan menee niin, että kamera ruutuun ja ohjelmalla määritetään mahdollisimman tarkkaan oikein rgb-väriavaruus sekä kontrasti.

Tätä se on varmasti yrittänyt selittää mutta mennyt vähän metsään :D Siltikin, tuosta sit pitäs maksaa parhaimmassa tapauksessa satoja € , ei hyvä!
 
Vastaus: Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Itse sain Gigantista telkkarin ostettuani kalibroinnin kaupan päälle. Se itse asiassa viimeisteli ostopäätökseni. Vaikka kalibrointi onnistuu pienellä vaivannäöllä kotikonsteinkin, on palvelu kuitenkin ihan hyvä olla olemassa. Huoltajat tsekkaavat myös kuolleet pikselit, joten eipähän tarvi ainakaan heti pakettia palauttaa [emoji57]

Ja näin sai taas Gigantti myytyä yhden asiakaspalautus tv:n myytyä uutena.

Ei tässä tarkoituksena ole haukkua Giganttia.

Olen itsekin ja tulen olemaan Gigantin asiakas.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Eihän tuossa nyt ole kyse mistään hiton värien/kontrastin säätämisestä kaukosäätimellä, vaan koko tv:n ohjelmiston tms. kalibroinnista vai antoiko tuo myyjä aikanaan aivan väärää tietoa??
Se on sellainen homma mitä ei tehdä pelkästään tuosta vaan kaukosäätimellä, näin mulle sanoi gigantin myyjä kun kysyin että miksei sitä voi itse tehdä... En ole moista koskaan ottanut kylkiäisiksi enkä ota, enkä tiedä mitä ne tekee tv:lle mutta tuo tuntus olevan jokin uusi lisärahastuskeino lähinnä :D

Kodinkoneala elää nykyään melkein pelkästään näillä lisäpalveluilla. Pienhärpäkkeitä lukuunottamatta tuotteiden katteet ovat olemattomat. Välillä on jotain poikkeuksia/tuote-eriä, joissa katteet on hyvät.

Tuo kalibrointihan on nerokas rahastus. Nykypäivän ihminen ei viitsi/osaa säätää itse laitteitaan, joten sitä myydään kuin leipää. Millään tavalla personoituhan tuo ei ole, vaan tehdään ennalta määrättyjen arvojen mukaisesti. Siihen ruudun eteen laitetaan "spideri", jonka avulla kuva säädetään kohilleen. Tämän lisäksi TV:n ohjelmisto päivitetään, mikäli se on tarpeen ja jalustankin laittavat paikalleen. Kanavatkin haetaan, jos mahdollista. Kaiken voi tehdä itse. Kyllä tuolla kalibroinnilla hyvä kuva tulee, mutta paras kuva tulee kun jokainen säätää sen itselleen sopivaksi.
 
Vastaus: Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Siihen ruudun eteen laitetaan "spideri", jonka avulla kuva säädetään kohilleen.

Yleinen käsitys on että tätä nimenomaan EI Gigantin "kalibroinnissa" tehdä, eli se tosiaan on juuri parhaimmillaankin vaan että joku kesähessu naputtelee silmämääräisesti sinnepäin. Muutenhan siitä voisi kirjoittaa jopa ilman lainausmerkkejä.
Ja todennäköinen syy koko palvelun tarjoamiseen juuri että saavat myytyä asiakaspalautukset ylihintaan seuraavalle muka-viritettyinä, näin minimoidaan tappiot puljun absurdin laveasta palautusoikeudesta.
 
Vastaus: Ultimaattisen pelitelkun metsästys

Kannattaa myös lukaista Eurogamerin 4K-TV arvosteluja. Muutama päivä sitten arvostelivat Panasonicin 4K-TV:n.

www.eurogamer.net
 
Ylös Bottom