Tässä huomioitavaa, että täällä on nimenomaan tuolla tavalla parhaillaan Xbox One X Samsung QLED telkassa. Vahvistin on STR-DN1070. En ole vaan hirveesti käyttänyt tätä yhtälöä pelaamiseen, koska tykkään pelata nykyään kuulokkeilla ja naapurissakaan ei teekupit helise kaapissa kun ammun Awikalla PUBGissa...
Mutta sen vähän mitä olen kokeillut, niin aivan kuten olisi vähintäänkin muutaman kymmenen ms lip sync virhettä läsnä. (ääni tulee kuvaa perässä) Sitä on varmastikin vähäsen, mutta se on sitten vähän subjektiivista että milloin se alkaa oikeasti häiritsemään käytännössä. Ja pelistäkin kiinni, jossain nopeatempoisessa räiskintäpelissä ei mielellään saisi olla hirveesti, jossain yksinpeliseikkailussa ei niin vakavaa...
Tässä on aika monta muuttujaa, jotka vaikuttaa lopputulokseen, eli se että täällä on virhettä ei tarkoita että kaikilla olisi virhettä jotka tällä tavalla koneet kytkee.
1) Vahvistin
2) Televisio.
3) Tukeeko 1 & 2 vain perus ARC vai uudempaa eARC.
4) Konsoli ja minkälaiset ääniasetukset on päällä.
5) Peli jota pelataan.
6) Mitä codec käytetään. (Dolby Atmos, DTS X jne.)
Omassa vahvistimessa puuttuu eARC, olisi mielenkiintoista nähdä miten toimisi eARC kanssa mutta Sonyä ei paljon "vanhojen" vahvistimien tukeminen kiinnosta. Lähes identtiseen sisar malliin STR-DN1080 tuotiin eARC firmis päivityksellä taannoin. Ainoa ero vahvistimissa on aika pitkälti se, että toinen tukee Atmosta ja toinen ei. Olisi ollut varmastikin aika helppo duuni tuoda päivitys myös edelliseen malliin. No ei tuonut, yksi syy (muiden bugien ohella) miksi tämä tulee olemaan viimeinen Sonyn vahvistin. Palaan jammuun seuraavalla kierroksella.
PS. Sellainen disclaimer, että olen testannut työkseni 6 vuotta audio asioita ja saatan olla vähän "herkkä" tämän tyyppisille lip sync virheille kun tottunut mm. tätä asiaa kyttäämään haukan katseella ja mittalaitteilla. Voi olla, että monet muut ei ole moksiskaan jos vähän heittää...