Kirjaimelliseti paras kerta budjetti ei merkkaa mitään, voipi olla joku 500 000€ maksava microled seinä, jos haluaa ison kuvan.
Normaali-ihmisen budjetilla heittäisin itse:
LCD:
Sony xh90/x900h= tukee hdmi 2.1 juttuja, järkihintainen, ok kuva lcd:ksi
Sony xh/g95 (x950g)= ei tue 2.1 juttuja, hyvä kuva
OLED:
Sony A8H ei tue 2.1, kuva huippuluokkaa
Sony A9S -=-
LG mallit tukee 2.1, häviää sonylle kuvanlaadussa yms (hyvin hienoisesti)
Kohtahan nuo uudet mallit julkaistaan, niin kannattaa niitä katella tai odottaa mahdollisia aleja 2020 malleista.
HDMI 2.1 ominaisuudet on melko turhia omasta mielestäni, niiden takia en valitsisi itse töllöä. Se tuo käytännössä 4k/120Hz tuen, jolla ei tee konsoleilla juuri mitään koska harva peli sitä tulee tukemaan ja/tai pelit näyttää sen takia graafisesti huonommalta kuin 4k/60hz tms. Nuo muut Sonyt tukee 1080p/120Hz moodia joka varmasti riittää peleihin joissa 120Hz tuo jotain iloa.
VRR eli variable refreshrate on myös aika turha, koska tähänkin asti ihmiset on pelailleet ongelmitta telkkareilla. Lisäksi suurin osa peleistä tähtää edelleen lukittuun 30/60fps tilaan, joten satunnaisten frame droppien takia en tuota ainakaan itse kaipaa.
Samsungeja en suosittelisi, laatu on ollut vuosia huonoa ja töllö voi kestää takuuajan, tai hajota monta kertaa. + kusettavat tahallaan QLED nimellään, liian moni luulee sitä OLED vastineeksi vaikka onkin vain lcd.
LG töllöt on ihan ok, mutta Sony voittaa hienoisesti kuvanlaadussa+liiketoistossa + muutomassa muussa pienessä asiassa, sekä yleisesti laadussa.
Jos budjetti kestää, niin ottaisin 2021 vuoden mallin Sonyltä, jos on tiukempaa niin LG oled taikka tuo Sony x90h.
loppujen lopuksi erot on aika pieniä samaa tekniikkaa käyttävissä malleissa (oled vs lcd)
Itsellä on A85 / A8H, emännällä X950g /x95g ja molemmilla PS5, pelaillut sujuu hyvin ja pelit näyttää molemmilla hyvältä, eikä hdmi 2.1 ominaisuuksia kaipaa missään vaiheessa. (sonyn oma sydeemi osaa heittää ps5:ssä töllön pelitilaan peleissä ja leffatilaan leffoissa)