P
Poistettu jäsen 2125
Guest
Ensin tarvis lukita koko ja budjetti, sen jälkeen olisi helpompi suositella. Nyt menee vähän hiharavisteluksi. Black Friday tarjouksissakin yleensä on sitten kunnon rabatit noissa kalliimmissa telkoissa kuten mm. omassa vuosi sitten ostetussa. Noissa budjetti malleissa taas se isompikin tarjous saattaa olla aika marginaalinen. Eli ehkä kannattaa vaan nyt ensin päättää haluaako low vai hi endiä?
Itse menin pitkän pätkän aikoinaan LG:n budjetti malleilla, niitä oli parikin putkeen. Kaiken maailman smart-TV sälä jota en halua enkä tarvi oli minimissä, ei paljoa mitään kuvan(muka)parannus himmeleitä, jotka jokatapauksessa kytkisin pois päältä jne. Hintakin oli näissä kohtuullinen, selkeesti alle tonnin 40" Näimpä suosittelisin tähän kohtaan vaiks tätä LG:n budjettimallia: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/3675/jhndg/LG-43UJ635V-43-Smart-4K-Ultra-HD-LED-televisio
En tiedä onko tähän lähteeseen luottaminen, mutta ilmoittaa input lag 12 ms :O Vähemmän mitä olen koskaan nähnyt telkkarin spekseissä. https://www.displayspecifications.com/en/model/e9b6b4a
Ei tuon hintaluokan koneella tietenkään se HDR toistu kunnolla jne. Jos haluat että toistuu täytyy hakata pöytään tonni lisää. Budjetti tätä nyt tosiaan määrittelee.
Tossa muuten just mietin kun vähän kalliimpi Sony telkkarini kävi huollossa, siihen vaihdettiin emolevy. Oli varmaan tosi halpaa? Olisi kyllä ihan kiva tietää mielenkiinnosta mikä oli remontin hinta? Ei nyt mennyt omaan pikkiin tällä kertaa koska takuu. Mutta jos vika olisikin tullut päälle vähän myöhemmin niin olisi saattanut sattua fyysisesti mahaan vitutuksesta. Halvan telkkarin verran tuollainen remontti ainakin maksaa, ellei peräti kahden halvan telkkarin verran? Pelkät rahditkin oli varmaan jo satasen.
Nyt täytyy vaan rukoilla että toimii sen verta kun telkan kuuluu toimia eli tyyliin 10 vuotta. Tämän kokemuksen jälkeen olen vähän miettinyt että ehkä kannattaisi siirtyä takaisin noihin low end telkkoihin? Jos sellainen sitten hajoaa vaikka parinkolmen vuoden päästä käyttöönotosta takuuajan jälkeen, niin ei tarvi vetää ranteita auki.
Ja joo tiedän "virhevastuu on päällä takuuajan jälkeenkin" mutta on se silti ihan todella ärsyttävää rumbaa alkaa tappeleen myyjän ja maahantuojan kanssa sitä väsytystaistelua. Helpompi olisi ehkä vaan satsata pienempi summa näihin leluihin ja turvata selusta, tulla tavallaan tulla vähän jälkijunassa kehityksessä ja säästää paljon rahaa. Kuitenkin kannattaa muistaa että tuo ym. low end LGkin piekseen mennentullen palatessa kaikki vuosia wanhat hi-end mallit. Miksi täytyisi aina saada se paras tässähetinyt!? Heh sori meni tämä loppuosa vähän ajatuksenjuoksu-pohdinnan puolelle.
Boldaus oma:
On olemassa myös kotivakuutus joka ainakin mulla on toiminut usein eri laitteilla.
Ainakin 2 telkkaa laittanut takuuajan jälkeen kotivakuutuksen kautta ja saanut ohjeet hakea uusi telkka kaupasta...miinus omavastuu.