Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noose01
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuoreena LG C1 oledin omistajana täytyy ihmetellä kuinka telkkari himmentää kuvaa automaattisesti. Esim. pelien HUD-elementit muuttuvat vähän väliä suunnilleen valkoisesta harmaaksi ja kuva muutenkin himmenee selkeästi. Netflixiä katsoessa en ole huomannut mitään mutta pelatessa vaikkapa CoDia tuon näkee selkeästi. Virransäästö asetus on pois päältä.

Oledin ominaisuus vai joku asetus vielä väärin?

Sekä että.

Kannattaa katsoa tämä video läpi ja säätää sen perusteella asetuksia, jos mahdollista. Ääritapauksessa täytyy käydä huoltovalikon puolella, mutta se saattaa mitätöidä takuun.

Tuoreena LG C1 oledin omistajana täytyy ihmetellä kuinka telkkari himmentää kuvaa automaattisesti. Esim. pelien HUD-elementit muuttuvat vähän väliä suunnilleen valkoisesta harmaaksi ja kuva muutenkin himmenee selkeästi. Netflixiä katsoessa en ole huomannut mitään mutta pelatessa vaikkapa CoDia tuon näkee selkeästi. Virransäästö asetus on pois päältä.

Logohimmennys ja AI-palvelut pois päältä.

Kannattaa päivitysten jälkeen aina tarkistaa asetukset. Itsellä on ainakin AI-palveluiden automaattisen kirkkauden säädön laittanut päälle päivitysten yhteydessä.

Yllättävän ison vaikutuksen nuo huoltovalikon TPC ja GSR asetukset tekevät C1:ssä. Nehän on helppo käydä muuttamassa telsun oman nettisellaimen kautta, jos niin haluaa… harmi tietysti nuo takuu jutut, jos niillä vaikutusta.
Itse olin lähinnä huomannut Disney plussan Dolby vision elokuvissa/sarjoissa tuon tummenemisen, mutta näyttää siltä, että sitä on tapahtunut aivan kaikessa.

Logohimmennys ja AI-palvelut pois päältä.
Kaikki tuollaiset ovat pois päältä tietenkin.

Kirkasta kuvaa tuo näyttää himmentävän. Esimerkkinä bäfän uusin mappi jossa paljon kirkasta taivasta näkyvissä. Parhaimmillaan upeaa väriloistoa, mutta vähän väliä kuva ja kaikki värit yms. himmenevät todella silmiin pistävästi.

Ei tämä oled tainnut niin jumalainen telkkari ollakaan kun luulin. Qledissa näitä ongelmia ei ilmennyt.

Kaikki tuollaiset ovat pois päältä tietenkin.

Kirkasta kuvaa tuo näyttää himmentävän. Esimerkkinä bäfän uusin mappi jossa paljon kirkasta taivasta näkyvissä. Parhaimmillaan upeaa väriloistoa, mutta vähän väliä kuva ja kaikki värit yms. himmenevät todella silmiin pistävästi.

Ei tämä oled tainnut niin jumalainen telkkari ollakaan kun luulin. Qledissa näitä ongelmia ei ilmennyt.
Taitaa olla enemmän LG:n huonoutta, kuin oledin. LG taitaa ottaa vaan varman päälle ja suojelee paneelia turhan radikaalisti. Itse valitsisin Panasonicin, jos nyt ostaisin uuden telsun. Ainakaan oma vanhempi kakkos telsu, Panasonicin oled ei tee vastaavaa mitä LG C1:n.
Varsinkin kaikki, mikä tulee dolby visionina, muuttuu todella tummaksi C1:ssä. Jos pelaat Xboxilla ja käytössä on dolby vision, kannattaa muuttaa se HDR:si. Tosin tummumista tapahtuu, myös HDR:kin, mutta vähemmän(myös viiveen suhteen hdr on parempi, jos pelaat 120hz). Viimeinen keino on tosiaan huoltovalikon asetukset, minkä itsekin tein.

Mennyt sitten LG huonompaan suuntaan näissä myöhemmissä malleissa? Itselläni on LG C9 eikä mitään yllä mainittuja ongelmia.

Se on vähän kuin karkkia söisi. Joku tykkää tietystä mausta ja toisen mielestä se maistuu paskalta. Sama pätee miltä se näyttää. Itselläni LG CX käytössä enkä kertakaikkiaan löydä siitä mitään moitittavaa. En käytä mitään hemmetin mittareita tai vastaavaa kertomaan onko tämä hyvä vai ei. Mulle riittää, että omaa silmää miellyttää.

Sillä ei ole paskanrantuakaan merkitystä jos joku toinen on sitä mieltä, että mun töllön kuva on säädetty päin perberiä ja ei ole hyvä jos se mun omasta mielestäni on. Ug! Ei mulla muuta :D

Se on vähän kuin karkkia söisi. Joku tykkää tietystä mausta ja toisen mielestä se maistuu paskalta. Sama pätee miltä se näyttää. Itselläni LG CX käytössä enkä kertakaikkiaan löydä siitä mitään moitittavaa. En käytä mitään hemmetin mittareita tai vastaavaa kertomaan onko tämä hyvä vai ei. Mulle riittää, että omaa silmää miellyttää.

Sillä ei ole paskanrantuakaan merkitystä jos joku toinen on sitä mieltä, että mun töllön kuva on säädetty päin perberiä ja ei ole hyvä jos se mun omasta mielestäni on. Ug! Ei mulla muuta :D
Juurikin näin. Paremmin tätä asiaa ei voisi sanoa. Itse en myöskään maksaisi penniäkään näistä kalibrointipalvelujen ryöstöhinnoista. Itse olen kalibroinnit suorittanut netistä löytyvien testien/ohjeiden mukaan ja tulokseen olen ollut enemmän kuin tyytyväinen.

Viimeksi muokattu:
Juurikin näin. Paremmin tätä asiaa ei voisi sanoa. Itse en myöskään maksaisi penniäkään näistä kalibrointipalvelujen ryöstöhinnoista. Itse olen kalibroinnit suorittanut netistä löytyvien testien/ohjeiden mukaan ja tulokseen olen ollut enemmän kuin tyytyväinen.
Sama periaate täällä. Villi veikkaus, että tiettyjen ketjujen kalibrointiin tuskin edes oikeita kalibrointi välineitä käytetään. Todennäköisesti warm 2 päälle ja perussäätöjä valikoista.

Toisaalta jos taaloja olisi liikaa niin olisi mielenkiintoista kalibroida töllö ammattilaisen toimesta, jotta näkisi mikä vaikutus sillä olisi.

Ei ne oikeat kalibrointivälineet ole kovin kalliita ja kalibroinnin oppii muutamassa tunnissa. Telkun kalibroinnissa ei vaan ole mitään järkeä, kun tuskin kukaan käyttää telkkua kuvankäsittelyyn.

Näinhän se menee ja itse taisin kirkkautta vähentää omasta Sony XH90 telkusta, kun sen ostin ja muuten taitaa olla ihan tehdasasetuksilla ja hyvältä näyttää.

Kyllähän se vaan on niin että noiden lg n oledien abl,absl pilaa muuten loistavan telkkarin tolla järjettömällä pumppaamisella jos pidät taustavaloa yhtään isommalla että kuvasta jotain selvääkin saa. Pahin tossa oli cx sän kanssa että pitkissä kohtauksissa jossa kuva staattinen mutta pimeä telkkari heittää jonkun asbl n päälle ja tummentaa kuvaa lisää. Huoltovalikosta tpc ja gsr offille niin auttaa alkuun mutta ei poista sitä kokonaan kuitenkaan.

Itsellä oli puol vuotta cx ja vaihtoon läksi noiden syiden takia.

Oledia voisin itse harkita uudelleen ainoastaan jos bulled proof palamisen esto ja kirkkautta riittää ilman että himmentelee kone itsekseen.

Itse en ole ottanut huoltovalikosta mitään pois ja ainoa materiaali missä näkee mitään kirkkauden muuttumista on jääkiekkolähetykset. Ei siinäkään kyl häiritse vaan lisää yksityiskohtia.

Toki osa ihmisistä on palautellu QD-OLEDejakaan kun Ozark ei ole näyttänyt kirkkaalta. Itse kyl pidän DVn niin peleissä kuin leffoissa ja se on aivan timanttista niinkuin kuuluukin olla. Hämärät kohtaukset on hämäriä kuten masteroija on halunnut ja kirkkaat kirkkaita. Kaiken ei ole tarkoituskaan olla silmät polttavan kirkasta.

Eikös se oo C2:kin, kuten kaikki aiemmat sukupolvetkin, valittu Rtingsissä ja muissa teknomedioissa vuoden televisioksi tai ainakin pelitelevisioksi. Aika ihme homma, että näin käy aina ammattilais ja hifistiraadeissa, jos tuo kuva on ihan pilalla. Vähän epäilen, että joskus vikaa voi olla aasiakkaassakin.

Voin vain kuvitella kuinka hankalaa ihmisen elämä voikaan olla jos täydellisen kuvan metsästämisen lisäksi vaatii myös lisäksi täydellisen äänentoiston. Kumpikaan kun ei koskaan valmiiksi tule. :D

Itse en ole ottanut huoltovalikosta mitään pois ja ainoa materiaali missä näkee mitään kirkkauden muuttumista on jääkiekkolähetykset. Ei siinäkään kyl häiritse vaan lisää yksityiskohtia.

Toki osa ihmisistä on palautellu QD-OLEDejakaan kun Ozark ei ole näyttänyt kirkkaalta. Itse kyl pidän DVn niin peleissä kuin leffoissa ja se on aivan timanttista niinkuin kuuluukin olla. Hämärät kohtaukset on hämäriä kuten masteroija on halunnut ja kirkkaat kirkkaita. Kaiken ei ole tarkoituskaan olla silmät polttavan kirkasta.

Eikös se oo C2:kin, kuten kaikki aiemmat sukupolvetkin, valittu Rtingsissä ja muissa teknomedioissa vuoden televisioksi tai ainakin pelitelevisioksi. Aika ihme homma, että näin käy aina ammattilais ja hifistiraadeissa, jos tuo kuva on ihan pilalla. Vähän epäilen, että joskus vikaa voi olla aasiakkaassakin.
Hämärät kohtaukset menee niin mustaksi ettet sitten erota mitään yksityiskohtia....noh...on ainakin musta mustaa ;) sanotaan myös black crushiksi.... Ja kirkkaat kohdat vetää harmaaksi kun tarpeeksi kauan staattisena ruudulla.... Ei toi oledi ole lähelläkään vielä mikään messias telkkari.

Esim. Hdtvtestin vincent on kullä niin pahasti lg n sponssoroima että ihan pahaa tekee. Kuten jo aiemmin sanoin niin noi oledin heikkoudet on vielä niin pahoja ja rasittavia (abl) , että tähän huusholliin tota tekniikkaa ei tule ennenkuin jotain konkreettista parannusta tulee.

Mutta hyvä että olette tyytyväisiä ja katselette telkkareitanne ilman mitään säätämistä :)

Hämärät kohtaukset menee niin mustaksi ettet sitten erota mitään yksityiskohtia....noh...on ainakin musta mustaa ;) sanotaan myös black crushiksi.... Ja kirkkaat kohdat vetää harmaaksi kun tarpeeksi kauan staattisena ruudulla.... Ei toi oledi ole lähelläkään vielä mikään messias telkkari.

Esim. Hdtvtestin vincent on kullä niin pahasti lg n sponssoroima että ihan pahaa tekee. Kuten jo aiemmin sanoin niin noi oledin heikkoudet on vielä niin pahoja ja rasittavia (abl) , että tähän huusholliin tota tekniikkaa ei tule ennenkuin jotain konkreettista parannusta tulee.

Mutta hyvä että olette tyytyväisiä ja katselette telkkareitanne ilman mitään säätämistä :)
Ei oo kyllä oledissa sitä ongelmaa, että yksityiskohdat häviäis tummissa kohdissa. Se on enemmänkin local-dimming ongelma leditelsuissa. Ja niissä missä sitä ei ole, on sitten surkea kontrasti ja musta ei ole mustaa. Mut nämä ei tietysti haittaa? :)

Ei vedä edes puhtaan valkeita hud-elementtejä harmaaksi tunteja kestävässä pelisessiossa. En tiedä miten staattisia hommia sillä sitten pitää tehdä vai täytyykö väkisin vetää asetukset semmoiseksi, että sen saisi itselle ja omaan käyttöön sopimattomaksi?

Vincenthän se varmaan onkin kaikkien hifi- ja teknomedioiden takana. Vai onko kaikki muutkin LGn palkkalistoilla?

Mistä nyt tuli, että mitään säätämistä? Itse sanoin, että ei ole tarvinnut huoltovalikosta mitään poistella käytöstä, että toimii hyvin. Oon minä moniakin erilaisia asetuksia tehnyt ja etsinyt itselle sopivimpia säätöjä. Aika paljon vaihtelee yksilöittäin mistä tykkää ja semmonen vimpan päälle tarkasti kalibroitu ei välttämättä ihan kaikille uppoa. Ja itsekin olen säätänyt selvästi suositusta kirkkaammaksi ja värikkäämmäksi oman ruutuni, mitä ihan pimeään huoneeseen suositeltaisi.

Aika kitkeriä hessuja kyl parit tällä palstalla. Mietityttää mikä lie moisen takana. Ei mulla ole ainakaan mikään tarve täällä heitellä liioiteltuja ja osin jopa vääriä tietoja muiden TV-valinnoista, vaikka sääliksi kävisikin, kun eivät ole valinneet parasta.

Viimeksi muokattu:
Kuvahan ei tuossa C1:ssä ole missään nimessä huono, päin vastoin. Aiheutti vain pientä ihmetystä kun tuo kirkkaus pumppaa miten sattuu vaikka kaikki automatiikka on pois päältä. Multiplayer-peleissä tämän huomaa kun ravataan samoilla kartoilla tunti tolkulla. Aina ne samat näkymät (yleensä kirkkaammat kohdat) aiheuttaa harmaan/haalean kuvan verrattuna siihen mitä se parhaimmillaan sitten taas on. Eikä saman kuvan tarvitse olla edes kauaa paikallaan ruudussa vaan kyllä tuo varsin sukkelaan tahtiin vaihtaa kirkkautta.

Huoltovalikkoon tosin en aio koskea jos se mitätöi takuun, kuitenkin tuliterä töllö kyseessä.

Niin ja leffoja katsellessa kuva on omaan silmään erinomainen koko ajan, enkä ole huomannut mitään ihmeellistä kirkkauden säätelyä toistaiseksi.

ABL:n esiintyminen riippuu paljon myös asetuksista. Omassa CX:ssä asetuksilla: Oled light 80, Contrast 90 ja värit Warm2 ei esiinny lainkaan. Oled light 100 ja värit Cool asetuksilla tulee abl rasitteeksi.

Ylös Bottom