Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uncharted 3: Drake's Deception

Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

En vaa ole samaa mieltä. Flow olisi ollut pilalla, jos niitä ei olisi tullut vastaan. Kulunutta termiä sitten kai pitää käyttää: agree to disagree. ;) Mielestäni yleinen flow pelissä ei ole hyvä, jos yhdessäkään kohdassa ei joudu suorittamaan tai vaihtamaan strategiaa vähän reilummin. Toki tarina soljuu setpiecestä toiseen sujuvammin, mutta kuten sanoin, jos tätä kaipaa, se easy löytyy sieltä. Ei varmasti joudu suorittamaan tai turhautumaan.

Kakkosen loppubossin voisin ehkä hyväksyä korkeimmilla vaikeustasoilla sinne kritiikin puolelle, siinä oli selkeitä ongelmia, jotka eivät olleet pelaajan käsissä.
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

En vaa ole samaa mieltä. Flow olisi ollut pilalla, jos niitä ei olisi tullut vastaan. Kulunutta termiä sitten kai pitää käyttää: agree to disagree. ;) Mielestäni yleinen flow pelissä ei ole hyvä, jos yhdessäkään kohdassa ei joudu suorittamaan tai vaihtamaan strategiaa vähän reilummin. Toki tarina soljuu setpiecestä toiseen sujuvammin, mutta kuten sanoin, jos tätä kaipaa, se easy löytyy sieltä. Ei varmasti joudu suorittamaan tai turhautumaan.
Jep, mielipideasioitahan nämä ja hauskaa lueskella, miten monilla eri tavoilla saman pelin voi kokea. Itse taidan vain vierastaa noita adrenaliininhöyryisiä osuuksia, joissa niskaan vyörytetään "liikaa" kerralla. Se on toki hyvä, jos strategiaa pystyy vaihtamaan mutta mielellään ei pakotettuna.

Kakkosesta muistuu mieleen parikin kohtaa (tämä kappale voi vähän spoilata, jos tuo joltain on vielä pelaamatta), joissa tuo oli toteutettu aivan älyttömän hyvin. Eli talvinen taistelu junavaunujen seassa ja loppupuolen luolasto, jossa vastaan tulee oikeastaan kaikkea mahdollista perusvihuista minigun-goljatteihin ja niihin yliluonnollisiin pirulaisiin saakka. Noissa taistelualueet olivat riittävän laajoja ja avoimia, ja suoraviivaisella lähestymistavalla sai varautua melkoisen tylyyn myllytykseen.

Molemmissa pystyi kuitenkin hiiviskelemään ja harventamaan vastarintaa yksi kerrallaan minuuttikaupalla ennen sitä konfliktin avaavaa ensimmäistä laukausta. Oman lähestymiskulmansa sai valita vapaasti ja oli tulevissa peleissä miten paljon tulitaistelua tahansa, tuollaisia areenoita toivoisi paljon, paljon lisää.
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Tähän osaan on kanssa tehty sellainen helpotus, että aina kun tulee iso taistelu niin sieltä löytää jonkun hieman järeämmän aseen.

Tässä pari esimerkkiä: Kuolleiden laivojen satamassa kun tuli se iso taistelu, ennen kun nousi sinne ohjaamoon. Sieltä löysi hammerin ja sen ison tykin joka on maassa kiinni. - Laivakentässä kun taisteli siellä isossa aulassa sieltä löysi tau-sniperin ja hammerin. - Lopussa kun tulee niitä "yliluonnollisia" vihollisia niin sieltähän löytää ihan kaikkea. Hammerin, tausniperin, singon, sas:n... Jos vähän viitsii ympärille katsoa niin yleensä löytyy joku hieman tehokkaampi ase.
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Vähän OT, mutta tuli hankittua London Philharmonic Orchestran Greatest Video Game Music, jolta hämmentävää kyllä löytyy muutakin kuin perinteisiä valintoja. Mukana on mm. Unchartedin soundtrackilta Nate, josta on tehty rauhallinen ja seesteinen versio, joka loppupuolella saa hivenen majesteetillisia piirteitä. Muuten levy ei ole yhtä hyvä kuin Tokyo Philharmonics -poppoon tuotanto, mutta mukana on silti helmiä.

Toki itse peliäkin on tullut taas jatkettua eteenpäin, ja nyt alkaa loppu lähestyä ainakin vihuista päätellen. Tuli valitettavasti kuitenkin pelattua pari chapteria lievässä pöhnässä ja viimeisin checkpoint pisti pitkän aikaa miettimään mitä hittoa oikein kuluneella viikolla on tapahtunut :D mahtoikohan pelissä olla mahis katsoa aiemmat välivideot? Tuntuu kuin olisin menettänyt pöhnäpelatessa jonkun juonikuvion.
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

mahtoikohan pelissä olla mahis katsoa aiemmat välivideot?
Aiemmissa osissa muistaakseni oli tämmöinen ominaisuus mutta tässä ei taida onnistua. Yksittäisiä lukuja voi toki pelata uudestaan kun ne on kerran pelannut läpi.
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Tuli julkkarina tuo peli pelattua läpi (koko yöhän siinä meni). Oli varsin addiktoivaa ja ...

<spoileria pelin lopusta>
... niitä tulihirviöitä lukuunnottamatta todella hyvä peli. Ne lopun örkit jäi vähän vituttamaan siinä mielessä, etten ole peliin sen jälkeen edes koskenut (tosin BF3 on kyllä vienyt muutenkin aikaa).

Noh eiköhän tästäkin tule platina vielä joskus vedettyä, hieman pelottaa vetää murkaavalla noi viimiset tehtävät...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Nyt kun alkaa oleen kunnolla tunteja alla, niin laitetaahan U3 moninpelistä kokemuksia ja fiilareita jakoon ihan pitkällä kaavalla!

Pahoittelut pitkästä wall of text tyyppisestä viestistä, en ole jaksanut spämmiä joka asiasta ja tuntemuksesta tiedonjyväsiä päivittäin tai edes viikottain vaikka olen tässä U3 moninpeliä Bäfä 3 ohella pelannut jo pidemmän aikaa. Osa fiilinkeistä perustuu ”Multiplayer Experience” versioon joka tuli noin kuukausi ennen julkaisua Plus jäsenien saataville. Laitan tähän siis kerralla vähän isomman pläjäyksen juttua, ne lukee jotka jaksaa ja joita kiinnostaa mutta ei ole pakollista. :)

Osa toki tietää kakkosen perusteelta mistä Uncharted moninpelissä on kyse, mutta yleisesti ottaen aihe on aika tuntematon käsite. Moni casuaalimpi pelaaja ei välttämättä edes tiedä, että mokoma on olemassakaan ja mieltää pelisarjan puhtaasti poikkeuksellisen hyväksi yksinpeliksi mitä se toki onkin. Osassa arvosteluissakin moninpeli kuitataan parilla virkkeellä pakollisena sutaisuna, vaikka yhä useampi janoaa hienon kampanjan ohella myös pitkäaikaisempaa viihdettä nettitaistelujen muodossa. Mistään sutaisusta ei tässä tapauksessa todellakaan ole kyse, jo kakkonen oli hyvin huollisesti suunniteltu verkkorymistely ja kolmosen myötä konseptia on kehitetty edelleen. Sonyn markkinointikoneisto on mielestäni tässä siis vähän epäonnistunut. Paketti alkaa olemaan laadultaan ja sisällöltään sellainen taidonnäyte, että jonkin tason rummutukseen olisi jo pikkuhiljaa aihetta. Jos katsotaan vaikka naapurin leiriin, niin siellä esim. GOW. Kaikki tietää, että GOWissa on hyvä moninpeli ja että siinä voi sahata toisen pelaajan kahtia. Harva boksipelaaja mieltää sen automaattisesti pelkäksi yksinpelirymistelyksi. Mutta voivottelu sikseen ja aiheeseen!

Laatu, moninpelivalitkot/party ja puheäänet:

Moninpeliosuuden ehkäpä paras puoli on tekniikkapuolen toimintavarmuus. Jos kesän Betassa tulleet pelitunnit otetaan laskuihin, niin nyt on kasassa jo yli 70 häiriövapaata pelituntia, jos peli alkaa niin se myös porskuttaa vaikka maailman tappiin. Ei kräshää, ei sekoile. Ei tipu pelistä, never_näin ainakin silloin kun pelaa yksinään. Partyn kanssa pelatessa olen ollut todistamassa yhtä häiriötilannetta, mutta silläkään kertaa se ei osunut omalle kohdalle. Niin kauan kun pelaa yksin, niin ei vaivaa mikään ongelmat koskaan. Jos on liikenteessä partyn kanssa, niin ongelmia voi tulla matchmaking liittyen. Välillä yksi pelaaja saattaa jäädä rannalle muiden siirtyessä matsiin. Workaround em. ongelman suhteen on varmistaa muilta aina mappiäänestyksen jälkeen, että onko kaikilla ”starting match in XX seconds” -tila. Jos ei ole, niin sitten on pakko logata PSN networkista ulos ja tehdä uusi party (tässä tilassa ei ole enää cancel nappia) Eli pientä ongelmaa kuitenkin, toivotaan, että NG laittaa tuon kuntoon hetimiten, uskon että tutkivat ja korjaavat. Onni onnettomuudessa kuitenkin, ettei estä tai muutoin haittaa ylenpalttisesti. Ongelman pääsee kiertämään suht. helposti.

Valikoiden kanssa saattaa hetken olla kujalla, mutta kun niihin ajan mittaan tottuu on varusteiden muokkaaminen matsien välissä luontevaa. Kun tässä on kaikenlaisia Socom Special forces kaltaisia räpellyksiä nähnyt tänä vuonna, niin todellakin osaa taas arvostaa että mm. matsin odotteluajan voi hyödentää tutkimalla varusteita ja muutella niitä tilanteeseen/pelimuotoon/mappiin sopivaksi. Yleensä aikaa suorittaa tuunausta ja ihailla uusia avattuja varusteita on riittävästi. Tuo odotusaika nyt on oikeestaan samaan aikaan plussa sekä ehkä osalle pelaajia pikku miinus. Joidenkin mielestä olisi varmaan kiva päästä HETI uuteen peliin, eikä odottaa MINUUTTIA koska sehän on iäisyys ja pää hajoaa OIKEESTI. Omasta mielestä minuutin parin breikki on ihan tervetullut ja ehtii käymään vaikka jääkaapilla tai muilla asioilla pikaisesti välissä. Mitä tulee partylobbyn ja matsien etsimisen käyttöliittymään, niin selvästikkin on pelaajan näkövinkkelistä asioita funtsittu jotta pelaaminen tapahtumana olisi mukavasti ja helposti eteenpäin soljuvaa eikä aiheuttaisi varsinkaan turhaa stressiä ja voivottelua. Olihan nämä perusasiat jo toki U2 pelissä aika hyvin hanskattu. Voisin siis melkein leikilläni ehdottaa, että Zipperin Special Forces pelin UI suunnittelusta vastanneet kehittäjät lähetetään muutaman kuukauden kestävälle työharjoittelu-jaksole NG:n studiolle, niin oppisivat ehkä mitä tarkoittaa käyttäjälähtöisyys pelin UI suunnittelussa. :D

Puheäänien toimivuutta ei valitettavasti vieläKÄÄN voi pitää itsestäänselvyytenä pleikkarilla, mutta Naughty Dog on haskannut tämänkin puolen kiitettävästi ja äänet toimii aina ja hyvällä laadulla. Pelissä on jostain syystä yllättävän vähän mutelle käyttöä, vain harvoin ärsyttäviä huutoapinoita tapaa puplalla. Tarvittaessa mute all nappi kuitenkin löytyy kätevästi kun klikkaa oman nimen kohdalla matsia odotellessa. Mute all jättää kuitenkin fiksusti oman partyn sisäisesti mikit auki eli niitä ei tarvi erikseen aina kikkailla. Voice toteutusta ja toimintavarmuutta voisi siis haukkua jopa erinomaiseksi! Tähän asiaan liittyen tulee mieleen, että DICEn puheäänistä vastaavat inssit voisi lähettää Naughty Dogille kesäharjoitteluun.

Gameplay ja mapit:

Empä ollut alunperin mikään 3rd person räiskintäfani, mutta tässä sitä ollaan ihan pauloissa kolmannen persoonan räiskyttelypeliin. Joskus tuli melkeimpä näppylöitä ja muita allergisia oireita 3rd person pelaamisesta, ei vaan yksinkertaisesti napannut lainkaan. Tosin täytyy myöntää, että vielä tänäkin päivänä olen Ubisoftille hieman katkera kun pilasi mainion Ghost Recon FPS-pelin 3rd person hölmöilyllä. Ehkä osin siitäkin syystä U2 julkkarin aikoihin vielä 3rd person ahdisti liikaa ja U2 pelinäkin jäi väliin ja aloin pelaamaan sitä vasta aiemmin tänä vuonna kun halusi kokeilla jotain uudenlaista. Nyt kun asiaan on tarkemmin perehtynyt, niin ymmärtää että varsinkaan nämä U-pelit ei kaikkine kiipeilyineen ja hyppelyineen olisi ekasta persoonasta edes mahdollista. Myöskin Socom: Confrontation on osaltaan opettanut, että kyllä 3rd person räiskintäkin voi toimia jos se tehdään oikein.

U-peleissä seiniä pitkin kiipeilyt/hyppimiset mahdollistaa poikkeuksellisen hienon ja erilaisen mappisuunnittelun. Jo kakkosessa oli huippumapit ja kolmosessakin asia on mennyt melkolailla nappiin, kaikki mapit on mielestäni joko hyviä tai erittäin hyviä. Mappeja on julkaisuversiossa 11 kappaletta ja jokainen tukee jokaista pelimuotoa. Tähän on varmaan turha lähteä mappeja kuvailemaan, koska Youtubesta löytyy varmaankin miljoona gameplay videota eri mapeista. (kiitos peliin integroidun teatterimoodin ja Youtube upload ominaisuuden) Sen verta voi suojautumis toimitnoa kommentoida, että toisin kun Socom: Special forces pelissä, ei cover systeemikään ole pilattu mitään. Suojassa oleminen on hyvin tasapainossa ja reilu peli. Harvemmin tuota tulee edes käytettyä. Coveriin meneminen on usein iso riski, koska naatti tippuu jalkoihin ennen kuin kissaa kerkee sanomaan tai sitten tulee kuulaa selkään tai kylkeen. Suojan takaa ei myöskään singahdeta kuin viereti ukko ylös ja samalla nanosekunnilla ammuta headshottia. (Special forces style) Osaltaan sprintti vielä helpottaa suoja-kämpperiltä pakoon pääsemistä. Lisäksi ”mamoja” suojapaikkoja en ole pistänyt merkille, eli ainakaan yksinään pelatessa ei ole varaa jäädä suojien taakse asumaan ja odottelemaan helppoa maalia. Tiimipelin avulla toki vähän voi vähän kämpperöidäkin jos kaveri katsoo selustaa ja sivustaa.

Lagiefektiä ilmenee todella vähän. Itse en ole vielä onnistunut erottamaan peleistä että missä olen mahdollisesti itse hostina tai missä toinen suomalainen host? Vaiko onko hostit ihan muuallapäin maailmaa? Aina samanlailla siinä ammutaan ja samanlailla sen taistelun joko voittaa tai häviää. Jos kuolo korjaa, niin syyllinen on lähes varmasti aina vain ja ainoastaan ohjaimen ja sohvan välissä. Liimatähtäintä pelissä kyllä on, mutta sen verta pieni että pelaajalla on täysi tekeminen että saa tapon. Niitä ei saa pelkällä napin painamisella, rekyyli ja hajonta vaikuttaa useimmissa aseissa huomattavasti asiaan oman likkuumisen ja kikkailun lisäksi.

Asetasapaino:

Vaikka vielä ”Multiplayer Experience” esiversiossa oli lonkalta ampumis + melee ongelma niin nyt sekin asia on korjattu. Jokainen asetyyppi on yleensä jossain asiassa hyvä ja toisaalta toisella alueella heikko. Juuri niinkuin kuuluu siis. Rynkyt -> Erityisen kovia medium matkalla. Pislat -> Kakkos-aseita, toimii lyhyelle hyvin ja mediumillekin saattaa joskus kannattaa yrittää. Snipat -> Pitkälle hyviä, mutta lähitaistelussa kömpelöitä. Mahtuu sinne mukaan yksi konepistoolikin kakkosaseeksi joka on siis odotetusti läheltä kova, mutta pidemmälle on turhaa sillä haastaa rynkkyä. Lisäksi pari haulikkoakin löytyy, pumpputoiminen ja 2 piippuinen katkaistu malli. Ne eivät kuulu valittaviin perusaseisiin, mutta niitä voi poimia kartoilta ns. ”power aseina” Odotetusti ovat hyvinhyvin tehokkaita läheltä. Muista poweraseita on mm. kranunheitin, RPG.

Jotkin aseet on toki parempia ”all around” aseita sopii useimpiin tilanteisiin paremmin kuin jokin toinen vastaava. Itse en osaa vielä määrittää, että mikä on lopullinen suosikki kun olen jämähtänyt pelaamaan burstia ampuvalla G-Mal rynkyllä. G-Mal on erityisen kova medium matkalta ja on hyvin pitkällekin vielä tappava varsinkin jos siinä on accuracy varuste päällä. Aivan iholle G-Malin kanssa ei kuitenkaan kannata tunkea, ellei pääse ihan puskista kimppuun. Aseita ei ole määrällisesti mitenkään ylenpalttisesti, eikä mielestäni tarvikkaan olla. Näillä mennään ja ne ovat erittäin hyvin tasapainossa, peleissä tulee vastaan kaikkia aseita ja mitään OP en ole spotannut. Ainoastaan Tau-sniper kiikarirevolverin roolista en ole aivan varma että onko sillä mitään virkaa? Onko se alitehoinen? Mielestäni selvästi huonoin kakkosase, mutta voi olla siitäkin kyse etten vaan osaa tai ole löytänyt vielä oikeenlaista käyttöä? Mutta ihan jees, pieni määrä kättä pitempää ja selvä peli. Ei mitään järkeä olisi 150 aseella joissa olisi tyyliin eri skini. Tai sitten jos olisi eroja oikeesti, niin aika mahdoton olisi saada tasapainoon ja osa aseista jäisi luultavasti turhana paitsioon.

Pelimuodot yms.

Kilpailullisia pelilistoja on viisi:

Team Deatchmatch
Free For All
Team Objective (pelityyppi vaihtuu lennosta)
Three Team DM (2 vs 2 vs 2)
Hardcore (TDM, eikä siis tarkoita helponnettua tapon saamista kuten CODissa tai bäfässä, vaan pitää saada enemmän kuteja perille jotta saa tapon. Ei lainkaan boostereita tai kickback bonuspalkintoja)

Kaikki pelimuodot on hubaa! En oikeestaan jää mitään erityistä tässä osastosa suuremmin kaipaamaan. Kakkosen Elimination puuttuu ja täytyy myöntää, että ehkä sitä voisi rundinpari sillontällön vetää. Toivottavasti tulee joskus päivityksellä tai DLC takaisin valikoimiin. Kaikki muut pelimuodot on respahommia ja vaikea tähän peliin olisi jotain pommin plänttäystä ilman respoja kuvitellakkaan. Jos on hyvä porukka kasassa, niin Plunderi tai Objective (vaihtuvat tehtävät) on aikalailla varma valinta. Ei varmaan tule tylsää hetkeä niissä! Jos taas on yksin liikkeellä, niin varsinkin Plunderia kannattaa välttää. Siinä saattaa alkaa ottaan välillä pattiin jos random-tiimikaverit touhuilee omiaan eikä edes yritä pisteitä vaan kämppii jossain helppojen tappojen perässä. (Vrt. sama fiilis kun pelaat Bäfän Rushia ja puolet omasta random tiimistä hyökkäys vuorolla snipana jossain kolossa kämppimässä tai muutoin vaan tekee kaikkea muuta paitsi plättää)

Em. harmitus on btw. ainoa asia joka U3 monipelissä on koskaan ottanut aidosti pattiin, kaikki vaan kertakaikkiaan AINA toimii ja pelaaminen on hauskaa. Korkeintaan oma huonous välillä kiroiluttaa, mutta siihen löytyy lääkeettä eli lisää reeniä vaan! Reeni tosiaankin myös palkitaan, eli oppimiskäyrää on jossainmäärin ja mappituntemuksen saaminenkin ottaa aikansa. Sellainen seikka vielä, että varsin kiva ”välipala pelinä” Vaikka ei olisi aikaa kun vartti tai puoli tuntia, niin siinä kerkee kyllä vähäksi aikaa heittään aivot narikkaan ja ottaa parit nopeat FFA tai TDM matsit. Sitten erikseen on ne pelit jotka melkein tarvii kalenteriin merkata ja joihin varataan aikaa kunnolla, Bäfä 3 noin esimerkkinä.

Kontrolleista ei tähän sen enempää, koska ne on aika samat kuin yksinpelissä ja U2. Niistä ei valittamista kunhan ensin tottuu niihin + kameran käyttöön. Grafiikka on parasta konsolimoninpelissä ikinä, ei siitä sen enempää, En ehtinyt myöskään co-op asiaa tai teatteria Youtube toimintoineen avaamaan yhtään tässä megapostauksessa, mutta ehkä tämä riittää tältä erää. En koikeestaan vielä tiedäkkään co-opista paljoa kun vasta muutamia pelejä alla, sen kuitenkin näki samantein että siinäkin osastossa ollaan onnistuttu. Jos joku muu foorumilainen on tuohon co-op osastoon enemmänkin hakannut tunteja, niin olisi mukavaa lukea fiiliksiä ja vinkkejä aiheesta. Sen verta on tullut pintaa raapaistua, että ainakin haastetta tarvittaessa sieltäkin löytyy kunnolla.

U3 on tuonut omaan moninpelaamiseen enemmän hymyä ja vähemmän harmitusta. Tänä vuona on hermoja koeteltu mm. Special Forcesin ylenpalttisen huonolla ja bugisella nettipelitoteutuksella ja eipä kaikkien muidenkaan pelien kanssa mennyt aivan putkeen. On siis todella mukavaa nähdä toinen ääripää: Aina toimii, vähän kuin Halo Xboxilla. Muutoinkin U3 moninpelaaminen jossain määrin tuo mieleen ne sadat tunnit jotka wanhemmissa Haloissa tuli boksipuolella aikoinaan vietettyä, vaikka pelit onkin täysin eri osastoa niin jotain samaa fiilistä niissä on ja en osaa selittää sen tarkemmin että mistä moinen johtuu. Mahdollisesti siitä, että molemmissa on suht. vähän aseita mutta ne on selvästi eri rooleissa ja erityisen hyvin tasapainossa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

U3 on tuonut omaan moninpelaamiseen enemmän hymyä ja vähemmän harmitusta.


Itsehän en pahemmin MP-pelejä pelaa, mutta tätä vähän testailin. Täytyy sanoa että oli aika nautittavaa menoa näin newbielle ja heti ekassa matsissa sain jopa 4-5 tappoa. Kun yleensä vain kuolen ziljoona kertaa. :D Tuntui että meno oli asteen vähemmän ryppyotsaista ja porukka lähinnä piti hauskaa. Mutta vaikea vertailla itse.
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Ouch. Toivottavasti kuitenkin vain satunnaisesti. Kolmosen kohdalla ei ainakaan parin ensimmäisen läpipeluun aikana hyytynyt kertaakaan mutta kakkosessa muistaakseni kävi ainakin kerran vastaavalla tavalla. Kaipa tuonkin pelimoottorin saa kaiken (epä)sopivasti kohdalleen natsatessa hyytymään.

Pääsin vihdoin jumituskohdasta eteenpäin. Kyse oli vaan siitä, että kuolin liian lähellä cutscenen alkua, mikä tuntuu aika hassulta syyltä jumitukselle.Onneksi ei mitään vakavampaa ollut kyseessä.
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Tulipahan pelattua läpi tämä puhkikehuttu mestariteos. Ja heti alkuun pitää sanoa, että oli aika kaukana mestariteoksesta! Mielestäni ehdottamasti huonoin Uncharted-peli! Ja diggasin aikasemmista hulluna! Jälleen taisteluosuuksia oli ikäväkseni lisätty. Ja näihin liittyykin pelin suurin ongelma. Liian pitkät toimintapätkät joissa ei ole päätä eikä häntää. Vihulaiset ovat kaikki joitain superotuksia ja kaiken hyvän lisäksi aina jostain hyökkää joku ihmeen supersotilas joka kestää useamman kranaatin sekä pari päähän kohdistettua konepistoolin lipasta. Aivan hemmetin järjetöntä ja uskomattoman ärsyttävää siis. Mistä ihmeestä nämä lähes kuolemattomat urpot muka aina ilmestyy? Eihän monissakaan noissa taisteluissa ollut mitään hemmetin järkeä!

Toinen minua kalvanut asia oli Drake-hahmon liikkuvuus. En tiedä oliko se huonontunut edellisestä mutta siltä tuntui ja kylläpä se olikin kankeaa tässä kolmosessa. Eihän ukkoon meinannut saada mitään otetta. Drake hyppeli ihan minne ja miten sattuu. Ei todellakaan tämän päivän parasta a-luokkaa siis. Monissa kohdissa hahmon huono ohjattavuus aiheutti harmaita hiuksia. Ja miksi tuollainen kaikkivoipa sankari ei osaa hiipiä?

Antaisin pelille yksinpelille arvosanaksi 7. En todellakaan voi ymmärtää näitä 10-arvosanoja, joita peli on saanut. Niin paljon ärsyttäviä virheitä pelissä on.
Ehdottomasti siis huonoin Uncharted ja mielestäni Naughty Dogin on seuraavaassa osassa otettava todella iso harppaus eteen päin, jotta saavat minut pelin ostamaan.
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Pelasin eilen läpi ja mielestäni tämä oli todella hyvä peli.

Jos nyt jotain negatiivistä, niin ohjattavuus hieman tönkköä, joka näkyi, että hypyt esimerkiksi meni silloin tällöin ohi, tai kiipeilemisessä välillä ukko ns. "jämähti" eikä edennyt vaikka yläpuolella oli otesijoja. Voi olla että tämä oli myös itsessä vika, muttei nuo oikein haitanneet.

Muuten tarina oli hyvä ja mielenkiintoinen, mutta Cutterin ja Chloen katoaminen oli omituista. Odotin heidän saapuvan edes loppupuolella tai loppuvideossa, muttei heistäkään kuulunut mitään.

Ja olinko muuten ainoa, jonka mielestä Talbot näytti puvussaan hieman Sonera-mieheltä :D
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Ja olinko muuten ainoa, jonka mielestä Talbot näytti puvussaan hieman Sonera-mieheltä :D
Tiedä sitten soneramiehestä mutta muistan kyllä elävästi kummastelleeni, josko pelin ainoina vastuksina olisi pelkkiä men-in-blackeja :D Eipä onneksi riittävän pitkässä juoksussa sitten ollut.
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Sain vähän aikaa sitten vihdoin aikaiseksi ottaa itselleni tunnin vapaata Skyrimistä ja pelata Unchartedin läpi! 79 aarretta löytyi pelin aikana ilman ohjeita ja olin ihan pettynyt, koska 80 tarvitsi yhteen trophyyn. Menin siis kirjastoon ratsastamaan krokotiililla ja samalla etsin puuttuvaa aarretta ja avot! 80 aarretta kasassa ja ihan itse löysin ne. Vasta nyt huomasin myös, mistä näkee paljonko kentissä on aarteita ja montako niitä on löytynyt :)

Lopusta voisi laittaa vähän kommenttia.

Odotin jotain kovin yliluonnollista, kun aikaisemmissakin osissa oli mystisiä natsizombeja tms. Mutta sitten sieltä alkoikin tulla niitä tuliolentoja, joiden en tajunnut olevan Nathanin omia hallusinaatioita ennen kuin joku kommentoi täällä asiasta. Eli mitään oikeasti yliluonnollista ei koskaan tullut. Mutta ei niihin tulityyppeihin mennyt edes hermot. Niitä tuli niin vähän aikaa, eivätkä ne olleet kovin vaikeita päihitettäviä. Tosin, pelasin vain normaalilla, ei varmaan järki kestäisi vaikeammalla tasolla, kun vihut tunkevat niin kovasti päälle ja varsinkin niihin isompiin panssarimiehiin meni tarpeeksi vaivaa muutenkin.

Ei tosiaan mikään kovin vaikea peli normaalilla, meni läpi hermoja menettämättä ja puzzletkin olivat helppoja. Olisi ollut hauskempaa, jos ne olisivat olleet vaikeampia ja niitä olisi saanut paremmin miettiä itse ennen kuin joku taulapää pohtii ratkaisua taustalla. Mutta flow oli hyvä, ehkä se olisi rikkonut liikaa immersiota ja pelaajilla olisi mennyt hermot, jos jotain arvoitusta olisi joutunut miettimään kauemmin kuin kaksi minuuttia.

Kelpo peli ja olihan kaunista katseltavaa. Tykkään peleissä enemmän tällaisesta graafisesta ilmeestä kuin L.A. Noire -tyyppisestä. Realistista joo, mutta tulee jotenkin karmiva olo niitä naamoja katsellessa :D

Jahas, ja sitten takaisin Skyrimin pariin.
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Olisi juu voinut parissa supermätössä olla vähän enemmän rekvisiittaa jotai olisi voinut käyttää hyväksi. Esim uc2:sessa crushingilla tuntui löytävän enemmän keinoja lieroilal vihollislaumoja hengiltä. KOlmosessa monet tilat kuten kk-hyypiö laivan kannella tuntuivat kenttäsuunnittelussa vähän "epäsuunnitelluilta". Tyylillä aukinainen perus symmetrinen tila jossa on pari suojaa. Sitten vihollisia yhtäkkiä tulee joka suunnasta/yhdestä suunnasta "loputtomasti"+ jokin raskas minipääkkä. Suojat tuntuvat loppuvan kesken koska vihollisten takia täytyy vaihtaa asemaa taktikoiden, sitten huomaa kuolevansa kokoajan tyyliin seisoessaan keskellä avointa tilaa ja miettii että miten minä taas tähän päädyin?
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Yksinpelin tähtäystä muuttava v1.02-päivitys on julkaistu, kokoa 33 megatavua. Lisäksi uutena ominaisuutena peliin tulee kakkosestakin tuttu teatterimoodi, jossa voi katsoa kaikki pelin välianimaatiot. Myös moninpeliin on tehty paljon viilauksia. Muutoslogi on tossa alapuolella niinku.

Single Player

General
Movie cutscene viewer added (in the Bonuses menu, Single-Player only)

Technical
Fixed the missing Motion Blur effects (for Single Player only)
“Alternate Aim Settings” added to the Options menu under Camera options (for Single Player only)

Multiplayer

General
Settings bug fixed: all controls being set to flipped mode setting will no longer change all controls back to default

Gameplay
Medal streaks won’t reset if the host migrates to another user
Blindfire targeting adjusted so that opposing players past a certain vertical angle above and below won’t be hit.
Allow grenade throw while scoped
Tuned Pull Down range from 1.5 meters to 2.0 meters
Lowered the player running speed when players run ‘n gun by approximately 15%
Slightly increased the turn radius of run ‘n gun
Slightly decreased the turning speed during Sprint

Technical
Fixed an infrequent hunter spawning issue in Hunter Arena when the match round switches
Fixed several cinema crashes
Locked fast-forwarding on convoy sequence in Airstrip TDM and train sequence on London Underground TDM to 3x maximum in Cinema Mode
Fixed certain cameras in Kick Offs and Pull Downs
Fixed a late join skin bug with locked content
Fixed a split-screen Buddy treasure pickup bug
Fixed duplicate medal problem causing bad tabulation of a few medals to the player’s career stats

User Interface
Objective points now show up in the player’s Competitive statistics tab instead of the Cooperative statistics tab
Added a Facebook Sign Out option
Added the Add Friend functionality in the Facebook tab
Fixed voice icon for mics not appearing in Matchmaking lobby
Adding missing weapon stats tracking for certain weapons that were not being recorded to the player stats
Fix for not displaying the entire Online ID within the “Players” column of any leaderboard.
Fix for a user having an online ID containing fifteen or more characters created in uppercase format and actively using a voice comm device.

Server
Matchmaking now waits for double the number of players in the biggest party in the room to be present before starting a game (to prevent parties from being split frequently)
Players no longer able to join party that is already in Matchmaking

Lähde: Naughty Dog
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Ja moninpelistä taas vuorostaan juttua ja viitaten tuohon TT2k:n postaamaan päivitykseen. Listasta selvästikkin myös puuttuu asioita, jostain syystä NG ei ole haluanut tai muistanut mainita aivan kaikkea...

Eli koeponnistin pätsin jälkeen eilen ja kyllä, nyt jo valmiiksi hyvä tasapaino on vieläkin parempi. Tuossa viime päivinä alkoikin taas KAL 7 blindfire nuupit nostamaan uudestaan päätään kun kerkesivät ensin oppimaan huorauksen salat. Vaikka sitä jo kerran vaikeutettiin merkittävästi, niin kyllä sinne vielä ongelman rippeitä jäi. Kyllä ne tietynlaiset pelaajat aina sen matalimman kohdan aidasta löytää kun antaa sille aikaa. Pahin tapaus oli vloppuna kun supernopo juoksi ympäri kentää Chatoussa KAL 7 kädessä ja quickboom boosteri tulilla. Sitten vielä 2 naattia tietenkin, voi hyvää päivää sentään *FacePalm* Oli matsin jälkeen pakko ihan Cineman kautta mennä katsoon sen hepun peli ja että onko edes todellista, no oli se! Kuinka joku voi tuollaisesta nauttia :confused: Ihan hirveetä katseltavaa, melkein tuli fyysisesti paha oloYÖK. Vaikka U3 pelatessa on aina hyvä mieli riippumatta siitä miten peli kulkee, niin em. kaltaiset yksittäistapaukset alkoi jo ottamaan heikolla hetkellä hieman patiin kun selvästi näki että taistelut oli epäreiluja. Onneksi tuo nyt loppui ennen kuin kunnolla alkoikaan. Yllä mainitut muutokset toimii ja NG on jälleen kerran todistanut, että seuraavat palautetta koko ajan ja osaavat myös korjata sitten ongelman kohtuu aikataululla. KAL 7 kanssa voi toki edelleen koittaa rynniä blindfirettää, mutta kyllä tähtäävä pelaaja ne nappaa yleensä aina ennen kuin vahinko kerkee tapahtuun. Nyt kun se ei ole enää ”nopoaseen” maineessa, niin ehkä sitä voisi jopa joskus testata itsekin tarkemmin.

Tähtäys päällä strafetusta on myös tuunattu pienemmäksi kun kuulemma (NG:n foorumien mukaan) Fleet Foot LVL 3 oli jotenkin OP ja niitä käyttäviä taitavia pelaajia ei saanut mitenkään alas? Tai jotain? Ehkä sellasta vähän olikin, muistan ainakin pari kertaa kun olen joutunut vaihtaan ko. boosteriin vain sen takia koska tuntu että hävisin jokasen 1 vs 1 taitavaa sivulle kävelijää vastaan. (jolla siis oli Fleet foot LVL 3 päällä) Hieman vaan harmittaa, että se nerffaus vaikutti merkittävästi myös ilman Fleet Footi boosterilla strafettamiseen joka on ollut omassa pelityylissä usein vahvasti mukana. Kolikon kääntöpuolella toki positiivista, että koska toisessakaan päätyssä ei enää liikuta niin voimakkaasti sivuttain niin huolellinen tähtääminen on paremmin mahdollista ja palkitaan. Esim. FALilla tuntuu lähtevän kolmella jos ampuu pään seudulle. Kämppivä pelaaja on siis lyhyeltä ja mediumilta yleensä jo deed jo ennen kuin kerkee edes tajuamaan että kutia napsuu. G-Mal en eilen kerennyt vielä testaan, mutta luultavasti sekin on entistäkin tappavampi jos panostaa tähtäämiseen. Nyt se on inan helpompaa kuin ennen, sama homma tietenkin snipoille. On myös spekuloitu, että strafettaminen antoi jonkinlaista etua lägäävälle pelaajalle tms. En ole kyllä pannut erityisemmin merkille yleensäkkään mitään lägiefektiä tässä pelissä, mutta onhan tuo toki mahdollista. NG kyllä tietää mitä tekee, eli jos päättivät tuon tehdä tarkoituksella niin se lienee varmasti hyvä muutos vaikka toisaalta vähän harmittaakin normaalin (ilman fleetfoot) nerffaus.
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Eilen napsui moninpelissä level 75 tauluun ja tuli se hetki, että painaakko Legendi nappia vaiko eikö? (U3:n prestige) Siitä ei hyödy mitenkään, paitsi jos pitkällä tähtäimellä painaa kolme kertaa niin viimeisen kerran jälkeen leveli on kuulemma mahdollista nostaa tuosta 75 ylöspäin aina sataan asti. Mut en tie aukeeko kuitenkaan mitään extraa or nou? No se on sitten sen ajan murhe.

Mutta siinä sitten mietin, että mitkä kaikki jutut nollaantuu jos painaa ja mitkä ei. No pitihän se sitten kokeilla, ainakin äkkiseltään vaikutti että...

Nollaantui:

Aseet
Boosterit
Level
Rahat

Ei nollaantunut:

Löydetyt aarteet sekä aarteiden takia auenneet erikoisversiot aseista
Ostetut vaatteet
Mitalit (En tosin tiedä mitä väliä näillä edes on, joku trophy juttu ehkä mutta ne EVVK)
Emblemit
Tauntit
Statsit
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Mitalit (En tosin tiedä mitä väliä näillä edes on, joku trophy juttu ehkä mutta ne EVVK)
Congrats ja ole huoleti (tai no oletkin jo) Kakkosen malliin pystit eivät tälläkään kertaa sekaannu millään lailla silkkaan linjoilla temmeltämisen iloon niitä paria "no kokeile ny edes" -pystiä lukuunottamatta, joten mitalien arvo taitaa majailla ihan siellä "gotta catch 'em all" -puolella.
 
Ylös Bottom