Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uncharted 4 - A Thief's End

Vastaus: Uncharted 4 - A Thief's End

Itse tulin siihen tulokseen etten tule kyseistä peliä ostamaan tälle vuotta niin katsoin suoraan youtubesta miten saaga loppui ja tuli vaan semmonen olo että tämähän on vaan peli niin empä minä mitään menetä ja eikä tämä tule vaikuttamaan kokemukseen millään tapaa kun UC 4:n joskus hommaan vai hommaanko sitten ollenkaan.
 
Fabre #4: Hyvä aika spoilerivapaalle keskustelulle avoimella foorumilla on mielestäni ei koskaan. Olkoon sit kyse kuinka "yleisesti tiedetyistä" spoilereista tahansa.

Itsekin pelailen vuosia tai pahimmillaan vuosikymmeniä jäljessä joitain pelejä, joten kaikenlaiset spoilerit saavat sapen kiehumaan.

Käyttäkää siis hyvät ihmiset järkeänne. Niiden spoileritagien lisäämiseen ei mene paria sekuntia pidempään, mutta se voi säästää monelta mielipahalta.
 
Vastaus: Uncharted 4 - A Thief's End

Jos vertailla haluaa niin kyllähän esim se witcher 3 on paljon pidempi, mutta ikääkin on jo vuoden verran eikä senkään loppuratkaisuista puhuta ilman spoilereita. Unchartedilla on ikää vasta vajaa kolme viikkoa.
 
Vastaus: Uncharted 4 - A Thief's End

Tuli nyt viimein itsekin tilattua tämä. Vpd:ltä irtosi special editioni ( sisältää sen kirjan) vai 59e joka kyllä omasta mielestä naurettavan halpa :) tuli tässä mieleen semmoinen kysymys että onko pelissä suomeks tekstit?
 
Vastaus: Uncharted 4 - A Thief's End

Tuli nyt viimein itsekin tilattua tämä. Vpd:ltä irtosi special editioni ( sisältää sen kirjan) vai 59e joka kyllä omasta mielestä naurettavan halpa :) tuli tässä mieleen semmoinen kysymys että onko pelissä suomeks tekstit?
Kyllä on:)Ihan huippu peli on, ei ole turhia arvioita heitetty täällä.
 
Vastaus: Uncharted 4 - A Thief's End

Jos kuukausi julkaisun jälkeen tällaisten henkilöiden mielenrauhan takia ei voi pelin omassa ketjussa keskustella avoimesti ja yleisellä tasolla pelin tarinasta ja arvostella plussin ja miinuksin pelikokemustaan, niin kohta meillä on tällä foorumilla tarinaveitoisissa peleissä pelkkiä täysin spoilertageihin piilotettuja viestejä...
Tuohan ei ole mikään ongelma. Toki on järkevää kirjoittaa vaikka viestin alkuun ilmoitus siitä, että koskevatko spoilerit koko peliä tai vaikka vain jotain pelin alkukohtausta.

Henkilökohtaisesti yhdyn myös TT-2k:n näkemykseen siitä, että spoiler-tageja on foorumeilla syytä käyttää aina pelin iästä riippumatta.
 
Vastaus: Uncharted 4 - A Thief's End

Juu, ei luulisi spoileritagien vaikeuttavan foorumin lukemista ja viestien kirjoittamista. Tämän foorumin spoilerimalli on erittäin selkeä (erottuu ja helppo varoa avaamasta), ja auttaa myös pitämään viestit selkeämmän näköisenä kun tekstiin tulee pakolla jakokohtia. Ei myöskään ole kovin hankalaa sijoittaa tarinasta keskustelu omaan kappaleeseensa viestin sisällä ja lyödä se yksien spoileritagien väliin.

Itsekään en monia tarinavetoisia pelejä pelaa kuin vuosia julkaisun jälkeen, mutta tykkään silti lukea esim. tätä ketjua. Onneksi en Fabren tekstiseinää lukenut kuin ensimmäisen lauseen kun näin sen viestin ensimmäistä kertaa. Nyt huomasin että spoilereita oli ja modet ovat hoitaneet työnsä hyvin spoilaantumisen uhalla. Kiitos siitä.

Eli laittakaa hyvät ihmiset spoileritagit tarinakommentteihin!
 
Vastaus: Uncharted 4 - A Thief's End

ND ohjelmoija John Bellomy kävi vieraissa Giant Bombin toimistossa. Perus pelaajalle (mm. meikäläiselle) teknologiapainotteinen keskustelu on melko kryptistä, mutta aiheeseen perehtyneille alla oleva video varmasti maistuu.

[video=youtube;4ZFtP8LbUYc]https://www.youtube.com/watch?v=4ZFtP8LbUYc[/video]

E: Vaikka Thief's End edelleen odottaisi korkkaamista voi videon hyvillä mielin katsoa. Bellomy kävi järjestyksessä läpi osat 1-4. UC4 osio kesti vain 10 minuuttia ja tämä alue on nähny ennakkovideoissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Uncharted 4 - A Thief's End

Tämä peli on kyllä ollut mieleen ja tuli tuo libertalia edition oikein ostettua. 2 kertaa läpi pelattu ja kohta alkaa platina jahti. Pelin maisemat on täydellisyyttä ja share nappi on ollut kyllä ahkerassa käytössä.
Sitten vielä:
Onko muilla ollut sellaista ongelmaa kuin, chapter selectistä valittaessa tilastot nollautuu ja taistelu trophyjä varten aika inhottavaa kerätä alusta asti kaikki tapot. Onnistuuko tämä jotenkin nollautumatta?
 
Vastaus: Uncharted 4 - A Thief's End

Tulipa itsekin tämä läpäistyä jo vähän aikaa sitten. Antaisin pelille 7/10, mun mielestä ei ole kyllä sellainen mestariteos kun suurin osa on antaneet ymmärtää. "Ihan ok" peli ja jaksoi viihdyttää aina tietyn aikaa. Kyllä tämä vähän yliarvostettu tekele on kaikin puolin.

Grafiikat oli kyllä huikeeta katsottavaa, parasta grafiikkaa mitä oon nähnyt tähän mennessä. Tuli maisemia ihasteltua useaan otteeseen ja pelikin selvästi jossain kohtauksissa oikein makusteli hienoilla maisemilla. Harmi vaan että jotkut kentät oli tosi tylsiä. Dialogi oli aika laadukasta videopeliin ja kyllä nuo välivideot on ihan omalla tasolla Naughty Dogilla.

Peli oli mun mielestä ihan liian pitkä. Olis voinut tiivistää johonkin 15 chapteriin. Taustatarina oli ihan liian pitkä,
nuo lapsuus-episodit oli ihan turhaa molemmat. Olis nuo voinut nopeasti jollain cut-scenellä käydä läpi mutta pelillisesti tylsää samaa pomppimista mitä koko peli on täynnä ja jotain tavaroiden ihmettelyä. Liian scripattua pelaamista omaan makuun. Muutenkin häiritsi että varsinkin tuo toinen lapsuusepisodi oli liian samankaltainen The Last Of Us:in DLC:n kanssa missä oli täysin sama konsepti.
Muutenkin vähän häiritsee nykyään että pelit on niin samankaltaisia, olihan tässäkin aika Last Of Us fiilis useaan otteeseen, samantyylistä grafiikka, samantyylistä pelaamista kuten työnnä kontti jonkin alle että pääset eteenpäin jne. et sellainen fiilis tuli että The Last Of Us:in presetin päälle on tehty tämä peli paremmalla grafiikalla.

Peli pääsi oikeastaan käyntiin kunnolla vasta kun päästiin sinne saarelle. Siellä tuli ekaa kertaa fiilis että no nyt on kova meininki. Ennen sitä oli paikoitellen ihan viihdyttävää mutta suurimmaksi osaksi sille "noh ihan ok" menoa. Samoin kentät ja taistelukohtaukset toimi saarella kaikista parhaiten. Siellä nuo kentät oli rakennettu silleen järkevästi että hiippailu oli mielekästä ja mukavaa. Aiemmin aina kun yritin hiippailla niin luovutin aika pian koska tajus että ei selviä kyllä hiippailulla kovin pitkälle. Saarella taas nuo kentät jotenkin kannusti hiippailemaan enemmän.

Ammuskelu oli aika kuraa. Samoin checkpointit ihan kuraa. Pelasin muuten hardilla ja useaan otteeseen kun yritin päästä jotain kohtaa läpi useamman kerran niin peli päätti että "olet yrittänyt jo tarpeeksi, päästämme sinut eteenpäin". Ymmärtäisin tällaisen ratkaisun jollain easy tasolla mutta kun pelaan Hardilla niin minä nimenomaan HALUAN vähän haastetta. Yksi esimerkki kun siellä
nousevassa hississä piti ammuskella niin tuli se rocket launcher äijä sieltä jossain vaiheessa
No se kyykytti mua useaan kertaan ja kun olin muutaman kerran yrittänyt niin se äijä enää sit yhtäkkiä ollutkaan siellä vaikka peli alkoi täysin samasta checkpointista kuin aiemmin. Samoin yks alue mikä oli täynnä vihuja ja oli vaikeuksia päästä eteenpäin niin yhtäkkiä kun peli latas checkpointin niin kaikki vihut oli hävinnyt alueelta vaikka just ennen kuolemaa niitä oli varmaan kymmeniä.

Samoin voi antaa kritiikkiä pelisuunnittelusta. Kyllä mun mielestä jo nykyään peleissä vois olla suunniteltu kentät silleen että vihut näkyy jo kauempaa alueella ja sit voit itse lähestyä vaikka hiippaillen ja räiskien. On mun mielestä todella kämästä suunnittelua että "ok, menen tuohon isoon kartanoon ja tutkin kaikki huoneet. Täällä ei ole ketään. Mutta hetkinen, jos tämä on joku muinainen tuhansia vuosia vanha koskematon kartano niin miksi täällä on jotain muovisia kontteja ympäri huoneita. Talo on siis tyhjä nyt mutta kun yrität avata yhden oven niin sekunnissa koko talo on täynnä vihuja. Ja sit Nathan vielä toteaa sen jälkeen että "we were ambushed". Aijaa, nerokkain ambush kyllä minkä oon nähnyt kun äijät ilmestyy tyhjästä yhtäkkiä vaikka just nuohosin kaikki huoneet eikä siellä ollut ketään.

Vähän koomista tällaisissa peleissä kun tarkoitus kuitenkin selvästi tehdä semi-vakavasti otettavaa uskottavaa draamaakin paikoitellen vaikka tässä paljon huumoria onkin niin sit kun aletaan pyssytelemään niin heitetään kaikki loogisuus romukoppaan. Tekijät yhtäkkiä niinkuin alenee johonkin 6-vuotiaan tasolle silleen et "hei niin tämähän on videopeli, tässä pitää ampua. Tehään silleen että yhtäkkiä niitä vihollisia tulee satoja ovista ja ikkunoista niin että pelaaja ei ehdi tehdä mitään ja laitetaan suojia ympäri huonetta vaikka ei oo mitään logiikkaa että mistä ne siihen on ilmestynyt". Sen sijaan että vihut vaikka olis jo valmiina siellä talossa ja niitä olis vaikka vähän vähemmän niin sitä suojaa vois ottaa vaikka sen pylvään tai pöydän takaa niin ei tarvis sijoitella niitä muovisia pömpeleitä mitkä ei oikein kuulu kuvioon.

Ihan mukiinmenevä peli vaikka vikoissa chaptereissa kyllä alkoi toi kiipeily ja hyppely jo oikeasti syömään. Homma meni sit siihen että liikutteli vaan tattia oikeaan suuntaan ja räpytti vimmatusti x:ää että pääse nyt jo perille. Olis kiva että kiipeilystä olis tehty jotenkin vähän vaikeampaa tai haastevampaa koska nyt se on vaan sitä napin räpyttämistä mikä käy pidemmän päälle todella tylsäksi. Ja sitä kiipeilyähän tässä riitti.
 
Vastaus: Uncharted 4 - A Thief's End

Muutenkin vähän häiritsee nykyään että pelit on niin samankaltaisia, olihan tässäkin aika Last Of Us fiilis useaan otteeseen, samantyylistä grafiikka, samantyylistä pelaamista kuten työnnä kontti jonkin alle että pääset eteenpäin jne. et sellainen fiilis tuli että The Last Of Us:in presetin päälle on tehty tämä peli paremmalla grafiikalla.
Mielestäni näitä ideoita on käytetty jo ensimmäisissäkin Unchartedeissa.
 
Vastaus: Uncharted 4 - A Thief's End

Visuaalinen anti imaisee mukavasti mukaansa ja immersion tunne on hyvä. Ainakin näin 7 chapterin verran pelattuaan aika samalta tuntuu kuin aiemmat osat, joista ei juonellisesti hirveästi edes muista. Hyppelyä omaan makuun hienoisesti liikaa, mutta sehän on Unchartedien ominaispiirre, deal with it. Aivan kuin leffaa katsoisi, mutta välillä voi itsekin hieman ohjailla ja seikkailla :). Saa nähdä tarviiko sen kummemmin kommentoida läpipeluun jälkeen...
 
Vastaus: Uncharted 4 - A Thief's End

Pelaahan tätä näköjään moni muukin verkossa. Itse hommasin pelin sillä ajatuksella, että vedän vaan yksinpelin kamppiksen läpi ja laitan sitten vaihtoon. Kamppis on ehkä puolivälissä ja tuntui jo vähän pettymykseltä kaikkeen suitsutukseen nähden. Kokeilinpa sitten eilen verkkopeliä, ja perhana, sehän onkin hauskaa mättöä! Piti nousta aamusella jo klo 5.30 mättämään lisää, että ehti pelaamaan ennen lasten heräämistä. Verkkopelin takia peli jääneekin nyt omistukseen ainakin joksikin aikaa. :)
 
Vastaus: Uncharted 4 - A Thief's End

Omat kokemukset pelistä ovat vähän kahtalaiset. Tarina ja varsinkin henkilöhahmot ovat kaikkien pelien parhaimmistoa, vaikka ajoittain kevyempi huumori ja jutustelu onkin kirjoitettu hieman nuoremmalle pelaajakunnalle. Silti päähenkilöiden dialogi (ja ulkonäkö/"aitous") oli jo melkein sellaista, että sen voisi ajatella olevan "elävästä elämästä" (ohittaen tällä saralla ainakin 95% itse pelaamistani peleistä).

Pelattavuuspuolella mennään selkeästi tutun kaavan mukaan, eikä ainakaan itselleni osia 2 & 3 pelanneena oikeastaan tullut sellaisia ihan uusien ideoiden fiiliksiä juuri missään vaiheessa, mikä on toisaalta ihan hyväkin juttu, sillä niin hyvin elokuvamainen toiminta on Uncharted-peleissä hiottu. Ehkä välillä kiipeily alkoi hieman kyllästyttämään ja jopa huvittamaan, kun ihan kaikkialla on sopivasti ulkonevia tiilenpäitä.

Ulkoisesti peli on varmasti huipputasoa tässä sukupolvessa, mutta huomasin, että vapaammassa Assassin's Creed: Syndicate-pelissä jäin ehkä useammin fiilistelemään yksityiskohtaisia ympäristöjä, kun putkimaisen kenttärakenteen ja houkuttelevan tarinan omaava Uncharted vetää ehkä vähän turhankin vahvasti lähes "speedruniin", jolloin useissa tilanteissa yksityiskohdat ovat vähän kuin helmiä sioille. Pelaamistani peleistä PS4-konsolilla Uncharted 4 on mielestäni top 3 visuaalisesti.

Jos jokin arvosana pitäisi pelille antaa, niin se olisi asteikolla 1-10 vankka 8, (vain) koska peli ei varsinaisesti tuonut mitään uutta sinällään hyvään pelisarjaan, mutta en kyllä 9 puoleen kallistuvia arvostelujakaan ihan hulluina pidä (ja varsinkaan sellaisen pelaajan näkökulmasta, jolle Uncharted 4 olisi ensimmäinen kokeiltu sarjan peli). Aikaisemmat olivat mielestäni yhtä hyviä lukuunottamatta neljännen osan hiotumpaa päähenkilöiden vuorovaikutusta ja tietenkin graafisia parannuksia.
 
Vastaus: Uncharted 4 - A Thief's End

Pulmat on toteutettu tässä pelissa paremmin kuin aikaisemmissa peleissä. Aikaisemmin ärsytti, kun tekoälyhahmo kommentoi kokoajan ja alkoi antamaan vinkkejä, vaikka en niitä olisi halunnut. Nyt on ollut mukava, kun on rauhassa saanut pähkäillä pulmia ja sitten ratkaissut ne. Tähän mennessä kokonaisuutena todella hyvä peli.
 
Vastaus: Uncharted 4 - A Thief's End

Tarina on läpi, puolijuoksulla ilman aarteiden ja "kirjeiden" metsästystä pelikellossa 15 tuntia 22 minuuttia.
Tarina oli loistava, vaikka muutamia aukkoja jäikin.

"Turhaa" kiipeilyä vähän liiankin paljon.
Mutta stealth-moden lisääminen ja narun käyttäminen toi mukavia mahdollisuuksia vihollisryppäiden kukistamiseen.

Aseet osin vähän tuhnuja, mutta vihu kuin vihu kyllä kaatui.
Graafisesti ja audiovisuaalisesti aivan tolkuttoman nätti, maisemia tuli ihailtua vaikka juoksulla mentiinkin.

Yliluonnolisuuksien poissaolosta plussaa, paitsi.. ja tietenkin lopputaistelu..
ne räjähtelevät muumiot, oikeasti, eikö olisi voinut jättää pois kokonaan?
Lopputaistelussa jäi Rafen "ylivoimaisuudentunne" mieleen päällimmäisenä, pitkitettyä napin rynkytystä koko osio.
Muutoin peli maistui ja nettipeliäkin vähän pelaillut.
Kokonaisuudessaan kuitenkin omaan makuun paras osa sarjassa, 8/10.

Olettehan huomanneet, että UNCHARTED: Fortune Hunter™ -mobiilipelillä saa tavaraa ja muuta mukavaa avatuksi itse nettipeliin?
Peli löytyy Androidille ja iOSille
 
Vastaus: Uncharted 4 - A Thief's End

Toissapäivänä tuli hommattua tää peli ja pari chapteria takana. Ulkoasultaan ihan huikeen näköstä, eikä peli oo vielä ehtinyt käymään tylsäksi.
kyllä tuli hymy huulille tosta crash bandicoot minipelistä. Kuolin kerran siinnä. Onko sitä high scoree ees mahollista rikkoa?:D
 
Ylös Bottom