Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Unet ja unissakävely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Arcane
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan idiot
Njoo muistuu kyllä mieleen kerran kun pelasin FF8:a joskus aamulla lauantaina noin kolme tuntia putkeen. Oli siinä semmonen korttipeli homma menossa ja yhtäkkiä huomasin että enhän minä pystynyt näkemään niitä kortteja. Ajattelin siinä että telkkarissa varmaan jotain vikaa. Satuin siinä katsahtamaan kelloonikin ja kas kummaa, en nähnyt siinä niitä numeroita ollenkaan. Parin minuutin päästä näkökenttä oli jo niin rajoittunut että ei edes lukea pystynyt ja sellanen järkyttävän kova päänsärky alko sitte siinä. Kaikki valot piti sammuttaa ja olla mahollisimman hiljaa, tiedättehän (krapula siis ei tosiaankaan ollut kyseessä). About kahen tunnin päästä kun asperiinit ja buranat eivät tuntuneet tehoavan oli pakko lähteä lekurille. Siellä sitten odottelin noin puoli tuntia enneku ottivat vastaan. Eivätkä tietenkään osanneet auttaa mitenkään. Poislähtiessä törmäsin melkein siihen oveen siellä. Himassa lisää buranaa ja sohvalle makaamaan. Mitään ei oikeen pystynyt tehä kun keskittyminen oli mahdotonta. Edes nukkuminen ei onnistunut. No, onneksi oli lauantai ja se siitä sitten rauhoittu parissa kolmessa tunnissa.

Tilanne toistui neljätoista päivää myöhemmin.

Oisko ollu jotain mikreenin oireita?? Mulle tuli kerran vähän saman kaltainen tapahtuma kun heti herättyäni aloin pelata ja parin tunnin päästä alko silmissä sumeta sumeneinen kesti yleensä 10-20 sekuntia ja taas näki vähän aikaa tavallisesti ja taas sumeni, tätä kesti muutaman tunnin..

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan wavejp
Oisko ollu jotain mikreenin oireita?? Mulle tuli kerran vähän saman kaltainen tapahtuma kun heti herättyäni aloin pelata ja parin tunnin päästä alko silmissä sumeta sumeneinen kesti yleensä 10-20 sekuntia ja taas näki vähän aikaa tavallisesti ja taas sumeni, tätä kesti muutaman tunnin..
Tai sitten joku oli unohtanut sokerin...

Noita nytkähtelemisiä joo tapahtuu aika usein, kun väistää jotain luotia tms. ja lyö päänsä yöpöytään.
Putoamisunia en ole nähnyt, mutta vähän aikaa sitten tuli vähän samantapainen uni. Joku hyypiö oli ampumassa minua, ja juuri kun hän ampui, niin samaan aikaan katolta alkoi vyörymään lunta, säikähdin, ja heräsin. Ensimmäisenä tuli mieleen, että oli pojalla aika jysäripyssy.

Mä olin muutama vuosi sitten lomalla perheen kanssa. Yövyttiin sitten sellasessa pienessä neljän hengen mökissä, missä oli alasängyt sekä yläsängyt. Yläsänky oli sellanen, että taitettiin seinältä vaakatasoon, jossa se pysyi kahden ketjun varassa.

No yöllä, kun kaikki olivat unessa, mä olin unissani hypännyt sieltä alas (noin 1.5m) siten, että seisoin lattialla kädet sängynlaidoilla kiinni. Sitten porukat herätti mut, ja loppuyön nukuin alhaalla..

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Fetched
Noita nytkähtelemisiä joo tapahtuu aika usein, kun väistää jotain luotia tms. ja lyö päänsä yöpöytään.

Jep, noita tapahtuu mullekkin usein. Ylivoimaisesti yleisin on se, että nään unta, kuinka liukastun jäällä ja sitten yritän korjata tasapainoani, etten lentäis perseelleni. Sitten aina käsi tai jalka osuu seinään (nukun seinän vieressä). Kerran myös syntymäpäiväaamunani iski unessa paniikki, jonka seurauksena kierin alas sängystä -> ilmat pihalle.

Itse kärsin jokin aika sitten, unihalvauksista. Eli heräsin, enkä pystynyt liikkumaan. Ne kokemukset oli yhtä helvettiä, kunnes opin hallitsemaan niitä, ja lopulta pääsin eroon, mutta noin kolmisen vuotta, ja vähintään pari kertaa kuukaudessa niitä tuli.

joskus lapsena niitä tuli ja nyt sitten ne palasivat viime vuoden puolella takaisin.

miten opit oikein hallitsemaan niitä?
*vm:1983*

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan arca
Ja tuota nytkähtelyä sängyssä tapahtuu lähes joka yö. Varsin vittumaista.
Itselläni sängyssä tapahtuvat "nytkähtelyt" loppuivat kun heitin tyttöystäväni pihalle. Se vasta vittumaista onkin..

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan From Finland
Vastaus:
ei ole totta..itsellänikin on ollut juuri samankaltaisia ongelmia..
en vain tiennyt miksi niitä sanoa..itseäni pelotti valtavasti ja luulin että joku on pahasti vialla....mutta en koskaan silti käynnyt missään ongelmasta kysymässä.

joskus lapsena niitä tuli ja nyt sitten ne palasivat viime vuoden puolella takaisin.

miten opit oikein hallitsemaan niitä?
*vm:1983*

Rentoudu, elä pelkää. Siinäpä se, muuta en osaa sanoa, mutta kutakuinkin noin pääsin itse niistä eroon. Mua helpotti se kun luin noista juttua hesarin tiede sivuilta.

Kaverilleni käy joskus saman tapaisesti, mutta hän pystyy liikkumaan, mutta hän näkee kaikkea kummallista. Molemmissa on kyse eräänlaisesta keskenjääneestä heräämisestä. Eli meidän tapauksessa lihaksia ohjaava aivojen osa jää unitilaan.

Älä pelkaa, että olisit jotenkin poikkeus, hullu tai sairas, sillä ne on kuulemma ihan normaaleita ja voi sattua kelle tahansa. Tietysti voit kysellä joltain unitutkialta tai muulta vastaavalta tehokkaampia apuja ja lisä tietoja, sillä itseäni helpotti suureti tuo hesarin juttu. Epä tiedossa minä pelkäsin, jopa humanoidien sieppausta. :D

Onnea!

Myös mulla on tapahtunut noita kesken jääneitä heräämisiä, yhden niistä muistan kuin eilisen päivän. Kello oli noin 5 am kun heräsin painajaiseen, olo oli vittumainen. Suuta kuivasi, toinen käsi jonka päällä nukuin oli tunnoton ja nytkähteli, siihen aikaan kärsin vielä siitepöly allergiasta jonka takia toinen silmäni oli muurautunut rä`ästä umpeen ja kusetkin pyrki housuun. Kaiken kukkuraksi minulla meni 5-minuuttia että tajusin missä olen(olin mökillä). En pystynyt liikkumaan, enkä saanut ääntä kuulumaan, lopulta keräsin kaikki voimani, keräsin ilmaa keuhkoihin ja huusin, huusin niin kovaa kuin ikinä jaksoin, huusin niin kovaa että sänky tärisi. Ongelma oli vain se ettei ääntä lähtenyt kuin pienen kuiskauksen verran. Eikä siinä muu auttanut kuin koittaa nukahtaa uudestaan ja herätä kohta aivojen kanssa. Myös tämä jäällä liukastuminen juuri kun on saamassa unta, on melko yleistä minulla. Peleistä hourailu keskellä yötä on myös tuttua pikkusiskoni ansiosta. Pelasin penskana pikku siskoni kanssa Supermario brossia päivät pitkät. Joskus yöllä 6 vuotias siskoni nousi sängystään tuli ravistelemaan minua ja huusi: Sun pittää mennä kuningas koopan linnaan, sun pittää!!!:rolleyes:

kiitos avusta ja tiedosta=)

tosiaan ensimmäisillä kerroilla viime vuonna luulin että kuolen..tai no varmasti joka kerralla se tuli mieleen aluksi..
Sitten mietin myös että jotain on tapahtunut aivoissa ja olen halvaantunut täysin.

ne on pelottavia kokemuksia..

toivottavasti en ahdistu seuraavalla kerralla kun ne tulevat.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Trevor

Onko muuten muilla tällaisia taipumuksia: Olet juuri nukahtamaisillasi, valveen ja unen rajamailla. Yllättäen saat mielikuvan että liukastuisit jäällä ja "nytkähdät" tämän seurauksena. Minulle on näin käynyt melko usein.

Jooh, äitini joskus väitti että tuo johtuu siitä kun lihakset rentoutuu tjsp. ja siten "nytkähtää" :P
En sitten varmaksi tiedä, mutta noin mulle on kerrottu :)

Ja isoveli on joskus tippunu kerrossängystä(!!) unissaan alas :D
ihme ettei saanut edes mustelmaa.

rentoutuminen ja nytkähtely

uskoisin että tuo rentoutus ja nytkähtely kuuluvat yhteen. meillä oli tapana lätkä leireillä pitää rentoutus harjoutuksia :) mankasta laitettiin tulemaan sellaisella rauhallisella äänellä ohjeet joiita piti seurata tarkkaan ja keskittyä vain siihen. ensin ajateltiin varpaita ja sitten sieltä pikku hiljaa eteen päin jos siihen tosiaan keskittyi niin aina sillon tällön sitä nytkähteli harjoituksen loppupuolella yleensä n.60% oli nukahtanut

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Arcane
Onko joku "tippunut" unissaan? Eli siis nähnyt unta siitä että on pudonnut todella korkealta, ja se on hiukan tuntunut se alas tulo kun on "nytkähtänyt" sängyssä. Minulle kävi näin. Toisella kerralla se oli kivuliaampaa, kuin näin unta että tipun jyrkänteeltä ja minä tipahdin sängyltäni. :D

Tuollaisia "kohtauksia" on aika usein, jopa koulussa kun torkahdan, tuntuu kuin tippuisin mutta istunkin vain tuolilla. Usein kun sängyllä maikoilen torkahdan ja sitten nytkähdän, eli kuin tippuisin ja olisin tömähtänyt maahan.

Arcane:

Serkkusi käveli vain unissaan, hyvin yleistä tuossa iässä, siis todella yleistä. Itse koin samanlaisia tilanteita tuon ikäisenä, pari kertaa heräsin olohuoneesta kun seisoskelin valoja rämppäämästä. Noihin ei ole muuta hoitotapaa kuin aika. Ajan myötä mielikuvitus rauhoittuu ja ihmisen unissakävelyt loppuu/vähenee. Myös suunnaton stressi aiheuttaa unissakävelyä, tämän johtopäätöksen vedin siitä kun isälläni on paineita töissä kun on koko ajan kiire, muutaman kerran kävellyt unissaan. Enkä niistä kehtaa kertoa, mutta yksi liittyi Batmanina oloon. Mutta kun serkkusi on tuossa iässä, stressi tuskin aiheuttaa tätä, joten otaksun että serkkusi pelaa liian myöhään ja tästä jää tietty muistikuva mieleen ja unessa se vaikuttaa mentaalisesti ja fyysisoituu, eli unissakävelijä otaksuu muistikuvansa identiteetin. Suomennettuna, sano että lopettaa myöhään pelaamisen.

Re: rentoutuminen ja nytkähtely

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Diamond-Dog
rentoutusharjoutuksia
Mielikuvaharjoittelu on ihan oikeasti tehokasta. Siihen liittyy kaikenlaisia jännittäviä psyko-fyysisiä juttuja; esim. aivot eivät erota "unimuistoja" ja tosielämässä tapahtuneita muistoja toisistaan jne. Aiheesta on saatavilla muutamia todella mielenkiintoisia kirjoja. Suosittelen, etenkin jos on paljon stressiä tai vaikeuksia rentoutua kunnolla.

täytyy myöntää että ekoja kertoja kun noita tehtiin niin lähinnä nauratti koko homma... muutaman kerran jälkeen huomasi että se on oikeasti todella tehokasta

Minä olen unissani käynnyt kusella ja enkä ollut nostanu vessan pöntön kantta ylös.
(arvatkaa naurettiinko mulle aamu palalla :()

kuten aikasemmin sanoin että kaveri oli käynyt jääkaapilla kusella. nyt muistin syyn: vessa oli varattu

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Trevor
Onko muuten muilla tällaisia taipumuksia: Olet juuri nukahtamaisillasi, valveen ja unen rajamailla. Yllättäen saat mielikuvan että liukastuisit jäällä ja "nytkähdät" tämän seurauksena.

Heh, joo. Tyttökaverini ei oikein pidä siitä kun rupean aina sätkimään vähän ennen kun nukahdan kunnolla :)
Ja joskus sätkin ihan vain kun makaan rauhassa.

Kerran näin semmosta unta että minua puukotettiin selkään ja se puukottaminen oikeasti sattui. Nukiun kyljelläni ja aina kun yritin kääntyä selälleni nukkumaan niin sälkääni sattui koska "puukko" oli siinä. Yritin siinä sitten herätä väkisin ja selkään sattui silti vaikka oli hereillä, melkein jo luulin että minua oli oikeasti puukotettu. Selkäkipuni johtui siitä että alaselkä lihas oli mennyt jotekin kramppiin.

Olettekos koskaan heräänneet siihen kun nauratte unissaan?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan The Chaos Cell
Minä olen unissani käynnyt kusella ja enkä ollut nostanu vessan pöntön kantta ylös.
(arvatkaa naurettiinko mulle aamu palalla :()

aamu palalla on yhdyssana, eli aamupalalla
vessan pönttö on yhdyssana, eli vessanpönttö

Edit: siis puhuuko nää yhdyssanarajotteiset samallalailla kuin kirjottaa 'Söin aamu....palalla paahto...leipää ja appelsiini...marmeladia ja join tuore...mehua. Sitten menin vessan...pöntölle aamu...paskalle.

Jos ette koulussa mitään muuta viitsi oppia, niin yhdyssanat on kuitenkin sieltä helpoimmasta päästä. Uskokaa pois, loppuelämänne tulee olemaan paljon helpompaa kun opitte yhdyssanat.

Tuota aiemmin mainittua 'liukastumista' ennen nukahtamista tapahtuu mullekkin usein.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom