Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Unet ja unissakävely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Arcane
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nytkähtely nukahtamisen aikana johtuu tosiaan lihasten rentoutumisesta. Täysin varmasti sitä ei ole todistettu, mutta ilmeisesti putoamisen tunne pohjautuu aikaan ennen keppiä ja keihästä, kun olimme vielä matelijoita. Matelijoiden ruumis heittäytyy veltoksi korkealta pudotessa. Vaikka emme enää olekaan matelijoita, jokin osa ihmisen alitajunnassa yhdistää yhä lihasten äkillisen rentoutumisen putoamiseen. Siitäpä siis johtuu kaikki ne hauskat kaatumiset ja kompuroinnit nukahtamisen aikana.

Unihalvaukset (eli tapaukset, jolloin ihminen herää osittain muttei voi liikkua) voivat tosiaan olla aika karmivia kokemuksia. Jos se yhtään lohduttaa, selitys niille on aika simppeli. Aina kun ihminen nukahtaa, aivot antavat ruumiille käskyn halvaantua täysin. Tällöin fyysinen ruumis ei pääse matkimaan unissa nähtyjä liikkeitä, eli nukkuja ei esimerkiksi kävele joka yö parvekkeelta alas. Kun heräämisprosessi jää puolitiehen, eli nukkuja herää vain osittain, voi käydä niin että aivot eivät heti annakaan halvaannuksen poistavaa käskyä. Siinähän sitten makoillaan ja ollaan turtana pelosta.

Voisi äkkiseltään päätellä, että vastaavasti unissakävely johtuu siitä, kun aivot eivät jostain syystä annakaan ruumiille käskyä halvaantua.

Tässä siis "tieteelliset selitykset." Pohjimmiltaan syyt unihalvauksiin ja unissakävelyyn ovat tietty jokaisen omassa psyykkeessä. Samoin kuin painajaiset, myös ne menevät ohi siinä vaiheessa kun ihminen saa oman elämänsä järjestykseen.

Re: Re: rentoutuminen ja nytkähtely

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon
Mielikuvaharjoittelu on ihan oikeasti tehokasta. Siihen liittyy kaikenlaisia jännittäviä psyko-fyysisiä juttuja; esim. aivot eivät erota "unimuistoja" ja tosielämässä tapahtuneita muistoja toisistaan jne. Aiheesta on saatavilla muutamia todella mielenkiintoisia kirjoja. Suosittelen, etenkin jos on paljon stressiä tai vaikeuksia rentoutua kunnolla.

Voin sanoa että unien ja todellisuuden sekoittuminen ei rentouta. Tekee lähinnä paranoidiksi. Mutta luultavasti pointti tossa sun jutussa oli ihan muualla.

Re: Oudot kohtaukset

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Arcane
Tähän voisi listata kaikenlaiset kohtaukset sun muut, jotka voisivat jotenkin liittyä peleihin tai pelaamiseen.

Työkaveri sai tosi oudon kohtauksen. Hän pelasi jotain pleikkarin peliä noin 9 tuntia putkeen sitten tuli outo olo - alkoi oksettaan ja huimaamaan, muisti pätki yms. Meni 2 kuukautta ennen kun toipui täysin...

Pienenä menin huutaan isälle unissani : "Mihin sää laitoit sen mun kynäpenaalin" herätessäni en tiennyt mistä ukko oli vihanen .
Olin kääntynyt nukkuessani sivuttain ja koska sänkyni on seinän vieressä tietysti unissani säikähdin jotain ja potkaisin seinästä kunnon vauhdit , lensin 2 metriä perseelleni maahan , auts :)
Lukemattomia idioottikommentteja herätyskellon soidessa .
Selkä lukkiutunut 1000 kertaa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan From Finland
kiitos avusta ja tiedosta=)

tosiaan ensimmäisillä kerroilla viime vuonna luulin että kuolen..tai no varmasti joka kerralla se tuli mieleen aluksi..
Sitten mietin myös että jotain on tapahtunut aivoissa ja olen halvaantunut täysin.

ne on pelottavia kokemuksia..

toivottavasti en ahdistu seuraavalla kerralla kun ne tulevat.

Löysimpä tällaisen mielenkiintoisen jutun aiheesta.
http://www.ufofinland.net/arkisto/2001/unihalvaus1.htm

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ! Halo hullu !
Nii joskus jos olen ollut kipeä ja olen Halottanut oikeen olan takaa nii mulla kädet tärisee euoka ei maistu miltään kädet hikoilee silmien ja korvien väliltä nykii niin perhanasti ja jalkalihakset on jännittynyt ym ym....

Siis tuota sattuu sulle vain silloin, kun olet kipeänä? Sillin kun on sairana, niin silloinhan pitäis levätä, pelaaminen ei mene lepäämisestä. Muistan joskus lukeneeni, että pelaaminen vastaa reipasta kävelyä, energian kulutuksen suhteen. Seuraavan kerran kun olet kuumeessa, niin lähdeppä kävelylenkille, ei ole varmana olo silloinkaan mukava. Itselläni, ei tule edes mieleen alkaa pelaamaan ollessani kuumeessa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slash80
Siis tuota sattuu sulle vain silloin, kun olet kipeänä? Sillin kun on sairana, niin silloinhan pitäis levätä, pelaaminen ei mene lepäämisestä. Muistan joskus lukeneeni, että pelaaminen vastaa reipasta kävelyä, energian kulutuksen suhteen. Seuraavan kerran kun olet kuumeessa, niin lähdeppä kävelylenkille, ei ole varmana olo silloinkaan mukava. Itselläni, ei tule edes mieleen alkaa pelaamaan ollessani kuumeessa.
Nii ja kyllä tota on sattunu enemmän sillo ku on ollu terve koska sillon en itse tiennyt että olin kipeä... Eli flunssa oli vasta alussa! Eikä mulla ollu sillon kuumetta...:rolleyes:

Kaverilla on hauska tapa (yleensä alkoholin nauttimisen jälkeen) nukahtaa silmät auki. Eräälläkin laivaristeilyllä ihmettelin, että kuka siinä kuorsaa, ennen kuin huomasin, että kaverihan se siinä silmät auki hörisee...
Sama toistui toisella lomamatkalla, kun kaveri oli ensin laatoittanut hotellihuoneen yöpöydän laatikon.. :)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Trevor
Onko muuten muilla tällaisia taipumuksia: Olet juuri nukahtamaisillasi, valveen ja unen rajamailla. Yllättäen saat mielikuvan että liukastuisit jäällä ja "nytkähdät" tämän seurauksena. Minulle on näin käynyt melko usein.

Toi o muute tosi ärsyttävää, varsinki ku sitä tapahtuu mulla melkei joka ikine kerta ku alan nukkumaan... :mad:

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Trevor
Onko muuten muilla tällaisia taipumuksia: Olet juuri nukahtamaisillasi, valveen ja unen rajamailla. Yllättäen saat mielikuvan että liukastuisit jäällä ja "nytkähdät" tämän seurauksena. Minulle on näin käynyt melko usein.
Minulle on käynyt muutaman kerran niin että on näyttänyt tulevan vasara suoraan päin näköä ja sitten olenkin herännyt ja nytkähtänyt. Onneksi =)

Joskus näin unta että olin jonkin sortin agentti ja ammuskelin jotain vihollisia. Liipaisin oli aseessa vähän jumissa ja sitä joutui painamaan lujaa. Aamulla kun heräsin, sormet olivat kauhean kipeät.

Pelottavimmat unet ovat kyllä niitä kun olet jonkun pilvenpiirtäjän katolla ja on aivan sairaan kova tuuli ja se ottaa ja pudottaa sinut alas. Minä näen niitä aina silloin tällöin ja ne on kyllä pelottavimpia.

Kerran heräsin keskellä yötä, hyppäsin sängystä pois, juoksin seinä viertä ovelle pudottaen hyllystä pelejä aimo pinon ja teloen vieläpä siihen itseni - ja sydän löi varmaan kahtasataa kun laitoin valot päälle ja ihmettelin että mitä perkelettä. Tälloin en suinkaan ollut 8-vuotias vaan parikymppinen.

Ihmiset on sitten hassuja.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ganon
Pelottavimmat unet ovat kyllä niitä kun olet jonkun pilvenpiirtäjän katolla ja on aivan sairaan kova tuuli ja se ottaa ja pudottaa sinut alas. Minä näen niitä aina silloin tällöin ja ne on kyllä pelottavimpia.

Bonuksena ko. unissa herää aina ennen laskeutumista maahan.

mullakin on ollu tollasia juttuja.

ainakin noita nytkähdyksiä on ollu muutamaankin otteeseen, joskus 3 kertaa yhdessä yössä kerran kahdessa kuukaudessa tms.

kerran oon kuulemma puhunu unissani, sanoin kuulemma "lakritsia markalla" se oli joskus vuonna kivi ja keppi.
ja sitten kerran oon nähny unta että me painittiin yhen mun luokkalaisen kanssa, sitten se jätkä tarras mua palleista ja kauhee kipu tuli.....siihen sitten heräsin ja huomasin että toinen pussi oli jääny boksereiden kuminauhan väliin, ei ollu kivaa = /

sitten kerran kun tultiin turusta kotiin motarilta kaverin kanssa (kaveri ajo) kävi niin että tuli kauhea hiljaisuus sen paskan puhumisen keskellä (oltiin molemmat ihan sika-väsyneitä), sitten yhtäkkiä, kaveri säpsähtää ja minuutin verran tulee sellasta "mitä vittuu, mitä helvettiä, mitä saatanaa!!" se oli pikkasen torkahtanu rattiin.........ei onneks käyny mitään :eek:

Koittakaapa olla nyt nauramatta, kun kerron näitä todella noloja juttuja:p

Olimme levillä lomalla kesä-aikaan. Yöpaikassamme oli sellainen juomapulloautomaatti, josta sai niitä lasisia pottuja. Jotkut pullot olivat hieman vanhan oloisia, kun niissä lillui tiä minkälaisia hiutaleita. No, kummiskin. Eräänä päivänä sitten ajattelin ostaa limutia automaatista ja lätkäisin rahan sisään ja painoin nappia. Mutta pulloa ei kuulunutkaan! Isoveljeni kanssa yritimme värkätä jotain, mutta mikään ei auttanut. No lähdimme kuitenkin pois automaatin luota välittämättä siitä ollenkaan. Tuli aika mennä nukkumaan, ja nukahdinkin ihan normaalisti. Mutta yöllä heräsinkin käytävältä limsa-automaatin luota, jolle oli huoneemme ovelta pari kymmentä metriä:eek: Kello oli jo myöhä, ja menin ovelle kolkuttelemaan kalsarit jalassa, mutta kukaan ei herännyt, enkä huutaakaan viitsinyt, ettei kukaan herää. Mutta onneksi oli menossa keihäänheiton MM-kisa, ja Räty heitti. Jotkut katsoivat sitä ja heistä toinen kävi tupakalla ja huomasi samalla minut. He sanoivat ystävällisinä Receptioniin josta tultiin avaamaan ovi. Sitä ennen katsoimmekin Rätyä, joka taisi saada hopeaa:) Tapahtumasta on jo aikaa (onneksi).

Ei kovinkaan kauan sitten tuli dokumentti televisiosta dokumentti Challenger-sukkulasta. Minä katsoin sitä mielenkiinnolla, ja olin sitä katsoessani jo kohtuu väsynyt kai, sillä se tuli kohtuu myöhäisellä ja jotain olin päivälläkin puuhaillut. Menin nukkumaan ihan normaalisti, mutta kesken unieni olinkin herännyt tokkurassa ja sanonut isoveljelleni: "Äitihän lähti sinne matkalle", johon hän: "Minne helvetin matkalle?" ja minä jatkoin: "No sinne avaruuteen". Taisin jotain vielä sönkätä kunnes aloin nukkua taas. Tuo on noloimpia juttuja koskaan, ja yhä saan kuulla siitä.

Kerran kun oli koulu loppumassa ala-asteella, ja jännitti hirveeesti minkälaisen toikkarin saa, tapahtui kanssa hassuja. Muuta valvoivat vielä kun menin nukkumaan jo kymmenen maissa. Kumminkin kävelin unissani olohuoneen sohvalle ja tulin vielä alas parveltanikin sitä ennen! Sohvalle päästyäni sönkkäsin jotain että millon me lähetähän ja jotain muuta, kun kello oli vielä 12 yöllä. Olin kysellyt jotain aivan tyhmiä, enkä ollut oikein järjissäni tuntunut olevan. Olin taas vain jatkanut nukkumista tapahtuman jälkeen, kun porukat olivat selittäneet mitä kello on ja muuta.

Itsekin monesti olen nytkähtänyt hereille, eikä aina kesken unen vaan vielä unen tehdessä tuloaan aivan kuin säikähtäisin jotain.

Miten olen voinut missata kolme sivua unikeskustelua!

Lucid Dreamista tuolla ainakin Peepster puhui (kiitokset GrandAlfille tämän termin esilletuomisesta). Eli tietää, että "hei, tämähän on unta" ja pystyy sitten hallitsemaan sitä. Esimerkiksi juuri lentämään. Silloin tällöin tuota tulee harrasteltua, ja piru vie se on hauskaa. Lentäminen on aluksi hankalaa, mutta kyllä se siitä lähtee. Taikoja en vielä osaa tehdä (lentää vaan semmoinen parin pikselin kokoinen pinkki pallo suoristaessani käteni Gandalfmaisesti, josta ei tapahdu mitään).
Lucid Dreamissa kannattaa esim. katsoa kämmentään kun meinaa herätä (kiitokset vinkistä GrandAlfille). Jostain kumman syystä sitä vaan pysyy silloin unessa.

Unissakävelyä minulle ei ole tapahtunut kuin kerran koko elämässäni. Taisin olla 15-vuotias. Kävelin siskoni huoneeseen keskellä yötä ja keskustelu meni jotakuinkin näin:

Griever: "Onks sulla sitä soittoääntä?"
Sisko: "Ai mitä ihmeen soittoääntä?"
Griever: "....no sitä soittoääntä. Onks sulla sitä?"
Sisko: "No ei ole."
Griever: "Aha"

Siinä sitten kävelin takaisin huoneeseeni ja nukahdin. Aamulla herätessäni luulin sen olleen unta. Ihmetys oli suuri, kun sisko tuli kysymään, että mitä ihmettä mä olin sitä herätelly yöllä ja horissu jotain soittoäänistä.

Tieteen kuvalehdessä oli aikoja sitten opetettu, miten unia oppii hallitsemaan! Olisi todella mahtavaa tehdä niin

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Griever
Miten olen voinut missata kolme sivua unikeskustelua!

Taidan vaihtaa aiheeni nimeä... se vähän lipsui tarkoituksestaan.

Edit: en pystykkään enää muokkaamaan sitä. Et viitsisi vaihtaa aiheen nimeä. Tilalle vaikkapa "Unet/unissa kävelyt"

Ylös Bottom