Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uskonnot, ateismi, filosofia, elämänkatsomus ja muu syvällinen pohdinta

ColdFire

New Member
Ketutuskeskustelussa alkoi mennä sen verran offtopickiksi, että päätin perustaa uuden keskusteluketjun, jossa on tarkoitus keskustella sivistyneesti omista/muiden uskonnoista sekä ateismista
Jotta mahdollinen keskustelu saataisiin aikaiseksi. Heitän pari kysymystä kansalle.
Lisäksi haluan, että ketjuun kommentoivat osaisivat selittää, että miksi juuri niin tai näin itse ajattelee. Mielipiteesi on turha, jos et osaa perustella sitä. Perustele!

1. Uskotko, että jokin/jotkin korkeammat älykkäät (tai no edes ajattelevat) voimat loivat tämän maailmankaikkeuden?

2. Uskotko, että juuri sinulla on jokin tarkoitus tässä elämässä?

2.1 Mikäli uskot, että juuri sinulla on tässä elämässä jokin tarkoitus, niin uskotko myös että kaikella on tarkoitus?

3. Mikäli uskot johonkin uskontoon, niin noudatatko uskontosi sääntöjä/lakeja?

Näillä lähdetään. Katsotaan tuleeko tästä fiksua keskustelua vai armotonta riehumista suuntaan jos toiseen.

Peace! :)
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

No kannetaanpa korsi kekoon, tässä topikissa saadaan varmasti kivat riidat aikaiseksi.... :rolleyes:

1. En usko. Moinen ajatus ei yksinkertaisesti mahdu päähäni. Eiköhän ko. asia vielä jonakin päivänä pystytä todistamaan tieteen keinoin.

2. Osittain edellisessä kohdassa esitetystä syystä en usko että kukaan tai mikään olisi minulle ennalta jonkin tarkoituksen määritellyt. Jokainen voi toki määritellä omilla tavoitteilla ja valinnoilla elämällensä tarkoitusta.

2.1 Oman elämän tarkoitus vielä hakusessa. En usko että kaikella on tarkoitus. Maailmassa kaikki vaikuttaa kaikkeen (äärimmillään esim. perhosvaikutus).. Kuinka voisi olla siis mahdollista että jokin asia olisi ennalta määrätty? Tulevaisuutta "luodaan" kokoajan.

3. En usko enkä kuulu mihinkään uskontokuntaan. Noudatan Suomen lakia ja toimin omien arvojeni pohjalta.

Peace :)
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Ihmiset ne jaksaa tuota elämäntarkoitusta miettiä :).......
ja mitä tuohon uskon asiaa tulee.... EN itse ole USKOssa ja taitaa nykyään aika moni olla samalla kannalla kanssani vai olenko väärässä?
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. en
2. en
3. en usko mihinkään yliluonnolliseen hömpään.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Everything happens for a reason

Joo no en usko mihinkään herraan/naiseen. En myöskään kuulu mihinkään kirkkoon joka saattaa vaikuttaa asiaan jotenkin. En näe vaan mitään syytä uskoa yliluonolliseen asiaan, jota ei voida todistaa.

Uskonto aiheiset dokumentit ovat silti mielenkiintoisia. Varsinkin historia aiheiset.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Hyvinhän tämä lähti liikkeelle.
Aika vastata omiin kysymyksiin:

1. En usko, ellei toisin todisteta. (Skeptikko)

2. En usko mihinkään suurempaan tarkoitukseen. Olen syntynyt ja "tarkoitukseni" on pyrkiä elämään onnellista ja tyydyttävää elämää. Harmittais jos vanhana pappana joutuis synkistellä, kuinka elämä meni hukkaan, kun ei tullut muuta tehtyä kuin rukoiltua tjs.

2.1 Kuten edellä mainuttu, en usko suurempaan tarkoitukseen. "Sattuma" olisi parempi sanavalinta.

3. En usko, joten noudatan parhaani mukaan suomen lakeja, koska tänne olen syntynyt ja täällä olen.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. Kyllä. En usko että mitään tällaista olisi voinut syntyä sattumalta.

2. Kyllä. Kuinkas muutenkaan?

2.1 Uskon, että kaikella on tarkoitus, mutta silti ihmisen on joskus vaikea käsittää mikä se on.

3. Kovasti yritän ainakin.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. Kyllä. En usko että mitään tällaista olisi voinut syntyä sattumalta.

2. Kyllä. Kuinkas muutenkaan?

2.1 Uskon, että kaikella on tarkoitus, mutta silti ihmisen on joskus vaikea käsittää mikä se on.

3. Kovasti yritän ainakin.

Mihinkäs jumalaan uskot?
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. En usko henkilökohtaisesti, mutta en myöskään tiedä mikä on totuus. Siksi puhutaankin uskosta. Onko joku luonut tämän kaiken vai ei? Mistä kaikki on saanut alkunsa? Jos on luoja, mikä tahansa hän/se olisikin, kukan on luonut hänet/sen? Olisi ehkä äärimmäisen hienoa tietää totuus, mutta eihän sitä kukaan koskaan tule selville saamaan.. ellei usko (tietävänsä).

2. ja 3. Uskon, että omilla valinnoillani on merkitys muiden elämälle, joten pyrin elämään vastuuntuntoisesti ja muita kunnioittaen. Siksi kunnioitan myös uskovia, vaikka olisin heidän näkemystensä kanssa täysin eri mieltä. Kuitenkin kyllä kun miettii, että mitä oli ennen aikojen alkua, saa päänsä melko helposti ja nopeasti sen verran sekaisin, että ei noita liian raskaasti jaksa pyöritellä. Henk. kohtaista tietoa on kuitenkin se, että tämä yhteiskunta on alusta asti yrittänyt opettaa uskomaan johonkin tiettyyn ja on siinä onnistunutkin tiettyyn pisteeseen saakka. Olen siis saanut kristillisen kasvatuksen kuten varmaan suurin osa täälläkin, mutta tätä nykyä olen kirkosta eronnut, sillä henkilökohtaista uskoa ja suhdetta kristittyyn jumalaan ei ole enkä koe tarvetta kuulua instituutioon jonka nimi on kirkko. Pahoina aikoina kuitenkin haluaa uskoa. Kun lähimmäisiä on minultakin ihan kavereista alkaen kuollut, on huomannut, että etenkin silloin haluaa uskoa johonkin yliluonnolliseen, joka tulee apuun pelastamaan. Hyvin henkilökohtaisia asioitahan nämä ovat.

4. Pyrin noudattamaan valtion säätämiä lakeja.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. En usko. En hautaa ajatusta maan alle, mutten usko sellaiseen, kunnes toisin todistetaan.

2. Hmm.. En.

3./4. Komppaan aikaisempaa. Toki noudatan sääntöjä eli lakia. En siis pyri tekemään rikoksia.

Olen ev. luterilainen, mutten kovin aktiivinen, ja käytännössä ateisti.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Olen kristitty.

Onko sinut kasvatettu kristityksi, vai oletko itse vanhemmalla iällä löytänyt tämän uskonnon ja kokenut sen omaksi?
Mistä tiedät, että juuri kristinusko on oikea uskonto kaikista maailman uskonnoista?

Monihan ihminen uskoo juuri siihen uskontoon, mihin on lapsesta asti kasvatettu. Mielestäni tämä on suuri vääryys, koska lapsena uskoo helposti kaiken mitä vanhemmat sekä koulu opettavat.

Mielestäni uskontoja saisi alkaa opettaa vasta yläasteella, jolloin lapselle on kehittynyt jo jonkinlainen oma-ajattelukyky.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Monihan ihminen uskoo juuri siihen uskontoon, mihin on lapsesta asti kasvatettu. Mielestäni tämä on suuri vääryys, koska lapsena uskoo helposti kaiken mitä vanhemmat sekä koulu opettavat.

Mielestäni uskontoja saisi alkaa opettaa vasta yläasteella, jolloin lapselle on kehittynyt jo jonkinlainen oma-ajattelukyky.

Olen vähän samoilla linjoilla. Mutta tosin kun olen uskovan avokkeen kanssa asiasta joskus kiistellyt, hänellä on ollut hyvä vasta-argumentti: kristinusko, ev-lut here in finland, opettaa hyviä arvoja. Uskomisessa ei ole mitään pahaa, jos siitä saa lohtua. Kun katson, miten pahoinvoiva tämä yhteiskunta tuntuu lopulta olevan, on vaikea pitää uskonnon opetusta pahana asiana. Tavallaan, joulupukkikin on lapselle tosi tärkeä juttu vaikka onkin satuolento. Opettaisiko joku muu uskonto sitten vielä parempia arvoja ja tapoja, sitä en tiedä edes sen perusteella mitä olen aikuisena koittanut selvittää. Jokainen uskonto tuntuu loppupeleistä itselleni kauheam etäisiltä, kaikkiin sisältyy paljon yksilön henkilökohtaista pelkoa ja kontrollointia jota en voi käsittää enkä hyväksÿä.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Onko sinut kasvatettu kristityksi, vai oletko itse vanhemmalla iällä löytänyt tämän uskonnon ja kokenut sen omaksi?
Mistä tiedät, että juuri kristinusko on oikea uskonto kaikista maailman uskonnoista?

Monihan ihminen uskoo juuri siihen uskontoon, mihin on lapsesta asti kasvatettu. Mielestäni tämä on suuri vääryys, koska lapsena uskoo helposti kaiken mitä vanhemmat sekä koulu opettavat.

Mielestäni uskontoja saisi alkaa opettaa vasta yläasteella, jolloin lapselle on kehittynyt jo jonkinlainen oma-ajattelukyky.

On minut kasvatettu kristityksi, mutta vasta pari vuotta sitten oikeasti aloin itse ajatella koko juttua. Ja mistäkö teidän että kristinusko on se oikea? Henkilökohtaisia kokemuksia.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Olen vähän samoilla linjoilla. Mutta tosin kun olen uskovan avokkeen kanssa asiasta joskus kiistellyt, hänellä on ollut hyvä vasta-argumentti: kristinusko, ev-lut here in finland, opettaa hyviä arvoja. Uskomisessa ei ole mitään pahaa, jos siitä saa lohtua. Kun katson, miten pahoinvoiva tämä yhteiskunta tuntuu lopulta olevan, on vaikea pitää uskonnon opetusta pahana asiana. Tavallaan, joulupukkikin on lapselle tosi tärkeä juttu vaikka onkin satuolento. Opettaisiko joku muu uskonto sitten vielä parempia arvoja ja tapoja, sitä en tiedä edes sen perusteella mitä olen aikuisena koittanut selvittää. Jokainen uskonto tuntuu loppupeleistä itselleni kauheam etäisiltä, kaikkiin sisältyy paljon yksilön henkilökohtaista pelkoa ja kontrollointia jota en voi käsittää enkä hyväksÿä.

Joulupukilla saadaan lapsi käyttäytymään kunnolla, kun vanhemmilla on joulustressi. :)
Toki tämä pätee uskonasioissa myös aikuisiin. Aikuinen saadaan käyttäytymään uskonnon avulla kunnolla, kun joku tärkeä ihminen kuolee.
ns. Jumalalla oli hänelle muu tarkoitus jne. + hän odottaa sinua taivaassa/taivaassa nähdään taas!
Lisäksi uskonnon avulla saadaan sodissa taistelutahtoa tai ylipäätänsä ihmiset lähtemään sotaan. Ainahan se oma jumala meidän puolella on. ;)

Ateistilla taas ei ole tuollaista lohtua. On vain sattuma/aika/huono tuuri milloin joku tärkeä ihminen kuolee ja sen asian kanssa on vain elettävä. Sen takia kannattaakin nauttia elämästä tärkeiden ihmisten kanssa, kun he/itse elää.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

On minut kasvatettu kristityksi, mutta vasta pari vuotta sitten oikeasti aloin itse ajatella koko juttua. Ja mistäkö teidän että kristinusko on se oikea? Henkilökohtaisia kokemuksia.

Tuolla "henkilökohtaisia kokemuksia" on helppoa "argumentoida".

Jos olisit syntynyt muslimi-perheeseen ja saanut moisen kasvatuksen, niin olisitko nyt henkilökohtaisten kokemuksien kautta silti kristitty vai muslimi?
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Tuolla "henkilökohtaisia kokemuksia" on helppoa "argumentoida".

Jos olisit syntynyt muslimi-perheeseen ja saanut moisen kasvatuksen, niin olisitko nyt henkilökohtaisten kokemuksien kautta silti kristitty vai muslimi?

Niinpä, sitä ei voi tietää.

EDIT. Tuli vain mieleen tässä joku juttu, jossa joku oli juuri "henkilökohtaisten kokemusten" kautta siirtynyt islaminuskosta kristityksi. Voihan sitä ajatella että itselle olisi voinut käydä samalla tavalla.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. Kyllä. En usko että mitään tällaista olisi voinut syntyä sattumalta.

Tuo on mullakin ollut joskus mietinnän kohteena. Siis se kuinka jotain näin monimutkaista on voinut syntyä sattumalta? Siis esim. fysiikan lait, jotka pitävät kaiken toiminnassa ovat aivan uskomattomat, kuinka sellaista on voinut syntyä tuosta vain? Itse uskon jonkinlaiseen maailmankaikkeuden evoluutioon, jossa maailmankaikkeus tavallaan ''sykkii'' ja joka kerralla parannetaan edellisestä, kuten eliömaailmassa. Jokainen maailmankaikkeus loppuu ''suuren rysäykseen'' ja alkaa välittömästi uudesta alkuräjähdyksestä. Mutta se mistä ensimmäinen maailmankaikkeus olisi alkanut onkin jo paljon vaikeampi homma.

Kaukaa haettua? Ehkäpä. Tämä oli vain minun teoriani. Voisinhan koko maailmankaikkeus olla vaikka jossain Alienin koeputkessa koe-erässä 5, tai kaikki voisi olla vain minun kuvitelmaani. Nää on hankalia asioita.

Ja uskon suhteen olen kyllä ateisti. Se hömppä isosta ukosta ei oikein iske, vaikka edellinen teoriakin saattaa olla hömppää. Jumalaan uskominen ja elämänsä uskominen henkimaailman käsiin on musta heikkoutta. Siis ei mitenkään uskovia vastaan. Ehkä sitten kuolinvuoteella voisi vähän hiljaa rukoilla ja pyytää syntejä anteeksi.



PS. Anteeksi ehkä hieman huonosta tekstistä. En ole kovin hyvä pukemaan ajatuksiani sanoiksi.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. Uskon että Wiitä seuraavien aivoihin liitettävien konsolien ansiosta ihmiset kehittyvät superälykkäiksi, onnistuvat matkaamaan Alpha Centauriin ja kehittävät siellä koneen, joka estää maailmankaikkeuden lämpökuoleman muuttamalla maailmankaikkeuden pimeän energian pimeäksi singulariteetiksi, jonka gravitaatiovoima romahduttaa maailmankaikkeuden ja sitten aloittaa sen uudelleen, luoden aikasilmukan joka tekee syntyvästä uudesta maailmankaikkeudesta meidän maailmankaikkeutemme.

2. Uskon, että tarkoitukseni on edistää Wiin menestystä kaikin keinoin, jotta ihmiskunta pääsisi muuttamaan Alpha Centauriin mahdollisimman pian.

2.1 Uskon, että maailmankaikkeuden tarkoitus on pohtia itseään ja varmistaa eloonjäämisensä luomalla edellytykset Wiin keksimiseen.

3. Uskon Wiihin, Iwataan ja Reggiehen, pyhään kolminaisuuteen. Noudatan uskollisesti uskontoni opinkappaleita, kuten a) HD-grafiikat ovat ihan turhia ja pelkkä Suuren Vastustajan yritys estää matka Alpha Centauriin lumoamalla silmämme koreilla kuvilla, b) liikkeentunnistus valmistaa ihmiskunnan evoluution seuraavaan suureen askeleeseen ja c) Wii Sports on ihan paras.
 
Ylös Bottom