Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uskonnot, ateismi, filosofia, elämänkatsomus ja muu syvällinen pohdinta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ColdFire
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Komppaan tuota. Kun vaikkapa tutkii luontoa, törmää aina vaan uudestaan ällistelemään kaiken tarkoituksellisuutta.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. En usko
2. Jokaisella on semmoinen kohtalo kuin sen itse rakentaa
3. En usko mihinkään uskontoon/jumalaan

Se niin että me elämme vain kerran tässä taivaassa? tai me voisimme kutsua tätä planeettaa taivaaksi?

Joo jollekkin tuo uskonto tuo sen sisäisen rauhan ja minä kunnioitan sitä, mutta monet typerät ihmiset käyttävät uskontoa syynä tappamiseen tai ihan muuhun älyttömyyteen.

T: Entinen kristitty :)
.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. Kyllä ja en, tämä on hieman ristiriitaista sillä kristittynä uskon Jumalaan ja opetetaan, että Jumala loi taivaan ja maan, jne. jne. Toisaalta uskon myös, että maailmankaikkeus syntyi suuressa alkuräjähdyksessä.

2. Uskon, että elämälläni on jokin tarkoitus, en vain vielä tiedä mikä se on.

2.1. Olen sitä mieltä, että kaikella on oma tarkoituksensa, välillä on vain vaikea ymmärtää mikä, tai mitä hyötyä siitä on, jos ottaa esimerkiksi Pekka-Eric Auvisen tai Matti Saaren.

3. Koitan parhaani mukaan noudattaa uskontoni sääntöjä/lakeja.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Ennen ala-astetta tuli käytyä pyhäkoulussa muutaman kerran. Se loppui siihen kun ennen joulua eräs toinen pikkupoika söi kaikki piparit ja minä haukuin hänet vitun kusipääksi. Poishan mut sieltä laitettiin koska en oikein sopinut joukkoon. :D

Pienestä pitäen kyllä olin kiinnostunut uskonnoista ja kaikesta yliluonnollisesta. Rippileiri tuli käytyä (tietenkin, saipahan rahaa) ja siellä papin kanssa useasti väiteltyä. En koskaan ole oikein pitänyt tämän maailman uskonnoista saatikka jumalista jne. mutta en itse tiedä mihin oikein uskoa. Erosin kirkosta joskus kun tuli tuo eroakirkosta.com. Sitäkään en tehnyt itse vaan sen aikainen tyttöystäväni teki sen puolestani. Luen paljon kirjoja jotka liittyvät mm. noituuteen ja okkultismiin jne. enkä ole löytänyt tähän päiväänkään mitään ns. uskontoa mikä sopisi itselleni.

En kumarra mitään jumalaa. En kumarra mitään ihmistä. Rakastan vain ja ainoastaan itseäni (joskus en sitäkään). Uskon maapallon ulkopuoliseen elämään. Uskon yliluonnolliseen (kummitukset, ns. demonit ja vastaavat). Jos on olemassa jumala se on täydellinen kusipää jonka syliin en antaisi edes paskaisia kalsareitani. En ymmärrä ihmisiä ketkä tappelevat siitä kenen jumala on parempi. Mielestäni kaikki uskovaiset ovat tavalla tai toisella heikkoja ja tekopyhiä paskoja. Et voi elää elämääsi rikkomatta uskontoasi vastaan. Jos voisit elää, joutuisit istumaan pienessä, pimeässä kopissa. Näin uskovaisia kiristetään. Heidät pidetään ns. kurissa pelottelemalla. Niin kuin mafia pelottelee niitä keiltä keräävät suojelurahoja. Miksi elää elämäänsä pelossa, valehtelemalla muille ja itselleen rakkautta jumalaansa kohtaan ja toivoa taivaspaikasta? Miksi ei vaan nauti tässä ja nyt. Eikö teidän jumalanne kuitenkin anna kaiken anteeksi? Miksi ette siis irrottelisi vähän. Kuten sanoin, uskovaiset ovat tekopyhiä ja jos joku väittää muuta niin on itsekin tekopyhä. Olen nähnyt elämäni aikana saarnaajia ketkä julistavat ns. jumalan sanomaa ja kotiin tultuaan hakkaa vaimonsa ja lapsensa. Seuraavana päivänä anelee anteeksiantoa. Olen lukenut lehdistä ns. jumalan sanansaattajista ketkä raiskaavat lapsia.

Kristityt sanovat että jumala on se kuka hallitsee täällä, muslimeilla se taisi olla allah, joka tapauksessa kun katsoo tätä maailmaa (sotaa, tauteja, nälänhätää, kärsimystä, pelkoa ja lista jatkuu loputtomiin) niin väkisinkin rupeaa naurattamaan. Ja te odotatte että pääsette sinne ns. paratiisiin. Lainaten itseäni " Miksi oletat että "jumalasi" olisi yhtään armollisempi sinulle siellä "paratiisissa" kuin se on täällä hallitsemassaan "helvetissä"? "

Sori, tuli ehkä hiukan liikaa innostuttua mutta parempi lopettaa tähän :D
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Ketutuskeskustelussa alkoi mennä sen verran offtopickiksi, että päätin perustaa uuden keskusteluketjun, jossa on tarkoitus keskustella sivistyneesti omista/muiden uskonnoista sekä ateismista
Jotta mahdollinen keskustelu saataisiin aikaiseksi. Heitän pari kysymystä kansalle.
Lisäksi haluan, että ketjuun kommentoivat osaisivat selittää, että miksi juuri niin tai näin itse ajattelee. Mielipiteesi on turha, jos et osaa perustella sitä. Perustele!

1. Uskotko, että jokin/jotkin korkeammat älykkäät (tai no edes ajattelevat) voimat loivat tämän maailmankaikkeuden?

2. Uskotko, että juuri sinulla on jokin tarkoitus tässä elämässä?

2.1 Mikäli uskot, että juuri sinulla on tässä elämässä jokin tarkoitus, niin uskotko myös että kaikella on tarkoitus?

3. Mikäli uskot johonkin uskontoon, niin noudatatko uskontosi sääntöjä/lakeja?

Näillä lähdetään. Katsotaan tuleeko tästä fiksua keskustelua vai armotonta riehumista suuntaan jos toiseen.

Peace! :)


1. En voi vannoa, mutta vastaan nykyisen tietokannan pohjalta että ei. Näkee lopulta.

2. Tarkoitukseni on hyvin selvillä. Pyrkiä parempaan.

3. En usko mihinkään erityiseen uskontoon, mutta elän vallitsevien määrityksien mukaan. Lait on lakeja ja pohjautuu toisaalta uskontoihin. Se ei haittaa.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

En voisi sanoa, että uskon, mutta pidän hyvin todennäköisenä, että meidän elämämme ei ole pelkästään sadan sattuman summa. Mutta olettaen, että jokin Jumala on olemassa, niin en usko, että hän on meidän luomisen jälkeen vaikuttanut mitenkään meidän joka päiväiseen elämään. Tätä kai deismiksi kutsutaan. Ainakin jossain määrin. Muistaakseni on jo olemassa eräs tieteenhaara (nimeä en muista) joka tukee uskontoa siinä mielessä, että uskoo jonkin Jumala-hahmon olemassa oloon. Ja käsittääkseni tämä tieteenhaara on viime vuosina saanut enemmän ja enemmän kannatusta. Niin, että sitä ei pidetä enää ihan minään huuhaana.

Uskonnosta muuten on hyvin ristiriitaiset mielipiteet. Arvostan esimerkiksi kristinuskon oppeja siinä mielessä, mitä se yrittää ihmiselle opettaa moraalista ja toisen kunnioittamisesta. Monesti vain mielestäni keinot joilla tätä sanomaa levitetään on väärät. Kuten lähes kaikki, ainakin länsimaiset, uskonnot on pakkosyötettyä. Ihmisille ei anneta itse vaikuttaa mihin hän haluaa uskoa. Mielestäni se, että kirkko tulee sinun kotiovelle, vain kasvattaa ihmisten negatiivista mielipidettä kirkkoa kohtaan. Ihmisen pitää antaa itse löytää oma uskonsa. Voisinpa veikata, että ei kovinkaan moni mormooni ole saanut värvättyä uusia uskovia tulemalla väkisin postiluukusta sisään. Tai hyökkäämällä kadulla päälle kuin yleinen syyttäjä, samalla väkisin tunkien esitteitä joka taskuun.

En nyt viitsi lähteä enempään puimaan asiaa "Uskonnolliset sodat", mutta sanottakoon, että monessa kohdassa on opetukset menneet pieleen, jos lähes jokainen uskonto opettaa moraalisia sääntöjä ja lähimmäisen kunnioitusta ja siltikin tästä huolimatta uskonto on varmasti yksi suurimmista, jos ei suurin, syy syrjintään.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. Kyllä. PS3 loi kaiken.

2. Kyllä. Elämän tarkoitus on ylistää iänkaikkista PS3:sta.

2.1 Sama kuin äsken.

3. Noudatan uskoni lakeja armottomasti.
Jos et jostain syystä ymmärtänyt tätä, olin sarkastinen!

Siis oikeasti, miksi jonkun pitää aina liittää uskonto peleihin? Eikö missään voi olla rauhassa ilman, että joku tulee tuputtamaan jotakin uskontoa? Ja itse olen ateisti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. Kyllä. PS3 loi kaiken.

2. Kyllä. Elämän tarkoitus on ylistää iänkaikkista PS3:sta.

2.1 Sama kuin äsken.

3. Noudatan uskoni lakeja armottomasti.
Jos et jostain syystä ymmärtänyt tätä, olin sarkastinen!

Siis oikeasti, miksi jonkun pitää aina liittää uskonto peleihin? Eikö missään voi olla rauhassa ilman, että joku tulee tuputtamaan jotakin uskontoa? Ja itse olen ateisti.

Siis oikeasti, miksi ateistin pitää heti nousta takajaloilleen jos joku täällä haluaa puhua uskonnosta? Onhan täällä "muu keskustelu" alueella aiheita kahvinjuonnista lävistyksiin, idea lienee juurikin puhua elämän muista osa-alueista? Ei kaikkea ole varmaan pakko lukea jos ei nappaa?
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Itse olen ateisti, en usko yhteenkään jumalaan. Nimenomaisesti olen vakuuttunut siitä, että zarathustralaisuuden ja siitä vaikutteita ottaneiden juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin yhtä Ahura Mazdaa/Jahvea/Jumalaa/Allahia ei ole olemassa.

Uskonnot ovat olleet aikoinaan varmaan ihan kiva asia paikkaamaan epätietoisuutta, kun ei ymmärretty mistä ukkonen tulee ja miksi heinäsirkat söivät hirssiviljelmät. Aina Newtonista ja Galileista lähtien tieto on kuitenkin lisääntynyt. Nykyisin me ymmärrämme mannerlaattojen liikkeen, aurinkokunnan rakenteen, genotyypin vaikutuksen fenotyyppiin, ajan suhteellisuuden ja pimeän energian olemassaolon. Tiedon lisääntyessä jumalalle aiemmin jätetty tila on aina vain kutistunut.

Me emme ymmärrä vielä kaikkea, ja mikä vielä hauskempaa: mitä enemmän me ymmärrämme maailmankaikkeutta, sitä enemmän meille tuntuu aukeavan uusia kysymyksiä. Me emme voi ehkä koskaan ymmärtää kaikkea täydellisesti, mutta me voimme aina ymmärtää kaiken paremmin.

Kesällä tuli käytyä New Yorkin luonnonhistoriallisessa museossa, jossa näin muunmuassa esityksen alkuräjähdyksestä ja sen jälkeen kuljin polkua, jonka varrelle oli ripoteltu kuvia maailmankaikkeuden eri ikäkausilta. Vanhin kohde, joka ihmisen rakentamilla laitteilla on pystytty kuvaamaan, on noin 13,5 miljardin vuoden ikäinen. Näin myös havainnollisia esityksiä ilmakehän liikkeistä, maanjäristyksistä ja tietenkin dinosaurusten luurankoja. Kaiken tämän tiedon keskellä en voinut olla ihmettelemättä, miksi joku pitää sokeaa uskoa parempana. Universumi on tarpeeksi kiehtova ja ihmeellinen ilman että sen lisäksi täytyisi kuvitella joitain yliluonnollisia otuksia.

Uskonnot kiinnostavat minua lähinnä fiktion aiheena ja antropologisena ilmiönä. Eniten hämmästelen sitä, että vielä vuonna 2008 joku syvästi uskoo, että pronssisen Pietaria esittävän patsaan varpaan koskettaminen tuo hyvää onnea tai siunausta tai jotain. Uskonnolliset riitit ovat tavallaan kiehtovia, mutta niihin suhtautuminen minkäänlaisella vakavuudella on enemmänkin surkuhupaisaa.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

En nyt viitsi lähteä enempään puimaan asiaa "Uskonnolliset sodat", mutta sanottakoon, että monessa kohdassa on opetukset menneet pieleen, jos lähes jokainen uskonto opettaa moraalisia sääntöjä ja lähimmäisen kunnioitusta ja siltikin tästä huolimatta uskonto on varmasti yksi suurimmista, jos ei suurin, syy syrjintään.

Itse opetukset uskonnossa, kuin uskonnossa ovat ehdottamasti ihmisen moraalin ohjenuoria, joita seuraamalla maailma voisi olla parempi paikka. Mutta syystä tai toisesta uskonnon päämäärät on aina yritetty saavuttaa niin valtiojohdossa, kuin kirkon päämiehien toimesta machiavellin oppeja noudattaen, jossa moraali ei saa olla esteenä, kun yritetään saavuttaa päämäärä.
Joka on mahdollisesti yksi syistä, että nykyään kirkosta erotaan, kun ihmiset ovat tiedostaneet monet väärinkäytökset, joita Jahven nimissä on tehty ja tehdään edelleen. Kaiken lisäksi ihmisen ei enää tarvitse pelätä kirkon pannaa erotessa ja arvostellessaan kirkkoa.

Joku yllä mainitsi, että uskontoa saisi alkaa opettamaan vasta yläasteella. Mutta mitä jos idea Oliosta (=Jumala) onkin jo ihmisen sisällä syntyessään? Vaikka mieli oliskin tyhjä taulu joka maalataan kokemuksilla, a posteriori, niin on mahdollisuus, että tyhjän taulun raamit ovat Olion idea, a priori.

Itse uskon, että jokaiselle tehdylle täytyy olla tekijä ja syy. Uskonto on antanut vastauksen kysymykseen "miksi?". Joskin siitä voi tietenkin olla eri mieltä onko teologian antama vastaus uskottava vai ei. Kuitenkin sillä on tällä hetkellä edelleen paras vastaus. Niin kauan, kuin tiede vastailee vaan vastaukseen "miten?", pystymättä ratkaisemaan ongelmaa "miksi?" niin pysyttelen teologisessa vastauksessa.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Minä.

Se on tärkeintä elämässä, se on elämän tarkoitus.

Tasapaino on toinen tärkeä asia, jos elämäsi on tasapainoinen sinulla ei ole huolia, miten saat elämäsi tasapainoon? (-> uskonto?)

Elämässä on minun mielestä kaksi osa-aluetta.

1. Materialismi
2. Äly, tyydytä omaa "henkistä minää" (jotkut sanoo tätä sieluksi)

1. Tähän kuuluu mm työpaikka = raha = saat ostettu osittain onnea (hieno kämppä, iso tv, ps3, pelejä ym.)

Olen tullut siihen tulokseen että tänä päivänä noin 2.500/kk riittää hyvin siihen että saan materialistiset halut tyydytetty / kk, jos minulla on enemmän rahaa saan ostettu enemmän tavaroita mutta ne ei tuota enään mielihyvää, eli tasapainoa siihen mitä sinä tarvitset ja mitä sinulla on sekä mitä sinä haluat. Elämäsi ei ole pilalla vaikka naapurilla on kalliimpi auto kuin sinulla.

2. Tähän kuuluu kaikki "pehmeät arvo" sekä sosiaalinen kanssakäyminen muitten ihmisten kanssa.

Minä viihdyn kuin saan olla itseni kanssa, en vaadi sosiaalista kanssakäymistä muitten kanssa, työpaikalla on muita ihmisiä ja se riittää minulle.

Avovaimo minulla on ja haluan lapsen, se toisi elämään lisäarvoa, siitä olen varma.

Tiedonjano, lue kirjoja, kirjat ovat helppo ja "halpa" tapa parantaa omaa elämänlaatua, itse pidän siitä että saan vaikutteita joka puolelta ja saan poimia sieltä parhaat osat, eli lue - prosessoi tieto - lopputulos, käytä avojasi siihen mihin ne on tarkoitettu.

En tarvitse olla kristitty jotta minulla olisi moraalia, tiedän itse mikä minulle on oikein/hyvä ja väärin/paha.Se joka on sinulle väärin on ehkä oikein minulle, miten joku voi määrittää mikä on oikein ja väärin? Eläämme myös semmoisessa yhteiskunnassa missä on lakipykälöitä mitkä kertovat mitä saan tehdä ja mitä en, mutta ne ei sano mikä on väärin ja oikein niin kuin uskonnolliset dogmit.

Ateismihan on sinänäsä uskonto myös, "ateismi" on suotava massalle jospa massa käyttäisi omia aivoja edes vähän, tulihan ne siihen päätökseen että jumalaa ei ole olemassa ja päätyivät ateismiin, tai kertoiko joku vain hänelle että asiat ovat näin siksi minunkin on pakko "uskoa tähän". Kaikki on parempi kuin se että uskot jumalaan ja siihen sanomaan mutta en myöskään näe mitään hyvää siinä että et vain usko mihinkään ja jätät sen siihen. Vavha / Heikko ihminen on toinen sivuraide mistä voidaan keskustella myöhemmin.

Tämä on niin iso aihe että jatketaan joskus toiste, on niin vaikeeta keskittyä tähän kuin olen töissä.

Objektivismi on kiinnostava aihe.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Ateismihan on sinänäsä uskonto myös
Ei ole, koska uskonnon tärkein tunnusmerkki on sen tekemä jako "pyhään" ja "maalliseen". Ateismilla ei ole mitään tällaista jakoa, vaan se on ainoastaan jumaluskon puuttumista. Jos ateismi on uskonto, niin sitten myös se on uskonto ettei usko Joulupukkiin, koska kummallakin uskonpuutteella on yhtä paljon merkitystä muun elämänkatsomuksen kannalta.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Itse olen ateisti, mutta en kuitenkaan väheksy mitään uskontokunta. Jos olisin uskonollinen niin en kuitenkaan uskoisi olevani siinä "kirkollisessa" uskonnossa. Syynä on se, että mitä nyt historiaa olen lukenut, että ei voi olla huomaamatta kuinka paljon pahaa siitä on seurannut.

Uskooko johonkin, se on jokaisen oma asiansa. Mikään uskonto ei ole väärä, paitsi jotka vahingoittaa muita. Minulle on aivan sama mihin kukakin uskoo, itse en arvostele sen takia. Arvostelen ihmiset hänen tekemisiensä mukaan.

Jos joku uskoo johonkin uskontoon ja saa siitä tukea ja helpotusta niin sehän on vain hyvä asia.

Peace.


Pakko mainita, että repesin tuon Arthur9 vastauksen luettua.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Itse vastaan EI jokaiseen kohtaan.

Kyllä vaikka kuinka tulisi kiistattomat todisteet, että joskus oli Jeesus joka ristiinnaulittiin ja joskus oli Mooses joka ui jossakin korissa ympäri niiliä ja niin edelleen, niin en siltikään uskoisi.
Siinä kohdassa kun sanotaan, että tuolla pilvien päällä asustelee joku parrakas mies joka kuulee kaikki meidän puheet kunhan muistaa pistää kädet oikeaan asentoon ja sillee, niin silloin mennään vaan niin lujaa mun ajatusmaailman ohi, että ei mitään rajaa.

Ateismihan on sinänäsä uskonto myös
Voiko työttömyyttä sanoa myös joksikin työalaksi?
Vähän huono vertauskuva, mutta saa sillä viestin mielestäni ihan tarpeeksi hyvin perille.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1.En usko Jumaliin, joulupukkeihin, uuffoihin tai muuhunkaan mitä ei ole konkreettisesti todistettu.
En kuitenkaan kiistä minkään näistä mahdollista olemassaoloa. En siis ole ateisti koska en halua missään nimessä väittää aukottomasti olevani oikeassa siinä ettei jumalaa ole. Ateismi on tavallaan uskonto jossa uskotaan ettei jumalaa ole. Tai siis, uskotaan fanaattisesti ettei jumalaa ole. Minä jätän mielummin itselleni mahdollisuuden olla väärässä. Olen siis agnostikko.

Jos kuitenkin jumala on olemassa, en missään nimessä halua taivaaseen. Sillä kirjoituksista päätellen jumala (kristin- ja islaminusko) olisi pikkumainen pelle joka saa kiksejä ihmisten kärsimyksestä.

2. Määrittelen mielelläni itse itselleni tarkoituksen ja näen täyttäväni tämän tarkoituksen tyydyttävästi.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Siis oikeasti, miksi ateistin pitää heti nousta takajaloilleen jos joku täällä haluaa puhua uskonnosta? Onhan täällä "muu keskustelu" alueella aiheita kahvinjuonnista lävistyksiin, idea lienee juurikin puhua elämän muista osa-alueista? Ei kaikkea ole varmaan pakko lukea jos ei nappaa?

Jos joku haluaa puhua uskonnosta, niin menkööt kirkkoon.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Jos joku haluaa puhua uskonnosta, niin menkööt kirkkoon.

Jaa, no tämän olet varmasti sitten koulussakin kertonut uskonnon opettajille?
Eikä tässä topicissa ole tarkoitus tuputtaa sinulle uskontoa, kuten ei muillekkaan.
Ja jos sinua ei jokin aihe kiinnosta, niin ainahan voit olla osallistumatta sellaisiin keskusteluihin.
Minua ei kiinnosta villasukkien virkkaaminen, joten en mene avautumaan virkkaustopikkeihin, että virkkauksesta pitäis puhua vain virkkaustapahtumissa.

Ja mielestäni ateismi ei ole uskonto. Uskonnoissa uskotaan johonkin olentoon/henkeen joka on kaiken tämän takana. Ateismissa nimenomaan EI uskota. Miten se ettei usko voi olla uskonto?
On myös outoa, että ateistit leimataan yleisesti joiksikin fanaattisiksi. Ateistin kanssa on yleensä paljon helpompaa keskustella uskonnoista, kuin sellaisen ihmisen kanssa joka sokeasti ja vahvasti uskoo johonkin jumalaan/jumaliin. Ateisti on myös yleensä ihminen joka on valinnut "ajattelevan" tien. Uskovaisella taas on helppoa, kun ei tarvitse itse pohtia mitään. Kaikki vastaukset löytyvät jostain ikivanhasta kirjasta/opeista. Harmi vaan, että kyseiset opit ovat monesti nykyisen lain vastaisia.

edit:
Jos jumala on ollut olemassa, niin uskoisin, että hän/se on meidät hylännyt jo aikoja sitten. Ehkä löi hanskat tiskiin ja totesi, että paskan tein. Dinosaurukset jaksoin vielä luoda ja hävittää, mutta ihmiset on niin kusipäinen ja tyhmä luomus, että antaa olla. I am going home! Niin ja jumalahan on TÄYDELLINEN ja loi ihmisen omaksi kuvakseen. Tämä ei oikeen mene minulle jakeluun, kun seuraa uutisia maailmalta. Täydellisiä ihmisiä.. salli mun itkeä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Uskonnoissa uskotaan johonkin olentoon/henkeen joka on kaiken tämän takana.
Ei välttämättä. Buddhalaisuus alkuperäisessä muodossaan ei usko yliluonnollisiin henkiin vaan ainoastaan sielunvaellukseen. Elämä on kärsimystä, ja vapautuakseen kärsimyksestä täytyy luopua kaikesta. Näin saavuttaa nirvanan.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Ei välttämättä. Buddhalaisuus alkuperäisessä muodossaan ei usko yliluonnollisiin henkiin vaan ainoastaan sielunvaellukseen. Elämä on kärsimystä, ja vapautuakseen kärsimyksestä täytyy luopua kaikesta. Näin saavuttaa nirvanan.

Mistä tämä oppi on tullut?
 
Ylös Bottom