Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uskonnot, ateismi, filosofia, elämänkatsomus ja muu syvällinen pohdinta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ColdFire
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Ihan mielenkiinnosta (jos haluat kertoa), koetko ristiriitaisena sen, että kuulut (ilmeisesti) seurakuntaan mutta olet kuitenkin samalla ateisti?

No, onhan se ristiriitaista. Itse en koe haittaa seurakuntaan kuulumisesta, kun minulta ei vaadita mitään. Kristinuskossa pyritään auttamaan, ja olemaan epäitsekkäitä ja muuta, mikä on minusta oikein. Tuskinpa eroan kirkosta täysi-ikäisenäkään.
Kyllähän Suomessa on monia, jotka kuuluvat kirkkoon, mutteivät mitään hartaita kristittyjä ole, saati usko kunnolla Jumalaan. Sori, viimeinen nyt oli huono vetoomus.

Toinen juttu: Jos uskoo kristinuskon Jumalaan, niin tuleeko miettineeksi, miksi juuri Meidän Jumalamme olisi se oikea ja olemassa oleva? Miksi esim. hindulaisuus ei ole se oikeaoppinen uskonto? Joku ev. lut. pappi olisi saattanut syntyä Intiaan, ja olisi tod. näk. hindu. Jos ei olisi hindu, miksi? Vastaako pappi tähän, että hänet on valittu olemaan kristitty, eikä ole sattumaa, että hän syntyi kristityksi? Vai, että hän tuntisi olevansa silti kristitty, vaikka syntyisi hindulaiseen perheeseen?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Mielenkiintoisia näkemyksiä ihmisillä. Oma kantani mukailee pitkälti tuota jryin tekstiä. Jumalaa ei ole, uskonnot luotiin paikkaamaan epätietoisuutta ja ohjaamaan kansaa hyville teille jne jne...

Yhteiskunnan kannalta oleellisempi kysymys tai ainakin ajankohtaisempi on se että onko uskonnoista enemmän haittaa vai hyötyä. On esitetty kaikenmaailman tutkimustuloksia, joiden mukaan uskovaiset elävät onnellisempina jne, mutta onko tämä vain uskovaisen aivopesty ulkokuori? Uskontojen varjopuolet ovat mielestäni ehkä syvempiä ja suorastaan huolestuttavia.

Satuin katsomaan mielenkiintoisen ohjelman aiheesta. Ohjelmassa kaksi uskontojen ääriliikkeistä pelastautunutta henkilöä kertoo kokemuksistaan. Arvostan ihmisiä, jotka muodostavat elämänkatsomuksensa omien pohdintojen perusteella (olkoon ne sitten mitä vaan) ja silloin jos aivopesukiertojen jälkeen kyetään vielä irtautumaan omaan itsenäiseen ajatteluun puhutaan jo sankariteoista. Ohjelman loppuminuuteilla naisvieras vielä saattaa sanalliseen muotoon juuri omat ajatukseni uskonnoista. Hän mm. käyttää uskonnoista termiä laatikkototuus, joka on mielestäni erittäin kuvaava.

Ohjelma on katsottavissa Ylen Areena palvelusta:
http://areena.yle.fi/toista?id=1577310
 
Pahuuden ongelma

Niin ja jumalahan on TÄYDELLINEN ja loi ihmisen omaksi kuvakseen. Tämä ei oikeen mene minulle jakeluun, kun seuraa uutisia maailmalta. Täydellisiä ihmisiä.. salli mun itkeä.

Tuo ns "Pahuuden ongelma" eli jos jumala on täydellinen niin miten maailmassa saattaa olla pahuutta? Yleisesti tuota ajatellaan siten, että jumala ja paholainen ovat tasavertaisia voimissaan (tai ehkäpä jumala on hieman kovempi jos ne esim tappelisi/taistelisi:)).
Jumala on myös antanut ihmiselle valla päättää omasta itsestään. Joten vaikka jumala on täydellinen niin siitä huolimatta ihminen voi valita synnin tien (=paholaisen tien) ja näin ollen maailmassa on pahaa. Antamalla ihmiselle vallan valita jumala on sitonut itsensä toimimattomuuteen valinnan suhteen ja näin ollen ei voi vaikuttaa pahan olemassa oloon.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Mistä tämä oppi on tullut?
Buddhalaisuudenhan kehitti Siddharta Gautama, ja se on tavallaan antiteesi hindulaisuudelle. Siddharta eli hyvin suojattua elämää yläluokkaisessa perheessä, mutta ensimmäistä kertaa kohdatessaan karun elämän hän alkoi kehittää oppiaan. Puhtaimmassa muodossaan siis buddhalaisuus on ateistinen uskonto, joskin esimerkiksi Thaimaassa siihen on sekoittunut panteistisia piirteitä.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. Kyllä ja en, tämä on hieman ristiriitaista sillä kristittynä uskon Jumalaan ja opetetaan, että Jumala loi taivaan ja maan, jne. jne. Toisaalta uskon myös, että maailmankaikkeus syntyi suuressa alkuräjähdyksessä.

2. Uskon, että elämälläni on jokin tarkoitus, en vain vielä tiedä mikä se on.

2.1. Olen sitä mieltä, että kaikella on oma tarkoituksensa, välillä on vain vaikea ymmärtää mikä, tai mitä hyötyä siitä on, jos ottaa esimerkiksi Pekka-Eric Auvisen tai Matti Saaren.

3. Koitan parhaani mukaan noudattaa uskontoni sääntöjä/lakeja.

Täydellisesti sanottu, tuon olisin itsekkin voinut kirjottaa.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Buddhalaisuudenhan kehitti Siddharta Gautama, ja se on tavallaan antiteesi hindulaisuudelle. Siddharta eli hyvin suojattua elämää yläluokkaisessa perheessä, mutta ensimmäistä kertaa kohdatessaan karun elämän hän alkoi kehittää oppiaan. Puhtaimmassa muodossaan siis buddhalaisuus on ateistinen uskonto, joskin esimerkiksi Thaimaassa siihen on sekoittunut panteistisia piirteitä.

Buddhan jumalaisuus on syntynyt legendoista ja legendat puolestaan syntyvät paskapuheista. Buddha muuten itse aluksi uskoi että nirvanan voi saavuttaa vain kärsimysten kautta, kyllästyi sitten kärsimään ja päätti muuttaa suhtautumistaan asiaan.
Se mielestäni selittää pitkälle sen miksi lähes kaikki Buddhaa esittävät veistokset ja patsaat ovat ylipainoisen oloisia ja niissä Buddhalla on mairea virne. Valaistunut hymy?

EDIT: Buddha kirjoitettu isolla alkukirjaimella koska se on erisnimi. Jumalan kirjoitan aina pienellä, jokainen päätelköön itse miksi.

EDIT2: Buddhismi on mielestäni väärin käsitetty uskonnoksi. Enemmän on mielestäni kysymys vain ajattelumallista ja elämänkatsomuksesta. Tai sitten on niin ettei se mahdu vain minun käsitykseeni uskonnosta.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. Uskotko, että jokin/jotkin korkeammat älykkäät (tai no edes ajattelevat) voimat loivat tämän maailmankaikkeuden?

2. Uskotko, että juuri sinulla on jokin tarkoitus tässä elämässä?

2.1 Mikäli uskot, että juuri sinulla on tässä elämässä jokin tarkoitus, niin uskotko myös että kaikella on tarkoitus?

3. Mikäli uskot johonkin uskontoon, niin noudatatko uskontosi sääntöjä/lakeja?

Näillä lähdetään. Katsotaan tuleeko tästä fiksua keskustelua vai armotonta riehumista suuntaan jos toiseen.

Peace! :)

1. En
2. En
3. En
4. En
5. En
6. En
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Aina yhtä mielenkiintonen aihe...

1. Kyllä

2.Kyllä

2.1 Kyllä

3. Mulla on ihan oma uskonto.

En seuraa milläänlailla maailman "suuria" uskontoja ennemmin kritisoin niitä...

Oon kehittäny oman polyteistisen uskontoni (uskon useisiin jumaliin) jossa uskotaan muttei palvota ja mussa on hieman agnostikon vikaa. Ihan sama en jaksa vaivata näillä asioilla liikaa päätä sitte ku kuolen ni eiköhän kaikki tämmöset asiat valkene. (saattaa kuulostaa oudolta mutta so what)
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. Kyllä. Eihän tätä kaikkea nyt aivan sattumalta ole tänne tullut onhan jonkun tämä täytynyt tehdä. Mutta mihinkään avaruusolentoihinhan tai tieteeseen minä en usko mutta jumalaan kyllä.

2. Kyllä. Uskon että itselläni on täällä jokin tarkoitus, en vielä vain ole aivan varma mikä.

2.1 Kyllä. Uskon että kaikella tapahtuvalla ja jokaisella elävällä olennolla on jokin tarkoitus ja kaikki mitä täällä tapahtuu on jo ennalta suunniteltu jossain tuolla ylhäällä.

3 Yritän kovasti. Mutta enemmänkin noudatan valtion säätämiä lakeja.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

En todellakaan ole koskaan voinut uskoa että olis mitään suurempaa voimaa, kuten jumala olemassa. Koko tämä uskonto juttu on ollut mulle pienestä pitäen aika herkkää aluetta, kun olen kotoisin alueelta jossa oli paljon lestadiolaisia. Mm. ala-asteellani oli enimmäkseeen lestadiolaisia. Kotona mulle ei koskaan tuputettu uskontoa, vaan sain kasvaa siinä mielessä ihan vapaasti. Joten imin itseeni tietoa tiedeohjelmista ja kirjoista, jotka taas loi pahan ristiriidan sille mitä koulussa uskontotunneilla opetettiin.

Kirkosta erosin vasta parisen vuotta sitten, vaikka olisin tehnyt sen jo paljon aijemmin. Mun äiti vain oli aina sitä vastaan, vaikka ei hän mikään himouskovainen ole vaan enemmänkin tapauskovainen. Hänestä olis ollut suuri häpeä jos olisin eronnut, joten ysyin kirkon kirjoissa siihen asti kunnes muutin omilleni. En kuitenkaan ihan heti eronnut, vaan siinä meni pari vuotta ennen kuin se tuli taas mieleeni.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

En todellakaan ole koskaan voinut uskoa että olis mitään suurempaa voimaa, kuten jumala olemassa. Koko tämä uskonto juttu on ollut mulle pienestä pitäen aika herkkää aluetta, kun olen kotoisin alueelta jossa oli paljon lestadiolaisia. Mm. ala-asteellani oli enimmäkseeen lestadiolaisia. Kotona mulle ei koskaan tuputettu uskontoa, vaan sain kasvaa siinä mielessä ihan vapaasti. Joten imin itseeni tietoa tiedeohjelmista ja kirjoista, jotka taas loi pahan ristiriidan sille mitä koulussa uskontotunneilla opetettiin.

Kirkosta erosin vasta parisen vuotta sitten, vaikka olisin tehnyt sen jo paljon aijemmin. Mun äiti vain oli aina sitä vastaan, vaikka ei hän mikään himouskovainen ole vaan enemmänkin tapauskovainen. Hänestä olis ollut suuri häpeä jos olisin eronnut, joten ysyin kirkon kirjoissa siihen asti kunnes muutin omilleni. En kuitenkaan ihan heti eronnut, vaan siinä meni pari vuotta ennen kuin se tuli taas mieleeni.

Sinun kannattaisi vaihtaa avatarisi vähemmän.... ironiseen. :p
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

jryi sanoi:
Uskonnot ovat olleet aikoinaan varmaan ihan kiva asia paikkaamaan epätietoisuutta, kun ei ymmärretty mistä ukkonen tulee ja miksi heinäsirkat söivät hirssiviljelmät. Aina Newtonista ja Galileista lähtien tieto on kuitenkin lisääntynyt. Nykyisin me ymmärrämme mannerlaattojen liikkeen, aurinkokunnan rakenteen, genotyypin vaikutuksen fenotyyppiin, ajan suhteellisuuden ja pimeän energian olemassaolon. Tiedon lisääntyessä jumalalle aiemmin jätetty tila on aina vain kutistunut.

Aika puhtaasti samoilla linjoilla. Omasta mielestäni uskonnot on myös alunperin kehitetty kontrolloimaan rahvas tiettyyn käyttäytymismalliin. Uskonnot ovat muutenkin maailmanhistorian pahimpia vitsauksia, koska eniten ihmisiä on tapettu juurikin Jumalan nimessä. Raamattukin on sen luokan soopaa, että oikein puistattaa tietää, että jotkut pitävät opusta faktana. "Jesus Camp" -dokkarin aikana meinasi laatta melkein lentää. Jos hyvät naurut haluaa, niin suosittelen tutustumaan Joseph Smithin ja mormonikirkon historiaan...

En kuitenkaan pidä itseäni ateistina, koska en ole vakuuttunut minkään jumalolennon olemassaolosta tai olemassaolemattomuudesta. Olen mielestäni pykälän keskemmällä, eli aikalailla Bill Maherin sielunveljiä ollaan. Kuka on alkuräjähdyksen takana? En tiedä. Mitä tapahtuu kuoleman jälkeen? En tiedä. Onko maailmankaikkeuden valtias israelilainen puusepän poika, joka käveli veden päällä, heräsi kuolleista ja lensi taivaaseen? Paskanmarjat.

Kiinnostaisi melkein tietää, että miksi jotkut ihmiset ovat niin varmoja Jumalan olemassaolosta?
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Kiinnostaisi melkein tietää, että miksi jotkut ihmiset ovat niin varmoja Jumalan olemassaolosta?

Koska nämä USKOVAT. Ei kyse ole tiedosta. Toiset ihmiset vain tarvitsevat uskoa. Helpommallahan sitä pääsee, kun ei tarvitse itse pohtia mitään.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi


Vähän sama asia kuin pullanteko.

Paljon helpompaa leipoa pullat reseptin mukaan, siinä kuin on selvästi listattu mitä sinne pitää pistää ja missä järjestyksessä jauhot lisätään, siinä jopa kerrotaan uunin lämpotilakin. Ei tarvitse tehdä muuta kuin seurata ohjeita niin hyvää tulee. (tai tuleeko?)

Rusinat voit ottaa pois vaikka reseptissä lukee että ne pitäisi olla siellä, kuka määrittää mitä otetaan pois ja mitä jätetään?

Se on vaikeempaa jos itse pitäisi pohtia mitä sinne pullataikinaan oikein pitäis lisätä jotta siitä tulisi pullaa, mutta voi pojat on ne pullat maukkaita sitten kuin oot saannut tehtyä hyviä pullia oman reseptin mukaan, eli olet itse pohtinut mitä sinne lisäät, missä järjestyksessä sekä uunin lämpotilan, saat myös jättää rusinat pois jos ne sinun mielestä ei sinne kuulu!
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Vähän sama asia kuin pullanteko.

Paljon helpompaa leipoa pullat reseptin mukaan, siinä kuin on selvästi listattu mitä sinne pitää pistää ja missä järjestyksessä jauhot lisätään, siinä jopa kerrotaan uunin lämpotilakin. Ei tarvitse tehdä muuta kuin seurata ohjeita niin hyvää tulee. (tai tuleeko?)

Rusinat voit ottaa pois vaikka reseptissä lukee että ne pitäisi olla siellä, kuka määrittää mitä otetaan pois ja mitä jätetään?

Se on vaikeempaa jos itse pitäisi pohtia mitä sinne pullataikinaan oikein pitäis lisätä jotta siitä tulisi pullaa, mutta voi pojat on ne pullat maukkaita sitten kuin oot saannut tehtyä hyviä pullia oman reseptin mukaan, eli olet itse pohtinut mitä sinne lisäät, missä järjestyksessä sekä uunin lämpotilan, saat myös jättää rusinat pois jos ne sinun mielestä ei sinne kuulu!

Mummon tekemät pullat on kaikkein parhaita.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Koska nämä USKOVAT. Ei kyse ole tiedosta. Toiset ihmiset vain tarvitsevat uskoa.

Enpä ole typerämpää argumenttia kuullut. SaiPa-fanitkin uskovat joukkueensa yltävän playoffeihin joka vuosi, vaikka kaikki merkit viittaavat aivan muuhun. Loppukeväästä sitten viillellään jatkoaika.comissa ranteita auki, kun karmea totuus selviääkin. Säästä itseäsi, älä kannata SaiPaa.

Janus sanoi:

En tiedä oletko uskovainen, mutta kyllä todistetaakka on sillä puolen aitaa. Uskovaisten täytyy perustella minulle, miksi kannataisi uskoa näkymättömään kaikkia ihmisiä rakastavaan, mutta samalla helvettiin viskaavaan, avaruusjumalaan, joka oli samalla Beetlehemissä syntynyt poika, kenet hän itse siitti.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Hieman vaikuttaa, että yleinen mielipide on se, että ateistin olisi jotenkin vaikeampaa elää, kun ei ole valmiiksi kirjoitettua moraali/käyttäytymiskoodistoa miten toimia...

Hieman hämmentävää, kun kuitenkin moraali ja käyttäytymismallit otetaan ympäristöstä ja kasvatuksesta, joten siinä ei pitäisi nyt olla mitään erilaisuutta uskovaisen ja ateistin välillä. Ellei tietenkin satu syntymän johonkin uber uskovaiseen perheeseen, esim. mormooni. Harvemmin sitä ihminen jostain kirjasta käyttäytymismallin omaksuu täysipainoisesti. Poikkeuksiakin kuitenkin on mutta noin yleisesti puhuttuna.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Hieman vaikuttaa, että yleinen mielipide on se, että ateistin olisi jotenkin vaikeampaa elää, kun ei ole valmiiksi kirjoitettua moraali/käyttäytymiskoodistoa miten toimia...

Hieman hämmentävää, kun kuitenkin moraali ja käyttäytymismallit otetaan ympäristöstä ja kasvatuksesta, joten siinä ei pitäisi nyt olla mitään erilaisuutta uskovaisen ja ateistin välillä. Ellei tietenkin satu syntymän johonkin uber uskovaiseen perheeseen, esim. mormooni. Harvemmin sitä ihminen jostain kirjasta käyttäytymismallin omaksuu täysipainoisesti. Poikkeuksiakin kuitenkin on mutta noin yleisesti puhuttuna.

Niin, uskovaisten yleinen mielipide on tuo.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Enpä ole typerämpää argumenttia kuullut. SaiPa-fanitkin uskovat joukkueensa yltävän playoffeihin joka vuosi, vaikka kaikki merkit viittaavat aivan muuhun. Loppukeväästä sitten viillellään jatkoaika.comissa ranteita auki, kun karmea totuus selviääkin. Säästä itseäsi, älä kannata SaiPaa.

Ateisti olen, kuten aikaisemmin ketjussa maininnut. Pohdinkin sitä, että miksi jotkut uskovat ja siksi mainitsin tuon "Tarvitsee uskoaa jotta jaksaa elämää".

Tuo sinun SaiPa-vertaus on aika epäpätevä uskontoihin verratessa. SaiPa on tietääkseni olemassa. Se on olemassa vaikkei siihen uskoisikaan. Joku voi jopa todistaa, että kuka loi SaiPan.
Ja on se kumma jos Uskoo jonkin joukkueen voittavan. Eiköhän kyse ole kannustamisesta.
Kouluajoilta tulikin mieleen, että moni vaihtoi kannattamaansa joukkuetta sen mukaan miten jokin joukkue pärjäsi. "takin kääntö".
Takin kääntöä tapahtuu myös uskonnoissa, kun yhtäkkiä keksitäänkin, että tuo toinen uskonto on kivempi kuin aikaisempi. Muslimit saa piestä vaimojaan, mutta kristityt eivät. Naisen näkökulmastahan on täten todella mukavaa vaihtua kristityksi. Saa jopa käydä uimassa ilman kokovartalokaapua. Vaimonhakkaajat taas toteavat, että oispa kivaa olla muslimi. Voi olla vaik muutama vaimo lisääkin. Yay! Ja jos innostuu räjäyttämään pommeja tai lentelee lentokoneilla päin seiniä, niin pääsee paratiisiin ja saa muutaman neitsyen.

ps. Jos pitää valita, että uskonko SaiPaan vai jumalaan, niin sit SaiPaan. Se on sentään olemassa.. Ainakin telkkarista olen nähnyt. En sit tiedä, et onko koko jääkiekkokin vain huuhaata tai scifiä, kun en sitä muutoin seuraa. :)
 
Ylös Bottom