Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uskonnot, ateismi, filosofia, elämänkatsomus ja muu syvällinen pohdinta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ColdFire
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Uskonnot & ateismi

On vaikeaa ymmärtää ihmisiä, joiden mielestä uskonnollisuus on auttamatta typerää. Miljardit ihmiset ovat kuitenkin harjoittaneet uskoa, mukaanlukien meidän kaikkien omat esivanhemmat. Monet ovat käyttäneet vuosikymmeniä elämästään askeettisissa oloissa miettien uskonnollisia kysymyksiä. Uskonnoista on kirjoitettu tulkintoja ja pohdintoja enemmän kuin kukaan ehtii eläessään lukea. Monet maailmanhistorian tunnetuimmista ajattelijoista ovat olleet hartaita uskovaisia. Jos kaikki uskonnollisuuteen liittyvä olisi vain sodanlietsontaa ja tyhmien vipuun vetämistä, miksi tarvitaan tuollaiset kulissit? Miksi jokaiseen ihmisyhteisöön on kuulunut uskonnollisia rituaaleja? Miksi ihmisistä ei tullut parempia kun uskonnot laitettiin pannaan esimerkiksi Neuvostoliitossa tai muissa sosialistisissa diktatuureissa?

Uskonnon harjoittaminen on ihmiselle normaalia toimintaa eikä sitä ole järkevää kritisoida sillä perusteella, että harjoittajat ovat tyhmiä. Ihan samalla tavalla voisi sanoa, että vessassa käynti tai seksi on tyhmää hommaa. Onhan tietysti niitä, jotka eivät uskonnoista mitään ymmärrä tai eivät halua osallistua, mutta miksi tuomita?
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Kai sitä saa olla kristitty, ja olla silti noudattamatta jonkin kirjan tekstejä kirjaimellisesti?

Mikäli et noudata näitä oppeja, et ole Jumalasi arvoinen ja joudut kärsimään helvetissä ikuisesti. Eikö tämä raamatussakin tule hyvin selväksi?
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Mikäli et noudata näitä oppeja, et ole Jumalasi arvoinen ja joudut kärsimään helvetissä ikuisesti. Eikö tämä raamatussakin tule hyvin selväksi?
Mikä vielä trollaat, kärvennät ihan varmasti nahkaasi banaanisaarten auringossa. Tuliko tämä riittävän selväksi?
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Uskonnon harjoittaminen on ihmiselle normaalia toimintaa eikä sitä ole järkevää kritisoida sillä perusteella, että harjoittajat ovat tyhmiä. Ihan samalla tavalla voisi sanoa, että vessassa käynti tai seksi on tyhmää hommaa. Onhan tietysti niitä, jotka eivät uskonnoista mitään ymmärrä tai eivät halua osallistua, mutta miksi tuomita?

Aika huono esimerkki, koska ihmisellä on geeneissään tarve lisääntyä ja käydä välillä kakalla. Uskonto tulee kuvioihin vanhemmista riippuen joko taaperona tai vasta koulussa. Meidät opetetaan uskomaan jo lapsesta saakka. Ja jos meidän esivanhemmista puhutaan, niin eivätkö he polttaneet ihmisiä noitina Jumalan nimessä? Jos meidän edeltäjät ovat ajatelleet kauan jo tietyllä tavalla, niin tekeekö se automaattisesti asiasta oikean?

Mielestäni esim. usko suurempaan voimaan alkuräjähdyksen katalyyttina ei ole typerää. Jesseen, Nooaan ja puhuvaan käärmeeseen uskominen vuorostaan on. Ja jos tämän mielipiteen takia tulee bannit foorumilta, niin morjens...
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Jos uskominen on kriittisen ajattelun puutetta, niin tiedekin on tällöin humpuukia. Joku saa idean ja tekee siitä olettamuksen, eli siis uskoo jonkin asian olevan jollain tavalla..

Tämän jälkeen, kuten sanoitkin, asia tutkitaan perinpohjaisesti ja joko todistetaan oikeaksi tai hylätään. Tämä kriittinen vaihe ei uskonnossa koskaan toteudu.

Uskonnon harjoittaminen on ihmiselle normaalia toimintaa eikä sitä ole järkevää kritisoida sillä perusteella, että harjoittajat ovat tyhmiä. Ihan samalla tavalla voisi sanoa, että vessassa käynti tai seksi on tyhmää hommaa.

Uskonnon harjoittaminen ei kuulu ihmisen perustarpeisiin, joten analogia on aika huono.

Itse en usko mihinkään yliluonnolliseen. Jumala ei vastaa mielestäni mihinkään kysymykseen, joten maailmani toimii hyvin ilman uskoakin. Puolustan tosin ihmisten oikeutta uskoa vaikka vaaleanpunaisiin elefantteihin, kunhan eivät loukkaa uskollaan muiden oikeuksia (esim. fyysistä koskemattomuutta).
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Tämän jälkeen, kuten sanoitkin, asia tutkitaan perinpohjaisesti ja joko todistetaan oikeaksi tai hylätään. Tämä kriittinen vaihe ei uskonnossa koskaan toteudu.

Just when I thought I was out they pull me back in.

Hitto.. Mitä se teologia sitten on? Tai sitten filosofiakin...?

Se o moro. ;)
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Uskonnon harjoittaminen ei kuulu ihmisen perustarpeisiin, joten analogia on aika huono.

Mielestäni uskonnollisuus kuuluu ihmisen perustarpeissa samaan kategoriaan puheen ja työkalujen käytön kanssa. Kaikki eivät osaa puhua tai käyttää työkaluja, tai eivät halua, mutta nämä toiminnot esiintyvät kaikissa ihmisyhteisöissä.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Jos lisääntymisen taustalla olisikin vain geneettinen tarve, kakalla käynti on silti opetettava lapselle erikseen ihan kuten uskontokin.

Etkö paskonut vaippoihisi vauvana ennenkuin vanhempasi tämän sinulle opettivat? Oliko samoin Jeesus henkilönä jo kovin tuttu ennen konttaamisikää?
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Mielestäni uskonnollisuus kuuluu ihmisen perustarpeissa samaan kategoriaan puheen ja työkalujen käytön kanssa. Kaikki eivät osaa puhua tai käyttää työkaluja, tai eivät halua, mutta nämä toiminnot esiintyvät kaikissa ihmisyhteisöissä.

Jos Maslow'n tarvehierarkiaan haluaa sijoittaa, lähimpänä on varmaan pyramidin kolmas askel, jossa ovat yhteenkuuluvuuden ja rakkauden tarpeet. Seksi ja ulostaminen taas ovat fysiologisia eli kaikkein perustavimpia tarpeita. Lapsi muuten osaa kakata opettamattakin. Tietysti jos haluaa tarpeet tehtävän pönttöön, on syytä opettaa tavoille.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Minä en kyllä koe trollailleeni mitään. Olen mielestäni ollut ihan asiallinen ja puhunut yleisesti. Anteeksi TT jos koit minun jotenkin hyökänneeni juuri sinun tai jonkun muun kimppuun, se ei ole ollut tarkoitukseni.
Nyt en sit enää tiedä, et mitä tänne uskaltaa kirjoittaa ja mihin vastata ja miten, jos kerta bannit uhkaa..
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

http://pahis.kapsi.fi/arkisto/evankeliumit

Työkaverini tekstiä. Mielestäni suhteellisen huvittavaa ajattelua.
Muistappa totella näitä oppeja, mikäli kristitty olet.

Onko tuon tekstin todella kirjoittanut joku jeesukseen uskova?
Sillä Jeesushan opettaa, että ihminen on ansainnut kaiken mitä tuossa sanottiinkin, mutta Jeesus kärsi puolestamme, jottei kukaan meistä joutuisi kadotukseen.
Toiseksi, suurin osa nuista oli poimittu laista, ja raamatun mukaan, lain tehtävänä on näyttää mikä synti on, joten sinä et siis joudu helvettiin vaikka tekisit kuinka hirvittävän teon, vaan Jeesuksen kristuksen kautta sinä saat sen anteeksi, vain uskomalla, että Jeesus on todella antanut syntisi anteeksi.

Hyvät veljet, teidän ei tarvitse repiä käsiänne tai silmiänne irti.
En tarkoita että syntiä saisi tehdä, vaan todella VÄLTTÄKÄÄ kaikin tavoin syntiä, sillä jokainen synti vie teitä kauemmas Jumalasta, olen itse tämän joutunut moneen kertaan kohtaamaan, sillä kaikki me teemme syntiä me emme sille mitään voi.

Tässä vielä jokaiselle itseään etsviälle, joko kristitylle tai ei, hyviä opetuksia, joita olen itse monesti lukenut: http://www.gotquestions.org/Suomi/
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Just when I thought I was out they pull me back in.

Hitto.. Mitä se teologia sitten on? Tai sitten filosofiakin...?

Se o moro. ;)

Ensimmäinen on jotain hömppätiedettä ja toinen mäkkärin kassahenkilöiden pääaine.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Hitto.. Mitä se teologia sitten on? Tai sitten filosofiakin...?

Äläs nyt häivy, kun sattuu kaltaisesi asiantuntija olemaan paikalla. Kertoisitko muutamalla esimerkillä, miten kyseisissä humaaneissa aineissa harrastetaan akateemista ja empiiristä tutkimusta?
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Onko tuon tekstin todella kirjoittanut joku jeesukseen uskova?
Sillä Jeesushan opettaa, että ihminen on ansainnut kaiken mitä tuossa sanottiinkin, mutta Jeesus kärsi puolestamme, jottei kukaan meistä joutuisi kadotukseen.
Toiseksi, suurin osa nuista oli poimittu laista, ja raamatun mukaan, lain tehtävänä on näyttää mikä synti on, joten sinä et siis joudu helvettiin vaikka tekisit kuinka hirvittävän teon, vaan Jeesuksen kristuksen kautta sinä saat sen anteeksi, vain uskomalla, että Jeesus on todella antanut syntisi anteeksi.

Hyvät veljet, teidän ei tarvitse repiä käsiänne tai silmiänne irti.
En tarkoita että syntiä saisi tehdä, vaan todella VÄLTTÄKÄÄ kaikin tavoin syntiä, sillä jokainen synti vie teitä kauemmas Jumalasta, olen itse tämän joutunut moneen kertaan kohtaamaan, sillä kaikki me teemme syntiä me emme sille mitään voi.

Tässä vielä jokaiselle itseään etsviälle, joko kristitylle tai ei, hyviä opetuksia, joita olen itse monesti lukenut: http://www.gotquestions.org/Suomi/

Ei ole. Hän vain tutkii ja "tulkitsee" omalla tavallaan raamattua.

Poiminta antamastasi linkistä:
Jos haluat vastaanottaa Jeesuksen Kristuksen Pelastajanasi, voit rukoilla seuraavan esimerkin tavoin. Muista, että tämän tai minkään muunkaan rukouksen sanominen ei pelasta sinua. Vain Kristukseen luottaminen voi pelastaa sinut synnistä. Tämän rukouksen avulla voit kuitenkin ilmaista Jumalalle uskosi Häneen ja kiittää Häntä pelastuksestasi. "Jumala, tiedän että olen tehnyt syntiä Sinua vastaan ja ansaitsen rangaistuksen. Mutta Jeesus Kristus kärsi rangaistuksen, jonka minä olisin ansainnut, niin että uskomalla Häneen voin saada anteeksi. Käännyn pois synnistäni ja luotan siihen, että Sinä olet pelastukseni. Kiitos ihmeellisestä armostasi ja anteeksiannostasi iankaikkisen elämän lahjasta! Aamen!"

Aloitetaan tästä Pelastajanani-kohdasta.
Eli mitä tarkoitetaan sillä, että minä pelastun?
Tarkoittaako se sitä, että minä en joudu helvettiin?
Onko vaihtoehtoja vain kaksi, eli joko pelastun (pääsen taivaaseen) tai joudun helvettiin?

Seuraavana minua pisti silmään kyseinen rukous.
Eli tässähän minun pitää selitellä kaikkitietävälle jumalalle, kuinka hän itse uhrasi poikansa minun vuokseni, aivan kuin hän olisi sen unohtanut. Ja lisäksi rukouksen lopussa kiitetään iankaikkisen elämän lahjasta, vaikkei olla saatu edes vastausta rukoukseen.

Minun on vain vaikea ymmärtää..
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Äläs nyt häivy, kun sattuu kaltaisesi asiantuntija olemaan paikalla. Kertoisitko muutamalla esimerkillä, miten kyseisissä humaaneissa aineissa harrastetaan akateemista ja empiiristä tutkimusta?

Hmm. Kerta mä olen väärässä, niin valista? Eikös teologiassa tutkita uskontoa (yleensä kristinusko)?. Toisaalta filosofia tutkii hiukan samoja asioita? Toisaalta, kerta uskon hömppään, niin mites olisi jos summaisit ja määrittäisit mulle nämä? Ai niin, on olemassa ihan esim. arkeologia ja muukin historiantutkinta, mitkä pystyvät valaisemaan eri uskontokuntien teesien ideoita.

Sitten heitetään kysymys.

Kerta tiede on kuningas, niin kerrotko mulle tieteellisesti tai ateistisesti miksi esim kymmenen käskyä ovat väärin, tai vaikka miksi kultainen sääntö on anateema?
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

10 käskyä:

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
3. Pyhitä lepopäivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

10 käskyä:

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
3. Pyhitä lepopäivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

Niih.. Okei, kerta ensimmäiset 2 ovat kammotusta niin poistetaan ne.. Kerta tiede todistaa ilman mitään muuta mahdollisuutta, että jumalaa ei ole, niin meillä on 8 käskyä. Ovatko nämä jotenkin kammottavat?
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. kyllä
2. kyllä
2.1. kyllä
3. no hmm evankeliumisluterilainen olen ja pysyn, mutta kymmentä käskyä on tullut rikottua.
ja en muista mitään erityisiä "sääntöjä" uskonnostani.

Onko joku juutalainen?
 
Ylös Bottom