Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uskonnot, ateismi, filosofia, elämänkatsomus ja muu syvällinen pohdinta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ColdFire
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Kaiketi tämä koko topic kohta jää historian uumeniin, kun teologia - ateismi keskustelulla on yleensä tapana lähteä roihuten eteen päin ja pian sammua, kun kummaltakin osapuolelta argumentit loppuvat. Ja kun kummaltakaan puolelta ei saada käännynnäisiä omaan OIKEAMIELISEEN leiriin :)

Itse ajattelin juuri päinvastoin. Tämä ketju saattaa venyä kovinkin pitkäikäiseksi, koska kumpikin osapuoli haluaa sanoa sen viimeisen sanan.

Orin sanoi:
Suosittelen jokaiselle Dawkinsinsa lukeneelle solttuateistille myös vastapuolen parhaimmiston näkemyksiä. Zeitgeist-leffat, Da Vinci Koodit ja muut, lähinnä rajatieto-oppia muistuttavat lähteet eivät ole kovin hyviä teologian auktoriteetteja. Ai niin joo; onhan tässä se vaikeus, että joutuu mahdollisesti kohtaamaan omien näkemysten vastaisia ajatuksia ja kenties jopa keskustelemaan teologian asiantuntijan kanssa. Eihän tällainen vetele, kun mokomat ovat ns. jo tartunnan saaneita! Kannattaa silti kokeilla, jos haluaa oikeasti haastaa oman ajattelunsa ja tietonsa.

En ole aivan varma sittä, että oliko tekstisi minulle vai kaikille, mutta vastaan tämän ketjun aiheeseen liittyvään pätkään. Itse suosittelen ihmisiä ensin ajattelemaan asiaa itse, jonka jälkeen muodostamaan oman mielipiteensä. Turha mennä pässinä narussa. Ei oman seurakunnan pastori kuin Richard Dawkinskaan tiedä totuutta Jumalan olemassaolosta sen kummemmin kuin naapurin Perakaan. Vaikken tunnustaudu ateistiksi, niin olen silti käynyt ihan mukavia keskusteluja uskovaisten tuttavieni kanssa. Keskustelut päättyvät lähes poikkeuksetta samalla tavalla, mutta on ihan mielenkiintoista saada väittely aikaan asiasta, jonka vastausta ei kukaan oikeasti tiedä. Esimerkkinä vaikka "Onko Jumala olemassa". Teologian asiantuntijoita ei tuttavapiiristä valitettavasti löydy, mutta eri uskontokuntien edustajia on ihan lähisuvussakin.

Zietgeist-video oli ihan viihdyttävä, mutta en välttämättä lähtisi etsimään totuutta ensimmäisenä Youtubesta. Ja "Da Vinci-koodi"? Noh, jätetään sanomatta...

Viimeksi muokannut moderaattori:

Apua, hukkasin sen kysymyslistan, mutta mennään nyt ilman :o

Uskon itseeni, ja sanon nyt suoraan, että jotka sairaalapedin äärellä rukoilevat Korkealta taholta
pelastusta rakkaimpansa vaivaan, kannattaisi kyllä ymmärtää, että se on se lääketiede suurimmaksi osaksi joka ihmisiä pelastaa, ei jeesukset tai muut.
Useimmin koen jonkun asian tai tapahtuman muutoksen rukoilua heikkoudeksi, epäuskoksi omiin kykyihin, voimavaroihin ja aikaansaamisen voimaan.
Toisaalta tottakai ymmärrän, että joillekkin voi tuoda paljon voimia sinne sairaalapedin viereen rukoilla helpotusta, mutta ettei kaikkea jätettäisi rukouksen harteille (muistatteko uutisen lapsesta, jonka vanhemmat eivät suostuneet lääkehoitoihin, vaan inttivät rukouksien parantavan sairaan lapsensa? Kuinka ollakkaan, lapsi kuoli sairauteen, joka olisi ollut hoidettavissa muistaakseni antibioottikuurilla.)

Uskon henkiin, kummituksiin ja maailmankaikkeuden jossain kolkassa viipeltävään ajattelevaan otukseen.

En voi kuulua kirkkoon, koska en usko sen opetuksiin ja joskus kyseenalaisiin toimintoihin (ja juurikin vähän aikaa sitten oli myös uutisissa Ruotsin kirkon päätöksestä korottaa tukeaan aseteollisuudelle. Hienoa!). Kirkko on myös se, joka on aikoinaan aiheuttanut paljon turhia kuolemia, uskonnolliset erothan ovat melko usein syynä esim. sotiin ja muihin pikkujuttuihin..

Hautapaikan tai kirkkohäiden takia en rupea moiselle rahanahneelle muka-pyhimykselle rahojani antamaan.
Ostan niillä vaikka paheellisia pelejä!
Minut saa polttaa ja tuhkani sirotella jonnekkin myöhemmin ilmoittamaani paikkaan.
En tarvitse kivimöhköä jonka vierellä minua muistella, muistelkaa minua sohvallanne, takapihallanne, missä tahansa jossa voitte minua hymyssä suin muistella, ei minun perääni tarvitse itkeä. Muistelkaa vain niitä hyviä hetkiä joita olen teille toivottavasti pystynyt antamaan ja kanssanne jakamaan.
Sitä paitsi, kivet ovat tylsiä.

On aina niin huvittavaa lukea näitä netin wannabe-intellektuellien kirjoituksia, jotka eivät saa kirjoitettua järkevää lausetta millään konstilla. Ympäripyöreää kapulakielistä paskapuhetta sanon minä. :cool:

Mutta kuitenkin asiaan. Minun puolestani jokainen saa uskoa mihin uskoo, kunhan ei tule tuputtamaan sitä kellekään väkisin. Sama koskee myös ekohihhuleita, jotka tulevat kaupungilla aina tuputtamaan propagandaansa. :mad:

On aina niin huvittavaa lukea näitä netin wannabe-intellektuellien kirjoituksia, jotka eivät saa kirjoitettua järkevää lausetta millään konstilla. Ympäripyöreää kapulakielistä paskapuhetta sanon minä. :cool:

Mutta kuitenkin asiaan. Minun puolestani jokainen saa uskoa mihin uskoo, kunhan ei tule tuputtamaan sitä kellekään väkisin. Sama koskee myös ekohihhuleita, jotka tulevat kaupungilla aina tuputtamaan propagandaansa. :mad:

Olen samaa mieltä Chavezin ensimmäisen kappaleen sisällön kanssa. Osittain siksi eräänlainen suora, voisiko sanoa suomalainen tyyli, on eduksi niin keskusteluissa kuin kirjoittelussa. Tästä hyvänä esimerkkinä Chavezin "kanta" uskontoihin; jokainen hihhuli uskokoon mihin propagandaan uskoo, kunhan ei mene tuputtamaan omaa paskaansa muille. Aukoton argumentti, joka ei hämää turhalla monimutkaisuudella tai pohdinnoilla, vaan menee suoraan keskustelun kipupisteeseen. Olen tavallaan Chavezin kanssa samaa mieltä, joten allekirjoitan hänen vastauksensa täysin. Eipä tässä kannata enää mitään kenenkään sanoa, siis minun mielestäni. Pelottava selkeys ja suoraselkäinen perustelemattomuus kunniaan, kuten niin usein muulloinkin! :)

INDEED.

Ketju voidaan sulkea nyt :D

Kohta pitäisi vaihtaa KonsoliFINin nimi JeesusFINiksi, kun kaikki näyttävät olevan jotain himohihhuleita...

Kohta pitäisi vaihtaa KonsoliFINin nimi JeesusFINiksi, kun kaikki näyttävät olevan jotain himohihhuleita...
Jos ei tähän keskusteluun ole järkevämpää sanottavaa, kannattaisi pitää näpit irti näppäimistöstä. Kahden päivän huili.

Olikohan tässä mitään järkeä pistää tämmönen ketju pystyyn täällä alkaa ihmiset kinastelemaan turhanpäiväsesti. Uskonto on jokaisen henkilökohtainen asia siitä on ihan turha kinastella kuka uskoo mihinki ja kenenkään ei pitäisi puuttua toisen uskon asioihin. Jos joku uskoo jumalaan ni siinäpähän uskoo kunhan ei tyrkytä uskoaan muille tai ala arvostelemaan toisen uskomuksia. Itse oon joskus lapsena uskonu jumalaan ja rippikoulu aikoina. Rippikoulun jälkeen olin jonkun aikaa "uskovainen" mutta sitten rupesin näkemään asiat eri tavalla kun kiinnostuin Satanismista ja Okkultismista. Nykyään kaikki maailman suuret uskonnot ovat erittäin vastenmielisä minulle. Pari vuotta sitten olin hyvinkin kristinuskon vastainen ja olen edelleen mutta siinäpähän ovat kunhan eivät minun elämään puutu.

Olikohan tässä mitään järkeä pistää tämmönen ketju pystyyn täällä alkaa ihmiset kinastelemaan turhanpäiväsesti. Uskonto on jokaisen henkilökohtainen asia siitä on ihan turha kinastella kuka uskoo mihinki ja kenenkään ei pitäisi puuttua toisen uskon asioihin. Jos joku uskoo jumalaan ni siinäpähän uskoo kunhan ei tyrkytä uskoaan muille tai ala arvostelemaan toisen uskomuksia. Itse oon joskus lapsena uskonu jumalaan ja rippikoulu aikoina. Rippikoulun jälkeen olin jonkun aikaa "uskovainen" mutta sitten rupesin näkemään asiat eri tavalla kun kiinnostuin Satanismista ja Okkultismista. Nykyään kaikki maailman suuret uskonnot ovat erittäin vastenmielisä minulle. Pari vuotta sitten olin hyvinkin kristinuskon vastainen ja olen edelleen mutta siinäpähän ovat kunhan eivät minun elämään puutu.

Ainahan sitä voi kokeilla kepillä jäätä että saako aikaan todellista keskustelua vai pelkkää molemminpuolista loanheittoa. :)

1. Uskotko, että jokin/jotkin korkeammat älykkäät (tai no edes ajattelevat) voimat loivat tämän maailmankaikkeuden?
En usko.

2. Uskotko, että juuri sinulla on jokin tarkoitus tässä elämässä?
Eiköhän jokaisen ihmisen tarkoitus ole ainoastaan syntyä ja kuolla. Mitä siinä välissä tapahtuu, se on mielestäni jokaisen oman päätettävissä ilman ylimääräisiä yliluonnollisia tarkoituksia.

3. Mikäli uskot johonkin uskontoon, niin noudatatko uskontosi sääntöjä/lakeja?
Vähän thinniä sanoa noudattavansa mitään ev.lut. sääntöjä/lakeja, sillä niistä suurin osa on ihan perustuslaillisia sääntöjä. Mitään raamatun määräyksiä/ohjeita, jotka eivät olisi perustuslaki-tavaraa ei tule noudatettua ainakaan tietoisesti sen takia, että raamatussa niin lukee.

1. En.

2. En usko, että olemassaolollani on sen suurempi "merkitys" kuin naapurissani asuvalla tai kenelläkään muullakaan. Biologisesta näkökulmasta katsoen kaikilla eliöillä korkein päämäärä on suvunjatkaminen. Ihminen siis vain elää ja lisääntyy kuin liukuhihnalta.

3. Olen ateisti.

1. EN.
Paitsi jos TIETEELLISESTI todistetaan, sisäinen agnostikko kai pakottaa...

2. Ei? Sen verran pipi en ole päästäni, vaikka vähän saatankin olla, että uskoisin "tarkoituksiin", "kohtaloihin" ym. hihhuliwiccashittiin.
Paitsi jos tämäkin todistetaan, niin kai se on uskottava,

3.
Ateisti syntymästä kun vanhemmat uskoivat että lasta ei saisi opettaa uskonlahkoon vaan tämän pitäisi löytää itsellään sopivin, jos on löytääkseen. Katuvat kai kun olen pesueesta ainoa joka ei suostu hyväksymään allaheita, jeesuksia, xenuja, krishnoihin ym. hihhuli-jumal-olentoja, tai sitä samaa mihin loputkin uskovat, eikä muuten ole xenu.

Aasainusko lienee ainut jota voisi harkita, vaikka hieman hämärältä kuulostaakin.
Skandinaavinen mytologia > Raamattu

Aiheeseen, eihän sitä tule siis uskontojen oppeja tahalteen noudatettuja, mutta kuten esimerkiksi -WaLuigi- mainitsikin, tulee pakosti noudatettua, vaikka ihan pahalla. Vaikkei aina kuitenkaan, mutta en minä silti kulje kaduilla raiskaamassa, tappamassa ja pettämässä.

Edit. Kai tämä oli omalla tavallaan perkeleen turha viesti, turha ei, ehkä lähinnä voisin väittää että ärsyttävä. Tosin jos vuonna 2k8 vielä ottaa oman lahkonsa kaunokirjallisen teoksen tosissaan niin voisi mennä ihan itseensä. Fantasia on jees ja kun se on kirjoitettu hyvin, niin paljon enemmän.
Olen aika kovis, interneteissä.

1. EN.
Paitsi jos TIETEELLISESTI todistetaan, sisäinen agnostikko kai pakottaa...

2. Ei? Sen verran pipi en ole päästäni, vaikka vähän saatankin olla, että uskoisin "tarkoituksiin", "kohtaloihin" ym. hihhuliwiccashittiin.
Paitsi jos tämäkin todistetaan, niin kai se on uskottava,

3.
Ateisti syntymästä kun vanhemmat uskoivat että lasta ei saisi opettaa uskonlahkoon vaan tämän pitäisi löytää itsellään sopivin, jos on löytääkseen. Katuvat kai kun olen pesueesta ainoa joka ei suostu hyväksymään allaheita, jeesuksia, xenuja, krishnoihin ym. hihhuli-jumal-olentoja, tai sitä samaa mihin loputkin uskovat, eikä muuten ole xenu.

Aasainusko lienee ainut jota voisi harkita, vaikka hieman hämärältä kuulostaakin.
Skandinaavinen mytologia > Raamattu

Aiheeseen, eihän sitä tule siis uskontojen oppeja tahalteen noudatettuja, mutta kuten esimerkiksi -WaLuigi- mainitsikin, tulee pakosti noudatettua, vaikka ihan pahalla. Vaikkei aina kuitenkaan, mutta en minä silti kulje kaduilla raiskaamassa, tappamassa ja pettämässä.

Vaikka kuinka halveksutkin uskovia ihmisiä, ei toisia kannata mennä nimittelemään hihhuleiksi halveksuvaan sävyyn. Uskonto on jokaisen henkilökohtainen asia, ja osalle ihmisistä se on hyvinkin herkkä aihe, joten turha lähteä loukkaamaan toisia ihmisiä ylimääräisellä nimittelyllä. Tämä huomautuksena myös muille.

No pistetään nyt vielä omat vastauksetkin aiheeseen:

1. En tietääkseni.

2. En voi tietää.

3. Pyrin olemaan rikkomatta luonnonlakeja.

Ymmärrän täysin johonkin ylempään voimaan uskovia ihmisiä, sillä mielelläni usein mietin näitä aiheita, vaikka tieteen mies pohjimmiltani olenkin. Erityisen pelottavalta tuntuvat ajatukset äärettömyydestä ja täydellisestä olemattomuudesta. Kokeilkaapa oikein keskittyä ja miettiä, mitä tosiaan tapahtuu kuoleman jälkeen, jos lakkaat yksinkertaisesti olemasta. Tarkemmin ajateltuna tämä yksinkertainen idea tuntuu varsin käsittämättömältä ja pelottavalta.

1. Uskotko, että jokin/jotkin korkeammat älykkäät (tai no edes ajattelevat) voimat loivat tämän maailmankaikkeuden?

Ns "intelligent design" on sinänsä mielenkiintoinen teoria. Mun täytyy myöntää että en kertakaikkiaan osaa sanoa. Jotenkin ajatus siitä että kaikki, siis kerta kaikkiaan kaikki on syntynyt vain käsittämättömön pienten hiukkasten törmäyksestä, aika kauan sitten tuntuu vaikealta niellä. Se oliko tämä sunnittelija "jumala" vaiko joku/jokin muu on sitten eri asia.

Täytän pienen osan mekanismissa ;)

Kyllä mä johonkin uskon. En käy kirkossa enkä kuulu edes seurakuntaan mutta mutta.... Sanotaanko että uskonnot ovat periatteessa ok mun mielestä. Mutta vähän niinkuin kommunismin kannsa, ihmisillä on kyky vääntää periatteessa hyvät asiat pikkuisen...pieleen. Gah, emmä osaa selittää. Uskon johonkin mutten ns. luterilaiseen kirkkoon ja sen oppeihin. Ota tästä nyt sitten selvää... :o

Mutta vähän niinkuin kommunismin kannsa, ihmisillä on kyky vääntää periatteessa hyvät asiat pikkuisen...pieleen. Gah, emmä osaa selittää. Uskon johonkin mutten ns. luterilaiseen kirkkoon ja sen oppeihin. Ota tästä nyt sitten selvää... :o

Monet syyttävät syyttä uskontoja lukuisten konfliktien aiheuttajiksi, vaikka asia ei ole kuitenkaan niin. Syy on ihmisessä itsessään. Mainitsemasi NL:n kokeilu on oiva esimerkki miten käy, kun on väärät ihmiset ruorin takana. Valta turmelee ja absoluuttinen valta turmelee absoluuttisesti.

Aina muistetaan sanoa, että uskonto on tappanut ihmisiä. Väittäisin, että suurempi ilmiö ihmisten tappaminen ja vainoaminen sen vuoksi, että he harjoittavat uskontoa. Uskontoa harjoittavat ovat joutuneet kautta historian julmien vainojen kohteeksi. Monia uskontoja on hävitetty maailmasta täysin. Uskonto ei ole hyvä syy aloittaa sotia yleensä, koska harvoin uskonto varsinaisesti velvoittaa aktiiviseen sodankäyntiin. Sillä voidaan kuitenkin perustella ja oikeuttaa sotia. Tämä onnistuu parhaiten, jos uskonnollisuutta on rajoitettu ja se on vallankäyttäjien hallinnassa. Siksi on tärkeää pitää uskonnot ja poliittinen vallankäyttö mahdollisimman kaukana toisistaan. Se taas onnistuu parhaiten uskonnonvapaudella, ei uskontojen sorrolla ja rajoituksilla. Sivistynyt ja vapaa ympäristö ehkäisee osaltaan uskonlahkojen radikalisoitumista.

2.1 Mikäli uskot, että juuri sinulla on tässä elämässä jokin tarkoitus, niin uskotko myös että kaikella on tarkoitus?

Omat:
1. Uskon
2. Todellakin
2.1 Kaikella on tarkoituksensa sekä hyvässä että pahassa
3. Yritetään...

Kaikki te, jotka alatte nyt vieroksumaan mua foorumeilla tän viestin takia, niin ei vois vähääkään kiinnostaa. :D
Olen ylpeä uskostani, ja ei paskaakaan kiinnosta jos jotakuta se häiritsee.
Kristitty siis olen, ev. lut. mutta en ole lainkaan aktiivinen sillä puolella.
Vapaakirkon tavat ja ajatukset miellyttävät itseäni enemmän, sillä perus luterilaisen kirkon liian kaavanomaiset käytännöt ahdistavat.

2.1 Mikäli uskot, että juuri sinulla on tässä elämässä jokin tarkoitus, niin uskotko myös että kaikella on tarkoitus?

1. en usko. ei sellasta vois tapahtuu :confused:

2. on kai jokin tarkoitus, en tiedä mikä

2.1 vaikee sanoo

3. en nouda kaikkee, mut jotakin sääntöjä kuitenkin noudan

Ainahan sitä voi kokeilla kepillä jäätä että saako aikaan todellista keskustelua vai pelkkää molemminpuolista loanheittoa. :)

Yleensä kun ruvetaan puhumaan foorumeilla tämänkaltaisista asioista voi olla melkein varma että siitä saadaan jonkun näkönen riita aikaseks. esim myspacessa olen törmänny tähän kymmeniä kertoja mutta siellä ne foorumit/groupit onki kyllä aika surkeita...:rolleyes:

Kaikki te, jotka alatte nyt vieroksumaan mua foorumeilla tän viestin takia, niin ei vois vähääkään kiinnostaa. :D
Olen ylpeä uskostani, ja ei paskaakaan kiinnosta jos jotakuta se häiritsee.
Kristitty siis olen, ev. lut. mutta en ole lainkaan aktiivinen sillä puolella.
Vapaakirkon tavat ja ajatukset miellyttävät itseäni enemmän, sillä perus luterilaisen kirkon liian kaavanomaiset käytännöt ahdistavat.

Tuskin kukaan, joka omistaa edes jonkinlaista älliä päänsä sisällä, rupeaa ketään täällä väheksymään. =) Minä uskon Jumalaan sekä Jeesukseen ja siihen että tällä kaikella on tarkoitus missä olemme ja miten olemme tänne tulleet. Minulla, sinulla ja kaikilla on oma osansa tässä maailman kaikkeudessa ^^ Aina vaan ei tule oltua ihan niin hyvä kuin itse haluaisi xD

Minua ei häiritse vaikka olisit muslimi. Ite en kuitenkaan dikkaa siitä miten siinä uskonnossa kohdellaan esim: naisia. Todella kamalaa ja epäreilua. Nainen on yhtälailla saman arvoinen kuin mies. Siinä ei minun mielestäni pitäisi tehdä mitään eroa. Muutenkin koko koraanin sisältämä teksti vaikuttaa enemmän lietsovan vihaa muita ihmisiä kohtaan,( jotka vähänkään ovat eri mieltä joistain asioista mitä koraani opettaa) kuin kannustavan rauhaan ja rakkauteen heidän suuntaansa(ihmisten, jotka eivät hyväksy koraanin ideologiaa). Ikävää on tämä maailman meno jossain päin planeettaamme. :(

Ylös Bottom