Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uskonnot, ateismi, filosofia, elämänkatsomus ja muu syvällinen pohdinta

Vastaus: Uskonnot & ateismi

Alkaa pikkuhiljaa menemään hermot noihin jehovan todistajiin... Viikon sisällä käyneet kolme kertaa oven takana. Minulla on sellainen periaate että jokainen saa uskoa mihin haluaa, palvoa vaikka toteemipaalua kunhan ei tule minulle sitä pakkosyöttämään tai tuputtamaan...

Meinasin revetä nauramaan kun tyyppi selitti ihan vakavissaan että nykyään ei tarvi "helvetin tulilla" pelotella, kun ihminen palaa työssään loppuun.. Jotakin rajaa ihmisten aivopesuyrityksiin. Tuntuu jo kotirauhanrikkomiselta :mad:

Vähän piilovittulua esim. asepalveluksesta ja sitten pari oikein terävää kysymystä joistakin ihan käsittämättömistä asioista, esim. minkä väriset hiukset Jumalalla on. Tähän päälle ala kaupata jtn. itse tietokoneella nopeasti tekemääsi lehtiötä, voi olla ihan täyttä paskaa ja lopuksi ala käännyttää heitä Pastafareiksi

Yksi toimiva kikka on aloittaa omatoimisesti jonkin sortin rukoilu, koska Jehovalaisten "säännöissä" tai joissain sellaisissa kielletään ei-jehovalaisen kanssa rukoilu. Näin olen ainakin kuullut...
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

On mielenkiintoista, miten ateistikin (yleensä, ei voi tietenkään kaikkiin yleistää) yrittää tuputtaa omaa näkemystään muille, vaikka samalla kieltää täysin eri uskonnot ja heidän sanomansa. Ajatusleikkinä tämän tuputtavan ateistin voisi sijoittaa vaikkapa ovelta ovelle kiertäväksi jehovantodistajan sijalle. En usko, että kukaan ateistiakaan jaksaisi kauaa kuunnella arjen kiireessä (todennäköisesti luultaisiin hulluksi).

Koska uskontoja on ja tulee aina olemaan, niin turhaanpa sitä riitaa haastaa sillä, ettei usko Jumalaan. Tuputtamalla ja riitaa haastamalla ei ateismillakaan päästä sen pidemmälle kuin eri uskonnoillakaan, koska tällaisen ateistisen uskonkin takana on vain ihminen.

"Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille".
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

On mielenkiintoista, miten ateistikin (yleensä, ei voi tietenkään kaikkiin yleistää) yrittää tuputtaa omaa näkemystään muille, vaikka samalla kieltää täysin eri uskonnot ja heidän sanomansa. Ajatusleikkinä tämän tuputtavan ateistin voisi sijoittaa vaikkapa ovelta ovelle kiertäväksi jehovantodistajan sijalle. En usko, että kukaan ateistiakaan jaksaisi kauaa kuunnella arjen kiireessä (todennäköisesti luultaisiin hulluksi).

Koska uskontoja on ja tulee aina olemaan, niin turhaanpa sitä riitaa haastaa sillä, ettei usko Jumalaan. Tuputtamalla ja riitaa haastamalla ei ateismillakaan päästä sen pidemmälle kuin eri uskonnoillakaan, koska tällaisen ateistisen uskonkin takana on vain ihminen.

"Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille".

Ateismi luokitellaan uskonnoksi joka on ihan tyhmää, eli ateismi ei ole uskonto :p ja kumpaa yleensä tyrkytellään helmpommin uskontoja vai ateismia?.

Offtopikkina
Minä mielummin perustan uskoni vaikka tieteeseen ja todistetuun väitteeseen, koska en vain voi uskoa mielikuvitteelliseen olentoon joka on luonut ihmisen hänen näköisekseen ja luonut maapallon 7 päivässä, Minä luotan / uskon mielummin todistetuun faktaan että maapalloa ei ole luotu 7 päivässä ja ihminsen olisi jokin joku ihmeellinen olio/olento, Miten miten raamattu selitää yli 70.milj. vanhat fossiilit?. Raamattuhan on jotain tuhansia vuosia vanha ja fossiilit ovat sitäkin vanhempia?.

Kumpi sitä sitten suuttuu helpommin, uskovainen joka uskoo jumalaan vai ateisti joka ei usko jumalaan?.

Haluaisin nähdä päivän jolloin ihmiset osaisivat keskustella toisten kanssa ilman että tulisi mitään riitoja, mutta moni ihminen haluaa mielummin kieltää kaiken ja haluaa uskoa että hän on oikeassa ja muut on väärässä.

Tai voisiko olla niin että jumala olisi sitten tarkoituksella luonut ihmisen tälle pienelle ihanalle hiekkalaatikolle ja hän voisi relaxoitua jossain ja katsella että kuinka ne kirput siellä pienellä hiekkalaatikolla tappelee :p

Tuhlatkaa aikanne mielummin muuhun kuin uskontoon tao väittelyyn, löytäkää itsenne ennen kuin on liian myöhäistä :p (life is shof)
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Nyky yhteiskunnassa on valitettavastikkin vikoja, jos uskomuksien kannalta pohditaan.
Ensinnäkin mielestäni on turha ateistien ja uskovaisten kinata, koska molemmilla on omat kantansa johon pohjata, ja molemmat pitävät sitä totuutena.
Toiseksi: Koulu. On myös valitettavaa, että kaikkea jota koulukirjoissa esitetään pidetään absoluuttisina totuuksina, ja liian moni ateisti tähtää ja täydentää lauseensa koulukirjoissa opetettujen asioiden pohjalta, sillä nämä kirjat ovat kasa teorioita ja on valitettavaa sanoa, että nämäkin teoriat muuttuvat koko ajan ja voi olla hyvinkin mahdollista, että parinkymmenen vuoden päästä kirjoissa ei opeteta moniakaan näistä teorioista.
Heitetään nyt jatkuvassa käytössä oleva Evoluutio teoria, jota ei voida pitää edes tieteellisenä faktana, ja monikin ihmettelee sen tämänhetkisen muodon opettamista vieläkin kouluissa, mutta yksi on tosi asia: Sitä on pakko opettaa! Koska rakkaille lapsillemme pitää antaa jokin tieteellinen kanta maailman syntyyn, ja ihan hyvä sinänsä.

Ja kolmanneksi: Samaistuminen. Ihmiset eivät pohdi, tutkiskele, lue, mietiskele ym ym... Vaan valitettavasti esittävät kantansa vain huonona esimerkkinä: Koulukirjan pohjalta.

Ja mielipiteemme ovat suunnilleen näin:
Uskova: Uskon Jumalaan ja tiedän sen olevan totuus.(ateistin näkökulma)
Ateisti: En usko Jumalaan, vetoan tieteeseen ja se on totuus.(Kristityn näkökulma)
Joten mitä voimme sanoa? Emme vain valitettavasti tunne toisiamme, vaan hyökkäämme toisen totuuksia vastaan ja aiheutamme vain riitaa keskenämme.
Pyydän hyvät ihmiset tutustukaa toisiinne ja muiden näkökohtiin.
Ja Pyydän uudelleen, tutkikaa, miettikää, vertailkaa ja käyttäkää pienintäkin aivosolua, jotta löytäisitte itsellenne sopivan totuuden, mihin sitten ikinä päädyttekin.

Itse olen elänyt viimevuodet vain tutkimalla, ja etsimällä totuutta, lukenut paljon tiedettä, tutkinut teorioita ja ajatellut myös henkisiä asioita, ja päätynyt siihen tulokseen, että uskon itse Jumalaan, sanon sen ylpeänä, vaikka se jotain häiritsisikin.

Kiitän!
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Uskonnon pakkosyöttö koulussa teki omalle ajatusmaailmalleni pahasti hallaa, ja luulin vihaavani jumalaa ja jeesusta. Todellisuudessa vihasin vain sitä kyseenalaistamattomuutta. Meni noin kymmenen vuotta kirkosta eroamisen jälkeen, kunnes pystyin suhtautumaan kristinuskoon suhteellisen neutraalisti ja objektiivisesti. Lopputuloksen kannalta sillä ei juuri ollut merkitystä, sillä en edelleenkään usko mihinkään jumalaan, ja syynä siihen on hyvin pitkälti todisteiden puute. Ongelma ei ole niinkään se, että jumalan olemassaolo olisi mitenkään mahdotonta (tai edes epätodennäköistä) vaan se että en näe mitään uskontoa toista oikeampana. Miksi siis uskoisin nimenomaan johonkin jeesukseen tai allahiin? Kaikilla niillä uskonnoilla on pyhät kirjansa, joissa on jumalan kosketus ohjannut tekstiä ja omat saarnaajansa ja ihmetekonsa. Ja useimmat kieltävät toisensa.

Itse jumalan olemassaolosta on paha sanoa mitään, sillä en usko että ihmisellä olisi juurikaan mahdollisuuksia havaita jumalaa tai edes sen olemassaoloa. Vertaan usein ihmisen ja jumalan suhdetta ihmisen ja ameeban suhteeseen. Ameebahan ei millään tavalla pysty ymmärtämään ihmisen olemassaoloa, ja hyvin huonosti edes havainnoimaan ihmisen olemassaolon vaikutuksia kuten ilman- tai vedenpaineenmuutosta. Jumalahan on yleensä määritelty kaikilla mittareilla äärettömäksi (mm. älykkyydessään), niin ihmisen ja jumalan välinen ero on vielä suurempi ja ihmisen siten täysin mahdotonta havaita millään tavalla jumalaa. Joten itse olemassaolon kysymys on aika turha, eikä se luojan näkymättömyys oikeastaan ole puoltolause uskonnolle tai sitä vastaan.

Mutta koska jumala on ilmeisesti pysytellyt näkymättömissä koko maailman historian ajan, niin on melko epätodennäköistä että joku uskonto olisi oikeassa. Varsinkin, kun niitä kaikkia on historian aikana käytetty lähinnä maallisten tavoitteiden hankkimisen käsikassarana ja ne ovat sitä myötä muokkautuneet. Ei ole esimerkiksi sattumaa että kristinusko on suosittua täällä rikkaissa länsimaissa, koska se päästää meidät niin helpolla heikompia auttamisen vastuusta.

Jos tässä nyt johonkin pitäis uskomaan ruveta niin aika hukassa sais olla. Ehkä hindiksi kääntyisin, lähinnä siksi että se ei tuomitse muita uskontoja vaan näkee esimerkiksi jeesuksen sopivana (yhden) jumalan ilmestymismuotona länsimaalaisille. Jumala näyttäytyy siis kullekin sellaisena kuin ihminen haluaa nähdä. Täällä Suomessa joku kuusijalkainen sininen norsu ei oikein uppoa kansaan, joten jumala loi jeesuksen.

Tämmöistä vuodatin ketään sen kummemmin provosoimatta tai arvostelematta. Itse olen nykyään erittäin tyytyväinen omaan jumalasuhteeseeni, eli siihen että en ole kiinnostunut sen olemassaolosta. Jos jumalalla jotain asiaa minulle tulee, niin epäilemättä pystyy ottamaan minuun yhteyden suoraan ilman lähetyssaarnaajia tai uskontoja. Mutta niin kauan kun siitä ei kuulu mitään, niin en usko.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Uskon kaikkeen mitä näen tai kuulen tai tunnen. En näe jumalaa, en kuule jumalaa, en tunne jumalaa, enkä ole koskaan tuntenutkaan.

Vaikka joskus pienenä(6vuotiaana :D) tuli rukoiltua ikinä ei saanut mitä "pyysi".
Vaikka koko maailma rukoilisi että (esim) sikainfluenssa katoaa 2päivän sisällä, sitä ei tapahdu.

Eli (tällä hetkellä) uskon kaikkeen mistä on vahvoja todisteita.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Uskon kaikkeen mitä näen tai kuulen tai tunnen. En näe jumalaa, en kuule jumalaa, en tunne jumalaa, enkä ole koskaan tuntenutkaan.

Vaikka joskus pienenä(6vuotiaana :D) tuli rukoiltua ikinä ei saanut mitä "pyysi".
Vaikka koko maailma rukoilisi että (esim) sikainfluenssa katoaa 2päivän sisällä, sitä ei tapahdu.

Eli (tällä hetkellä) uskon kaikkeen mistä on vahvoja todisteita.

Kuvatkaapas joku YouTubeen videopätkä jumalasta niin uskon :p


Jumala. Aitoa tavaraa--->http://www.youtube.com/watch?v=r5jeOMkzXKA&feature=channel
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Kaipa olen uskonnollisesti vähän sellaisella kannalla, että Jumalan olemassa oloa, saati olemattomuutta, ei vaan voi todistaa.
Eli en ole oikein varma uskomuksistani.

Mutta kyllä äärettömän pahassa ja epätoivoisessa paikassa käteni takuulla menevät ristiin... auttaa se tai ei. :rolleyes:
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Vaikka joskus pienenä(6vuotiaana :D) tuli rukoiltua ikinä ei saanut mitä "pyysi".
Enkelin kosketuksessa aina opetettiin näin: "Jumala ei anna meille mitä haluamme, vaan mitä tarvitsemme." Minusta se on ihan kiva ajatus, kunhan sitä vastaan ei lähde vänkäämään tyyliin "mihin muka tarvitsin [insert jokin ikävä asia]". Sellaiset kun voi aina kuitata toteamalla: "Lord works in mysterious ways." :)
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

On mielenkiintoista

Mielenkiintoista, niin.

(yleensä, ei voi tietenkään kaikkiin yleistää)

Mielenkiintoista.

yrittää tuputtaa omaa näkemystään muille, vaikka samalla kieltää täysin eri uskonnot ja heidän sanomansa.

Eli näkemyksen tuputtaminen = uskonto? Ihan kätevä uudelleenmääritelmä, mutta etkö nyt havaitse siinä minkäänlaista ristiriitaa? Puhumattakaan siitä, että tekevätkö uskonnottomat näin?

Ajatusleikkinä tämän tuputtavan ateistin voisi sijoittaa vaikkapa ovelta ovelle kiertäväksi jehovantodistajan sijalle.

Eli ajatusleikkinä rinnastat ateistit jehovalaisiin, riippumatta siitä että uskonnottomat eivät ole edes huumorimielessä tehneet tällaista?

En usko, että kukaan ateistiakaan jaksaisi kauaa kuunnella arjen kiireessä (todennäköisesti luultaisiin hulluksi).

Eli näitä keksimiäsi ateisteja, jotka käyttäytyvät itse keksimälläsi tavalla "luultaisiin hulluiksi", verrattuna oikeisiin uskoviin jotka oikeasti käyttäytyvät tällä tavalla reaalimaailmassa?

Koska uskontoja on ja tulee aina olemaan, niin turhaanpa sitä riitaa haastaa sillä, ettei usko Jumalaan.

Eli toisin sanoen uskonnot pitäisi hyväksyä, mutta ateismi ei? Uskovien tuputus on okei, kunhan kukaan ei sano vastaan?

Tuputtamalla ja riitaa haastamalla ei ateismillakaan päästä sen pidemmälle kuin eri uskonnoillakaan, koska tällaisen ateistisen uskonkin takana on vain ihminen.

Verrattuna uskontoihin, joiden takana on instituutio, joilla on kohtuuton ja rajoittava vaikutus ihmisten elämään? Katolinen kirkko, scientologia, islam? Kannattaa muistaa että vielä 40 vuotta sitten Hannu Salama joutui oikeuteen "jumalanpilkasta", täällä Suomessa, puhumattakaan siitä millaiset olot uskonnottomilla oli aikaisemmin ja yhä on vahvasti uskonnollisissa maissa.

"Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille".

"Silmä silmästä, hammas hampaasta."

Tieteellinen ajattelu perustuu joustavuuteen, ja siihen kuuluu kyseenalaistaminen. Uskontojen opinkappaleet ovat jo määritelmällisesti dogmaattisia, ja jo yksinkertaisimpiakin neuvoja voi kyseenalaistamatta seurata äärimmäisyyksiin. Lainattukin pätkä voi kyseenalaistamatta oikeuttaa esim. miekkalähetyksen. Tarvitaan yksilöllistä järkeä ja moraalia dogmien välttämiseen, ja tämänkin päivän uskonnot näyttävät, että niiden dogmit ovat niille tärkeämpiä kuin ihmisoikeudet tai ihmisten hyvinvointi. Ateismi on se vastalause, joka sanoo uskonnoille "Ei."
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1) Eli ajatusleikkinä rinnastat ateistit jehovalaisiin, riippumatta siitä että uskonnottomat eivät ole edes huumorimielessä tehneet tällaista?

2) Eli näitä keksimiäsi ateisteja, jotka käyttäytyvät itse keksimälläsi tavalla "luultaisiin hulluiksi", verrattuna oikeisiin uskoviin jotka oikeasti käyttäytyvät tällä tavalla reaalimaailmassa?

3) Eli toisin sanoen uskonnot pitäisi hyväksyä, mutta ateismi ei? Uskovien tuputus on okei, kunhan kukaan ei sano vastaan?

4)Tieteellinen ajattelu perustuu joustavuuteen, ja siihen kuuluu kyseenalaistaminen. Uskontojen opinkappaleet ovat jo määritelmällisesti dogmaattisia, ja jo yksinkertaisimpiakin neuvoja voi kyseenalaistamatta seurata äärimmäisyyksiin. Lainattukin pätkä voi kyseenalaistamatta oikeuttaa esim. miekkalähetyksen. Tarvitaan yksilöllistä järkeä ja moraalia dogmien välttämiseen, ja tämänkin päivän uskonnot näyttävät, että niiden dogmit ovat niille tärkeämpiä kuin ihmisoikeudet tai ihmisten hyvinvointi. Ateismi on se vastalause, joka sanoo uskonnoille "Ei."

1) Kyllä he ainakin yhdistystensä kautta näin tekevät. linkki <-- esim tuolla

2) Tietääkseni ateisteja on olemassa, en niitä itse keksinyt.

3) Juu siis kaikki tuputtaminen, myös uskonnollinen, pitäisi kieltää, sitä ajoin viestilläni takaa.

4) Näinhän se on.

Kiitos keskustelusta. On hienoa, miten voi netissä keskutella rauhaisaan sävyynkin. Jatketaan.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1) Kyllä he ainakin yhdistystensä kautta näin tekevät. linkki <-- esim tuolla

2) Tietääkseni ateisteja on olemassa, en niitä itse keksinyt.

En löytänyt sivuilta mitään mainintaa ovelta ovelle kiertämisestä. Tarkoititko siis sanoa, että ateististen yhdistysten ylläpitäminen ja verkkosivujen julkaiseminen on samanlaista toimintaa ja "julistusta" kuin jehovalaisten ovelta ovelle kiertäminen ja kadulla kulkevien pamflettijakajien toiminta, puhumattakaan valtiollisesti sanktioidusta (hehe) kirkosta?

Evankelisluterilaista uskontoa tuputetaan valtiollisissa kouluissa ensimmäiseltä luokalta asti. Pois siirtyminen vaatii aktiivista toimintaa sekä "erikoisryhmään" siirtymistä - monissa pienissä kouluissa tunnit jopa järjestetään muualla. Peruskoulun ja etenkin ala-asteen uskontotunnit ovat käytännössä yhden tietyn uskonnon opettamista, ja aineen opettajaksi hakeutuvat usein tähän uskontoon suuntautuneet ihmiset. Kun siis ateistinen yhdistys vastustaa tällaista toimintaa ja suosittelee korvaavaksi oppiaineeksi elämänkatsomustietoa, on ateistinen järjestö tuputtaja eikä suinkaan vallalla oleva uskonnollinen instituutio, joka mm. pakottaa lapsia jumalanpalveluksiin lukuvuoden alkajaisiksi?
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

En löytänyt sivuilta mitään mainintaa ovelta ovelle kiertämisestä. Tarkoititko siis sanoa, että ateististen yhdistysten ylläpitäminen ja verkkosivujen julkaiseminen on samanlaista toimintaa ja "julistusta" kuin jehovalaisten ovelta ovelle kiertäminen ja kadulla kulkevien pamflettijakajien toiminta, puhumattakaan valtiollisesti sanktioidusta (hehe) kirkosta?

Evankelisluterilaista uskontoa tuputetaan valtiollisissa kouluissa ensimmäiseltä luokalta asti. Pois siirtyminen vaatii aktiivista toimintaa sekä "erikoisryhmään" siirtymistä - monissa pienissä kouluissa tunnit jopa järjestetään muualla. Peruskoulun ja etenkin ala-asteen uskontotunnit ovat käytännössä yhden tietyn uskonnon opettamista, ja aineen opettajaksi hakeutuvat usein tähän uskontoon suuntautuneet ihmiset. Kun siis ateistinen yhdistys vastustaa tällaista toimintaa ja suosittelee korvaavaksi oppiaineeksi elämänkatsomustietoa, on ateistinen järjestö tuputtaja eikä suinkaan vallalla oleva uskonnollinen instituutio, joka mm. pakottaa lapsia jumalanpalveluksiin lukuvuoden alkajaisiksi?

Ovelta ovelle kiertäminen oli vain ajatusleikki, jolla viittasin tämän ketjun viesteihin jossa esitellään ateismi ainoana oikeana ja uskovaisten puuha vääränä asiana - ymmärsit siis minua hieman väärin. Mitä tulee oikeasti tuohon ovelta ovelle kiertoon, niin kyllähän ateistit järjestävät esim. mielenosoituksia, joissa julistava omaa kantaansa. Ja ateisimiahan ei olisi ilman uskontoa, joten ateistien pitäisi olla kiitollisia jossain mielessä uskoville omasta näkökannastaan.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Evankelisluterilaista uskontoa tuputetaan valtiollisissa kouluissa ensimmäiseltä luokalta asti. Pois siirtyminen vaatii aktiivista toimintaa sekä "erikoisryhmään" siirtymistä - monissa pienissä kouluissa tunnit jopa järjestetään muualla.
Vielä lukiossa (Turku) elämänkatsomustiedon opiskelu olisi vaatinut tuntien käymistä toisessa koulussa ja illalla (~klo 18). Ulkopaikkakuntalaisena tällainen järjestely olisi ollut vielä minun kohdallani käytännössä mahdotonta. Sitten sitä jouduttiin käymään se 2 pakollista kurssia (eli enemmän kuin keskimäärin muissa oppiaineissa) tätä iki-ihanaa luterilaista uskonnonopetusta. Kyllä taas käytettiin yhteiskunnan varoja hienolla tavalla ja opittiin paljon uutta ja ihmeellistä. Lisäksi lukioaikaan kuului vielä pakolliset (aamunavauksen jälkeen tuleminen katsotaan myöhästymiseksi, aamunavauksen aikaan "pitää olla hiljaa ja kuunnella") viikottaiset aamunavaukset keskusradiosta, joissa paikallisen seurakunnan supersiistit nuoriso-ohjaajat paasaavat Jeesuksesta.

Tämä kaikki tapahtuu siis nyky-Suomessa; valtion kirkko elää ja voi hyvin.

Terveisin,
välittömästi kirkosta eronnut, kun siihen mahdollisuuden sai
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Ovelta ovelle kiertäminen oli vain ajatusleikki, jolla viittasin tämän ketjun viesteihin jossa esitellään ateismi ainoana oikeana ja uskovaisten puuha vääränä asiana - ymmärsit siis minua hieman väärin. Mitä tulee oikeasti tuohon ovelta ovelle kiertoon, niin kyllähän ateistit järjestävät esim. mielenosoituksia, joissa julistava omaa kantaansa. Ja ateisimiahan ei olisi ilman uskontoa, joten ateistien pitäisi olla kiitollisia jossain mielessä uskoville omasta näkökannastaan.

Pah, minulle ateismi on sitä, että en vain usko moisiin oppeihin, mutta TOISAALTA annan muille mahdollisuuden uskoa jos haluavat. En näe järkeväksi sitä, että kieltäisin toiselta ihmiseltä uskon mahdollisuuden, koska ei se vie "asiaani" sen enempää eteenpäin. Toki asiasta voin väitellä ja kertoa mitä mieltä olen, mutta pääsääntöisesti ihmisen pitäisi saada valita suuntautumisensa ITSE, vailla tuputtamista yms. Ateismi on minulle uskonnottomuutta, ei mikään julistettava sääntömalli tai erinomaisuuden osoitus, kuten tunnut ajattelevan.

Mielipiteeni silti on se (tuputtamatta) että ihminen olisi paljon vahvempi kun uskoisi itseensä eikä näkymättömiin henkiolentoihin ja ikivanhoihin taruihin. :(
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Pah, minulle ateismi on sitä, että en vain usko moisiin oppeihin, mutta TOISAALTA annan muille mahdollisuuden uskoa jos haluavat. En näe järkeväksi sitä, että kieltäisin toiselta ihmiseltä uskon mahdollisuuden, koska ei se vie "asiaani" sen enempää eteenpäin. Toki asiasta voin väitellä ja kertoa mitä mieltä olen, mutta pääsääntöisesti ihmisen pitäisi saada valita suuntautumisensa ITSE, vailla tuputtamista yms. Ateismi on minulle uskonnottomuutta, ei mikään julistettava sääntömalli tai erinomaisuuden osoitus, kuten tunnut ajattelevan.

Mielipiteeni silti on se (tuputtamatta) että ihminen olisi paljon vahvempi kun uskoisi itseensä eikä näkymättömiin henkiolentoihin ja ikivanhoihin taruihin. :(

Juu itse en tiedä kumpi on parempi ateismi vaiko uskominen johonkin. Itse tullut luonnontieteitä tutkisteltua enemmän kuin omaa uskoa esim. Jumalaan. Naiivisti uskon vieläkin siihen, että ajan saatossa ihminen saa jotain hyvää aikaan, mutta kun tulevaisuuteen ei näe, niin sekin hieman arveluttaa.

Onhan uskonnoissa hienoa ajatuksia ja elämänohjeita ja ateistienkin (kouluissa esim elämänkatsomustieto) opit melkein samoja ilman yliluonnollisia juttuja - näin ainakin olen ymmärtänyt asian. Uskon ja uskottomuuden asia on yksi niistä, joihin itsellä ei ole oikein vastausta, niin ei voi oikein ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Tosin se, ettei tuputettaisi omaa näkökulmaa ateismista tai uskosta toiselle ainoana oikeana olisi suotavaa.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Juu itse en tiedä kumpi on parempi ateismi vaiko uskominen johonkin. Itse tullut luonnontieteitä tutkisteltua enemmän kuin omaa uskoa esim. Jumalaan. Naiivisti uskon vieläkin siihen, että ajan saatossa ihminen saa jotain hyvää aikaan, mutta kun tulevaisuuteen ei näe, niin sekin hieman arveluttaa.

Onhan uskonnoissa hienoa ajatuksia ja elämänohjeita ja ateistienkin (kouluissa esim elämänkatsomustieto) opit melkein samoja ilman yliluonnollisia juttuja - näin ainakin olen ymmärtänyt asian. Uskon ja uskottomuuden asia on yksi niistä, joihin itsellä ei ole oikein vastausta, niin ei voi oikein ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Tosin se, ettei tuputettaisi omaa näkökulmaa ateismista tai uskosta toiselle ainoana oikeana olisi suotavaa.

Onhan raamatussa hyviä elämänohjeita, sitä ei voi kieltää. :) Uskonnot oli jopa tarpeellisia ajan saatossa jotta saatiin isot ihmisryhmät "kuriin". Nykyään tuntuisi että ei välttämättä olisi tarvetta ihan tuollaiseen, kun ihmisen pitäisi jo osata ajatella itsekkin. Tai paremminkin tohtia ajatella itse ja itsenäisesti.

Ihmisen tulee hakea sitä hengellistä apua jos vain tuntuu siltä. Minusta siinä ei ole mitään väärää. Mutta itse olen mieluusti ilman moisia poppakonsteja.
 
Ylös Bottom