Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uusi tietokone

Vastaus: Uusi tietokone

Joku Windows 10-sielunelämästä ymmärtävä voisi valaista, joko seiskan uskaltaa kympiksi päivittää?
Lähinnä siksi, kun tulee noita erikoisempia ohjelmia (CADs, Dialux, Visualstudio) käytettyä, niin kiinnostaisi tietää toimiiko nämä suoraan kympissä.

Pitäisi toimia

http://www.cads.fi/fi/Ajankohtaista/?news_id=244

https://www.dial.de/en/dialux/download/

https://www.visualstudio.com/en-us/products/visual-studio-2015-compatibility-vs.aspx
 
Vastaus: Uusi tietokone

Joku Windows 10-sielunelämästä ymmärtävä voisi valaista, joko seiskan uskaltaa kympiksi päivittää?
Lähinnä siksi, kun tulee noita erikoisempia ohjelmia (CADs, Dialux, Visualstudio) käytettyä, niin kiinnostaisi tietää toimiiko nämä suoraan kympissä.
Jos Kymdatan CADSistä puhut, niin voin väittää toimivan kyllä 10:ssä... :)
 
Vastaus: Uusi tietokone

Tämähän selvensi asiaa huomattavati, täytyypä siis Microsoftin avokätinen tarjous hyödyntää pois kuleksimasta. :)
 
Vastaus: Uusi tietokone

Tämähän selvensi asiaa huomattavati, täytyypä siis Microsoftin avokätinen tarjous hyödyntää pois kuleksimasta. :)

Suosittelen. Muistaakseni se kysyy asennusvaiheessa jo niistä yksityisyys/tiedonkeruu asetuksista niin kannattaa muistaa ne muuttaa itselleen mieluisaksi :)
 
Vastaus: Uusi tietokone

Aika moni taitaa vastustaa sitä kympin laajentaa tietokenkeruupolitiikkaa tietämättä että sitäkin saa deaktivoitua aika tehokkaasti. Oon pari sataa konetta päivittänyt aika lailla seiskasta kymppiin, tosin puhtaana asennuksena enkä päivityksinä kuin muutaman. Päivityksenä hajos yksi käyttis ja piti vetää sileäksi koko kone.

Mun käsittääkseni esim dx12 ei virallisesti tule seiskalle, joten en ymmärrä miksi ei sitten siirtyisi kymppiin. Se on kuitenkin omien kokemuksien mukaan paljon nopeampi ja vakaampi käyttää kun seiska.

Otetaan nyt vielä tämä seuraava kohta jos joku kertoo että linux tai osx on paras, niin on. Oon samaa mieltä. Käyttäisin Linuxia päivittäin pöytäkoneella jos kaikki pelit ja tarvittavat softat toimis sillä.

Saakos koneelle laitettua helposti kolme rinnakkaista käyttöjärjestelmää? Tällä hetkellä minulla on Win7 ja Linux Mint, mutta Dx12 pakottaa jossain vaiheessa ottamaan kympin kolmanneksi. Tai jos ei muuten, niin Linuxista luopumalla, eipä sitä paljon tule käytettyä.

Periaatteesta en ota kymppiä ensisijaiseksi käyttöjärjestelmäksi, osin seuraamis- ja mainossoftan ja osin Microsoftin ohjelmistopolitiikan (store, apps) vuoksi. Vaikka nämä voikin kiertää (osin samojahan on myös seiskassa), niin en halua antaa ylimääräistä tukea nykyiselle bisnesmallille.
 
Vastaus: Uusi tietokone

Saakos koneelle laitettua helposti kolme rinnakkaista käyttöjärjestelmää? Tällä hetkellä minulla on Win7 ja Linux Mint, mutta Dx12 pakottaa jossain vaiheessa ottamaan kympin käyttöön. Jos ei muuten, niin Linuxista luopumalla, eipä sitä paljon tule käytettyä.

Periaatteesta en ota kymppiä ensisijaiseksi käyttöjärjestelmäksi, osin seuraamis- ja mainossoftan ja osin Microsoftin ohjelmistopolitiikan (store, apps) vuoksi. Vaikka nämä voikin kiertää (osin samojahan on myös seiskassa), niin en halua antaa ylimääräistä tukea nykyiselle suunnalle
Kyllähän noi saa asenneltua rinnan. Mutta tuohon suuntaan se homma menee, boikotoi sitä tai ei. Pitäisi vaan tulla yksinkertaisesti joku haastamaan Windowsia, mutta siellä on niin kova hallinta-asema oikeastaan kaikkeen ettei ole mitään näköpiirissä. Mä oon ehkä vaan hölmö, mutta en näe mitään syytä olla päivittämättä kymppiin.

Mainstream tuki seiskasta on loppunut 2015 alussa ja extended loppuu 2020, kyllä sillä siis hetken vielä menee jos on pakko.
 
Vastaus: Uusi tietokone

Kyllähän noi saa asenneltua rinnan. Mutta tuohon suuntaan se homma menee, boikotoi sitä tai ei. Pitäisi vaan tulla yksinkertaisesti joku haastamaan Windowsia, mutta siellä on niin kova hallinta-asema oikeastaan kaikkeen ettei ole mitään näköpiirissä. Mä oon ehkä vaan hölmö, mutta en näe mitään syytä olla päivittämättä kymppiin.

Mainstream tuki seiskasta on loppunut 2015 alussa ja extended loppuu 2020, kyllä sillä siis hetken vielä menee jos on pakko.

No näinhän se on. Palvelumalli yleistyy, ja softa ja käyttöjärjestelmät ovat entistä harvemmin ostettavissa oikeasti omaksi. Itse toivoisin että oikeasti toimivan kännykänkin voisi ostaa hardware ja OS erikseen, jotta ei tarvitsisi olla riippuvainen Googlen, Microsoftin tai Applen palveluista ja niiden tuomista sivuvaikutuksista.

Itsellä käyttövaatimuksena on PC:llä ensisijaisesti vain tekstinkäsittely ja internet pelaamisen lisäksi, joten Win7 tuen loppumisen jälkeen voisin hyvin siirtyä pelaamaan kympillä ja tekemään muut jutut jollain Linuxilla.
 
Vastaus: Uusi tietokone

Mitä tarkoittaa käytännössä w7 mainstreamtuki?
Se on se laajennettu tuki tuotteelle, nyt kun se on loppu, ei tule enää uusia ominaisuuksia / ulkpasumuutoksia, eikä ole ilmaista puhelintukea saatavilla. Mutta tietoturva yms. Päivitykset tulevat siihen laajennetun loppuun asti.
 
Vastaus: Uusi tietokone

Jospa tulisi vuoden loppuun mennessä hankittua uusi kone jonka näyttiksenä taitaisi tulla olemaan tuo tuleva AMD 480. Varmaan ihan kiva parannus Nvidian 560 Ti näyttikseen.
 
Vastaus: Uusi tietokone

Jospa tulisi vuoden loppuun mennessä hankittua uusi kone jonka näyttiksenä taitaisi tulla olemaan tuo tuleva AMD 480. Varmaan ihan kiva parannus Nvidian 560 Ti näyttikseen.

Juu, sama homma kun alan GTX660Ti:tä päivittämään. Aika huimaa suorituskykyä lupaavat 200 dollarin hinnalla, olkoonkin että se kääntynee noin 300 euroon Suomen hinnoilla ja veroilla.

Muuten oma kone potkii vielä oikein hyvin. i3570K:ta ei ole mitään tarvetta päivittää, kun en ole edes kellottanut sitä vielä.
 
Vastaus: Uusi tietokone

Olisi tarkoitus hommata "pelikäyttöön" läppäri mutta ei olis tarkotus olla semmoinen että pelit pyörii maksimilla ja 4k/120fps ja eikä ole uusimpia pelejä tarkoitus edes hommata.. hinta voisi olla 1000e - 1200e. Näytön koko 15,6" - 17.3". Elikkä laittakaa linkillä semmosia läppäreitä mitä itse ostaisitte ja suosittelisitte :)
 
Vastaus: Uusi tietokone

Nyt tarttisin vähän helppiä, koska itse en tietokoneista varsinaisesti mitään ymmärrä mitä tulee tekniikka puoleen. Veljeni aloittaa lukion ja tarvitsisi tietokoneen koulukurssreja varten (mihin tämä maailma on mennyt?) ja hänelle olisi läppäri hakusessa, budjetti olisi 500-600e, kone ei tule siis pelaamista varten, vaan pitäisi olla perus hyvä ja sulavasti toimiva kapistus. Kyseisessä kaupassa pitäisi olla osamaksu mahdollisuus, suosituksia otetaan vastaan, kiitos!
 
Vastaus: Uusi tietokone

Nyt tarttisin vähän helppiä, koska itse en tietokoneista varsinaisesti mitään ymmärrä mitä tulee tekniikka puoleen. Veljeni aloittaa lukion ja tarvitsisi tietokoneen koulukurssreja varten (mihin tämä maailma on mennyt?) ja hänelle olisi läppäri hakusessa, budjetti olisi 500-600e, kone ei tule siis pelaamista varten, vaan pitäisi olla perus hyvä ja sulavasti toimiva kapistus. Kyseisessä kaupassa pitäisi olla osamaksu mahdollisuus, suosituksia otetaan vastaan, kiitos!

Minkä kokoista laitetaan? 15,6 tuumaa on yleisin koko, mutta pienemmälläkin pärjää. Isompaa en enää pitäisi täysin kannettavana. Ja ihan alkuun varmista että koneessa on parempi suoritin, Intelin i3 vähintään tai jopa i5 mahtuu tuohon budjettiin. Itse tein hiljattain sen virheen että ostin reissukoneeksi 300 euron "budjettiläppärin" Celeronilla, ja eihän se jaksa edes Youtubea pyörittää huutamatta täysillä.

Monessa koneessa on nykyään pienehkö SSD-levy, joka on huomattavasti nopeampi mutta jolle ei mahdu yhtä paljon tavaraa kuin tavalliselle levylle. Mutta nykyäänhän kaikki striimaavat musansa ja leffansa netistä, joten 128 gigaisella SSD-levylläkin pärjää ellei ole valokuvaaja.

Tässä voisi olla pari vaihtoehtoa (siis konetta, ei välttämättä kauppaa):

15,6 tuumaa, Hyvä näppäimistö, Windows 7 Pro: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...15-6-kannettava-Win-7-Pro#product-description

ylioppilaskoekäyttöön hyväksytty: 13 tuumaa, Win10, muuten pitkälti samat speksit kuin yllä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/0549/grcbk/Lenovo-E31-EduBook-13-3-kannettava-Win-10

Suhtaudu näihin kuitenkin pienellä varauksella, omasta ostoksestani tiedän etten ole mikään läppäriguru.
 
Vastaus: Uusi tietokone

Minkä kokoista laitetaan? 15,6 tuumaa on yleisin koko, mutta pienemmälläkin pärjää. Isompaa en enää pitäisi täysin kannettavana.

ylioppilaskoekäyttöön hyväksytty: 13 tuumaa, Win10, muuten pitkälti samat speksit kuin yllä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/0549/grcbk/Lenovo-E31-EduBook-13-3-kannettava-Win-10

Suhtaudu näihin kuitenkin pienellä varauksella, omasta ostoksestani tiedän etten ole mikään läppäriguru.
Kiitos vastauksesta!

Mitään ei ole lyöty lukkoon, mutta vähän pienempää konetta on mietitty (13-14'' ja rapiat), jotta kulkisi näppärästi mukana. Toki, jos tuohon <600e hintaan löytyy joku normaalikokoinen, joka on ehdottomasti parempi ominaisuuksiltaan niin why not! Tuo mainitsemasi Lenova vaikuttaa oikein hyvältä, itse ostin vuosi sitten vajaan tonnin Lenovon normi koossa, joka on ollut kyllä täysi susi ostopäivästä saakka, mutta ei pidä yleistää.

Muita ehdokkaita ovat:
https://www.power.fi/tietotekniikka...-r301ua-fn005t-kannettava-tietokone/p-251467/

Ja

https://www.hobbyhall.fi/elektronii...kannettava-tietokone-133?nosto=search-nosto-2

Villinä korttina veljelleni (tai itselleni tuon paskan Lenovon tilalle), normikokoinen Hp notebook, mielipiteitä tästä? https://www.hobbyhall.fi/elektronii...kannettava-tietokone-156?nosto=search-nosto-3


Onko näiden kesken jotain selvää eroa? Mikä näistä antaisi rahalla parhaan vastineen? Vai saisiko 600e budjetilla vielä paremman vastineen?
 
Vastaus: Uusi tietokone

Lisäksi vaikutti olevan ripeämpi prossu, yksi USB-paikka enemmän ja optinen asema (joskus käyttökelpoinen sekin). Miinuspuolena pyörivä levy. Itselleni valitsisin kuitenkin isomman vaikkakin vähän hitaamman 500GB pyörivän levyn kuin pienen mutta nopean SSDn. Tuo 128GB saattaa nimittäin jäädä äkkiä pieneksi; käyttis ja pari isompaa ohjelmistoa niin alkaa liikkumavara olemaan vähissä.

EDIT:
Jaaha...

"Etsimäsi tuote ei valitettavasti ole saatavilla.
Ole hyvä ja katso alla olevasta linkistä vastaavia tuote-ehdotuksia."

<-- no tämä helpottanee valintaa :D
 
Vastaus: Uusi tietokone

Heipparallaa!

Nyt tarvittaisiin kannettava korkeakouluopintoja varten. Ei tule mitään todella kovaa käyttöä vaan lähinnä Officea (haluaisin sujuvan käyttökokemuksen). Eli toiveissa sellainen kone, että kaikki perusasiat toimisivat oikeasti sujuvasti eikä sellaista jatkuvaa pientä lagia olisi. Kokona sellainen, että jaksaa raahata kouluunkin. Ainut ongelma tässä on se, että budjetti on mahdollisimman pieni (alle 600e). Tietokoneista jotain tiedän, mutta kannettavista olen täysin ulalla ja yleensä päätynyt hyvinkin huonoihin ostoksiin. Kiitos vastauksista jo etukäteen!
 
Vastaus: Uusi tietokone

Heipparallaa!

Nyt tarvittaisiin kannettava korkeakouluopintoja varten. Ei tule mitään todella kovaa käyttöä vaan lähinnä Officea (haluaisin sujuvan käyttökokemuksen). Eli toiveissa sellainen kone, että kaikki perusasiat toimisivat oikeasti sujuvasti eikä sellaista jatkuvaa pientä lagia olisi. Kokona sellainen, että jaksaa raahata kouluunkin. Ainut ongelma tässä on se, että budjetti on mahdollisimman pieni (alle 600e). Tietokoneista jotain tiedän, mutta kannettavista olen täysin ulalla ja yleensä päätynyt hyvinkin huonoihin ostoksiin. Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Kannattaa ainakin katsoa tämän ketjun edelliset viestit viime päiviltä.

Jos itse tarvitsisin 600 euron koneen niin ostaisin varmaankin jonkun Windows 7 -pohjaisen ThinkPadin tai vastaavan työkäyttöön suunnitellun, sillä niissä on aina parempi näppäimistö ja yleensä ovat kestävämpiä muutenkin. Windows 7 on aivan riittävä, sille saa kaikki kuviteltavissa olevat ohjelmistot ja tuki jatkuu ainakin vuoteen 2020 asti. Eli ei tarvitse alistua Windows 10:n datakeräykselle ja muille hölmöyksille.

Ehdotuksena siis sama kone kuin aikaisemmassakin viestissäni. Mutta katso sieltä myös se disclaimer. :cool:
 
Ylös Bottom