Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uusi tietokone

Kyllä niitä osiakin muistaakseni oli jonkin verran alennuksessa viime vuonna. Minä otin valmiiksi kasattuna niin en katsonut muualta osia kuin jimmsiltä silloin. Mutta sillä hetkellä ei ollut tarpeeksi rahaa tilillä niin ostin sitten pelkästään näytön black fridayna.
 
Kokoajan elää tuo kokoonpano ja 5700 xt / Ryzen 5 3600 päätymisen jälkeen on melkein pakko venyttää budjettiakin vähän, mutta nyt näyttäis tältä..mahtaisko tuolla jo pärjätä edes muutaman vuoden?
3C70B4C9-A6EE-43B1-805B-334E2EF4856C.jpeg
 
Muuten näyttää hyvältä mutta poweriin laittaisin 20-30 lisää, ei kannata mitään kiinapommia ostaa kun se on kuitenkin koko koneen sydän.
 
Muuten näyttää hyvältä mutta poweriin laittaisin 20-30 lisää, ei kannata mitään kiinapommia ostaa kun se on kuitenkin koko koneen sydän.
Linkkiä sopivaan otetaan vastaan. Kunhan näyttiksille jne osille on tarpeeksi liittimiä. Itsehän en noista mitään tiedä ja monessa paikassa suosittelivat sitä halvempaa Corsairin VS650:stä mikä sekin ilmeisesti täysi halpis. Tuossa ei vaan ois kiinteitä johtoja minkä tilalle laitoin.

Täytyy kyllä muistaa, että olen nyt jo 150-200e budjetin kipurajan yläpuolella, joten joka osaan kyllä löytyy aina se ”vain parikymppiä lisää”-versio.
 
Jos halvalla on päästävä on tuo Corsair paljon parempi vaihtoehto, mutta se on äänekäs rasituksessa. Täytyy kuitenkin muistaa että halvalla ei saa hyvää ja alle 100€ powerit 650+ luokassa on halpiksia. Se on myöskin Jimmsin ostetuin ei modulaarinen virtalähde joten vaihda se tilalle nyt ainakin.
 
Jos halvalla on päästävä on tuo Corsair paljon parempi vaihtoehto, mutta se on äänekäs rasituksessa. Täytyy kuitenkin muistaa että halvalla ei saa hyvää ja alle 100€ powerit 650+ luokassa on halpiksia. Se on myöskin Jimmsin ostetuin ei modulaarinen virtalähde joten vaihda se tilalle nyt ainakin.
Miksi se on paljon parempi? Olisin ennemmin juuri modulaarisen ottanut, joten siksi siitä pois vaihdoin.
 
Miksi se on paljon parempi? Olisin ennemmin juuri modulaarisen ottanut, joten siksi siitä pois vaihdoin.

Koska Corsair on luotettava valmistaja jonka virtalähteet on tunnetusti kestäviä.

Tässä nyt pari kalliimpaa modulaarista joita kannattaa yrittää aleista katsella, itse sain Corsairin 850w alta 120€ gigantin alesta joten tuota 650w voi saada reilusti alta satasen.

https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...odulaarinen-atx-virtalahde-80-plus-gold-musta

https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...m-modulaarinen-atx-virtalahde-80plus-platinum

Halvempaa mallia modulaarisena

https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...olimodulaarinen-atx-virtalahde-80-plus-bronze

https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...ulaarinen-atx-virtalahde-80-plus-silver-musta

Täältä voit itse katsella tier listoja ja vertailla.

https://linustechtips.com/main/topic/1045610-new-psu-tier-list/
 
Jostain pari vuotta vanhasta muron keskustelusta löytyi tälläinen:
* Chieftec 650W A-80 on Sirfan valmistama, sama OEM joka vastaa mm. kohtuulaatuisista Silverstone SX500LG:stä, Strider Goldeista ja monista Thermaltaken kalliimmista yksiköistä (mm. Toughpower Grand).
* Itsenäisesti reguloidut jännitteet. Tässä suhteessa parempi kuin esim Seasonic S12II/M12II.
* Nykypäivänä luotettavat Teapo konkat. Tietenkin nipponit olisivat vielä hifimmät mutta tässä hintaluokassa löytyy paljon CapXonin ja muiden roskakonkkia esim Corsair VS/CX sarjoista.
* Hyvä +3.3V ja +5V regulaatio, kiitos itsenäisesti reguloitujen jännitteiden.
* Hyvä tuuletinprofiili, nousee aika loivasti lämpötilan mukana ja pitäisi olla hiljainen ainakin 300 wattiin asti. Toisaalta, arveluttaa että jäähtyykö tiuhaan komponentteja tungettu 80+ Bronze yksikkö varmasti kunnolla näin heikolla tuuletuksella? Poistoilman lämpötila ei kerro paljon mitään esimerkiksi lämpötaskuista ja konkkien lämpötiloista.

Joten onko se nyt niin huono. Nää on näitä et kaikki halpikset lytätään jokatapauksessa ammatti ihmisten keskuudessa.
 
Mut jos nyt ajatellaan et valitsen sit minkä psu:n vaan, niin miten noista liittimistä pitäs tietää et on oikeat. Joka paikassa ilmoitetaan eritavalla.
Ja esim radeonin kortissa on 1x8 ja 1x6 liittimet, niin nämähän menee virtalähteelle? Sit kuitenkin virtalähteiden tiedois on ties mitä eri variaatioita, enkä tollasta 1x6 löydä ollenkaan niistä.
Eli onko kaikissa kaikki tarvittavat. Tuollainen 90e Corsair meni nyt toistaiseksi listalle, katotaan sit lopulta mihin budjetti antaa myöden ja mistä karsitaan.

Lisään tähän vielä toisaalla esittämäni kyselyt:
Yksi lisäkysymys tuli mieleen vielä.

Mulla on tv yhteydessä vahvari ja siellä on vapaana optinen liitäntä. Huomasin, että asrockin emoissa olisi suoraan optinen liitäntä. Tämähän varmaan mulle olisi aika jees juttu?

Joten käykö esim tämä sen Ryzen 5 3600 seuraksi?

ASRock B450M Steel Legend, mATX-emolevy - 104,90€

Lisäkysymyksiä:
- Mitkä muistit tuollaisen kylkeen nyt sit kannattaa ottaa. 2666, 3000 vai 3200? Kun tuossakin emossa on sen 3200 perässä OC, joten tukeeko se muistia joka on vakiona jo 3200, vai kannattaako näiden kanssa sit tyytyä esim 2666:een??
- Tuota samaa emoa myydään M-ATX ja ATX kokoisina 10e erolla hinnassa. Mun mielestä liitännätkin oli about samat, joten onko mitään väliä ostaa tuo pienempi?
- MSI on tuomassa myyntiin noista halvemmista emoista MAX versiot, jossa biossin kokoa on kasvatettu, jotta kaikki 3000 sarjan prossujen hyödyt saadaan esiin. Onko tän hintaluokan vehkeessä mitään hyötyä odotella? Ne ei myöskään vaatine bios päivitystä ollenkaan?
 
Mut jos nyt ajatellaan et valitsen sit minkä psu:n vaan, niin miten noista liittimistä pitäs tietää et on oikeat. Joka paikassa ilmoitetaan eritavalla.
Ja esim radeonin kortissa on 1x8 ja 1x6 liittimet, niin nämähän menee virtalähteelle? Sit kuitenkin virtalähteiden tiedois on ties mitä eri variaatioita, enkä tollasta 1x6 löydä ollenkaan niistä.
Eli onko kaikissa kaikki tarvittavat. Tuollainen 90e Corsair meni nyt toistaiseksi listalle, katotaan sit lopulta mihin budjetti antaa myöden ja mistä karsitaan.

Lisään tähän vielä toisaalla esittämäni kyselyt:
Yksi lisäkysymys tuli mieleen vielä.

Mulla on tv yhteydessä vahvari ja siellä on vapaana optinen liitäntä. Huomasin, että asrockin emoissa olisi suoraan optinen liitäntä. Tämähän varmaan mulle olisi aika jees juttu?

Joten käykö esim tämä sen Ryzen 5 3600 seuraksi?

ASRock B450M Steel Legend, mATX-emolevy - 104,90€

Lisäkysymyksiä:
- Mitkä muistit tuollaisen kylkeen nyt sit kannattaa ottaa. 2666, 3000 vai 3200? Kun tuossakin emossa on sen 3200 perässä OC, joten tukeeko se muistia joka on vakiona jo 3200, vai kannattaako näiden kanssa sit tyytyä esim 2666:een??
- Tuota samaa emoa myydään M-ATX ja ATX kokoisina 10e erolla hinnassa. Mun mielestä liitännätkin oli about samat, joten onko mitään väliä ostaa tuo pienempi?
- MSI on tuomassa myyntiin noista halvemmista emoista MAX versiot, jossa biossin kokoa on kasvatettu, jotta kaikki 3000 sarjan prossujen hyödyt saadaan esiin. Onko tän hintaluokan vehkeessä mitään hyötyä odotella? Ne ei myöskään vaatine bios päivitystä ollenkaan?


Nykyään kaikissa powereissa on 6+2 näytönohjain virtaliittimiä 2-4 kpl, eli niitä voi käyttää sekä 6 että 8 pinnissiin liittimiin tarpeen mukaan.

Noista emolevyistä sanoisin että MSIn max mallit on odottamisen arvoisia pelkästään sen takia että voi välttää kaiken bios sekoilun kun ne toimii suoraan. Myöskin MSIn B450 emolevyt on parhaimpia. Emolevyn koosta en tiedä, en ole edes varma meneekö micro ATX emot ATX koteloon en ole niihin koskaan perehtynyt.

Muistihommiin voi joku viisaampi vastata.
 
Nykyään kaikissa powereissa on 6+2 näytönohjain virtaliittimiä 2-4 kpl, eli niitä voi käyttää sekä 6 että 8 pinnissiin liittimiin tarpeen mukaan.

Noista emolevyistä sanoisin että MSIn max mallit on odottamisen arvoisia pelkästään sen takia että voi välttää kaiken bios sekoilun kun ne toimii suoraan. Myöskin MSIn B450 emolevyt on parhaimpia. Emolevyn koosta en tiedä, en ole edes varma meneekö micro ATX emot ATX koteloon en ole niihin koskaan perehtynyt.

Muistihommiin voi joku viisaampi vastata.
19 eurolla Jimms hoitaa kyllä päivityksen ja sen otan jos otan emon mikä täytyy päivittää.
Mutta saisin suoraan vahvariin kiinni monikanavaäänet tuon asrockin kanssa, joten siksi se houkuttaisi.
Pienempi emo kyllä menee ainakin valitsemaani koppaan.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tässä pääsikin käymään niin, että sain myytyä käsittämättömän nopeasti pari pelikonetta, joten sain budjettia kasvatettua.

Vaihdoin muutamat osat ja perustelen miksi tein niin, kommentoikaa onko typerät valinnat, tai olisitteko tehneet jotain kokonaan toisin.

1: Näytönohjain. Listassa oli Powercolorin 5700xt sillä kaksois jäähyllä, mutta 50e kalliimmalla saisi tuon Red Devil mallin missä kuulema on todella hiljaiset tuulettimet. Eli lähinnä äänen vuoksi ajattelin et sijoittaisin siihen, toki tehoa aavistus lisää.
2: Emolevy. Mulla vanha vahvari vaatii optisen liitännän, joten haluan et liitin ois emossa suoraan. Asrockin emoissa ja MSI:llä se löytyy. Mutta samalla saisin tuollaisen x570 emon, joka käsittääkseni tukee suoraan uusia prossuja ja niiden bios pystyy hyödyntämään niitä täysillä. Samalla olisi pcie 4.0 paikka näyttiksille, joskaan sillä ei ole paljon nopeuksissa merkitystä. Eli tämän kanssa ei tarvita sitä Jimmsin 20e päivitys pakettia? Kokoan itse kasaan ja kaikki toimii suoraan??
3: Tuo kolmen tuulettimen näyttis vaatii sit jo 700W powerin, joten otin vaan jonkun 750W Corsairin listalle. En tiedä onko toi ok?
4: En muistanut, että mulla on käyttämättömänä 2TB ulkoinen levy, jossa sisällä ihan normi hdd, saan sen kiinni koneeseen. Joten sen vuoksi otin listalta pois sen 480 gigan ssd:n ja 1tn hdd:n, joiden tilalle laitoin 1teran m.2 SSD levyn.

Onko nämä ok muutoksia, tai tekisittekö kasvaneella budjetilla jotain muuta typerää, tässä hintaluokassa itsestä alkaa tuntumaan mielipuoliselta kaikki. :D

5E74F94E-258B-4F1C-8306-B9039B1E45C5.jpeg
 
Hyvältä vaikuttaa. Muistien taajuuden käyt valiltsemassa bioksesta, niin todennäköisesti ylikellottaa prossaa vielä tuosta. Näin teki 2700X kohdalla.

Tuohon vielä Windows 10 mukaan. Asentaminen USB-tikulta kesti 7 minuuttia ja se oli siinä.
 
Hyvältä vaikuttaa. Muistien taajuuden käyt valiltsemassa bioksesta, niin todennäköisesti ylikellottaa prossaa vielä tuosta. Näin teki 2700X kohdalla.

Tuohon vielä Windows 10 mukaan. Asentaminen USB-tikulta kesti 7 minuuttia ja se oli siinä.
Win 10 lisenssi löytyy valmiiksi vanhasta koneesta joka poistuu käytöstä tämän myötä.
 
Omppu katos vielä tämä pätkä.
No siinähän on aikalailla kaikki samat kuin mulla.
Oikeastaan mulla on listassa vaan kolmen tuulettimen näyttis, jonka seurauksena myös PSU kasvoi.

Tuota emolevyä mietin. Jonkun verran videoiden editointia jne kyllä tulis tehtyä, joten onko fiksumpaa ottaa satasen emo mikä päivitetään ja 3700x prossu.
Aloin vain niiden MSI MAX emojen uutisia lukiessa miettimään, että miten noi menee. Siinä kun sanottiin, ettei nykyisissä halvan pään emoissa riitä kapasiteetti biossille, joten ominaisuuksia on karsittu näiden uusien prossujen osalta.
Eli jos otankin esim tän:

Silloin voi säästyneen rahan käyttää 3700x prossuun joka olisi hyödyksi editoinnissa.
Mutta tuossa ei ole optista ulostuloa, kuten siinä x570 emossa. Ja onko se prossun ero nyt niin iso ja onko tuo bios oikeasti ongelma noissa nykyisissä päivitystä vaativissa emoissa.

Edit ja toki noissa halvemmissa emoissa ei ole pcie4.0 porttia, jota näyttis tukee.
 
Ei noita ompun muisteja minun mielestä tarvii sörkkiä ollenkaan että saa tuon oikean nopeuden. Itellä on samat. Tosin en minä noista BIOS jutuista älyä edes mitään. Mutta 3200Mhz mulla on.
 
Päätin, että lukitsen 3600 prossun ja MSI emon, joten hinta pysyy siedettävänä, mutta otan cooler masterin vesijäähyn 60:llä, mutta sen seurauksena meni myös koppa vaihtoon.


Noh, tästä päästään tähän ”kaikkein tärkeimpiin” asioihin, eli valoihin..ainakin lasten mielestä näin oli.
Noh, tuossa kopassa vesijäähy menee kattoon ja takana yksi rgb jäähdytin, edessä kaksi. Edessä ylhäällä siis olisi paikka kolmannelle. Ajattelin lisätä yhden samanlaisen sinne, jotta lapset tykkäis. :D
Noi muut on tälläisiä, joten kai tämä sama menisi siihen sit kans:

Josta sit juontuukin varsinainen kysymys. MSI emolla on kaksi rgb valojen liitintä (en edes tiedä montako tuulettimen virroille). Tuulettimia olisi sit kopan omat 3, plus yksi itse lisätty ja vesijäähyn valo myös. Näyttiksessäkin joku, mutta se kai ottaa itsessään virran?
Mutta..siis, onko tuulettimissa itsessään joku ”läpivienti”, vai täytyykö ostaa joku fan hub? Ja jos niin käykö mikä vain?
 
Ylös Bottom