Nyt on kova "sota" käynnissä, kun uusi vuosi tulossa ja kansalaisaloite avattu raketeilla paukuttelun kieltämiseksi. Useaammankin median kommenttiosiot täynnä toinen toistaan tyhmempiä kirjoituksia puolesta ja vastaan. Hämmentävimpiä omiin silmiin ovat paukuttelun puolustajien puheenvuorot, joissa ilmeisesti ihan täysin tosissaan olisivat kieltämässä esim. koirien pitoa kerrostaloissa ja vastaavissa vastavetoina näille yleisen paukutteluiden vastustajille. Paukuistahan tulee meluhaittaa, jätteitä ja pahaa hajua ja varsinkin tuo melu on sellainen asia, joka monia kotikoiria häiritsee ja pelottaa. Omassakin perheessä oli teinivuosien läpi terrieri, joka kärsi huomattavan paljon jokavuotisesta paukuttelusta. Osa paukuttelijoista ei pidä koirista, joten ne voisi kieltää siis siinä samalla, jos paukuttelukin kielletään. Ja ovatpa jotkut olleet ilmeisesti tosissaan kieltämässä (lapsi)perheiden joulun viettoakin, kun siitäkin tulee lahjapaperijätettä ja "lapset metelöivät". Tällaisia vertauksia ja järjen jättiläiden vastakommentteja, kun paukuttelua vastustavat mainitsevat noita häiriötekijöitä. Laatukeskustelua todellakin...
Itse olen miedosti paukuttelua vastaan. Minua se jonkin verran häiritsee ja lisäksi en pidä jälkeenpäin hajusta ja siitä sotkusta, mikä siitä jää. Minulle uusi vuosi ei ole mitenkään erikoinen juhla, joten menen nukkumaan ihan normaalisti noin klo 23, enkä haluaisi kuunnella pikkutunneille asti pauketta, kun ympäri asuinaluetta ammuskellaan. Lisäksi paukuttelun aiheuttamat vaaratilanteet ja tuhot esim. autoille ja muulle omaisuudelle sekä suoranaiset ihmisvahingot ovat ihan turhaa. Olen sitä mieltä, että valvomattoman yksityispaukuttelun voisi kieltää kokonaan, tai ainakin rajoittaa vain tietylle alueelle, missä haitat muille paukuttelua vältteleville olisivat mahdollisimman pienet. Tämä helpottaisi myös siivoamista jälkeenpäin. Esimerkiksi kotikaupungissani Hyvinkäältä löytyy lähinnä festari- ja harrastelentokäytössä oleva lentokenttä, jonka voisi rajata paukuttelijoiden käyttöön, jolloin asuinalueilla ei tarvitsisi paukutella lainkaan. Halukkaat voisivat mennä ammuskelemaan kentälle, jos raketteja haluavat ampua.
Päämäärätön ja joka vuosi tuhoja ja ihmisvahinkoja aiheuttava paukuttelu kiellettävä! Jokainen kaupunki voisi itse päättää, järjestääkö omista rahoistaan "yleisen rakettishown" vai paikan, jonne halukkaat voivat mennä ammuskelemaan omia rakettejaan.