Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uutisiin tiukempi moderointi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oliver
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Uutisiin tiukempi moderointi?

nothing sanoi:
Et taida minua siellä nähdä kommentoimassa? En viittaa pelkästään tähän tuoreimpaan vaan onhan näitä useampia tässä ollut. Mielestäni turhaa sodan lietsomista moiset, mutta just my two cents.

Enpä näe. Kyllähän se vähän haiskahtaa, pitäisiköhän nuo uutisetkin jakaa eri otsikoiden alle. "Konsolisota" uutiset ja "Muut" uutiset. Parashan on tietty se että ei yksinkertaisesti provosoidu kommentoimaan ja miettii kaksi kertaa ennen kuin sanoo jotain. Tai kuten mainitsit, raakasti vain ottaa kommentoiti pois kokonaan, ettei ihan Peliplaneetan tasolle laskeuduta. :p

Kyllä ehdottomasti.

Nintendo ja Boxi-puolella homma on pysynyt hanskassa, ja kaikkea kakkaa ei ole uutiseksi asti laitettu, mutta playstationfin puolella homma on mennyt ihan silkaksi konsolisotimiseksi(miksiköhän, vaikka Lairin ja Heavenly Swordin tapaisia AAA-pelejä pukkaa?).

Tehokas keinoa voisi olla myös fanaattisimpien fanboi-modejen postaamien uutisten rajoittaminen siten, että ne näkyisivät vain psfin-kanavalla.

Kyllä kiitos, voisitte puhtaiden asiattomuuksien muassa laittaa mielellään "dorkafiltterin" päälle. Lukekaa nyt hyvänen aika itsekin noita juttuja Playstation puolella! :eek:

Älkääs nyt jaksako, tänne kirjoittelee vain lauma idootteja (lähde: Xshava), joten uutisointikin alkaa olemaan sen mukaista. Itse uutinen ei sinänsä ole mikään yllätys, syytkin ovat varmasti noihin lausuntoihin selvillä. On outoa, ettei uusimman Halon saapumisesta kauppoihin ole mainintaa tai vaikkapa Jenkkien pelimyynneistä, vaikka ensimmäinen uutinen ei ehkä Sonyn moderaattoreita kiinnoistaisikaan. Toisesta toki voisi uutisen tehdä ketä tahansa, mutta kolmen kärki Mikkisoftalle ei taida houkutella kirjoittamaan.

Tämän voi samalla ottaa uutisvihjeenä (bongattu alunperin Pelaajan sivuilta), eli tuolta lisätietoa Jenkkien myynneistä. En tosin tiedä kuinka paljon suuntaa nämä Amazonin (?) myynnit antavat. Ainakin siis Pelaajan sivuilla kiiri uutiseksi asti.

avanto sanoi:
Älkääs nyt jaksako, tänne kirjoittelee vain lauma idootteja (lähde: Xshava), joten uutisointikin alkaa olemaan sen mukaista. Itse uutinen ei sinänsä ole mikään yllätys, syytkin ovat varmasti noihin lausuntoihin selvillä. On outoa, ettei uusimman Halon saapumisesta kauppoihin ole mainintaa tai vaikkapa Jenkkien pelimyynneistä, vaikka ensimmäinen uutinen ei ehkä Sonyn moderaattoreita kiinnoistaisikaan. Toisesta toki voisi uutisen tehdä ketä tahansa, mutta kolmen kärki Mikkisoftalle ei taida houkutella kirjoittamaan.
Jenkkien viikkomyynnistä uutisen tekeminen jonkun yksittäisen kaupan osalta on melko turhaa. Viralliset tilastot päivittyy kuukauden välein. Ja miksi tehdä uutista pelin saapumisesta kauppoihin, jos kauppoihin saapumiseen on vielä lähes kolme viikkoa?

Mutta asiaan. PS-puolen uutisointia saisi kyllä vähän tarkentaa, ellei tarkoituksena tosiaan ole luoda järjettömiä kinasteluija ja alentaa sivuston yleistä tasoa.

Edit: Lisätään sen verran, että PS-puolelle pitää silti antaa vähän kunnioitusta siitä että uutisia ylipäätään jaksetaan vääntää.

Voisiko johtua ehkä siitä, että positiiviset Nintendo ja XO-uutiset kertovat peleistä tai myyntimääristä tai milloin mistäkin, yleensäkin ne kertovat X0:sta, Wiistä, DS:stä tai näiden peleistä palveluista jne, kun taas PS-uutiset ovat pähkinänkuoressa tällaisia "Sony/Sonyn ala-firma: Muut konsolit sukkaa! HARHARHARHARHAR!"

Viimeksi muokannut moderaattori:

Kuules Sweetti.

Kattelen tuossa kaikkia PS-uutisia. Oikeasti.

Positiivinen PS3 uutinen = kauheasti kitinää

Negatiivinen PS3 uutinen = riemu-uutinen

Se on vaan juttu, jonka Oliver on jostain löytänyt ja pistänyt tänne. Nyt siellä on sinä, Weldomite ja muut PS3n 'vastustajat' haukkumassa tätä juttua itsessään. Mä en yksinkertaisesti ymmärrä mitä sun harmaassa massassa tapahtuu. Toisaalta.. Oikeasti.. Ei sillä ole väliäkään. Harmittaa vaan se, että sinä ja monet muut täällä olevat käyttäjät pilaavat koko konsolifinin.

Useassa jutussa jossa Sony / PS3 nähdään hyvässä valossa on näitä 'tämähän on plegefanisivusto' kommentteja.. Hurjaa. Entäs sitten. Tuolla on X-Box osasto, on Nintendo osasto.. Kirjoittakaa sinne. Löytäkää niitä hienoja juttuja, etsikää jutun juurta, jos vaikka niistä tulisikin 'etusivun lööppi'. On se nyt kummaa, että ihmiset (oletan useimman täällä sellaisen olevan, vaikka joskus pistää miettimään) jaksavat itkeä ja mesota jostain hemmetin pelikonsolista, ja siitä kirjoitetusta jutusta. Hankkikaa elämä. Einarillakin on.

Ks. ylempi postaukseni, jossa mielestäni kohtuu ymmärrettävästi kerrottiin, miksi jotkut PSfin uutiset ovat niin konsolisotaisia. Käsittääkseni Xbox-fin modeja ei edes kiinnosta postata vastaavia uutisia. Ei vaikka muualla mediassa niitä on näkynyt.

CVGssä esimerkiksi kehittäjät ovat ainakin maininneet Naruton, ja SC:convictionin peleiksi, joihin PS3 ei muka pystyisi, ja Assassins Creedin tekijät taas kertoneet että, PS3-versioon tulee "tehojen puutteessa" huonompi tekoäly. Nämä siis nyt olivat vaan esimerkkejä, ja jos vastaavaa olisi sanottu XO:sta, olisimme varmasti saaneet lukea näistäkin PSfinistä (mikä olisi ihan fine by me, mutta etusivulle ne eivät kuulu!)

Janus sanoi:
Kuules Sweetti.

Kattelen tuossa kaikkia PS-uutisia. Oikeasti.

Positiivinen PS3 uutinen = kauheasti kitinää

Negatiivinen PS3 uutinen = riemu-uutinen

Se on vaan juttu, jonka Oliver on jostain löytänyt ja pistänyt tänne. Nyt siellä on sinä, Weldomite ja muut PS3n 'vastustajat' haukkumassa tätä juttua itsessään. Mä en yksinkertaisesti ymmärrä mitä sun harmaassa massassa tapahtuu. Toisaalta.. Oikeasti.. Ei sillä ole väliäkään. Harmittaa vaan se, että sinä ja monet muut täällä olevat käyttäjät pilaavat koko konsolifinin.

Useassa jutussa jossa Sony / PS3 nähdään hyvässä valossa on näitä 'tämähän on plegefanisivusto' kommentteja.. Hurjaa. Entäs sitten. Tuolla on X-Box osasto, on Nintendo osasto.. Kirjoittakaa sinne. Löytäkää niitä hienoja juttuja, etsikää jutun juurta, jos vaikka niistä tulisikin 'etusivun lööppi'. On se nyt kummaa, että ihmiset (oletan useimman täällä sellaisen olevan, vaikka joskus pistää miettimään) jaksavat itkeä ja mesota jostain hemmetin pelikonsolista, ja siitä kirjoitetusta jutusta. Hankkikaa elämä. Einarillakin on.

Your Sweet 666 sanoi:
Nämä siis nyt olivat vaan esimerkkejä, ja jos vastaavaa olisi sanottu XO:sta, olisimme varmasti saaneet lukea näistäkin PSfinistä (mikä olisi ihan fine by me, mutta etusivulle ne eivät kuulu!)

Jaah. Minnes ne sitten kuuluvat? Ihan oikeasti, jos mode haluaa tehdä niistä jutun, niin antaa tulla vaan. Itse mielelläni luen juttuja, mitä modet ovat jostain kaivaneet.

Kerta nuo eivät esimerkiksi kuulu etusivulle, niin pitäisikö täällä olla joku toinen sivu, mistä pienemmät uutiset voi lukea? Olisi tuokin naurettavaa. Saitti toimi niin, että mode kirjoittaa jutun, ja se julkaistaan jonon jatkoksi. Se jonon jatko sattuu vaan löytymään siitä etusivulta.

Eli, kerros nyt tyhmälle: minnes nuo 'ei niin isot jutut' pitäisi julkaista? Foorumille? Ei kiitos. Sieltä ei niitä löydä.

Kyllähän tuollainen sonnanheitto kuuluu ihan konsolisota-palstalle. Jos muita ps-uutisia ei sattuneista syistä ole, niin tuollaisen roskan voisi todellakin pitää ihan siellä omalla puolella. Se että uutisia ei ole, ei tarkoita sitä että pitäisi julkaista ihan mitä tahansa roskaa niiden sijaan.

Janus sanoi:
Jaah. Minnes ne sitten kuuluvat? Ihan oikeasti, jos mode haluaa tehdä niistä jutun, niin antaa tulla vaan. Itse mielelläni luen juttuja, mitä modet ovat jostain kaivaneet.

Kerta nuo eivät esimerkiksi kuulu etusivulle, niin pitäisikö täällä olla joku toinen sivu, mistä pienemmät uutiset voi lukea? Olisi tuokin naurettavaa. Saitti toimi niin, että mode kirjoittaa jutun, ja se julkaistaan jonon jatkoksi. Se jonon jatko sattuu vaan löytymään siitä etusivulta.

Eli, kerros nyt tyhmälle: minnes nuo 'ei niin isot jutut' pitäisi julkaista? Foorumille? Ei kiitos. Sieltä ei niitä löydä.

Your Sweet 666 sanoi:
kun taas PS-uutiset ovat pähkinänkuoressa tällaisia "Sony/Sonyn ala-firma: Muut konsolit sukkaa! HARHARHARHARHAR!"
"Lievää" yleistämistä.
Pitäisikö minun jättää maailman pelisivustoilla referoitu haastattelunpätkä laittamatta tänne vain sen takia, että joku kenties saattaisi vetää siitä herneen nenään? Miltä kaikelta muulta minun pitää alkaa joitain käyttäjäryhmiä suojelemaan?

No sittenhän varmasti teet, nyt tosin jo vähän myöhässä, myös noista yllämainitsemistani kolmesta "uutisesta" uutisen? Mahtavaa! :p

Vaihtoehtoisesti voit myös kertoa omin sanoin, miksi ne eivät olleet uutisiasi?

Lisäys: Warhawkin ongelmia korjanneen päivityksen yhteydessä ainakin suojelit meiltä olemalla kertomatta, mitä päivitys teki. Siitä kiitos. Oikea tieto olisi varmasti aiheuttanut pakokauhua, ja enemmän haittaa kuin hyötyä.

Oliver sanoi:
"Lievää" yleistämistä.
Pitäisikö minun jättää maailman pelisivustoilla referoitu haastattelunpätkä laittamatta tänne vain sen takia, että joku kenties saattaisi vetää siitä herneen nenään? Miltä kaikelta muulta minun pitää alkaa joitain käyttäjäryhmiä suojelemaan?

Oliver sanoi:
Pitäisikö minun jättää maailman pelisivustoilla referoitu haastattelunpätkä laittamatta tänne vain sen takia, että joku kenties saattaisi vetää siitä herneen nenään?
Ei mihinään nimessä. Tää on ihan mahtavaa viihdettä.

Your Sweet 666 sanoi:
Kyllähän tuollainen sonnanheitto kuuluu ihan konsolisota-palstalle. Jos muita ps-uutisia ei sattuneista syistä ole, niin tuollaisen roskan voisi todellakin pitää ihan siellä omalla puolella. Se että uutisia ei ole, ei tarkoita sitä että pitäisi julkaista ihan mitä tahansa roskaa niiden sijaan.

Hienoa. Eli tästä pääsemme taas kärjistettynä (ei edes tarvitse teroittaa paljon) siihen, että jos löytyy PS3sta positiivinen mielipide, niin se on konsolisotakamaa, kun taas jos haukutaan sitä, niin sehän on vain totuus.

Uutinen voi olla netissä ihan oikea uutinen, tai linkki tai vastaava johonkin kiinnostavaan. Tällä kertaa se sattui olemaan hypetystä, mutta myös jonkun mielipide. Kaippa se sattuu paljon, jos joku sattuu pitämään BDstä (ja sehän on karmea rikos, jos sen vielä sanoo). Voidaanhan siitä riidellä (konsolisodassa, jonne tuo kommenttiraita kuuluu) joskos pakkaamalla Killzone saataisiin sopimaan vaikkapa Nintendo N64lle. Nojaah. Offtopicci poies.

Toivottavasti Oliver ja muut vain viitisivät etsiä kaikista laitteista jutunjuurta, oli se Sweetin ja muitten mielestä konsolisotaa tai ei. Itse en viitsi enkä jaksa lukea kiljoonaa saittia. Ihan kiva kun joku löytää jostain jotain mielenkiintoista, oli se boksille, plegelle tai nipalle. Harmittaa vain se, että täältä löytyy aines, jonka on AIVAN pakko tulla mesomaan uutisiin.

Onneksi kaikki uutiset eivät mene konsolisodaksi, mutta uutisen aiheesta voi joissakin tapauksessa sen ennustaa. Ylipäätänsä jonkin puolueellisen henkilön mielipiteen uutisoiminen useissa tapauksissa on tulenarkaa.

Se muuten kertoo jotain uutisen valinnan onnistumisesta kun ärsytystä aiheuttaa kommentti "tuntuu tosi asialta. hyvin perusteltu minusta.", kuten Kaz Hirain tavallisesta markkinointipuheesta napatusta lauseesta tehdyssä uutisessa tänään. :p Eli olen sitä mieltä, ettei ihan kaikista random-kommenteista kannata tehdä uutista mutta siitä on myös mielestäni turha valittaa jos keskustelu menee sodaksi selkeästi tulenarassa uutisessa. Sillehän ei voi mitään.

Pitäkää mielessä, etteivät uutiset edusta sivuston tai kirjoittajan mielipidettä. Jos jonkin uutisen sisältö etoo, kannattaa ennemmin kyseenalaistaa itse asia ja sen lähde kuin kirjoittaja ja koko sivusto.

Jos uutiskommentit kääntyvät kinasteluksi, se ei ole suoraan ylläpidon syy tai tarkoitus. Kinastelusta halutaan eroon, mutta toisaalta yhteisöpohjaisella sivulla yhteisölle halutaan antaa mahdollisuus keskustella asioista, ottaa kantaa. Yrittäkää yhteisönä huolehtia siitä, että kannanotot ovat asianmukaisia ja fiksuja.

Huono ja provokatiivinen kommentti jää merkityksettömäksi, jos siihen ei reagoi!

Uutisten on tarkoitus kertoa ajankohtaisista, jollain tavalla merkittävistä tai muuten mielenkiintoisista asioista. Jokainen uutistoimittaja tekee omat päätelmänsä siitä, mitkä asiat kannattaa julkaista ja mitkä ei.

Uutiskriteerinä voidaan pitää myös päivän uutistilannetta. Joskus uutispäivä on niin vaisu, että rajatapaukset pääsevät esille. Toisaalta yleisesti tiedetään, että kritiikki on kiinnostavampaa ja keskustelua herättävämpää uutismateriaalia kuin neutraalit tai positiiviset asiat.

KonsoliFINin kaltainen mainostuloista pakolliset menonsa rahoittava sivusto tarvitsee kiinnostavia tekstejä. Jokainen voi vertailla uutiskommenttien määriä tai esimerkiksi Ampparit.comin klikkaustilastoja ja miettiä, mitä pelaava kansa tykkää lukea ja mistä keskustella.

Mutta edelleenkään se, että sivustolla on asiaa X kritisoiva uutinen, ei tee KonsoliFINistä X:n kritisoijaa. Kritiikki on todennäköisesti jonkin alan ihmisen julki tuomaa, ja lukijat voivat itse päättää, tukevatko kritiikkiä vai kyseenalaistavatko sen.

Järki vain käteen kommentoidessa!

Omaan silmääni sattuneita hiljattain jätettyjä hyviä kommentteja ovat esim. olleet:

Radikus sanoi:
Oikeassa olet, System Shockit oli arvostelumenestyksiä, mutta myynnillisesti ei kovin vakuuttavia.

Nykyinen nettipuolen hypetys on varmasti kantanut Bioshockin myyntiä pitkälle, varsinkin tuollainen Metacritic-hehkutus pakotti itsenikin ostamaan pelin (enkä pettynyt, kerrankin).

Karvapallo sanoi:
Jos haluisin olla ilkeä niin sanoisin, että eikös tuo ole huono asia kun kilpailijoilla ne tehot näkyy jo nyt (ja hyvältä näyttää)? Toisena pointtina voisin vielä lisätä, että tuon ajan päästä on kyllä PS3:n tekniikka jo auttamattomasti vanhentunutta tavaraa.

Toisaalta katsoen vanhan pleikkarin taivalta, niin sen elämän loppuvaiheessa ilmeistyi kyllä muutama erittäin näyttäväkin peli, joten jonkin verran tuo valaa uskoa tähän lausuntoon.

Juurihan minä esimerkeilläni näytin, kuinka vastaavat uutiset silloin, kun ovat ikäviä pleikkarin kannalta eivät pääse uutisiksi. En sitten tiedä mistä johtuu. Itse epäilen muiden modejen hyvää makua syyksi.

Janus sanoi:
Hienoa. Eli tästä pääsemme taas kärjistettynä (ei edes tarvitse teroittaa paljon) siihen, että jos löytyy PS3sta positiivinen mielipide, niin se on konsolisotakamaa, kun taas jos haukutaan sitä, niin sehän on vain totuus.

Uutinen voi olla netissä ihan oikea uutinen, tai linkki tai vastaava johonkin kiinnostavaan. Tällä kertaa se sattui olemaan hypetystä, mutta myös jonkun mielipide. Kaippa se sattuu paljon, jos joku sattuu pitämään BDstä (ja sehän on karmea rikos, jos sen vielä sanoo). Voidaanhan siitä riidellä (konsolisodassa, jonne tuo kommenttiraita kuuluu) joskos pakkaamalla Killzone saataisiin sopimaan vaikkapa Nintendo N64lle. Nojaah. Offtopicci poies.

Toivottavasti Oliver ja muut vain viitisivät etsiä kaikista laitteista jutunjuurta, oli se Sweetin ja muitten mielestä konsolisotaa tai ei. Itse en viitsi enkä jaksa lukea kiljoonaa saittia. Ihan kiva kun joku löytää jostain jotain mielenkiintoista, oli se boksille, plegelle tai nipalle. Harmittaa vain se, että täältä löytyy aines, jonka on AIVAN pakko tulla mesomaan uutisiin.

Your Sweet 666 sanoi:
Juurihan minä esimerkeilläni näytin, kuinka vastaavat uutiset silloin, kun ovat ikäviä pleikkarin kannalta eivät pääse uutisiksi. En sitten tiedä mistä johtuu. Itse epäilen muiden modejen hyvää makua syyksi.

Kerta Oliver ei maistu hyvältä (en ole maistanut, mutta oletan että sinä olet), niin jätä ne plegepoikien uutiset lukematta? Tai jos luetkin, niin ei siihen tarvitse kommentoida. Kerta se plegeuutinen kuuluu konsolisotaan (ja on aivan pakko avautua), niin kommentoi siellä. Näytä meille harhaanjohdetuille tietä.

Hakkizilta hieno kommentti muuten.

Janus sanoi:
Kerta Oliver ei maistu hyvältä (en ole maistanut, mutta oletan että sinä olet), niin jätä ne plegepoikien uutiset lukematta? Tai jos luetkin, niin ei siihen tarvitse kommentoida. Kerta se plegeuutinen kuuluu konsolisotaan (ja on aivan pakko avautua), niin kommentoi siellä. Näytä meille harhaanjohdetuille tietä.

Kiinnostavinta tuossa uutisessa (jos nyt olen oikein käsittänyt mistä uutisesta tässä vaahdotaan) oli se, että uutisessa ei kerrottu mitään uutta tai kiinnostavaa itse pelistä (tuli mieleen että pelin täytyy olla todella epäkiinnostava kun ei sanallakaan mainintaan tuon alkuperäisen jutun muista osista, eli kait siinä OPM:n jutussa on muutakin jaariteltu kun sitä että kellä on isoin muna). Sehän ei ole tietenkään Oliverin vika, mutta uutisen uutisarvon voi silti kyseenalaistaa vaikka ois mitkä lasit päässä. No jos konsolifin tällä tavalla saa kerran rahaa niin fine by me, hyvä että pysyy sivuston klikkaukset ylhäällä.

Edit: mutta Xshava, tuolla tavalla varmasti menetätte aika paljon niitä kävijöitä ja klikkauksia.

Ylös Bottom