Mä kirjoitin tänne jo joku vajaat 10 sivua sitten asiasta enemmänkin, mutta ehkä vielä tiivistettynä omia näkemyksiäni, johon toivon ihan mielelläni kommentteja (keskustelupalstallahan tässä ollaan) nyt kun tänne topikkiin on löytänyt uusia käyttäjiä.
En ole pelannut yhtäkään Souls-peliä läpi, enkä usko että tilanne muuttuu ihan hetkeen. Yksikään kaikkien aikojen top 20 -suosikkipeleistäni ei perustu erityiseen vaikeuteen, vaikka toki osassa niistä on tullut hiottua omia taitojaan aivan hemmetin pitkälle. Pelaan tätä nykyä pelit normaalilla tai peräti helpommalla vaikeusasteella, vähän pelistä riippuen.
Tästä huolimatta minulle oli ihan vaan Hidetaka Miyazakin haastattelua lukiessa aivan selvää, mistä hänen pelisuunnittelunsa ja -filosofiansa kumpuaa. Ja tämä pelifilosofia on noussut (jopa ärsyttävyyteen asti, onhan "the dark souls of ...."-vertaukset ja muu diskurssi mennyt ajoittain överiksi) yhdeksi viimeisen vuosikymmenen selvästi eniten pelimaailmaa muokanneista malleista, joten se on ollut aivan kiistaton menestys ja sille on ollut kaikupohjaa. Ja silti kuulee väittämiä, jotka aivan suoraan kiistävät tämän lähtökohdan pelisuunnittelussa ja kertovat, että "vaikeusasteiden puuttumiselle ei ole
mitään perusteluja". Historia on jo osoittanut, että tämä ei pidä paikkaansa.
Kuten tiedetään, niin vaihtoehtoisen historian pohtiminen on aina arvailua, mutta väitän seuraavaa:
Koko tätä valtavan näkyvää souls-ilmiötä ei olisi syntynyt, jos ensimmäisissä Souls-peleissä (montakohan näitä olisi edes julkaistu?) olisi ollut valittavana helpommat vaikeusasteet. Mielikuvitusleikin luonteeseen kuuluu ettei väittämää voi todistaa oikeaksi eikä vääräksi, mutta tekis silti mieli sanoa että prove me wrong
Tämän kaiken ei toki tarvitse tarkoittaa, etteikö niihin peleihin voisi
nyt laittaa eri vaikeusasteet, voihan maailma muuttua. Tästä päästään siihen etten minä muutenkaan ymmärrä miksi kaikkien pitäisi saada kaikki tässä maailmassa, joten olkoon
edit: Mulle on siis ihan se ja sama tuleeko esim. Elden Ringiin vaikeusasteet. Tai no, suoraan sanoen jos peliä helpotetaan niin oma riskini tarttua peliin suorastaan kasvaa. Mutta tehköön From Software peleillään mitä tekee. Mulla on liikaa pelejä jonossa odottamassa rajallista peliaikaa, ei kaikkia pelejä tarvitse suunnitella just mua varten.