Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Vaikeuden viehätyksestä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei kyllä luulisi juuri minkään vihun noissa Souls-peleissä tuottavan ylitsepääsemättömiä ongelmia, jos on Kataisen ja Soininkin hoidellut. Toki riippuen siitä menikö sooloamalla vai co-oppina. Helvetillisen vaikeat pomot kyllä soolona - ainakin itselleni. Lords of the Fallenkin oli kyllä itselleni ihan samaa tasoa vaikeusasteeltaan kuin kovimmat Souls-pelit. Toki tässäkin taas näkyy yksilöllisyys. Eli asiat mitkä jollekin ovat vaikeita peleissä, eivät välttämättä toiselle ole ollenkaan niin hankalia. Ja sama asetelma saattaa samojen henkilöiden välillä kääntyä päinvastoin eri kohdassa kyseistä peliä tai sitten aivan toisessa pelissä.
Juu, kyllä ohjain kädessä pysyy ja väitän että olen keskivertoa parempi pelaaja, niin kaikesta huolimatta Dark Souls ei tarjonnut ollenkaan sellaista nautintoa kuin vaikka Jedi Fallen Order. Onnistumisen ja turhautumisen suhde on väärä. Niin ja soolona pelasin tuon loppuvastuksen, niinkuin melkein koko pelin tuohon asti.
 
Juu, kyllä ohjain kädessä pysyy ja väitän että olen keskivertoa parempi pelaaja, niin kaikesta huolimatta Dark Souls ei tarjonnut ollenkaan sellaista nautintoa kuin vaikka Jedi Fallen Order. Onnistumisen ja turhautumisen suhde on väärä. Niin ja soolona pelasin tuon loppuvastuksen, niinkuin melkein koko pelin tuohon asti.
Jännästi nämä menevät kyllä eri pelaajilla. Itselleni kun Dark Souls 1 ja 2 tarjosivat aika tasapainoisesti haastetta, ja kaikki pomot menivät ihan sooloamalla niissä läpi - kakkosen DLC:tä lukuunottamatta, mikä onkin jäänyt itselläni kesken. DS 3 oli vastaavasti itselleni ehkä monella tapaa se paras Dark Souls, mutta se ei mitään ihan erityisiä haasteita juuri tarjonnut. Kahdessa ensimmäisessä Soulsissa oli todella haastavia kohtia, mutta ne oli jotenkin tasapainoisesti ja tyylikkäästi tehtyjä, joten itselleni ei niissä pahempia turhautumisia päässyt tulemaan.
 
Jännästi nämä menevät kyllä eri pelaajilla.
Tämä.

Minusta O&S ei ole likimainkaan vaikeimpia Souls-pomoja, ei vaikka jättäisi kaikki dlc:tkin ulkopuolelle.

Siinä pystyi niin helposti hyväksikäyttämään niitä huoneessa olevia pilareita.

DS3:ssa taas minusta heittämällä vaikeimmat bossit (ehkä lukuunottamatta Bloodbornen chalice dungeon-pomoja).
 
Tämä.

Minusta O&S ei ole likimainkaan vaikeimpia Souls-pomoja, ei vaikka jättäisi kaikki dlc:tkin ulkopuolelle.

Siinä pystyi niin helposti hyväksikäyttämään niitä huoneessa olevia pilareita.

DS3:ssa taas minusta heittämällä vaikeimmat bossit (ehkä lukuunottamatta Bloodbornen chalice dungeon-pomoja).
Täytynee olla buildeilla ja muillakin jotain tekemistä.

Myönnän luntanneeni netistä neuvoa Bed of Chaokseen, mutta kaksi kertaa se on läpi mennyt (ei NG+) ja toisella kertaa tarvin kolme yritystä. En oikein millään ymmärrä näitä ”Help I died 100 times to Bed of Chaos and no guide can help me” viestejä redditissä.

O&S olen pelannut vain co-oppina läpi ja auttanut muitakin, näyttää yksinpelinä turhan hitaalta tapettavalta.

Hauskaa miten vaikeustasoja puoltavat tuntuvat käyttävän argumentteja ”tämä pitäisi tehdä kuten jedi fallen orderissa” ja ”kun dark soulsseissa olisi vaikeustasot niin suurempi yleisö saisi nauttia pelisarjasta”.

Sekä Dark Souls 3 että Jedi Fallen Order ovat myyneet about samat yli 10 miljoonaa, joten vaikeustasoista hullaantuneet laumat eivät näyttäisi merkittävästi lisäävän lajityypin pelin myyntiä, ei vaikka houkuttimena on tähtien sota lisenssi.

Ja Elden Ring näyttäisi - olipa vaikeustasoja tai ei - olevan yksi odotetuimpia ensi vuoden pelejä.
 
Viimeksi muokattu:
Täytynee olla buildeilla ja muillakin jotain tekemistä.
Ehdottomasti. DS1:n taisin pelata ensin velholla ja sitten myöhemmin muistaakseni jollain miekka+kilpi-tyypillä, kun taas DS3:n miekka kummassakin kädessä ilman kilpeä, joka varmasti vaikuttaa paljonkin siihen että DS3 tuntui reilusti vaikeimmalta Soulsilta.

Lisäksi ihan silkalla tuurillakin on usein iso merkitys; monesti ensi yrittämällä on saanut pomon melkein tapettua, ja sitten kuitenkin saattaa mennä lopulta se 10 tai ylikin yritystä.
 
Tämän keskustelun pohjalta tekee mieli lähteä Soulseja ensimmäistä kertaa kokeilemaan, vaikka itse pelityyli ei normaalisti kiinnosta. Tuntuu jakavan niin vahvasti mielipiteitä näiden toteutus, että tuon mielipiteen haluaa itsekin muodostaa. Jos tuo vaikeustaso kuitenkin on oikeudenmukainen, niin onnistumiset kyllä palkitsee ihan eri tavalla.

Liian vaikeita pelejä yleisesti itselleni on aina NES-aikakaudelta asti ollut äärimmäistä tarkkuutta vaativat tasohyppelyt mallia Mega Manit, joita en kaikkia vaan koskaan päässyt aikanaan läpi, vaikka pidin peleistä todella paljon. Mutta myös tästä pääsin yli erinomaisen Ori and the Will of the Wispsin avulla, joka vaatii paljon välillä, mutta antaa myös todella paljon takaisin. Harvoin sitä tuulettaa spontaanisti pelatessa, mutta tämän kanssa näinkin pääsi käymään.
 
Tämän keskustelun pohjalta tekee mieli lähteä Soulseja ensimmäistä kertaa kokeilemaan, vaikka itse pelityyli ei normaalisti kiinnosta. Tuntuu jakavan niin vahvasti mielipiteitä näiden toteutus, että tuon mielipiteen haluaa itsekin muodostaa. Jos tuo vaikeustaso kuitenkin on oikeudenmukainen, niin onnistumiset kyllä palkitsee ihan eri tavalla.
Sama homma, eilen piti gamepassiin kurkata vieläkö sieltä joku Souls ois löytyny mut ei valitettavasti. Pitää jossain välin ostaa että pääsee testaamaan kuin vaikeita ne sit on.
 
Tämän keskustelun pohjalta tekee mieli lähteä Soulseja ensimmäistä kertaa kokeilemaan, vaikka itse pelityyli ei normaalisti kiinnosta. Tuntuu jakavan niin vahvasti mielipiteitä näiden toteutus, että tuon mielipiteen haluaa itsekin muodostaa. Jos tuo vaikeustaso kuitenkin on oikeudenmukainen, niin onnistumiset kyllä palkitsee ihan eri tavalla.

Liian vaikeita pelejä yleisesti itselleni on aina NES-aikakaudelta asti ollut äärimmäistä tarkkuutta vaativat tasohyppelyt mallia Mega Manit, joita en kaikkia vaan koskaan päässyt aikanaan läpi, vaikka pidin peleistä todella paljon. Mutta myös tästä pääsin yli erinomaisen Ori and the Will of the Wispsin avulla, joka vaatii paljon välillä, mutta antaa myös todella paljon takaisin. Harvoin sitä tuulettaa spontaanisti pelatessa, mutta tämän kanssa näinkin pääsi käymään.
Veikkaan että et ole edes ainoa. (Edit: etkä ollutkaan) Kannattaa muistaa muutama asia: Vinkkien kohtuullinen lukeminen netistä ei ole syntiä. Hyväksy että kuolet, ja monta kertaa. Monissa SB sarjan peleissä on useita etenemispaikkoja, jos törmäät vihuihin jotka tappavat laakista ja et tee itse lainkaan vahinkoa, olet väärällä suunnalla. SB sarjan yhteisöt on auttavia, jos laitat täälläkin ko. pelin ketjuun kyselyä, kyllä joku neuvoo. Redditin yhteisöt ovat hyvin aktiivisia.

Kokemus riippuu siitäkin mistä pelistä aloitat. Sekiroa en ehkä suosittelisi ensikokemukseksi, koska siinä ei ole lainkaan co-oppia. Joillakin platformeilla voi olla jo vähemmän auttavia pelaajia, mutta uskoisin ainakin ps4 ja pc puolelta apuja löytyvän hyvin.

Omalla kohdallani järjestys läpipeluisssa oli liki käänteinen, eli Bloodborne ensin, sitten DS3, DS2, DS1, Demon’s Souls ja Sekiro.
 
Sanoisin että ensimmäinen Dark Souls on varmasti se paras peli aloittaa, ja kilpi+itselle mieluisa ase varmaan se vähiten turhautumista aiheuttava etenemistapa ainakin alussa.
 
Tämän keskustelun pohjalta tekee mieli lähteä Soulseja ensimmäistä kertaa kokeilemaan, vaikka itse pelityyli ei normaalisti kiinnosta. Tuntuu jakavan niin vahvasti mielipiteitä näiden toteutus, että tuon mielipiteen haluaa itsekin muodostaa. Jos tuo vaikeustaso kuitenkin on oikeudenmukainen, niin onnistumiset kyllä palkitsee ihan eri tavalla.

Liian vaikeita pelejä yleisesti itselleni on aina NES-aikakaudelta asti ollut äärimmäistä tarkkuutta vaativat tasohyppelyt mallia Mega Manit, joita en kaikkia vaan koskaan päässyt aikanaan läpi, vaikka pidin peleistä todella paljon. Mutta myös tästä pääsin yli erinomaisen Ori and the Will of the Wispsin avulla, joka vaatii paljon välillä, mutta antaa myös todella paljon takaisin. Harvoin sitä tuulettaa spontaanisti pelatessa, mutta tämän kanssa näinkin pääsi käymään.
Onhan se vaikeustaso oikeudenmukainen ja hyvin toteutettu varsinkin From Softwaren peleissä, mitä itse kokenut, lukenut ja nähnyt. Joku The Surge vaikkapa ei ihan yhtä laadukas ole toteutukseltaan, se vaikutti helpommalta, mutta ei yhtä reilulta.

Kyllä siihen haasteseen sekä sen toimivuuteen on paljon panostettu From Softwarella ja paljon se vaatiikin työtä tekijöiltä, että kaikki toimii hyvin. Osittain selittää sitä miksi ei eri vaikeustasoja ole valittavana.
 
Sanoisin että ensimmäinen Dark Souls on varmasti se paras peli aloittaa, ja kilpi+itselle mieluisa ase varmaan se vähiten turhautumista aiheuttava etenemistapa ainakin alussa.
Tästä kyllä sinänsä samaa mieltä. Vaikkakin tuo edelläsi kirjoittaneenkin järjestys voi toki olla toimiva.
 
Tästä kyllä sinänsä samaa mieltä. Vaikkakin tuo edelläsi kirjoittaneenkin järjestys voi toki olla toimiva.
Eihän noilla periaatteessa väliä ole, Bloodborne vaan on aika armoton heti alussa, kun aggressiiviset vihut hyökkivät laumoina päälle, ei ole sitä kilpeä suojana ja se hiilausitemien hankkiminenkin menee helposti ärsyttäväksi grindaamiseksi.

Ja Gascoigne heti alussa on varmasti yksi hankalimpia alkupään pomoja koko sarjassa.

Lisäksi jos tuo kolahtaa ja haluaakin enemmän samaa niin Soulsien taistelu voi tuon jälkeen tuntua turhan hitaalta.
 
Sanoisin että ensimmäinen Dark Souls on varmasti se paras peli aloittaa, ja kilpi+itselle mieluisa ase varmaan se vähiten turhautumista aiheuttava etenemistapa ainakin alussa.
Muuten joo ellei ole idiootti kuten minä ja suuntaa heti Firelink Shrinelta sinne hautakammio-zonelle päin sen Undead Burgin(?) sijaan joka on ns. suositeltu polku.

Oli kiva hakata päätä seinään siellä pari tuntia kunnes tajusi Firelink Shrinelta lähtevän muitakin polkuja. :D No ei reissu ihan turha ollut kun pelin paras ase kumminkin löytyi sieltä suunnalta.

Mutta joo, suosittelen itsekin aloittamaan DS1. Maailma ansoineen on kuolettava, mutta bossit ovat Demon's Soulsin jälkeen helpoimmat. Mutta se level design on tuossa edelleen mielestäni sarjan paras. Ei siis haitannut yhtään pelata peli vasta BB:n, DS3:n ja Sekiron jälkeen vaikka samanlaista haastetta ei enää saanutkaan kuin muista peleistä.
 
Aina vaikea arvioida vaihtoehtoista historiaa, mutta ainoa asia mikä on 100% varma on se, että esim. Dark Souls olisi perustavanlaisesti erilainen teos jos siinä olisi ollut alusta asti vaikeustasot mukana. Sitä kautta sen mainekin olisi erilainen - millainen niin se on sitten taas arvailua. Olisiko riittävän iso osa pelaajista sisäistänyt Miyazakin vision pelistä ja jaksanut nähdä vaivaa, vai olisiko iso osa vaihtanut nopeasti helpommalle vaikeusasteelle? Ja jos näin kävisi ovatko sarjan tarina, miljöö jne. niin erityislaatuisia että ne olisivat luoneet sarjalle sen statuksen ja huomion mitä sillä on?
Ehkä vähän hönöä spekulointia tämä, mutta kyllä sitäkin pelifoorumille mahtuu.
Tämä ei ole hönöä spekulointia.

Tämä on todella paljon asian ytimessä.
 
Miksi Kadonnutta aikaa etsimässä on yli 4000 sivua pitkä kokonaisuus? Eikö 2001: Avaruusseikkailu voisi olla nopeatempoisempi ja selkeämpi?
Tai miksi maratonin juoksemisen pitää olla turhauttavan vaikeaa? Eivätkö kaikki voisi kokea kaiken?

Jos joku sanoo, että surkeita esimerkkejä, eihän videopelit ole elämää ja taidetta, niin ehkä hän on sitten oikeassa.
 
Elden Rings on odotuslistalla todella korkealla, kenties jopa vuoden peli -tasoa, kuten olen täältä lukenut. Samalla se tarjoaa taas kerran mahdollisuuden maksimaaliseen turhautumiseen, sillä masokistina en ota ainuttakaan npc-apuria tahi ihmispelaajaa kaveriksi. Otti se sitten miten monta kuolemaa tahansa. Oppimiskäyräni on aina ollut hidas, joten erehdys ja onnistuminen -linjalla mennään jälleen kerran.

Se pitää todeta, että aidosti kadehdin tiettyjen pelaajien taitoa reagoida tai sisäistää jokin asia vain 1-2 yrityksen jälkeen, kuten olen joidenkin striimeistä tai tallenteista nähnyt. Siellä väännetään usein uutta peliä ultramegahard-tasolla jo ensimmäisinä päivinä. Toisaalta ei voi tietää, miten aikaisessa vaiheessa pelejä annetaan jakoon, haitari voi olla melko suuri – koska paras näkyvyys saavutetaan sen kautta miten tuoreina videot julkaistaan tai striimataan.

Aikaa on vielä reilusti Elden Ringin julkaisupäivään, joten ainakin yksi kovan haasteen peli täytyisi vielä ottaa työn alle, jonkinlaisena lämmittelynä. Kiinnostavimmat olisivat parhaasta alkaen Sekiro, Bloodborne ja Niohit. Bloodbornea olen aikoinaan tahkonnut noin 20 tuntia, jolloin en halunnut antaa periksi tornin huipulla majailevalle Djuralle, vaikka olisin voinut palata sinne myöhemmin.

Paljon olisi mieluisaa "pään hakkaamista seinään" tarjolla, täytyisi vain tehdä päätös.
 
Miksi Kadonnutta aikaa etsimässä on yli 4000 sivua pitkä kokonaisuus? Eikö 2001: Avaruusseikkailu voisi olla nopeatempoisempi ja selkeämpi?
Tai miksi maratonin juoksemisen pitää olla turhauttavan vaikeaa? Eivätkö kaikki voisi kokea kaiken?

Jos joku sanoo, että surkeita esimerkkejä, eihän videopelit ole elämää ja taidetta, niin ehkä hän on sitten oikeassa.

Tämä on jo sellainen olkiukko, että pitää alkaa harkitsemaan maatilan perustamista.
 
Tämä on jo sellainen olkiukko, että pitää alkaa harkitsemaan maatilan perustamista.
Jos yhtään lohduttaa niin tiedän kyllä, että oma suhtautuminen taiteeseen ja toisaalta erilaisiin itsensä haastamisiin on ajoittaisessa idealismissaan vähän raskasta ;)
 
Jos yhtään lohduttaa niin tiedän kyllä, että oma suhtautuminen taiteeseen ja toisaalta erilaisiin itsensä haastamisiin on ajoittaisessa idealismissaan vähän raskasta ;)

Olen täälläkin ja arvosteluissa ajanut tuota "pelit ovat taidetta" kulmaa vahvasti jo vuosien ajan. Mutta pelit eivät ole kirjoja, musiikkia, tai elokuvia, vaan täysin erilainen taidelaji, jota ei voi verrata mihinkään muuhun. Näin ollen niiden vaikutus ja velvollisuus on ihan erilainen kuin muilla.
 
Olen täälläkin ja arvosteluissa ajanut tuota "pelit ovat taidetta" kulmaa vahvasti jo vuosien ajan. Mutta pelit eivät ole kirjoja, musiikkia, tai elokuvia, vaan täysin erilainen taidelaji, jota ei voi verrata mihinkään muuhun. Näin ollen niiden vaikutus ja velvollisuus on ihan erilainen kuin muilla.
Samaa mieltä: Pelit ovat omanlainen taiteenlajinsa, jopa niin ettei niiden toivoisikaan esim. imitoivan elokuvia.
Eri mieltä: Pelejä ei voisi verrata muihin taiteenlajeihin. Itse vertaan tietyissä yleisemmän tason asioissa ihan huoletta :D Esimerkiksi omissa kirjoissani pelit joista näkee että pelintekijä on noudattanut visiotaan (vaikka jääräpäisesti) saavat helposti lisäpisteitä, kuten vastaavat elokuvatkin.
 
Ylös Bottom