Ippenator
Well-Known Member
No nyt on kyllä suorastaan röhönaurun paikka! Siis jos joku alkaa Soulsborne-pelejä helpoiksi väittämään, niin mitään yhteyttä tuolla väitteellä ei ole objektiivisen totuuden kanssa. Varmasti joillekin todella koville pelaajille ne voivat jopa helpohkoja olla. Onko tuollainen väite sitten omien pelitaitojen mainostamista, en tiedä, mutta siltä se väistämättä kuulostaa. Vaikeita pelejä nuo ovat ihan objektiivisesti katsoen. Jotta niissä pärjää on pakko olla ainakin suhteellisen hyvät reaktiokyvyt. Joissain kohdin suorastaan erinomaiset.Aina kun tulee Fromilta uusi peli, alkaa AINA se sama vääntö ja kääntö siitä vaikeusasteesta, se alkaa täällä, se alkaa maailmalla. Vaikka siihen tulisi joku vaikeusastevipu, väittäisin että 80% valittajista ei kuitenkaan ostaisi peliä.
Mielestäni ei tähänkään tarvita mitään säätöjä. Yksikään Fromin peli ei oikeasti ole ollut vaikea. Pelaajille vaikeus tulee siitä, kun ei suoraan kerrota mihin pitää mennä, ollaan totuttu liian kädestä pitävään malliin vuosien mittaan eikä enää "osata" tutkia.
Vaikeus tulee siitä, että turhaudutaan kun joku pikkuöttiäinen tappaa parista iskusta, turhaudutaan lisää kun kuollaan toistamiseen ja menetetään kerätyt pisteet lopullisesti.
Vaikeus tulee siitä, kun ei ymmärretä hahmonkehutystä, laitetaan pisteet vääriin paikkoihin ja käytetään varusteita jotka vaatii pisteet toisaalle. Kaikissa Fromin peleissä on ollut äärettömän helppoa tehdä hahmo ja hankkia sille pisteitä vastaavat varusteet. Yhtäkkiä vihut ja bossit kaatuu helpolla kun vähän tutkitaan, että mitä vahinkoa aseet tekee, mihin vihut on herkkiä ja mitä voidaan nykyvarusteille tehä jotta päästään haluttuun lopputulokseen.
Oikeasti nämä pelit ovat helppoja, ne vaativat vain vähän pitkäjänteisyyttä mitä monilla ei enää ole. Myöskään joku yksinkertainen vaikeusastevipu joka skaalaa vihujen statseja ei toimi, koska näissä peleissä usein se pärjääminen on kiinni omista pisteistä ja varusteiden synergiasta.
Ainakin Sekirossa ja Bloodbornessa ei ole mitään jakoja vain keskinkertaisilla tai sitä huonommilla reaktiokyvyillä, vaikka kuinka tuntisi kyseisten pelien niksejä. Kun pelissä on perusvaatimuksena keskimääräistä parempi reaktiokyky, on objektiivisesti katsoen vaikea peli kyseessä, vaikka millä kermavaahdolla asiaa yrittäisi kuorruttaa.