P
Poistettu jäsen 17549
Guest
Kun täällä on siirrytty jo kuluttujansuojakysymyksestä ihmisoikeuskysymykseen, niin siteeraan itseäni vuosien takaa:
On hienoa, että Naughty Dog tekee tietyllä pelifilosofialla suunnitelluihin peleihinsä valtavan määrän käytettävyysavustuksia ja tämä on jotain, mistä varmaan vähän kaikkien kannattaisi ottaa referenssiä. Täällä on jo avattu ihan hyvin sitä, miksi yhden studion pelien vertailu kaikkiin muihin tilanteisiin ei välttämättä toimi.
Ja kun vaikeusasteista on edetty periksiantamattomasti siihen, että kaikki pelit kaikkien läpäistäväksi (ts. ei riitä että 99% valtavirtapeleistä on "peruspelaajan" läpäistävissä), niin pakkohan tätä on vähän pomputella. Että koskeeko tuo vaatimus vain AAA-tuotteita vai ihan kaikkea? Saako Super Meat Boy olla liian vaikea? Tai toisaalta: Minulla jäi Super Mario 3D Worldin aivan viimeinen extrakenttä läpäiseämättä, koska Nintendo oli tehnyt siitä tieten tahtoen sadistisen vaikean. Saanko rahani takaisin, vai riittikö, että pystyin pelaamaan pelin tähän asti? Where do we draw the line, vai pidetäänkö me kiinni 100% saavutettavuusvaatimuksesta?
Peliteollisuuden osalta en "syytöstä" ihan suoraan vielä niele, kun miettii miten monimuotoiseksi pelaaminen on muuttunut vaikkapa parin vuosikymmenen aikana. On Wii Sportsia, Pokemon Go:ta, Animal Crossingia, "walking simulatoreita", pulmanratkontaa ja yleisesti ottaen tooooodella paljon vähemmän sadistisen rankaisevia, nopeita refleksejä vaativia pelejä. Onko mikään muu teollisuudenala valtavirtaistunut (=tullut kuluttajille helpommin lähestyttäväksi) yhtä nopeasti?
No, aina voisi tehdä vielä enemmän, mutta en ole hirveän huolissani siitä, etteikö minulle sopivia videopelejä löydy läpi elämän. Vaikka refleksit hidastuisivatkin.
On hienoa, että Naughty Dog tekee tietyllä pelifilosofialla suunnitelluihin peleihinsä valtavan määrän käytettävyysavustuksia ja tämä on jotain, mistä varmaan vähän kaikkien kannattaisi ottaa referenssiä. Täällä on jo avattu ihan hyvin sitä, miksi yhden studion pelien vertailu kaikkiin muihin tilanteisiin ei välttämättä toimi.
Ja kun vaikeusasteista on edetty periksiantamattomasti siihen, että kaikki pelit kaikkien läpäistäväksi (ts. ei riitä että 99% valtavirtapeleistä on "peruspelaajan" läpäistävissä), niin pakkohan tätä on vähän pomputella. Että koskeeko tuo vaatimus vain AAA-tuotteita vai ihan kaikkea? Saako Super Meat Boy olla liian vaikea? Tai toisaalta: Minulla jäi Super Mario 3D Worldin aivan viimeinen extrakenttä läpäiseämättä, koska Nintendo oli tehnyt siitä tieten tahtoen sadistisen vaikean. Saanko rahani takaisin, vai riittikö, että pystyin pelaamaan pelin tähän asti? Where do we draw the line, vai pidetäänkö me kiinni 100% saavutettavuusvaatimuksesta?