Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Valmiit kotiteatteripaketit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Solid Snake
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Valmiit kotiteatteri paketit

Karma sanoi:
Tai ainakaan niitä ei saa ABX-testillä yhtä hyvin esiin kuin esim. AB-testillä.

Aivan tämä on hyvä pointti. Ja tätä minä tarkoitin. Lainatakseni kollegaa tuolta ketjusta:

toteamus sanoi:
Sehän tässä ihmetyttääkin jos kerta ab-testissä eroja havaitsivat kaikki raadin jäsenet, niin mihin ihmeeseen ne katosivat abx-osuudessa. Enkä voi käsittää sitäkään, että tuo abx-osuus olisi niin stressaava ettei tiedä mitä kuulee. Abx- testissä siis vahvistimen erot pienenevät siitä mitä ne todellisuudessa ovat ja siksi niitä on vaikea havaita vaikka hintaeroa on melkoisesti. Hyvä alan päästä kärryille näistä tieteellisistä metodeista.

Mikael sanoi:
Juuri näin on asia. Yksi gradun tarkoitus oli osoittaa, että maailmalla sokkotestataan (sikäli kun siellä käytetään abx-testiä) usein väärin. Ab-testillä aluksi todistettiin, että vahvistimien erot kuuluvat sokkotestissä, ja abx-testillä taas osoitettiin, että ne voivat myös kadota sokkotestissä. Tästä pääteltiin, että sokkotesteissä on eroja, eli huono sokkotesti ei tuo todellisiakaan eroja esiin. Siksi kannattaa käytää jotain muuta kuin abx-testiä, joka mitä ilmeisimmin on sellainen sokkotesti, joka hukkaa todellisiakin eroja.

Miksi erot sitten katoavat abx-testissä? Sen kun tietäisi. Ehkä sekin jonain päivänä selviää. Aika moni kuuntelija oli sitä mieltä, että abx tuntui psykologisesti hyvin sekavalta ja stressaavalta verrattuna ab-testiin. Voi siis hyvinkin olla, että selitys löytyy jostain ihmisen päätöksentekomekanismeista tai muista psykologian mystisistä koukeroista.

Mutta nyt ollaan eksytty aiheesta jonkin verran, ja tämä ei enää palvele Solidin alkuperäisideaa.

dmz sanoi:
Wharfedalesta sen verran, että kun itse yhtiö ei edes yritä valmistaa oikeaa hifi-tasoista laitteistoa, niin tuota merkkiä en kyllä suosittele. Wharfen voi laskea ihan tuonne pesukonekaupan hinnastoon.

No sen verran että, olen itse testannut jo voin sanoa että parempi oli kuin puolet kalliimpi JBL systeemi ja Audio pron joku sarja jäi kans toiseks. Että kyllä tuo päihittää muovisarjat 1000-0
ja varmasti välttää ei niin hifisteliälle. Ja hintakaan ei ole niin taivaissa.

Solid Snake sanoi:
Itse määrärahat ovat pienet eikä laitteistokaan tule mihinkään "true-hifi" käyttöön.

Kannattaisi joskus lukea se avausviesti, eikä alkaa sokkona spämmäämään muovipakettien paskuudesta.

Eipä sinänsä, itsekkin budjetin takia olen tyytynyt kahteen laadukkaseen kaiuttimeen. En ole moniääniä jäänyt kaipaamaan, tosin elokuvia kohtuullisen vähän DVD:ltä katson.

Shaban sanoi:
Kannattaisi joskus lukea se avausviesti, eikä alkaa sokkona spämmäämään muovipakettien paskuudesta.
Niin, mutta jos kaveri puhuu "true-hifistä", joka siis tarkoittaa suomeksi tosi-hifiä, saa sellaista hankkiakseen laittaa tonneja pinoon useamman kappaleen, eikä täällä kukaan ole ollut sellaista laitteistoa tyrkyttämässä. Kaveri itse kysyi, että kannattaako tuollainen paketti ostaa ja hänelle vastataan, että ei kannata, jos haluaa kuulla myös kuuntelemisen arvoista ääntä.

Itsekin annan kysyjälle neuvon, että malta hetki, säästä vähän enemmän rahaa ja osta itsellesi parempi laitteisto, sillä tuon kanssa et saa muuta kuin korkeintaan hetkellisen hyvänolon tunteen ja sitten hirmuisen vitutuksen.

Jukka Palmén sanoi:
Niin, mutta jos kaveri puhuu "true-hifistä", joka siis tarkoittaa suomeksi tosi-hifiä, saa sellaista hankkiakseen laittaa tonneja pinoon useamman kappaleen, eikä täällä kukaan ole ollut sellaista laitteistoa tyrkyttämässä. Kaveri itse kysyi, että kannattaako tuollainen paketti ostaa ja hänelle vastataan, että ei kannata, jos haluaa kuulla myös kuuntelemisen arvoista ääntä.

Niin, tuossa sanottiin että kyse EI ole true hifistä!

Itse olen melko pitkälle Dr.Evilin kanssa samoilla linjoilla; eli osta tuollainen setti, mikäli se tuntuu omat tarpeesi täyttävän.
Itsekin ostin noin 7 vuotta sitten Sonyn paketin jossa oli vahvistin, cd-soitin sekä 5 kaiutinta(muovia!) ja subbari. Näillä olen tullut hyvin toimeen tähän päivään asti. Onhan monilla kavereillani hurjan paljon hienompia systeemejä, mutta itseäni ei silti kaduta enkä aio todennäköisemmin seuraavaan viiteen vuoteen hankkia uusia. Musiikkia kuuntelen kuitenkin mieluiten korvakuullokkeilla ja leffoihin riittää kun äänet tulee surroundina. Kyllä sitä rahaa voi käyttää niin paljon muuhunkin kuin äänenlaadun parantamiseen...

jenssode sanoi:
Niin, tuossa sanottiin että kyse EI ole true hifistä!
No shit, Sherlock! ;) Lueppa tuo mun viesti uudestaan, niin ymmärrät, mitä siinä todella sanotaan.

Kyllä sitä rahaa voi käyttää niin paljon muuhunkin kuin äänenlaadun parantamiseen...
No rahaa siinä meneekin, kun yrität tuollaisen muovipurkkivirityksen ääntä jälkeenpäin parantaa. :p

Mutta vakavasti puhuen: Toivottavasti uskot meitä enemmistöä Solid Snake ja älyät jättää sen mikälie-"kotiteatterin" sinne kaupan hyllylle odottamaan, että joku tusinakuluttaja sen joskus ostaa pois - ja pettyy.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Karma sanoi:
Sellaistahan ei tuossa ketjussa kuitenkaan uskallettu väittää että noissa testeissä "kukaan ei ole koskaan pystynyt erottamaan laitteita toisistaan" ;)

Jes tuo lause oli Hifi-lehden artikkelissa muutama vuosi takaperin, tosin tuonkin keskustelun neljännen sivun viimeissä viestissä helikeiju-nimimerkillä kirjoittava henkilö kirjoittaa näin.
"Jos erot satutte tuossa testissä (ensimmäisenä maailmassa?) löytämään, niin ei muuta kun artikkelia kausijulkaisuun ja Nederströmin väitöskirja alulle (jos ei ole jo?). "

Noista vahvistimien äänelaatueroista vielä sen verran, että kuinka iso se ero voi olla jos ABX-testeissä ne ei käy ilmi, vaikka muilla keinoilla olisi eroja mahdollista selvittää. Kyllä todelliset erot pitäisi tulla ilmi, esim. jos istun silmät kiinni Ferrarin kyydissä ja kuski painaa kaasua, ja sen jälkeen istun normaalin henkilöauton kyydissä niin kyllä eron huomaa ihan selvästi vaikka sen tekisikin ABX-metodilla. Eli voiko ero muka olla niin iso, että sillä on jotain väliä?.

Mielestäni noilla erojen löytäjillä ja uskovaisilla on erittäin paljon yhteistä, kumpikin puolustelee ja uskoo asiaan, jossa ei loppujen lopuksi ole kovinkaan paljon järkeä. Nöyrästi kuitenkin loppuun, että tämähän on tietenkin vain minun mielipiteeni.

Eli siis tarkoitukseni on todellakin ostaa valmis paketti ja päästä mahdollisimman vähällä rahalla ja vaivalla. Vastauksia on tullut ihan hyvin, mutta mielipiteet ovat myös jakaantuneet.

Minä en ole kiinnostunut itse aiheesta, haluan vain tyydyttävät äänet olohuoneeseeni. Tottakai tiedän, että itse pikkuhiljaa kasaamalla saa todella hyvät laitteet kasaan ja juuri niin on tarkoitukseni myös tehdä. Joskus. Mutta tällä hetkellä kaipaan valmis pakettia, jonka saan heti, jonka voin pistää olkkariin heti ja pääsen katsomaan elokuvia ja pelaamaan pelejä DD 5.1 äänillä. Hyvä asia on se, että annatte neuvoja, mutta jos tuo paketti on paska niin olisiko neuvoja mikä valmispakkaus olisi parempi. Polttava DVD ei ole kriteeri, jos se on tosiaan ainoa asia mikä paketissa maksaa niin ostan toisen paketin. Äänet ovat tärkein, vaikkakkaan niiden ei tarvitse olla pro-tasoa. Ja tällä tarkoitan sitä, että pakettien äänenlaatu voittaa TV:n kaiuttimien äänenlaadun.

Solid Snake sanoi:
öö... Katselin laitteita joita pystyi maksamaan kuukausierissä. Muutaman satasen, 400-500 kuulostaisi hyvältä.

Tämä menee hieman yli, mutta vain hieman. Verkkokaupasta Procaster 7.1 vahvari. Verkkokaupan etusivulla tota mainostetaan.
http://www.verkkokauppa.com/

Ja Netanttilasta Eltaxin Tangent
Swing 5.1 kaiutinsetti, jonka saa myös osamaksulla

http://www.netanttila.com >viihde-elektroniikka>kotiteatterilaitteet

Tämä nyt ei ole ihan valmis setti, mutta laatu on kyllä selvästi parempi ja hintakaan ei ole paha. Olen 100% varma, että nuo Eltaxin kaiuttimet ovat tarpeeksi hyvät sinulle, kaverillani on tuollainen setti paitsi vanhemmat mallit ja hyvin soi, varsinkin leffakäytössä. Tällä setillä pärjää jo pidemmälle, eikä tarvitse pitkään aikaan päivittää.

Jos tosin kuitenkin haluat valmiin sarjan ja polttava dvd painaa vaakakupissa, on ehdottamasi vaihtoehto varmaan sinulle parempi, sen verran kuitenkin minäkin joudun "hifistelemään", että suosittelen vahvasti tuota esittämääni vaihtoehtoa.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Aki Ahlroth sanoi:
Itse en suosittelisi Eltaxia edes pahimmalle vihamiehelleni. Hintaansa nähden hyvännäköiset vermeet, mutta ääni kuulostaa jopa harjaantumattomaan korvaan hirveältä. Eltax panostaa muotoiluun äänen sijaan. Kaverilla oli kerran Eltaxin Anttilasta ostettu setti. Tukkoinen, kuin tynnyrin pohjalta tuleva saundi, eikä nimeksikään dynamiikkaa. Erottelevuus on myös ala-arvoista - myös leffakäytössä. Etenkin settiin kuulunut subbari oli lähinnä vitsi, kumisten piinaavalla tavalla. Dialogista oli ajoittain jopa vaikea saada selvää. Kaverini onneksi kaiuttimista kaksi hajosi noin 2 vkon käytön jälkeen.

Sen sijaan tuota Procaster voi olla ihan ok budjettiratkaisu, vaikka samaan hintaan saisi (ainakin Saksasta tilaamalla) jo ominaisuuksiltaan hieman karsitumman, mutta takuulla laadukkaamman Yamahan tms.

Eri setistä puhut. Sen vaan sanon, että noita on aika monta peruspulliaista kuunnellut ja kukaan ei ole valittanut, ja ovat kestäneetkin jo monta vuotta. Hintaansa nähden loistavat varsinkin leffakäytössä, musiikinkuuntelussa jättää hieman toivomisen varaan, mutta kelpaavat hyvin siihenkin.

Aki Ahlroth sanoi:
Kaiutinelementit ovat käytännössä yhtä huonot kaikissa noissa Eltaxin budjettiseteissä.

No jaa, mitä kukin arvostaa, omaan korvaani noiden halpojen kolmitietornien mölötys on aivan hirveää kuuneltavaa. Monille riittää, että mainoksessa lukee "teho 150W" tms. Halvathan nuo toki ovat, ja miellyttävät varmasti niitä, jotka eivät ole kunnon hifikaiuttimia päässeet kuuntelemaan.

No minkälaista settiä sinä ehdottaisit tuolla budjetilla, kyllähän minäkin voisin suositella jotain Amphionin kaiuttimia, mutta kun tässä nyt oli kuitenkin nuo budjettirajat, luulisin, että olet kuitenkin samaa mieltä, että tuo Eltaxin setti on parempilaatuinen kuin muovisatelliitit mitä noissa kotiteatteriseteissä tulee mukana?.

tuolla budjetilla on mielestäni vaikea laittaa merkittävästi paremmaksi tuosta ehdotuksestani, jos ei osta käytettynä, Saksasta tilaaminen on hieman eri juttu, ja en usko että sieltä juurikaan halvemmalla parempaa vahvaria saa kuin tuo Procaster.

Aki Ahlroth sanoi:
Käsittääkseni Sony ntai Pioneerin "kotiteatterisetit" eivät soi sen huonommin kuin Eltaxit - kolmitiepöntöt ovat oikeasti ehkä "saippuarasioitakin" huonompi ratkaisu budjettiluokan kotiteattereihin.

Tossa menee kyllä niin paljon metsään kuin voi mennä, Olen katsonut kaverilla varmaan lähemmäs sata elokuvaa Eltaxin kaiuttimilla ja kyllä ne pelaa hyvin, itselläni oli ennen Miragen OM-6:t edessä Jamo Concert Center ja Audio Pron Black Diamondit takana, ja tottakai ero on selvä, mutta ero hintalapuissa on isompi. Kyllä iso puukotelossa oleva lattiakaiutin soi paremmin kuin pieni muovikaiutin. Aluksi dissailin itsekin nuo Eltaxit alimpaan helvettiin, mutta ajan kuluessa huomasin, että ei ne niin huonot ole. Tekisi mieli istuttaa sinut kaverille katsomaan joku leffa noilla, mutta se ei valitettavasti varmaan ole toteuttamiskelpoinen idea :)

Aki Ahlroth sanoi:
Etenkin pienessä, betoniseinäisessä poikamiesboksissa kuunteluelämyksen piinallisuus oli verrattavissa INDX-poikabändin lavashow'hun.

Hei! hauku vain niitä kaiuttimia huonoiksi, mutta ei ne nyt helvetti yhtä kauheita ole kuin INDX :eek: :)

Eltax näyttää olevan aika pahistikkin ristiriitainen kaiutin. Tosin niinkuin Dr. Evil sanoikin, kyllä nuo varmasti parempaan pysytyy kuin 2tuumaiset muovikupit. Sinänsä tässähän haetaan vaan parempaa ääntä kuin TV:n ääntä.
Edelleen sanoisin että, osta hyvä vahivstin missä on digital/dts tulot.
Sen jälkeen ostat vaikkapa vain 2kpl tornikaiuttimia ja tähän hyvä olisi Audio Pro tai Wharfedale. Vähänkin käytettynä noita saattaa irrota siihen 100 joka ei ole paha.
Ja vielä tuohon Wharfen laatuun kannattaa turvautua, ne nimittäin kestää todella hyvin.
Elikkäs käväse tekemässä kierros elektoroniikka liikkeissä ja etsiskele vaikka käytettyjä vempeleitä.
Jos ei löydy niin voin myydä sulle mun"vanhan" pleikkari teatteri sarjan Greativeltä. :) Toimii.

Jos juuri sateliittikaiuttimia haluat niin tuossa voisi olla kohtuu hyvätkin sellaiset.
hintaa olis 349 ja nuo ainakin saa osamaksulla.
Merkki on audio pro.

203692_iso.jpg

Itselläni on ollut kesästä-2003 ollut käytössä juuri sellainen "muovipurkki" kotiteatteripaketti Sony DAV SA30. Maksoin paketista muistaakseni 450 euroa. Leffan katselussa setti tuo mielestäni PALJON lisää tunnelmaan kun vertaan sitä aiempaan tilanteeseen, jossa leffan äänet tulivat ulos stereoiden kaiuttimista. Musiikin kuuntelussa Sony on mielestäni ollut samaa tasoa edellisten stereoitteni kanssa, eli hyvää, muttei samanlaista herkkua kuin hifisti kaverillani, jonka systeemillä musiikki herää eloon ihan eri tavalla.

Pelikäyttö PS2:lla on kuitenkin AINOA missä itselläni on herännyt halu uudistaa systeemiäni (tarkoittaa kokonaan uuden paketin hankintaa, koska nämä "täydelliset" paketit eivät ole oikeastaan laajennettavissa). Syy tähän on se, että kotiteatteristani puuttuu äänen optinen sisääntulo, joka tarkoittaa sitä, että en saa kaiuttimistani ulos joihinkin peleihin koodattuja tilaääniä aitoina. PC peleissä olen huomannut, että 5.1 äänet tuovat pelikokemukseen huomattavan lisän ja niistä on jopa hyötyä pelaamiseen. Kaipaisin samaa myös PS2 pelaamiseen. Äänen saa kyllä pakotettua tulemaan kaikista kaiuttimista, mutta se ei kyllä vastaa oikeita 5.1 ääniä.

Vinkkini on siis, että osta vain sellainen paketti, johon voit liittää pelikoneesi niin, että saat siitä ulos pelisuunnittelijoiden tekemät tilaäänet. Nykyään se kai tarkoittaa juuri optista sisääntuloliitäntää. Näitä voisi olla kiva olla uuseempikin, jos vaikka digitaalisesta tv:stä saisi tilaääniä joskus?

Ylös Bottom