Vastaus: "Vanhan" naavaparran pakina
Hinin oikeastaan summaa ajatukset parhaiten tästä ketjusta ja allekirjoitan poustin täysin. Nuorempana toivoi, että uutta teknologiaa käytetään tarinankerrontaan ja aataminaikaiset Duke Nukemin taustajuonet jäisivät unholaan. Vaikka parannusta onkin tapahtunut, on monessa pelissä juoni ja dialogi vielä B-luokan toimintaelokuvan tasolla. Tosin ei niitä helmiä leffapuolellakaan hirveästi ole. Voi kun jotkut palkkaisivat Cohenin veljekset kirjoittamaan tarinan johonkin peliin
Ennen pelinteko ei välttämättä vienyt kuin yhdestä kahteen vuotta. Nykyään AAA-tason pelillä se taitaa olla kolmesta vuodesta ylöspäin. Kun kaikki pitää olla isompaa ja hienompaa, on kokonaisuuden säilyttäminen vaikeaa. Tästä on hyvänä esimerkkinä Mass Effect. Kyllä se ihan koukuttava peli oli, mutta sitä voisi kuvailla lauseella "pintapuolisesti jees". Sivutehtävät kolisivat onttouttaan ja samojen paikkojen kierrätys oli aivan ällistyttävän yleistä. Mistään varsinaisesta arvaamattomista seurauksista ei voi puhua. Yltiöhyvis mä olin lopuksi. Eri paikat, kuten Citadel jäi hyvin kulissimaiseksi. Siellä oli vain tietyt paikat, mitä sai tutkia ja suurimmalla osalla ohikulkijoista ei ollut mitään sanottavaa. Kyllä se sellanen blockbuster-pelinä meni, mutta siihen kieltämättä olin laittanut liikaa ennakko-odotuksia.
Bioshock on kans toinen pettymys. Tarina on mielenkiintoinen ja sen eteneminen tekstinpätkien ja audionauhojen avulla on mielekästä, vaikka sama jo nähtiin aikanaan System Shockissa. Lopussa tosin ei ole muita vaihtoehtoja kuin yltiöhyvis ja yltiöpahis, vaikka peli kuinka yrittää tunkea peliin moraalin harmaata aluetta. Paljon parjatut plasmidit eivät loppuen lopuksi ole niin monipuoliset kuin annettiin olettaa. Jokaiselle löytyy oma tehtävänsä ja tulella, sähköllä ja jäällä on lähes sama vaikutus viholliseen; pysäyttää se hyökkäämästä. Huomasin pelaavani hyvin kaavamaisesti tietäen etukäteen miten tilanteeseen lähtee etenemään.
Oon huomannu, että pelikoneet ovat jääneet alati vähemmälle huomiolle. Totta kai ikä ja alati kasvavat velvollisuudet vievät oman osansa, mutta toisaalta kun tuo pelaaminen ei tunnu olevan muuta kuin kärsimystä, on tullu viriteltyä uusia harrastuksia ja jatkettua vanhoja. Kyynisimmät saattavat sanoa, että olen hankkinut elämän. En silti ole tuomitsemassa pelaajia. Itsekin pelaisin enemmän, jos kokisin sen mielekkääksi. Silloin tällöin tulee hakattua jotain yksinkertaista, kuten Super Mario Bros kolmosta, mutta mitään kovin suurta ei ole enää tullu pelailtua. Netin käyttökin romahti sen jälkeen, kun pelisivustojen päivittäinen seuraaminen jäi pois. Nyt ostan pelejä sitten kun entiset on joskus tullu pelattua ja koen, että vois riittää aikaa jollekin uudelle nimikkeelle. Alan Wake varmaan tulee ostettua, muttei heti julkaisussa ja sen aktiivisen seuraamisen olen jättänyt pois.
Jos tämän viestin sattuu joku Konsolifinin puolelta lukemaan, haluan näin lopuksi kiittää sivustoa laadukkaasta sisällöstä. Tää paikka oli muiden lomassa, josta uutisia tuli aktiivisesti etsittyä. Nyt en enää tarvitse palveluja, mutta silti aina silloin tällöin tännekin tulee eksyttyä ja kateltua pelialan kuulumisia. Jatkakaa vain samaan malliin. On tälle ihan oikeata tarvetta IGN:n, Gamespotin ja monen muun sivun ohella
Hinin oikeastaan summaa ajatukset parhaiten tästä ketjusta ja allekirjoitan poustin täysin. Nuorempana toivoi, että uutta teknologiaa käytetään tarinankerrontaan ja aataminaikaiset Duke Nukemin taustajuonet jäisivät unholaan. Vaikka parannusta onkin tapahtunut, on monessa pelissä juoni ja dialogi vielä B-luokan toimintaelokuvan tasolla. Tosin ei niitä helmiä leffapuolellakaan hirveästi ole. Voi kun jotkut palkkaisivat Cohenin veljekset kirjoittamaan tarinan johonkin peliin

Ennen pelinteko ei välttämättä vienyt kuin yhdestä kahteen vuotta. Nykyään AAA-tason pelillä se taitaa olla kolmesta vuodesta ylöspäin. Kun kaikki pitää olla isompaa ja hienompaa, on kokonaisuuden säilyttäminen vaikeaa. Tästä on hyvänä esimerkkinä Mass Effect. Kyllä se ihan koukuttava peli oli, mutta sitä voisi kuvailla lauseella "pintapuolisesti jees". Sivutehtävät kolisivat onttouttaan ja samojen paikkojen kierrätys oli aivan ällistyttävän yleistä. Mistään varsinaisesta arvaamattomista seurauksista ei voi puhua. Yltiöhyvis mä olin lopuksi. Eri paikat, kuten Citadel jäi hyvin kulissimaiseksi. Siellä oli vain tietyt paikat, mitä sai tutkia ja suurimmalla osalla ohikulkijoista ei ollut mitään sanottavaa. Kyllä se sellanen blockbuster-pelinä meni, mutta siihen kieltämättä olin laittanut liikaa ennakko-odotuksia.
Bioshock on kans toinen pettymys. Tarina on mielenkiintoinen ja sen eteneminen tekstinpätkien ja audionauhojen avulla on mielekästä, vaikka sama jo nähtiin aikanaan System Shockissa. Lopussa tosin ei ole muita vaihtoehtoja kuin yltiöhyvis ja yltiöpahis, vaikka peli kuinka yrittää tunkea peliin moraalin harmaata aluetta. Paljon parjatut plasmidit eivät loppuen lopuksi ole niin monipuoliset kuin annettiin olettaa. Jokaiselle löytyy oma tehtävänsä ja tulella, sähköllä ja jäällä on lähes sama vaikutus viholliseen; pysäyttää se hyökkäämästä. Huomasin pelaavani hyvin kaavamaisesti tietäen etukäteen miten tilanteeseen lähtee etenemään.
Oon huomannu, että pelikoneet ovat jääneet alati vähemmälle huomiolle. Totta kai ikä ja alati kasvavat velvollisuudet vievät oman osansa, mutta toisaalta kun tuo pelaaminen ei tunnu olevan muuta kuin kärsimystä, on tullu viriteltyä uusia harrastuksia ja jatkettua vanhoja. Kyynisimmät saattavat sanoa, että olen hankkinut elämän. En silti ole tuomitsemassa pelaajia. Itsekin pelaisin enemmän, jos kokisin sen mielekkääksi. Silloin tällöin tulee hakattua jotain yksinkertaista, kuten Super Mario Bros kolmosta, mutta mitään kovin suurta ei ole enää tullu pelailtua. Netin käyttökin romahti sen jälkeen, kun pelisivustojen päivittäinen seuraaminen jäi pois. Nyt ostan pelejä sitten kun entiset on joskus tullu pelattua ja koen, että vois riittää aikaa jollekin uudelle nimikkeelle. Alan Wake varmaan tulee ostettua, muttei heti julkaisussa ja sen aktiivisen seuraamisen olen jättänyt pois.
Jos tämän viestin sattuu joku Konsolifinin puolelta lukemaan, haluan näin lopuksi kiittää sivustoa laadukkaasta sisällöstä. Tää paikka oli muiden lomassa, josta uutisia tuli aktiivisesti etsittyä. Nyt en enää tarvitse palveluja, mutta silti aina silloin tällöin tännekin tulee eksyttyä ja kateltua pelialan kuulumisia. Jatkakaa vain samaan malliin. On tälle ihan oikeata tarvetta IGN:n, Gamespotin ja monen muun sivun ohella
