Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Varoitus: HIfi-Krug ja takuuasioiden hoitaminen

Jari Tomppo

New Member
Jos olet aikeissa ostaa Hifi-Krugista hifi-laitteita, niin kannattaa lukaista ensin tämä keskusteluketju, tai ainakin sen ensimmäinen viesti.

Liikkeen asenne takuuasioiden hoitoon on, sanoisinko, vähintään mielenkiintoinen. Firma on myös kaikilla mahdollisilla mustilla listoilla, mutta asia ei voisi omistajaa vähempää kiinnostaa, sillä aina löytyy uusia kuluttajia, joita kiinnostaa muutaman euron säästö enemmän kuin asiallisesti hoidettu jälkimarkkinointi.

Hifi-Krugin myymät laitteet on tuotu Suomeen ohi virallisten maahantuojien, joten laitevalmistajien myöntämät takuut eivät pääsääntöisesti ole voimassa. Poikkeuksena ne harvat laitemerkit, joilla on maailmanlaajuinen takuu.
 
Vastaus: Varoitus: HIfi-Krug ja takuuasioiden hoitaminen

Joku sanoi, että suurin osa jutuista on kilpailevan yrityksen keksimiä, mutta kun samaa asiaa (homma ei toimi) sanovia on niin paljon niin eihän tuo voi olla mahdollista - yritys keplottelee...
 
Vastaus: Varoitus: HIfi-Krug ja takuuasioiden hoitaminen

Mullakin oli kerran ongelmia tossa asiassa. Vikaa ei kuulema voitu korjata, koska se oli laitteen "ominaisuus". Mitä hintoihin tulee niin kyllä ne on tuossa liikkeessä kohdallaan. Älytöntä, että "virallisen maahantuojan" käyttäminen nostaa hintoja niin paljon. Nettitilausta vaan suoraan Saksaan! Tosin takuuasiat on silloin jopa Hifikrugia vaikeampia. Jostain joutuu aina tinkimään.
 
Vastaus: Varoitus: HIfi-Krug ja takuuasioiden hoitaminen

Sami Turunen sanoi:
Joku sanoi, että suurin osa jutuista on kilpailevan yrityksen keksimiä, mutta kun samaa asiaa (homma ei toimi) sanovia on niin paljon niin eihän tuo voi olla mahdollista - yritys keplottelee...

Jos noita väärinkäytöksiä olisikin osunut vain yhden tai kahden asiakkaan kohdalle, niin tuokin mahdollisuus olisi olemassa, sillä tavaraa selkeään polkuhintaan myyvät liikkeet ovat aina ns. virallisten liikkeiden silmätikkuna. Mutta kun pienellä googlauksella löytyy toistasataa linkkiä, niin pieneen varovaisuuteen lienee aihetta niiden merkkien kohdalla, joiden takuu toimii vain maahantuojan kautta.

Esim. Sony myöntää tuotteilleen maailmanlaajuisen takuun, jolloin on aivan sama, onko se ostettu Hifi-Krugista, Kruunuradiosta tai Polynesialaisesta halpahallista.
 
Vastaus: Varoitus: HIfi-Krug ja takuuasioiden hoitaminen

Jari Tomppo sanoi:
Esim. Sony myöntää tuotteilleen maailmanlaajuisen takuun, jolloin on aivan sama, onko se ostettu Hifi-Krugista, Kruunuradiosta tai Polynesialaisesta halpahallista.

Mites Yamaha? Harkitsen viritinvahvistimen hommaamista...
 
Vastaus: Varoitus: HIfi-Krug ja takuuasioiden hoitaminen

Prisoner sanoi:
Mites Yamaha? Harkitsen viritinvahvistimen hommaamista...

Tietääkseni Yamahalla ei ole maailmanlaajuista takuuta. Asiantuntevimman vastauksen kysymykseen saa tietenkin Yamahan maahantuojalta.

Tarkennus muuten siihen Sonyn takuuseen, se ei ole maailmanlaajuinen, vaan EU:n laajuinen:

"Suomessa takuu on voimassa EU/ETA maista ostetuille tuotteille, joten Saksasta ostamanne laitteen takuu on voimassa myös Suomessa ja takuuaika on 12 kuukautta. Jos jälleenmyyjä lupaa itse vastaavansa tuotteesta/takuusta, on vikatapauksissa otettava yhteyttä heihin. Tällöin myös takuuvastuu on heillä. Ostokuitti käy myös takuutodistuksena."

Eli jos tuon oikein ymmärsin niin Hifi-Krugista ostettujen Sonyjen takuuhuollon pitäisi hoitua Krugin kautta...
 
Vastaus: Varoitus: HIfi-Krug ja takuuasioiden hoitaminen

Jonkin verran olen myös seurannut käytyä keskustelua ja tosi harmillista toimintaa ko. firmalta. Suomessa kun ei juuri muilla aseilla voi kilpailla ulkomailta ostoa harkitsevien hifiasiakkaiden suuntaan, kuin sujuvammalla kaupantekoprosessilla (ostohetkestä laitteen saamiseen kotiin) sekä asiakaslähtöisellä palvelulla (myynti- ja ongelmatilanteet). Näistä kun napsaistaan toinen pois, ollaan todella heikolla.

Hifi-Krugin toimintatavat ja ongelmat leviävät kuitenkin todella nopeasti netin välityksellä ja ongelmaliikkeiden kohdalla tämä on aina iso plussa perinteiseen tiedonkulkuun verrattuna. Keplotella voipi kupruileva liike aikansa, mutta uskoisimpa risuaidan tulevan väistämättä vastaan siinä vaiheessa, kun valtamedia (lehdet, televisio jne.) kiinnostuu aiheesta ja tekee siitä numeron. Ellei lakiteitse tapahdu jotain sitä ennen.

Ps. Itsellä ei onneksi ole ollut isoja ongelmia kalliimpien hankintojen kanssa. Itseasiassa parhaat hifikaupat (ja palvelun) antanut liike täällä Jyväskylässä, Käppi Kodintekniikka, joutui laittamaan reilu viitisen vuotta sitten lapun luukulle kiristyneen kilpailutilanteen takia.
Varsin ironinen ja toisaalta julman todellinen vastavoima sille, että jotkut selviävät kyseenalaisinkin keinoin liput liehuen eteenpäin...
 
Ylös Bottom