Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Videotykin aiheuttama viive nettipeleissä

Bentsku

Active Member
Oon suunnitellut videotykin hankkimista leffa- ja pelikäyttöön. Heräsi kuitenkin pieni epäilys kun olin tutustumassa frendin videohuoneeseen tuossa taannoin. Havaitsin videotykin tekevän skaalauksen kanssa ankarasti töitä leffan aikana. Skaalaushan aiheuttaa aina viivettä, riippumatta että tapahtui se vahvarissa tai näyttölaitteessa. Riippuu pelistä mutta tietyt monipelit ts. reaktiohipat ei kärsis yhtään ylimääräistä viivettä.

Millaisia kokemuksia jengillä pelaamisesta kun kuva tulee videotykin ja vahvarin kautta? Nimenomaan nopeita reaktioita vaativissa peleissä?
 
Vastaus: Videotykin aiheuttama viive nettipeleissä

Oon suunnitellut videotykin hankkimista leffa- ja pelikäyttöön. Heräsi kuitenkin pieni epäilys kun olin tutustumassa frendin videohuoneeseen tuossa taannoin. Havaitsin videotykin tekevän skaalauksen kanssa ankarasti töitä leffan aikana. Skaalaushan aiheuttaa aina viivettä, riippumatta että tapahtui se vahvarissa tai näyttölaitteessa. Riippuu pelistä mutta tietyt monipelit ts. reaktiohipat ei kärsis yhtään ylimääräistä viivettä.

Millaisia kokemuksia jengillä pelaamisesta kun kuva tulee videotykin ja vahvarin kautta? Nimenomaan nopeita reaktioita vaativissa peleissä?

Olen pelannut Sony HS-60 ja Mitsun HC6000 tykillä Cod4 ja Wawia muutaman prestigen.

Lagi ei ole ainoa asia mikä aiheutti ongelmia. Pelasin noin 2.5m matkalta 92 tuuman kuvaa katsoen ja kuva oli vähän liian suuri havaita kaikki liike. LCD tykin kuva on myös harmahtava vaikka minulla oli oma huone, jossa mustat sivuseinät ja katto. Toki tykit kehittyy, mutta hinta nousee samalla. Kuva on näyttävä, mutta pitää hyväksyä antavansa hieman tasoitusta. Lagi oli HC6000:ssa murhaava. Olin aina myöhässä. Ostin Sony w4000 tai jotakin sinnepäin, lagi luokkaa 0-20ms. Jaoin kuvan HDMI splitterillä PS3:lta tykille ja tv:lle yhtäaikaa ja viive tykillä oli todella selkeä.

Tykissä voi varmasti olla yhtä vähän viivettä kuin parhaassa telkkarissa, mutta tiedon löytäminen etukäteen ei ole aina niin helppoa. Täällä arvosteluissa melko hyvää tietoa eri tv-mallien lagista: HDTV Reviews – LCD TV & Plasma Television Display Rating. Vieläkö löytys vastaava videotykeistä.
 
Vastaus: Videotykin aiheuttama viive nettipeleissä

Mulla on 720p natiivitykki jolle syötän myös 720p signaalia skaalauksen välttämiseksi. Käytännössä siis PS3 hoitaa skaalauksen, eikä informaatiotakaan menetetä koska joka tapauksessa pelin alkuperäinen reso (esim. MW3) lienee alle tuon 720p:n.

Viiveitä en ole sen kummemmin mitannut, mutta tokihan tuo jotain voi vaikuttaa. Yhden artikkelin bongasin googlella jossa kerrottiin LCD TV ja projektoreiden viiveen olevan about samaa luokkaa, tiedä sitten. (Tuli mieleen että mun K/D ratiot oli paljon heikommat MW - WaW - MW2 aikana kun pelasin kovasti skaalaavalla DLP tykillä, kenties viivekkin sitten jotain vaikutti eikä vaan pelitaito :p )

Viiveen ohella toinen vaikuttava tekijä voi olla iso ruutu, itse en näe yhdellä silmäyksellä koko ruutua, vaan joudun siirtämään katsettani kun katson ruudun eri osiin...käytännössä siis se aiheuttaa jonkinmoista pelin heikkenemistä. Toisaalta myös tarkkuuskin havaita pieniä muuutoksia kuvassa kenties paranee.

Jos sulla on tavoitteena pelata parhalla mahdollisella tavalla MW3/BF tyyppisiä niin luultavasti töllö on parempi. Mutta jos otat pienen viiveriskin (skaalaus kannattaa poistaa välistä joka tapauksessa käyttämällä ps3 resona tykin natiiviresoa), niin saat vastapainoksi varsin mukavan kokoisen kuvan jota kelpaa katsella muillakin peleillä ja elokuvilla.

Itse tykkään, ja tällä hetkellä mun ratiot (eihän niillä pitäis olla merkitystä, mutta mutta...) ovat itselle riittävällä tasolla, en koe että saisin sikäli liian pahasti handicäppiä tykistä.
 
Ylös Bottom