Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Virtua Fighter vai Tekken 4?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Philosopher
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Joo, en todellakaan ole japsi TTT:tä pelannut joten en voi asiasta sen enempää sanoa.
Mitä tulee noihin seinin, hmm... Mielestäni ne ovat paljon hyödyllisempiä kapistuksia Tekkenissä kuin Virtuassa. Tekkenissä kun vastustaja seinälyönnin jälkeen tipahtaa maahan voi vihollisen nostaa maasta uudelleen seinille ja jatkaa kymmenen iskun kombolla (esim. Forest Law).

Ja tuosta taaksepäin hyppelystä en voi olla kuin täysin eri mieltä. Käytän tätä taaksepäin hyppelyä koko ajan, jatkuvasti. Ja se on todella nopea. Tekkenin yksi tärkeimmistä liikkeistä.
Esim. Hwoarangilla kerkeää väistää monia kymmenen iskun komboja vain hyppimällä taaksepäin. Riippu tietysti millä pelaat, Kuma the karhu on jo vähän hitaampi liikkumaan. :)

Yksi asia mihin taas kohtasin VF:ssä oli normaaliliikkumisen hitaus, eteen-taakse hyppelytaktiikka ei enää toiminut (paitsi vihollisen noustessa ylös). Kolmen iskun STRINGIltäkään ei enään päässyt karkuun toisinkuin Tekkenissä oli tottunut. Lyönnit kyllä tulee nopeesti, mutta entä liikkuminen. Siis kuinka hitaita ne voi olla, eikö ne treenaa joka päivä!?
Väistely on suht helppoa, mutta tämänkin voi estää potkimalla kierrepotkuja. Väistely ei toisaalta ole yhtä tuloksekasta kuin VF:ssä, koska suoranainen evade-counter nappi puuttuu (mielestäni hyvä juttu) ja väistön jälkeen joutuukin improvisoimaan aika paljon.

Yhdestä asiasta olen kuitenkin, ainakin entomostracan kanssa samaa mieltä (toivottavasti muidenkin). Älkää ottako sitä raskaasti. Ottakaa vain vakavasti, älkää henkilökohtasesti.

Ja Manji, postaa vain jos on sanottavaa aiheesta (älä jos minusta...).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

...puhumattakaan siitä, miten Tekkenin kolikkopelin kilohinta auttaa tämän threadin hermeneuttisen kehän selvittämisessä.

EDIT: tätä viestiä tullaan editoimaan ja se tapahtuu filosofian luennon jälkeen. Sitten toivottavasti tajuan enemmän tästä hermeneuttisesta kehästäkin...
 
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Philosopher sanoi:
Yksi asia mihin taas kohtasin VF:ssä oli normaaliliikkumisen hitaus, eteen-taakse hyppelytaktiikka ei enää toiminut (paitsi vihollisen noustessa ylös). Kolmen iskun STRINGIltäkään ei enään päässyt karkuun toisinkuin Tekkenissä oli tottunut. Lyönnit kyllä tulee nopeesti, mutta entä liikkuminen. Siis kuinka hitaita ne voi olla, eikö ne treenaa joka päivä!?
Hitaus johtuu kylläkin pelaajasta.

hyppelytaktiikka... *****

VF:n on tarkoitus palkita treeni, joten helpolla ei pelaajan ole tarkoitus päästä. Esimerkiksi sen sijasta että painaisit u/b+P (kele kun ei ole nuolihymiöitä) joudut puskuroimaan d/b,d/b,b,b riittävän nopeasti eli canceloida(keskeyttää) crouchdashin(kyykkyjuoksu, hah) normaalilla backdashilla jolloin saat riittävästi etäisyyttä. Mikäli etäisyys ei riitä pitää liikkumiseen puskuroida lisää likkumiskomentoja sekä guard-canceleita joiden selittäminen tässä ei ole järkevää. Lyhyesti sanoen, hahmo liikkuu kyllä kuin ajatus jos sitä ohjaa pelaaja jonka sormet ja taidot ovat ajan tasalla.

Ehkäpä sinulla ei ole havaintoa moisesta. Totuushan on varmasti se, että hahmosi on yhtä tönkkö kuin kuka vaan jos pitäisi mennä kylmiltään vaikkapa aikidotreeneihin jos ei ole edes nähnyt koko lajia ennen. Aloittelijan kohtalo on kulkea se vaikea tie, ja kaikki ei vain ole näkyvissä eikä hallussa saman tien.

Aluksi pitää hyväksyä se, ettei pysty liikkumaan niin hyvin, ja kehittää itseään ja muuttaa pelityyliä sen mukaisesti, sen sijasta että menee laukomaan heti alkuun ettei pelissä muka pystyisi lainkaan liikkumaan nopeasti tai muita yhtä nerokkaita lausuntoja.

Toisaalta lähietäisyydeltä punchcomboa ei ole tarkoituskaan päästä karkuun. Se pitää väistää, alta kyykistyä tms. VF EI OLE TEKKEN.

Ja jos luulet että VF:ää on tarkoitus pelata kuten tekkeniä niin ... huoh.

Tuntuu olevan yleinen harhaluulo erityisesti tekkenpelaajien keskuudessa että VF:n hahmot olisivat jotenkin kankeita. Kaikki vain siksi että liikkumisperiaatteet ovat tyystin erilaiset näissä peleissä ja sitä eivät ihmiset tunnu osaavan ajatella. Pah.

- Manji

Ohimennen sanoen tekkeniähän Oulussa pelasivat ainakin Gust ja Vagrant, muistaakseni. Ehkä sieltä saa myös peliseuraa.

EDIT: Yritän rauhoittua mutta keskustelun avaus ei kyllä tapahtunut parhaalla mahdollisella tavalla.
 
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Philosopher sanoi:
Mitä tulee noihin seinin, hmm... Mielestäni ne ovat paljon hyödyllisempiä kapistuksia Tekkenissä kuin Virtuassa. Tekkenissä kun vastustaja seinälyönnin jälkeen tipahtaa maahan voi vihollisen nostaa maasta uudelleen seinille ja jatkaa kymmenen iskun kombolla (esim. Forest Law).
10 hit stringit eivät ole komboja, ja joka ikinen niistä on hyödytön. Niillä ei tee yhtään mitään. End of story. Ja seinälle lennettyäsi sun tarvii vaan arvata oikein ettei vastustajan mixuppi pure, eli mikään wallpush -> combo -> wallpush -taktiikka ei todellakaan ole takuuvarma tai edes millään lailla "tehokas". :)

Oulusta löytyy tosiaan ainakin Vagrant ja Gust jotka voivat jonkunlaista mallia näyttää T4:n pelaamisesta. Kaikkein paras on kun suuntaat sinne Arctic Chargeen ja etsit käsiisi T4-matsivideoita, niistä saat vähän esimakua siitä millaista peliä se huipulla on. Sitten jos kiinnostaa niin varmasti saat linkkejä esim. korealaisten tai muun maailman videoihin.

Ja tuosta taaksepäin hyppelystä en voi olla kuin täysin eri mieltä. Käytän tätä taaksepäin hyppelyä koko ajan, jatkuvasti. Ja se on todella nopea. Tekkenin yksi tärkeimmistä liikkeistä.
Ei... Vanhassa pelimoottorissa ehkä silloin tällöin mukava pikku lisä liikkumiseen, mutta T4:ssä aivan järjetöntä.

Yksi asia mihin taas kohtasin VF:ssä oli normaaliliikkumisen hitaus
Tähän Manji jo vastasikin, eli VF:n liikkuminen on kaukana hitaasta. Löytyy kaikenlaista dashia ja box steppiä, ihan samalla tavalla kun vaikkapa Tekkeneiden wavedashit ja snakedashit. Mikä nyt on vaan jäävuoren huippu.

Yhdestä asiasta olen kuitenkin, ainakin entomostracan kanssa samaa mieltä (toivottavasti muidenkin). Älkää ottako sitä raskaasti. Ottakaa vain vakavasti, älkää henkilökohtasesti.
Oikein.
 
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Näin. Kielipeliteoriaa tuli tuutin täydeltä. Pitäisiköhän mennä peräti tenttimään filkkaa...

Ajattelin postata joutessani ja yleisen edun nimissä hieman "peruskurssia" VF 4 Evoon. Ohessa Arcticin läppää yleisestä terminologiasta Evoon (ja Tekkeniin):

http://www.lehmus.net/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=pelit1;action=display;num=1089983070

Perusopinnot Virtuasta:

http://virtuafighter.com/vf4/

Työharjoittelu:

Sama sivu tai pääsivu, vasen puoli. (hahmot)

Paikka, jossa "tiedettä" tehdään, pidetään hupia ja räyhätään sivistyneesti:

http://virtuafighter.com/versuscity/ubbthreads.php

PS: Ainakin viime vuonna VF4 Evo oli japsien suosituin mättö ja KOF 2002 hyvänä kakkosena. Ihan vain pikku korjauksena jonkun heittämään viestiin edellä.
 
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Neonomide sanoi:
Ainakin viime vuonna VF4 Evo oli japsien suosituin mättö ja KOF 2002 hyvänä kakkosena. Ihan vain pikku korjauksena jonkun heittämään viestiin edellä.

Asia pihvi.
 
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Anteeksi että keskeytän tiukan keskustelun tällä fallos-symbolin kokoisella kommentillani. Onko kellään mitään tietoa onko Virtua Fighter koskaan kääntymässä Xboxillekin? Tämä siis vaan vähän offtopikkina..

Muutes, olisi mukava nähdä teidän matseja, onkos niitä netissä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Sarine sanoi:
Anteeksi että keskeytän tiukan keskustelun tällä fallos-symbolin kokoisella kommentillani. Onko kellään mitään tietoa onko Virtua Fighter koskaan kääntymässä Xboxillekin? Tämä siis vaan vähän offtopikkina..

Muutes, olisi mukava nähdä teidän matseja, onkos niitä netissä?

Käsittääkseni ei ole kääntymässä (niitä konsoli-eksklusiivisia nimikkeitä). Siksi hankinkin pleikan aikoinaan, jolle on siis käsittääkseni kaikki järkevät taistelupelit paitsi dead or alive 3(XBox-exclusive) ja senkin järkevyydestä voi keskustella.

Samoin VF onlinea saamme odottaa todennäköisesti seuraavan konsolisukupolven ajan nyt ainakin. Online on eräällä tavalla koko skenen vastainen ilmiö, sillä VF:n sydän (niinkuin kaikkien taistelupelien) on pelihallissa jossa ihmiset tapaavat ihan IRL.

Matsejamme on netissä, ekana nyt Arctic chargen mediaosiossa,
http://www.arctic-charge.tk/
klikkaa "media"

Tai minun mbnet-ftp:lläni
http://koti.mbnet.fi/~jplaukka/media
taisi olla yksi matsini Lontoosta, minä vs. Colombo Jacky(britti)

ja sitten
http://koti.mbnet.fi/~jplaukka/other
on jotain matsejani, mutta enpäs nyt muista ovatko ne esillä jossain arcticissa.

- Manji
 
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

ManjiMaru sanoi:
Käsittääkseni ei ole kääntymässä (niitä konsoli-eksklusiivisia nimikkeitä). Siksi hankinkin pleikan aikoinaan, jolle on siis käsittääkseni kaikki järkevät taistelupelit paitsi dead or alive 3(XBox-exclusive) ja senkin järkevyydestä voi keskustella.
Jos voitte hieman valaista mitenkä "hyvä/arvostettu" peli tuo DOA3 on teidän mittapuulla? Pelataanko sitä missään isoissa turnauksissa ollenkaan? Itsellä tuo oli mutta vaihtoon meni..

ManjiMaru sanoi:
Samoin VF onlinea saamme odottaa todennäköisesti seuraavan konsolisukupolven ajan nyt ainakin. Online on eräällä tavalla koko skenen vastainen ilmiö, sillä VF:n sydän (niinkuin kaikkien taistelupelien) on pelihallissa jossa ihmiset tapaavat ihan IRL.
- Manji
Muutaman videon katsoin ja ihan mukavaa/mielenkiintoista katsottavaa kyllä oli. Itseä on ruvennut nyt kunnolla kiinnostamaan nämä tappelupelit mutta eihän täällä Hämeenlinnassa mitään pelihallia edes ole, ainakaan en ole kuullut sellasesta..

Tuo Guilty Gear X2 #Reload on ruvennut kiinnostamaan jonkun verran, sehän olisi varmaan kannattava hankinta?
 
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Sarine sanoi:
Jos voitte hieman valaista mitenkä "hyvä/arvostettu" peli tuo DOA3 on teidän mittapuulla? Pelataanko sitä missään isoissa turnauksissa ollenkaan? Itsellä tuo oli mutta vaihtoon meni..
Ei, sitä ei ole pelattu isoissa turnauksissa. Siis, eihän DOA-sarja mielestäni sanan varsinaisessa merkityksessä ole 'huono', vaan 'pinnallinen'. 'Liian helppo'. Siinä ei ole nimeksikään syvällisyyttä sen enempää liikkeissä, comboissa, taktiikoissa yms. vaan tunnissa oppii hahmosta melkein sen mitä opittavaa on.. Siihen kyllästyy. Itse olen jo useaan otteeseen sanonut että DOA:n pelaaminen on minulle välillä mukavaa hermolepoa tiukan VF4Evo-matsauksen jälkeen. DOA kun on kopioinut monia VF:n ominaisuuksia muttei niiden tarkoitusta, viemättä niiden käsittelyä lähellekään VF:n kokonaisuuksien monimuotoisuutta. Lisäksi DOA:ssa on muutamia ominaisuuksia jotka karkoittavat tosipelaajia, khöm, tits and fists, ylihelpot ja tehokkaat counterit (jotka onneksi on heikennetty mielekkäälle tasolle DOA3:ssa), ylihelpot liikkeet, mainitakseni ehkä oleellisimmat.

Tosin arcticissa on yksi kaveri joka kovasti yrittää ajaa DOA:n asiaa.. DOA3:n yksi ongelma on ehkä myös se, että se on XBoxille, ja harva taistelupelejä tosissaan pelaava edes omistaa XBoxin.

Muutaman videon katsoin ja ihan mukavaa/mielenkiintoista katsottavaa kyllä oli. Itseä on ruvennut nyt kunnolla kiinnostamaan nämä tappelupelit mutta eihän täällä Hämeenlinnassa mitään pelihallia edes ole, ainakaan en ole kuullut sellasesta..
Noh, pelihalliskene on Suomessa kuollut, eihän siitä mihinkään pääse. Suomessa on tietääkseni vain yksi VF4(ei evo) arcadekone (Helsingin leffateatteri kinopalatsi). Briteissä ja jenkeissä se on jotenkuten elossa, ja Japanissa (taistelupelien Valhallassa) se on yhtä voimakas kuin aina ollut. Ajattele mielessäsi pelihallirakennusta jossa on kokonainen kerros pelkkää VF4evoa... aaah... Plus Evon hahmojen personifikaatioon tarkoitettu älykorttisysteemi, maanlaajuinen verkossa toimiva pelaajien rankkaussysteemi... AAAAHHHH....

Tuo Guilty Gear X2 #Reload on ruvennut kiinnostamaan jonkun verran, sehän olisi varmaan kannattava hankinta?
Toki. Varoitan vain sen verran että guilty gearin oppimiskäyrä on hyvin korkea, ja aloittelijalla tulee olemaan vaikeaa. Mutta toki se peli on vaivan väärti.

- Manji

PS. Haa, olen kaapannut tämän threadin. Nyt täällä puhutaan järkeviä :D
 
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Philosopher sanoi:
Mitä tulee noihin seinin, hmm... Mielestäni ne ovat paljon hyödyllisempiä kapistuksia Tekkenissä kuin Virtuassa. Tekkenissä kun vastustaja seinälyönnin jälkeen tipahtaa maahan voi vihollisen nostaa maasta uudelleen seinille ja jatkaa kymmenen iskun kombolla (esim. Forest Law).

Ja tuosta taaksepäin hyppelystä en voi olla kuin täysin eri mieltä. Käytän tätä taaksepäin hyppelyä koko ajan, jatkuvasti. Ja se on todella nopea. Tekkenin yksi tärkeimmistä liikkeistä.
Esim. Hwoarangilla kerkeää väistää monia kymmenen iskun komboja vain hyppimällä taaksepäin. Riippu tietysti millä pelaat, Kuma the karhu on jo vähän hitaampi liikkumaan. :)
10 iskun stringeistä kyse, eikö niin? :) Kuten Illu jo mainitsikin niiden hyödyllisyys on nollassa, jos vastustaja tietää mitä tekee. Niissä on kaikissa kohta tai pari joissa iskujen väliin ehtii syöttämään nopean lyönnin (1 tai d+1). Vaihtoiehtoisesti alaliikkeitä sisältävät 10-stringit voi alaparryta (painamalla kohti alaviistoon eli df). Nuo tietyt paikat kun on tiedossa, ei 10-stringeistä ole mitään vaaraa. Päinvastoin, niiden tekijä vain ottaa osumaa. Itse tosin olen suuren osan noista keskeytyspaikoista (ja itse 10-stringeistäkin) jo unohtanut koska kukaan ei koskaan käytä niitä. Äkkiäkös ne kyllä mieleen taas muistuisivat.

Seiniin liittyen tarkoitit varmaan vastustajan niittamista seinään jollain voimaliikkeellä? Noita seinä-stunneja näkee harvemmin, mutta se on kieltämättä yksi seinien hyväksikäyttötapa. Normaalisti seinään osuessaan voi kuitenkin aina joko torjua (painamalla b) tai techata (pyörähtää sivulee painamalla jotakin nappia) joten mitään pitkiä sarjoja seinille nostelusta ei saa. Taaskin, kunhan vastustaja tietää mitä tekee. Joka tapauksessa, seinien hyväksi käyttö on melko alkeellista ja kaiken lisäksi puolueellista joillekin hahmoille. Onneksi seinätouhu näyttäisi olevan Tekken5:ssä paljon fiksummin toteutettu nyt kun position change on heitetty hiiteen.

Pakittaminen eli taaksepäin hyppely ei ole T4:ssä mahdollista läheskään samaan tapaan kuin TTT:ssä, jossa taitava backdashaaja voi halutessaan pitää turvallisen etäisyyden vastustajaan vaikka koko erän jos siltä tuntuu (lähes tulkoon ainakin). T4:ssä yksi askel taakse liikkuu ehkä noin puolet TTT:n matkasta ja vastustaja saa helposti kiinni. Ja muutekin hyökääminen on pakittamista kannattavampaa koska peuslyönnit yltävät pirun pitkälle. Toki sopivan etäisyyden hakeminen on T4:ssäkin yksi huomioitavista asioista, mutta ei lainkaan yhtä tärkeä kuin TTT:ssä. Korealaisen DUK2000:n sanoin: TTT = movement, T4 = mindgames. ;)
 
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Enpä muista enään TTT:stä juuri mitään joten. Juup, voipi olla.

Entomostracan sanoi:
10 iskun stringeistä kyse, eikö niin? :) Kuten Illu jo mainitsikin niiden hyödyllisyys on nollassa, jos vastustaja tietää mitä tekee. Niissä on kaikissa kohta tai pari joissa iskujen väliin ehtii syöttämään nopean lyönnin (1 tai d+1). Vaihtoiehtoisesti alaliikkeitä sisältävät 10-stringit voi alaparryta (painamalla kohti alaviistoon eli df). Nuo tietyt paikat kun on tiedossa, ei 10-stringeistä ole mitään vaaraa. Päinvastoin, niiden tekijä vain ottaa osumaa. Itse tosin olen suuren osan noista keskeytyspaikoista (ja itse 10-stringeistäkin) jo unohtanut koska kukaan ei koskaan käytä niitä. Äkkiäkös ne kyllä mieleen taas muistuisivat.

Siis... No enhän mä nyt tarkottanu että alotetaan hyökkäys millään 10 iskun setillä. Hämäykset alkuun niinkuin tehtäis jotain muuta. Ja ainahan sen voi itekkin pysäyttää jos näyttää että kaveri näki sen liian hyvin.

Siinä kun vastustajan nakkaa seinille jollain koukulla leukaan ja alottaa samantien 10 iskun stringin niin kyllä siinä on kaverilla tekemistä aluksi pyörähtää seinältä pois ja samalla väistellä sitä sarjaa. Siitä sarjasta nimittäin kun ykskään osuu niin sitä ollaan taas irrottelemassa itteä seinästä...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

ManjiMaru sanoi:
Noh, pelihalliskene on Suomessa kuollut, eihän siitä mihinkään pääse. Suomessa on tietääkseni vain yksi VF4(ei evo) arcadekone (Helsingin leffateatteri kinopalatsi). Briteissä ja jenkeissä se on jotenkuten elossa, ja Japanissa (taistelupelien Valhallassa) se on yhtä voimakas kuin aina ollut. Ajattele mielessäsi pelihallirakennusta jossa on kokonainen kerros pelkkää VF4evoa... aaah... Plus Evon hahmojen personifikaatioon tarkoitettu älykorttisysteemi, maanlaajuinen verkossa toimiva pelaajien rankkaussysteemi... AAAAHHHH....

- Manji

Pitänee jatkaa vielä. :D

Oheisella sivulla on läppää ajasta, jolloin VF ei käsittääkseni ollut vielä "aivan" niin suosittua kuin nykyään. Japanissa huippupelaajat ovat olleet parhaimmillaan "jumalia":

http://www.hardcoregaming.com/vf3/vf3rec.htm
 
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Onkos muuten tässä Virtua Fighterissa kentällä mitään suurta merkitystä?
 
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

VF4:ssä ja Evossa kentällä ei ole niin suurta merkitystä, tai siis on, mutta kentät ovat enimmäkseen toistensa kaltaisia. Mitään random objekteja joita vasten voi vastustajaa heittää ei ole. Kenttiä on, hmm.. Täysin umpinaisia, matalaseinäisiä (Kage voi heittää yli) joiden seinät menee joko rikki(reiästä voi heittää pihalle), tai ei. Matalaseinäisissä joissa seinät kestää, on reiät nurkissa joista voi heittää pihalle, ja sitten on täysin seinättömiä. Kaikki kentät ovat neliönmuotoisia ja tasaisia.

VF3:ssa oli epätasaisia(mäkiä) ja epänormaalin muotoisia kenttiä, mutta ne sitten poistettiin. Minä tykkään nykyisistä, sillä epämääräiset kentät sotkevat mielestäni liikaa strategioita ja tuovat liikaa "tuurivaikutusta" peliin.

Seinän hyötykäyttö tekee edelleen pahaa jälkeä jos vastustajan saa sitäpäin iskettyä/heitettyä/lennätettyä. Minulla olisi siitä hupaisa esimerkkivideokin, mutta ruotsalainen saitti jossa video on, näyttää olevan tällä hetkellä kaatunut. Lisäksi lähes jokaisella hahmolla on ainakin yksi seinäheitto joka onnistuu vain yhteistyössä seinän kanssa.

- Manji
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Philosopher sanoi:
Siis... No enhän mä nyt tarkottanu että alotetaan hyökkäys millään 10 iskun setillä. Hämäykset alkuun niinkuin tehtäis jotain muuta. Ja ainahan sen voi itekkin pysäyttää jos näyttää että kaveri näki sen liian hyvin.

Siinä kun vastustajan nakkaa seinille jollain koukulla leukaan ja alottaa samantien 10 iskun stringin niin kyllä siinä on kaverilla tekemistä aluksi pyörähtää seinältä pois ja samalla väistellä sitä sarjaa. Siitä sarjasta nimittäin kun ykskään osuu niin sitä ollaan taas irrottelemassa itteä seinästä...
10-stringien hyödyllisyydestä keskusteleminen ei ole kovin mielekästä tai antoisaa, mutta voin hieman selventää tilannetta. Vaikka pari ekaa iskua saisikin sisään, loput eivät koskaan ole taattuja. Suurin osa 10-stringeistä sisältää yhden tai useamman alaliikkeen, jotka vastustaja voi helposti parryta. Parrytun alaliikkeen jälkeen jokainen hahmo saa ilmaiseksi perille jonkin taatun liikkeen, joka on yleensä juggle-startteri. Käytännössä siis 10-stringin yrittämisestä päätyy lentelemään ilmaan ja syömään 30%-50% vauriota. Tuon lisäksihän monilla hahmoilla (Jin, Bryan, Law, Steve, Craig) on erikoisparryja, joilla mid- ja yläliikkeetkin pysähtyvät ja vauriota tulee taas. En myöskään näe seinään osumisen muuttavan tilannetta mitenkään: yhtä helposti ne näkee ja torjuu silloinkin. Vastustajan osuessa seinään on paljon parempiakin vaihtoehtoja kuin 10-stringin tekeminen.

Tekken3 oli muuten sarjan viimeinen peli johon 10-stringejä vielä lisättiin. Omasta puolestani saisivat ottaa kokonaan pois moiset turhuudet.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

ManjiMaru sanoi:
VF4:ssä ja Evossa kentällä ei ole niin suurta merkitystä, tai siis on, mutta kentät ovat enimmäkseen toistensa kaltaisia. Mitään random objekteja joita vasten voi vastustajaa heittää ei ole. Kenttiä on, hmm.. Täysin umpinaisia, matalaseinäisiä (Kage voi heittää yli) joiden seinät menee joko rikki(reiästä voi heittää pihalle), tai ei. Matalaseinäisissä joissa seinät kestää, on reiät nurkissa joista voi heittää pihalle, ja sitten on täysin seinättömiä. Kaikki kentät ovat neliönmuotoisia ja tasaisia.

Haluaisin vielä lisätä että tietääkseni uusimmassakin VF-pelissä (Final Tuned) kentät ovat samanlaisia kuin Evossa. Manji unohti vielä mainita kentät, joissa on kulmat auki. Kagen lisäksi myös esim- Shun ja Lei Fei voivat matalaseinäisillä kentillä pistää porukkaa ulos. Myös juggleilla voi yrittää samaa. Monet matalaseinäiset kentät ovat suurempia kuin toiset, joten ulostyöntely/heittely ei ole niin yleinen strategia kuin ehkä luulisi. Opportunity makes a fighter. Seinäpelikomboiluun tarkoitettu ray of light-kenttä (se missä on joku parlamenttitalo taustalla) on niin pieni, että käytännöllisesti katsoen joka kerta kun äijä lentää ilmaan, seinäkombo seuraa.

ManjiMaru sanoi:
VF3:ssa oli epätasaisia(mäkiä) ja epänormaalin muotoisia kenttiä, mutta ne sitten poistettiin. Minä tykkään nykyisistä, sillä epämääräiset kentät sotkevat mielestäni liikaa strategioita ja tuovat liikaa "tuurivaikutusta" peliin.

VF3:n undulaatiomekaniikka jätettiin pois kun useimmat pelaajat päätyivät joka tapauksessa pelaamaan tasaisella kentällä. Kyseinen kumpuilu loi uusia komboja ja muuta mukavaa, vaikka säkää olikin ripaus mukana. Tietääkseni mikään muu mätkintä ei ole yrittänytkään apinoida samantyyppistä viritelmää. Itse näkisin mielelläni systeemin loogisemmassa muodossa tulevan joskus takaisin. Kentät olivat "realistisia", eikä erilaisille faktoreille näyttänyt tulevan loppua.

ManjiMaru sanoi:
Seinän hyötykäyttö tekee edelleen pahaa jälkeä jos vastustajan saa sitäpäin iskettyä/heitettyä/lennätettyä. Minulla olisi siitä hupaisa esimerkkivideokin, mutta ruotsalainen saitti jossa video on, näyttää olevan tällä hetkellä kaatunut. Lisäksi lähes jokaisella hahmolla on ainakin yksi seinäheitto joka onnistuu vain yhteistyössä seinän kanssa.

Mieleeni tulee myöskin hervoton Video, jossa japanilainen Lion-pelaaja Chibita niittailee Heruru-nimitä LeiFeitä seinään koko erän arvaten joka kerta mitä kaveri räveltää vastaan. Nauroin videolle koko päivän! :D

Itselleni tuleekin mieleen sana "seinämekaniikat", koska VF4:n seinästaggersysteemi mahdollistaa hyvin mielenkiintoista jäynää vastustajalle. Kombon voi lopettaa ajoissa niin että saa klassisen päällehypyn sisään tai sitten hakata loppuun asti ja katsoa milloin kaveri toipuu ja sitten yrittää pistää kaveria uudestaan ketoon. Monissa komboissa etäisyys ja iskutyyppi on kriittinen, joten ne kuuluvat luokkaan "opportunistiset taktiikat". Matsia ei yhdellä seinäkombolla voimillään päättää, jos kaveri osaa toipua oikein.

EDIT: Eettinen lisähuomautus: ei ole vastustajia, vain kavereita. Taistelupeleissä on aina continue-ruutu, siksi ne eivät ole väkivaltaa. :rolleyes:

Entomostracan sanoi:
Tekken3 oli muuten sarjan viimeinen peli johon 10-stringejä vielä lisättiin. Omasta puolestani saisivat ottaa kokonaan pois moiset turhuudet.

Lienee kuitenkin eri asia käyttää alkuosaa joistain 10-stringeistä? En osaa sanoa loistavia esimerkkejä, mutta jos vastustaja ei tiedä mitä tekee niin lyhyt pätkä stringiä voi olla liikesarja siinä missä muukin? Ihan vain kymyseksenä.
 
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

Neonomide sanoi:
Haluaisin vielä lisätä että tietääkseni uusimmassakin VF-pelissä (Final Tuned) kentät ovat samanlaisia kuin Evossa. Manji unohti vielä mainita kentät, joissa on kulmat auki.
Nurkissa on reiät joista voi heittää ulos.... Mutta tein tosiaan virhelausunnon koska kaikissa matalametalliseinäkentissä ei reikiä ole(palatsikenttä).
Kagen lisäksi myös esim- Shun ja Lei Fei voivat matalaseinäisillä kentillä pistää porukkaa ulos. Myös juggleilla voi yrittää samaa.
Valaisisitko hieman miten Shun tai Lei Fei saavat vastustajan matalan seinän yli ilman vastustajan avustusta?

Itselleni tuleekin mieleen sana "seinämekaniikat", koska VF4:n seinästaggersysteemi mahdollistaa hyvin mielenkiintoista jäynää vastustajalle. Kombon voi lopettaa ajoissa niin että saa klassisen päällehypyn sisään tai sitten hakata loppuun asti ja katsoa milloin kaveri toipuu ja sitten yrittää pistää kaveria uudestaan ketoon. Monissa komboissa etäisyys ja iskutyyppi on kriittinen, joten ne kuuluvat luokkaan "opportunistiset taktiikat". Matsia ei yhdellä seinäkombolla voimillään päättää, jos kaveri osaa toipua oikein.
Kyllä, 'Matsia ei voi voittaa pelkästään yhdellä seinäcombolla', muttei kyllä paljon välttämättä puutu. Puoli baria pitäisi kyllä saada lähtemään suht helposti, riippuu kylläkin hahmosta. Neo, oletko nähnyt ruotsalaisten saitilta sitä death-pseudocombovideota (ei siis oikea combo) jossa Wolf kurmottaa vastustajastaan täydestä lifebarista sellaiset 95% (jää ehkä alle 10 pistettä). Kys. saitti on nyt kaatunut niin en voi linkata sinne, enkä löydä sitä omasta arkistostani prkl.

Lienee kuitenkin eri asia käyttää alkuosaa joistain 10-stringeistä? En osaa sanoa loistavia esimerkkejä, mutta jos vastustaja ei tiedä mitä tekee niin lyhyt pätkä stringiä voi olla liikesarja siinä missä muukin? Ihan vain kymyseksenä.
Silloinhan niitä ei ole mielekästä pitää 'ten-stringeinä'. Mutta kyllä voi.

- Manji
 
Vastaus: Virtua Fighter vai Tekken 4?

ManjiMaru sanoi:
Valaisisitko hieman miten Shun tai Lei Fei saavat vastustajan matalan seinän yli ilman vastustajan avustusta?

En ole nähnyt. Shinzin seinäkombosarjat olen nähnyt, mutta en mitään wolfin yberkomboa. Kiinnostaisi kyllä.

EDIT: Olenhan minä sen nähnyt. Jos kombo alkaa P+G-heitolla?

Tuo seinän yli saaminen ei olekaan niin helppoa kuin ajattelin. En kyllä kuvittele asiaa, se on varma. Molemmilla *olen joskus* saanut vastustajan pihalle normaalilla animationilla. Mielestäni siis vastustaja ei hypännyt.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom