Lumipallo sen kuin vyöryy eteenpäin.
Toisaalta jos haluaa olla optimisti: kun on näin paljon irtisanomisia niin onhan tuossa joukossa oltava myös niitä rohkeita yksilöitä, jotka pistävät oman yrityksen pystyyn ja ainkin markkinoilla pitäisi olla kokeneita kehittäjiä. Tietysti yrityksen laittaminen pystyyn ei ole yksinkertaista kun pitäisi löytää pääomaa, mutta tämä aalto voi poikia myös paljon uusia mielenkiintoisia projekteja ja kokonaan uusia ajatuksia peleistä ja pelaamisesta.
Ehkä tämä tosiaan on kaikua siitä, että kustannukset ovat yksinkertaisesti kestämättömät ja riskit ovat niin suuret AAA-peleille, että tähdätään mielummin AA-tason peleihin jatkossa. Nähdäänkö tulevaisuudessa enemmän tämän tason pelejä?
Minusta sekin on mielenkiintoinen havainto kun mietitään mihin pelaajat käyttävät aikaa, niin aika moni tuntuu palaavan vanhoihin ja niihin joihin on alkujaan investoitu paljon rahaa/aikaa:
https://www.rockpapershotgun.com/ju...-2023-most-older-games-like-fortnite-or-gta-5 . Moni pyrkii luomaan Fortnites tai GTA Onlinen kaltaisia menestyksiä joita pelataan sitten vuositolkulla ja pelaajakunta ostaa tasaisesti kaikenlaista krääsää, mutta kuinka moni UUSISTA live service peleistä ovat oikeasti rahasampoja yritykselle?
Kilpailu on äärimmäisen kovaa. Jos pohtii vaikkapa Activisionin kulmasta, jossa he pohtivat miten pelaaja, joka on investoinen aikaa/rahaa counter-strikeen saadaan hänet jallitettua tuottoisaksi COD pelaaajaksi. On varmasti vaikea pala yrityksen näkökulmasta ja saa olla meloisen luova markkinoinnissa, että saa houkuteltua vanhaa ydinporukkaa. Liiketoiminnan näkökulmasta tämä on mielenkiintoinen haaste, mutta varsin vaikea, johon ei taida monellakaan olla viisasten kiveä. Sillä ymmärrän hyvin pelaajan näkökulmasta että on jo monen vuoden ajan satsattu tähän vanhaan, ja tämäkin on vielä ihan kivaa, niin miksi vaihtaa muuhun sarjaan?