Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Vuosi 2024 - Massairtisanomisten ja peruttujen peliprojektien vuosi

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kissa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En ole kuullutkaan koko Deviation Games-studiosta. Onneksi muutkin ovat kiinnostuneita Playstation-yksinoikeuksista, joten artikkelin kautta pääsi jyvälle. Mitään kunnollista tietoa pelistä ei tainnut ehtiä tulla, mutta pääjehuilla taustat COD:n parissa, joten ehkä tässä ei menetetty pelaajan roolissa ihan kauheasti.
Aika uusi studiohan tuo oli. Kun pelialan tilanne on mikä on, niin ei tällainen tietenkään ihme ole.

Sen sijaan CoDien parissa työskentelyä en näe pelkästään negatiivisena. Sarja on kuitenkin sulavaa ja hyvin toimivaa räiskintää. Jos saman pelimekaniikan saisi vaikka vahvemmin tarinavetoiseen peliin, niin kyllä se voisi olla ihan onnistunut yhdistelmä.
 
Ei tainnut GTA 5 tehdä tarpeeksi voittoa, koska nyt Take-Two irtisanoo 5% työntekijöistään ja peruu pelejä.

Take-Two Interactive has announced that it will lay off 5% of its workforce and cancel some of its games.

According to the GTA publisher, the move is to save around $165 million a year. The move that has already been approved by its board also calls for the company to find more ‘efficiencies’ across its business in order to boost profit margins.

 
On toikin kyllä törkeä temppu kun potkitaan työntekijöitä ulos jotta saadaan 165miljoonan säästöt kun tiedetään ensi vuonna on tulossa miljardeja rahaa.
 
Lumipallo sen kuin vyöryy eteenpäin.

Toisaalta jos haluaa olla optimisti: kun on näin paljon irtisanomisia niin onhan tuossa joukossa oltava myös niitä rohkeita yksilöitä, jotka pistävät oman yrityksen pystyyn ja ainkin markkinoilla pitäisi olla kokeneita kehittäjiä. Tietysti yrityksen laittaminen pystyyn ei ole yksinkertaista kun pitäisi löytää pääomaa, mutta tämä aalto voi poikia myös paljon uusia mielenkiintoisia projekteja ja kokonaan uusia ajatuksia peleistä ja pelaamisesta.

Ehkä tämä tosiaan on kaikua siitä, että kustannukset ovat yksinkertaisesti kestämättömät ja riskit ovat niin suuret AAA-peleille, että tähdätään mielummin AA-tason peleihin jatkossa. Nähdäänkö tulevaisuudessa enemmän tämän tason pelejä?

Minusta sekin on mielenkiintoinen havainto kun mietitään mihin pelaajat käyttävät aikaa, niin aika moni tuntuu palaavan vanhoihin ja niihin joihin on alkujaan investoitu paljon rahaa/aikaa: https://www.rockpapershotgun.com/ju...-2023-most-older-games-like-fortnite-or-gta-5 . Moni pyrkii luomaan Fortnites tai GTA Onlinen kaltaisia menestyksiä joita pelataan sitten vuositolkulla ja pelaajakunta ostaa tasaisesti kaikenlaista krääsää, mutta kuinka moni UUSISTA live service peleistä ovat oikeasti rahasampoja yritykselle?

Kilpailu on äärimmäisen kovaa. Jos pohtii vaikkapa Activisionin kulmasta, jossa he pohtivat miten pelaaja, joka on investoinen aikaa/rahaa counter-strikeen saadaan hänet jallitettua tuottoisaksi COD pelaaajaksi. On varmasti vaikea pala yrityksen näkökulmasta ja saa olla meloisen luova markkinoinnissa, että saa houkuteltua vanhaa ydinporukkaa. Liiketoiminnan näkökulmasta tämä on mielenkiintoinen haaste, mutta varsin vaikea, johon ei taida monellakaan olla viisasten kiveä. Sillä ymmärrän hyvin pelaajan näkökulmasta että on jo monen vuoden ajan satsattu tähän vanhaan, ja tämäkin on vielä ihan kivaa, niin miksi vaihtaa muuhun sarjaan?
 
Outoa kyllä jos joku todella luuli että studioita ei menisi kiinni, ainahan korporaatiot karsii päällekkäisyyksiä. Paskaa toki näin pelaajan näkökulmasta ja vielä enemmän osaaville pelintekijöille jotka jäävät työttömäksi.

Edit: Ja tämä voi hyvinkin puraista MS vielä omasta takamuksesta, en ihmettelisi vaikka isommin alkaisi porukka MS:n jättämään.
 
Sinällään nuo Microsoftin studion sulkemiset eivät tulleet yllätyksenä. Todella harmillisia tapauksia kun porukka joutuu kilometritehtaalle.. Jos jotakin koomista haluaa hakia niin eihän nyt kuitenkaan aleta puhumaan että miten kävi sille Pohjattomalle kassalle ja että nyt on tulevaisuus turvattu kun studio on Microsoftin alla kuten täälläkin foorumilla on monesti ollut puhetta. Kaukana nämä ovat hauskoista asioista, mutta tosiaan kysynnän ja tarjonnan laki tässä nyt toi ittensä esille ja sen takia näin kävi. Herääkin kysymys? Olisiko näiltä säästytty jos Microsoft olisi jo lähtenyt jo aikasemmin Multiplattareita tekemään?
 
Voisivat kaikki Microsoftin pomot leikata omaa palkkaansa hieman, jos sillä saataisiin edes osa työpaikoista pelastettua. Kuiteskin tienaavat kymmeniä miljoonia vuodessa, niin ei kait se missään tuntuisi jos leikkaisivat omia palkkojaan.

Ei kyllä taida kuulua amerikkalaiseen ajattelutapaan tuo, että omaa palkkaa leikattaisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Sonytendo 3000 on nyt päässy täällä pikkusen mehusteleen. Luulen että tämä mehustelu on se tärkeempi kuin näiden studioiden lopetukset.
Luulen että Tango Gameworksin suurin kuolinisku oli kun studion luova johtaja Shinji Mikami jätti perustamansa firman. Ilmeisesti hänen korvaamisensa oli mahdoton tehtävä. Mitä tulee Arcane Austiniin niin tuo Redfall kun oli melkoinen pannukakku jota kuitenkin kehitettiin vuosia mikä on melkoisen kallista puuhaa ja MS nuo tappiot sitten kuittaa . Periaattessa aika ymmärrettävä lopputulema. Kapitalismi ei ole aina kivaa, mutta ei oikein parempakaan tilalle ole vielä keksitty.
 
Luulen että Tango Gameworksin suurin kuolinisku oli kun studion luova johtaja Shinji Mikami jätti perustamansa firman. Ilmeisesti hänen korvaamisensa oli mahdoton tehtävä.
Kumpikohan mahtaa olla syy ja kumpi seuraus? Mielestäni aika kevyesti heittelet tällaisia veikkauksia ilmoille.

Itse omistan ja pelaan kaikilla alustoilla ja olen vastustanut jo useita vuosia näitä isojen firmojen ostohurmosta. Internetissä kuitenkin on Microsoftin kaupat aina pyöräytetty siihen valoon että kyseinen kauppa on ainoastaan hyvä asia pelaajille ja studiolle. Tässä kuitenkin taas kerran yksi todiste siitä että nämä kaupat on yleensä aikamoista kuraa sekä pelaajille että monille studioille.

Embracer on toinen hyvä esimerkki siitä kuinka internetissä hehkutettiin että nyt studio xyz ja sen peli åäö on pelastettu, mutta kuinka kävikään.
 
Kumpikohan mahtaa olla syy ja kumpi seuraus? Mielestäni aika kevyesti heittelet tällaisia veikkauksia ilmoille.

Itse omistan ja pelaan kaikilla alustoilla ja olen vastustanut jo useita vuosia näitä isojen firmojen ostohurmosta. Internetissä kuitenkin on Microsoftin kaupat aina pyöräytetty siihen valoon että kyseinen kauppa on ainoastaan hyvä asia pelaajille ja studiolle. Tässä kuitenkin taas kerran yksi todiste siitä että nämä kaupat on yleensä aikamoista kuraa sekä pelaajille että monille studioille.

Embracer on toinen hyvä esimerkki siitä kuinka internetissä hehkutettiin että nyt studio xyz ja sen peli åäö on pelastettu, mutta kuinka kävikään.
Joku taisi Reseteran puolella verratakkin Microsoftia tuohon Embraceriin, että välittävät vain studioiden IP:istä ja kun ovat ne saaneet, niin suljetaan studio.

Eniten tuossa pännii, että nyt ei varmana saada The Evil Within 3:sta ja en kyllä varmaan sitä haluakkaan enää jos joku toinen studio sen tekisi. Tango teki The Evil Within 1 & 2 ja tuo kakkonen oli jo todella iso parannus ensimmäiseen, niin varmasti olisi kolmosestakin tullut hyvä peli.
 
Sonytendo 3000 on nyt päässy täällä pikkusen mehusteleen. Luulen että tämä mehustelu on se tärkeempi kuin näiden studioiden lopetukset.
Ihan turha alkaa luomaan tästäkin yhtä v***n sotaa. Ihan asiallisesti kommentoi ja kyllä tästä aiheesta saa MS:lle paskaa heittääkkin.
 
Kumpikohan mahtaa olla syy ja kumpi seuraus? Mielestäni aika kevyesti heittelet tällaisia veikkauksia ilmoille.
Niin vaikea ottaa tuohon kantaa kun en tiedä lähtikö herra Mikami studiosta sen takia kun MS tuli puikkoihin ja koki että hänen luovuus ei saa kukoistaa MS alaisuudessa. Lähti kuitenkin niinkuin lähti capcomiltakin aikoinaan. Ehkä luovat tyypit tarvitsee uusia juttuja useimmin kuin normi koodari.
 
Täällä onkin keskusteltu aiheen tiimoilta jo runsaasti. Tässä vielä saitin uutinen Microsoftin tuoreimmista massairtisanomisista:


Henkilökohtaisesti tuo Tangon sulkeminen kirpaisee kyllä todella syvältä, koska Hi-Fi Rush oli loistava, eikä studio ole varsinaisesti huonoja pelejä kyllä tehnytkään. Lisäksi ohjaajan puikoissa viime vuodet ollut John Johanas oli menestyksekkäästi omaksunut ison roolin Tangossa, ja kaveri selkeästi oli hyvä työssään.
 
Lisäksi ohjaajan puikoissa viime vuodet ollut John Johanas oli menestyksekkäästi omaksunut ison roolin Tangossa, ja kaveri selkeästi oli hyvä työssään.

Näin on ja toivottavasti tosiaan Tangon porukat saavat pystyyn uutta studiota. Eipä meitä Hi-Fi Rushin ystäviä täälläkään foorumilla kuitenkaan jonoksi ollut koskaan, kuten pelin ketjun hiljaisuudesta voi huomata ja taisi sivun arvostelukin tulla vasta PS-versiosta, joten ehkä siellä ei rahoittajia ole jonossa ovella, vaikka tietäjät tietääkin laadukkaaksi peliksi.

Itselleni nimenomaan Tango edustaa sitä mielenkiintoista tuotantoa Microsoftin alla ja sitä myötä tämä uutinen oli kyllä suuri pettymys.
 
Olisivat vaan jättäneet Activisionin ostamatta ja säästäneet siinä sen 70 miljardia.

Boksilla pelaavat eivät ilmeisesti osta yksinoikeuspelejä ja miksi ostaisikaan koska löytyy Game Pass, niin tuodaan ne muille laitteille jotta tehdään rahaa.

IMG_0394.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on varmaan käynyt niin tuo Actvision Blizzard hankinnan jälkeen. Eli johtokunta ja Satya Nadella on antanut mahti käskyn että tuon oston jälkeen ei tulla enää isin lompakolle on siis pärjättävä pelipuolen omillaan ja toki voittoa pitää myös tulla. Satya Nadella taitaa olla aika kova bisnesmies tai no eihän sitä muuten tuohon asemaan pääse. Varmaan keskittyminen on blockbustereihin ja liveserviceen. Tuleva showcase tulee varmaan näyttään suunnan.
 
Ylös Bottom