Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Warhammer 40,000: Darktide

Hyvä "arvio" pelistä G mieheltä. Sai kyllä todella kiinnostumaan tästä. Pelissä on yksi todella mielenkiintoinen mekaniikka joka voi tehdä randomien kanssa pelaamisesta jopa mahdollista. Niin sanottu "shield" systeemi, eli mitä lähempänä olet tovereitasi sitä nopeammin shield palautuu ja pysyt hengissä kauemmin. Eli solo ramboilijat ei pärjää pitkään. Sais tulla jo Boxille ja toivottavasti on hyvä versio.

 

Scoreiltaan tosin peli ei hirveästi juhli, pitää jossain vaiheessa testata sitä PC gamepass versiota. Cloud versiota tästä odottelin Xbox gamepassiin, joten varmaan sit ku semmonen tulee niin tulee peliä pelattua sitten enemmänkin.
 

Scoreiltaan tosin peli ei hirveästi juhli, pitää jossain vaiheessa testata sitä PC gamepass versiota.
Keskiarvo 73 ja 80% kriitikoista suosittelee. Paljon huonommatkin arvosanat saaneet pelit ovat olleet oikeinkin hyviä. Minusta nuo pisteet on hyvinkin lähellä sitä mitä tältä peliltä saattoi odottaa ja siis pelkästään hyvässä mielessä.

Tämä kysymys ei ole suunnattu sinulle @DestiZ vaan yleistä pohdintaa: en tiedä onko vaan viime aikojen trendi vai onko se ollut aina niin että seiskan peli on paskaa?
 
juu ei ainakaan itselläni pelkästään arvosana, sanoisin ennemmin että se Genre vaikuttaa suhteuttuna siihen arvosanaan, Harvestellahan on tosiaan omia vuoden suosikki pelejäni tänä vuonna, vaikka sekään ei hirveän kovia scoreja saanut. tosin siinä auttoi paljon että tykkäsin jo demosta niin paljon että ostin pelin ennakkoon, ennenkö rewikat tulivat, eli tiesin että tulen tykkäämään siitä, se vaan tosiaan nykyään kun on opiskelija ja rahat on aika tiukassa

toiseks tiesin tämän Darktiden kohdalla, minkälainen peli sieltä on tulossa, kun moni suosikki streamaajani pelasivat peliä betassa/early accesissa aika paljon, mut joo sit kun tämä tulee xbox cloudiin niin varmaan itsekkin tätä tulee jonkun verran pelattua. nyt tosiaan kun pitäisi 40 gigaa saada jostain lisätilaa, niin nyt ei ainakaan mitään tarvetta vielä sitä hankkia, sitten tosiaan kun pc ei välttämättä jaksa edes kunnolla peliä pyörittää, ja varsinkin kun on tullut pelattua Vermintide pelisarjaa aika paljon, ja tämähän on aikalailla täysin sitä samaa mitä vermintide edusti. eli itselleni tämä genre toimii sillai pienissä määrissä. Eli lyhykäisyydessään jos tykkää Vermintidestä tykkää tästäkin.

edit

Tulipas tehtyä monta muokkausta viestiin. mutta joo tosiaan heitetään vertaus että jos Auto/urheilu/action/shooter peli peli saa 70 arvosanat todennäköisesti en tule peliä hommaamaan, ainakaan täysihintaisena, mutta sitten taas jos RPG/JRPG/ARPG saa vastaavan tason arvosanat, niin saatan pelin helposti hommata. joten itse tosiaan menen tuolla Genre suhteuttuna arvosanaan.
 
Viimeksi muokattu:
tulipas nyt sitten kumminkin testattua peliä, peliä ei ilmeisesti voi pelata ollenkaan bottien kanssa, ei nimittäin kyllä jäänyt itselleni positiivista ensi vaikutelmaa ekasta quickmatchista random porukan kanssa, ensinnäkin se että, nuo kaikki ammo laatikot ja muut on yhteisiä, niin pelasin semmoisen porukan kanssa jotka loottas joka saatanan ammo laatikon, niin itse joutui mätkimään miekalla koko pelin ajan, kun ammot loppuivat, eli todella itsekästä touhua kun itse yrität pelata teamille niin sit siellä on näitä loottajia, jotka juoksee ensimmäisenä alueeaalla tsekkaamaan ammo laatikot. vaikka heillä olisi hyvät aseet jo valmiina ja panoksia riittävästi niin silti pitää mennä hamstraamaan ammoja ja aseita, tietenkin kyse voi olla vain yksittäisestä matsista mutta, olen vähä sitä mieltä että peli voi hyvin todennäköisesti tarvita sen kaveri groupin, että pelistä voi nauttia. saa nähdä millon testaan peliä seuraavan kerran sen verran huono ensivaikutelma jäi pelistä.
 
Viimeksi muokattu:
joo nyt näyttää jo scoret jo paremmalta, itsekkään en tajunnut et niin vähä arvosteluja, mutta joo tosiaan ennenkö peli saa nuo botit niin tuskin tulee hirveästi peliä pelattua, muuten peli vaikutti tosiaan ihan hyvältä, mutta bottien puute ja ihmisten ahneus random peleissä eli juuri näitä hordereita jotka varastaa kaikki ammot sitten vielä ilkeät kommentit, ja valittaminen jos hävitään on semmoinen yhdistelmä, että aio ainakaan itse hirveästi tähä energiaa kuluttaa. toivon mukaan sillon kun xbox ja cloud versio julkaistaan niin on jo botit mukana. joten katsellaan sitten uusiksi, no onneksi on paljon eri pelejä joita pelata.
 
Tulipas tehtyä monta muokkausta viestiin. mutta joo tosiaan heitetään vertaus että jos Auto/urheilu/action/shooter peli peli saa 70 arvosanat todennäköisesti en tule peliä hommaamaan, ainakaan täysihintaisena, mutta sitten taas jos RPG/JRPG/ARPG saa vastaavan tason arvosanat, niin saatan pelin helposti hommata. joten itse tosiaan menen tuolla Genre suhteuttuna arvosanaan.
Tämä on tietysti hyvin tärkeä pointti. Se kun tietää millaisista peleistä itse tykkää, niin arvosanoja voi katsella vähän sillä silmällä.

Silti edelleen sanoisin ettei seiskalla alkava arvosana ole mitenkään huono. Varsinkin jos aihealue kiinnostaa tai lajityypistä tykkää, niin näistä seiskan peleistä löytyy paljon aivan huippuja pelejä. Ja tämähän näyttää hivuttautuvan lähemmäksi kasia kuitenkin. :)

Pahasti kyllä tuo soolopelin ja kaveriporukan privapelien puute syö alkuintoa. Se lisättynä siihen, että Xbox version julkaisu lykkääntyi, niin kyllä tämä olisi ehkä kaivannut vähän lisää kehitysaikaa, jotta kaikki pelin perusominaisuudet olisivat heti julkaisussa valmiina. Muuten juurikin tällaisista puutteista mielestäni kuuluukin rokottaa pisteitä, vaikka peli muuten hyvältä maistuisikin.
 
Viimeksi muokattu:
Jees, parikytä tuntia rouhittu. Vermintide ei napannut koska melee oli jotenkin turhaa huitomista ja siinä oli tosiaan hahmoluokat rajoitettu 1 per matsi. Darktitsissä on melee mureata ja kaikki voi pelata rölleillä jos haluaa (rölli best).



Betat vetelin Steamissa, sitten kokeilin launchissa Game Passilla. GP:n ja Steamin koodi on tällä hetkellä eri versiot pelistä, mutta kumpikaan ei rullaa erityisen nätisti jostain syystä. Omalle kohdalle on osunut tosi vähän kaatumisia ja yleisesti betat pyöri paremmin.

Helvetisti fiksejä jengi pistänyt nettiin, mutta se on vähän niin ja näin, että toimiiko. Lähtökohtasesti peli ei vaan ole valmis, sillä se pyörii palttiarallaa samalla tavalla olipa päällä 4K tai 1080. Efektipuoli se on mikä aiheuttaa helvetisti raskautta, eikä sinänsä ihme, sillä peli on musta hienoimpia mitä on tullut lähiaikoina pelattua - eikä vähiten art designin vuoksi, mikä on välillä ihan pirun huikeata katseltavaa.

Arvosanakeskusteluun voi sen jokainen miettiä, että 5-7 arvosanan pelit voivat olla ihan kelpoisia tapauksia genren faneille. Jos tämä toimisi tip top niin tuskin silti paljoa enempää kuin 8 tälle laittaisi, sillä on tässä omat lainalaisuudet: Vermintiden tapaan pelin syvyys on hemmetin kapea ja keskittyy muutamien asioiden ruuvaamiselle tehokkaammaksi. Esimerkiksi ropesälleille voi sanoa, että tässä ei ole ns. haarniskoita ja ainoa geari mitä tulee on aseet. Tässä on Vermintideä enemmän syvyyttä siinä, että kuinka paljon aseita voi tarkastella, mikä on ihan pirun hyvä juttu koska ei ole arvailun tasolla - eri asioita voi highlightata ja ylipäätään näkee muutokset esim. dodgen pituuksiin yms. Näiden desimaalien katselu on mielekästä kun on kiinteä porukka, joka hieroo pelitapaa yhteen.

sdagagsd.png

Se mikä tässä eniten korpeaa on se, että hahmojen talentit (jotka aukeaa joka 5. leveli) eivät ole erityisen innostavia. Itse pelailen rölliä ja hakenut sitä ns. tankin roolia, mutta homman toimittaminen on melko kapealle laitettu ja on pakko pelata tietyllä talenttipuulla ja hahmolla ylipäätään tietyllä tapaa jos haluaa ottaa siitä kaikki irti. Ei tuo niin omalla jengillä paskaa jauhaessa haittaa, mutta kreikkalaisten kanssa pelatessa on aika turha yrittää optimoida suoritetta kun jotkut ajaa aina kumit tyhjänä.

Ylipäätään randomien kanssa pelaamiselle olisi voinut laittaa jotkut rajat ihan siitä syystä, ettei joku osaamaton ja aligearattu tule pilaamaan muiden peliä. Pirun omituista, ettei tuota ole rajattu kun ruuvaa tehtävien vaikeustasoa ylös, niin eiköhän siellä ole joku satunnaisrambo yrittämässä rekeen ja muiden kannettavaksi - obs. tämä on se paskin ihmispelaajatyyppi. Jos tässä olisi joku järkijärjestelmä, kuten että vaikeusasteelle III täytyisi hahmon olla itse tasolla X ja ylipäätään omata depsiä, jolla viholliset kaatuu. Tässä Darktitsissä kun on se faktumiitti, että depsillä ne mosat kaadetaan (mikä korostuu heti vaikeustasoja nostaessa potenssiin n) ja pelitaidoiltaan kovinkin isämmaampuollustaja on täysin tyhjä arpa jos ei ole gearia.

Tietyssä mielessä Vermintidet ja tää on sitä Dark Souls -genreä, homma voi levitä käsiin aika nopeasti. Joillekin pelaajille tämä ottaa selkeästi luonteen päälle jos peli päättää heittää niskaan bossin ja horden, kun jo väänsi jonkun geneerisen vihollismassan kanssa. Joillekin taas tämänkaltaisessa hikoamisessa on näiden pelien suola sekä viehätys.

PS. Se jäi tosiaan myös ulinasta, että PC:llä Game Pass ja Steam -versioiden pelaajat eivät voi pelata yhdessä. Kertoo aika hyvin tilasta jossa peli julkaistiin, kun on nykyään crossplayta PC <-> konsolitkin tuossa Game Passissa.
 
Viimeksi muokattu:
Pelihän on nyt kuitenkin cooppi edellä tehty. Pikkusen ihmettelen tätä soolo ulinaa täällä, toki esim. soolomoodi bottien kanssa tuli Back4Bloodiinkin sitten myöhemmin. No itse olen suurimalta osin multiplayer pelaaja. Toki tämä sivusto on ehkä enemmän yksinpeleihin kallellaan.
Mitä näihin arvosteluihin tulee niin steamissa käyttäjä arviot pelistä on Enimmäkseen myönteinen (27,063) eli itse pelaajat ainakin tykkää.
 
Viimeksi muokattu:
Pelihän on nyt kuitenkin cooppi edellä tehty. Pikkusen ihmettelen tätä soolo ulinaa täällä, toki esim. soolomoodi bottien kanssa tuli Back4Bloodiinkin sitten myöhemmin. No itse olen suurimalta osin multiplayer pelaaja. Toki tämä sivusto on ehkä enemmän yksinpeleihin kallellaan.
Cooppipelaamisessa ei ole mitään vikaa, mutta onhan se välillä randomien kanssa aikamoista tervanjuontia. Tutussa kaveriporukassa sen sijaan parasta ikinä.

Soolomoodi saisi olla vaihtoehtona jo siitä syystä, jos se oma cooppiporukka ei ole aina linjoilla. Toki ei randomien kanssa pelaamistakaan tarvitsisi ottaa pelistä pois, mutta tarjota myös muita vaihtoehtoja.
 
En tiedä mutta tuntuu, että tuo eilinen 70megan päivitys Steamissa teki ihmeitä. Frameja tuli lisää eikä homma ole kaatuillut sitäkään vähää.
 
Onko tässä sama homma kuin Vermintideissä että jos kaverin kanssa kahdestaan cooppaa niin on pakko ottaa botteja mukaan jos ei halua randomeitten kanssa pelata?
 
Ylös Bottom