Mahewcoro
Active Member
Kuten Wii U -omistajille on varmaan hyvin tiedossa, Wii U on julkaisustaan lähtien tarjonnut taaksepäinyhteensopivuuden Wii-peleihin, eli Wii U:lla on pystynyt pelaamaan alkuperäisen Wiin pelejä erityisen Wii-menun kautta. Tämä vaatii Wiikaken (Wiin perusohjain, Wii Remote) sekä sensor barin ja joissakin tapauksissa myös lisäohjaimen kuten Nuntsan tai Wii Classic Controllerin.
Nyt tänäisessä Nintendo Direct -lähetyksessä Nintendo toi esille uuden tavan hankkia Wii-pelejä Wii U:lle, latauspeleinä eShopin kautta. Tällä erää tiedossa ovat siis ainakin nämä pelit:
Julkaisussaan ainakin SMG2, DKC Returns ja MP Trilogy maksavat vain 10 euroa, mutta hinta kohoaa 20 euroon viikko julkaisun jälkeen. Ilmeisesti tämä tulee olemaan vakiohinta kaikille Wii-julkaisuille Wii U:n eShopissa.
Tänään julkaistu Super Mario Galaxy 2 piti tietenkin laittaa lataukseen ja testata, miten ominaisuus on toteutettu. Kun Wii U:lla normaalisti pelaa Wiin levypelejä tai Wii Shop Channelin digipelejä, niin täytyy siis mennä erilliseen Wii-menuun. Näistä uusista eShopista ostetuista latausversioista tulee kuitenkin kuvake suoraan Wii U -menuun, ja tästä pääsee suoraan peliin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että peli pyörisi Wii U -moodissa, vaan latauspeli vain ohittaa pelin valitsemisen erikseen Wii-menusta.
Kun Wii-pelin starttaa Wii U:n valikosta, laite ensiksi varmistaa, että Wii-ohjain on käyttövalmiina, samoin kuin Wii-menuunkin siirryttäessä. Ladattua Wii-peliä ei saa siis edes päälle ilman Wii-ohjainta. Tässä yhteydessä on myös saatavilla digitaalinen ohjekirja, joka ainakin SMG2:n perusteella tulee ilmeisesti kaikilla peleillä olemaan skannattu versio alkuperäisen Wii-pelin paperisesta ohjekirjasta. Tätä ohjekirjaa ei voi selailla enää pelin käynnistämisen jälkeen, toisin kuin natiiveilla Wii U -peleillä.
Ladattu Wii-peli myös käyttää samoja Wii-puolella olevia tallennuksia kuin Wii-levypelit. Super Mario Galaxy 2 luki suoraan minulla Wii-puolella valmiiksi olleen tallennuksen SMG2:n levyversiosta, ja myös tallentaa samaan tallennukseen. Itse pelitiedosto kuitenkin tulee Wii U -puolelle, eli tallennusta ei näy Wii U:n tiedostonhallinnan kautta missä itse pelitiedosto näkyy. Tämä tarkoittaa, että myös näiden latauspelien tallennuksia voi käsitellä vain Wii-menun kautta. Super Mario Galaxy 2 vaatii lataukseen 1,6 gigaa, ja asennuksen jälkeen vie 1,3 gigaa Wii U -puolen tallennustilasta. >Wii-tallennusten siirto ja hallinta Wii U:lla.
Myös ulkoasun puolesta ladattu versio näyttää täysin samalta kuin levyversio Wii U:n Wii-moodin kautta pelattuna. Latausversio ei siis lisää mitään ylimääräistä renderöintiä tai skaalausta, vaikka eShopin tietosivu näyttääkin pelin tukevan HD-resoluutioita. Ladattu versio siis näyttää toimivan kaikin puolin identtisesti levyversion kanssa, lukuunottamatta käynnistystä ja lopetusta: jos latausversiossa lopettaa pelin painamalla Home-näppäintä ja valitsee "Wii menu", konsoli ei mene Wii-menuun kuten Wii-levypeleissä ja Wii Shop Channelista ostetuissa peleissä, vaan buuttaa takaisin Wii U -moodiin. Peli ei siis myöskään tue Wii U -puolen erityisominaisuuksia kuten Miiverseä tai pelinaikaista taustalatausta. Toisin kuin Wiin levypeleistä, ladatuista peleistä kuitenkin tulee peliaika Wii U:n Daily Logiin, ja peleille voi antaa arvosanoja Wii U:n eShopissa.
Tässä vielä vertailun vuoksi nyt julkistettujen latausversioiden hintavertailua saatavilla oleviin levyversioihin:
Super Mario Galaxy 2 (Nintendo Selects), 23 - 30 euroa
Donkey Kong Country Returns (Nintendo Selects), 20 - 30 euroa
Metroid Prime Trilogy, harvinaisuus, käytettynäkin korkeat hinnat
Kirby's Adventure Wii, 40 - 60 euroa
Pandora's Tower, 45 - 60 euroa
Sin & Punishment 2, 20 - 40 euroa, harvinaistumassa
Punch-Out!!, 10 - 20 euroa
Useimmat näistä latausversioista tarjoavat siis varsin hyvää arvoa rahalle, erityisesti 10 euron julkaisuhinnalla ja useimmat vielä 20 euron normaalihinnallakin. Parhaana esimerkkinä kenties Metroid Prime Trilogy, joka sisältää 3 täyttä peliä, ja on levyversiona jo varsin harvinainen. Näiden pelien jälkeen Wii U:lle saattaa hyvinkin tulla ladattavaksi vielä lisääkin Wiin klassikkopelejä.
Tässä ketjussa voi keskustella niin näistä uusista latausversioista kuin myös kaikkien Wii-pelien normaalista taaksepäinyhteensopivuudesta Wii U:lla, ominaisuuksista ja ongelmista.
Nyt tänäisessä Nintendo Direct -lähetyksessä Nintendo toi esille uuden tavan hankkia Wii-pelejä Wii U:lle, latauspeleinä eShopin kautta. Tällä erää tiedossa ovat siis ainakin nämä pelit:
Tässä on katalogi wii peleistä, jotka tulee eShoppiin:
14.1: Super Mario Galaxy 2
22.1: Donkey Kong Country Returns
29.1: Metroid Prime Trilogy
- Kirby's Return to Dream Land tai Kirby's Adventure Wii täällä Euroopassa
- Pandora's Tower
- Sin & Punishment Successor of the Skies
- Punch-Out!!
http://www.nintendolife.com/news/2015/01/wii_disc_software_heading_to_the_wii_u_eshop
Wii pelejä tuli haalittua aikoinaan aika katalogi, mutta minulla ei ole mitään noista.
Julkaisussaan ainakin SMG2, DKC Returns ja MP Trilogy maksavat vain 10 euroa, mutta hinta kohoaa 20 euroon viikko julkaisun jälkeen. Ilmeisesti tämä tulee olemaan vakiohinta kaikille Wii-julkaisuille Wii U:n eShopissa.
Tänään julkaistu Super Mario Galaxy 2 piti tietenkin laittaa lataukseen ja testata, miten ominaisuus on toteutettu. Kun Wii U:lla normaalisti pelaa Wiin levypelejä tai Wii Shop Channelin digipelejä, niin täytyy siis mennä erilliseen Wii-menuun. Näistä uusista eShopista ostetuista latausversioista tulee kuitenkin kuvake suoraan Wii U -menuun, ja tästä pääsee suoraan peliin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että peli pyörisi Wii U -moodissa, vaan latauspeli vain ohittaa pelin valitsemisen erikseen Wii-menusta.
Kun Wii-pelin starttaa Wii U:n valikosta, laite ensiksi varmistaa, että Wii-ohjain on käyttövalmiina, samoin kuin Wii-menuunkin siirryttäessä. Ladattua Wii-peliä ei saa siis edes päälle ilman Wii-ohjainta. Tässä yhteydessä on myös saatavilla digitaalinen ohjekirja, joka ainakin SMG2:n perusteella tulee ilmeisesti kaikilla peleillä olemaan skannattu versio alkuperäisen Wii-pelin paperisesta ohjekirjasta. Tätä ohjekirjaa ei voi selailla enää pelin käynnistämisen jälkeen, toisin kuin natiiveilla Wii U -peleillä.
Ladattu Wii-peli myös käyttää samoja Wii-puolella olevia tallennuksia kuin Wii-levypelit. Super Mario Galaxy 2 luki suoraan minulla Wii-puolella valmiiksi olleen tallennuksen SMG2:n levyversiosta, ja myös tallentaa samaan tallennukseen. Itse pelitiedosto kuitenkin tulee Wii U -puolelle, eli tallennusta ei näy Wii U:n tiedostonhallinnan kautta missä itse pelitiedosto näkyy. Tämä tarkoittaa, että myös näiden latauspelien tallennuksia voi käsitellä vain Wii-menun kautta. Super Mario Galaxy 2 vaatii lataukseen 1,6 gigaa, ja asennuksen jälkeen vie 1,3 gigaa Wii U -puolen tallennustilasta. >Wii-tallennusten siirto ja hallinta Wii U:lla.
Myös ulkoasun puolesta ladattu versio näyttää täysin samalta kuin levyversio Wii U:n Wii-moodin kautta pelattuna. Latausversio ei siis lisää mitään ylimääräistä renderöintiä tai skaalausta, vaikka eShopin tietosivu näyttääkin pelin tukevan HD-resoluutioita. Ladattu versio siis näyttää toimivan kaikin puolin identtisesti levyversion kanssa, lukuunottamatta käynnistystä ja lopetusta: jos latausversiossa lopettaa pelin painamalla Home-näppäintä ja valitsee "Wii menu", konsoli ei mene Wii-menuun kuten Wii-levypeleissä ja Wii Shop Channelista ostetuissa peleissä, vaan buuttaa takaisin Wii U -moodiin. Peli ei siis myöskään tue Wii U -puolen erityisominaisuuksia kuten Miiverseä tai pelinaikaista taustalatausta. Toisin kuin Wiin levypeleistä, ladatuista peleistä kuitenkin tulee peliaika Wii U:n Daily Logiin, ja peleille voi antaa arvosanoja Wii U:n eShopissa.
Tässä vielä vertailun vuoksi nyt julkistettujen latausversioiden hintavertailua saatavilla oleviin levyversioihin:
Super Mario Galaxy 2 (Nintendo Selects), 23 - 30 euroa
Donkey Kong Country Returns (Nintendo Selects), 20 - 30 euroa
Metroid Prime Trilogy, harvinaisuus, käytettynäkin korkeat hinnat
Kirby's Adventure Wii, 40 - 60 euroa
Pandora's Tower, 45 - 60 euroa
Sin & Punishment 2, 20 - 40 euroa, harvinaistumassa
Punch-Out!!, 10 - 20 euroa
Useimmat näistä latausversioista tarjoavat siis varsin hyvää arvoa rahalle, erityisesti 10 euron julkaisuhinnalla ja useimmat vielä 20 euron normaalihinnallakin. Parhaana esimerkkinä kenties Metroid Prime Trilogy, joka sisältää 3 täyttä peliä, ja on levyversiona jo varsin harvinainen. Näiden pelien jälkeen Wii U:lle saattaa hyvinkin tulla ladattavaksi vielä lisääkin Wiin klassikkopelejä.
Tässä ketjussa voi keskustella niin näistä uusista latausversioista kuin myös kaikkien Wii-pelien normaalista taaksepäinyhteensopivuudesta Wii U:lla, ominaisuuksista ja ongelmista.
Viimeksi muokannut moderaattori: