Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahewcoro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    wiiu

Mahewcoro

Active Member
Päivitys 4.2.2017: Wii U -konsolin tuotanto on lopetettu, ja Legend of Zelda: Breath of the Wild on viimeinen Nintendon Wii U:lle kehittämä first party -peli.

Nintendo has officially ceased production of the Wii U, which ends its life as the firm's worst-selling games console to date.

This comes after Nintendo confirmed in January that The Legend of Zelda: Breath of the Wild would be the last first-party, packaged title to come to Wii U.


E3-lanseeraustraileri 2011:



Tiedot Nintendon E3-faktasivustolta:

Launches: 2012

Size: Approximately 1.8 inches tall, 6.8 inches wide and 10.5 inches long.

New Controller: Approximately 5.3 inches high, 0.9 inches deep (not including buttons and other projections) and 9.0 inches long. The new controller incorporates a 6.2-inch, 16:9 touch screen and traditional button controls, including two analog Circle Pads. This combination removes the traditional barriers between games, players and the TV by creating a second window into the video game world. The rechargeable controller includes a Power button, Home button, +Control Pad, A/B/X/Y buttons, L/R buttons and ZL/ZR buttons. It includes a built-in accelerometer and gyroscope, rumble feature, camera, a microphone, stereo speakers, a sensor strip and a stylus.

Other Controls: Up to four Wii Remote™ (or Wii Remote Plus) controllers can be connected at once. The new console supports all Wii™ controllers and input devices, including the Nunchuk™ controller, Classic Controller™, Classic Controller Pro™ and Wii Balance Board™.

Media: A single self-loading media bay will play 12-centimeter proprietary high-density optical discs for the new console, as well as 12-centimeter Wii optical discs.

Video Output: Supports 1080p, 1080i, 720p, 480p and 480i. Compatible cables include HDMI, component, S-video and composite.

Audio Output: Uses AV Multi Out connector. Six-channel PCM linear output through HDMI.

Storage: The console will have internal flash memory, as well as the option to expand its memory using either an SD memory card or an external USB hard disk drive.

CPU: IBM Power®-based multi-core microprocessor.

GPU: AMD Radeon™-based High Definition GPU.

Other: Four USB 2.0 connector slots are included. The new console is backward compatible with Wii games and Wii accessories.

Note: Details are subject to change.

Nintendon alkuperäinen julkistus:

Nintendo julkisti uuden kotikonsolinsa "Project Cafen" 25.4.2011. Nintendon sivustolla oleva ilmoitus kertoi:

Nintendo Co., Ltd. has decided to launch in 2012 a system to succeed Wii, which the company has sold 86.01 million units on a consolidated shipment basis between its launch in 2006 and the end of March 2011.

We will show a playable model of the new system and announce more specifications at the E3 Expo, which be held June 7 - 9, 2011, in Los Angeles.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Nintendon uusi konsoli vahvistettu

Hämmästyttävää. Onkohan mitkään laitteeseen liittyvistä huhuista totta...
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli vahvistettu

Johan on tylsä julkistus, jos jotain. Ei edes kuvia! Onkohan tuo ylipäätään ennen E3:a sitten esillä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli vahvistettu

Varsinainen julkistus lienee E3-juttuja. Pelimediat ovat vöyhöttäneet toista viikkoa siihen malliin, että kai Nintendolla ajattelivat jonkunlaisen varmistuksen tehdä. Toisaalta, fiksumpi markkinointimies olisi antanut huhujen kasvaa ja kasvaa - aivan kuten Wiin kanssa.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli vahvistettu

Nintendo on ensi kädessä vastuussa sijoittajilleen ja uuden konsolin olemassaolo tai olemattomuus on sen luokan epävarmuustekijä yhtiön tuloskehitykselle, että tiedotus on ihan suositeltavaa. Yhtiösalaisuuskaan ei tässä kohtaa paljoa paina, koska on kilpailijoiden kannalta aika sama virallistetaanko tieto nyt vai kuukauden päästä, etenkin kun tarkemmat speksit jäävät luultavasti mysteeriksi E3:en asti.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli vahvistettu

Sama kävi 3DS:n kanssa, joutuivat julkaisemaan tietoa kun media vouhotti ja vuotoja alkoi tapahtua. Nyt ei mitään tarkkaa faktaa ole sentään vuotanut.. vai onko? :D
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli

Nintendo on järjestänyt lyhyen lehdistötilaisuuden uudesta laitteesta. Iwatan mukaan Wiin seuraaja tulee "tarjoamaan jotain uutta". 3D-teknologia ei uudessa konsolissa ole keskeisessä asemassa, sillä 3D-televisioiden levinnäisyys ei ole vielä tarpeeksi suuri.

Uuden konsolin julkaisuun kestää vielä ainakin vuosi, sillä se ei tule talousvuoden 2011 aikana, joka kestää maaliskuuhun 2012. Wiin seuraajaa joudutaan siis odottamaan vähintään keväälle/kesälle 2012, ellei pidempään.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli

Minä ainakin toivoisin laitteelle uutta Wii Sportsia ja WarioWare: Smooth Movesin tapaisia pelejä - mutta toisaalta, vielähän Wiillekin ehtii.

Taaksepäinyhteensopivuus onkin yksi suurimpia kysymysmerkkejä: toimiiko uusi konsoli Wiin ohjaimilla, vai ovatko uusi konsoli ja sen ohjain niin erilaisia että Wii-ohjaimet ovat käytössä vain Wii-peleissä, ja voiko niidenkään taaksepäinyhteensopivuutta pitää täysin varmana?
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli

Mikäli Nintendo aikoo saada kunnollisen 3rd party -pelituen, on tarjolle lähes pakko tuoda ohjain standardilla kahden tatin ja neljän napin ohjauksella. Ja nimenomaan myyntipakkaukseen, ei lisälaitteina (nimim. 'En vieläkään omista Classic Controlleria'). Jos tästä halutaan tehdä lisäksi yhteensopiva Wii-pelien kanssa ja läntätä mukaan kosketusnäyttö, voi lopputulos olla monimutkaisuudessaan kömpelö kompromissi.

Taaksepäinyhteensopivuus on muutenkin jäänyt loppupeleissä yllättävänkin merkityksettömäksi aiemmissa laitesukupolvissa. Konsolin alkutaipaleella on toki eduksi, että valmista pelikirjastoa löytyy, mutta ensimmäisiä ostajia kiinnostaa joka tapauksessa enemmän uusi tekniikka ja pelit.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli

Wiin seuraajaa joudutaan siis odottamaan vähintään keväälle/kesälle 2012, ellei pidempään.

Äkkiä veikkaisin joulua 2012, mutta Nintendon kanssa on tullut oltua väärässä ennenkin..

Onkos tämä nyt ns. virallinen ketju tulevalle konsolille? Ehkä "Project Cafen" ja vuoden 2012 voisi lisätä otsikkoon ( http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Café )?

**

Mitä porukka toivoo nyt tulevalta konsolilta? Itselle tärkeitä toiveita..

1) Tehokkuus (ja "arkkitehtuuri"). Project Cafe *vähintään* samalle viivalle PS3:n ja 360:n kanssa - jos ei sitten jopa ylikin (tätähän on huhuttu). Eli niin, että joku CoD7 tai vastaava tulisi jatkossa kaikille konsoleille ainakin grafiikaltaan yms identtisenä (pieniä eroja tietysti voi olla, mutta se on aivan normaalia).

Se on tietysti mielenkiintoinen kysymys, että tiettyjen pelintekijöiden pitäisi jatkossa tehdä potentiaalisesti 3 versiota pelistä - varsinkin kun samaan aikaan Project Cafen salojen opetteluun varmasti menee hetki. Ja miten paljon Nintendo haluaa sitä kaikkea räimettä ja väkivaltaa omalle konsolilleen? Tuskin on paljon vaihtoehtoja toisaalta..

2) Online/nettikauppa. Nämä saatava sellaisesta frendikoodipuuhastelusta ja satunnaisista nettipeleistä nykyaikaan. Eli kunnon online-pelaaminen ja sitä tukemaan kunnon facelift online-kauppaan.

3) 3rd party tuki. Kukaan ei varmasti kauheasti epäile Nintendon omien pelien laatua (Mario, Zelda, Metroid, DK, ym), mutta 3rd party on saatava takaisin kunnon panostuksella. Vaikka yritystä on ollut ja muutamia hittejäkin, niin 3rd party Wiillä on nyt lähes "dead". Ne pelit vain eivät menesty Wiillä.

4) Trophyt/achievementit. Tästä en ole ollenkaan varma Project Cafen kohdalla (ja tiedän, että Nintendo on puhunut niistä kielteiseen sävyyn), mutta nämä vain lisäisivät fanien "sidettä" tulevaa konsolia kohtaan ja toisivat sitä pientä extraa pelaamiseen. Rakastaa tai vihaa - niin pelin sisäiset palkinnot ovat tulleet jäädäkseen. Nintendon pitäisi olla tuossa mukana.

5) Perinteinen ohjain. Ohjaimesta on ollut jo kaikkea huhuja, mutta itse toivon että siinä on ns. twin stick -tuki ja muut perinteiseen ohjaimeen liittyvät jutut. Ei todellakaan enää (lähes) pelkkää liiketunnistusohjainta (tuskin tuleekaan).

6) Kunnon kovalevy. Eli tarpeeksi iso, sisäinen kovalevy ja mielellään vaihdettava (epäilen, tosin). Vaikka tuki olisikin ulkoiselle kovikselle tms, niin tarvitaan kunnon perusta heti normina.

7) Taaksepäin yhteensopivuus. Tämä on mielestäni aina hieman liioiteltu ominaisuus nykykonsoleissa (ja itse otan "HD remaster" -julkaisut ehdottomasti vanhojen lättyjen sijaan), mutta alussa varmasti tärkeä - varsinkin kun hyllyssä voi lojua vielä pelaamattomia Wiin pelejä yms.

8) HD. Ei ole muita vaihtoehtoja.

9) Blu-ray. Kuulostaisi aivan uskottavalta huhulta. Vaikea nähdä, että Nintendo enää vanhaa DVD-levyä tulevaan konsoliinsa haluaisi.. Mutta onko se sitten Blu-ray vai joku "vastaava" jonka Nintendo itse kehittää? Mutta olisihan se monelle mukava lisä, että laite sopisi myös kunnon leffakäyttöön.

10) Joku Nintendon yllätys? Mikähän se voisi olla..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Mietin, mitä projektinimi voisi tarkoittaa. Kahvi piristää? Siitä nauttivat monet erilaiset ihmiset eri tavoilla ja eri muodoissa? Kahvilassa voi sekä oleskella hyvässä seurassa että käydä vain nopeasti hörppäämässä sumpin yksinään tai syventyä omassa rauhassa kahvinautintoon? No, seuraavaa kupposta odotellessa...

2) Online/nettikauppa. Nämä saatava sellaisesta frendikoodipuuhastelusta ja satunnaisista nettipeleistä nykyaikaan. Eli kunnon online-pelaaminen ja sitä tukemaan kunnon facelift online-kauppaan.

Wiin nettikauppa on mukavan selkeä ja toimiva kilpailijoihin verrattuna, mutta koodipuolella toteutusta pitää optimoida jotta latausajat nopeutuvat. Taustalataus myös käyttöön. Ja vaihtelu virkistää, joten eiköhän samalla tule uutta ilmettä ja uusia ominaisuuksia.

Erittäin tärkeä ominaisuus on kuitenkin tunnusten irrottaminen konsolista ja tekeminen pelaajakohtaisiksi. Nyt esim. nettiyhteydetön ei voi käydä kaverillaan lataamassa pelejä SD-muistikortille ja pelata niitä omalla laitteella, vaan mukaan täytyy ottaa koko Wii. Tai vaihtoehtoisesti pelata ostamiaan pelejä kaverin koneella. Samoin konsolia vaihtaville asiasta on ollut ongelmia, ja Nintendolle on varmasti maksanut huomattavasti rahaa tehdä siirtoja manuaalisesti. Tämä on Wiin ladattavan sisällön suurin ongelma.

3) 3rd party tuki. 3rd party on saatava takaisin kunnon panostuksella. Vaikka yritystä on ollut ja muutamia hittejäkin, niin 3rd party Wiillä on nyt lähes "dead". Ne pelit vain eivät menesty Wiillä.

Third party -pelejä on ollut paljon ja monet niistä ovat myös menestyneet mukavasti. Kuitenkin parantamiseen on yhä selvästi varaa - Wii ei yltänyt PlayStation 2:n tai DS:n kaltaiseen pelivalikoimaan, koska julkaisijat eivät aluksi yksinkertaisesti voineet uskoa sen menestykseen, ja Monster Hunterin tai Epic Mickeyn kaltaiset miljoonahitit tulivat liian myöhään jotta niihin olisi enää ehditty reagoida. Tämä tilanne on myös vahingoittanut monia japanilaisia julkaisijoita, joille Wii olisi ollut erinomainen pelinkehitysalusta.

4) Trophyt/achievementit. Tästä en ole ollenkaan varma Project Cafen kohdalla (ja tiedän, että Nintendo on puhunut niistä kielteiseen sävyyn), mutta nämä vain lisäisivät fanien "sidettä" tulevaa konsolia kohtaan ja toisivat sitä pientä extraa pelaamiseen. Rakastaa tai vihaa - niin pelin sisäiset palkinnot ovat tulleet jäädäkseen. Nintendon pitäisi olla tuossa mukana.

Nintendon monissa peleissä on jo pitkään ollut pelinsisäiset "palkinnot" tai "mitalit" kuten Advance Wars DS:ssä, Wii Sports Resortissa ja Disaster: Day of Crisisissa. Ei ole mahdoton ajatus, että tätä järjestelmää laajennettaisiin, mutta mahdollisesti Nintendo haluaa jättää asian pelinkehittäjien oman harkinnan ja toteutuksen varaan.

8) HD. Ei ole muita vaihtoehtoja.

Tässä vaiheessa HD-televisioiden levinnäisyys on todellakin viimein noussut kohtuulliselle tasolle, ja HD:n toteuttaminen ei ole teknisellä tasolla sellainen itseisarvo mitä se oli aikaisemmin. Uudella konsolilla toivottavasti vältetään aikaisen (ja vielä nykyisenkin) HD-kehityksen sudenkuopat. Ja Wiilläkin on tullut vastaan pelejä jotka olisivat voineet hyötyä oikein toteutetusta teräväpiirrosta kuten Little King's Story.

9) Blu-ray. Kuulostaisi aivan uskottavalta huhulta. Vaikea nähdä, että Nintendo enää vanhaa DVD-levyä tulevaan konsoliinsa haluaisi.. Mutta onko se sitten Blu-ray vai joku "vastaava" jonka Nintendo itse kehittää? Mutta olisihan se monelle mukava lisä, että laite sopisi myös kunnon leffakäyttöön.

Tässä vaiheessa uuden sukupolven levyformaatit ovat kypsyneet siihen pisteeseen, että niiden käyttö olisi mielekästä vaikka ylimääräiselle tilalle ei olisikaan tarvetta. Leffakäyttö ei olisi pahitteeksi - ei se olisi Wiin menestystäkään haitannut, paitsi ehkä vähän useammin rikki menevinä levyasemina.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Tehokone on selkeä myönnytys minusta niille pelaajille jotka Nintendon vekottimesta tykkäävät, mutta eivät halua missata muita hyviä pelejä joita ei Wiille julkaista: jonka vuoksi ostavat myös toisen pelikonsolin. Yllä oli kommenttia perinteisestä pädistä ja se tosiaan on jotain mitä ehdottomasti tarvitaan. En näe liiketunnistusta tällä hetkellä hirveän toimivana päävirtapelejä ajatellen.

En myöskään usko että laitteessa on bluräytä tai että kauppakanava olisi mitenkään erilainen. Nintendon strategiaa maallikkona seuraten on puljun päällimmäinen periaate voiton tekeminen, jossa sinänsä ei tietenkään mitään vikaa. Kuitenkin ratkaisut kuten jättää dvd-toisto pois Wiistä tekee kuitenkin kysymyksen jossain määrin aiheelliseksi.

Toki Nintendo voi myös yllättää, mutta kyllä tässä on niin monta vuotta paskaa syöty uskollisena Nintendorkana, että en usko ennen kuin näen :D
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Mietin, mitä projektinimi voisi tarkoittaa. Kahvi piristää? Siitä nauttivat monet erilaiset ihmiset eri tavoilla ja eri muodoissa? Kahvilassa voi sekä oleskella hyvässä seurassa että käydä vain nopeasti hörppäämässä sumpin yksinään tai syventyä omassa rauhassa kahvinautintoon? No, seuraavaa kupposta odotellessa...

Oma mielikuva "kahvilaprojektista" ainakin liittyi heti ohjaimen huhuttuun kuuden tuuman kosketusnäyttöön. Josko ohjain sellaisenaan toimii tablettikoneena, jolla hoituu vaikka surffailu kahvilassa istuskellessa. Kokoahan näytöllä olisi esim. vain tuuman verran vähemmän Galaxy Tabiin verrattuna.

Miten moinen sitten vaikuttaisi laitteen hintaan, onkin jo asia erikseen...
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Kuinka moni on 6" näytöllistä tablettia koittanut? Minusta se on aivan liian suuri ohjaimeen.

^Saa lainata E3:n jälkeen jos sellainen ohjaimeen tulee :D
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Stephen Totilo on julkaissut koko joukon uusia mielenkiintoisia huhuja laitteesta:

The console, codenamed Project Café, will include 8 gigabytes of on-board flash-based memory, presumably for game storage.

The new 2012-scheduled Nintendo system will fall more in line with the 360 and PlayStation 3 by matching those consoles' abilities to render and output graphics in high-definition.

Nintendo's disc format for the new console will hold 25GB of data, I've heard. That capacity is triple the size of the biggest DVD-style discs for Wii and Xbox 360 and comparable to the capacity of single-layer Blu-Ray discs on the PlayStation 3.

The new machine's Nintendo difference seems to center on the console's unusual screen-based controller—an amalgam of traditional twin-stick controller and touchscreen tablet (à la Apple's iPad)—that will complement the console's support for Wii-style motion controllers.

Nintendo is planning to enable the screen-controller to function in multiple ways, I've heard. It can serve simply as a standard game controller that imitates the posture of playing a game on a 360 or PS3. Its screen allows it to also present a supplemental, touch-sensitive viewing screen (for maps and inventory) that extends the game running on one's TV, an option that renders the controller as a plus-sized equivalent to the lower screen of a Nintendo DS, with the TV serving as the top screen, so to speak. A third option we've been hearing from several sources involves the new console streaming the same game that can be output onto a TV onto the controller screen, allowing high-end games to be played portably while within an unspecified range of the console.

Kotaku, the Gamer’s Guide

Nämä ominaisuudet sopisivat hyvin Wiin suunnittelufilosofiaan, mutta ovat kuitenkin yhä huhuja. Viimeistään kuukauden päästä pitäisi saada tarkempaa tietoa, kun Nintendon E3-pressitilaisuus järjestetään 7. kesäkuuta.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Eniten noissa huhuissa oudoksuttaa naurettavan pieni sisäinen tallennuskapasiteetti, vain 8GB. Tuohon ei kovin paljoa latauspelejä mahduteta ja latausaikoja nopeuttavat asennukset jäävät vain haaveeksi. Yksi vaihtoehto voisi tietysti olla laittaa Thunderbolt, tai joku muu nopea liitäntä ja tuki ulkoisille kiintareille, mutta tuskin sentään. SD-tuki sentään olisi mukana, mutta silti säästetään väärässä paikassa jos tuo huhu toteutuu.

Vaan ainahan konsoleita rampautetaan tyhmillä suunnittelupäätöksillä parin taalan säästämiseksi, joten ei ole kai realistista olettaa Cafen olevan poikkeus.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Eniten noissa huhuissa oudoksuttaa naurettavan pieni sisäinen tallennuskapasiteetti, vain 8GB. Tuohon ei kovin paljoa latauspelejä mahduteta ja latausaikoja nopeuttavat asennukset jäävät vain haaveeksi. Yksi vaihtoehto voisi tietysti olla laittaa Thunderbolt, tai joku muu nopea liitäntä ja tuki ulkoisille kiintareille, mutta tuskin sentään.

Nintendon uuden konsolinhan on pitkään ajateltu sisältävän flash-tallennustilaa perinteisen kiintolevyn sijaan. Tällaisessa tilanteessa voisi olettaa, että laitteeseen saa kiinni USB-kiintolevyn, joita varmaan useimmilla alkaa lojua nurkissa. Lisäksi välitöntä tallennustilaa saa SDHC-kortilla lisättyä helposti. Uuden konsolin julkaisun aikaan 32 gigan SDHC-muistikortin saa parilla kympillä, tai hintakehityksestä riippuen ehkä isommankin. Ei ole ollenkaan mahdotonta nähdä, miten tämä huhu saattaisi pitää paikkansa.

Ideaalitilanteessa uusi konsoli ei tarvitse kiintolevyasennuksia uuden sukupolven optisen median ansiosta. Jos huhu 25 GB:n tallennustilasta pitää paikkansa, todennäköisesti se tarkoittaa että laitteessa on joko nopea BR-asema tai sitten Nintendon oma uuden sukupolven optinen media, kuten Wiissä oli DVD-johdannainen. Tämä tarkoittaisi että laitteen optinen asema olisi todennäköisesti moninkertaisesti nopeampi kuin PS3:n BR-asema, ja lisäksi sisältäisi paljon tilaa latausaikoja vähentävälle redundantille datalle. Parhaassa tapauksessa uusi konsoli pystyisi tarjoamaan kiintolevyasennusta nopeammat tai vastaavat latausajat pelkästään tämän nopealukuisen optisen median avulla. Ei asennuksia, mutta ei myöskään latausaikoja. :cool:
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Ei asennuksia, mutta ei myöskään latausaikoja. :cool:

Tämä olisi kieltämättä ideaalitilanne. Vuosikymmenten kokemukset optisten asemien kanssa vain eivät sitä yhtään puolla, vaikka Gamecubella aikanaan olikin ihan siedettävät latausajat.

Mutta joo, uskon kyllä että Nintendolla on tallennuskapasiteettia ajateltu, koska Iwatan puheissa on ollut selvästi esillä halu panostaa ladattavaan sisältöön enemmän kuin Wiillä. Silti en pidä ajatuksesta että konsoliin joutuu ostelemaan lisäsälää sen puutteiden paikkaamiseksi. Valmistuskustannusten kannalta 8/32/64 GB sisäistä muistia tuskin kuitenkaan tekisi ratkaisevaa eroa, mutta parantaisi käyttökokemusta selkeästi.
 
Ylös Bottom