Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahewcoro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    wiiu
Varsinainen julkistus lienee E3-juttuja. Pelimediat ovat vöyhöttäneet toista viikkoa siihen malliin, että kai Nintendolla ajattelivat jonkunlaisen varmistuksen tehdä. Toisaalta, fiksumpi markkinointimies olisi antanut huhujen kasvaa ja kasvaa - aivan kuten Wiin kanssa.



Nintendo on ensi kädessä vastuussa sijoittajilleen ja uuden konsolin olemassaolo tai olemattomuus on sen luokan epävarmuustekijä yhtiön tuloskehitykselle, että tiedotus on ihan suositeltavaa. Yhtiösalaisuuskaan ei tässä kohtaa paljoa paina, koska on kilpailijoiden kannalta aika sama virallistetaanko tieto nyt vai kuukauden päästä, etenkin kun tarkemmat speksit jäävät luultavasti mysteeriksi E3:en asti.

Mikäs pakko se mitään on julkistaa. Applekaan ei kerro koskaan mitään, vaan käyttää valtavaa huhumyllyä juuri edukseen ja toimii älyttömän hyvin. Miksei muilla onnistui ja olisi "pakko" kertoa jos media painostaa?
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Mikäs pakko se mitään on julkistaa. Applekaan ei kerro koskaan mitään, vaan käyttää valtavaa huhumyllyä juuri edukseen ja toimii älyttömän hyvin. Miksei muilla onnistui ja olisi "pakko" kertoa jos media painostaa?

Apple ja Nintendo (tai käytännössä mikään muukaan yhtiö) ovat aika huonosti verrattavissa tässä suhteessa. Toisella menee tällä hetkellä paremmin kuin koskaan eikä loppua kasvulle näy ja toisella liikevaihto ja tulos putosivat viime vuonna todella paljon. Apple on muutenkin melkoinen median lemmikki ja saa suhteettoman paljon palstatilaa olemattomilla jutuilla. Hyvä heidän kannaltaan, mutta ei tuollainen ole mahdollista kovin monella yhtiöllä kerrallaan.

Heikentyneet Wii- ja DS-myynnit, sekä 3DS:n hieman innoton myynninavaus eivät ole luoneet viime aikoina kovin hyvää kuvaa Nintendon lähitulevaisuudesta. On ihan fiksua antaa markkinoille positiivista signaalia tulevaisuudesta ja ennen kaikkea osoittaa että tilanne on tiedossa yhtiön sisällä ja tarvittaviin toimenpiteisiin on jo ryhdytty.

Sent with my Macbook.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Tämä olisi kieltämättä ideaalitilanne. Vuosikymmenten kokemukset optisten asemien kanssa vain eivät sitä yhtään puolla, vaikka Gamecubella aikanaan olikin ihan siedettävät latausajat.

Optiset asemat ovat nyt kehittyneempiä kuin koskaan, ja Nintendo saa halvalla konsoliinsa selvästi paremman aseman kuin tämän hetken konsoleissa. Samalla asemalta luettavalle datalle ei ole kohtuuttoman suuria vaatimuksia - jos "Wii 2" tulee tosiaan olemaan jonkin verran tehokkaampi kuin nykyiset HD-konsolit, mutta sen optinen asema on huomattavasti nopeampi, on käytännössä ilmiselvää että latausajat tulevat olemaan tämän hetken pelejä nopeampia. Latausnopeuksien kannalta myös muistin määrä on tärkeä, ja kiintolevyasennusten sijaan laitteen muisti on monikäyttöinen resurssi joka ei kuitenkaan nosta hintaa suhteessa yhtä paljon.

Silti en pidä ajatuksesta että konsoliin joutuu ostelemaan lisäsälää sen puutteiden paikkaamiseksi. Valmistuskustannusten kannalta 8/32/64 GB sisäistä muistia tuskin kuitenkaan tekisi ratkaisevaa eroa, mutta parantaisi käyttökokemusta selkeästi.

Jos vertaat 64 gigan SSD-levyjen hintoja, huomaat että tuollainen määrä sisäistä tallennustilaa nostaisi laitteen hintaa huomattavasti. 8 gigan flash-muisti olisi sellainen määrä, jolla saadaan edullisesti käyttöön kohtuullinen määrä nopeaa flash-tallennustilaa. Vähemmän tärkeä tallennustila voidaan sitten saada edullisilla SD-muistikorteilla, jotka ovat myös erittäin pieniä ja voidaan helposti ottaa pois konsolista. Näin saadaan mahdutettua pieneen tilaan laajennettava tallennuskapasiteetti, joka voidaan myös siirtää muualle.

Vaihtoehtona on, että markkinoille tulee malleja joissa on koko ajan isompia kiintolevyjä, kuten tässä sukupolvessa kävi Sonyn ja MS:n kilpavarustelussa. 20 tai 60 gigan alkuperäisten mallien omistajat "joutuvat ostelemaan lisäsälää konsolin puutteiden paikkaamiseksi", kun markkinoille tulee yhä enemmän monien gigojen asennuksia ja latauspakkauksia vaativia pelejä. Ei ole välttämättä huono asia, jos tämä asennus- ja turvotusruljanssi voidaan välttää samalla kun kuluttajan annetaan itse valita käyttämänsä lisätallennustilan määrä ja hinta.

8 gigaa nopeaa ja äänetöntä flash-muistia jatkaisi sitä suunnittelufilofiaa, johon Wii perustui. Tallennustilan määrää paljon tärkeämpää on sen tekniset rajoitukset, esimerkiksi se että Wiillä pelejä ei voi käynnistää täysin suoraan SD-kortilta, vaan peli kopioidaan aina ensin konsolin muistiin. Myös pelitallennukset joita ei voi kopioida SD-kortille ovat älytön keksintö (esim. Tatsunoko vs. Capcom). Sisäistä kiintolevyä paljon tärkeämpää onkin, että uuden konsolin tallennustilaratkaisut toimivat saumattomasti yhdessä laitteen kanssa. Esimerkiksi siis, että SD-kortin sisältöä tarkastaessa ei tule tökeröä taukoa niin kuin Just Dance 2:n ladattavan lisäsisällön kohdalla.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

jos "Wii 2" tulee tosiaan olemaan jonkin verran tehokkaampi kuin nykyiset HD-konsolit, mutta sen optinen asema on huomattavasti nopeampi, on käytännössä ilmiselvää että latausajat tulevat olemaan tämän hetken pelejä nopeampia.

Uskon kun itse näen, toivotaan parasta. Keskusmuistissa ei tosiaan toivottavasti pihtailla, tosin huhuissa senkin määrä on vaihdellut 512 Mt:n ja 1 Gt:n välillä, mikä tuntuisi taas älyttömän vähältä.

Jos vertaat 64 gigan SSD-levyjen hintoja, huomaat että tuollainen määrä sisäistä tallennustilaa nostaisi laitteen hintaa huomattavasti.

iPadin muistit (32 Gt flashiä ja 512 Mt keskusmuistia) maksavat Applelle näköjään yhteensä 65 dollaria (iSupplin arvio). Ei vaikuta ihan kohtuuttomalta. Toisaalta samalla hinnalla saisi varmaan ainakin puoli teraa kiintolevytilaa, mikä olisi minusta paljon kustannustehokkaampi ratkaisu. SD-korttien osto yhtä laitetta varten tuntuu vähän hölmöltä, mieluummin se suora USB-tuki. Datan liikuteltavuus onnistuu USB-tikuilla/levyilläkin oikein hyvin.

Vaihtoehtona on, että markkinoille tulee malleja joissa on koko ajan isompia kiintolevyjä, kuten tässä sukupolvessa kävi Sonyn ja MS:n kilpavarustelussa.

Uusia malleja tulee joka tapauksessa koko ajan. Alkuperäisellä 60 gigan plösöllä pärjää yhä ihan hyvin. Samoin 20 Gt:a alkuperäisen mallisessa boxissa riittää kohtuullisesti, jos ei asenna pelejä kiintolevylle ja kestää levyaseman mekkalaa. Toisaalta oli tunnetusti huono veto Microsoftilta tuoda markkinoille kiintolevyttömiä malleja, koska se rajoitti pelikehitystä, kun kaikkien pelaajien ei voinut olettaa omistavan kiintolevyä.

Modulaarisuus ja laajennettavuus standardiosilla on sinänsä ihan hyvä asia, mutta sen ei pitäisi olla oletusarvoisesti tarpeen.

8 gigaa nopeaa ja äänetöntä flash-muistia jatkaisi sitä suunnittelufilofiaa, johon Wii perustui. Tallennustilan määrää paljon tärkeämpää on sen tekniset rajoitukset, esimerkiksi se että Wiillä pelejä ei voi käynnistää täysin suoraan SD-kortilta, vaan peli kopioidaan aina ensin konsolin muistiin.

Ai tuota ei ole vieläkään päivitetty kuntoon, onpa tyhmää. Kaiken tämän kitinäni jälkeen pitää todeta, että Wiin sisäinen muisti on minulla riittänyt ihan hyvin. Syynä tähän on tosin ollut latauspalvelujen omalta kannalta vaisuhko tarjonta ja ladatun tavaran konsolisidonnaisuus, jotka oletettavasti korjautuvat seuraajassa. Äänettömyys on tärkeä juttu, mutta konsoleissa kiintolevyt eivät ole ennenkään olleet äänekkäimpiä osia. Huippunopeat optiset asemat sen sijaan ovat olleet.

Vaan joo, älkää saako väärää kuvaa, enköhän minä ole tuota ensimmäisten joukossa ostamassa. Ohjain ja pelit ovat noin piljoona kertaa muuta tekniikkaa tärkeämpiä. Joskus olisi silti kiva saada laite, jossa ei ole tehty ärsyttäviä kompromisseja jo suunnittelupöydällä, mutta kai sellaiselle sitten tulisi liikaa hintaa.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Nintendon uuden konsolin suoritustehosta on ollut paljon spekulaatiota. IGN:n huhumyllyn mukaan se olisi "huomattavasti" tämänhetkisiä HD-konsoleita tehokkaampi:

I've heard the power of this new console was more powerful than the xbox 360 and playstation 3. Does that mean that the graphics on the new console will surpass those two as well? Do graphics really get any better than that? - iceflower4am

A: Sure, though exactly how much the power of the "Wii 2" increases over the Xbox 360 and PlayStation 3 is subject to debate. We've heard "significantly," but we don't know exactly what that means. That word isn't a number. You and I probably have very different ideas of what that word represents.

Tämänhetkisten huhujen perusteella voi arvella, että laite seuraisi Wiin suunnittelufilosofiaa, ja tähän ei sopisi kohtuuttoman suuri ja kallis suoritustehon lisäys muiden konsolisuunnittelun osa-alueiden kustannuksella. Kuten 3DS:n hidas alku osoittaa, uuden konsolin menestys ei ole koskaan taattua edeltäjästään riippumatta.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Gametrailersin uusimmassa Bonus Round -videossa käsitellään lähinnä Nintendon tulevaa konsolia. Arvelevat että Wii 2:sta tulee multiplatormien osalta tasaveroinen Xbox 360:n ja PS3:n kanssa, eli ison rahan monialustajulkaisut päätyisivät oletusarvoisesti nykyisten tehokonsolien lisäksi myös Nintendolle.

Uuden teholaitteen ongelmana pitävät sitä, että se olisi pelimaailmassa aika yksin. Pieni käyttäjäkunta + tehoja vaativat, isot ja kalliit uutuuspelit ovat bisnesmielessä huono yhtälö.

Keskustelevat myös lyhyesti uudesta ohjaimesta, johon on huhuttu suurehkoa näyttöä. Pohtivat, kuinka paljon moinen ohjain maksaisi, kun nykyäänkin esim. perus Xbox-ohjaimesta köyhtyy viisikymppiä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Keskustelevat myös lyhyesti uudesta ohjaimesta, johon on huhuttu suurehkoa näyttöä. Pohtivat, kuinka paljon moinen ohjain maksaisi, kun nykyäänkin esim. perus Xbox-ohjaimesta köyhtyy viisikymppiä.

Microsoft rahastaa ohjaimillaan niin paljon kuin mahdollista, ja suojelee tätä käytäntöä tiukoilla lisenssimaksuilla.

Tässä sukupolvessa sen sijaan Nintendo on ottanut aktiivisen roolin peliohjainten hinnan pudottamisessa, jotta ohjaimet saataisiin useamman pelaajan käsiin. Laadukkaan Classic Controller Pro -ohjaimen saa parhaimmillaan parillakympillä, ja ohjaimia on saanut useiden pelien mukana: GoldenEye, Wii Sports Resortin uusi Wiimote Plus -pakkaus, Monster Hunter Tri, ohjainkampanjat aloittanut Wii Play ja sen tuleva jatko-osa Wii Play Motion ja niin edelleen.

Tietenkään ei voi tietää, jatkuvatko nämä käytännöt seuraavassa sukupolvessa. Voisi kuitenkin olettaa, että sosiaalinen pelaaminen useamman pelaajan kesken olisi yhä Nintendolle avainasemassa, jolloin ohjaimen hinta ei voi olla kohtuuttoman korkea, ja ohjaimen hankinnasta aiheutuvaa kulua pyritään helpottamaan mm. pelibundleilla. Myös uuden konsolin julkaisussa voi hyvinkin olla peli + ohjain -bundle, koska Wii Play osoittautui valtavan menestyneeksi ratkaisuksi.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Huhuiltu pelilista joka on peräisin neogaf:sta

First Party

Launch Titles

- Extreme Sports Cafe (New IP, combines 1080 and Wave Race, as well as other sports)
- Pikmin Cafe (Interfaces with Pikmin 3DS)
- Endless Ocean Cafe
- Nintendogs Cafe Kennel (Interfaces with Nintendogs + Cats)
- Mii Explore (New IP, multiplayer adventure game)

Launch Window

- Kirby's Epic Yarn 2 (Launch Window, Multiplayer)
- Wario Ware Cafe (Launch - Launch Window?)

Future Games

- Super Mario Cafe (Late 2012/Early 2013, Paradigm Shift in the vein of Super Mario 64)
- Legend of Paper Zelda (Mid 2012, Paper Mario-version of The Legend of Zelda: A Link to the Past?)
- Fire Emblem Cafe (Late 2012)
- Retro Studios IP (Late 2012, New IP)
- Project Sora IP (New IP)
- Monolith Soft RPG (New IP)
- Shigeru Miyamoto Project (New IP)

Third Party

Launch Games

- Battlefield 3 (Extra Content)
- Street Fighter x Tekken (Timed Exclusive)
- SSX
- Super Monkey Ball Cafe
- Tony Hawk Cafe
- Ridge Racer Cafe
- Mass Effect 3 (Possibly with Mass Effect 1 and Mass Effect 2)
- InVersion
- Dragon's Dogma
- Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier
- Metal Gear Solid: Rising (Extra Content)
- Silent Hill: Downpour (Extra Content)
- Pro Evolution Soccer 2013 Cafe (Timed Exclusive)
- Trauma Center Cafe

Launch Window

- Modern Warfare 3
- Grand Theft Auto V (Launch, Timed Exclusive)
- Dead Space spinoff
- Final Fantasy Crystal Chronicles Cafe
- Soul Calibur V (Extra Content)

Future Games

- Sonic Cafe (Sonic Generations)
- Platinum Games IP (Bayonetta 2?)
- Phantasy Star Online 2 (Late 2012?)
- SEGA game (???)
- The Amazing Spider-Man: The Game
- Rockstar Game (New IP?)
- BioShock Infinite (Timed Exclusive?)
- Red Steel III
- Beyond Good & Evil 2
- Doom 4
- Madden 2013 (Timed Exclusive)
- Tiger Woods 13
- Fight Night Cafe
- Need For Speed Cafe
- Level-5 Game (New IP)
- Kingdom Hearts Cafe (Possibly Kingdom Hearts 3)
- Square-Enix Game (New IP)
- Square-Enix Game (???)
- Grasshopper Game (New IP or No More Heroes 3)
- Valve Game (Possibly a Collection Set + New Game?)
- Epic Games (New IP, Bulletstorm 2 or New Gears of War Trilogy exclusive to Cafe)

Source: 1up
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Vaikuttaa täydeltä hölynpölyltä. Oletkohan tarkistanut näitä "lähteitä"?
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Vaikuttaa täydeltä hölynpölyltä. Oletkohan tarkistanut näitä "lähteitä"?

Minusta tuo näyttää muuten uskottavalta, mutta epic ei ainakaan ydintiimillään ole nintendoa tukemassa, kun ovat tunnetusti aina muilla alustoilla peliensä kanssa!! Katsotaan sitten e3:ssa kuka oli oikeassa ja kuka väärässä, tämä on huhu tämä lista.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Täyttä dadaa tuo lista. Kaivoin NeoGAFista ketjun, jossa se postattiin, eikä sitä sielläkään kukaan pidä aitona. Jopa sen postannut jamppa totesi että todennäköisesti on feikki. Tuo tyyppi on lisäksi näköjään bannattu, joten uskottavuutta ei ole nimeksikään.

Onhan tuossa varmaan pelejä, jotka tulevat toteutumaan, mutta ennen kaikkea kyseessä on yksittäisen tyypin toivelista. Huhujakin on monenlaisia, tuo lista on täynnä epäuskottavia sellaisia.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Täysi höpö-lista. Mutta sen kyhääjällä ollut vilkas mielikuvitus.. ME3 tulevalle Wiille? Buahhaa.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Täysi höpö-lista. Mutta sen kyhääjällä ollut vilkas mielikuvitus.. ME3 tulevalle Wiille? Buahhaa.

Juu, yhtä uskomatonta kuin ME2 PS3:lle.. Ja kuinkas siinä kävikään ;-)

En silti usko tuota listaa hetkeäkään, tuskin kukaan muu kuin pelistudiot ja Nintendo tietää mitä sieltä on tulossa. Voi olla ihan mitä tahansa joten turha spekuloida ja arvailla, katsellaan ja odotellaan :-)
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Eurogamerin pohdiskeleva artikkeli povaa loppua pelkän suoritustehon kilpavarustelulle uusissa konsoleissa, ja tämän kehityksen airueita ovat Wii ja Project Café:

As discussed in previous weeks, skyrocketing development costs, both for software and hardware, are no longer being justified by sustained market growth. Moreover, in recent years consumers have voted with their wallets - by no means rejecting the cutting edge platforms, but certainly showing that they're also happy with hardware that offers a much less graphically impressive experience, such as the Wii, the PSP and the DS.

So, as uneasy as I am about joining the ranks of commentators who have asked "what's the point in graphics being better than this?" over the years, it's a question that must be posed - with some caveats. It's not that graphics can't be better, or that better graphics wouldn't be jaw-dropping, beautiful and wonderful. Rather, it's a question about a trade-off.

We could make games look an order of magnitude more impressive than titles like L.A. Noire or its ilk - but it would cost a vast amount of money. and I suspect that we've hit diminishing returns on that kind of expenditure already. Even the most casual consumers can see graphical improvements - they're not blind, or stupid - but the better game visuals get, the harder it is to create improvements that are good enough to sell consoles.

Everything we've seen so far about Project Cafe suggests that it's a system with graphical power not dissimilar to the present generation of HD consoles. Its games should look comfortably as good as PS3 or Xbox 360 titles, then, but the real selling point will be the control system, which reportedly builds a screen onto the controller itself.

We're all so used to the idea that new hardware is a straight-up fist-fight between sets of specifications that it's hard to imagine such a strategy doing well - but of course, it's a fairly direct repeat of exactly the strategy which has given Nintendo a Wii installed base of almost 90 million units.

Jälleen kerran Nintendo-konsolin ohjausjärjestelmä on suuri spekulaation aihe. Project Café vaikuttaa huhujen perusteella tarjoavan uuden näkemyksen padiohjaimesta, ja on samalla yhteensopiva Wii-ohjainten kanssa - miten tämä vaikuttaa laitteen peleihin? Voiko laitteesta tulla yhtä suosittu kuin Wiistä, ja tuleeko sille yhtä monipuolinen pelivalikoima?
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Wiin heikko tehoisuus on suuri etu sukupolven vaihdossa. Nintendo voi tehdä uuden konsolin muita 3-8 vuotta aijemmin, koska kahvinipaan riittää 140-200€ näyttis kuluttajien tyydyttämiseen. Hd-konsolien merkittävä raudan päivitys kuluttajahinnoin ei ole vielä mahdollista. Lisäksi huomattavasti nykypelejä tarkemman grafiikan tekeminen on liian kallista nykyisin.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Wiin heikko tehoisuus on suuri etu sukupolven vaihdossa. Nintendo voi tehdä uuden konsolin muita 3-8 vuotta aijemmin, koska kahvinipaan riittää 140-200€ näyttis kuluttajien tyydyttämiseen. Hd-konsolien merkittävä raudan päivitys kuluttajahinnoin ei ole vielä mahdollista. Lisäksi huomattavasti nykypelejä tarkemman grafiikan tekeminen on liian kallista nykyisin.

No höpö höpö. Nykykonsolit on nykyään niin vanhoja, että tekniikka on taas kehittynyt huimasti. Kaikki nykypäivän peruspc:t kelvollisella näyttiksellä vetää konsoleista ohi mennen tullen. Ja hinnat ei ole kovin korkeita. Toki olet oikeassa, sukupolven vaihdos on taloudellisista asioista kiinni.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

No höpö höpö. Nykykonsolit on nykyään niin vanhoja, että tekniikka on taas kehittynyt huimasti. Kaikki nykypäivän peruspc:t kelvollisella näyttiksellä vetää konsoleista ohi mennen tullen. Ja hinnat ei ole kovin korkeita. Toki olet oikeassa, sukupolven vaihdos on taloudellisista asioista kiinni.

Mielestäni varsinkaan viidensadan euron tietokoneen tehoilla pelit ei eroa näyttävyydessä riittävästi ps3 peleistä, jos vertaa
Eroihin ps1-ps2-ps3 välillä ero ei ole vastaava harppaus. Porukat ajattelee että pelit olisi voitu toteuttaa vanhemmallakin raudalla hyväksyttävin muutoksin.
Millaisen pleikkanelosen rakentaisit nyky pc-raudasta budjettiin 500€.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, "Project Café" (2012)

Millaisen pleikkanelosen rakentaisit nyky pc-raudasta budjettiin 500€.
Vaikka uusimman pleikkarin(PS4) hinnaksi tulisikin 500€, tämä ei tarkoita etteikö valmistuskustannukset olisi isommat. Jopa huomattavasti isommat. Myytiinhän PS3:a ja Xbox 360:tä aluksi tappiolla, Wiin alkutaipaletta en muista. Nintendo saatui jopa tehdä saman tien voittoa.

Joka tapauksessa konsolivalmistajat ovat tehneet ja luultavasti tekevät jatkossakin konsoleita, jotka ylittävät budjetin. Tappiot kurotaan sitten kiinni peli- ja oheistarvikemyynneillä.

Toivoisin, että Nintendo lähtisi uudella konsolillaan tosissaan tehokilpailuun mukaan (näin tuskin tulee tapahtumaan). Ei siitä peleille ainakaan haittaa olisi, jos saisivat koreamman ulkokuoren ja enemmän laskentatehoa käytettäväkseen.
 
Ylös Bottom