Vastaus: Nintendon uusi konsoli, WiiU (2012)
Vastarintaa ja vastarintaa. Keksintönä tuo on aivan älyttömän hyvä.
Ongelmia on vaan seuraavat:
- TV:stä vapaaseen pelaamiseen ipadin 9,7" näyttö alkaa olemaan ihan minimi koko, sen alle ei ole enää mielekästä hypätä 55":n näytöltä 6" näytölle.
- Toisaalta jos käytetään esim karttana, tai "lisänappeina" tuota näyttöä, niin se on turhan iso, jolloin itse ohjaimesta sen perimmäisessä tarkoituksessa olla ohjain, tulee liian iso.
- Ohjaimen muotoilu, ei ainakaan näytä järin ergonomiselta..ja juu en ole koittanut, ja juu on monet kehuneet ja toki itse testaan kun moisen jossain näen, mutta epäilykset on suuret.
- Yksi ohjain per kone??? Tätä en millään jaksa uskoa et olis totta, mut jos tosiaan näin, tippuu kaikki 2-4 pelaajan pelien mahdollisuudet nollaan.
- Jos saa useamman ohjaimen, niin niiden hinta. 50e peliohjaimesta konsoliin on jo kipurajan yläpäässä, ja 6" näytöllä oleva ohjain ei minun järkeni mukaan voi pystyä edes tuohon, saati sen alle.
- Laitteen grafiikkapäivitys. Nyttenhän käytännössä tultiin tasoihin ps3:n ja xboxin kanssa, ja ehkä ohi, mutta vain hivenen. Siitä jos vuoden kahden sisällä kilpailijat tuo reippaasti päivitetyt versiot niin WiiU on taas jäljessä ja reippaasti. Tai sitten Nintendo tuo taas uuden ja päivitystahti menee liian nopeaksi, jolloin saisi kokoajan olla ostamassa konsolia. Ja eihän grafiikan itsessään enää edes tarvitsisi parantua, vaan muistia roppakaupalla lisää, jotta riittää kaikkiin yksityiskohtiin potkua.
- BR aseman puuttuminen. Nyt on huomannut PS3:n kanssa miten hyvä juttu on se, että on voinut heittää dvd soittimet roskiin, ja käyttää yhtä laitetta elokuviin ja peleihin. Nintendolta tämä ei onnistu edelleenkään..
- Laitteen hinta. Tämä ei ole tiedossa, eikä edes negatiivinen asia sinällään. Vaan mielipiteenä sanon, että tuo ei saisi missään nimessä maksaa yli 299e, jota esim ps3 nykyisin maksaa.
Itse tuotteena tuo on äärimmäisen innovatiivinen ja mahdollisuudet sille kiinnostavat samalla tavalla kuin Wiin kanssa, ja yhteensopivuus wiin tuotteiden kanssa on loistavaa. Tuossa on kaikki palaset siinämielessä kohdallaan, että olen todella innostunut, mutta jokainen asia on näin salamyhkäisen esittelyn jälkeen kuitenkin pieni pettymys. Monet asiat kun ois tehty hivenen toisin (esim nuo jutut mitkä tuossa yllä sanoin.).
Toki tämä on tämänhetkisten tuntemuksien ja tiedon valossa tehty. Ekoilla messuilla kun tuota pääsee koittamaan voi nuo pettymykset lähteä ja jäädä vain tuo innostus, jonka jälkeen sit ennakkovarataankin jo itse laitetta.
Sit palataan itse aiheeseen avautumisen jälkeen. Onko ollut puhetta ohjaimen akunkestosta, tai saako tuon näytön kytkettyä sammuksiin jos sitä ei tarvita, tai millä tekniikalla se toimii yhteydessä laitteeseen. Onko BT:llä vai esim Wlanilla tms. Lähinnä sis se, että jääkö haaveeksi pitää alakerran pelihuoneessa konsolia ja pelata yläkerran makuuhuoneessa ennen nukkumaanmenoa hiukan zeldaa? BT:llä ei riitä millään kantomatka, wlanilla mainiosti.