Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U

Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Nyt kun olen uutta systeemiä sulatellut niin itselleni tärkeimmäksi konsolinhankintaperusteeksi alkaa muodostua tuo mukana tulevan (kotona) kannettava pelikone. Se olis loistavaa kun voisi pelailla parvekkeella tai makuuhuoneessa, tai sohvalla silloin kun TV on jossain "paremmassa" käytössä (Maajussille morsian yms:rolleyes:). Mutta ei kuitenkaan huvittais ostaa varsinaista kannettavaa pelikonetta, kun se matkakäyttö on kuitenkin satunnaista. WiiU:n ohjaimessa on sentään kuuden tuuman näyttö, niin sehän on pinta-alaltaan noin nelinkertainen esim. 3DS:än (yhteen) näyttöön verrattuna. Pitäis siis olla vähintäänkin riittävä vaikka iPadista jäädäänkin jälkeen. Ja koska varsinainen prosessointi hoidetaan konsolilla, niin suorituskyky on ihan omaa luokkaansa kannettavien laitteiden vertailussa. Ohjain ei muuten näytä ollenkaan niin jättimäiseltä Reggien isoissa kourissa kuin mitä aiemmissa kuvissa: Käyttäjän Wii kuvat - Seinäkuvat | Facebook

Nyt pitäis vielä avovaimo taivutella. Voisko Nipa heti konsolin julkaisuun ajoittaa uuden Galaxyn, monipuolisen sportsin ja jonkun tosi hyvän roolipelin, pliis? Shigeru kun kuitenkin lukee tätä palstaa googlen käännöksen kautta niin ehkä toiveeni menee perille...
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Itsellä vähän sama homma, että reissuun en ota tollasta mukaan kun ipad hoitaa sen, mutta kotona ei kyllä riitä kantomatka jos tekniikka on sama kuin ps3:n ohjaimissa..eli BT ei riitä kantomatkaltaan yhtään siihen, että konsolin äärestä pääsisi oikeasti sellaiselle etäisyydelle missä haluis sitä käyttää. :/ toivottavasti tuohon saadaan edes tuplaten pidempi kantomatka.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Niinku aiemmin joku jo mainitsi, niin tuon lienee pakko toimia jollain wlan-pohjaisella yhteydellä koska nykyinen (ja varmaan lähitulevaisuudenkin) bluetooth on aivan liian hidas yhteys videokuvan lähettämiseen. Ja hyvä niin, koska kantomatka on wlanilla helposti kymmeniä metrejä sisätiloissakin (Wikipedian mukaan 70m, mutta se lienee "up to" ideaalisissa olosuhteissa).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

WiiU:n ohjaimessa on sentään kuuden tuuman näyttö, niin sehän on pinta-alaltaan noin nelinkertainen esim. 3DS:än (yhteen) näyttöön verrattuna. Pitäis siis olla vähintäänkin riittävä vaikka iPadista jäädäänkin jälkeen. Ja koska varsinainen prosessointi hoidetaan konsolilla, niin suorituskyky on ihan omaa luokkaansa kannettavien laitteiden vertailussa.

Pelikäyttöön toi on valmiimpi myös noiden ohjaimien ansiosta. iPadilla nuohoot sormella pitkin ruutua ja mitään erinomaista tuntumaa ei saavuteta. Virtual Joystick voi toimia lyhyissä pelihetkissä, mutta koko illan maratoonin saa jo keksiä jotain patenttia sormien suojaksi. WiiU:n ohjain on leiskaltaan juuri sellainen, mitä odottaa tulevilta peli-tableteilta. Näytön resistiivisyys, joka ei salli useampia painalluksia samaan aikaan sekä sen koko ovat selvästi rajoittavia tekijöitä suhteessa varsinaisiin tablettimikroihin. Tietysti lyhyt kantomatka isäntälaitteesta myös.

Vuoden päästä voisi jo varsinaisia pelitabletteja kuvitella tulevan multakin kuin Nintendolta, joten asetelmat ovat silloin jo hieman toisenlaiset.

Myös pelitoimittajat pelaavat, tässä todiste siitä:

[video=youtube;Kg7vHvoAVAs]http://www.youtube.com/watch?v=Kg7vHvoAVAs[/video]
Videolinkki: http://www.youtube.com/watch?v=Kg7vHvoAVAs
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Niinku aiemmin joku jo mainitsi, niin tuon lienee pakko toimia jollain wlan-pohjaisella yhteydellä koska nykyinen (ja varmaan lähitulevaisuudenkin) bluetooth on aivan liian hidas yhteys videokuvan lähettämiseen. Ja hyvä niin, koska kantomatka on wlanilla helposti kymmeniä metrejä sisätiloissakin (Wikipedian mukaan 70m, mutta se lienee "up to" ideaalisissa olosuhteissa).

BT 3.0+HS on se todennäköisin vaihtoehto imho. Tuossa on kantama jotain kymmenen metrin luokkaa ja siirtonopeus noin 24Mbps. Tuokinhan toki taitaa tehdä varsinaisen datasiirron wlanin yli.. Periaatteessa kai kantamaa voi tehostaa paremmalla lähettimellä, mutta se saattaa sitten maksaa jo aika paljon? Ehkä joku muu täällä osaisi kommentoida BT:n sielunelämää paremmin..
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

BT 3.0+HS on se todennäköisin vaihtoehto imho. Tuossa on kantama jotain kymmenen metrin luokkaa ja siirtonopeus noin 24Mbps. Tuokinhan toki taitaa tehdä varsinaisen datasiirron wlanin yli.. Periaatteessa kai kantamaa voi tehostaa paremmalla lähettimellä, mutta se saattaa sitten maksaa jo aika paljon? Ehkä joku muu täällä osaisi kommentoida BT:n sielunelämää paremmin..
En tunne Bluetoothia samalla tavalla kuin WLANia, mutta pikainen googlaus kertoi BT 3.0+HS:n käyttävän WLAN-radiota nopeampaan datansiirtoon, BT itsessään ei parista megabitistä nopeudu. Puhdas Bluetooth-siirto lienee siis suoraan suljettu pois. Kannattaa myös muistaa että ilmoitetut tiedonsiirtonopeudet ovat lähes poikkeuksetta linkkitason nopeuksia, protokollaoverheadin ja erilaisten viiveiden vuoksi oikeaa dataa siirtyy merkittävästi vähemmän. Esimerkiksi standardin 54Mbps:n (802.11a tai 802.11g, jotka käyttävät identtistä modulaatiota) WLANin yli teoreettinen maksiminopeus sovellustason (TCP-)siirrolla on muistaakseni 24.7Mbps, joka kuulostaisi aika lailla samalta mitä tuo BT 3.0+HS lupaa, UDP:llä jonkin verran enemmän. Tätä voi sitten nostaa leventämällä kanavaa ja erilaisilla vähemmän standardeilla turbovirityksillä. Sillähän ei tietenkään ole mikään pakko olla standardi koska sekä lähetin että vastaanotin ovat aina samat eli yhteensopivuudesta ei tarvitse välittää. Mutta mitä sitten vaaditaan hyväksyttävään laatuun ja framerateen hyväksyttävällä latenssilla?
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Tota rautapuolta, kun on spekuloitu sen verran, niin heitän itsekin kommentin. TVn reso on tällä hetkellä rajattu tehokkaasti 1080p. Jos Wii U sille tasolle pääsisi olisi se jo riittävä suoritus. PS4 JA XBOX720 tuskin yrittävät enempää kuin 1080p, 60fps ja enemmän yksityiskohtia. Onhan grafiikka tietysti paljon muutakin kuin resoluutiota. Vaikka PC onkin edellä konsoleita, ero on niin vähäinen tässä sukupolvessa, että se ei mielestäni oleellisesti paranna kokemusta. Uskon, että pian alkavat tulla pelien graafisen kehityksen rajat vastaan. Kehittäjien ei yksinkertaisesti enää kannata mallintaa jokaista pienenpientä yksityiskohtaa tarkemmaksi. Pelit ovat jatkuvasti lyhentyneet, koska mallintajien homma on mennyt kokoajan pikkutarkemmaksi.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Reggie on ainakin vihjaillut että toimivuus taataan vain näköyhteydellä suhteellisen lähellä. Viittaa kymmenien Gigahertzien taajuuksia käyttävään järjestelmään. Muokattu ehkä WirelessHD standardista.

Wlan alkaa olla monessa paikassa jo ihan tukossa joten se ei ole mitenkään riittävän luotettava.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Ei muuten todellakaan näytä enää tuo ohjain isolta, kun jättikäsinen Reggie sitä pitelee ja itsellänikin on varsin kookkaat kädet, kun en ihan pikkupoika enää ole.

Eihän sitä tiedä, vaikka testaillessa tulee innostuttua ja ostattua, jos sille oikeasti on tulossa muutakin, kuin nintendon omia pelejä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Wlan alkaa olla monessa paikassa jo ihan tukossa joten se ei ole mitenkään riittävän luotettava.
Tästä alkaa tulla hissukseen oikea ongelma, kun niin monet langattomat laitteet (merkittävimpinä 802.11b/g/n ja Bluetooth kaikkine johdannaisineen) käyttävät pääasiassa tasan samaa 2.4GHz:n lisenssivapaata taajuusaluetta, joka jo sinänsä on niin kapea ettei sille mahdu kuin kolme normaalia 20MHz:n levyistä WLAN-kanavaa ilman päällekkäisyyksiä. Kaiken kukkuraksi kilowattiluokan mikroaaltouunit kaikista eristyksistä ja suojauksistaan huolimatta vuotavat samoille taajuuksille WLANin ja BT:n milliwattitehoihin nähden hyvin merkittäviä häiriöitä. Jo tuon ruuhkan välttämiseksi katseet on hissukseen käännettävä muille taajuuksille jos haluaa luotettavammin muutamaa metriä pitempiä matkoja. Onhan WLANissakin vaihtoehtona 802.11a, joka on modulaatioltaan identtinen 802.11g:n kanssa, mutta käyttää paljon vähemmän käytettyä 5GHz:n taajuusaluetta, tosin myös läpäisee seiniä huonommin. Tämä taajuusalue voisi sikäli täsmätä tuon Wii U:n line of sight -vaatimuksen kanssa, varsinkin kun esimerkiksi yksi potentiaalinen teknologia WHDI (käytännössä yksi langaton HDMI-ratkaisu) lupaa yhdellä 5GHz:n alueen normaalilla 20MHz:n kanavalla aivan riittävästi kaistaa videolle kohtuullisella kantamalla ja latenssilla.

Vaihtoehtoja hakiessa ongelmaksi muodostuu nopeasti se, että radiotaajuuksien regulointi vaihtelee alueesta toiseen ja samat taajuusalueet eivät ole käytettävissä joka paikassa ilman lisensointia. 2.4GHz on ollut helppo koska se on lähes universaalisti sallittu.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Itsellä ollut Wii todella heikossa käytössä 3rd party pelien suhteen julkkarista lähtien niin eipä paljoa painoarvoa jaksa laittaa muille kuin nipan omille peleille. Toki Wii on saanut oman osansa hyvistä julkaisuista muiltakin firmoilta mutta on ne aina jääneet pahasti Marion ja Zeldan jalkoihin.

Haters will hate, ei sille mitään voi mutta kyllä itseltä löytyy luottoa Shigerun taikasormiin että tästä koneesta tulee taas jotain todella maagista... ;) Voin vain kuvitella miten "vähemmän" suositut sarjat kuten Pikmin ja Animal Crossing saavat uutta virtaa kosketusnäytöstä ja kaverikoodittomasta koneesta. Ah, vuosi on liian pitkä aika! :D
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Miksei se uus ohjain voinut olla tämä?:
http://www.1up.com/media/03/8/9/4/lg/039.jpg

Kaikin puolin ergonomisemman näköinen.

Itsellä on semmoinen puoliksi innostunut, puoliksi pettynyt asenne tähän. Pettynyt siksi koska pelkään tuon ohjaimen käytettävyyttä padinä tällä hetkellä, ja innostuneet sen tuomista mahdollisuuksista (yksin?)peleihin. Uudessa zeldassa ainakin voin kuvitella tuolla ohjaimelle tulevan läpi katseltaessa ihan järjettömän hyvää käyttöä. Pomotaistelu jossa et näe pomon heikkoa kohtaa muuta kuin näytön läpi?

Myös pettymys sinällän että Nintendo on täten "hylännyt" liiketunnistus-teknologian, juuri kun se M+ teknologian avulla pääsi vasta alkuun. Jos pelinkehittäjät meinaavat tästä uudesta ohjaimesta ottaa kaiken irti, niin se tarkoittaa sitä että liiketunnistustuki on yksinkertaisesti tipautettava pelistä pois. Toivotaan parasta, pelätään pahinta...
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Myös pettymys sinällän että Nintendo on täten "hylännyt" liiketunnistus-teknologian, juuri kun se M+ teknologian avulla pääsi vasta alkuun. Jos pelinkehittäjät meinaavat tästä uudesta ohjaimesta ottaa kaiken irti, niin se tarkoittaa sitä että liiketunnistustuki on yksinkertaisesti tipautettava pelistä pois. Toivotaan parasta, pelätään pahinta...

Motion+ ja Classic Controller (Pro) toimivat WiiUssa, joten itsellä kävi lähinnä mielessä että 3rd party peleissä itse ruutu jäisi vailla järkevä funktiota.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Onhan tuossa Wii U ohjaimessakin liiketunnistus.

Mutta täytyy muistaa että jos toi ohjain olisi ollut esim tämä..
project-cafe-controller.jpg

..ei näyttö olisi mitenkään voinnut olla 6,2 tuumaa, vaan lähempänä kolmea.


Ja Wii U:han tukee kaikkia Wii:n ohjaimia, kuten:
6a00d83452033569e20120a4f4bace970b-800wi

0084562001201_215X215.jpg


Veikkaan, että perinteisimmissä peleissä on tuki molemmille ohjaimille kuten Wii:llä nytkin (wiimote + classic + gamecube)
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Onhan tuossa Wii U ohjaimessakin liiketunnistus.

Mutta täytyy muistaa että jos toi ohjain olisi ollut esim tämä..

..ei näyttö olisi mitenkään voinnut olla 6,2 tuumaa, vaan lähempänä kolmea.
Voipi olla, mutta fakta on kuitenkin että tuosta nykyversiosta pystyisi menemään parempaankin päin.
Motion+ ja Classic Controller (Pro) toimivat WiiUssa, joten itsellä kävi lähinnä mielessä että 3rd party peleissä itse ruutu jäisi vailla järkevä funktiota.
Ja nimen nimenomaaan 3rd party-kehittäjien panostuksesta tämän konsolin menestys tulee riippumaan. Casual-pelaajat eivät varmasti innostu Wii U:ta yhtä paljon kuin Wiistä, ja PS/360 leirin pelaajat ei vaihda Wii U:n leiriin, ellei 3rd party kehittäjät pistä heti konsolin alkuvaiheessa ulos roppakaupalla huippupelejä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Tuosta ohjaimesta että eikö se ole aika vaikeaa pelata vaikka battlefield 3:sta tuolla kun ei ole kunnon analogi tatteja vaan tuommoset "levyt".
Joten varmaan noissa räiskintä peleissä on mahdollisuus käyttää tuota "tatillista" ohjainta, mutta silti mielummin pelaisin xbox:lla tai ps3:lla multiplattari räiskintäpelejä kun niissä on triggerit jotka kuuluvat räiskintä peleihin että saa vähän tuntumaa.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

silti mielummin pelaisin xbox:lla tai ps3:lla multiplattari räiskintäpelejä kun niissä on triggerit jotka kuuluvat räiskintä peleihin että saa vähän tuntumaa.
On tuossa Wii U:n ohjaimessakin ihan triggerit. Noin 99% julkaistuista kuvista tuntuu vain olevan edestä kun halutaan mainostaa sitä näyttöä joten ei tuota helposti ole nähnyt vaikka se pressissä pikaisesti mainittiinkin. Tältä se näyttää takaa nykyisissä prototyyppiversioissa: http://gengame.net/wp-content/uploads/2011/06/Back-of-Wii-U-Controller.jpg
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Classic controllerin liipasimet/triggerit on myöskin analogiset vaikka ei lähelläkään yhtä hyvät kun X360:n (mikään ei ole). Testasin PC:llä tota ohjainta niin noin reilu puolen välin liikkuu suht tasasesti sitten hyppää tappiin.

Enemmänkin itse Battlefieldin tyylisiä räiskintöjä pelaisin Wiimote + Nunchuk kombolla, jos ei kovin tosissaan/kilpailullisessa mielessä tarvitse. En osaa ainakaan vielä sanoa mitä tuo kosketusnäyttö toisi räiskintäpeleihin mikä tekisi niistä Wiimotea kiinnostavamman vaihtoehdon.

Multiplattarit tulee tietty ostettua mielummin boxille, kolmesta syystä 1) Kaverit 2) Online 3) Ohjain. Mutta voisin esim Wii U:n yksinoikeus räiskintöjä kuvitella pelaavani kaikilla kolmella eri ohjain vaihtoehdolla ihan pelin ja tason mukaan.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Tätä ei kait ole vielä ollut. Pidempi versio lintudemosta joka oli Nintendon pressitilaisuudessa. iPhonella kuvattu tv ruudusta.

Ilmeisesti tuossa pystyy rajoitetusti liikuttamaan kameraa itse.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Mut eihän tässä kaikkee oo menetetty jos wii u:n kaikkia pelejä voi pelata classic controllerilla ainakin mun mielestä toi "ipad ohjain" näyttää huonolta
 
Ylös Bottom