Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U
No se on toki ikävää, muttei todellakaan meinaa laajemmassa skaalassa yhtään mitään. Jos olet huomannut, niin kaikki ovat enimmäkseen eri mieltä kaikesta kanssasi (ja älä vaivaudu pasteamaan Wiin myyntilukuja tähän). Joten jos joku kysyy, että kannattaisiko Wii U hankkia (mistä tämä keskustelu tällä erää lähti), niin mä en kyllä Mahewcoron pelimakua tässä käyttäisi referenssinä
Itse asiassa en ole huomannut. Oletko tullut ajatelleeksi, että ihmisiä löytyy myös foorumeiden ulkopuolelta? Luuletko, että Wii U:n "kusinen tilanne" johtuu vain siitä, että kaikki ne muuten kiinnostuneet pelaajat eivät vain tiedä Mario 3D Worldista ja Wind Waker HD:sta, kun konsolia ei nyt pahus sentään ole
markkinoitu tarpeeksi? Vähän lisää Gamepadin käyttöä havainnollistavia Pikmin 3 -mainoksia
24 Lontoon mainostauoille, niin johan pelaajat heräisivät! Mahtava Gamepad ja niin monta laatupeliä, nyt on hyvä aika ostaa Wii U, onhan sille tulossa myös Captain Toad ja "realistinen autopeli"!
Aika harvassa ne liikkeentunnistuksella pelaavat ovat. Itse kokeilin kerran pilailumielessä.
Sen verran paljon liiketunnistuspelaajia Mario Kart 8:ssa näkyi, että taisit itse vetää siellä Wiikake vinossa joka ilta pilailumielessä. Mutta miten spooffasit maatunnukseksi Amerikoiksi, Japaniksi, kaiken maailman ihme maiksi joista en ole kuullutkaan...?
No, puolisen vuotta sitten näytti vielä siltä, ettei laitteelle ole tulossa kohta enää yhtikäs mitään. Nyt tilanne näyttää ihan kohtuullisen hyvältä (toki aina voisi olla parempi!) ja jopa kilpailee muiden next-gen alustojen lähitulevaisuuden tarjonnan kanssa, joka on aika hyvä saavutus konsolilta, jonka third partyt ovat hylänneet lähes täysin. Pelejä tulee myös aika laajalta skaalalta; puzzleilua, tappelupelejä, realististä autopeliä (joka on Nintendon alustalla äärimmäinen harvinaisuus), J-rpg:tä, tasohyppelyä, "aikuistempeliä", kuten Devil's Third, shootteria jne.
Laaja skaala: puzzlepeli (Captain Toad), tappelupeli (Super Smash Bros, myös 2DS/3DS), "realistinen autopeli" (Project Cars, multiplattari), JRPG (Xenoblade X), tasohyppelyitä (Yoshi's Whatever World, taas uusi Kirby), aikuistempeli (kuulitteko aikuiset, Itagakin peli juuri teille!), shootteri (se huhuttu Advanced Warfaren Wii U -porttaus vai???). Se on jo aika epärehellistä listata peligenrejä useamman pelin vaikutelmalla kun kyse on yksittäisistä peleistä.
"Realistinen autopeli" on erityisen tärkeää, nehän ovat "äärimmäinen harvinaisuus" Nintendon alustoilla. Olkoonkin, että Wiillä ja DS:llä oli kasapäin autopelejä, fantastisesta (Excite Truck) realistiseen (NFS ProStreet), mutta hei, Wii U:lle tulee autopeli!
Alennettuihin odotuksiin se Wiikin melko pitkälti vastasi. Aika pian Wiin hankinnan jälkeen alkoi valjeta tosiseikka siitä, ettei se nyt ollut ihan sitä, mitä luvattiin. Liikkeentunnistusohjaus toimitti lupauksensa niissä harvoissa tapauksissa enimmäkseen olessa lähinnä haitta ja alustan pelivalikoima koostui pääasiallisesti keskinkertaisesta shovelwaresta. Toki se myi Wii Sports/Fit-huumassa, mutta eivätpä ne myyntiluvut hirveästi mun elämää pelaajana rikastuttaneet.
Tuleeko mieleen, että kenties sinä olet tässä ihan äärimarginaalissa Gamepad-ihailusi kanssa? Wii ei "rikastuttanut" juuri
sinun elämääsi, ja niinpä konsolin miljoonat omistajat varmasti ajattelevat juuri samoin kuin
sinä. Se 100 miljoonaa konsolia myynyt laite myi "huumassa", mutta myyntilukujahan ei saa mainita, koska ne toistuvasti osoittavat tulkintojesi olevan aivan täysin pielessä. Samalla "väärinymmärretty" Wii U on mahtava konsoli josta oikeasti tykätään, ja Gamepadin "potentiaalia" ei ole vain hyödynnetty tarpeeksi, mutta silti edes laadukas Mario Kart 8 ei saa konsolia myymään merkittävästi paremmin. (Siinä olisi tietenkin pitänyt olla enemmän Gamepad-ominaisuuksia!)
Tai kenties voisit hyväksyä, että Gamepad itsessään on este Wii U:lle ja sen hyvillekin peleille, niitä pienempiä pelejä tarvitaan enemmän kuin mitä Wii U tarjoaa, ja pelaajat yhä toivoisivat lisää Wii-tyylisiä kokemuksia, vaikka Wii U on epäonnistunut tarjoamaan niitä.