Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahewcoro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    wiiu
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Ajatus siitä, että gamepad jätettäisiin Wii U:ta vaihtoehtoiseksi on aika ristiriitaien. Jos jokaiseen peliin pitää ohjelmoida tuki gamepadin lisäksi myös pro padille ja wiikakelle, niin se voi viedä paljon aikaa ja rahaa. Toisaalta gamepad on Nintendolle rasite, koska sen tuottaminen on kallista ja hidasta.

Olisi kaikkien etujen mukaista se, että Nintendo laittaa gamepadiin paremman akun, jotta Wii U:n ostaneet eivät joutuisi ostamaan erikseen kallista isompaa akkua. Lisäksi pelejä, jotka hyödyntäisivät gamepadin kosketusruutua/näyttöä, gyroskooppia ja mirkofonia. Tällähetkellä Zombi U on niitä harvoja pelejä joka hyödyntää parhaiten gamepadin ominaisuuksia, mutta jostain syystä kysestä peliä ei pahemmin markkinoida tai bunglata enään?
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Olisi kaikkien etujen mukaista se, että Nintendo laittaa gamepadiin paremman akun, jotta Wii U:n ostaneet eivät joutuisi ostamaan erikseen kallista isompaa akkua. Lisäksi pelejä, jotka hyödyntäisivät gamepadin kosketusruutua/näyttöä, gyroskooppia ja mirkofonia. Tällähetkellä Zombi U on niitä harvoja pelejä joka hyödyntää parhaiten gamepadin ominaisuuksia, mutta jostain syystä kysestä peliä ei pahemmin markkinoida tai bunglata enään?

Juuri näin. On naurettava ajatus, että ensimmäiset vastoinkäymiset kohdattuaan Nintendo hylkäisi konsolin ydin-idean ja livistäisi häntä koipien välissä takaisin sen homman ääreen, joka joskus tuotti heille rahaa. Tällaisella mentaliteetillä Nintendo kusisi koko sen ideologian päälle, joka teki vanhasta Wiistä menestyksen.

Wii U:n ja Gamepadin konsepti on loistava, valitettavasti sen potentiaalia ei olla päästy juurikaan hyödyntämään vielä pelien muodossa, jotka oikeasti hyötyisivät laitteen uniikista tekniikasta (mitä nyt mainio Nintendoland toki raapaisi hiukan pintaa siitä). Tässä siis se alue, jossa korjausliikkeen on tapahduttava. Runsaasti laadukasta ja yksilöllistä sisältöä, joka hyödyntää Wii U:n konseptia oivaltavasti, laitteen hinta kohdilleen ja markkinointikoneisto puksuttamaan niin eiköhän saada homma takaisin raiteille.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Ajatus siitä, että gamepad jätettäisiin Wii U:ta vaihtoehtoiseksi on aika ristiriitaien. Jos jokaiseen peliin pitää ohjelmoida tuki gamepadin lisäksi myös pro padille ja wiikakelle, niin se voi viedä paljon aikaa ja rahaa. Toisaalta gamepad on Nintendolle rasite, koska sen tuottaminen on kallista ja hidasta.

Olisi kaikkien etujen mukaista se, että Nintendo laittaa gamepadiin paremman akun, jotta Wii U:n ostaneet eivät joutuisi ostamaan erikseen kallista isompaa akkua. Lisäksi pelejä, jotka hyödyntäisivät gamepadin kosketusruutua/näyttöä, gyroskooppia ja mirkofonia. Tällähetkellä Zombi U on niitä harvoja pelejä joka hyödyntää parhaiten gamepadin ominaisuuksia, mutta jostain syystä kysestä peliä ei pahemmin markkinoida tai bunglata enään?

Wii U -peleissä on jo nyt vaihtelevasti tukea Wiikake-ohjaimille, Pro Controllerille ja jopa Wiin Classic Controllerille. Wii U:n Gamepad tekee tästä kokonaisuudesta sekavan sopan, jossa pelit saattavat tukea vähän mitä ohjainta sattuu, ja tarvittava ohjain saattaa muuttua jos esim. siirtyy pelistä eShopiin ostamaan DLC:tä peliin.

Jos Gamepad tiputettaisiin ylimääräiseksi lisävarusteeksi ja Wiikake otettaisiin perusohjaimeksi, monet pelit toimisivat sellaisenaan, ja Gamepadin omistajat voisivat yhä käyttää sitä halutessaan. Se myös rohkaisisi pelintekijöitä tekemään Wiikake-ohjauksesta perusvaihtoehdon, niin että ei tarvitsisi arvuutella, tukeeko jokin peli Wii-ohjaimia vai ei. Tämä on yksi Wii U:n isoimpia ongelmia: se puolittain "tukee" Wii-ohjaimia, mutta Gamepadin mukanaolo sekoittaa pakkaa ja lisää hämmennystä ja epävarmuutta. Kokonaan ilman Gamepadia Wii U olisi ollut selkeämpi, käytettävyydeltään parempi konsoli, mutta tässäkin vaiheessa ongelmaa voidaan vielä lievittää vähentämällä Gamepadin roolia.

Joku voisi jopa väittää, että Nintendo tekee näin jo: Gamepad-tekniikkademojen kuten Nintendolandin ja Game & Warion sijaan Nintendo julkaisee useita pelejä, jotka eivät hyödynnä Gamepadia käytännössä mitenkään, kuten Wii Sports Club, Donkey Kong Country TF, Super Mario 3D World, Mario Kart 8, Super Smash Bros Brawl, third party -yhteistyöt kuten Bayonetta 2 ja niin edelleen. Jopa Gamepadia hyödyntävä Wii Party U tulee myyntiin Wiikake-ohjaimien kanssa bundletettuna. Ja kuten itsekin mainitsit, Gamepadia hyödyntävä third party -julkaisupeli ja alussa mukaan bundlattu Zombi U on sekin unohdettu sekä Nintendon että Ubisoftin taholta. Jos Nintendolla on työn alla uusia Gamepad-ideoita, niin niistä näkyy hyvin vähän merkkejä - mistäköhän syystä?

Tällaisella mentaliteetillä Nintendo kusisi koko sen ideologian päälle, joka teki vanhasta Wiistä menestyksen.

Näinhän Nintendo teki, tuloksena oli Wii U:n Gamepad.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Tjaaa... Vaikka gamepadissa on potentiaalia ja käyttämätöntä semmoista (Metroid pelissä scannerina, muuna cadgettina?) niin olisihan se tilanne voinut olla mielenkiintoinen, jos gamepadin sijaan Wii U:n hevosvoimia oltaisiin nostettu korkeamalle ja motionplus- ohjausta viety vieläkin pidemmälle.

Eniten tässä tilantessa huolestuttaa se, että kun kolmannet osapuolet ovat melkeipä unohtaneet Wii U:n niin miten ihmessä Nintendolla riittää resurssit siihen että laittelle saadaan tasaisesti laadukkaita pelejä? Tuo ongelma tuli erittäin selväksi 3DS konsolin katasrofaalisen huonosti organisoidusta julkaisusta, jossa pelaamisen arvoisia pelejä sai odottaa yli puolentoistavuoden ja ne pelit oli esitelty E3:ssa vuosia sitten. Jos resurrseista on pulaa, niin mikä estää palkkaamasta asiansaosaavia koodareita?
Sen sijaan yhtiö on sortunut jauhamaan paskaa siitä kuinka:" blaa blaa blaa koittakaa nyt ymmärtää kun kokemattomat työntekijämme harjoittelevat tekemään HD pelejä ja yhtiön itsesensuuripolitikkaa tehdessään remakeja blaa blaa blaa".:p
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Näinhän Nintendo teki, tuloksena oli Wii U:n Gamepad.

Wiin suunnittelufilosofia ei ollut "Wiikake" vaan se, että tarjotaan pelaajille jotain aidosti uutta. Sillä kertaa se otti wiimoten ja sen mahdollistamien pelien muodon. Wiin ideologian päälle kuseminen tarkoittaisi sitä, että unohdetaan mikä teki Wiistä jymymenestyksen, eli juuri tämä uutuusarvo ja lypsetään loput pennit irti konseptista, joka joskus tuotti rahaa Nintendolle. Viimeksi, kun unohdettiin innovaatio ja tämä tuiki-olennainen "The Nintendo Difference" syntyi Gamecube.

Tuo väite, että Wiimoten bundlaaminen mukaan Wii U ja Wii Party U:n pakettiin on viite siitä, että Nintendo olisi dumppaamassa Gamepadin on kyllä aika toiveajattelua. Wii Party U on moninpeli ja moninpeleissä käytetään wiimoteja, aivan kuten Nintendolandissakin. Muistathan, että konsoli ei tue toistaiseksi useampaa gamepadia?

Nintendo on kyllä melko ansioitunut typerissä päätöksissä, mutta Gamepadin dumppaaminen olisi niistä kyllä helposti typerin. Onneksi näin ei ole käymässä. Wiimotet konsolin vetonaulana on nyt nähty juttu, kansa haluaa jotain uutta.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Wii U:n ja Gamepadin konsepti on loistava, valitettavasti sen potentiaalia ei olla päästy juurikaan hyödyntämään vielä pelien muodossa, jotka oikeasti hyötyisivät laitteen uniikista tekniikasta (mitä nyt mainio Nintendoland toki raapaisi hiukan pintaa siitä).

Mitä tuo korostettu osuus sitten tarkoittaa? Itse kun pidän jo nyt gamepadia hyvänä koska siinä näkyy usein kartta ja esim batman: arkham cityssa padin kajareista kuuluu radiokeskustelut ja käytän myös gyroa liitämisen ja batarangien ohjauksessa koska minusta se on tarkempaa kuin tatilla ohjaaminen. Myös niissä kohdissa joissa skannataan aluetta nousen mielelläni seisomaan ja katselen ympärilleni padin avulla koska se lisää immersiota.

Jollei tuo ole hyödyllistä käyttöä niin mikä sitten?
Vai haluaako ihmiset ihan oikeasti pelejä jotka on tungettu täyteen turhia gimmickejä joissa pakotetaan tekemään kaikki asiat tietyllä tavalla kuten aivan liian monessa wii pelissä? Esim batmanissa ei ole pakko käyttää padin gyroa mihinkään jollei halua.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Wiin suunnittelufilosofia ei ollut "Wiikake" vaan...

En lähde nyt analysoimaan Wiin suunnittelufilosofiaa (joka oli paljon enemmän kuin "tarjota jotain uutta"), mutta olen samaa mieltä, että se ei ole kiinni yksistään ohjaimesta. Wiikake kuitenkin edusti Wiin suunnittelufilosofiaa ja mahdollisti sen toteuttamisen. Wii U:n Gamepad samaten edustaa laitteensa suunnittelufilosofiaa, joka on erilainen kuin Wiillä. Ongelma ei siis ole pelkkä Gamepad, vaan Wii U:n suunnittelufilosofia itsessään.

Tuo väite, että Wiimoten bundlaaminen mukaan Wii U ja Wii Party U:n pakettiin on viite siitä, että Nintendo olisi dumppaamassa Gamepadin on kyllä aika toiveajattelua. Wii Party U on moninpeli ja moninpeleissä käytetään wiimoteja, aivan kuten Nintendolandissakin. Muistathan, että konsoli ei tue toistaiseksi useampaa gamepadia?

Nintendo on kyllä melko ansioitunut typerissä päätöksissä, mutta Gamepadin dumppaaminen olisi niistä kyllä helposti typerin. Onneksi näin ei ole käymässä. Wiimotet konsolin vetonaulana on nyt nähty juttu, kansa haluaa jotain uutta.

Mitähän niille kahden Gamepadin suunnitelmille muuten kävi? Hmm...

Jos kansa haluaa jotain "uutta", miksi Wii U ja Gamepad eivät kelvanneet? Olisiko ratkaisuna, että Nintendo hylkäisi Wii U:n, Gamepadin ja Wiikaket kokonaan, ja tekisi jotain todella uutta, kuten jonkinlaisen VR-kypärän? Tai ohjaimen jota käytetään puristelemalla?

Kyllähän Wii U:lla oli sitä "pelivalikoimaa". New SMB U, Rabbids Land, Zombi U, Nano Assault Neo, Trine 2, Just Dance, Assassin's Creed, Call of Duty Black Ops 2, Arkham City, Nintendoland, Sonic & All-Stars Racing Transformed, Need for Speed, Lego City, Monster Hunter 3 Ultimate, Game & Wario, Wonderful 101, Pikmin 3, ja monia muita nimikkeitä. Miksi Wii U ei näistä kaikista peleistä huolimatta ole myynyt paremmin? Miksi mahtava ja kekseliäs Nintendoland ei noussut Wii Sportsin veroiseksi system selleriksi? Miksi Game & Wario katosi kuin pieru Saharaan siinä missä Wiin WarioWare: Smooth Moves nousi Wiin alkuaikojen suosikiksi ja myyntihitiksi?

Wii U:n huonon alun selitykseksi ei riitä, että "ei ollut pelejä" tai "ei ollut system sellereitä". Todellisuudessahan New SMB U on Wii U:lle "system seller", se ei vain yksinään pysty raahaamaan koko Wii U:n painolastia mukanaan. Ongelma on pelivalikoiman sisällössä ja siinä miten Wii U asemoitiin kuluttajille. Gamepad ei ole tähän yksin syypää, mutta se on Wii U:n ongelmien keskiössä. Gamepad oli sitä "uutta" ja "erilaista" jota "pölyttyneeseen" ja "vanhentuneeseen" Wiihin ja Wii-ohjaukseen "kyllästynyt" kansa muka tahtoi... mutta "kansa" hylkäsi Wii U:n tähänastisen suunnan, suunnittelufilosofian ja pelivalikoiman. Suuri yleisö hylkäsi "kekseliään" Nintendolandin ja ja konsolin ostajat valitsivat suurissa määrin uuden Marion, joka ei käytännössä mitenkään hyödynnä Gamepadia. Huonon alkunsa tuloksena Wii U on valtavissa vaikeuksissa käytännössä jokaisella markkina-alueella. Kyllä kannatti siis tarjota jotain "uutta", olisihan se ollut kamalan tyhmää Nintendolta yrittää toisintaa 100 miljoonaa konsolia ja 900 miljoonaa peliä myynyt Wii.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Syy miksi wiiu ei myy on se, että kone maksaa enemmän kuin ps3 ja XO ja pelit kuitenkin näyttää samalta. PS4 ja XBONE kolkuttaa jo ovella joten ihmiset ei halua vanhaa tekniikkaa. Vannoutuneet nintendo fanit tietenkin tuon ostaa super marion, zeldan ja muun takia. Moni taas valittaa, että jo gamepad on pelkkä gimmick ja ylläri ylläri ne ei halua wiimotea takaisin vaan toivovat, että kaikki pelit toimisi pro ohjaimella.
Voi tulla mahelle yllärinä, mutta ulkomaisia foorumeita lukemalla tulee aika selväksi, että ihmiset vihaa wiimotea vielä enemmän mitä wiiu:n gamepadia. Wiimote on koettu ja nähty eikä kukaan kaipaa niitä gimmickejä enää.

Itsekin pelasin wiillä likemmäs 30peliä läpi enkä halua enää koskaan tuota motea heiluttaa ja se on myös ainoa syy miksi en ole ostanut skyward swordia. Gamepadista sentään on ihan oikeasti hyötyä kartan ja inventaarion muodossa ja sitten kun pelattava loppuu niin siitä voi katsella vaikka netflixiä sängyssä.

Entä miksi nintendoland ei myynyt kuten wii sports? Tuliko mieleen, että ehkä ihmiset ei enää halua ostaa noita muutamaan gimmickiin perustuvia minipeli kokoelmia koska nekin on jo koettu. "jee voin ohjata kapteeni falconin alusta kallistelemalla padia" PS3:lla voi ohjata wipeouttia samalla tavalla ja se sentään on ihan kunnon peli joka vielä näyttääkin hemmetin hyvältä.
Itsekin pelasin kaverin kanssa wiillä warion smooth movesin "läpi" yhden ryyppyillan aikana ja todella hauskaa se oli, mutta kumpikaan meistä ei halua koskea siihen enää sen jälkeen sillä se on nähty, pelattu ja koettu.

Nyt on hyllyssä odottamassa wiiu:n just dance 4 jonka ostin kun hintaa oli 10e ja ajattelin, että tuosta saa yhden illan naurut. Tosin tuon takia täytyy kyllä vielä kerran sitä wiimotea heiluttaa. Tuon jälkeen peli jää keräämään pölyä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Voi tulla mahelle yllärinä, mutta ulkomaisia foorumeita lukemalla tulee aika selväksi, että ihmiset vihaa wiimotea vielä enemmän mitä wiiu:n gamepadia.

Se on kyllä hyvin tiedossa, että tietyt "pelaajat" vihaavat Wiikakea. Niihin 100 miljoonaan myytyyn konsoliin mahtuu paljon erilaisia ihmisiä, jotka ovat Wiikakea käyttäneet.

Gamepad tuskin koskaan saavuttaa vastaavaa vihaa (vaikka parhaani yritänkin sitä tuoda esille), ellei Wii U ala myydä enemmän vähän vikkelään.

Entä miksi nintendoland ei myynyt kuten wii sports? Tuliko mieleen, että ehkä ihmiset ei enää halua ostaa noita muutamaan gimmickiin perustuvia minipeli kokoelmia koska nekin on jo koettu.

Nyt on hyllyssä odottamassa wiiu:n just dance 4 jonka ostin kun hintaa oli 10e ja ajattelin, että tuosta saa yhden illan naurut. Tosin tuon takia täytyy kyllä vielä kerran sitä wiimotea heiluttaa. Tuon jälkeen peli jää keräämään pölyä.

Tämähän nähdään kätevästi loppuvuodesta, kun Wii Party U ja Wii Fit U julkaistaan. Onnistuvatko ne parantamaan Wii U:n tilannetta Gamepadista huolimatta?

Onnittelut Just Dance 4:n hankinnasta. Jos peli tulee pelattua puhki eikä todennäköisesti tule enää uudelleen käyttöön, kannattaa laittaa se kiertoon. :)
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Mitä tuo korostettu osuus sitten tarkoittaa? Itse kun pidän jo nyt gamepadia hyvänä koska siinä näkyy usein kartta ja esim batman: arkham cityssa padin kajareista kuuluu radiokeskustelut ja käytän myös gyroa liitämisen ja batarangien ohjauksessa koska minusta se on tarkempaa kuin tatilla ohjaaminen. Myös niissä kohdissa joissa skannataan aluetta nousen mielelläni seisomaan ja katselen ympärilleni padin avulla koska se lisää immersiota.

Jollei tuo ole hyödyllistä käyttöä niin mikä sitten?

Kartan ja valikon rykäiseminen gamepadin ruudulle ja näytön käyttäminen skannaamiseen ovat mielestäni aika itsestäänselviä käyttötapoja gamepadille (tosin silti ihan mukavia sellaisia), enkä koe, että peli välttämättä hirveästi siitä kärsisi, jos nämä toiminnot jäisi pois. Kaipaisin enemmän sellaisia pelejä, jotka olisi mahdollista toteuttaa vain Wii U:n uniikilla teknologialla. Nintendolandissa oli jo hyvä yritys; tätä peliä ei olisi pystynyt toteuttamaan järkevästi millään muulla konsolilla. Niitä hommia, mitä meille näytettiin menneiden vuosien E3:silla. Assymmetric gameplayta, wii u zapper jne.

Kyllähän Wii U:lla oli sitä "pelivalikoimaa". New SMB U, Rabbids Land, Zombi U, Nano Assault Neo, Trine 2, Just Dance, Assassin's Creed, Call of Duty Black Ops 2, Arkham City, Nintendoland, Sonic & All-Stars Racing Transformed, Need for Speed, Lego City, Monster Hunter 3 Ultimate, Game & Wario, Wonderful 101, Pikmin 3, ja monia muita nimikkeitä. Miksi Wii U ei näistä kaikista peleistä huolimatta ole myynyt paremmin? Miksi mahtava ja kekseliäs Nintendoland ei noussut Wii Sportsin veroiseksi system selleriksi? Miksi Game & Wario katosi kuin pieru Saharaan siinä missä Wiin WarioWare: Smooth Moves nousi Wiin alkuaikojen suosikiksi ja myyntihitiksi?

Puolet luettelemistasi peleistä on multiplattareita, osa vieläpä peleistä, jotka nähtiin ajat sitten muilla alustoilla. eShop pikkupelit tuskin ovat pelejä, jotka saisivat ihmiset investoimaan satoja euroja uuteen konsoliin. Julkaisun jälkeen konsolin pelirintamalla oli aivan järkyttävä kuilu ilman mitään uusia julkaisuja Lego Cityyn ja Monster Hunteriin saakka. Luuletko, ettei tämä vaikuttanut konsolin myynteihin? Olisiko tilanne toinen, jos kaikki olisi edennyt suunnitelmien mukaisesti ja kaikki nuo pelit olisivat olleet valmiina julkaisuun? Odottelemme vieläkin jotain "julkaisupelejä" kuten Wii U Party....

Warioware smooth moves oli hyvä peli, joka julkaistiin hurjassa nosteessa olevalle konsolille, jolla oli jo merkittävä user base. Game & Wario oli heikko ja hätäisesti kasattu peli, joka julkaistiin konsolille, jolla on surkea user base.

Nintendoland on toden tosiaankin hieno peli, mutta Nintendo epäonnistui pelin (ja koko konsolin markkinoinnissa). Pelin tarjoama hauskuus on haastavampaa kommunikoida kuluttajille mitä Wii Sportsin. Wiitä markkinoitiin mainoksilla, joissa iloiset nuoret ja vanhat ihmiset hyppivät kapula kädessä telkkarin edessä muka miekkaillen ja pelaillen tennistä. Viesti oli niin selkeä, että simpanssikin tajuaisi, että nyt on kyse jostain hauskasta.

New Super Mario Bros oli aika heikko system seller etenkin saumaan, jossa NSMB sarjaa oli ilmestynyt useampi peli, jotka näyttävät päälle päin lähestulkoon identtiseltä. NSMBU ei myöskään hyödynnä gamepadia mitenkään erityisen oivaltavasti. Monella pelaajalla oli se vanha NSMB kotona, joka näyttää lähestulkoon samalta, joten houkutus maksaa 400€ uudesta konsolista, jotta pääsisi pelaamaan uutta NSMB:aa oli todennäköisesti aika pieni.

jne, jne, jne, listaa voi jatkaa loputtomiin, mutta se on varmaa, että vaikka Wii U oltaisiin julkaistu ilman gamepadia, niin laadukkaita pelijulkaisuja se olisi tarvinnut silti menestyäkseen, ihan siinä missä mikätahansa muu konsoli. Wii U:n heikon pelitilanteen merkitystä ei voi vähätellä.

siihen päälle vielä pystyynkustu markkinointi, niin mitä voi odottaa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Voi tulla mahelle yllärinä, mutta ulkomaisia foorumeita lukemalla tulee aika selväksi, että ihmiset vihaa wiimotea vielä enemmän mitä wiiu:n gamepadia. Wiimote on koettu ja nähty eikä kukaan kaipaa niitä gimmickejä enää.

Itsekin pelasin wiillä likemmäs 30peliä läpi enkä halua enää koskaan tuota motea heiluttaa ja se on myös ainoa syy miksi en ole ostanut skyward swordia. Gamepadista sentään on ihan oikeasti hyötyä kartan ja inventaarion muodossa ja sitten kun pelattava loppuu niin siitä voi katsella vaikka netflixiä sängyssä.
Itsekin pelasin kaverin kanssa wiillä warion smooth movesin "läpi" yhden ryyppyillan aikana ja todella hauskaa se oli, mutta kumpikaan meistä ei halua koskea siihen enää sen jälkeen sillä se on nähty, pelattu ja koettu.

Mun mielestä taas wiimote toimi joissain tapauksissa erinomaisen hyvin, kuten esim. juuri Skyward Swordissa (ai että kun toivoin tuota kontrollimetodia Skyrimiin sitä pelatessani). Tästä johtuen on hyvä, että sekin vaihtoehto löytyy vielä niitä pelejä varten, jotka oikeasti hyötyvät siitä kontrollimetodista (FPS shootterit, urheilupelit, partypelit jne.). Harmillista oli taas se, että ne pelit, jotka oikeasti hyötyivät tuosta kontrollimetodista voi laskea kahden käden sormilla, ja lopuissa se oli lähinnä riesa, tai muuten vaan täysin yhdentekevä juttu. Wii U:n konsepti on mielestäni hyvä juuri siksi, että se ottaa terveellisen askeleen taakseppäin. Tupla-analogitattiohjaus löytyy defaulttina, mikä sopii taas moneen pelityyppiin sellaisenaan. Wii U tarjoaa "best of both worlds"-ratkaisun plus kosketusnäytön kotikonsolin ohjaimessa, joka avaa taas täysin uudet mahdollisuudet.

Olen kanssasi jokseenkin samaa mieltä siitä, että tuo minipeli-casual-ilmiö on siinä määrin kaluttu läpi, että Wii U oli hyvä siirto takaisin vähän core-orientoituneempaan lähestymistapaan silti hylkäämättä mahdollisuutta tarjota myös niitä "casual-pelejä" (inhoan tuota termiä), joilla Wii menestyi. Itse innostuin aikoinaan kovasti Wii Sportseista sun muista, mutta melko pian aloin taas kaipaamaan niitä vähän syvällisempiä pelikokemuksia, kuten Zeldat, Mariot, Xenoblade, Skyrim jne. ja näissä fiiliksissä ollaan edelleenkin.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Onnittelut Just Dance 4:n hankinnasta. Jos peli tulee pelattua puhki eikä todennäköisesti tule enää uudelleen käyttöön, kannattaa laittaa se kiertoon. :)

Olen materialisti ja lisäksi jos ostan vaikka pelin 10e hintaan kuten tuonkin kanssa tein niin omatunto ei anna periksi myydä sitä edes siihen hintaan pois. Tuosta kehtaisi ehkä 6e pyytää postikuluineen ja siihen hintaan sen pitää mieluummin hyllyssä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Tupla-analogitattiohjaus löytyy defaulttina, mikä sopii taas moneen pelityyppiin sellaisenaan. Wii U tarjoaa "best of both worlds"-ratkaisun plus kosketusnäytön kotikonsolin ohjaimessa, joka avaa taas täysin uudet mahdollisuudet.

Wiillä oli jo se "best of both worlds" eli äärimmäisen monipuolinen ja muuntautumiskykyinen Wiikake, sekä perinteinen ohjain Classic Controller (Pro). Classic Controller toimii yhä, ja sen lisäksi Wii U:lla on myös oma perinteinen pädi, Pro-ohjain, miksi se ei riitä? Kosketusnäyttö kotikonsolin peleissä olisi saatu aikaan myös 3DS- tai DS-yhteyksillä, joita hyödynnettiin jo Wii-aikaan (esim. Batman: Brave and the Bold).

Gamepad on kallis, sekava ja hankala lisälaite, joka tähän mennessä ei ole lisännyt peleihin mitään oleellista, sitä ei käytetä merkittävästi tulevissa peleissäkään, ja se on saattanut vahingoittaa Wii U:n mahdollisuuksia markkinoilla, ajatteleepa sen johtuvan "Wii-lisälaitteen" aikaansaamasta sekaannuksesta, Gamepadin edustamasta suunnittelufilosofiasta, käytettävyysongelmista tai hinnasta.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Miten niin se gamepad on sekava eikä "lisää mitään"?
Ehkä sinulle se ei lisää mitään, mutta kuten aiemmin mainitsin niin esim minulle se lisäsi esim batmanissa paljonkin. Ja olen myös aiemmin pelannut arkham cityn XO:lla läpi ja minusta wiiu versio on paljon parempi juuri padin takia ja meinaan myös ostaa AC: black flagin wiiu:lle jos A) sitä ei olla teknisesti ryssitty ja B) siinä padin ruudulla näkyy kartta. Vaikka hyllystä löytyy myös ps3 ja XO niin pelkästään se padin ruudulla näkyvä kartta on minulle iso juttu.

Myös RE:revelationsissa on todella kiva ratkoa ne "lukko puzzlet" kosketusnäytöllä ja pelatessa saa myös valittua suoraan ruudulta sen aseen jonka haluaa ilman, että edes katsoo sitä padia.

Katselen myös melkein joka ilta netflixin tarjontaa sängyssä gamepadin ruudulta joten minulle tuo on tarjonnut paljon enemmän mitä wiimote ikinä tarjosi.

Moni on myös esim gamefaq:n foorumilla ehtinyt kehumaan kuinka paljon parempi windwaker hd on jo pelkästään sen ansiosta, että siinä on inventaario gamepadin ruudulla.

Ja jos se kaksoisnäyttö homma olisi tehty käyttäen 3ds:ää niin se olisi taas vaatinut sen, että joku omistaa myös sen 3ds:n joten monikaan pelintekijä ei varmaan tuota olisi tukenut koska se vaatii lisää työtä ja aika moni ei kuitenkaan omista molempia laitteita joten helposti ajatellaan, että kaikki se työ on turhaa. Kyllähän pleselläkin on olemassa ps3+vita kombo, mutta sitä ei pahemmin käytetä. Taitaa ainoastaan superfrog hd, lbp2 ja sly 4 tuota hyödyntää ja niissä se toimii hienosti ja lisää kaivattaisiin.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Gamepadissa ei ole mitään sekavaa, eikä hankalaa (tietenkin riippuen yksittäisen pelin toteutuksesta). Päinvastoin, esim. valikoiden, kartan, dashboardin jne. pyörittely ei ole koskaan ennen ollut niin selkeää ja helppoa kotikonsolilla. Tapauksissa, joissa gamepadin käyttö on tehty laiskasti, kuten AC3, ja valikoita ei voi käyttää kunnolla gamepadista, tuntuu todella turhauttavalta ja typerältä ohjailla valikoita analogitatilla ja napeilla.

Nerous piilee siinä, että tuo touch screen tulee laitteessa defaultina, eikä pelikehittäjien tarvitse miettiä sitä onko pelaajat hommanneet kaiken ruudun käyttöön tarvittavan kaluston, kuten esim. PS3:lla. Pelikehittäjien ei kannattaisi riskeerata suunnittelemalla pelikonsepteja, jotka nojaavat ylimääräisen ruudun ja kosketusnäytön käyttöön, jos gamepad olisi lisälaite. Me kaikki muistamme, mitä kävi "connectivitylle" Gamecuben ja GBA:n kohdalla.

Gamepad + wiimote kombo on ehdottomasti evoluution seuraava askel suhteessa vanhan wiin kontrollimetodiin ja näen tässä yhdistelmässä huomattavasti enemmän potentiaalia, mitä pelkässä wiimotessa. Gamepadin konseptista kuullessani mielikuvitus lähti heti lentämään siitä, minkälaisia innovatiivisiä ja täysin uudenlaisia pelikonsepteja sille voisi kehittää.

Haluan nähdä advance wars-tyyppisen local multiplayer sotastrategian, jossa yksi pelaaja näkee strategisen näkymän taistelusta gamepadin näytöltä, siinä missä muut pelaajat ovat eri aseistuksella varustettuja "gruntseja" rintamalla. Rintamapelaajat olisivat gamepad-pelaajan ohjeistuksen varassa, siinä missä gamepad-pelaajan tulisi luottaa siihen, että rintamapelaajat suojelevat päämajaa jne.

Toinen vaihtoehto tästä olisi aliens-tyyppinen sci-fi räiskintä, jossa gamepad-pelaaja olisi tankissa, tai medical bayssa, jossa hänellä olisi pyöriteltävä 3D kartta sokkeloisesta colony-tukikohdasta. 3D kartasta pystyisi asettamaan waypointteja rintamalla oleville soltuille, joilla ei ole omaa karttaa. 3D kartasta pystyisi myös aktivoimaan/hakkeroimaan ovia, aktivoimaan sentry guneja, kameroita, ansoja jne. jne. Välillä soltut menettäisivät yhteyden komentokeskukseen ja joutuisivat pärjäämään omillaan hetken...

Haluaisin myös nähdä strategisen Rainbow Six-tyyppisen fps räiskinnän wii u:lla, joka hyödyntäisi Wii U zapperia. gamepadin näytöltä pitäisi ohjailla loppua tiimi strategisesti merkittäviin kohteisiin. Peli ei silti pysähtyisi sinun asettaessa määränpäitä muille tiimin jäsenille, vaan joutuisit varmistamaan turvallisen sijainnin, josta komentaa, samalla pälyillen telkkarin ruutua varmistaen ettei vihollinen yllätä. Jostain napista voisit vaihtaa tiimin jäsentä, kellä pelaat ja vuorotellen sniputtaa, pelaa rynnäkkökaverilla, räjähde-ekspertillä jne. kartan lisäksi gamepadin näytöltä näkyisi panosluku, inventaario, muiden tiimijäsenten elinkäyrät jne.

Haluaisin myös nähdä lisää Pac-Man Vs.-tyyppisiä hauskoja ja oivaltavia local multiplayer pelejä.


Tämä, vai...eh...Wii Sports 3? Toki emme tiedä, tuleeko mikään yllämainitsemani kaltainen konsepti koskaan toteutumaan, mutta potentiaali on ehdottomasti siellä.

EDIT: Tosiaankin sen ei edes tarvitse olla joko Wii Sports 3 tai joku yllämainitun kaltaisista konsepteista, sillä Wii U:lla voimme saada ne kaikki. Kaikki voittaa tässä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Katselen myös melkein joka ilta netflixin tarjontaa sängyssä gamepadin ruudulta joten minulle tuo on tarjonnut paljon enemmän mitä wiimote ikinä tarjosi.

Toki löytyy aina niitä, joille uusi tekniikka tarjoaa jotain, mutta ongelmana on, tarjoaako se jotain tarpeeksi monelle?

Minulla ei ole mitään käyttöä Netflixille sängyssä, ja mieluummin katsoisin sitä televisiosta Wiikakella ohjaten. Valitettavasti Wii U:n Netflixillä tämä ei ole mahdollista. Nyt siis Gamepad ei ole luonut vaihtoehtoa, tai lisännyt jotain, vaan Gamepadin käyttö on ottanut jotain pois. Kuinka moni käyttää mieluummin sitä Gamepadia, ja kuinka monelle se riittää ainoaksi vaihtoehdoksi?

Ja jos se kaksoisnäyttö homma olisi tehty käyttäen 3ds:ää niin se olisi taas vaatinut sen, että joku omistaa myös sen 3ds:n joten monikaan pelintekijä ei varmaan tuota olisi tukenut koska se vaatii lisää työtä ja aika moni ei kuitenkaan omista molempia laitteita joten helposti ajatellaan, että kaikki se työ on turhaa.

Maailmalla on se 33 miljoonaa 3DS-laitetta. Voi myös olettaa, että 3DS-omistajissa on vahvasti päällekkäisyyttä Wii U -omistajien kanssa - vaikkakaan ei yksi yhteen, tietenkään.

Tämä, vai...eh...Wii Sports 3? Toki emme tiedä, tuleeko mikään yllämainitsemani kaltainen konsepti koskaan toteutumaan, mutta potentiaali on ehdottomasti siellä.

EDIT: Tosiaankin sen ei edes tarvitse olla joko Wii Sports 3 tai joku yllämainitun kaltaisista konsepteista, sillä Wii U:lla voimme saada ne kaikki. Kaikki voittaa tässä.

Tässä on edelleen taustalla se Wii U:n jatkuva mörkö: Myykö konsoli? Kuinka paljon heikoista myynneistä johtuu Gamepadista?

Wii U Gamepadin kanssa tarkoittaa erilaisia pelejä kuin ilman Gamepadia. Johan se nähtiin Nintendolandista, Game & Wariosta ja Wonderful 101:stä, että kun Gamepad kerran on tehty, sille yritetään tehdä ainakin jonkin verran pelitukea. Nämä kaikki pelit ovat poissa muista pelivaihtoehdoista. Mahdollinen Wii Sports 3 mukaan ympätyn Gamepad-tuen kanssa olisi erilainen peli kuin Wii Sports 3 pelkällä Wiikake-ohjauksella. Siksikin on mielenkiintoista, että monet niistä tulevista peleistä ovat käytännössä Gamepad-tuettomia: Wii Sports Club, Donkey Kong Country TF, Super Mario 3D World ja muut. Nintendo siis syystä tai toisesta aktiivisesti valitsee vaihtoehtoja, jotka eivät sisällä merkittävää Gamepad-käyttöä. Miksei Donkey Kong ole runner-peli, jota ohjataan täppäämällä Gamepadin näyttöä? Miksi nyt tulee Wiikake-ekslusiivinen päivitys Wii Sportsista eikä se jo vuonna 2011 demottu konsepti Wii Sportsista Gamepadin kanssa? Miksi Mario 3D Worldissa eteneminen ei perustu puzzleihin, jotka pitää ratkaista Gamepadin näytöllä?

Joko siis Nintendolla ei edelleenkään ole Gamepad-ideoita, tai he ovat jo aikaisessa vaiheessa ymmärtäneet konseptin toimimattomuuden ja nyt vähentävät Gamepad-ominaisuuksiin suunnattuja resursseja ja niiden painoarvoa kehitettävissä peleissä. Se olisi melko hämmästyttävää, mutta ei täysin uskomatonta.

Sillä ei ole mitään väliä, kuinka "hienoja" ideoita Gamepadille voisi kehittää, jos suuri yleisö ja maailman Mahewcorot eivät hyväksy niitä. Konsolin tarvitsee myydä saadakseen pelitukea ja jotta useammat ihmiset näkisivät ne peli-ideat.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Toki löytyy aina niitä, joille uusi tekniikka tarjoaa jotain, mutta ongelmana on, tarjoaako se jotain tarpeeksi monelle?

Minulla ei ole mitään käyttöä Netflixille sängyssä, ja mieluummin katsoisin sitä televisiosta Wiikakella ohjaten. Valitettavasti Wii U:n Netflixillä tämä ei ole mahdollista. Nyt siis Gamepad ei ole luonut vaihtoehtoa, tai lisännyt jotain, vaan Gamepadin käyttö on ottanut jotain pois. Kuinka moni käyttää mieluummin sitä Gamepadia, ja kuinka monelle se riittää ainoaksi vaihtoehdoksi?

Eli istut mieluummin sohvalle ja otat wiimoten käteen ja sillä sohit kohti ruutua, että saat valittua minkä leffan katsot? Saatikka istut sohvalle ja otat sen gamepadin käyttöön ja erittäin nopeasti ja helposti valitset d-padilla sen mitä katsot. Lisäksi voit laittaa myös sen telkkarin gamepadin kautta päälle joten ei tarvitse sitäkään kapulaa erikseen käteen ottaa. Tietenkin eri juttu jos kotoa löytyy vaikka harmony jolla saa kaikki laitteet päälle yhdellä nappulalla niin halutessaan.
Lisäksi gamepadin ruudulta näkee myös suoraan sen kuinka paljon leffaa/sarjan jaksoa on vielä jäljellä.

Joten miten tuo ottaa mitään pois?
Jos väität, että esim netflixiä olisi nopeampi ja helpompi käyttää wiimotella osoittamalla niin se on sama kun joku väittäisi, että XO:n dashboardia on nopeampi ja helpompi käyttää kinectillä kuin padilla. Se ei vaan pidä paikkaansa vaikka esim ms:n tyypit muuta väittää.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Eli istut mieluummin sohvalle ja otat wiimoten käteen ja sillä sohit kohti ruutua, että saat valittua minkä leffan katsot? Saatikka istut sohvalle ja otat sen gamepadin käyttöön ja erittäin nopeasti ja helposti valitset d-padilla sen mitä katsot. Lisäksi voit laittaa myös sen telkkarin gamepadin kautta päälle joten ei tarvitse sitäkään kapulaa erikseen käteen ottaa. Tietenkin eri juttu jos kotoa löytyy vaikka harmony jolla saa kaikki laitteet päälle yhdellä nappulalla niin halutessaan.
Lisäksi gamepadin ruudulta näkee myös suoraan sen kuinka paljon leffaa/sarjan jaksoa on vielä jäljellä.

Joten miten tuo ottaa mitään pois?
Jos väität, että esim netflixiä olisi nopeampi ja helpompi käyttää wiimotella osoittamalla niin se on sama kun joku väittäisi, että XO:n dashboardia on nopeampi ja helpompi käyttää kinectillä kuin padilla. Se ei vaan pidä paikkaansa vaikka esim ms:n tyypit muuta väittää.

Luuletpas kovasti tietäväsi, mikä minulle on nopeinta ja kätevintä.

Kyllä se Wiikakella ruudulle sohiminen oikeasti on nopeampaa ja kätevämpää kuin ottaa iso ja hankala Gamepad käsiin (se ei ole yhden käden ohjain) ja pois telakastaan, jossa sen täytyy käytännössä aina olla koska Gamepadin akku valuu vähitellen tyhjiin jopa silloin kun se ei ole käytössä!

Wiikakeja sen sijaan on eri puolilla olkkaria, sellainen tarttuu nopeasti käteen ja konsoli menee helposti päälle virtanäppäimestä. Sitten televisio päälle konsolin käynnistyessä, seuraavaksi Netflix auki. Missään vaiheessa ei tarvitse "ottaa Gamepadia käyttöön", koska Wiikake kulkee kädessä helposti koko ajan. Sitten vaan sohvalle löhöämään, Wiikakella osoitus telkkariin ja ohjelma päälle... Näin se siis toimii Wiillä, mutta ei Wii U:lla.

Tähän verrattuna Gamepad on kömpelö, hankala ja tarpeettoman iso ohjain tällaiseen tehtävään.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Gamepad olisi kyllä vihoviimeinen laite netflixin katseluun mulle.

Ihan vertailuna, 1080p videotykin ja 5.1 kotiteatterin jälkeen tuntuisi typerältä tihrustaa netflixiä pikku ruudusta. Tv-sarjoille se ehkä voisi mennä ihan hätätilanteessa, mutta luultavasti pelaaminen tuntuisi paremmalta vaihtoehdolta sille.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Mahdollinen Wii Sports 3 mukaan ympätyn Gamepad-tuen kanssa olisi erilainen peli kuin Wii Sports 3 pelkällä Wiikake-ohjauksella

Tämänpä takia Wii Sports 3 voisi vielä herättää jotain mielenkiintoa.


Siksikin on mielenkiintoista, että monet niistä tulevista peleistä ovat käytännössä Gamepad-tuettomia: Wii Sports Club, Donkey Kong Country TF, Super Mario 3D World ja muut.

On kieltämättä vähän mysteeri, miksi Nintendo tuntuu olevan vähän hukassa Gamepadin innovatiivisen käytön suhteen erityisesti sen jälkeen, kun he ovat itse demonneet meille E3:sten yhteydessä melko laajan skaalan erillaisia erinomaisia tapoja hyödyntää Gamepadia. Nintendolandkin esitteli monta oivallista konseptia, jotka olisivat jalostettavissa täysimittaisiksi peleiksi. Jopa minä pystyn keksimään sille paljon mielenkiintoista ja täysin uudenlaisia pelikokemuksia luovia käyttötarkoituksia, enkä ole edes pelisuunnittelija. On melko todennäköistä, että Gamepadia oivaltavasti hyödyntävät pelit ovat kehitteillä ja sen verran varhaisessa vaiheessa, ettei Nintendo ole halunnut näyttää niitä vielä, siinä missä he rykivät markkinoille vanhojen pelien päälle suunniteltuja uusioversioita, kuten nuo yllämainitsemasi, täyttämään akuuttia pelipulaa. Koska pelit on rakennettu jonkun toisella alustalla ilmestyneen vanhan pelin päälle, on niiden ydin ideaa vaikeaa muuttaa sellaiseksi, joka olisi rakennettu kokonaan Gamepadin päälle. Uskon silti, että Nintendo keksii näihin ihan mukavia toimintoja. Aika näyttää.

On aika älytöntä ajatella, että Nintendo olisi muka luovuttamassa Gamepadin suhteen, kun sen potentiaalia ja eri käyttömahdollisuuksia ei olla edes raapaistu pinnasta. Gamepad + wiimote combo on aarreaitta uusille innovatiivisille pelikonsepteille, siinä missä wiimote pystyynkuivanut konsepti, jonka potentiaali ei kantanut edes vanhan Wiin loppuun saakka.

Gamepadissa on myös se hyvä etu, että gamepad-toimintoja ei ole pakko änkeä kaikkien pelien ytimeen, vaan se toimii myös täydellisesti täysipainoisena normaaliohjaimena, joka saa roimasti lisäarvoa esim. juuri inventaarioiden, karttojen ja valikoiden siirtämisestä ohjaimen näytölle. Wiimote + nuncha kombo toimi muutamaa poikkeusta lukuunottamatta hyvin lähinnä minipelikokoelmissa, jumppa- ja tanssipeleissä sekä kevyissä urheilupeleissä yms. Monessa tapauksessa Wiimote + nuncha oli lähestulkoon pelikelvoton vaihtoehto.

Se, että Gamepadista löytyy potentiaalia todella uudenlaisiin kontrollimetodeihin ei tarkoita sitä, että esim super mario landista tai Donkey Kongista pitäisi tehdä puzzle- tai mobiilipelityyppisiä rämpytyspelejä (luojan kiitos)

Joko siis Nintendolla ei edelleenkään ole Gamepad-ideoita, tai he ovat jo aikaisessa vaiheessa ymmärtäneet konseptin toimimattomuuden ja nyt vähentävät Gamepad-ominaisuuksiin suunnattuja resursseja ja niiden painoarvoa kehitettävissä peleissä. Se olisi melko hämmästyttävää, mutta ei täysin uskomatonta.

Sillä ei ole mitään väliä, kuinka "hienoja" ideoita Gamepadille voisi kehittää, jos suuri yleisö ja maailman Mahewcorot eivät hyväksy niitä. Konsolin tarvitsee myydä saadakseen pelitukea ja jotta useammat ihmiset näkisivät ne peli-ideat.

Kyllä se aika uskomatonta olisi, sillä luova ajattelu, jota Nintendon väki harjoittaa, on juuri seikka, joka on tehnyt useista Nintendon peleistä klassikoita. Jos vähänkään mielikuvitusta löytyy, niin Gamepad + wiimote combolle pystyy keksimään mielenkiintoista käyttöä, kuten tuolla yllä demonstroin....Ja Nintendoltahan löytyy mielikuvitusta. Kärsivällisyyttää...kyllä ne sieltä tulee.

Maailman Mahewcoroja ei ole kyllä kun tasan tarkkaan se yksi, joten siitä en lähtisi vielä mitään johtopäätöksiä vetämään :D

Tähän voit toki taas alkaa pasteemaan niitä iänikuisia ja puhkikuluneita Wiin myyntilukuja, mutta Wii on ollut ja mennyt, eikä sillä ole enää mitään merkitystä tässä vaiheessa. Kyllä meistäkin täällä forumilla todennäköisesti kaikki osti Wiin. Wii on aivan ylivoimaisesti ostetuin konsoli minunkin tuttavapiirissäni, josta löytyy paljon aktiivisia pelaajia. Näistä kaikista ihmisistä ne myyntiluvut koostuvat. Kuinka moni näistä konsolin ostaneista ihmisistä oli täysin tyytyväinen konsolin pelitarjontaan, wiimoteen jne.? Tällaisestahan voidaan väitellä vaikka maailman tappiin saakka, kun ei siitä varsinaisesti mitään statistiikkaa ole, mutta ihmettelen vain, missä ne kaikki "miljoonat tyytyväiset Wii-pelaajat" ovat, josta aina puhut? Mitä tulee käyttäjäkokemuksiin, joista voit lukea vaikkapa eri maiden pelifoorumeilta, mediasta tai kuulla tuttavapiiristä vaihtelevat äärimmäisen pettyneistä jokseenkin tyytyväisiin. Siinä välissä on sitten Mahe, jonka selän takana seisovat nämä miljoonat tyytyväiset Wii-pelaajat, jotka haluavat lisää sitä hyvää. Jotenkin tätä on nyt vaikeaa nielaista etenkin kun oma kokemukseni konsolista tukee sitä, että lupauksesta jäätiin melkoisen kauas.

Wii oli hieno ajatus ja hyvä yritys, jonka toteutus oli keskinkertainen (myyntilukuja lukuunottamatta). Wii-ilmiö on nyt ohi, eikä tule takaisin. Mahenkin on nyt aika päästä yli siitä Wii Sportsista ja Wiikakesta.
 
Ylös Bottom