Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U
Aika moni, kuten esim. minä osti NSMBU:n julkaisussa yksinkertaisesti syystä, ettei siellä ollut mitään muuta first partya tarjolla (jos paketissa mukana tullutta Nintendolandia ei lasketa), eikä vanhat multiplattarit houkuttaneet. Mistään system selleristä ei voida todellakaan puhua, vaan pelistä, jonka myynnit hyötyivät surkeasta julkaisupelitilanteesta. Verrataan vaikkapa Super Mario 3D Landiin, joka oikeutti laitteen hankintaa harkinneille konsolin oston ja nosti konsolin menestystarinaksi, jona se tänäkin päivänä tunnetaan. Peliä on myyty vajaa 9 milj kappaletta. Siinä on system seller.
Mitä ihmeen logiikkaa tämä muka on? Wii U:n julkaisupelitilanne oli "surkea" (vaikka parhaimmisto Wii U:n peleistä ennen tätä syksyä julkaistiin juuri silloin), joten kuluttajien oli
pakko ostaa se uusi Mario, ja vieläpä yli 2 miljoonan pelin voimin? Jos julkaisuvalikoima olisi ollut täysin surkea, ei Wii U olisi myynyt senkään vertaa mitä nyt. Ja jos Mario ei olisi oikeasti kiinnostanut ihmisiä, eivät he olisi ostaneet sitäkään eivätkä Wii U -konsolia sen pelaamiseen. Väittämässäsi käytöksessä ei ole mitään järkeä: "Ostanpa tämän kalliin konsolin jolla on surkeat pelit, ja sitten mukaan Marion koska mitään muuta ei ole tarjolla. Olen kulutuskulttuurin uhri, yhyy."
Olet aivan oikeassa, että Super Mario 3D Land oli joillekin 3DS:n ostajille "system seller", mutta siihen vaadittiin myös valtava 30 %:n hinnanalennus, ja laite oli sitä ennen ollut markkinoilla jo yli puoli vuotta ja ehtinyt kartuttaa laitekantaa, vaikkakin hitaasti. 3DS:ää ei kuitenkaan tunnettu "menestystarinana" vielä Mario 3D Landin jälkeen, vaan myynnit parantuivat erittäin heikosta kohtuulliselle tasolle. Vasta viime aikoina 3DS on alkanut kunnolla parantaa tilannettaan länsimaissa, mutta vieläkin on parannettavaa ja mistään Japanin kaltaisesta menestyksestä ei vieläkään voi puhua.
Viime maaliskuuhun mennessä 3D Land oli myynyt 8,3 miljoonaa kappaletta, kun taas viime vuoden kesällä julkaistu New Super Mario Bros. 2 on myynyt jo
6,42 miljoonaa peliä. New SMB 2:n myyntikäyrä on siis selvästi 3D Landia jyrkempi, ja Japanissa se on jo ohittanut 3D Landin, todennäköisesti pian muuallakin. Miten siis voit väittää, että New Super Mario Bros. -sarja ei myy konsoleita ja samalla väität hitaammin ja vähemmän myyvää Mario 3D Landia system selleriksi?
Ja miksi Game & Wario floppasi totaalisesti ja Pikmin 3 myy heikosti jos kyse on vain Nintendon first party -peleistä ja niiden saatavuudesta? Ja miksi se Nintendoland ei kelpaakaan konsolipaketin ulkopuolella samaan tahtiin kuin Mario, sisältäähän se Nintendon "rakastetuimmat" IP:t ja "mahtavan kekseliäitä" Gamepad-pelejä?..
tällä periaatteellahan Nintendoland on se laitteen virallinen system seller, koska sitä on myyty 2,6 milj kappaletta?
On hyvin tiedossa, että Nintendo toivoi Nintendolandista uutta Wii Sportsia. Bundletetaan peli konsolin mukaan, ja katsotaan kuinka ne lentävät kaupoista! Mutta se ei toiminut. Nintendoland bundletettiin länsimaissa ylivoimaisesti paremman Premium-konsolipaketin mukaan, ja suuri osa Wii U:n ostajista halusi tämän konsoliversion surkuhupaisan Basic-version sijaan. Mukana tuli länsimaissa suurin osa noista "myydyistä" Nintendolandeista, mutta se ei saanut Wii U:ta myymään Wiin tapaan. Nyt Nintendoland ollaan poistamassa bundlepaketeista ja mukaan tulee muita pelejä: New SMB U, Wii Party U ja niin edelleen. Japanissa kuitenkaan Nintendolandia ei koskaan bundlattu mukaan Wii U -konsolipaketteihin, ja kun ihmiset saivat valita, haluavatko he Nintendolandin, mitenkäs kävikään?
Esimerkiksi
viime viikolla Japanin myydyimmät Wii U -pelit olivat elokuussa julkaistu Pikmin 3, heinäkuussa julkaistut New Super Luigi U ja Lego City sekä joulukuussa (Wii U:n julkaisussa) julkaistu New Super Mario Bros. U. Nintendolandia ei ole koko top 50 -listalla lainkaan, edes siitä huolimatta että
myös Nintendoland itse asiassa
bundletettiin Japanissa Wiikaken kanssa heinäkuussa. Näinhän sen pitäisi toimia, eikö vain? Laitetaan ohjain minipelikokoelman mukaan ja katsotaan kun se myy? Mutta ei. Kun japanilaisilla ostajilla on valinnanvaraa, he eivät halua Nintendolandia edes mukaan bundletetun ohjaimen kanssa.
Kyllähän tämä Gamepadin demonisointi on toki kätevää; mitä ikinä negatiivista Wii U:lle käy, blame it on the gamepad. Jos Wii Party U ei myy, sellitys löytyy jo valmiina plakkarista, sama Wii Fitin kohdalla jne. jne.
Eikös olekin kätevää? Mahewcoron maailmassa Wii U:n Gamepad ei vain voi voittaa!
Vakavasti ottaen, onhan se tässä vaiheessa hyvin tiedossa, että en ole hirveän luottavainen edes odottamieni pelien kuten Wii Party U:n Gamepad-ominaisuuksiin. Pidän hyvin mahdollisena, että Gamepad tulee heikentämään pelikokemusta. Toisaalta pidän myös mahdollisena, että ehkä Gamepadille on viimein keksitty järkevää käyttöä, ja nämä pelit saattavat parhaassa tapauksessa parantaa näkemystäni Gamepadista. Tämän voi selvittää vain omakohtaisesti pelaamalla. Wii Party U ja Wii Fit U menevät joka tapauksessa hankintaan Gamepad-epäilyistä huolimatta, joten sittenhän sen näkee.