Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U
Nuo tähän asti julkaistut pelit ei varmaan lähde edes käyntiin ilman Gamepadia.
Omistat laitteen ja tunnet sen näin huonosti? Wii U:n voi käynnistää Wiikakella, ja monet pelit eivät vaadi Gamepadia lainkaan, esimerkiksi New Super Mario Bros. U, Just Dance -pelit tai Virtuaalikonsolin pelit. Suurta osaa konsolin ominaisuuksista pystyy käyttämään jo nyt vaikka niinkin, että Gamepadin akku on tyhjänä. Ongelmana on, että
kaikki ominaisuudet eivät tällä hetkellä toimi ilman Gamepadia. Esimerkiksi Miiverse toimii, mutta eShop ei. Tällaisessa laitteen omien sovellusten pirstaloitumisessa ei ole mitään järkeä, ja se heikentää käytettävyyttä.
Tämä on toisaalta hyvä esimerkki Gamepadin aiheuttamista ongelmista. Jos laitteen omistaja on näin pihalla Wii U:n toiminnoista, kuinka moni suuresta yleisöstä luulee, että Wii U:ta ei voi käyttää ilman Gamepadia?
Siitäkin huolimatta on todennäköistä että jonkinmoisista kapasiteettiongelmista kärsivät ps4 ja xboxgone myyvät enemmän kuin WiiU jouluna.
Wii U:lle on odotettavissa kasvua vuoden kolmena viimeisenä kuukautena (lokakuu - joulukuu), joten sen kysyntä tulee levittäytymään tasaisemmin kuin uusien konsolien julkaisumyynnit. Wii U:lla on yhä ongelmansa, mutta laitteen toisesta vuodesta voi odottaa parempaa kuin sen julkaisuvuodesta.
Mulle melko sama onko prosenttiluvut nyt niin vai näin ja heittääkö VGChartsin luvut ja mihin suuntaan. Pointti oli se, että peli näyttäisi kelvanneen ihmisille loppupeleissä ihan kohtalaisen hyvin (ollakseen Wii U peli), eikä kyse ollut ainakaan siitä Wii U:n imagon tahrivasta skandaalista, mitä rynnistit julistamaan heti ensimmäisten myyntilukujen ilmestyessä.
Eli sinulle on ihan sama, ovatko lainaamasi "tiedot" paikkansapitäviä vai valheellisia? Kyllä sinä henkilökohtaisesti saat fanittaa Wind Waker HD:ta, mutta jos puhutaan sen laajemmasta vaikutuksesta, niin tekaistuja lukuja käyttävien lähteiden käyttäminen "todisteena" on vain säälittävää.
Ne todelliset luvut kun eivät edelleenkään todista, että peli olisi "kelvannut" ihmisille merkittävässä määrin. Ison-Britannian listoilla peli aloitti jo putoamisensa, ja Japanin tilanne näyttää, että arvioni niiden "heti ensimmäisten" myyntilukujen jälkeen oli paikkansapitävä:
http://gematsu.com/2013/10/media-create-sales-10713-101313
Nyt Wind Waker HD on pudonnut kokonaan Japanin top-20:stä, myytyään vain noin 36 000 kappaletta. Esimerkiksi
Ocarina of Time 3D myi ensimmäisellä viikollaan Japanissa lähelle 200 000 kappaletta ja saman vuoden loppuun mennessä puoli miljoonaa - vaikka sen julkaisussa 3DS oli jopa huonommassa asemassa kuin Wii U nyt. Samalla Wind Waker HD:n julkaisun kanssa Wii U:n myynti Japanissa on vajonnut kuolettavan alhaisiin lukuihin: tällä viikolla vain vähän yli 3 000 konsolia meni kaupaksi.
Wind Waker HD:n julkaisussa ja vaikutuksessa Wii U:n myynteihin on kyse
potentiaalista. Nintendo odotti tästä isoa myyntihittiä, valitettavasti heidän arvionsa oli väärässä. Tämän virhearvion vuoksi he kuitenkin panostivat pelin markkinointiin, antoivat sille bundleja, ja käyttivät aikaansa ja energiaansa juuri Wind Waker HD:n hypettämiseen. Mitä jos samat resurssit olisi käytetty johonkin muuhun peliin? On todella vaikea kuvitella, että tulokset olisivat ainakaan huonompia.
Kyllä näiden myyntilukujen valossa voidaan sanoa, että Wind Waker HD ei ollut sellainen peli jota Wii U olisi tarvinnut. Panostaessaan resurssejansa siihen Nintendo hukkasi tilaisuuden käyttää samat resurssit johonkin muuhun: olisiko esimerkiksi Wonderful 101 voinut pärjätä paremmin, jos Nintendo olisi käyttänyt nämä resurssit siihen, ehkä jopa tehnyt Wonderful 101 -bundlen?
Outspoken Platinum Games designer Hideki Kamiya has taken to Twitter to express his concerns over Nintendo’s current marketing for The Wonderful 101. Kamiya explains in a number of tweets to his fans that there are hardly any magazine previews and game stores currently lack the promotion because they’re unsure of the title’s details. He also says there are not enough advertisements to build relevant awareness of the game, and estimates, in terms of resources, that Platinum Games has all together spent one and a half times more than they did on the first Bayonetta. Kamiya, though, has stressed that he is not saying anything on behalf of Nintendo and their marketing, more that – in his own opinion – he’s frustrated at the lack of understanding that seems apparent for the game.
http://mynintendonews.com/2013/07/05/kamiya-concerned-the-wonderful-101s-marketing-isnt-enough/
Maailmalla on suuri, hiljainen massa Wii U -omistajia, joille Wind Waker HD ei kelvannut Nintendon hypestä ja markkinoinnista huolimatta. Wind Waker HD sai niin valtavasti julkisuutta ja pelimedian tyypillisiä ylistäviä "arvosteluja", että kyse ei ole Wonderful 101:n tapaisesta tietoisuuden puutteesta, vaan hyvin moni Wii U -omistaja ei yksinkertaisesti halunnut Wind Waker HD:ta vaikka he eivät voineet välttyä tietoisuudelta sen julkaisusta. Voidaan vain arvella, kuinka paljon Wii U:n mainetta ja kysyntää laitetta vielä omistamattomien keskuudessa vähensi se, että yksi Nintendon "isoista" ja hypettämistä peleistä tänä syksynä oli HD-porttaus jota harvat halusivat.