Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahewcoro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    wiiu
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Käytät tuota sanaa, mutta en usko että tiedät mitä se tarkoittaa, ellei sen ole tarkoitus olla jonkinlaista huumoria. Oikea termihän on siis konsolibundle. "Bungle" on eri sana ja tarkoittaa esimerkiksi kämmäystä tai munausta.

No voi per.... :D Myönnän, että tuo gamepadin sisälyttäminen pakettiin olisi tosiaan aikamoinen wirhe. Tuo ratkaisu että konsolibundlessa on wiimote, pro padi ja joku peli olisi ihan käypä ratkaisu.

Jos tuon konsolibundlen rinnalla eläisi gamepadilla varustettu versio ja se ei menestyisi kovinkaan hyvin, niin Uskoisin että Nintendolla tajuttaisiin vähentää resurrsien tuhlaamista gamepadin ominaisuuksiin. Toivottavasti tuo jälkimmäinen ei tapahdu, sillä gamepadissa on paljon käyttämätöntä potentiaalia.

Olemmehan kuitenkin samaa mieltä siitä, että jos Wii U- pelin tekee yhteensopivaksi gamepadin lisäksi pro padille ja wiikakelle, niin se ei sormia naksauttamalla tapahdu?

Semmoinen asia on itselleni jäänyt epäselväksi, että riittääkö jokaiseen Wii U peliin joka Wiimotea tukee olla tavallien mote vai onko sen pakko olla mote plussa???
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

No voi per.... :D Myönnän, että tuo gamepadin sisälyttäminen pakettiin olisi tosiaan aikamoinen wirhe. Tuo ratkaisu että konsolibundlessa on wiimote, pro padi ja joku peli olisi ihan käypä ratkaisu.

Jos tuon konsolibundlen rinnalla eläisi gamepadilla varustettu versio ja se ei menestyisi kovinkaan hyvin, niin Uskoisin että Nintendolla tajuttaisiin vähentää resurrsien tuhlaamista gamepadin ominaisuuksiin.

Mielestäni tässä tilanteessa olisi järkevintä tuoda myyntiin vaihtoehtoinen Gamepaditon Wii U -konsolipaketti, josta voisi löytyä esim. Wiikake & Nuntsa -kombo tai mahdollisesti vaikka Pro Controller lisäksi jonkin bundlepelin kanssa. Sitten tämän rinnalla myynnissä voisi olla myös se Gamepadin sisältävä konsolipakkaus. Lisäksi Gamepadia voisi myydä erillisenä lisävarusteena niille, jotka haluavat ostaa sen esim. kuluneen, kadonneen tai rikkoutuneen tilalle. Tällä hetkellähän Gamepadeja ei saa kaupoista erikseen, ja ensimmäisten Wii U -konsolien takuuaika alkaa umpeutua pian.

Lisäksi jo viime vuoden E3-messuilla väitettiin, että kehityksessä olisi kahta Gamepadia käyttäviä pelejä, joten näitäkin varten Gamepadia tarvitsisi olla erikseen myynnissä lisävarusteena. Pian alkaa esiintyä vielä tähänastista enemmänkin ongelmia, jos Gamepadin vahingossa rikkoneet tai hukanneet eivät pysty käyttämään konsolinsa ominaisuuksia, ja korvaavia ei ole saatavilla muuten kuin ottamalla erikseen yhteys Nintendoon tai heidän edustajaansa. Tämän vuoksi olisi siis muutenkin järkevää mahdollistaa Wii U -konsolin perusominaisuuksien kuten asetusten, eShopin ja nettiselaimen käyttö myös ilman Gamepadia.

Olemmehan kuitenkin samaa mieltä siitä, että jos Wii U- pelin tekee yhteensopivaksi gamepadin lisäksi pro padille ja wiikakelle, niin se ei sormia naksauttamalla tapahdu?

Semmoinen asia on itselleni jäänyt epäselväksi, että riittääkö jokaiseen Wii U peliin joka Wiimotea tukee olla tavallien mote vai onko sen pakko olla mote plussa???

Tällä hetkellä hyvin monessa Wii U -pelissä on jo toteutettu vaihtoehtoisia ohjaustapoja, joten Gamepaditon konsolipaketti ei varsinaisesti mitenkään lisäisi tämänhetkistä kehitystaakkaa ja ohjausvaihtoehtojen toteutusta. Parhaimmillaan se kuitenkin virtaviivaistaisi ohjausvaihtoehtoja, niin että esim. eShopia pystyisi selaamaan myös Wiikakella tai Pro Controllerilla, jos siirtyy sinne kesken näitä ohjaimia käyttävän pelin (esim. DLC:tä tarkastelemaan). Joissakin peleissä kuten Nintendolandissa ja Game & Wariossa jouduttaisiin tekemään selväksi, että peli vaatii Gamepadin, mutta ei se ennenkään ole ollut iso ongelma lisävarusteiden tai erilaisten ohjaimien kuten Wiin Balance Boardin, Motionplussan tai alkuperäisen PlayStationin DualShock-ohjaimen kanssa.

Suurin osa Wii U:n Wiikakea tukevista peleistä toimii millä tahansa Wiikake-ohjaimella, mutta jotkin harvat käyttävät Motionplussaa, esim. Nintendolandin Zelda Battle Quest. Motionplus-ohjaimia on ollut jo pitkään saatavilla ja kaikki Nintendon nykyään myymät ja bundlettamat ohjaimet ovat Motionplus-ohjaimia, joten tämä ei ole mikään erityinen ongelma.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Mielestäni tässä tilanteessa olisi järkevintä tuoda myyntiin vaihtoehtoinen Gamepaditon Wii U -konsolipaketti, josta voisi löytyä esim. Wiikake & Nuntsa -kombo

Mun mielestä se olisi aivan heittämällä huonoin idea, mitä Nintendo voisi tehdä (luojan kiitos, että on äärimmäisen epätodennäköistä, että näin olisi todella käymässä), mutta tästä asiasta ollaan jauhettu tässä jo varmaankin viimeiset 20 sivua, joten jottei seuraavat 20 sivua täyttyisi taas samasta jauhannasta, jätän nyt perustelut pois. Jos jotain kiinnostaa, niin kaivakoot threadin historiasta.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Tuossa ehti jo Mahe muutamaa viestiä aiemmin kommentoida vastaavaa uutista, mutta laitetaan hieman perspektiiviä näihin prosentteihin. Aikoinaan kun Gamecube rysäytettiin hintaluokkaan 99€, niin sitä seuraavalla viikolla sitten uutisoitiinkin Cuben menekin kasvaneen 2500%. Ja menestystarinahan siitä tulikin sitten lopulta. Eiku miten se meni?

****

Itselleni on vieläkin todella hankala perustella WiiU:n hankkimista. PS4 tulee olohuoneeseen korvaamaan PS3:n, joka puolestaan siirtyy pojan huoneeseen Gamecuben rinnalle. Juniori on pelannut Cubella viime aikoina Pikmin2:sta ja Wind Wakeria, Mario Kartia sekä Sunshinea. Mario Partyt, Golfit ja Tennikset odottavat vielä kaapissa esille tuloaan ja pojan kanssa tutustutaan Nintendon maailmaan vähän kerrallaan ettei tule kyllästymisen ähkyä vastaan samoin tein. Kaveri on kummisedällään saanut maistiaisen WiiUsta ja on korviaan myöten hullaantunut Lego Cityyn ("Se on kuin GTA! Mut Legoilla!") ja mankuu nyt 300-400€ sijoitusta tehtäväksi WiiU:hun. Valitettavasti ei mene läpi. Ei ennen kuin Gamecube vetäytyy eläkkeelle ja retroversiot siitä maksavat enemmän kuin WiiU kaupassa. Ikävä sanoa, mutta Nintendon omat, laadukkaat vanhat konsolit ovat Nintendon pahin este WiiU:n menekin kasvattamiselle.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Itselleni on vieläkin todella hankala perustella WiiU:n hankkimista. PS4 tulee olohuoneeseen korvaamaan PS3:n, joka puolestaan siirtyy pojan huoneeseen Gamecuben rinnalle.


Mun on vaikeaa perustella itselleni PS4:n hankkimista (PS3 taas alkaa vaikuttaa päivä päivältä houkuttelevammalta), mutta näinhän tämä menee...makuja on monenlaisia ja onneksi jokaiselle on tarjolla jotain.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

PS4 tulee olohuoneeseen korvaamaan PS3:n

Saako kysyä onko PS myös Blu-ray soitin, eli tavallaan hoitaa pelaamisen ja elokuvat, tv-sarjat? Nintendon "vanhat" konsolit ovat laadukkaita, kuten PS3 samoin. Kuitenkin kun itse käytän erittäin nopeaa Applen kannettavaa niin olen tottunut todella nopeaan SSD kovalevyyn. Koneen käynistys 5-6 sekuntia mm. Elikkä itse tunnen että PS3 aivan antiikkia ja siksi kovat odotukset PS4.

---

Tuo 685% on vain luku, mutta pointtini oli että kun julkaistiin suurpeli niin konsolin myynti nousi (=Nintendon pelastus). Toki oli myös Bundle (Wii U + Zelda).
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Tuossa ehti jo Mahe muutamaa viestiä aiemmin kommentoida vastaavaa uutista, mutta laitetaan hieman perspektiiviä näihin prosentteihin. Aikoinaan kun Gamecube rysäytettiin hintaluokkaan 99€, niin sitä seuraavalla viikolla sitten uutisoitiinkin Cuben menekin kasvaneen 2500%. Ja menestystarinahan siitä tulikin sitten lopulta. Eiku miten se meni?

Juuri näin. Tuo prosenttiluvulla ilmoitettu kasvu haiskahtaa pahasti PR-spinnaukselta todellisen nousujohteisen trendin sijaan. Jos Wind Waker HD:lla olisi ollut todellista myyntivoimaa, niin tokihan se myisi hyvin julkaisuviikon jälkeenkin? Mutta mitenkäs kävikään:

GTA V:n paluu brittilistan huipulle - Uutiset - KonsoliFIN

Wind Waker HD on jo alkanut pudota myös Isossa-Britanniassa, 10. sijalla kaikkien versioiden listalla ja kokonaan poissa yksittäisten versioiden top-10:stä. Pelit kuten Grand Theft Auto V, FIFA 14 ja Just Dance 2014 näyttävät, miten todelliset kansaa kiinnostavat pelit myyvät: niiden sijoitus säilyy pitkän aikaa ennallaan tai jopa nousee. Huomionarvoisesti Just Dance 2014 onnistui kohottamaan sijoitustaan molemmilla top-10-listoilla julkaisuviikon jälkeen - pelin viikkomyynti on siis todennäköisesti noussut julkaisuviikkoon verrattuna. Lisähuomiona Just Dance 2014 myy erityisesti Wii-version voimin, mikä aikaisemmin käytyjen keskustelujen perusteella ei tule kenellekään yllätyksenä.

Tuo 685% on vain luku, mutta pointtini oli että kun julkaistiin suurpeli niin konsolin myynti nousi (=Nintendon pelastus). Toki oli myös Bundle (Wii U + Zelda).

Meillä ei valitettavasti ole tarkkoja lukuja Ison-Britannian markkinoilta käytössä tuosta viime viikon PR-spinnistä, mutta jos absoluuttisia lukuja voitaisiin tarkastella, olisi todennäköisesti täysin selvää että Wind Waker HD:sta ei voi puhua "suurpelinä" eikä etenkään "Nintendon pelastuksena".

Kuitenkin kun itse käytän erittäin nopeaa Applen kannettavaa niin olen tottunut todella nopeaan SSD kovalevyyn. Koneen käynistys 5-6 sekuntia mm.

Jo vanha Wii oli aikanaan erittäin nopea käynnistymään. Netflixin sai erittäin nopeasti päälle, ja pitkään ei ole tullutkaan katseltua DVD- tai BR-levyjä vakituisesti. Jos arvostaa käynnistysnopeutta, niin striimaava nettipalvelu on selvästi parempi ratkaisu elokuvien ja sarjojen katsomiseen kuin optinen media.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

jos absoluuttisia lukuja voitaisiin tarkastella, olisi todennäköisesti täysin selvää että Wind Waker HD:sta ei voi puhua "suurpelinä" eikä etenkään "Nintendon pelastuksena".

Suurpeli se toden tosiaankin on, kaikilla mittapuilla, paitsi myynnillisesti. Se, ettei se kääntänyt Wii U:n suosiota nousuun ei tullut kenellekkään yllätyksenä. Hyvä sentään, että kelpasi silti joillekkin, toisin kuin aika moni laadukas Wii U peli.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Taas positiivisiä uutisia Zelda Wind Waker HD:n myynneistä...mutta nämä tällaiset luvuthan ovat toki valheellisia.

Kun kyseessä on VGChartz, niin ne käytännössä ovatkin. VGChartz käyttää "arvioissaan" Stetson-Harrison-menetelmää, jolla luvut menevät sinne päin... tai sitten eivät. Kun oikeita myyntilukuja tulee luotettavista lähteistä kuten NPD:ltä, virallisista PR-tiedotteista, Famitsulta ja muilta, niin VGChartz muuttaa "arvioitaan" tai vähitellen ajan myötä säätää niitä vastaamaan luotettavien lähteiden myyntilukuja. Ajan myötä lukujen keksiminen VGChartzin oman leikkialgoritmin perusteella kuitenkin jatkuu ja näytetyt "myyntiluvut" vääristyvät jälleen ilman luotettavista lähteistä tulleita tietoja. Polygonin Arthur Gies tiivistää VGChartzin metodit:

Arthur Gies sanoi:
vgchartz makes up their numbers and then slowly nudge them based on the official sales data released by NPD and other sources. it's a sham.

https://twitter.com/aegies/status/273847093137911810

Vaikka kuukauden päästä VGChartzzz julistaisi, että Wii Party U on myynyt maailmanlaajuisesti jo 2 miljoonaa kappaletta, niin yhtä vähän olisi syytä uskoa tällaista "tietoa" ellei se alunperin tule jostain luotettavasta lähteestä. VGChartz itse ei ole sellainen.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Pakko kehua tuota screenshot mahdollisuutta. Zeldaa pelatessa tuli napsittua kuvia imageshackiin talteen aina kun oli kaunista maisemaa tai vastaavaa. Miksi tuollainenkin ollaan saatu konsoleille vasta nyt. Esim plesen dragons dogmassa ärsytti kun pelissä on kamera moodi, mutta se lopputulos on aivan kamalaa sotkua joten sillä ei tee mitään.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

juuuu ja eiköhän sieltä joku pätevä selitys löydy, vaikka lukisi hesarin etusivulla.

Jos sinä yrität lyödä pöytään jotain VGChartzin "lukuja" todisteena, niin ei siinä ole edes mitään keskusteltavaa. Sen sivuston maine on kautta pelimaailman surkea, ja jos et tajua eroa epäluotettavalla lähteellä ja virallisista lähteistä saatavien tietojen vajavaisuudella, niin eihän tässä voida edes keskustella samalla tasolla. Sinulle kelpaa mikä tahansa "positiivinen" uutinen Wind Waker HD:sta, ja ilkeä Mahewcoro vain kiusaa kun se löytää kaikesta kritisoitavaa - ja jotenkin onnistuu keksimään "pätevät selitykset" vankkumattoman luotettaviin VGChartz-reportaaseihin ja 685 %:n viikkokasvuihin.

Jos Wind Waker HD:n ei muutenkaan pitänyt olla system seller ja

Se, ettei se kääntänyt Wii U:n suosiota nousuun ei tullut kenellekkään yllätyksenä.

niin miksi sitä pitää yrittää niin kovasti todistella? "System sellereistä" voidaan puhua monella eri tasolla, mutta jos puhutaan konkreettisista myyntiluvuista, sen täytyy perustua luotettaviin lähteisiin kuten NPD:hen, Media Createen ja virallisiin julkistuksiin toteutuneista myynneistä. Näihin tietoihin jää aukkoja ja kokonaiskuvaa esim. Euroopan osalta on hankala saada, mutta VGChartzin keksimät luvut eivät täydennä niitä eivätkä osoita mitään suuntaan eivätkä toiseen.

Tämä VGChartzin epäluotettavuus pätee molempiin suuntiin - periaatteessa Wind Waker HD:n myynnit Yhdysvalloissa voisivat olla korkeampia kuin mitä nuo VGChartzin harhatiedot antavat ymmärtää. Nintendo on kuitenkin markkinoinut peliä erittäin aktiivisesti, ja alensi Wii U -konsolipaketin hintaa yhdessä Wind Waker HD -bundlen kanssa. En pidä tätä todennäköisenä, mutta minulla(kaan) ei tässä vaiheessa ole mitään tietoja ennen virallisten tietojen julkistusta - VGChartz ei siis kerro yhtään mitään, ei puolesta eikä vastaan. VGChartzin nollatiedolla ei voi perustella mitään, eikä heidän luvuistaan siksi kannata keskustella ollenkaan.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Hauska seurata tätä väittelyä. :D Kuin kaksi dinosaurusta kinastelisi löytyykö syötävää oikealta vai vasemmalta kun meteori jo peittää taivaan.

Yhden positiivisen seikan bongasin wiiU:sta, pelejä ei enää dumpata 20e:lla vaan niitä on jo liki täyshintaisena myynnissä. Kai tää pitää nähdä positiivisena, että niitä kyetään jo myymään "oikealla" hinnalla.

Siitäkin huolimatta on todennäköistä että jonkinmoisista kapasiteettiongelmista kärsivät ps4 ja xboxgone myyvät enemmän kuin WiiU jouluna.

Aika pikaiseen vilkaisin mutta taitaa olla niin että harva ps4/xboxgone multiplättäri edes tulee WiiU:lle. Se on kyllä pirun huono ennuste, alunperin kai otaksuttiin että edes aluksi WiiU:kin saisi omat käännöksensä. Ilmeisesti heiko laitemyynti on syynä tähän.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Jos Wind Waker HD:n ei muutenkaan pitänyt olla system seller ja
niin miksi sitä pitää yrittää niin kovasti todistella?

Mulle melko sama onko prosenttiluvut nyt niin vai näin ja heittääkö VGChartsin luvut ja mihin suuntaan. Pointti oli se, että peli näyttäisi kelvanneen ihmisille loppupeleissä ihan kohtalaisen hyvin (ollakseen Wii U peli), eikä kyse ollut ainakaan siitä Wii U:n imagon tahrivasta skandaalista, mitä rynnistit julistamaan heti ensimmäisten myyntilukujen ilmestyessä. Eiköhän tätä negaa pyöri laitteen ympärillä ihan kiitettävästi jo muutenkin ilman, että lähdetään oikein keksimällä keksimään.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Nuo tähän asti julkaistut pelit ei varmaan lähde edes käyntiin ilman Gamepadia. Gamepadin jättäminen pois myyntipakkauksesta pirstaloi alustan pahasti.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Nuo tähän asti julkaistut pelit ei varmaan lähde edes käyntiin ilman Gamepadia. Gamepadin jättäminen pois myyntipakkauksesta pirstaloi alustan pahasti.

Ei, eikä koko ideassa ole mitään järkeä. Yksi Wii U:n merkittävimpiä ongelmia on se, etteivät keskivertokuluttajat erota sitä vanhasta Wiistä, eivätkä he tajua, mitä lisäarvoa se tarjoaa suhteessa tuohon vanhempaan konsoliin. Sama ongelma, mitä Nintendolla oli alussa 3DS:n kanssa. Laite muistutti vahvasti vanhaa DS:ää ja nimikin on saman kaltainen, joten Nintendo epäonnistui laitteen erottamisessa vanhasta DS:stä kuluttajien mielissä. Sen sijaan kuluttajat kyllä tajusivat korkeamman hintalapun, joka laitteella oli.

Nintendo tekisi fiksusti, jos ottaisi selkeän pesäeron vanhasta Wiistä ja keskittyisivät laitteen uniikkia teknologiaa hyödyntävän sisällön luomiseen, sekä Wii U:n eron suhteessa vanhaan Wiihin kommunikoimiseen kuluttajille. Wii U on brändätty liian lähelle vanhaa Wiitä ja tämä on yksi niistä seikoista, joka vetää laitetta suohon. Pahin virhe, mitä Nintendo voisi tehdä olisi nyt muka luikkia häntä koipien välissä äkkiä takaisin vanhaan konseptiin, joka joskus myi koneita ja tällä tavalla harhaanjohtaa kuluttajia vielä enemmän. Miksi ihmeessä ihmiset ostaisivat saman paskan uudessa HD paketissa.

Wii U:n konsepti on hyvä, nintendon pitäisi vaan hoitaa paketti kasaan laadukkaalla ja yksilöllisellä sisällöllä ja markkinoinnilla, joka tukee sitä.

Tässä aika hyvää pohdintaa aiheesta:

"Uninformed" Store Staff Are Hurting Wii U Sales, Claims Senior Games Analyst - Wii U News @ Nintendo Life

Edit: Tässä vielä loistava artikkeli liiketunnistusohjauksesta:

http://kotaku.com/motion-controls-t..._source=Kotaku_Facebook&utm_medium=Socialflow

Sanasta sanaan totta (paitsi laskisin Skyward Swordin onnistuneiden liiketunnistuspelien joukkoon), ja juuri artikkelissa mainituista seikoista johtuen on loistavaa, että Nintendo ottaa askeleen taakseppäin (vai eteenpäin?) perinteisempään control schemeen ja wiimote-ohjaus siirretään taka-alalle.

Liiketunnistusohjauksessa on silti ehdottomasti hyvät puolensa ja erityisesti IR-pointteri sopii joihinkin pelityyppeihin tatteja huomattavasti paremmin, siispä on hyvä, että se säilytetään paketissa mukana ja käytetään silloin kun siitä on oikeasti hyötyä.

"Perhaps with restrained use of motion control we'll get more good motion games and fewer bad attempted cash-ins."
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Nuo tähän asti julkaistut pelit ei varmaan lähde edes käyntiin ilman Gamepadia.

Omistat laitteen ja tunnet sen näin huonosti? Wii U:n voi käynnistää Wiikakella, ja monet pelit eivät vaadi Gamepadia lainkaan, esimerkiksi New Super Mario Bros. U, Just Dance -pelit tai Virtuaalikonsolin pelit. Suurta osaa konsolin ominaisuuksista pystyy käyttämään jo nyt vaikka niinkin, että Gamepadin akku on tyhjänä. Ongelmana on, että kaikki ominaisuudet eivät tällä hetkellä toimi ilman Gamepadia. Esimerkiksi Miiverse toimii, mutta eShop ei. Tällaisessa laitteen omien sovellusten pirstaloitumisessa ei ole mitään järkeä, ja se heikentää käytettävyyttä.

Tämä on toisaalta hyvä esimerkki Gamepadin aiheuttamista ongelmista. Jos laitteen omistaja on näin pihalla Wii U:n toiminnoista, kuinka moni suuresta yleisöstä luulee, että Wii U:ta ei voi käyttää ilman Gamepadia?

Siitäkin huolimatta on todennäköistä että jonkinmoisista kapasiteettiongelmista kärsivät ps4 ja xboxgone myyvät enemmän kuin WiiU jouluna.

Wii U:lle on odotettavissa kasvua vuoden kolmena viimeisenä kuukautena (lokakuu - joulukuu), joten sen kysyntä tulee levittäytymään tasaisemmin kuin uusien konsolien julkaisumyynnit. Wii U:lla on yhä ongelmansa, mutta laitteen toisesta vuodesta voi odottaa parempaa kuin sen julkaisuvuodesta.

Mulle melko sama onko prosenttiluvut nyt niin vai näin ja heittääkö VGChartsin luvut ja mihin suuntaan. Pointti oli se, että peli näyttäisi kelvanneen ihmisille loppupeleissä ihan kohtalaisen hyvin (ollakseen Wii U peli), eikä kyse ollut ainakaan siitä Wii U:n imagon tahrivasta skandaalista, mitä rynnistit julistamaan heti ensimmäisten myyntilukujen ilmestyessä.

Eli sinulle on ihan sama, ovatko lainaamasi "tiedot" paikkansapitäviä vai valheellisia? Kyllä sinä henkilökohtaisesti saat fanittaa Wind Waker HD:ta, mutta jos puhutaan sen laajemmasta vaikutuksesta, niin tekaistuja lukuja käyttävien lähteiden käyttäminen "todisteena" on vain säälittävää.

Ne todelliset luvut kun eivät edelleenkään todista, että peli olisi "kelvannut" ihmisille merkittävässä määrin. Ison-Britannian listoilla peli aloitti jo putoamisensa, ja Japanin tilanne näyttää, että arvioni niiden "heti ensimmäisten" myyntilukujen jälkeen oli paikkansapitävä:

http://gematsu.com/2013/10/media-create-sales-10713-101313

Nyt Wind Waker HD on pudonnut kokonaan Japanin top-20:stä, myytyään vain noin 36 000 kappaletta. Esimerkiksi Ocarina of Time 3D myi ensimmäisellä viikollaan Japanissa lähelle 200 000 kappaletta ja saman vuoden loppuun mennessä puoli miljoonaa - vaikka sen julkaisussa 3DS oli jopa huonommassa asemassa kuin Wii U nyt. Samalla Wind Waker HD:n julkaisun kanssa Wii U:n myynti Japanissa on vajonnut kuolettavan alhaisiin lukuihin: tällä viikolla vain vähän yli 3 000 konsolia meni kaupaksi.

Wind Waker HD:n julkaisussa ja vaikutuksessa Wii U:n myynteihin on kyse potentiaalista. Nintendo odotti tästä isoa myyntihittiä, valitettavasti heidän arvionsa oli väärässä. Tämän virhearvion vuoksi he kuitenkin panostivat pelin markkinointiin, antoivat sille bundleja, ja käyttivät aikaansa ja energiaansa juuri Wind Waker HD:n hypettämiseen. Mitä jos samat resurssit olisi käytetty johonkin muuhun peliin? On todella vaikea kuvitella, että tulokset olisivat ainakaan huonompia.

Kyllä näiden myyntilukujen valossa voidaan sanoa, että Wind Waker HD ei ollut sellainen peli jota Wii U olisi tarvinnut. Panostaessaan resurssejansa siihen Nintendo hukkasi tilaisuuden käyttää samat resurssit johonkin muuhun: olisiko esimerkiksi Wonderful 101 voinut pärjätä paremmin, jos Nintendo olisi käyttänyt nämä resurssit siihen, ehkä jopa tehnyt Wonderful 101 -bundlen?

Outspoken Platinum Games designer Hideki Kamiya has taken to Twitter to express his concerns over Nintendo’s current marketing for The Wonderful 101. Kamiya explains in a number of tweets to his fans that there are hardly any magazine previews and game stores currently lack the promotion because they’re unsure of the title’s details. He also says there are not enough advertisements to build relevant awareness of the game, and estimates, in terms of resources, that Platinum Games has all together spent one and a half times more than they did on the first Bayonetta. Kamiya, though, has stressed that he is not saying anything on behalf of Nintendo and their marketing, more that – in his own opinion – he’s frustrated at the lack of understanding that seems apparent for the game.

http://mynintendonews.com/2013/07/05/kamiya-concerned-the-wonderful-101s-marketing-isnt-enough/

Maailmalla on suuri, hiljainen massa Wii U -omistajia, joille Wind Waker HD ei kelvannut Nintendon hypestä ja markkinoinnista huolimatta. Wind Waker HD sai niin valtavasti julkisuutta ja pelimedian tyypillisiä ylistäviä "arvosteluja", että kyse ei ole Wonderful 101:n tapaisesta tietoisuuden puutteesta, vaan hyvin moni Wii U -omistaja ei yksinkertaisesti halunnut Wind Waker HD:ta vaikka he eivät voineet välttyä tietoisuudelta sen julkaisusta. Voidaan vain arvella, kuinka paljon Wii U:n mainetta ja kysyntää laitetta vielä omistamattomien keskuudessa vähensi se, että yksi Nintendon "isoista" ja hypettämistä peleistä tänä syksynä oli HD-porttaus jota harvat halusivat.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Mahe: sillä että wiiU myy enemmän toisena kuin ensimmäisenä vuotenaan, on suunnilleen yhtä vähän merkitystä kuin sillä, että windwaker HD:n myynti kasvaisi 300%.

Kyllä voi kieltämättä ihmetellä nintendon logiikkaa: kun liki kaikilla wiiU:n omistajilla on jo wii jolla voi pelata gamecuben windwakeria, tuon pelin lisäarvo on mitätön.

Voisi jopa ajatella että tuo windwaker bundle oli isointa mitä hyvin pienillä resursseilla saatiin tehtyä ja nintendo on jo ymmärtänyt wiiU:n olevan kuollut ja miettii tulevia ratkaisuja.

Käytännössähän edes ne tulevat nintendo hittien wiiU päivitykset eivät WiiU:ta pelasta, ja kun ps4/xboxgone multiplättäreitä ei juurikaan wiiU:lla nähdä, niin tilanne on katastrofaalinen.

Olisiko sitten niin että ne wiin nintendohittien jättimyynnit pohjautuivatkin siihen että wiin omistajia oli paljon ja megapelejä vain rajattu määrä. Kun kuluttajan pitäisi maksaa yksistään putkimiehestä satoja euroja, putkimies ei enää vedä.
 
Ylös Bottom