Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahewcoro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    wiiu
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Kolme uutta Wii U bundlea tulossa.

• Premium + New Super Mario Bros U & New Luigi U

• Basic + Wii Party U & Nintendoland + Wiimote Plus

• Basic + Just Dance 2014 & Nintendoland - Wiimote Plus

Nintendo Confirms Three New Wii U Hardware Bundles for Europe - Wii U News @ Nintendo Life


Tuota Just Dance-bundlea en ehkä ihan ymmärrä, mutta kaikkea sopii kokeilla...!

Kyllähän se on selvää, että nyt Nintendo yrittää sitä, mikä on toiminut aiemmin. New SMB U on jo ilmiselvä system seller, ja Wii Party U:n sekä Just Dance 2014:n edeltäjät olivat system sellereitä Wiillä. Lisäksi mukana tuleva Wiikake Plus on konsolipakkauksessa selvästi näkyvissä isolla koolla:

Näytä liitetiedosto 11730

Ikävänä puolena Wii Party U:n ja Just Dancen konsolibundlet ovat Basic-versioita. Paras ratkaisu onkin ostaa New SMB U + New Super Luigi U:n Premium-bundle, ja sitten ostaa Wiikaken kanssa tuleva Wii Party U sekä Just Dance 2014 erikseen.

Toisin sanoen nämä bundlet eivät tarjoa vielä parasta mahdollista komboa ja arvoa rahalle, mutta vähitellen mennään parempaan suuntaan.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Kyllähän se on selvää, että nyt Nintendo yrittää sitä, mikä on toiminut aiemmin. New SMB U on jo ilmiselvä system seller, ja Wii Party U:n sekä Just Dance 2014:n edeltäjät olivat system sellereitä Wiillä. Lisäksi mukana tuleva Wiikake Plus on konsolipakkauksessa selvästi näkyvissä isolla koolla:

Näinköhän Just Dance 2014 on mikään system seller Wii-yleisölle? Briteissä ensimmäisen viikon myynnit perus-Wiillä jäivät jälkeen Wind Wakerille. Toki varmasti kiilaa edelle ja löytää tiensä pukinkontteihin, mutta WiiU:n tilannetta tuskin paljoa hetkauttaa. Näine vuosipäivityksineen tässä muutenkin uhkaa käydä sama romahdus kuin bändipeleille.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Näinköhän Just Dance 2014 on mikään system seller Wii-yleisölle? Briteissä ensimmäisen viikon myynnit perus-Wiillä jäivät jälkeen Wind Wakerille. Toki varmasti kiilaa edelle ja löytää tiensä pukinkontteihin, mutta WiiU:n tilannetta tuskin paljoa hetkauttaa. Näine vuosipäivityksineen tässä muutenkin uhkaa käydä sama romahdus kuin bändipeleille.

Tämä on täysin aiheellinen epäilys. Wii U:lla on paras versio Just Dancesta, mutta se ei ole kuitenkaan huomattavasti parempi kuin Wiin julkaisu. Tämä ei ole siis välttämättä mikään erityisen suuri system seller Wii U:lle, kun melkein saman kokemuksen saa jo alkuperäisellä Wiilläkin. Jopa minä harkitsin Wii-version ostamista Wii U -version sijaan - tällä tavalla pystyisin lainaamaan tai ottamaan mukaan uusimman Just Dancen kaikille Wii-konsolin omistaville kavereille, ja se toimisi silti myös Wii U:ssa. Tietenkin tästä seuraa, että ilman Wii U -yksinoikeuksia kuten Wii Party U:ta uudempi konsoli vaikuttaisi todella turhalta kapistukselta.

Just Dance -pelit kuitenkin myyvät enemmän Brain Trainingin tai Mario Kartin tyyliin kuin Wind Waker. Just Dance -yleisö ei ryntää kauppaan ensimmäisenä päivänä kun peli julkaistaan, minkä jälkeen myynti romahtaisi, vaan he ostavat peliä julkaisun jälkeen tasaiseen tahtiin ja pitkällä aikavälillä, omaan tahtiinsa ilman mitään erityistä kiirettä. Just Dancea ei myöskään mielestäni uhkaa samanlainen väsymys kuin bändi- ja kitarapelejä. Ensimmäiset Guitar Herot olivat hauska idea: muovikitaran kanssa pystyi pelaamaan uudella tavalla. Mutta siinä vaiheessa kun kitarapelit muuttuivat "bändipeleiksi", ja yhtäkkiä pelihuoneen piti olla puolillaan muoviromua että pystyisi pelaamaan pelejä "kokonaisuudessaan", idea oli selvästikin mennyt kukoistuksensa ohi. Just Dancen ja Wiin vahvuus piilee juuri siinä: konsolipaketin lisäksi ei tarvita mitään muuta pelaamiseen - Wiin perusohjain riittää. Wiikake pienenä ja kätevänä perusohjaimena ei ole "nurkissa lojumassa", eikä näytä samanlaiselta muovirojulta kuin muovisoittimet.

Ja tästä päästään siihen Wii U:n ongelmaan: Gamepadiin. Wiin Just Dance -yleisö mahdollisesti päivittäisi konsoleitaan innokkaammin Wii U:hun, jos mukana ei tulisi hankalaa ja turhaa Gamepadia. Mihin sitä oikein tarvitaan? Mihin sitä käytetään? Miksi ihmeessä konsolipaketissa täytyy olla tuollainen turhake? Wii U:n Just Dance -bundle helpottaa asiaa, kun konsolipaketissa tulee viimein mukana se Wiikake, jota tarvitaan Just Dancen pelaamiseen. Vielä parempi kuitenkin olisi, jos Gamepad olisi tiputettu Just Dance -bundlesta kokonaan pois. Wii U:n Gamepad on juuri sitä turhaa muovirojua, joka lojuu jossain nurkassa (vaikkakin telakassaan), ja sille ei ole mitään varsinaista käyttöä. Monet potentiaaliset ostajat saattavat hyvinkin vierastaa Wii U:n Gamepadia, ja sen pitäminen konsolipaketeissa saattaa heikentää laitteen myyntiä Just Dance 2014:n kaltaisista pelijulkaisuista ja konsolibundleista huolimatta.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Tämä on täysin aiheellinen epäilys. Wii U:lla on paras versio Just Dancesta, mutta se ei ole kuitenkaan huomattavasti parempi kuin Wiin julkaisu.

Ja tästä päästään siihen Wii U:n ongelmaan: Gamepadiin. Wiin Just Dance -yleisö mahdollisesti päivittäisi konsoleitaan innokkaammin Wii U:hun, jos mukana ei tulisi hankalaa ja turhaa Gamepadia. Monet potentiaaliset ostajat saattavat hyvinkin vierastaa Wii U:n Gamepadia, ja sen pitäminen konsolipaketeissa saattaa heikentää laitteen myyntiä Just Dance 2014:n kaltaisista pelijulkaisuista ja konsolibundleista huolimatta.

Hetkinen...mikä olisi koukku päivittää Wii U:hun Just Dance 2014 kanssa, joka se ei kuitenkaan ole merkittävästi Wii-versiota parempi, jos paketissa ei tule edes Gamepadia mukana? siksikö, että se on HD?

Ei aloiteta tätä Gamepad/wiikake jauhantaa nyt taas alusta..pliis. Olisko mitään uutta tuotavaa tähän keskusteluun?
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Hetkinen...mikä olisi koukku päivittää Wii U:hun Just Dance 2014 kanssa, joka se ei kuitenkaan ole merkittävästi Wii-versiota parempi, jos paketissa ei tule edes Gamepadia mukana? siksikö, että se on HD?

Ei aloiteta tätä Gamepad/wiikake jauhantaa nyt taas alusta..pliis. Olisko mitään uutta tuotavaa tähän keskusteluun?

Koko ajanhan tuon uusia näkökulmia, ne ovat vain uusia negatiivisia näkökulmia. Vaikka sinä pitäisitkin Gamepadista, minä tuon esille niitä monia syitä, miksi muut ihmiset eivät ole välttämättä samaa mieltä, ja miksi Gamepad saattaa itse asiassa haitata Wii U:n menestystä. Se tuli luonnollisesti esille puhuttaessa Just Dancen mahdollisesta vaikutuksesta Wii U:n "system sellerinä", sitä haittaavista tekijöistä, ja Wii U:n Just Dance -konsolipaketista.

Ainakin Just Dance 4:n Wii U -version kohdalla etuja olivat sen HD:n lisäksi mm. laajempi kappalevalikoima, hieman sulavampi toiminta (Wii U:n levyformaatin etuja?), natiivi käytettävyys Wii U:n päämenusta ja siitä seuraavat ominaisuudet (kuten Daily Log) ja pikkubonukset kuten uPlay. Gamepad-ominaisuuksia ei ole alun jälkeen tullut käytettyä, yllätys yllätys. Ainakin minulle Just Dance on Wii U:llakin nykyään eksklusiivisesti Wiikake-peli - Gamepad vain kököttää nurkassaan tyhjää toimittamassa (ja virtaa tuhlaamassa).
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Ainakin Just Dance 4:n Wii U -version kohdalla etuja olivat sen HD:n lisäksi mm. laajempi kappalevalikoima, hieman sulavampi toiminta (Wii U:n levyformaatin etuja?), natiivi käytettävyys Wii U:n päämenusta ja siitä seuraavat ominaisuudet (kuten Daily Log) ja pikkubonukset kuten uPlay.

Ja meinaatko tosissasi, että tässä olisi riittävä koukku pistää se reilu 300€ tiskiin ja siirtyä uuteen konsolisukupolveen, sen sijaan, että ostaisi sen Just Dancen ihan vaan Wiille?
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Mahe se ei vaan vieläkään tajua, että WiiU ei myy koska se maksaa melkein tuplasti sen mitä PS3 ja XO ja multiplattarit on ihan samoja mitä muillakin koneilla joten jos nintendon yksinoikeudet ei kiinnosta niin miksi kukaan ostaa konetta jonka pelit näyttää samalta kuin sillä monta vuotta hyllyssä olleella pleikkarilla / boxilla. Tuo on se syy miksi laite ei myy eikä se ohjain.

Kannattaisi varmaan pelata niitäkin pelejä jotka sitä padia käyttää eikä vaan noita wiimote party pelejä niin ehkä silläkin olisi sulle jotain käyttöä. Tosin sulla taitaa olla se wiimote jo niin syvällä persiissä, että sun mielestä varmaan vaikka arkham city olisi motella parempi kuin gamepadilla ja tykkäsit tappeluissa tehdä counterit huitomalla kymmeneen eri suuntaan.

Ja on se muuten kumma, että esim xbox one ketjussa ei ole mitään yhtä yksittäistä nimimerkkiä jankkaamassa päivästä toiseen kuinka turha se kinect on ja sen takia boxi ei tule myymään ja se on turhaa krääsää.

Ai niin. Wii U UK sales spike 685% on Zelda launch | Games industry news | MCV

Mahen sanoin " Wind waker hd saattaa olla jopa system killer ".
No huoli pois kyllä se tuostakin jotain negatiivista keksii.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Ja meinaatko tosissasi, että tässä olisi riittävä koukku pistää se reilu 300€ tiskiin ja siirtyä uuteen konsolisukupolveen, sen sijaan, että ostaisi sen Just Dancen ihan vaan Wiille?

Käsittelin juuri tätä kysymystä tuossa aikaisemmassa viestissäni. Kenties kannattaisi lukea se uudelleen ajatuksella läpi.

Konsolisukupolven siirtymä on aina vaikea ja epävarma, mutta ihmiset kuitenkin ovat avoimia uusille hankinnoille, jos niille ei aseteta liikaa esteitä. Wii U:n Gamepad valitettavasti voi olla monelle este hankkia konsoli, sillä se vaikuttaa konsolin asemointiin monesta suunnasta. Yksi konsolibisneksen vanhimmista kysymyksistä on: "miksi ihmiset päivittäisivät uuteen laitteeseen?" Tähän on kaksi yksinkertaista vastausta: lisää mielenkiintoista sisältöä, ja mahdollisimman laaja pelivalikoima yhdellä konsolilla. Wii U:lla olisi erittäin hyvä tilaisuus tarjota sekä Wiin laaja pelivalikoima että Wii U:n uusi sisältö yhdellä ja samalla laitteella. Ei Just Dance 2014 yksin olisi se Wii U:n system seller, vaan ajatus, että samalla laitteella voi sitten pelata vaikkapa New SMB U:ta, Wii Karaoke U:ta, Wii Sports Clubia ja kaikkia niitä vanhoja Wii-pelejä - uusi ja vanha sisältö yhdessä ja samassa paikassa. Nintendo epäonnistui painottamaan tätä yhteyttä keskittyessään Gamepadiin, ja Gamepad-sisältö kuten Nintendoland ja Game & Wario eivät olleet sitä mielenkiintoista sisältöä jota ihmiset halusivat. Just Dance vaatii Wiikaken, ja sitä ei pysty edes pelaamaan yksinään Gamepadilla. Miksi siis Just Dance -bundleen tuputetaan mukaan myös Gamepad?

Wii U:n Just Dance -bundle ei siis ole kovin vahva "system seller", mutta mitä tapahtuisi, jos konsoli asemoitaisiinkin "uudeksi Wiiksi"? Täysin Wiikakella toimiva konsoli, mukana uusin Just Dance, hinta tietenkin alempi ilman Gamepadia. Jossain pienellä präntillä, että lisävarusteena on saatavana Gamepad-ohjain, jota jotkin pelit saattavat vaatia. New SMB U ja monet muut pelit toimisivat kuitenkin sellaisenaan, joissakin saattaisi olla osioita tai ominaisuuksia, jotka eivät toimisi perusohjaimella, vähän kuten Wii-peleissä alkoi olla Motionplus-lisävarusteen julkaisun jälkeen. Kun ottaa huomioon Wii U:n aneemisen huonot myynnit tähän saakka, ei tällainen kokeilu ainakaan voisi pärjätä entistä heikommin.

Ai niin. Wii U UK sales spike 685% on Zelda launch | Games industry news | MCV

Mahen sanoin " Wind waker hd saattaa olla jopa system killer ".
No huoli pois kyllä se tuostakin jotain negatiivista keksii.

Prosenttilukuja käytetään usein silloin, kun varsinaiset luvut eivät ole hirveän vaikuttavia. Isossa-Britanniassa Wii U:n menekki on ollut erityisen heikkoa. Niinpä isolta kuulostava numero kuten "685 %:n kasvu" saattaa oikeina lukuina tarkoittaa, että 500 konsolin viikkomyynneistä noustiin 3925:n konsolin myynteihin - tämäkin uuden bundlen turvin. Toki tämäkin olisi jotain, mutta yhden viikon iso prosentuaalinen piikki ei pidemmällä tähtäimellä auta, jos myyntiin ei saada jatkuvalla tahdilla myyviä ja konsolimyyntiä lisääviä pelejä.

Ja on se muuten kumma, että esim xbox one ketjussa ei ole mitään yhtä yksittäistä nimimerkkiä jankkaamassa päivästä toiseen kuinka turha se kinect on ja sen takia boxi ei tule myymään ja se on turhaa krääsää.

Tämä on varsin huono esimerkki. En seuraa Xbone-ketjua, mutta laitteen "Kinect-pakko" on synnyttänyt valtavasti negatiivista palautetta. Esimerkiksi Xbox Sapport -parodiatili tiivistää Kinect-kritiikin sarkastisesti:

Xbox Sapport sanoi:
Get the facts: you don't have to use the Kinect sensor you're paying an extra $100 for! #XboxOne

https://twitter.com/XboxSapport/status/388173269242613761
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Just Dance vaatii Wiikaken, ja sitä ei pysty edes pelaamaan yksinään Gamepadilla. Miksi siis Just Dance -bundleen tuputetaan mukaan myös Gamepad?

ööö..siksi koska konsolin ostaneet ihmiset haluaisivat ehkä pelata jotain muutakin peliä uudella laitteellaan, mitä Just Dancea, esim. vaikkapa bundlessa mukana tulevaa Nintendolandia. Sehän se vasta aivopieru olisikin, jos ihmiset joutuisivat ostamaan kalliin Gamepadin, jos haluavat pelata vaikkapa Pikmin 3:a tai Lego Cityä uudella konsolillaan. Ei siitä Wii U:sta olla nyt mitenkään tekemässä sitä Wiimotella toimivaa Wii 2:ta, ei vaikka jankuttaisit tästä asiasta maailman tappiin saakka jokaisessa kfinin threadissa, jossa vähänkään sivutaan aihetta.



Prosenttilukuja käytetään usein silloin, kun varsinaiset luvut eivät ole hirveän vaikuttavia.

Wind Wakerin huono menestys Japanissa oli sellainen asia, jota lähdettiin oikein hieromaan ihmisten naamoihin tämän Gamepadin vastaisen kampanjointisi merkeissä, mutta posiivisiä uutisia ei tarvitsekkaan sitten enää ottaa niin vakavasti?
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Mahe: Se, että Wii Party U konsolibunglen mukana tulee gamepad on itsestäänselvyys koska suurinosa Wii U peleistä käyttää gamepadia ja uudet pelit suunnitellaan gamepadia ajatellen.

Otetaan huomioon myös se, että jos gamepadin tuotantokustannukset ovat noin 150e,niin millään halvalla hinnalla erikseen myytävänä ei helposti onnistu.


Olisi mukavaa, jos jouluksi saataisiin Super Mario 3D Worldille oma konsolibungle. :cool:
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Sehän se vasta aivopieru olisikin, jos ihmiset joutuisivat ostamaan kalliin Gamepadin, jos haluavat pelata vaikkapa Pikmin 3:a tai Lego Cityä uudella konsolillaan.

Pikmin 3 ymmärtääkseni toimii myös ilman Gamepadia, kuten myös monet muut Wii U -pelit. Tällä tavalla voitaisiin antaa ihmisille valinnanmahdollisuus.

Wind Wakerin huono menestys Japanissa oli sellainen asia, jota lähdettiin oikein hieromaan ihmisten naamoihin tämän Gamepadin vastaisen kampanjointisi merkeissä, mutta posiivisiä uutisia ei tarvitsekkaan sitten enää ottaa niin vakavasti?

Uusi konsolibundle, prosenttiluku, Ison-Britannian markkinat, ei konkreettisia lukuja. Ei tässä ole mitään "vakavasti" mutta ei myöskään negatiivisesti otettavaa: Wind Waker HD:n konsolibundle nosti myyntejä Isossa-Britanniassa jonkin verran, mutta absoluuttiset luvut ovat todennäköisesti alhaisia korkeasta prosenttilukemasta huolimatta.

Mahe: Se, että Wii Party U konsolibunglen mukana tulee gamepad on itsestäänselvyys koska suurinosa Wii U peleistä käyttää gamepadia ja uudet pelit suunnitellaan gamepadia ajatellen.

Kysymys oli Just Dance 2014 -konsolibundlesta. Wii Party U:han käyttää itsekin Gamepadia, ja hyvässä tapauksessa se tulee jopa parantamaan Gamepadin asemaa. Wii Party U -bundlessa Gamepadin mukaanlaittaminen on siis perusteltua. New SMB U & New Super Luigi U -bundlesta se voitaisiin sen sijaan myös hyvin jättää pois.

Mutta suunnitellaanko uusia pelejä todellakaan Gamepadille? Jo kesäkuun E3-messujen jälkeen oli selvää, että Nintendollakaan ei ole hirveästi käyttöä Gamepadille:

At a small event for the press, Nintendo touted six games that are coming to the Wii U later this year or early next year: Super Mario 3D World, Mario Kart 8, Legend of Zelda: The Wind Waker HD, Donkey Kong Country: Tropical Freeze, Pikmin 3, Bayonetta 2 and Super Smash Bros.

None of these games requires the GamePad to play. At most, they only use the extra screen for supplemental features and gimmicks.

In theory, the extra screen is supposed to open up some amazing new types of gaming that aren’t possible on other consoles. But right now, even Nintendo seems stumped by the controller. In the games I sampled at E3, the touchscreen didn’t add anything meaningful to the experience.

It makes me wonder whether Nintendo is setting the stage for a low-cost, GamePad-free version of the Wii U. Given that the GamePad isn’t essential to Nintendo’s upcoming games, and that it doesn’t have much support from other publishers, a low-cost alternative to the PS4 and Xbox One doesn’t seem outrageous. Ditching the GamePad would be embarrassing, but it could be Nintendo’s best chance at turning its fortunes around.

Even Nintendo Is Stumped by the Wii U GamePad

Artikkelin kirjoittaja ei ole Mahewcoro salanimellä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Niin entä sitten jos sitä padia ei ole pakko käyttää? Kyllä minä ainakin esim zeldassa mieluummin käytän inventaariota siitä ruudulta kuin jatkuvasti pausetan peliä. Sama homma vaikka batmanin ja assassins creedin kartan kanssa. Ei tuon nerokkuutta tajua ennen kuin itse kokee ja jotkut ei silloinkaan. Juuri pelasin SC: blacklistin läpi ja kumpikohan on mielekkäämpää kun haluaa vaikka vaihtaa normi nvg ja sonar lasien välillä. Näpäyttää sitä padin ruudulla olevaa kuvaa nopeasti vai painaa dpadin yläsuunta pohjaan ja sitten painaa X namiskaa?
Sama homma varusteiden kanssa. Ruudulta nopeasti näpäytyksellä se mitä haluaa ja ilman gamepadia täytyy käyttää dpadia+oikeaa tattia valitsemiseen.

Ei tuolle mitään gimmickeja ole pakko väkisin keksiä. Jääköön ne kauheudet sinne wii aikakaudelle. Esim watchdogsiin kun tulisi hyvin toteutettu hakkerointi kosketuksella niin se olisi juuri sitä mikä lisää immersiota ja saa homman tuntumaan tuoreelta verrattuna XO ja PS3 versioihin.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Pikmin 3 ymmärtääkseni toimii myös ilman Gamepadia, kuten myös monet muut Wii U -pelit. Tällä tavalla voitaisiin antaa ihmisille valinnanmahdollisuus.

Kyllä siinä on Gamepadilla erittäin tärkeä rooli silloinkin kun pelataan wiimotella ja nunchalla. Tiimin jäseniä käskytetään gamepadin avulla kohteisiin. Multitasking gamepadin avulla on äärimmäisen tärkeää etenkin todella haastavassa mission modessa.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Kyllä minä ainakin esim zeldassa mieluummin käytän inventaariota siitä ruudulta kuin jatkuvasti pausetan peliä. Sama homma vaikka batmanin ja assassins creedin kartan kanssa. Ei tuon nerokkuutta tajua ennen kuin itse kokee ja jotkut ei silloinkaan. Juuri pelasin SC: blacklistin läpi ja kumpikohan on mielekkäämpää kun haluaa vaikka vaihtaa normi nvg ja sonar lasien välillä. Näpäyttää sitä padin ruudulla olevaa kuvaa nopeasti vai painaa dpadin yläsuunta pohjaan ja sitten painaa X namiskaa?
Sama homma varusteiden kanssa. Ruudulta nopeasti näpäytyksellä se mitä haluaa ja ilman gamepadia täytyy käyttää dpadia+oikeaa tattia valitsemiseen.

Korkkasin juuri eilen Mass Effect 3:n ja nyt muutaman tunnin sitä pelanneena voin sanoa, että olen vaikuttunut! Pelasin 2 aiempaa osaa 360:llä, mutta xboxini RRoDitettua kolmas osa on jäänyt pelaamatta. Poimin sen alelaarista Wii U:lle 15€:lla.

Vaikka Gamepadille ei olla keksitty mitään kovin merkittävää roolia pelissä ja laiskuus Gamepadin potentiaalin hyödyntämisessä kyllä haiskahtaa paikoittain pahasti, niin täytyy silti sanoa, että ME3 noilla Gamepad-toiminnoilla, jota peliin on sisällytetty on silti helvetisti hauskempi, mitä ilman. Paljon ennemmin valitsen esim. Gamepad toiminnot peliin, mitä Kinect voice commandin. Hieno kartta ja valikot ohjaimen ruudulla tuovat lisää high-tech sci-fi fiilistä ja lisäävät immersiota. Tiimin jäsenten käskyttäminen Gamepadin kartalta on myös hauskaa ja hyödyllistä, sekä voimien, aseiden ja strategioiden säätäminen Gamepadin pikavalikosta on huomattavasti tehokkaampaa ja hauskempaa, mitä valikon avaaminen pelinäkymän päälle. Vihollisten sijainti kartalla on myös todella hyödyllinen juttu tulitaisteluissa esim. tilanteissa, joissa viholliset käyttävät savukranaatteja. Toivoisin vain, että tätä toiminnallisuutta oltaisiin viety vielä pidemmälle...

Muutenkin peliä pelatessani sain todeta, että tämähän tosiaankin on aivan mahtava peli, joka imaisee sisäänsä tavalla, johon harvemmin peleissä törmää. Silloin Wiin aikoihin pystyi vain uneksimaan, että tämän mittaluokan ja tuotantoarvojen scifi toimintaropettamista tulisi Wiille. Nyt kun sitä on, niin kaikki vain valittaa, kuinka paskaa, kun julkaistaan vain vanhoja multiplattareita. Tottahan tuo, että ajat sitten muilla aluistoilla julkaistu multiplattari kevyellä Gamepad-höystöllä on kaukana mistään system selleristä, mutta ei se siitä huonoa ja täysin merkityksetöntä peliä silti tee. Minä ainakin olen tyytyväinen, että pääsen nyt hukkumaan taas Mass Effectin eeppiseen maailmaan, vaikka uskollinen xboxini leipoi kiinni. Tämän kaltaiset pelijulkaisut eivät kanna Wii U:ta, mutta niiden julkaiseminen alustalle ei mielestäni ole myöskään huono homma, kuten välillä voisi kaikesta tästä keskustelusta ymmärtää. Tämä taas tietenkin pelaajan perspektiivistä, eikä niinkään sijoittajan.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Muutenkin peliä pelatessani sain todeta, että tämähän tosiaankin on aivan mahtava peli, joka imaisee sisäänsä tavalla, johon harvemmin peleissä törmää. Silloin Wiin aikoihin pystyi vain uneksimaan, että tämän mittaluokan ja tuotantoarvojen scifi toimintaropettamista tulisi Wiille. Nyt kun sitä on, niin kaikki vain valittaa, kuinka paskaa, kun julkaistaan vain vanhoja multiplattareita. Tottahan tuo, että ajat sitten muilla aluistoilla julkaistu multiplattari kevyellä Gamepad-höystöllä on kaukana mistään system selleristä, mutta ei se siitä huonoa ja täysin merkityksetöntä peliä silti tee. Minä ainakin olen tyytyväinen, että pääsen nyt hukkumaan taas Mass Effectin eeppiseen maailmaan, vaikka uskollinen xboxini leipoi kiinni. Tämän kaltaiset pelijulkaisut eivät kanna Wii U:ta, mutta niiden julkaiseminen alustalle ei mielestäni ole myöskään huono homma, kuten välillä voisi kaikesta tästä keskustelusta ymmärtää. Tämä taas tietenkin pelaajan perspektiivistä, eikä niinkään sijoittajan.

Onhan tällaistakin pelivalikoimaa tietenkin hyvä olla. Wiillä oli tosiaan puutetta laajoista scifi-peleistä: oli kevyesti scifihtäviä mutta kuitenkin fantasiapainotteisia seikkailuja kuten Final Fantasy CC: The Crystal Bearers ja Xenoblade Chronicles, sekä scifi-asetelmaan sijoittuvia lyhyempiä pelejä kuten Dead Space: Extraction ja tietenkin Metroid Prime -sarja. En minä kuitenkaan varsinaisesti Mass Effectiä olisi kaivannut, muutenhan olisin voinut pelata ne vaikka PC:llä tai muilla konsoleillani. Sen sijaan jokin jatko-osa tai versiointi DS:n Infinite Spacesta tai huomattavasti laajennettu versio raakileeksi jääneestä ja hyvän potentiaalin hukanneesta Star Trek: Conquestista olisi kelvannut.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Latetaampa hieman positiivistä mietiskelyä gamepadista:

On hyvä asia, että gamepadilla voi pelata jokaista Wii U:le julkaistua peliä, eikä ohjaimeen tarvitse ostaa erikseen muita liitettäviä osia. Wiimoten heikkous oli juurikin tuo erikseen ostettava classik- ohjain, joka maksoi mansikoita ja oli typerää, että ohjain ei toiminut itsenäisesti, vaan se piti liittää Wiimoteen jolloin wiimote lojui tyhjänpanttina sylissä tai jossain muualla.

Juuri julkaistu TLoZ: Wind Waker on hyvä esimerkki siitä, että miten gamepadia pitäisi hyödyntää: On erittäin mukavaa, kun esineet saa käyttöön kosketusruutua sormeilemalla, kuin että joutisi menemään valikkoihin pausettamalla. Jousipyssyllä tähtäily gyroskoopilla on luontevan oloista ja tarkkaa puuhaa.
Sitten vielä tuo kartan ja aarekarttojen lukeminen gamepadilta samalla, kun peli pyörii taustalla vähentää myös tuota turhaa eri valikoissa pyörimistä.


Jos gamepad on oikeasti joillekkin ylitsepääsemätön este, niin Wiimoten sijaan Pro pad- ohjaimen roolia pitäisi nostaa enemmän ja laittaa markkinoille konsolibungle, jossa on gamepadin lisäksi myös Pro pad- ohjain ja Wind waker HD tai Olemassa olevaa Zombi U pakettia tehtailtaisiin enemmän.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Juuri julkaistu TLoZ: Wind Waker on hyvä esimerkki siitä, että miten gamepadia pitäisi hyödyntää: On erittäin mukavaa, kun esineet saa käyttöön kosketusruutua sormeilemalla, kuin että joutisi menemään valikkoihin pausettamalla. Jousipyssyllä tähtäily gyroskoopilla on luontevan oloista ja tarkkaa puuhaa.
Sitten vielä tuo kartan ja aarekarttojen lukeminen gamepadilta samalla, kun peli pyörii taustalla vähentää myös tuota turhaa eri valikoissa pyörimistä.

tuon kaltaiset toiminnot ovat toki mukavia, mutta itse toivoisin myös pelejä, joissa Gamepadilla olisi tärkeämpi rooli, kun vain kartan/valikon käytön helpottaminen. Haluaisin, että Nintendo alkaisi toden teolla valjastamaan tuota Nintendolandissa esiteltyä assymmetric gameplay-konseptia, joka on mielestäni nerokkuutta. Mielestäni Metroid Blastin idean voisi jalostaa täysimittaiseksi peliksi. Käsittämättön hauskaa lennellä ympäriinsä pienellä aluksella ja antaa tulitukea maassa liikkuville joukoille. Hauskuutta lisää myös, että kontrollit ovat erilaiset sille, joka lentää aluksella lisäten immersiota siitä, että kontrolloit oikeasti jotain lentävää laitetta. Myös sitä Zelda Adventuren konseptia voitaisiin viedä pidemmälle. Keskiaikainen linnanvaltauspeli olisi mahtava, jossa pelattaisiin vaikkapa 4 vs 4 tiimeissä. 4 pelaajaa paikallisesti pelaamassa netin kautta toista neljän local-tiimiä vastaan. Yksi pelaaja on jousimies, jonka pitää pitää huolta, että miekka- ja morning star pelaajat (wiimote+nunchuck) pääsevät muurille saakka. Linnapelaajat kaatavat tervaa niskaan pitääkseen valtaajat loitolla tms.

Mielestäni Gamepadin potentiaali valuu hukkaan, jos se jää tuolle kartta/valikko/skannaaminen-tasolle.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

On hyvä asia, että gamepadilla voi pelata jokaista Wii U:le julkaistua peliä, eikä ohjaimeen tarvitse ostaa erikseen muita liitettäviä osia.

Paitsi että tämä ei pidä lainkaan paikkaansa. Esimerkiksi mainittu Just Dance muiden pelien ohella vaatii Wiikaken, ja sitä ei voi pelata yksinään Gamepadilla. Lisäksi monissa peleissä joko Wiikake, Wiikake + Nuntsa -kombo, Pro Controller tai Classic Controller Pro on Gamepadia parempi ohjausvaihtoehto. Wii U:n Gamepad siis lisää ylimääräisten ohjaimien tarvetta.

Wiimoten heikkous oli juurikin tuo erikseen ostettava classik- ohjain, joka maksoi mansikoita ja oli typerää, että ohjain ei toiminut itsenäisesti, vaan se piti liittää Wiimoteen jolloin wiimote lojui tyhjänpanttina sylissä tai jossain muualla.

"Maksoi mansikoita"? Nintendon virallista Classic Controlleria sai parhaimmillaan parillakympillä, ja esimerkiksi nytkin Verkkokauppa myy Classic Controller Pro -ohjainta 25 eurolla. Samaan aikaan Sony ja Microsoft rahastivat langattomista padeistaan 50 - 60 euron hintoja. Classic Controller -ratkaisun ansiosta Wiikake ja sen osoitusohjaus olivat aina kätevästi käsillä, ja se mahdollisti ratkaisuja kuten Driift Manian moninpelin jopa 8 pelaajalle.

Nyt Wii U:lla vielä on tarjolla Pro Controller, joka tarjoaa samantyyppisen langattoman vaihtoehdon, jos ei pitänyt tuosta Classic Controllerin toteutuksesta, vaikka hinta on tietenkin valitettavasti korkeampi.

Jos gamepad on oikeasti joillekkin ylitsepääsemätön este, niin Wiimoten sijaan Pro pad- ohjaimen roolia pitäisi nostaa enemmän ja laittaa markkinoille konsolibungle, jossa on gamepadin lisäksi myös Pro pad- ohjain

Käytät tuota sanaa, mutta en usko että tiedät mitä se tarkoittaa, ellei sen ole tarkoitus olla jonkinlaista huumoria. Oikea termihän on siis konsolibundle. "Bungle" on eri sana ja tarkoittaa esimerkiksi kämmäystä tai munausta. Ehdottomasi ratkaisu tosiaan olisikin melkoinen munaus: Gamepadin lisäksi konsolipaketissa siis olisi Pro Controller, jonka tarkoitus on tarjota samat perusnapit ja tatit sisältävä mutta näytötön, pienempi ja vähemmän virtaa vaativa vastine juuri Gamepad-ohjaukselle. Edelleen olisi ongelmana, että Wii-peleihin ja moniin Wii U -peleihin vaadittava ja paras Wiikake-ohjain ei olisi vieläkään konsolipaketissa mukana, ja nyt siinä olisi kallis ja Pro Controllerin kanssa tarpeeton ja redundantti Gamepad-ohjain. Markkinoilla oli jo tämä kyseinen Zombi U -bundle, ja se myi huonosti. Jos Zombi U -bundle olisi ollut menestys, tietenkin vastaavaa bundlea olisi tehty lisää.

Sen sijaan Wiikake ja Pro Controller ilman Gamepadia olisivat järkevä kombo konsolipakettiin. Nyt tarjolla olisi kaksi selvää eri vaihtoehtoa, jotka täydentäisivät toisiaan. Wiikake tarjoaisi kaikki omat etunsa, kun taas Pro Controller tarjoaisi perinteiset ohjaimet niin niitä tukeviin uusiin Wii U -peleihin kuin myös Virtuaalikonsoli-peleihin. Pro Controller on edullisempi valmistaa kuin Gamepad, joten myös konsolipaketin hinta voisi olla halvempi.

Lisäksi Wii U:n ohjelmistollisen toteutuksen vuoksi näitä ohjaimia voisi helposti käyttää yhdessä. Oletko koskaan kokeillut pelata Wii U:n Virtuaalikonsolissa kaksinpeliä niin, että toinen ohjain on Gamepad? Toteutus on aivan päin honkia. Sekä Gamepad että Wiikake/Pro Controller mäppäytyvät ykkösohjaimeksi, joten ne pitää ensin erottaa ykkös- ja kakkosohjaimeksi ennen pelin aloittamista. New SMB U:ssa ja New Super Luigi U:ssa tämä ongelma on vielä pahempi: Gamepadia yksinkertaisesti ei voi käyttää "normaalina" ohjaimena moninpelissä. Pelkillä Wiikake-ohjaimilla tai Wiikake & Pro Controller -komboilla tällaista ongelmaa ei ole.
 
Ylös Bottom