Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahewcoro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    wiiu
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Jos se lopullinen ulkomuoto on nyt tuossa, niin huhhuh... Tyylikkään Wiin jälkeen tuo loota näyttää lähinnä ulkoiselta kovolta. Onko sitten suunnitelun periaatteena ollut tehdä koneesta juuri ohjaimien mittoja lähentelevä. Tiedä sitä, mutta omaan silmään kone näyttää rumemmalta ja erityisesti hengettömämmältä kuin melkeinpä mikään konsoli ennen sitä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Huhujen mukaan Wii U:hun tulee vielä muutoksia ennen julkaisua. E3 messuilla ollaan varmaan lähellä lopullista muotoa.

Laitteen ulkomuoto saattaa vielä hyvinkin muuttua. Ars Technican hands-on-artikkelista:

"So is this what the hardware will look like when it launches?" I asked. That is still being worked on. "But we can expect something close to this in terms of fit and finish?" I asked. They said they're not talking about that yet. They joked that the final design will be something you'll be able to swallow. I began to feel like everyone was messing with me, but in a rather pleasant way.

Ars spends an hour with the Wii U and learns nothing new about it

Lisäksi artikkelin mukaan Wii U -ohjaimen näyttö on ilmeisesti hyvin korkealaatuinen:

The new controller is an impressive thing to hold in your hands. It feels solid and comfortable, and nothing about it marks it as a weak link. The screen itself is bright and beautiful, much clearer than the screen on an iPad, and even small details of the games are able to be seen clearly. The controller's speakers also do a good job of delivering information to the player via audio clues. I could easily see playing entire games without a TV, using just the screen on the controller.

Wii U tarjoaa täyden taaksepäinyhteensopivuuden Wii-peleille, mutta tähän kuuluu myös alkuperäinen resoluutio. Wii U ei ylösskaalaa Wii-pelejä teräväpiirtoon:

I asked about the possibility of playing Wii games in high definition, and was flatly told that the hardware will not be able to improve the resolution of Wii games.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Wii-pelien skaalaus olisi toki ollut mukava lisämauste, mutta ei toki välttämätön. Wii U kyllä herättää yhä enemmän ja enemmän kiinnostusta. Mielenkiintoista nähdä E3:n anti tämän laitteen osalta. Ainakin itselle on tullut jonkinlaisia ideoita mitä toivoisi laitteen peleissä näkevän. Pelkoa herättää vähän se, että jos Nintendo uusii Wiin menestyksen, suuri osa laitteen potentiaalista jää hyödyntämättä, kun on kiire puskea markkinoille halpaa shovelwarea taaloja takomaan. Wiinkin potentiaalia (varsinkin motion+) ei valitettavasti hyödynnetty niin paljoa kuin olisi toivonut, vaikka positiivisia yllätyksiä on tullutkin 3rd partyilta jonkin verran vastaan.

Voipi olla, että osaltani Wii U on seuraavan sukupolven ainoa konsoli, jonka tulen hankkimaan. Toisaalta koskaan ei voi tietää mitä muilla on tarjottavana - toivottavasti originelleja ideoita, eikä pelkkää ohjaimen kopiointia kovemmilla tehoilla.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Wiinkin potentiaalia (varsinkin motion+) ei valitettavasti hyödynnetty niin paljoa kuin olisi toivonut, vaikka positiivisia yllätyksiä on tullutkin 3rd partyilta jonkin verran vastaan.

Voipi olla, että osaltani Wii U on seuraavan sukupolven ainoa konsoli, jonka tulen hankkimaan. Toisaalta koskaan ei voi tietää mitä muilla on tarjottavana - toivottavasti originelleja ideoita, eikä pelkkää ohjaimen kopiointia kovemmilla tehoilla.

Motionplussan julkaisu oli huonosti toteutettu. Heti alussa olisi pitänyt tuoda markkinoilla Motionplus-sisäänrakennetut uudet Wiikaket, jotka viimein saapuivat kaikessa hiljaisuudessa loppuvuodesta 2010. Wiikake Plussat olisi pitänyt heti päivittää myyntipaketteihin sekä pelikylkiäisiksi, mm. Wii Sports Resortin mukana olisi pitänyt tulla uusi ohjain eikä pelkästään Motionplus-palikkaa. Palikkaa olisi sitten voitu myydä erikseen lisälaitteena vanhojen ohjaimien omistajille, sen sijaan että vanhoja ohjaimia ja erillisiä lisäpalikoita valmistettiin miljoonittain vuosien 2009 - 2010 välillä, täysin älytöntä!

Motionplus-sompailu oli kenties Nintendon pahin virhe Wiin elinkaarella, ja vaikutti varmasti myös pelitukeen kun ei tiedetty, tuleeko siitä vakio-ominaisuus vai lisävaruste. Koomisintahan on, että useimmat Wii-pelit ja myös useimmat sen isoista hiteistä eivät edelleenkään tarvitse Motionplussaa lainkaan. Ilmeisesti edes Wii U ei tarvitse välttämättä Motionplus-ohjaimia.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

[video=youtube;S05fWaaATU8]http://www.youtube.com/watch?v=S05fWaaATU8[/video]

Mielenkiintoinen videopätkä Wii U:n kahdesta demosta, joista toinen oli E3:ssa vain median tutkailtavana. Eli katunäkymää ja Zeldaa töllön ruudulta sekä Wii U:n ohjaimen ruudulta kummasteltuna.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

LA Times haastatteli Reggietä CES-messuilla, ja kuten Wiillä, Wii U:n kohdalla korostetaan jälleen ohjainta. Mutta tuleeko Wii U:n näyttöpädistä yhtä mullistava tapa pelata pelejä kuin Wiikakesta? Ainakin Reggie on sitä mieltä:

"The big innovation with the Wii U is the controller and the ability to have an interactive experience that leverages all of your traditional input buttons as well as a screen built right into the controller," Fils-Aime said. "Yes, the system is HD capable; it'll generate the most gorgeous pictures. But for us that's not enough.

"The system is capable to do the most complicated, the most HD-intensive types of games. But plus, now with a touch screen in your hands, all types of other gaming possibilities exist. So we want the full experience," Fils-Aime said

Reggie myös arvelee, että Wiin kysyntä Yhdysvalloissa alkaa olla tyydytetty ja myynneissä katto saavutettu:

"The Wii is now approaching 40 million homes here in the United States, so from a penetration standpoint we're beginning to top out in terms of the total number of systems sold, and that's why it makes so much sense to prepare for the launch of the Wii U," he said.

Väistämättä kuitenkin vaikuttaa siltä, että Wiissä olisi vielä ollut puhtia, jos kehitysresursseja ei olisi siirretty 3DS:ään ja Wii U:hun. Esimerkiksi Wii Sports 3 olisi varmasti ollut hitti joulumarkkinoilla, mutta se on todennäköisesti yksi aikaisimpia Wii U -projekteja. Retro Studioskin olisi kenties saanut tehtyä Wiille vielä jotain mielenkiintoista Donkey Kong Country Returnsin jälkeen, mutta ilmeisesti heidän seuraava pelinsä tulee myös Wii U:lle, ja mahdollisesti jo vuonna 2012 tai ainakin lähellä julkaisua. Tällaiset pelit voivat antaa Wii U:lle Nintendon lupaileman vahvan julkaisun, mutta samalla saadaan vastaus koko sukupolven spekuloituun kysymykseen: onko merkittävä osa Wiin yli 90 miljoonasta omistajasta valmis päivittämään uuteen konsoliin saadakseen jatkoa Wii-peleille?
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Mitähän tuo kake mahtaa painaa? Wiimoteista tutut narut eivät taida riittää, jotta lipsahduksen sattuessa ei tule ylimääräistä vahinkoa :D

Omaan silmään ohjain näyttää turhan kolholta ja isolta. Lisäksi liipaisimet muistuttavat lähinnä nuntsan nappeja sen sijaan, että vaikuttaisivat yhtä hyvin toteutetuilta kuin Xboxin ohjaimessa. Lisäksi katseen siirtäminen ohjaimen ja näyttölaitteen välillä ei tunnu mielekkäältä. Odotellaan kuitenkin tuleeko lopulliseen versioon muutoksia, mutta nykyisellään menee kategoriaan "mielenkiintoinen ajatus ja oikeissa käsissä pelaamiseen saatetaan saada hetkittäin hieman jotain uutta. Hankintaan ehkä joskus."

Ennustukseni:
Wii U ja tablettien käyttäjät (iPad) = Liian kömpelö ja epäkäytännöllinen verrattuna Ipadiin, lisäksi Applen suunnaton softavuori pitää huolen, ettei Wii U tule viemään siltä sektorilta asiakkaita.
Wii U ja Wii-kasuaalit = En usko, että tehonlisäys ja näytöllinen ohjain saisi futismutseja yms liikkeelle. Heillä on jo Wii, eikä tehonlisäys kiinnosta. Lisäksi mahdollinen vain yksi näyttöohjain per konsoli luo eriarvoisuutta lasten kesken.
Wii U ja perinteiset pelaajat = Ohjain toimii kurioisiteetina, mutta moni haluaa edelleen pelata konsolipelinsä siltä isolta näytöltä perinteisellä ohjaimella. Monet saattavat ostaa Wii U:n, mutta se jää hyllyyn pölyttymään ja käynnistetään lähinnä silloin kuin kylässä on "ei pelaavia" vieraita jotka haluavat kokeilla laitetta
Wii U ja käsikonsolipelaajat = Käsikonsolien omistajat ostavat pelinsä mieluummin oikeasti mobiileille laitteille (Vita ja 3DS), joilla voi pelata myös muualla kuin telkkarin edessä.

Nähdäkseni ongelma on siinä, että Wii U yrittää tunkea vähän jokaiselle pelaamisen sektorille ja todennäköinen lopputulos on se, ettei millään niistä päästä loistamaan kunnolla.

Nintendon ratkaisu on mielenkiintoinen, mutta aika näyttää ovatko he lähteneet väärään suuntaan.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Mitähän tuo kake mahtaa painaa? Wiimoteista tutut narut eivät taida riittää, jotta lipsahduksen sattuessa ei tule ylimääräistä vahinkoa :D
Lukemani mukaan tuo ohjain on yllättävän kevyt, ja laadultaan iPadin kanssa samaa laatua, ei nitise eikä natise. Itse näyttökin on kuulemma tarkkuudeltaan jopa parempi kuin iPadin näyttö. Tollaista narua ei minun mielestäni tämän ohjaimen kanssa edes tarvittaisi, koska ei tätä todellakaan ole tarkoitettu mihinkään vauhdikkaaseen heilutteluun. Liiketunnistusta tuskin tullaan käyttämään sen enempää kuin kallisteluun, taikka enintään "ikkunana" joka paljastaa lisää asioita pelimaailmasta.

EDIT:
Nähdäkseni ongelma on siinä, että Wii U yrittää tunkea vähän jokaiselle pelaamisen sektorille ja todennäköinen lopputulos on se, ettei millään niistä päästä loistamaan kunnolla.
Tästä olen kyllä aivan samaa mieltä. Wii U yrittää tablet-ohjaimellaan panostaa yksinpelien kontrolleihin, mutta kuitenkin se samaan aikaan yrittää olla myös sosiaalinen konsoli. En oikein näe millä tavalla paikallinen moninpeli voisi olla hyvin toteutettu, jos yksi pelaaja saa käyttää Tablettia, ja loput joutuvat tyytymään wii-kakeen. Ja esimerkiksi räiskinnöissä itse en missään nimessä haluaisi tablettia edes käyttää vaikka se jotain lisä-ominaisuuksia toisikin, paluu padiin on vain iso askel Wiimote-ohjauksesta taaksepäin (räiskinnöissä).

Mielestäni Nintendon olisi kannattanut edelleen jatkaa liiketunnistus-ohjauksen kehittämistä, eikä lähteä tabletoimaan. Sen olisi pitänyt tuoda Wii U:n mukana kaksiosainen liiketunnistusohjain, jonka osat saa yhdistettyä myös yhdeksi normaaliksi padiohjaimeksi. Sen olisi kannattanut röyhkeästi kopioida Kinect, ja käyttää sitä hyödyksi liiketunnistusohjaimen edelleenkehittämisessä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Nooh, ompa tosiaan tyhmää jos pitäis tommosella tabletilla alkaa riehumaan. Ja tosiaan eipä tuosta tabletin laadusta oikeasti voi tietää vasta sitten lähempänä, siihenhän saattaa vielä tulla muutoksiakin.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Kevyt ja yhtä laadukkaan tuntuinen kuin iPad? Kuulostaa kahdelta eri laitteelta.

Kannattaa muistaa, että tablettiohjain itse ei sisällä mainittavasti prosessointirautaa. Wii U -konsoli päästää "keskusyksikön" nimikkeen oikeuksiinsa, ja hoitaa kaiken laskennan ja kuvankäsittelyn, näyttöpädi on vain tyhmä terminaali. Wii U:n kantaman sisällä pääsee hyötymään paikallaan olevan konsolin suoritustehosta, ilman että sen vaatiman raudan täytyy olla sisäänrakennettu itse näyttöpädiin.

Ennustukseni:
Wii U ja tablettien käyttäjät (iPad) = Liian kömpelö ja epäkäytännöllinen verrattuna Ipadiin, lisäksi Applen suunnaton softavuori pitää huolen, ettei Wii U tule viemään siltä sektorilta asiakkaita.
Wii U ja Wii-kasuaalit = En usko, että tehonlisäys ja näytöllinen ohjain saisi futismutseja yms liikkeelle. Heillä on jo Wii, eikä tehonlisäys kiinnosta. Lisäksi mahdollinen vain yksi näyttöohjain per konsoli luo eriarvoisuutta lasten kesken.
Wii U ja perinteiset pelaajat = Ohjain toimii kurioisiteetina, mutta moni haluaa edelleen pelata konsolipelinsä siltä isolta näytöltä perinteisellä ohjaimella. Monet saattavat ostaa Wii U:n, mutta se jää hyllyyn pölyttymään ja käynnistetään lähinnä silloin kuin kylässä on "ei pelaavia" vieraita jotka haluavat kokeilla laitetta
Wii U ja käsikonsolipelaajat = Käsikonsolien omistajat ostavat pelinsä mieluummin oikeasti mobiileille laitteille (Vita ja 3DS), joilla voi pelata myös muualla kuin telkkarin edessä.

Wii U ja tablettien käyttäjät (iPad) = iPad on kuitenkin pelkkä kallis tabletti, ja Wii U:lle tulee varmasti tarjolle myös pelejä joita iPadille ei saa. Wii U tunkee täppärien markkinoille, mutta kuinka paljon, se jää nähtäväksi.
Wii U ja Wii-kasuaalit = Laitteita ei myydä tehoilla, vaan peleillä. Jos Wii U saa tarpeeksi kiinnostavia pelejä samassa hengessä kuin Wii, Wii-omistajat päivittävät laitteitaan päästäkseen pelaamaan uusia pelejä. Kaikkein tärkeintä on siis pelit.
Wii U ja perinteiset pelaajat = Wii U ei tarjoa teille mitään. Vallankumous on täällä!

No eipä vaiskaan. Kenen tahansa vakavasti otettavan perinteisen pelaajan on erittäin vaikea olla huomioimatta Wiin pelivalikoimaa ja laajaa yksinoikeuspelien määrää. Jos Wii U:lle tulee yhtä laaja pelivalikoima, suuri osa vakiintuneista pelaajista ostaa laitteen päästäkseen pelaamaan sen pelejä.

Wii U ja käsikonsolipelaajat = Monet käsikonsolipelaajat pelaavat laitteitaan myös kotona. Jos Wii U onnistuu tarjoamaan heille mielenkiintoisia pelikokemuksia, Wii U on selvä valinta kotikonsoliksi sen mukana kulkevan käsikonsolin rinnalle.

Nähdäkseni ongelma on siinä, että Wii U yrittää tunkea vähän jokaiselle pelaamisen sektorille ja todennäköinen lopputulos on se, ettei millään niistä päästä loistamaan kunnolla.

Nintendon ratkaisu on mielenkiintoinen, mutta aika näyttää ovatko he lähteneet väärään suuntaan.

Kukaan ei tässä vaiheessa voi varmaksi sanoa, miten markkinat tulevat reagoimaan Wii U:hun, ja millaisia pelejä sille tulee tarjolle. Laitteella on kuitenkin potentiaalia tarjota hyvin monenlaisille pelaajille erilaisia pelikokemuksia. Kuka olisi arvannut, että Wiille tulee niin erilaisia pelejä kuin Just Dance, Xenoblade, Wii Fit, Motoheroz, Donkey Kong Country Returns, Monster Hunter Tri, Rayman Raving Rabbids, House of the Dead: Overkill, Wii Fit, ja monia, monia muita? Jos Wii U pystyy jatkamaan tätä perintöä, sillä on varmasti kysyntää.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

iPad on kuitenkin pelkkä kallis tabletti, ja Wii U:lle tulee varmasti tarjolle myös pelejä joita iPadille ei saa. Wii U tunkee täppärien markkinoille, mutta kuinka paljon, se jää nähtäväksi.


Jos Wii U:n ohjain ei kerran sisällä mitään rautaa niin eihän se nyt vakavasti voi kilpailla iPadin ja muiden täppäreiden kanssa.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Tästä olen kyllä aivan samaa mieltä. Wii U yrittää tablet-ohjaimellaan panostaa yksinpelien kontrolleihin, mutta kuitenkin se samaan aikaan yrittää olla myös sosiaalinen konsoli. En oikein näe millä tavalla paikallinen moninpeli voisi olla hyvin toteutettu, jos yksi pelaaja saa käyttää Tablettia, ja loput joutuvat tyytymään wii-kakeen.

Näyttöpädi mahdollistaa asymmetrisen moninpelin, joka luo mielenkiintoisia mahdollisuuksia tehdä uudenlaisia moninpelikokemuksia. Yhdelle pelaajalle voidaan näyttää eri informaatiota ja pelitapahtumaa kuin muille, ja samalla muut pääsevät ohjaamaan toimintaa isolta ruudulta Wiikakeilla. Wiikakessa ei ole Motionplussan jälkeen enää mitään parannettavaa, siksi on ymmärrettävää että Nintendo ei sitä lähtenyt muuttamaan uudestaan Wii U:ta varten. Lisäksi Wii U:lla on yhä mahdollista toteuttaa moninpelejä, jotka käyttävät pelkästään Wiikake-ohjaimia, näyttöpädiä ei ole pakollista käyttää.

Pelaajille on kuluneen sukupolven aikana tullut käyttöönsä huomattava määrä Wii-ohjaimia, ja olisi typerää pakottaa heidät hankkimaan kokonaan uusi ohjainvalikoima uutta konsolia varten pikkuparannusten vuoksi - etenkin kun tämä tehtiin jo Wiin aikana Motionplussalla ja sittemmin Motionplussan sisältävällä Wiikake Plussalla. Näitä uusia ohjaimia on tullut jo pitkään konsoli- ja pelipakettien kuten Wii Play Motionin ja Zelda Skyward Swordin mukana, ja pelaajat pääsevät hyödyntämään kertyneitä ohjaimia myös Wii U:n kanssa. Tässä on merkittävä valttikortti Wii U:n moninpelien kannalta, kun useimmilla pelaajilla on jo valmiiksi tarpeeksi ohjaimia käytössään, ja olemassaolevia ohjaimia pystyy ostamaan myös uutta konsolia varten. Mahdollisesti nähdään jopa tilanne, että Wiikake Plus -ohjaimia myydään bundletettuna Wii U -pelien kanssa.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Olen leikitellyt ajatuksella, että jos WiiU ohjaimineen menestyy erinomaisesti niin siitä sikiäisi kokonaan uusi teknologian haara. Itselläni ei ole käynyt mielessäkään hommata tablettia, mutta kannettava näyttö tietokoneeseen ois aika vekkuli. Työpäivän jälkeen kun harvemmin viitsii enää mennä könöttämään tietokoneelle, mutta jos voisi ottaa pelkän tabletin kokoisen näytön sohvalle niin ehkä se GTA IV:kin tulisi viimein pelattua loppuun asti. Teknologiateollisuuden on kuitenkin koko ajan tuotava jotain uutta markkinoille, että roinaa saadaan kaupaksi eivätkä tabletit voi enää olla montaa vuotta ihan sitä kuuminta hottia. Miniläppäritkin tais aika nopsasti hävitä valokeilasta aikoinaan kovasta hypestä huolimatta ja sama kohtalo odottanee nykyisiäkin ihmeleluja.

Odotan WiiU:ta aika kovalla innostuksella, sillä se tuo selvästi pelaamiseen taas jotain uutta. Olen sitä ikäpolvea, jonka mielestä pelaamisessa hauskuus on tärkeintä eikä sitä pidä ottaa liian vakavasti, ja kyllähän tuosta ohjaimesta monenlaista lisähupia pitäisi irrota. Vielä pitää vain vaimoke leipoa puoltamaan laitteen hankintaa heti julkaisusta...
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Olen leikitellyt ajatuksella, että jos WiiU ohjaimineen menestyy erinomaisesti niin siitä sikiäisi kokonaan uusi teknologian haara.
Kieltämättä hyvä bisnesidea, enkä epäile ollenkaan etteikö näitä alkaisi jossain vaiheessa sikiämään.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Itse toivon tämän konsolin olevan edes hitusen 'järkevä'. Ei siis mitään 3DS: n Swapnoten kaltaista randomsekoilua kiitos. :)
 
Itse toivon tämän konsolin olevan edes hitusen 'järkevä'. Ei siis mitään 3DS: n Swapnoten kaltaista randomsekoilua kiitos. :)

Eikös Letter Boxin järkevyys riipu käyttäjästä? Onko Pekka 35v:n asiallinen ystävilleen lähettämä joulutervehdys pelkkää huttua?

Käsittääkseni postikorttisovellusta ei ole tarkoitettu pelisessioiden sopimiseen, mutta se on päätynyt syntipukiksi tekstichatin puuttuessa. Vähän sama kuin mollaisi Marioiden julkaisua pelleilyksi ainoastaan koska pettyi Nintendon räiskintäpelien valikoimaan.
 
Ylös Bottom