Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahewcoro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    wiiu
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Tässä kun on hiljattain ollut aika paljon puhetta (lähinnä yhdeltä taholta), siitä että Gamepad pilaa Wii U pelikokemukset ja erityisesti Wii Party U:n, niin tässä ihan mielekiintoinen arvostelu, joka osoittaa, ettei ole yhtä totuutta:

"While most of the mini-games involve using the Wii Remote, there are occasional games that take advantage of the GamePad. Unsurprisingly, designing games around the unique asymmetrical multiplayer afforded by Wii U's second screen prove to be some of the most interesting games in the collection. The best games of Nintendo Land proved that having different objectives and mechanics for two different teams proves to be quite novel."

"Whereas most of the Wii Party U collection of games demand a Wii Remote for every player (the game includes one Wii Remote Plus), there are a few games that can be played exclusively on the GamePad. Typically, these games have players facing each other, controlling one analog stick on each side of the tablet. Air hockey, in particular, is perfectly recreated for the GamePad. However, there are some cooperative games as well. My favorite involves having to construct custom hamburgers, which each player having different ingredients. This assembly-line of burgers demands communicating with one another, and is a surprisingly hectic game."

"Unfortunately, these moments of imaginative gameplay are few and far between. Meaningless microgames water down the package considerably. Instead of 80 plus games, many of which don't use the GamePad at all, Wii Party U would have been better served focused on what makes Nintendo's new home console unique. Of course, that kind of creative decision would have gone against what the real goal of Wii Party U is: to sell more Wii Remotes."

http://www.shacknews.com/article/81763/wii-party-u-review


Tätä on helppo komppaa, sillä itse koin Nintendolandin esittelemän asymmetrical gameplayn nerokkaaksi ideaksi, jota Nintendon tulisi ehdottomasti jalostaa pidemmälle.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Tässä kun on hiljattain ollut aika paljon puhetta (lähinnä yhdeltä taholta), siitä että Gamepad pilaa Wii U pelikokemukset ja erityisesti Wii Party U:n, niin tässä ihan mielekiintoinen arvostelu, joka osoittaa, ettei ole yhtä totuutta:

"Whereas most of the Wii Party U collection of games demand a Wii Remote for every player (the game includes one Wii Remote Plus), there are a few games that can be played exclusively on the GamePad. Typically, these games have players facing each other, controlling one analog stick on each side of the tablet. Air hockey, in particular, is perfectly recreated for the GamePad. However, there are some cooperative games as well. My favorite involves having to construct custom hamburgers, which each player having different ingredients. This assembly-line of burgers demands communicating with one another, and is a surprisingly hectic game."

"Unfortunately, these moments of imaginative gameplay are few and far between. Meaningless microgames water down the package considerably. Instead of 80 plus games, many of which don't use the GamePad at all, Wii Party U would have been better served focused on what makes Nintendo's new home console unique. Of course, that kind of creative decision would have gone against what the real goal of Wii Party U is: to sell more Wii Remotes."

http://www.shacknews.com/article/81763/wii-party-u-review

Ei siinä ole mitään ihmeellistä, että maailmaan mahtuu monia erilaisia mielipiteitä. Mutta jos tarkkaan muistelet, niin se "yksi taho", joka lainauksessani kritisoi Wii Party U:n Gamepad-käyttöä, oli Eurogamerin arvostelu. Ja vielä selvemmin mielipiteiden kirjon osoittaa se, että minun mielipiteeni Wii Party U:n tapauksessa asettuu Eurogamerin Gamepad-kriittisen arvostelun ja tämän Gamepad-fanin kirjoittaman arvostelun väliin.

Wii Party U:ssa nimittäin on tähän mennessä muutamia parhaita näkemiäni Gamepad-sovelluksia, kuten se "Name that Face"-peli sekä nuo kehutut pöytäjalkapallo ja muut pöytäminipelit. Wii Party U ei täysin yllä edeltäjänsä tasolle, mutta siinä on myös monia mielenkiintoisia uusia ideoita. Tylsästä Highway Rollers -putkijuoksusta voi syyttää pikemminkin epäonnistunutta pelisuunnittelua kuin Gamepadia, mutta toisaalta esimerkiksi tuo arvostelun kehuma pikaruokatilauspeli on todella tylsä ja vailla ideaa, ja se on selvästi tehty erityisesti Gamepad-demoksi.

Wii Party U on yhä peluussa ja arvioitavana, mutta siinä todella on myös niitä hyviä Gamepad-ideoita. Se ei ole täydellinen paketti, mutta se myös tarjoaa jotain erilaista alkuperäiseen Wii Partyyn verrattuna. Kuitenkaan yhden pelin puolittain onnistuneet ideat eivät ole vielä tarpeeksi: Gamepad on yhä kallis ja hankala ohjain, joka jatkuvasti vaikeuttaa Wii U:n käyttöä, ja useimmat pelit eivät ole sen hyödyntämisessä edes yhtä onnistuneita kuin Wii Party U. Samaan aikaan muut pelit kuten Wii Fit U ja jopa konsolin peruskäyttö kuten eShop, Netflix ja YouTube-sovellus kärsivät Gamepadin hankalasta ja suorastaan jakomielisestä teknisestä toteutuksesta.

Siinä missä Wii Party U siis tarjoaa Gamepadille käyttöä, ei se yksinään ole riittävä hyvitys Gamepadin aiheuttamista Wii U:n kokonaiskäytettävyyteen kaivautuneista ongelmista, eikä siitä epäloogisesta tavasta jolla jopa Nintendon omat kehittäjät kohtelevat tätä ohjainta. Paras ratkaisu olisi ollut erottaa Gamepad tarvikeohjaimeksi, ja vaatia sen käyttöä vain peleissä jotka oikeasti hyötyvät siitä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Gamepad-fani, Wiikake-fani….meitä on moneen lähtöön.

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että Wiikake-faneja on "hieman" enemmän kuin Gamepad-faneja ;)

Kuten myös lainaamasi arvostelu kertoo, Wii Party U on yksittäisistä onnistuneista Gamepad-ideoista huolimatta pääpainotteisesti Wiikake-peli, ja se on myös yksi sen onnistumisia: Gamepadia käytetään suureksi osaksi ideoihin, jotka soveltuvat sille, mutta sitä ei ängetä joka paikkaan vaan Wiikake on se perusohjain.

Mutta mitenkäs Wii Party U sitten pärjäsi hankalilla Japanin markkinoilla, joilla Wii U on pitkään myynyt muutaman tuhannen konsolin viikkotahtia? Voisi sanoa, että alku on lupaava:

Earlier this week, Nintendo released a brand new Wii U hardware bundle in Japan, featuring the newly released Wii Party U alongside New Super Mario Bros. U and a 30 day pass for Wii Karaoke U and a Wii Motion Plus Remote. Today, Media Create sales have come in to show that this bundle has made an exceptional first impression, boosting Wii U sales to 38,802 in the region – a huge increase over last week’s 2,598, placing it only behind the 3DS XL as the best selling video game hardware of the week. Wii Party U itself debuted at #5 in the software sales chart, while Pokémon X and Y maintain their number 1 position.

Wii Party U/New Super Mario Bros. U bundle leads to Wii U sales surge in Japan

Mutta eihän kukaan näitä "minipelipasceja" halua... Vielä tarkempaa tietoa on NeoGAF-foorumilla, jolla on Famitsu-pelilehden myyntitilastot. Famitsu laskee mukaan myös konsolien mukaan bundletetut pelit, josta nähdään millainen kokonaisvaikutus Wii Party U:lla oli Wii U -myynteihin:

Famitsu Sales: Week 44, 2013 (Oct 28 - Nov 03)

02./00. Wii Party U # <ETC> (Nintendo) {2013.10.31} (¥4.935) - 79.715

HARDWARE

Wii U | 40.118

Kaikkiaan siis noin 80 000 myytyä Wii Party U:ta heti ensimmäisellä viikolla, niistä noin puolet konsolibundleissa... toisin sanoen Wii Party U sai sekä Wii U:n olemassaolevat omistajat että myös uudet ostajat liikkeelle. Toki tämä on vasta yksi viikko, ja jää nähtäväksi, jatkuuko Wii Party U:n vaikutus Japanissa tulevilla viikoilla. Jos se noudattaa samaa myyntimallia kuin edeltäjänsä Wii Party, niin näin voisi olettaa: Wii Party myi aikanaan vuonna 2010 ensimmäisellä viikollaan noin 223 000 kappaletta, kun Wii-konsoli oli Japanissa jo ylittänyt 10 miljoonan myydyn konsolin rajan. Ajan myötä Wii Party ylsi yli 2,3 miljoonaan myytyyn peliin pelkästään Japanissa, eli se kymmenkertaisti aloitusviikkonsa myynnit.

Nyt Wii U -konsoleita on Japanissa reilu miljoona eli vain kymmenesosa Wii-konsoleista Wii Partyn julkaisussa, mutta Wii Party U myi silti melkein 40 % Wii Partyn aloitusviikon myynneistä. Miten tilanne jatkuu tästä? Wii Party U:lla voisi hyvin olla mahdollisuudet elinaikanaan päästä Japanissa miljoonamyynteihin Wii U:n tämänhetkisestä heikosta tilanteesta huolimatta, mutta se vaatii jatkuvia myyntejä. Jää nähtäväksi, tuleeko Wii Party U:sta vakiovieras Japanin myyntilistoilla tulevien viikkojen aikana, ja auttaako se loppuvuoden muiden julkaisujen ohella Wii U:ta myös pitkällä tähtäimellä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että Wiikake-faneja on "hieman" enemmän kuin Gamepad-faneja ;)

Jaa meinaatko heittää nyt niitä Wii-myyntitilastoja tähän väliin?

Mutta eihän kukaan näitä "minipelipasceja" halua...

Mitenkäs muualla maailmassa? Ei siinä, hyvä jos kävi kaupaksi, mutta en mä nyt vielä lähtisi juhlimaan. Kävihän se legendaarinen SYSTEM KILLER:kin, eli Zelda WW HD kurkkaamassa brittilistojen kärkisijoilla, mutta totaalinen fiaskohan sekin oli loppupeleissä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Onko tosiaan niin että Nintendo = Mario? ...ja Nintendo = lapsiperheet?

"Mario is the perfect title for families this Christmas"
tv_campaign_for_super_mario_3d_world

- Jotenkin tulee mieleen sellainen että Nintendo Wii U myyntiin vaikuttaisi hyvin vahvasti markkinointi. Miksi markkinointi täytyy suunnata juurikin lapsiperheille. Uskon että Nintendon pelikone / pelit kiinnostaisivat myös valtavirran pelaajia, mutta Nintendo tietoisuus on huonoa. Eli ajatellaan aina että Nintendo pelit ovat "VAIN" lapsille. Jos ajattellaan sellaista asiaa kuin luovuus, niin eikä Nintendo ole aivan omassa sfäärissään tässä?

- Valtava ohjain, jossa näyttö
- esim. Super Mario 3D World hulluus
- Nintendon hahmot vs Xbox / PS -hahmot? eli mitkä...!??

Luulen että yksi suurimmista syistä siihen että Nintendon uusin konsoli ei houkuta tarpeeksi on sen suppea valikoima erilaisia pelejä. Miksi näitä Battlefield 4 ja COD-uusin ei saada käännettyä kunnollisesti/ ollenkaan Nintendolle? Joku varmasti harkitsee konsolin ostoa, mutta huomaa että sillä ei voi pelata muuta kuin tasohyppelyä (kärjistetysti). No.. tuli sitten avauduttua, mutta harmittaa että Super Mario 3D World -tyyppiset pelit jäävät liian harvan iloksi kun tällaista voisivat harrastaa kaikki. Luovuus takaisin peleihin.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Onko tosiaan niin että Nintendo = Mario? ...ja Nintendo = lapsiperheet?

- Nintendon hahmot vs Xbox / PS -hahmot? eli mitkä...!??
Toi on hyvä pointti! Tulipa oikein harkittua tätä, niin ensimmäisenä tulee mieleen:
Nintendo: Mario, Donkey Kong, Zelda, Luigi
Xbox/PS: Master Chief, Cortana, Marcus Fenix, Solid Snake, Cole MacGrath, Nathan Drake, Sackboy, Kratos
Nintendolla hahmot ovat poikkeuksetta piirroshahmoja, muilla konsoleilla ne ovat pääasiassa aikuisia ihmisiä jotka tekevät väkivaltaisia juttuja. Mä en mitenkään sano etteikö aikuiset saisi nauttia piirroshahmoista, mutta kyllähän noiden laitteiden imagomaailma menee että Nintendo on lasten konsoli.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Luulen että yksi suurimmista syistä siihen että Nintendon uusin konsoli ei houkuta tarpeeksi on sen suppea valikoima erilaisia pelejä. Miksi näitä Battlefield 4 ja COD-uusin ei saada käännettyä kunnollisesti/ ollenkaan Nintendolle? Joku varmasti harkitsee konsolin ostoa, mutta huomaa että sillä ei voi pelata muuta kuin tasohyppelyä (kärjistetysti). No.. tuli sitten avauduttua, mutta harmittaa että Super Mario 3D World -tyyppiset pelit jäävät liian harvan iloksi kun tällaista voisivat harrastaa kaikki. Luovuus takaisin peleihin.

Otetaampa vertailuun XO, PS3 ja WiiU

Splinter cell: blacklist. WiiU:lla tarkimmat tekstuurit eikä ollenkaan screentearingia josta nuo kaksi muuta kärsii melkoisesti. Local co-op kylläkin puuttuu.
Need for speed: most wanted U. Parhaimman näköinen ja tasaisin ruudunpäivitys WiiU:lla.
Arkham origins: Kuulemma se bugittomin versio parhaalla ruudunpäivityksellä. Nettipeli puuttuu.
AC4: black flag. Visuaalisesti sijoittuu nykygenin ja next genin väliin, mutta dlc kamaa ei tulla näkemään.
COD ghosts: Erään vertailu videon perusteella pikkasen tarkemmat tekstuurit kuin XO:lla ja tietääkseni mitään ei ole karsittu.

Eli kyllä niitä kunnollisia porttauksia on jos tekniseltä puolelta katsoo ja esim yksinpelaavalle on vaikka uusimman splinterin WiiU versio ehdottomasti paras. Nettipelihän siinä on mutta tuskin siellä pahemmin kukaan pelaa ottaen huomioon laitteen myynnit.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Kun tuossa ylempänä on keskustelua wiikake vs. wiiupädi, niin pari isoa etua pädistä on:
- kirjoittaminen esim. youtubesta hakiessa on paljon mukavampaa pädillä (Youtube sovellus on kyllä muuten syvältä, kun video pätkii koko ajan).
- Art Academy on hyvä osoitus siitä, missä resistiiviset näytöt ovat parempia kuin kapasitiiviset. Sillä on oikeasti mahdollista piirtää. Esim. ipadillä en ole vastaavaa nähnyt. Olennaista on siis se, että näyttö seuraa tarkasti myös todella nopeaa kynän liikettä.

Enemmän pelillisiä juttuja, joista myös olen pitänyt on ollut Pikmin 3:n kartta ja Wii Fit U:n uusi balance test.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Toisaalta enpä tiedä oliko tilanne kovinkaan eri silloin Wiillä. Nintendon hittisarjat, kuten Super Mario Galaxy, NSMBW, Mario Kart, Animal Crossing, Smash Bros, Zelda TP jne hyödynsivät liikkeentunnistusta hyvin nimellisesti, jos ollenkaan.

Monessa näissä peleissä liiketunnistusohjaus mahdollisti asioita joita normaalilla ohjaimella ei voi tehdä. Mielestäni Galaxyssa ja Zelda TP:ssä esim on parhaat ohjausskeemat mitä noissa pelisarjoissa on nähty. Skyward Sword yritti ehkä vähän liikaa ja siinä homma ei toimi valitettavasti täydellisesti.

Mario Kart Wii onkin sitten oma lukunsa. Kaikki muistaa varmaan esimerkkejä siitä, kun joskus ennen vanhaan pelasi autopeliä konsolilla, varsinkin jonkun sellaisen henkilön kanssa joka ei ole paljoa pelannut. Tapahtui sellainen ilmiö, että ohjainta alettiin vaistomaisesti kääntelemään kuin rattia. Ainakin lapsena tätä tapahtui paljon :) Noh Mario Kart Wiissä Nintendo toteutti tämän oikeasti ja vieläpä täydellisellä tavalla. Monihan puhuu että Mario Kart Wii:tä pitäisi muka pelata Gamecube-ohjaimella mutta se on ihan silkkaa roskaa. Wiimoten kallistelu toimii täydellisesti. Okei ehkä kerran tuhannesta käännöksestä lähden driftaamaan väärään suuntaan, mutta käytännössä voidaan puhua jo täydellisestä. Ja tarkkakin se on. Ja mikä tärkeintä pelaaminen sillä on helvetin hauskaa. Sitä muovirattihärpäkettä ei kyllä tartte siihen kaken ympärille, siitä on imo vain haittaa.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Monessa näissä peleissä liiketunnistusohjaus mahdollisti asioita joita normaalilla ohjaimella ei voi tehdä. Mielestäni Galaxyssa ja Zelda TP:ssä esim on parhaat ohjausskeemat mitä noissa pelisarjoissa on nähty. Skyward Sword yritti ehkä vähän liikaa ja siinä homma ei toimi valitettavasti täydellisesti.

Tästä olen kyllä jyrkästi erimieltä. Itse koin asian niin, että Skyward Swordissa koko liikkeentunnistusohjaus loksahti vihdoinkin täydellisesti paikalleen ja peli todisti sen, että kontrollimetodi on hyödynnettävissä myös "oikeisiin" peleihin. Kontrollimetodi toimi niin hyvin, että ajatus paluusta takaisin perinteiseen napin painallukseen Zeldassa tuntuu valtavalta askeleelta taaksepäin. SS:n kohdalla voidaan puhua niistä harvoista Wiin proof-of-concept tason peleistä; harmillista, että se tuli vaiheessa, jossa Wiillä oli jo toinen jalka haudassa. Skyward Sword edusti sitä mielikuvaa, joka wiimoten potentiaalista tuli silloin alussa ja sitä sen olisi pitänyt olla alusta saakka.

TP:ssä taas liikkeentunnistuskontrolli oli kalastusta ja IR-tähtäystä lukuunottamatta melko turha, joka ei lisännyt immersiota juuri laisinkaan. Alussa miekkaa tuli heilutettua kunnolla, kunnes tajusi, että ihan pieni ranteen letkautus riittää, joka oli jo periaatteessa ihan sama, kun napin painallius - ainoastaa epätarkempi.


Mario Kart Wii onkin sitten oma lukunsa. Noh Mario Kart Wiissä Nintendo toteutti tämän oikeasti ja vieläpä täydellisellä tavalla. Monihan puhuu että Mario Kart Wii:tä pitäisi muka pelata Gamecube-ohjaimella mutta se on ihan silkkaa roskaa. Wiimoten kallistelu toimii täydellisesti. Okei ehkä kerran tuhannesta käännöksestä lähden driftaamaan väärään suuntaan, mutta käytännössä voidaan puhua jo täydellisestä. Ja tarkkakin se on. Ja mikä tärkeintä pelaaminen sillä on helvetin hauskaa. Sitä muovirattihärpäkettä ei kyllä tartte siihen kaken ympärille, siitä on imo vain haittaa.

Kallistuskontrolleilla pelaaminen tuntui aivan jäätävältä turoilulta; aivan kun en olisi koskaan aikaisemmin pelannut videopelejä. Tuttavapiirissäni on raskaan sarjan MK-pelaahia ja MKWii:tä on pelailtu enemmänkin. Kaikilla kallistuskontrollien käyttö tuntui jäävän muutamaan kokeilukertaan. Myönnän, etten ole pelannut Mario Kart Wiitä niin paljoa, että osaisin tästä kattavan mielipiteen antaa, mutta mitenkään hirveän toimiva mielikuva minulle ei tuosta liikkeentunnistuskontrollista tämän pelin kohdalla jäänyt.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Tästä olen kyllä jyrkästi erimieltä. Itse koin asian niin, että Skyward Swordissa koko liikkeentunnistusohjaus loksahti vihdoinkin täydellisesti paikalleen ja peli todisti sen, että kontrollimetodi on hyödynnettävissä myös "oikeisiin" peleihin. Kontrollimetodi toimi niin hyvin, että ajatus paluusta takaisin perinteiseen napin painallukseen Zeldassa tuntuu valtavalta askeleelta taaksepäin. SS:n kohdalla voidaan puhua niistä harvoista Wiin proof-of-concept tason peleistä; harmillista, että se tuli vaiheessa, jossa Wiillä oli jo toinen jalka haudassa. Skyward Sword edusti sitä mielikuvaa, joka wiimoten potentiaalista tuli silloin alussa ja sitä sen olisi pitänyt olla alusta saakka.

Pelaan itse asiassa Skyward Swordia juuri tällä hetkellä, peli on tuossa juuri pausella vieressä. Esim äsken sellainen asia kuin harpilla soittaminen ei tahtonut onnistua kun ohjain sekoilee. Sitten sitä ohjainta saa olla kalibroimassa myös jatkuvasti. Kyllähän se 90% ajasta toimii ihan hyvin ja ne asiat mitä sillä tehdään on nerokkaita ja intuitiivisia. Mutta kun omissa kokemuksissa se vaan ei toimi tarpeeksi hyvin sitten kuitenkaan. Miekkailu varsinkin on monesti aika tuskaa, kun ohjain ei vain luotettavasti tee sitä liikettä mitä oli tarkouts. Mutta tästäkin asiasta on paljon eriäviä mielipiteitä. Toisten mielestä se toimii täydellisesti ja monen mielestä taasen ei. Enkö vain osaa?


Kallistuskontrolleilla pelaaminen tuntui aivan jäätävältä turoilulta; aivan kun en olisi koskaan aikaisemmin pelannut videopelejä. Tuttavapiirissäni on raskaan sarjan MK-pelaahia ja MKWii:tä on pelailtu enemmänkin. Kaikilla kallistuskontrollien käyttö tuntui jäävän muutamaan kokeilukertaan. Myönnän, etten ole pelannut Mario Kart Wiitä niin paljoa, että osaisin tästä kattavan mielipiteen antaa, mutta mitenkään hirveän toimiva mielikuva minulle ei tuosta liikkeentunnistuskontrollista tämän pelin kohdalla jäänyt.

Ja sama asia toisin päin :) Meillä on neljän kaveruksen jengi jonka kanssa ollaan pelattu tuhansia kisoja, kaikki on pelannut alusta asti kallistusmetodilla, kaikki on kehittynyt tosi hyviksi. Voihan olla että jos maailman paras GC-ohjaimella pelaava ottaisi matsin maailman parasta wiikake-ohjaimella pelaavaa vastaan niin ehkä GC-ohjain veisi marginaalisesti voiton, mutta tämä on omalta osalta pelkkää spekulaatiota. Varmasti MK-skenessä on tämäkin asia testattu mutta en ole seurannut vaan ollaan pelattu omassa kuplassamme. Wiimote-ohjaus mahdollistaa tarkan driftaamisen, motskarilla keulimisen, hyppyreistä hyppimisen, powin väistämisen ja toki aseiden käytön ja muun perussetin aivan loistavasti. Se ei rajoita pelaamista mitenkään. Mitä nyt tosiaan kuten sanoin niin kerran tuhannesta mutkasta lähtee kääntyminen väärään suuntaan jota ei ehkä normiohjaimella tapahtuisi koskaan.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Nintendo Directissä paljastettiin että Wii U:n Youtubeen tulee tässä kuussa iso päivitys! Jokohan se jökkiminen ja jumitus saataisiin loppumaan?
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Mitenkäs muualla maailmassa? Ei siinä, hyvä jos kävi kaupaksi, mutta en mä nyt vielä lähtisi juhlimaan. Kävihän se legendaarinen SYSTEM KILLER:kin, eli Zelda WW HD kurkkaamassa brittilistojen kärkisijoilla, mutta totaalinen fiaskohan sekin oli loppupeleissä.

Wii Party U on pelijulkaisuna erityyppinen kuin Wind Waker HD: siinä missä Wind Waker HD myi suurimman osan (vähistä) myynneistään julkaisussa, Wii Party U myy vähitellen ajan kuluessa. Sen vaikutus siis tulee olemaan hienovaraisempi ja vaikeammin havaittava kuin "megahittien". Valitettavasti Japanin markkinat ovat viimeisiä, joilta enää saadaan tarkkoja tietoja, mutta ainakin siellä Wii Party U:n jatkuva vaikutus on yhä näkyvissä. NeoGAFfissa julkaistujen Famitsun viimeisimpien myyntitilastojen mukaan Wii Party U on myynyt Japanissa nyt noin 125 tuhatta kappaletta, eli kokonaismyynnit ovat kasvaneet aloitusviikon jälkeen yli 50 %. Lisäksi Wii U myi tälläkin viikolla jälleen noin 15 000 konsolia, joista noin 10 000 oli Wii Party U -bundleja. Ennen Wii Party U:n ja tämän bundlen julkaisua Wii U myi Japanissa noin 5 000 konsolin viikkotahtia, pahimmillaan jopa alle 3 000. Toisin sanoen Wii Party U -bundlen vaikutus myynteihin näkyy hyvin selkeästi.

Eiväthän nämä luvut ole kokonaiskuvassa hääppöisiä, mutta ne ovat jotain. Ainakin Japanissa Wii Party U on selvästi parantanut Wii U:n myyntiä, eikä pelkästään julkaisuviikkonaan vaan nyt jo useamman viikon aikana. Euroopasta ei välttämättä tule pitkään aikaan mitään tietoja, Yhdysvalloista ehkä tulee jotain marraskuun jälkeen. Wii Party U:lta tuskin voi Japanin ulkopuolellakaan odottaa ihmeitä, mutta voisi kuitenkin olettaa, että se on parantanut Wii U:n tilannetta maltillisesti.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Onko tuo Wii Remote hyvä omistaa jos taloudesta löytyy Wii U? Tilasin eilen Wii U:n ja nyt pohdiskelen, että mitä tuo tarvitsisi kaveriksi.
 
Ylös Bottom