Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahewcoro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    wiiu
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

JTahti: Samaa mieltä. Olen tässä yrittänyt kertoa että juurikin pitäytyminen menneessä ei välttämättä ole järkevää. Se koskee yhtä lailla dualshock ohjauksen kaikkivoipaisuutta kuin dedikoituneella raudalla jatkamista.

Täällä puidaan paljon sitä mitä nintendon ei pitäisi olla. Minä asettaisin kysymyksen niin että mielenkiintoista on se mitä sitten nintendo voisi olla. Nyt näyttää että nintendolla on vaikuksia pärjätä kilpailijoille mm. verkkopuolen ominaisuuksissa ja tehokilpailussa. Toisaalta yhä laajeneva tabletti ja mobiilipuoli vaikuttaa kilpailuun. Odotan mielenkiinnolla nintendon seuraavaa kotikonsolijulkaisua.

Minä asettaisin kysymyksen niin että mielenkiintoista on se mitä sitten nintendo voisi olla. Nyt näyttää että nintendolla on vaikuksia pärjätä kilpailijoille mm. verkkopuolen ominaisuuksissa ja tehokilpailussa.

Tehokilpailuun ei pidäkään lähteä. Pelaajan kannalta paras ratkaisu olisi varmasti jatkaa nykyistä strategiaa, eli tuottaa jatkuvasti uudenlaisia kokemuksia ja tapoja pelata. Ja pyrkiä pitämään pelien laatu yhtä korkealla ja pelit yhtä hiottuina kuin tähänkin asti.

Sonylla on ollut markkinajohtaja 3/4:stä kotikonsolista, melkoinen ero nintendoon osumatarkkuudessa.

Jos nyt bisnesperspektiivistä puhutaan (joka täällä monesti tuntuu olevan se tärkein ja jopa ainoa perspektiivi), niin merkittävä kysymys on, että mihin hintaan? PS3 tuotti enemmän tappiota, mitä PS2:den ja PSonen parhaimpien vuosien tuotto, joten en mä nyt mistään vedepitävästä bisnes-strategiasta tässäkään yhteydessä lähtisi puhumaan. PS4:n kohdalla näyttäisi onnistuvan ja näin tämä menee. Joskus lyödään läpi ja joskus menee metsään, ihan niinkuin Nintendollakin.

Ihmettelen myös sellaista asennetta, että Sonyn Dualshock on joku kehityksen multihuipennus ja Dualshockilla pelataan seuraavat tuhat vuotta, koska sitä parempaa ohjainta ei ole yksinkertaisesti mahdollista kehittää. Hyvä että Nintendo yrittää miettiä jatkuvasti uusia ideoita. Steam Machine on myös mielenkiintoinen millainen ohjain siihen tulee.

Jep. Aivan kuin pelaaminen olisi saavuttanut "kultaisen leikkauksensa" joskus PS2/Dreamcast/GC-aikoihin, tai viimeistään viime sukupolvessa ja ainoa asia, miten sitä voi ja pitää enää kehittää on pikselien määrä ja framerate (kärjistettynä). Aikamoista mielen köyhyyttä tämä.

Tehokilpailuun ei pidäkään lähteä. Pelaajan kannalta paras ratkaisu olisi varmasti jatkaa nykyistä strategiaa, eli tuottaa jatkuvasti uudenlaisia kokemuksia ja tapoja pelata. Ja pyrkiä pitämään pelien laatu yhtä korkealla ja pelit yhtä hiottuina kuin tähänkin asti.

Jep, ja ennen sitä haluaisin heidän hyödyntävän Wii U:n valjastamattoman potentiaalin, josta Miyamotokin tuossa haastattelussa puhui. Pelaajan perspektiivistä ei ole todellakaan kiire vielä seuraavalla alustalla, kun tämä viimeisinkin on vielä hyödyntämättä.

ja ainoa asia, miten sitä voi ja pitää enää kehittää on pikselien määrä ja framerate (kärjistettynä). Aikamoista mielen köyhyyttä tämä....Jep, ja ennen sitä haluaisin heidän hyödyntävän Wii U:n valjastamattoman potentiaalin

Tässähän tämä (kärjistettynä). Itsekin toivoisin että se Nintendo nyt loisi jotain raikasta ja uutta ja pelimaailmaa mullistavaa, jos kerta kaikki muut tekevät vain sitä samaa uudessa kuoressa (kärjistettynä). Mutta minkäs teet, kun se WiiU nyt ei vain yksinkertaisesti ole mullistanut mitään, mitä nyt ehkä odotukset siitä miten vähän Nintendon kotikonsoli voikaan myydä. Sori nyt vaan, mutta kuinka kauan potentiaali voi olla valjastamatonta, ennen kuin voidaan todeta ettei sitä olekaan?
Ja ei, en kiistä etteikö ohjaimella joku täydellisesti siihen panostava taho voisikin tehdä jotain mullistavaa. Mutta olisi ihan naurettavaa typeryyttä väittää, etteivätkö totaalisen olemattomat myyntiluvut ja hupeneva pelitarjonta söisi tuota potentiaalia, koska pelien tekeminen maksaa kuitenkin rahaa. Ja jos Nintendokaan ei vuoden 2014 lopun lähestyessä ole valjastanut sitä potentiaalia, niin kovin on vaikeasti valjastettavaa sorttia.

Toki toivon että joku konsolista jotain mullistavaa saa joskus irti, koska uuden Zeldan myötä sellainen pitää varmaan kuitenkin joksikin kuukaudeksi hommata, sama kai se olisi pelata muitakin pelejä, kuin Zelda + Super Mario 3D World.

Tässähän tämä (kärjistettynä). Itsekin toivoisin että se Nintendo nyt loisi jotain raikasta ja uutta ja pelimaailmaa mullistavaa, jos kerta kaikki muut tekevät vain sitä samaa uudessa kuoressa (kärjistettynä). Mutta minkäs teet, kun se WiiU nyt ei vain yksinkertaisesti ole mullistanut mitään, mitä nyt ehkä odotukset siitä miten vähän Nintendon kotikonsoli voikaan myydä. Sori nyt vaan, mutta kuinka kauan potentiaali voi olla valjastamatonta, ennen kuin voidaan todeta ettei sitä olekaan?

Voihan se olla, ettei sitä potentiaalia koskaan valjasteta, mutta sekään ei tarkoita sitä, etteikö sitä olisi. En tiedä miksi muutenkaan yhdistit nuo kaksi lausettani eri asiayhteydestä...

Ja ei, en kiistä etteikö ohjaimella joku täydellisesti siihen panostava taho voisikin tehdä jotain mullistavaa. Mutta olisi ihan naurettavaa typeryyttä väittää, etteivätkö totaalisen olemattomat myyntiluvut ja hupeneva pelitarjonta söisi tuota potentiaalia, koska pelien tekeminen maksaa kuitenkin rahaa. Ja jos Nintendokaan ei vuoden 2014 lopun lähestyessä ole valjastanut sitä potentiaalia, niin kovin on vaikeasti valjastettavaa sorttia.

Eikai tässä kukaan ole väittänytkään, etteikö Wii U:n tukala tilanne vaikuttaisi siihen, millaisia pelejä sillä tullaan näkemään, eihän?

Toki toivon että joku konsolista jotain mullistavaa saa joskus irti, koska uuden Zeldan myötä sellainen pitää varmaan kuitenkin joksikin kuukaudeksi hommata, sama kai se olisi pelata muitakin pelejä, kuin Zelda + Super Mario 3D World.

Kyllähän laitteelle löytyy ihan kiitettävästi hyvää pelattavaa avaramieliselle pelaajalle. Tuo kommentti oli nyt taas luokkaa "äh ei viitsi osta PS3:a, koska ei sille ole mitään muuta pelattavaa, kuin The Last of Us". Jos Wii U:n laatupelit eivät sinua miellytä, se ei silti tarkoita, etteikö niitä olisi.

Nintendo haaskaa ihan turhaan resursseja ja rahojaan dedikoituneeseen rautaan. Se maksaa ja pirusti ja se on pois pelikehitykseen käytettävistä rahoista. Lisäksi jos rauta ei myy (kuten wiiU:n tapauksessa) pelimyyntikin kärsii kehnosta laitekannasta.

Jos kerran nintendo on omalla innovaatiotasollaan niin miksei se vaikkapa innovoisi hassunhauskaa ohjainta sonyn ja/tai ms:n koneisiin ja myisi kun häkä. Riskit olisivat kertaluokkaa pienemmät.

WiiU on mainio esimerkki siitä että vaikka nintendo sai täysin vapaat kädet tehdä jotain innovatiivista niin se ei itsekkään oikein keksinyt sille käyttöä, tarkoitan tietysti gamepadia.

Maailma on muuttunut ja uutta rautaa tullaan aina vertaamaan saatavilla oleviin kilpailijoihin jotka ovat askeleen edellä nintendoa niin verkko-ominaisuuksissa, laitteen monipuolisuudessa kuin tehoissa.

En sano etteikö dedikoituneen raudan tekeminen olisi varmuudella epäonnistuminen, mutta ainakin se on pirun haastavaa.

Esim. Ajn tuolla aiemmin luetteli asioita joilla nintendo pärjää. Yksikään niistä ei sinällään edellytä omaa rautaa.

Tottakai mutta nintendo on monestakin syystä paljon haavoittuvammassa asemassa. Ja nintendolla pelien tekeminen on aina ollut se pääjuttu toisin kuin kilpailijoilla.

Nintendon uusi konsoli, Wii U

Joo. Esim. DS kaksine näyttöineen olisi jäänyt kokematta jos Nintendo olisi keskittynyt vain peleihin. Samoin muutama muukin innovaatio (Wii-kake, pädien olkanapit, analogitatti jne jne) joista monet ovat sittemmin levinneet konsolien standardeiksi. Mistä sitä tietää kuinka hienoja juttuja Nintendo tulevaisuudessa tekee, kun kerran jatkavat omaa innovoivaa linjaansa.

Ja erityisesti minä en voi ymmärtää, miksi jonkun mielestä Nintendon ajattelutapa jossa se pyrkii _jatkuvasti_ innovoimaan koko pelialaa on jonkun mielestä niin huono juttu että Nintendon toivotaan muuttuvan 3rd partyksi. Minä. En. Voi. Käsittää. Luulisi että se on _kaikkien_ pelaajien etu että Nintendo yrittää jatkaa omaa hommaansa niin kauan kun siellä kassassa on edes yksi jeni.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Ja erityisesti minä en voi ymmärtää, miksi jonkun mielestä Nintendon ajattelutapa jossa se pyrkii _jatkuvasti_ innovoimaan koko pelialaa on jonkun mielestä niin huono juttu että Nintendon toivotaan muuttuvan 3rd partyksi.

Juuri näin. Nintendon omapäisyys, erikoistuminen ja muita kumartelematon meininki on piristävää nykypäivän pelibisneksessä, vaikka sitten meneekin välillä syteen tai saveen. Jos Nintendo antaisi osaamisensa muille alustoille, videopelimaailma olisi astetta tylsempää. Rahaa toki saattaisi yhtiölle tulla ovista ja ikkunoista, mutta ei se välttämättä minua pelaajana innostaisi.

Samalla tavalla JTahtin mainitsema Steam Machine ja muut voisivat tuoda konsolipuolelle kaivattua piristystä pitkään puurtaneen kolmikon rinnalle.

ps. huomenna Gamescom-ennakkoartikkelissa Splatoon (on muuten hyvä).

Rahaa toki saattaisi yhtiölle tulla ovista ja ikkunoista, mutta ei se välttämättä minua pelaajana innostaisi.

Mä en usko tähänkään. Jos firman hardware-bisnes, joka on ollut aika kriittisessä roolissa tässä vuosien saatossa firman menestyksen saattamisessa siihen pisteeseen, missä se on, jäisi pois, bisneksen koko supistuisi pakostakin. Vaikea uskoa, että Nintendon pelit myisivät muilla alustoilla sen paremmin, tai senkään vertaa, mitä ne parhaimmillaan myyvät Nintendon omilla alustoillaan, etenkin kun pelaajakunta, joka ei välttämättä edes erityisemmin arvosta Nintendon pelejä, on keskittynyt kilpailevien konsolien asiakkaiksi. Tuleehan se täälläkin ilmi; ne jotka toivovat Nintendon third partyksi siirtymistä eivät edes arvosta heidän pelejä erityisemmin.

Miten päin tätä ikinä pyöritteleekään, on se katastrofaalisen huono idea ja luojan kiitos, että myös Nintendolla tajutaan se.

Hauskasti tää keskustelu menee sormella osoitteluksi. En minä "toivo" nintendon muuttuvan 3rd partyksi.

Mun pointtina on ollut sanoa että yksisilmäinen suunta missä dedikoitu rauta on ainoa oikea vaihtoehto, on erittäin riskialtis nintendolle.

Nintendo ja sen osakkeenomistajathan viime kädessä sitten päättävät minkä linjan nintendo valitsee. Mutta minulle 3rd party vaihtoehto ei ole nintendon kuolema, päinvastoin uskon että nintendo voisi innovoida siinä peleillä kuten tähänkin saakka. Konsoli jäisi pois mutta ohjaininnovaatiot voisivat tiettyyn rajaan elää.

Selkeästi täällä ollaan myös eri mieltä ja mikäs se siinä. Viime kädessähän markkinat ratkaisevat, tekipä nintendo niin tai näin.

Mun pointtina on ollut sanoa että yksisilmäinen suunta missä dedikoitu rauta on ainoa oikea vaihtoehto, on erittäin riskialtis nintendolle.

Luojan kiitos joku ottaa vielä riskejä, eikä pelaa varman päälle niinkuin - kyynisempi voisi sanoa - Sony tai MS.

Mutta minulle 3rd party vaihtoehto ei ole nintendon kuolema, päinvastoin uskon että nintendo voisi innovoida siinä peleillä kuten tähänkin saakka. Konsoli jäisi pois mutta ohjaininnovaatiot voisivat tiettyyn rajaan elää.

Siitä on kohta 10 vuotta, kun Nintendo julkaisi ensimmäisen DS-iteraation, ja mielestäni kaikkien aikojen paras pelikonsoli näki päivänvalon. DS ja seuraajansa 3DS pyyhkivät mielestäni lattiaa kaiken maailman Pleikkareilla ja Xboxeilla, vaikka niilläkin olen pelannut todella paljon ja pelaan edelleen. Luojan kiitos Nintendo ei ole vain 3rd party tai kaikki tämä olisi jäänyt kokematta.

Lisäksi, kun miettii konsoleita NES, SNES, N64, GC, Wii ja WiiU ja näiden huippupelejä ja innovaatioita mitä ne ovat vuosien varrella tuoneet meille pelaajille, en voi kun aidosti pyöritellä silmiäni 3rd-party-puheista. Vaikka joku Cod-Jonne ei Nintendon peleistä tykkäisikään, maistuu Jonnelle ne Nintendon pelialalle tuomat innovaatiot oikein hyvin. Kuinka helkutin kapeakatseinen pitää olla, ettei näe sitä että kun Nintendo tuo uusia innovaatioita jokaisessa konsolijulkaisussaan, on sillä usein myös kauaskantoisia kerrannaisvaikutuksia. Välillä se onnistuu, välillä ei, mutta syytä olisi jokaisen pelaajan toivoa että Nintendo jatkaa tähänastista linjaansa.

Olen pelannut jo ennen kuin nintendo teki ensimmäisen konsolinsa ja silloin niitä user experience innovaatioita vasta tehtiinkin, joka vuosi jotain uutta!

Nintendolla on ollut oma merkittävä roolinsa, mutteivat pelialan innovaatiot nintendon 3rd party valintaan kotikonsoleissa lakkaisi.

Nintendon uusi konsoli, Wii U

Nintendolla on ollut oma merkittävä roolinsa, mutteivat pelialan innovaatiot nintendon 3rd party valintaan kotikonsoleissa lakkaisi.

Okei. PS1/PS2/PS3/PS4/Vita ja XBOX/XO/X1 ovat tuoneet valtavasti innovaatioita pelialalle vs. Nintendo GC/Wii/WiiU/DS/3DS? Mielestäni päinvastoin. Peliala olisi huomattavasti köyhempi ja mielikuvituksettomampi jos Nintendo olisi 3rd party.

Sony ja MS ovat kieltämättä kehittäneet verkkopelaamista ja tuoneet konsoleihin lisää tehoja, Nintendon lähestymistapa on ollut aivan toinen. Miksi ihmeessä kukaan haluaisi että peliala olisi suppeampi kun se voi nykyisenkaltaisena olla laajempi?

Tämä on ihan käsittämätön puheenaihe. Luulisi, että kaikki ovat asiasta samaa mieltä, kun tämä ei nähdäkseni ole edes mielipidekysymys. Siis jos tykkää pelien, pelikokemusten ja koko pelialan monimuotoisuudesta.

Tottakai nintendo "saa" innovoida, hassu kysymyskin.

En vain usko monestakaan syystä että dedikoidussa kotikonsoliraudassa pysyttely on järkevin vaihtoehto, innovaatioita voi tuottaa ilmankin.

Käsikonsolit ovat taas asia erikseen ja selvästi oma markkinansa.

Voihan se olla, ettei sitä potentiaalia koskaan valjasteta, mutta sekään ei tarkoita sitä, etteikö sitä olisi. En tiedä miksi muutenkaan yhdistit nuo kaksi lausettani eri asiayhteydestä...

Vuonna 2005/2006 olin ihan varma, että Wiistä tulee maailman paras ja kaiken mullistava konsoli, kun kilpailijat tuntuivat vain tekevän sitä samaa paremmilla grafiikoilla. No, Wii Sports oli toki mullistava, Super Mario Galaxy sukupolven paras peli jne., mutta kyllä yleinen konsensus taisi olla se, että Wiin potentiaali hc-pelaajille valjastetiin täysillä heti tuoreeltaan Legend of Zelda - Skyward Swordin pamahtaessa markkinoille vuosikausia myöhemmin.
Tämän konsolisukupolven alussa oli (ja on yhä pitkälti) fiilis se, että Sony ja MS tarjoaa lisää samaa pikkuparannuksilla. Kuitenkin nyt olen sen verran viisaampi, etten tuomitse muita sysip*skoiksi ja samallapidätä henkeäni Nintendon valjastamattoman potentiaalin kanssa, etenkin kun 1) Wii U:n myyntiluvut ovat vähän muuta kuin Wiin aikoinaan 2) PS3 vei minut lopulta Raptureen, Journeyn maailmaan, osoitti että tuplastikeillä voi keksiä vaikka mitä (Skate-pelit), toi Fifa-peleihin reaaliajassa vaihtuvat pelaajien kunnot ja kokoonpanot jne. jne.

Eikai tässä kukaan ole väittänytkään, etteikö Wii U:n tukala tilanne vaikuttaisi siihen, millaisia pelejä sillä tullaan näkemään, eihän?

No ei tietenkään, mutta kovasti hoetaan sitä, että myyntiluvut ei haittaa niin kauan kun on hyviä pelejä, mikä on sellaista "älä mieti mitä nurkan takana odottaa"-ajattelua. Ja tästäkin olen sanonut olevani periaatteessa samaa mieltä, mm. mainitsemalla että olin tyytyväisempi Nintendo-poju Gamecuben kuin Wiin aikana. Wii U:n tilanne myyntiluvuissa on vain poikkeuksellisen heikko.

Tuo kommentti oli nyt taas luokkaa "äh ei viitsi osta PS3:a, koska ei sille ole mitään muuta pelattavaa, kuin The Last of Us". Jos Wii U:n laatupelit eivät sinua miellytä, se ei silti tarkoita, etteikö niitä olisi.

Niinpä niin, ihan samaa luokkaa, koska Wii U:n pelikärki kestää vertailun PS3:n kanssa :rolleyes:
Olen iloinen että Wii U omistajat ovat niin tyytyväisiä konsoleihinsa, enkä mä epäile ettenkö saisi sillä aikani tapettua jos olisi pakko. Ironistahan tässä on vaan se, että metacriticiä katsottuani pelaisin Wii U:lla aikalailla samoja pelejä kuin muillakin (yleensä last gen -) konsoleilla. Varmasti löytäisin jotain pelattavaa, mutta kun ostaisin Wii U:n juuri niiden sen ainutlaatuisten pelien takia.
Saan mä nyt pelattua mun vähät viikottaiset pelitunnit PS4:lläkin jotain FEZiä, Trine 2:ta, Resogunia ja välillä Last of Us Remasteredia pelaillen, mutta en mä ole sen pelitarjontaan vielä mitenkään tyytyväinen. Ehkä mä vain odotan sitten liikoja.

Vuonna 2005/2006 olin ihan varma, että Wiistä tulee maailman paras ja kaiken mullistava konsoli, kun kilpailijat tuntuivat vain tekevän sitä samaa paremmilla grafiikoilla. No, Wii Sports oli toki mullistava, Super Mario Galaxy sukupolven paras peli jne., mutta kyllä yleinen konsensus taisi olla se, että Wiin potentiaali hc-pelaajille valjastetiin täysillä heti tuoreeltaan Legend of Zelda - Skyward Swordin pamahtaessa markkinoille vuosikausia myöhemmin.

Tästä ollaan kyllä samaa mieltä. Mielestäni Wii:n lupauksesta jäi paljon lunastamatta.

Tämän konsolisukupolven alussa oli (ja on yhä pitkälti) fiilis se, että Sony ja MS tarjoaa lisää samaa pikkuparannuksilla. Kuitenkin nyt olen sen verran viisaampi, etten tuomitse muita sysip*skoiksi ja samallapidätä henkeäni Nintendon valjastamattoman potentiaalin kanssa

Ja missäs vaiheessa minä olisin muka tuominnut? Sitähän mä tässä olen koko ajan toitottanut, että mun mielestä on rikkautta juuri se, että on erilaisia konsoleita ja erilaisia lähestymistapoja pelaamiseen. Mulla ei ole mitään ongelmaa sen strategian kanssa, mitä Sony on PS4:n kanssa ottanut (MS:n kanssa on ehkä pieni ongelma....). Tällä hetkellä kyseinen laite ei erityisemmin houkuttele, mutta melko suurella todennäköisyydellä tulen sen joskus hankkimaan. Edellisessäkin sukupolvessa X360:n ja PS3:n teholisäykseen perustuva strategia vaikutti aluksi hieman tylsältä ja Wii oli jotain uutta ja hienoa, mutta X360 tarjosi minulle silti lukemattomia laadukkaita ja viihdyttäviä pelikokemuksia. Näin jokainen konsoli, eri konfiguraatiolla ovat rikastaneet minun elämääni pelaajana.

Tartuit tuohon toiveeseeni siitä, että Nintendo valjastaisi Wii U:n käyttämättömän potentiaalin ja teit siitä ihan jonkun oman tulkintasi, mutta tarkoitin sillä juuri sitä, mitä sanoinkin. Wii U:ssa on potentiaalia hitosti enempään, kuin mitä se on tähän mennessä toimittanut ja toivon heidän valjastavan sen....Onko tämä jotenkin väärä toivomus?

Jotenkin tämä keskustelu aina väkisellä väännetään sinne "mun fanittama konsoli vs. sun konsoli"-keskusteluun, joka ei ole ollenkaan pointtini...

Toivoahan saa mutta marraskuussa lähtee käyntiin wiiU:n kolmas vuosi markkinoilla ja käytännössä sille pelejä kehittää enää nintendo itse.

Viimeinen vuosi tää keskustelu on ollut sellaista "nintendon on pakko esitellä seuraavassa [laita TGS/E3/nintendo direct tähän] uutta jotta wiiU saa nostetta"

Ikävä sanoa mutta minusta se ei ole sony/xbox fanipoikailua vaan realismia todeta että WiiU:n potentiaali ja momentum meni jo.

Positiivisena puolena jo peleistä nauttivilla ei ole mitään ongelmaa ja uutta konsoliahan on taas tulossa. WiiU:sta on silti lupa nauttia ja voi olla että yksi tai kaksi gamepad jippoa voi vielä syntyä.

Ylös Bottom