Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wiin ohjaus vai Xbox 360:n/PS3:n teräväpiirto?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja K0ivu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Wiin ohjaus vai Xbox 360:n/PS3:n teräväpiirto?

Ja palatakseni tuohon metroid-sarjaan; aina ne minusta ovat hyvältä näyttäneet. Ei voi valittaa, vaikka nyt tosiaan en HD-telsulla ko. pelejä nähnytkään, mutta olin varsin vaikuttunut millaista jälkeä wiillä sai aikaan. Ainoita pelejä ehkä joiden takia viitsisin perehtyä enemmän Wii-maailmaan uudestaan.

juu komeitahan primet ovat edelleen.
tosin silti pitää muistaa että eka osa tuli jo seitsemän vuotta sitten cubelle.
enkä ainakaan minä mitään isoja eroja nää kahden ekan ja kolmannen osan välillä.

ja mitä okamiin tulee niin siinä minusta taas tuo huitominen toimii.
ikinä en sitä plesellä pelannut enkä kyllä padia edes kaivannut.
kun jtn gametraielrsinkin arvostelua katsoo pleikka versiosta niin on se vaan tuskaisen hidasta sutimista.
wiillä riittää nopea ranneliike ja power slash on valmis.

sitten sellainen peli jossa huitominen ei toimi on juuri työn alla oleva twilight princess.
on se kumma kun joku 3rd party on saanut tehtyä pleikkarin porttaukseen (okami) paremmat kontrollit kuin nintendo itse.
välillä saan huitaista neljäkin kertaa motella vasemmalle että link ottaa edes miekan esiin.
oikealle huitoessa ei tuollaista ole.
lisäksi sillä isolla lepakolla lentely siellä luolassa on varmaan cubella ihan normaalisti tatilla ohjattavissa kun taas wiillä se seuraa tähtäintä jota liikutellaa motella.
cube versiota en ole pelannut mutta oletan että ihan normi ohjaus tuossa kohtaa sillä on.

toisin sanoen wiin huitomiset ei anna zeldassa mitään lisää, mutta vievät sen tarkkuuden joka normi padilla olisi.
 
Vastaus: Wiin ohjaus vai Xbox 360:n/PS3:n teräväpiirto?

Mikä on tämä HD-grafiikan ehdollistama pelisuunnittelumalli? Sillä _edelleenkin_ nämä HD-konsolien tehot mahdollistavat kaikkea muutakin mukavaa peliin liittyvää kuin pelkästään grafiikan.

Se on tietenkin pelintekijästä edelleenkin kiinni minkälaisen pelin saa aikaiseksi.

Rahasta se kaikki on kiinni. HD-pelit vaan yksinkertaisesti imee moninkertaisen määrän rahaa SD-peleihin verrattuna. HD lisää työmäärää ihan valtavasti. Kaikenmaailman tuulessa heiluvat ruohonkorret ja graafiset kikkailut partakarvojen aitoudessa vievät työtunteja, rahaa ja ennenkaikkea ovat pois ns. oikeasta pelisuunnittelusta, asioista joilla voidaan sanoa olevan oikeasti merkitystä.

Kaikesta huolimatta, HD-pelit on herkullisia. Kuten kaikki legendaariset vanhat pelitkin :)
 
Vastaus: Wiin ohjaus vai Xbox 360:n/PS3:n teräväpiirto?

Yksi henkilökohtaisista suosikeista on suuret hiekkalaatikkopelit. En pysty mitenkään kuvittelemaan esim. Oblivionia Wiillä. Ei se vaan toimisi..

Mielenkiintoista nähdä mitä tuleva FFCC: The Crystal Bearers tähän sanoo.

Nyt jos Sonykin tuo oman liikkeentunnistusohjainhässäkänsä, niin ei ole minkäänlaista peliä Wiillä mitä ei voitaisi nähdä Pleikalla, mutta monia pelejä mitä ei ikinä pystyisi tekemään Wiillä. Siinä vähän mietittävää. Mutta saapa nähdä miten yleistyy tuommoinen vekotin mikä ei tule kumminkaan konsolin mukana...

Teoreettisesti näin, mutta käytännössä asia tulee olemaan kiinni kehittäjien taidoista, ja juuri tässä ne HD-grafiikan kompromissit ja resurssivaatimukset saattavat tulla hankalasti vastaan. Tärkein kysymys on: pystyykö kukaan tekemään parempaa peliä kuin Wii Sports?

Se ei nimittäin näytä olevan mikään kovin helppo tehtävä. Tällä hetkellä näyttää siltä, että alkuperäinen Sports saattaa jäädä ainutlaatuiseksi mestariteokseksi, jota ei tulla ylittämään moneen vuoteen. Pelasin juuri äsken pari äärimmäisen intensiivistä matsia Sportsissa (taitotasot n. 1500), ja siinä pelatessa huomasi jälleen kerran että Sportsin loistavuus ei ole kiinni yksinomaan siitä että sitä pystyy pelaamaan liiketunnistuksella, vaan toteutuksesta ja pelisuunnittelusta. Muuten jokainen Mario & Sonic, Sports Island ja Family Ski hipoisi samaa tasoa, mutta niin ei vain ole tapahtunut. Myös Nintendo itse on hapuillut liiketunnistuspeleissä viime aikoina Wii Musicin ja Wii Sports Resortin kaltaisilla peleillä, joten mikä tahansa maaginen kaava johtikaan alkuperäiseen Wii Sportsiin, sitä ei ole todellakaan helppo toisintaa. Toisaalta ehkä jostain sieltä Sonyn tai HD-kehittäjien syövereistä löytyy yllättävää taitoa ja Wii Sportsin rinnalle tai jopa yli nousee lähivuosina jokin uusi mestariteos, jota ei voi pelata Wiillä.

Jep eli kavereiltasi löytyy HD-telsuja. Halusin vain varmistaa. Vielä kun saisit jotenkin taottua tyhmään päähäni miten parempi, tarkempi ja laadukkaampi voi olla huonompi?

Kun on konsoleista kyse, lisääntynyt tarkkuus muuttaa pelintekijöiden kehitysprioriteetteja huonompaan suuntaan, mahdollisesti tottumuksen puutteesta tai lisääntyneistä rahallisista ja resurssipaineista. Ja yksinkertaisesti HD-televisioiden vaatimat ylimääräiset laskentaresurssit ovat silkkaa tuhlaamista niin kauan kun HD-konsoleilla ei ole jotain Wii Sportsin tasoista "killer appia" joka tekee HD-peleille mitä Sports teki liikkeentunnistukselle. Liikkeentunnistuksen graalin malja on jo löytynyt, HD-konsoleilla se on yhä hukassa. HD-resoluutiot sopivat paremmin tilanteisiin joissa käyttäjällä on suuremmat vaikutusmahdollisuudet ulosantiin, resurssien käyttöön ja ruutupinta-alan käyttöön, kuten PC-käytössä. HD-konsolien "HD" on väliinputoava kompromissi, joka ei edistä käytettävyyttä. Lyhyesti summaten HD:n resurssihukka ei siis kompensoi käytettävyysvaatimuksiani tyydyttävässä suhteessa. Sanottakoon vielä että arvostan optimointia ja demoskene-ajattelua. Suoritusteho on suhteellista, ja paras tilanne on, kun vähemmällä saa enemmän. Wii on tämän ajattelun kultalapsi.

Ihan hauska että takerrut noin kirjaimellisesti yhteen sanaan. Siinä luki mulla muuten "miljoonas" ennen kuin oikoluin viestiäni. :)

Nyt tein kyllä ilkeästi, väänsin vitsiä enkä pistänyt virniötä loppuun.

Ihan positiivista jos kokeiluintoa löytyy. Itse olen vain tuntunut aistivan pienen agendan viestiesi taustalta. Eli HD=paha SD=hyvä.

Yllä sitä on jo selitettykin, mutta kyllä minusta HD-konsolit joutuivat kasvavien pelinkehityskulujen ja siitä seuraavien taloudellisten päätösten uhreiksi. Jos niille olisi tarjolla vaikka todella todella hieno "HD"-versio FF12 Revenant Wingsistä, niin varmasti olisin kiinnostunut. Tai jos My Life as a Darklord olisi julkaistu XBLA:ssa, niin varmasti olisin sanonut "Vau!", mutta en HD-grafiikalle vaan pelisuunnittelulle ja pelattavuudelle. Näin ei kuitenkaan ole ainakaan vielä käynyt, ja Wiille saa Minon: Everyday Heron, kun taas HD-konsoleille saa Katamarin, josta Siliconera kirjoittaa: "mostly a pretty rehash of past Katamari games", mikä summaa monien HD-pelien tilanteen.
 
Vastaus: Wiin ohjaus vai Xbox 360:n/PS3:n teräväpiirto?

Metroid on vähän ongelmallinen tuki Wii-argumentille. Ne kun ovat loistavia pelejä ohjataan niitä sitten pädillä tai motella, eikä kolmonen juuri pistä paremmaksi kuin vanha Cube-originaali.

Ykkönen on paras osa, eikä se tarvinut siihen motea. Toisaalta mote toimii tosi hyvin, mutta taas toisaaltahan se pädiohjauskin olisi voitu tehtä vaivattomammaksi, jos pyörää ei olisi haluttu keksiä uudestaan. (minua vanha ohjaus ei haitannut)

On myös selvä, että Metroidin upeat maailmat, jos mitkä hyötyisivät kovemmista tehoista. Kun design-puoli on hanskassa ja työkalut olisivat nykyaikaiset, niin jälki voisi olla tosi huimaa. Lisätehot mahdollistaisivat lisäksi isommat yhtenäiset tilat, fysiikat ja kunnollisen tekoälyn, joille voisi olla käyttöä.
 
Vastaus: Wiin ohjaus vai Xbox 360:n/PS3:n teräväpiirto?

Tärkein kysymys on: pystyykö kukaan tekemään parempaa peliä kuin Wii Sports?
Toi Wii Sport -fanitus on ihan söpöä, mutta argumentti parhaudesta on aika ontto, jos sen kanssa on ihan yksin.

Kun on konsoleista kyse, lisääntynyt tarkkuus muuttaa pelintekijöiden kehitysprioriteetteja huonompaan suuntaan, mahdollisesti tottumuksen puutteesta tai lisääntyneistä rahallisista ja resurssipaineista. Ja yksinkertaisesti HD-televisioiden vaatimat ylimääräiset laskentaresurssit ovat silkkaa tuhlaamista niin kauan kun HD-konsoleilla ei ole jotain Wii Sportsin tasoista "killer appia" joka tekee HD-peleille mitä Sports teki liikkeentunnistukselle. Liikkeentunnistuksen graalin malja on jo löytynyt, HD-konsoleilla se on yhä hukassa. HD-resoluutiot sopivat paremmin tilanteisiin joissa käyttäjällä on suuremmat vaikutusmahdollisuudet ulosantiin, resurssien käyttöön ja ruutupinta-alan käyttöön, kuten PC-käytössä. HD-konsolien "HD" on väliinputoava kompromissi, joka ei edistä käytettävyyttä. Lyhyesti summaten HD:n resurssihukka ei siis kompensoi käytettävyysvaatimuksiani tyydyttävässä suhteessa. Sanottakoon vielä että arvostan optimointia ja demoskene-ajattelua. Suoritusteho on suhteellista, ja paras tilanne on, kun vähemmällä saa enemmän. Wii on tämän ajattelun kultalapsi.

Sori, mutta mikään asia täällä oikeassa maailmassa ei juttuasi tue.
 
Vastaus: Wiin ohjaus vai Xbox 360:n/PS3:n teräväpiirto?

Metroid on vähän ongelmallinen tuki Wii-argumentille. Ne kun ovat loistavia pelejä ohjataan niitä sitten pädillä tai motella, eikä kolmonen juuri pistä paremmaksi kuin vanha Cube-originaali.

Olet väärässä, ihan kaikessa.

Toi Wii Sport -fanitus on ihan söpöä, mutta argumentti parhaudesta on aika ontto, jos sen kanssa on ihan yksin.

Yksin... avaruudessa? Vähän niin kuin Metroidissa? Wii Sports on Metroid -peli? Tätäkö tarkoitat?
 
Vastaus: Wiin ohjaus vai Xbox 360:n/PS3:n teräväpiirto?

no ei taida kukaan muu koko tällä foorumilla pitää wii sportisia killer appina tai liikkeentunnistuksen graalin maljana paitsi sinä.

ja mitä hexin metroid prime kommenttiin tulee niin sekin oli täysin oikein.
kolmonen ei tuonut mitään uutta paitsi ne mote kikkailut katkaisijoihin.
ykkönen on edelleen paras oli siinä mote tuki tai ei.
 
Vastaus: Wiin ohjaus vai Xbox 360:n/PS3:n teräväpiirto?

En ymmärrä Mahewcoron Gamecuben haukkumista. Eihän se toki myynyt hyvin, mutta sille oli älyttömän hyviä yksinoikeuspelejä + paras versio Ressa nelosesta (pl. Wii-versio). Lisäksi Wavebird oli reilusti DS2:sta parempi ohjain.

Metroid Primeista ykkönen on ihan selkeästi paras ja siinäkin ensimmäisenä vakuutti aikanaan upea grafiikka ja tyylitaju (ja sen jälkeen kaikki muu), joka on lisäksi kestänyt aikaa ihan hyvin. Muuta väittävät on väärässä.
 
Vastaus: Wiin ohjaus vai Xbox 360:n/PS3:n teräväpiirto?

Tämän jälkeen......
Yksin... avaruudessa? Vähän niin kuin Metroidissa? Wii Sports on Metroid -peli? Tätäkö tarkoitat?


....olisin huolissani, jos ET olisi tätä mieltä.
Olet väärässä, ihan kaikessa.

Mielipiteet on ihan kivoja, mutta jokaisen poikkeavan näkymyksen spämmääminen omalla poikkeuksellisen rajoittuneella Wii Sports on Sikstuksen kappeli ja "muilla konsoleilla keskitytään grafiikoihin" yms. hömpällä kertoo yhtä paljon itse kirjoittajastasta, kuin tämän pelimausta.

Tai siis tiukat väittelythän ovat hauskoja, mutta kun argumenttien pitäisi olla järkiperäisiä ja perustua jotenkin reaalimaailmaan.
 
Vastaus: Wiin ohjaus vai Xbox 360:n/PS3:n teräväpiirto?

Metroid Primeista ykkönen on ihan selkeästi paras ja siinäkin ensimmäisenä vakuutti aikanaan upea grafiikka ja tyylitaju (ja sen jälkeen kaikki muu), joka on lisäksi kestänyt aikaa ihan hyvin. Muuta väittävät on väärässä.

älä nyt noin sano.
metroid primehan ei ollut mitään ennen kuin se tuli wiille ja siihen tungettiin mote ohjaus.
puhumattakaan kolmosesta joka on selkeästi paras osa koska siinä putkimaisempaa menoa ja kasuaali ystävällisempi meininki muutenkin....eiku noi onkin jonkun muun ajatuksia;)
 
Vastaus: Wiin ohjaus vai Xbox 360:n/PS3:n teräväpiirto?

No mutta siis oikeasti, Wii Sportsin merkitystä uuden ohjaustavan esittelijänä tuskin kukaan kieltää.
 
Vastaus: Wiin ohjaus vai Xbox 360:n/PS3:n teräväpiirto?

no minä kiistän.
teknologia demoksi se on aika paska.
juuri sen takia kun golfissa puttauksessa pienet liikkeet ei toimi, siinä missä oikeasti pallo liikkuisi niin sportsissa se äijä sätkii mailansa kanssa eikä lyö sitä palloa.

tennistä jaksoin koittaa sen pari matsia ja siinä se.
jopa ensimmäinen eye toy kiinnosti enemmän ja sai enemmän pelitunteja kuin wii sports.
uusin tiger woods näyttää miten homman kuuluu toimia golfissa ja peli on myös todella komean näköinen.

medal of honor heroes 2 näyttää miten liikkeentunnistus toimii kunnolla fps mätössä.
nuntsaa kallistelemalla suojan takaa kurkkiminen on heti selkäytimessä ja ihmetyttää että miksi kukaan muu ei sitä ole käyttänyt.

wario ware näyttää miten monella eri tavalla motea voi käyttää.
olettaen että pelaaja tekee kuten kuuluu eikä löhöä sohvalla.

wario:shake dimension näyttää miten moten liikkeentunnistuksen voi hyödyntää ihan perus 2d taso pompinnassa.
kyllä siinä hymy huulille tulee kun rahasäkkiä todellakin ravistetaan motea ravistamalla.
tässäkin on tehty juuri oikein eikä esim laitettu kaikkea mahdollista moten vatkaamisella toteutetuksi.

jos pitäisi valita joku peli mikä olisi wiin mukana tullut niin se olisi sportsin siajsta wario ware: smooth moves.
se antaa kuvan että motella voi tehdä mitä vaan kunhan mielikuvitusta riittää.
toisin kun sports joka on pelkkä torso jossa tunnistus kusee.
 
Vastaus: Wiin ohjaus vai Xbox 360:n/PS3:n teräväpiirto?

Rahasta se kaikki on kiinni. HD-pelit vaan yksinkertaisesti imee moninkertaisen määrän rahaa SD-peleihin verrattuna. HD lisää työmäärää ihan valtavasti.
Tämä näin, osaltaan...
HD ei lisää työmäärää. Rauta, jolla HD:ta nähdään on tehokkaampaa (kuin esim Wii) ja sille koodaaminen ja tehojen valjastus kestää jonkin verran pidempään. Riippuen tietenkin siitä, kuinka paljon tedään itse tai tarvii muuttaa jo olemassa olevaa.

Kaikenmaailman tuulessa heiluvat ruohonkorret ja graafiset kikkailut partakarvojen aitoudessa vievät työtunteja, rahaa ja ennenkaikkea ovat pois ns. oikeasta pelisuunnittelusta, asioista joilla voidaan sanoa olevan oikeasti merkitystä.

Kaikesta huolimatta, HD-pelit on herkullisia. Kuten kaikki legendaariset vanhat pelitkin :)

Silkkaa kaliumkarbonaattia.
Siinä vaiheessa kun noita työtunteja ja rahaa nieleviä partoja tehdään, on mitä todennäköisemmin toinen osasto hoitanut jo tuon hyvinkin merkityksellisen pelisuunnittelun.

Nyrkkipajapelit asia sitten erikseen.

Kävikö muuten Smirre mielessä, että jos kuppia kääntää kommenteistasi hieman toiseen suuntaan, voidaan ajatella, että koska HD-peleihin menee niin hirveästi enemmän aikaa ja rahaa, halutaan niille myös taata onnistuminen varmemmin? Eli myös siihen pelisuunnitteluun käytetään enemmän aikaa ja tehdään sekin paremmin. En siis näin väitä, mutta logiikkaa tuokin, eikö?


Mutta oli vielä muutakin asiaa.
Mietin tätä kinastelua ihan eläytymisen/immerision kannalta. Wiin kohdalla tuo eläytyminen peliin on helppo ymmärtää. Siinähän ohjain luo suoraan sitä "inessä olemisen fiilistä". Toki ohjaimesta uupuu vielä monia juttuja (miekkailessa lyöt aina vain ilmaa, vaikka pelissä kalvat kalahtelisivatkin. Auton ohjaaminen ratti/poljin setillä pieksee moten kallistelun 6-0. Monissa peleissä liikeohjaus ei ole tarpeeksi herkkää jne. Ymmärrätte varmaan).
Entäs HD, tai oikeammin ne tehokkaampien koneiden pelit?
Kerron nyt oman kokemuksen. Ostin vuosi sitten tehokkaan kannettavan ja ajattelin, että tällä nyt sitten pelataan ne PC-pelitkin ja pöytäkonetta ei enää tarvita. No, joku vinksahdus sai minut tänä syksynä päivittämään sen pöytäkoneenkin (se todella oli päivitys, kotelo ja DVD-asemat pysyivät, kaikki muu vaihtui ;)). Kannan välillä läppäriä mukana töissä ja välillä pelailenkin sillä. Kun sain viimein takuusta kolmannen näyttiksen takaisin pöytäkoneeseen, pelailin sillä samoja pelejä, kuin läppärillä. Paremmilla asetuksilla ja huomattavasti isommalta ruudulta pelattaessa huomasin, että kyllä se pöytäkone vie voiton.
Tästä aloin miettiä, että kyllähän se tuo sitä eläytymisen tunnetta sekin, jos pelin maailma imitoi oikeaa mahdollisimma hyvin. Immersiota se luo tämäkin.

Kummalla sitten on paremmat edellytykset? Liikeohjauksella vai tehokoneilla?
Makuasioita.
Itse valitsen tällä hetkellä tehot, mutta olen avoin sille, millä tulevaisuudessa tehovermeitä ohjaillaan.
 
Vastaus: Wiin ohjaus vai Xbox 360:n/PS3:n teräväpiirto?

Tässäpä yksi joka ei oikein Wiistä ole innostunut.. muutama ihan kiva peli ollut.. mutta kaikki nämä ns. erikoisemmat pelikokemukset on jäänyt muutamaan kertaan. Esim. Wii fit oli ihan kiva muutaman kerran mutta aika pian sitä tajusi miten paljon tehokkaampaa (ja kivempaa!) on kuntoilla ihan perinteisesti.. punttia, soutua, luistelua jne. Wii kapulan heiluttelu ärsyttää, kun se on lähes kaikissa pelissä mitä olen pelannut ollut sellainen väkisinväännetty "ominaisuus", eli ei kivaa. Ei ole mitään vikaa tavallisessa pelaamisessa, on niin monenlaista erikoisuutta nähty vuosien varrella ja perinteinen pelaaminen se vaan porskuttaa siinä missä outoudet unohtuu.. kyllä tuossa on ihan selvä vinkki siitä että ehkä se padi kädessä rentoutuminen nyt vaan on lopun viimeksi se kaikkein hauskin ja mukavin pelaamisen tapa.
 
Vastaus: Wiin ohjaus vai Xbox 360:n/PS3:n teräväpiirto?

Sanotaan nyt vaikka näin, että otan mielummin PS3:n ohjauksen kuin wiin ohjauksen, ja teräväpiirto on vain plussaa.
 
Vastaus: Wiin ohjaus vai Xbox 360:n/PS3:n teräväpiirto?

Wii kapulan heiluttelu ärsyttää, kun se on lähes kaikissa pelissä mitä olen pelannut ollut sellainen väkisinväännetty "ominaisuus", eli ei kivaa.

Vaikka se kapulan heiluttelu ei itseä varsinaisesti "ärsytä", niin tavallaan heitit ihan hyvän pointin. Välillä tuota Wiin liiketunnistusta täytyy ikäänkuin "puoliväkisin" tunkea joka peliin (osassa toimii hienosti - osassa vähemmän hienosti), mitä itse pidän pienenä heikkoutena Wii-konsolissa. Koska Wiillä ei ole kunnon ohjainta (puhun siis perinteisestä "padista", tyyliin 360/PS3), niin osassa peleistä ohjaus joudutaan laittamaan väkisin tiettyyn "Wii-muottiin". Toki osa tasohyppelyistä (tyyliin "Wario Land: The Shake Dimension") toimii ihan hyvin "perinteiseen tapaan" jopa Wiin ohjaimella, mutta kyllä se pad on usein varsin ideaali ohjain moneen peliin.

Eli jatkossa Sonyn ja MS:n pieni "etu" on siinä, että heidän liiketunnistus ei ole niin paljon sidottu "vanhaan ohjaimeen", eli normaalilla padilla pelaillaan niinkuin ennenkin ja liiketunnistus-peleihin otetaan sitten toinen ohjain käyttöön (tai ei ohjainta ollenkaan jos pienelle pojalle tv:ssä jutellaan.. ;) :D ). Toki osa ei halua montaa ohjainta nurkkiin pyörimään, mutta se onkin sitten toinen juttu (ja mulla on Wiille ainakin peruskapula (x2), Nunchuk (x2), classic controller, GC:n ohjain ja vielä GC:n langaton WaveBird-ohjain.. Niin, ja toki muutama muovinen "pyssy" päälle ja karting-ratti.. ;) ).
 
Vastaus: Wiin ohjaus vai Xbox 360:n/PS3:n teräväpiirto?

Mielenkiintoista nähdä mitä tuleva FFCC: The Crystal Bearers tähän sanoo.

Katsotaan mitä sanoo. Crystal Bearers ei kumminkaan ole Oblivion ja Oblivion ei edelleenkään mitenkään pyörisi Wiillä.

Tärkein kysymys on: pystyykö kukaan tekemään parempaa peliä kuin Wii Sports?

Se ei nimittäin näytä olevan mikään kovin helppo tehtävä. Tällä hetkellä näyttää siltä, että alkuperäinen Sports saattaa jäädä ainutlaatuiseksi mestariteokseksi, jota ei tulla ylittämään moneen vuoteen. Pelasin juuri äsken pari äärimmäisen intensiivistä matsia Sportsissa (taitotasot n. 1500), ja siinä pelatessa huomasi jälleen kerran että Sportsin loistavuus ei ole kiinni yksinomaan siitä että sitä pystyy pelaamaan liiketunnistuksella, vaan toteutuksesta ja pelisuunnittelusta. Muuten jokainen Mario & Sonic, Sports Island ja Family Ski hipoisi samaa tasoa, mutta niin ei vain ole tapahtunut. Myös Nintendo itse on hapuillut liiketunnistuspeleissä viime aikoina Wii Musicin ja Wii Sports Resortin kaltaisilla peleillä, joten mikä tahansa maaginen kaava johtikaan alkuperäiseen Wii Sportsiin, sitä ei ole todellakaan helppo toisintaa. Toisaalta ehkä jostain sieltä Sonyn tai HD-kehittäjien syövereistä löytyy yllättävää taitoa ja Wii Sportsin rinnalle tai jopa yli nousee lähivuosina jokin uusi mestariteos, jota ei voi pelata Wiillä.

Mä voin kertoa sulle sen maagisen kaavan. Nintendo lähti kehittämään äärettömän yksinkertaista ja helppoa peliä liiketunnistuksen opetteluun peruspulliaiselle. Siis nimenomaan ihmiselle joka ei ole paljon aikaisemmin pelaillut, kuin ehkä jotain simppeleitä javapelejä netissä. Ja sehän toimi kuten itsekin tiedät, että Nintendo on onnistunut houkuttelemaan ihan uuden peliryhmän eli nämä "casualit" mukaan tässä konsolisukupolvessa.
Tärkeä kysymys nyt sitten on miksi itse nostat tämän "casual pelin" niin suurelle jalustalle, kun olet kumminkin itsekin pelannut aika kauan kaikennäköisiä pelejä vaikka millä alustoilla?

Kun on konsoleista kyse, lisääntynyt tarkkuus muuttaa pelintekijöiden kehitysprioriteetteja huonompaan suuntaan, mahdollisesti tottumuksen puutteesta tai lisääntyneistä rahallisista ja resurssipaineista. Ja yksinkertaisesti HD-televisioiden vaatimat ylimääräiset laskentaresurssit ovat silkkaa tuhlaamista niin kauan kun HD-konsoleilla ei ole jotain Wii Sportsin tasoista "killer appia" joka tekee HD-peleille mitä Sports teki liikkeentunnistukselle. Liikkeentunnistuksen graalin malja on jo löytynyt, HD-konsoleilla se on yhä hukassa. HD-resoluutiot sopivat paremmin tilanteisiin joissa käyttäjällä on suuremmat vaikutusmahdollisuudet ulosantiin, resurssien käyttöön ja ruutupinta-alan käyttöön, kuten PC-käytössä. HD-konsolien "HD" on väliinputoava kompromissi, joka ei edistä käytettävyyttä. Lyhyesti summaten HD:n resurssihukka ei siis kompensoi käytettävyysvaatimuksiani tyydyttävässä suhteessa. Sanottakoon vielä että arvostan optimointia ja demoskene-ajattelua. Suoritusteho on suhteellista, ja paras tilanne on, kun vähemmällä saa enemmän. Wii on tämän ajattelun kultalapsi.

Kun yrität edelleen selkeästi yleistää kaikkia HD-pelejä samaan kastiin joissa pelien kehittäjät aina ja joka kerta unohtavat kaiken muun paitsi sen grafiikan, niin saanen kysyä että mitä pelejä olet sitten kokeillut?
Itse olen kyllä huomannut eroja pelien välillä. Minkä takia mielestäni onkin aika naurettavaa lytätä kaikkia HD-pelejä samaan grafiikkakastiin tai vaikka kaikkia Wii-pelejä samaan heilutuskastiin.
Tietenkin jos olet kokeillut vain muutamaa peliä ja nekin ovat sitten sattuneet olemaan sunnuntaikoodarien tekosia, niin ymmärrän silloin pointtisi. Tässäkin tapauksessa voin kyllä suositella parempia.

Nyt tein kyllä ilkeästi, väänsin vitsiä enkä pistänyt virniötä loppuun.

Ja vääntämällä asian vitsiksi sivuutit samalla kommentin siitä että Wiilläkin on niitä jatko-osia vaikka muille jakaa. Vai onko vain HD-konsoleilla ne huonot jatko-osat ja Wiillä hyvät?
 
Vastaus: Wiin ohjaus vai Xbox 360:n/PS3:n teräväpiirto?

Tärkeä kysymys nyt sitten on miksi itse nostat tämän "casual pelin" niin suurelle jalustalle, kun olet kumminkin itsekin pelannut aika kauan kaikennäköisiä pelejä vaikka millä alustoilla?

Miksi jotkut pitkän linjan pelaajat pitävät niin paljon Guitar Herosta tai Rock Bandista?

En minä Sportsista välittömästi innostunut, alkuun se vaikutti lähinnä mielenkiintoiselta, ja ei, ohjaus ei tuntunut toimivan täysin niin kuin odotti. Mutta minä jatkoin pelaamista, ja löysin pelistä uutta syvyyttä, jota alkuun ei osannut odottaa. Ilmeisesti tämä ei pätenyt kaikkiin pelaajiin:

juuri sen takia kun golfissa puttauksessa pienet liikkeet ei toimi, siinä missä oikeasti pallo liikkuisi niin sportsissa se äijä sätkii mailansa kanssa eikä lyö sitä palloa.

tennistä jaksoin koittaa sen pari matsia ja siinä se.
jopa ensimmäinen eye toy kiinnosti enemmän ja sai enemmän pelitunteja kuin wii sports.

Kumpihan pelaaja tuntee pelin paremmin, se jonka taitotasot hipovat 1500:aa vai se, joka pelasi "pari matsia ja siinä se"?

Ehkä tämä artikkeli valottaa mahdollisia syitä lisää: Gamasutra: John Hahn's Blog - Successful Games Can Be Simultaneously Hardcore And Casual

Tunnen monenlaisia Sports-pelaajia: aloittelijoita jotka ovat pysyneet aloittelijoina, uusia pelaajia joiden pelitaidot ovat nousseet huomattavasti pelaamisen myötä, ja konkareita jotka pistävät minullekin tiukasti kampoihin, tai vielä pahempaa, selvästi paremmaksi! Yksi asia on kuitenkin täysin selvä: taitavat pelaajat pelaavat ihan eri tavalla kuin aloittelijat. Aloittelijoilla esiintyy eniten sitä huitomista, taitavat pelaajat osaavat ohjata peliä. Ero on vähän kuin tappelupeleissä: aloittelijat hakkaavat nappeja umpimähkään, kokeneilla pelaajilla on syvempi ymmärrys erikoisliikkeistä, ajoituksesta ja komboista. Lyhyesti sanoen: taitaville pelaajille Wii Sports on hardcore-peli.

Tietenkin jos olet kokeillut vain muutamaa peliä ja nekin ovat sitten sattuneet olemaan sunnuntaikoodarien tekosia, niin ymmärrän silloin pointtisi. Tässäkin tapauksessa voin kyllä suositella parempia.

Kokeilemani pelit painottuvat aika paljon XO:n tarjontaan, koska tuttavapiirissäni oikeasti vain yksi henkilö omistaa PS3:n, ja onhan niitä pelejä tässä tullut jo mainittuakin. Gears, Mirror's Edge, SC4, Halo Wars, Blue Dragon, Viva Pinata, Fable 2, vain muutamia levyjulkaisuja mainitakseni, demoista tai lyhyistä kokeiluista puhumattakaan. Kun tämän kaliiberin pelit eivät sovi omaan makuun suunnittelusta, ohjauksesta tai muista tekijöistä johtuen, niin kyllä sitä väistämättä alkaa vähän miettiä että ehkä se tuleva Brutal Legend tai Dragon Age ei ole myöskään kovin kannattava hankinta. Saattaa yksinkertaisesti olla että Wii asetti heti alkuun ihan erilaisen tunnelman Sportsilla, Excite Truckilla, Raving Rabbidsilla, WarioWarella, Metal Slugilla ja niin edelleen, ja siitä oli sitten helppo jatkaa pelivalikoiman karttuessa ja kypsyessä.

Ja vääntämällä asian vitsiksi sivuutit samalla kommentin siitä että Wiilläkin on niitä jatko-osia vaikka muille jakaa. Vai onko vain HD-konsoleilla ne huonot jatko-osat ja Wiillä hyvät?

Sivuutin kommentin vitsillä koska se on niin älytön. Sadas Mario-hyppely, tai miljoonas? Uusi Mario-peli edustaa Wiin jatko-osien hyökyä? Kuulitko muuten niistä Pokemon-peleistä, Nintendo julkisti taas yhden!
 
Ylös Bottom