Mahewcoro
Active Member
Wii aktiivinen elinkaari kesti noin kuusi vuotta, mutta yhä vieläkin sille julkaistaan pelejä. Myös uudemmalla Wii U:lla pystyy pelaamaan Wiin klassikoita, ja Wiin pelivalikoimasta löytyy yhä paljon pelattavaa. Wiille on julkaistu erittäin suuri ja laadukas pelivalikoima, erityisesti konsolin aktiivisimpina vuosina, ja tässä vaiheessa voi katsella, mitkä ovat sitä laitteen parasta pelitarjontaa itse kunkin omasta mielestä. Formaattina voi käyttää vaikka top 10/20/30 jne. -listaa, tai levypelit/WiiWare/Virtuaalikonsoli-jaottelua, tai kirjata ylös muuten vain mietteitään Wiin parhaimmistosta.
Muistia voi virkistää esim. Nintendolifen suhteellisen kattavilla listauksilla tai vaikka Wikipedian avulla, ja tietenkin tutkailla, mitä kaikkea on vielä pelaamatta. Retropelejä kaipaavien kannattaa muistaa myös Wiin laaja Virtual Console -palvelu.
Päivitetty top 50 -lista:
1. Wii Sports - yhä vuosien jälkeen hauskaa ja innostavaa pelattavaa. Todellinen klassikko, jota tullaan muistamaan ja pelaamaan vuosikausia.
2. Just Dance -sarja - Just Dance uudisti tanssipelien konseptin, ja sarjan megasuosio on täysin ansaittua. JD:n perusidea on yhä erittäin toimiva eikä näytä merkkejä kulumisesta. Nyt Just Dance löytyy myös muilta konsoleilta, mutta Wiillä on yhä suurin valikoima JD-pelattavaa.
3. Wii Fit Plus - koko kehon ohjausta! Alkuperäinen Wii Fit sisälsi hauskoja ideoita ja tasapaino-ohjaus oli uusi, hyvin toimiva idea, mutta Plus-versio paransi siitä merkittävästi ja tarjosi todella monipuolisen ja innostavan paketin pelattavaa.
4. Wario Ware: Smooth Moves - osoittautunut WarioWare-sarjan ylivoimaisesti parhaaksi peliksi. Monipuolinen Wii-ohjaus yhdistettynä sarjan kekseliäimpiin ideoihin teki Smooth Movesista täydellisen paketin, jonka veroista ei välttämättä enää saada, vaikka esim. DIY ihan hauskaa viihdettä olikin.
5. Final Fantasy CC: My Life as a Darklord - tämä peli käänsi FF-asetelman tornipuolustuspeliin valtavan paljon paremmin kuin tylsä mobiiliporttaus Crystal Defenders. Tiukka haaste ja tasaiseen tahtiin päivittyvät sankarit ja hirviöt loivat täydellisen "vielä yksi kerta"-ilmiön.
6. Metroid Prime Trilogy - upea Metroid Prime -kokoelma erinomaisella Wii-ohjauksella. Kolme laadukasta peliä päivitetty samaan pakettiin.
7. Raving Rabbids Party Collection - kolme ensimmäistä Rabbids-peliä samassa paketissa, miten tälle voi pistää vastaan? Valtava määrä kekseliästä, hauskaa ja myös tyhmää pelattavaa, ja Rabbids-peleistä kaksi parasta (alkuperäinen ja kolmososa) samassa kokoelmassa!
8. Excite Truck - henkilökohtaisesti erittäin vahvasti koukuttanut räväkkä rallipeli. Ainutlaatuisen äärimmäistä asennetta, custom-musiikki SD-kortilta ja erinomainen pelattavuus... EXCITE TRUCK!!!
9. Wii Party - tarjoaa erilaisen näkemyksen virtuaalisesta seura- ja lautapelistä. Vaihtoehtojen ja pelimoodien määrä ja monipuolisuus on häkellyttävää, ja Wii Party tarjoaa seurapelaamiseen aivan uudenlaisia ideoita. Taipuu monenlaiseen illanviettoon ja pelaamiseen, vaikka onkin rauhallisempaa pelattavaa kuin Wii Sportsit tai Just Dancet.
10. Wii Sports Resort - Wii Sportsin jatko-osa tarjoaa kosolti pelattavaa, vaikka valitettavasti ei olekaan yhtä eheä kokonaisuus kuin alkuperäinen. 12 lajista löytyy varmasti suosikkeja kaikille, vaikka Wii Fitness - ja Training-moodien puute harmittaakin.
11. New Super Mario Bros. Wii - DS:n uusi Mario-peli oli vasta lämmittelyä. Wiillä Nintendo viimein näytti, että Mario ei ole pelkästään lässähtänyt 90-luvun jäänne, vaan voi yhä tarjota erinomaista tasohyppelyä, jossa laadukas kenttäsuunnittelu, uudet ideat ja huumori kohtaavat täydellisessä tasapainossa.
12. Donkey Kong Country Returns - heti New SMB:n jäljessä tulee toinen erinomaisesti hiottu 2D-tasoloikka, jonka pelisuunnittelu on huippulaatua. Kenttäsuunnittelu, sopivan tiukka vaikeustaso ja uudet ideat nostavat uuden Donkey Kong Countryn Wii-pelien kärkeen.
13. The Last Story - Final Fantasyn mestari Hironobu Sakaguchi näyttää, että pelejä osataan yhä tehdä ja ideoita riittää. The Last Story on innovatiivinen uudelleentulkinta RPG-genrestä, joka samalla tarjoaa ne koukut, jotka tekivät Final Fantasy -klassikoista niin suosittuja.
14. Tetris Party Deluxe - Tetriksen paras kotikonsoliversio koskaan. Tetris Party Deluxe tarjoaa erinomaisen tarkat kontrollit, erinomaiset moninpelivaihtoehdot, siistin visuaalisen ilmeen ja laadukasta musiikkia palikanpudottelun taustalle. Tässä se on - täydellinen Tetris-julkaisu.
15. Wario Land: Shake Dimension - kekseliäs ja hauska 2D-tasohyppely ja kaunista käsinpiirrettyä animaatiota.
16. Klonoa - PlayStation 1:n upea tasohyppely sai aivan uuden hengen Wiillä, mutta samalla alkuperäisen tiukka pelattavuus onnistuttiin säilyttämään uskollisesti. Klonoa sopii Wiille erinomaisesti uudelleensyntyneen tasohyppelygenren joukkoon.
17. A Boy and His Blob - samalla Wii tarjoaa myös hyvin toisenlaista 2D-seikkailua hidastempoisessa, tunnelmallisessa puzzleilussa. Upea käsinpiirretty seikkailu pitää tiukasti otteessaan alusta loppuun ja tarjoaa jatkuvasti uusia yllätyksiä.
18. Legend of Zelda: Twilight Princess - pitkä ja mukaansatempaava seikkailu, jolle Wii-ohjaus antaa oman teränsä. Ennusmerkit pitivät paikkansa, ja Twilight Princess jäi uudempaa Skyward Swordia paremmaksi Zelda-peliksi.
19. Wii Play - ei aivan vastaavia neronleimauksia kuin Wii Sportsissa, mutta myös Wii Play -kokoelma on kestävä klassikko, jonka pariin mielellään palaa yhä vuosia myöhemminkin.
20. Super Mario Galaxy 2 - Nintendo on vuosikausia hionut 3D-Marioita paremmaksi, ja Super Mario Galaxyssa he saavuttivat sarjan tähän asti parhaan tuloksen - kunnes SMG2 tuli. Siinä missä SMG oli selvä loikka eteenpäin Marion 3D-seikkailuille, SMG2 ei ole vain saman jatkoa vaan hioo edeltäjänsä ideoita yhä pidemmälle, ja onnistuu loikkaamaan vielä eteenpäin SMG:stä - ja sitä myötä Super Mario Galaxy 2 on paras 3D-Mario koskaan.
21. Pac-Man Party - Pac-Manin 30-vuotisjuhlaa varten tehty erittäin laadukas partypeli. Lainaa vähän Mario Partyilta, ja tarjoaa myös vanhoja Namcon arcade-klassikkoja pelattavaksi.
22. No More Heroes 2: Desperate Struggle - kaikki eivät arvosta NMH2:n ironista huumoria, mutta se erottui edukseen mätkintäpelien harmaasta massasta ja ykkösosasta tehdyt parannukset auttoivat tekemään pelistä vielä hauskemman.
23. Swords & Soldiers - voiko RTS toimia 2D:nä? Swords & Soldiers näyttää, että kyllä! Erittäin hauska, koukuttava mutta myös haastava sivuttaisscrollaava taktikointi, jonka ainutlaatuiselle konseptille ei ole nähty kilpailijoita.
24. Airport Mania: First Flight - hyväntuulista ja erittäin hauskaa lentokenttämanagerointia.
25. Mega Man 9 & 10 - tiukkaa retrohaastetta ja tasosuunnittelua, jossa oikeasti tavoiteltiin sarjan NES-pelien parhaita hetkiä.
26. Final Fantasy CC: The Crystal Bearers - The Crystal Bearers tarjoaa erilaisen Final Fantasy -seikkailun, nimenomaan seikkailupelin. Mielenkiintoinen juoni, kaunis musiikki ja persoonalliset hahmot jatkavat Final Fantasy -sarjan perinteitä myös ilman satunnaistaisteluita.
27. Mario Party 9 - vanhan partypelisarjan pitkään kaivattu uudistuminen, joka tarjoaa kosolti uusia ideoita ja tuo Mario Partyn viimeinkin kunnolla Wiille.
28. Xenoblade Chronicles - Huiman laaja seikkailu, joka tarjoaa valtavasti sisältöä ja samalla runsaasti uudistuksia RPG-genreen. Monet yhä kaipaavat vuoropohjaisia japanilaisia roolipelejä, mutta ehkä Xenoblade Chronicles ja The Last Story näyttävät, että genre on todellakin kehittynyt niistä eteenpäin.
29. Contra Rebirth - WiiWaren miehisintä räiskintää. Contra Rebirth ei ole tosikoille, vaan 80-luvun toimintaleffojen camp-henki, armoton meininki ja Contra-sarjan omintakeinen huumori elävät vahvoina tässä retroräiskinnässä.
30. Cave Story - moderni neoretro-klassikko, joka osoittaa että persoonallinen ja tunnelmallinen seikkailu ei tarvitse uusimpia audiovisuaalisia kikkoja.
31. Batman: Brave and the Bold - sivuttaisscrollaavat 2D-mätkinnät kokivat tässä sukupolvessa pienimuotoisen paluun, ja yksi uusien yrittäjien laadukkaimmista toteutuksista oli uuteen Batman-piirrossarjaan perustuva näyttävä seikkailu. Tämä sopii niille, jotka salaa tai ehkä jopa Lepakkoluolan ulkopuolella pitivät 60-luvun Batmanista, ja tietenkin mukana on myös yhtaikainen kaksinpeli.
32. WarioWare: DIY Showcase - ladattava WiiWarioWare on hyvin erilainen peli kuin Smooth Moves. Siinä missä Smooth Moves on ikäänkuin mahtava komediaelokuva Austin Powersien tapaan, DIY Showcase on enemmän television komediasarja, jota on mukava pelata lyhyissä pätkissä, ikään kuin televisiosarjaa katsoen. Ilmaisia mikropelejä on valtava määrä ladattavana, joten tarjolla on aina uutta pelattavaa.
33. Mario Kart Wii - tämä peli teki Mario Kartista jälleen hauskaa kotikonsolilla. Wii-ratti on ylivoimaisesti paras tapa pelata.
34. Anno: Create a New World - hauskaa pikkunäpräämistä ja rakentelua Wiillä. Pelattava loppuu kenties vähän aiemmin kuin toivoisi, mutta tämän parissa viettää silti monet mukavat illat.
35. Sin & Punishment 2 - näyttävä raiteilla kulkeva toiminta/räiskintä, joka onnistuu yllättämään ja vaatii nopeita refleksejä. Olisi hyötynyt täysipainoisesta kaksinpelimoodista, peliin päätynyt ratkaisu on puolivillainen.
36. Super Smash Bros. Brawl - ainakin omaan makuun toistaiseksi paras Smash-peli, joka sopii niin pitkäaikaisiin sohvamoninpeleihin kuin myös yksinpelattavaksi viihteeksi Subspace Emissary -moodin ansiosta. Brawlin valtava ja laadukas musiikkivalikoima on myös yhä ylittämätön.
37. Sonic Colours - Sonicin hetkellinen paluu laatupeleihin huipentui Sonic Coloursiin.
38. Samba de Amigo - Segan ratkiriemukas latinorytmien täyttämä marakassipeli pääsi aikanaan myös Wiin omistajien iloksi. Toteutus ei ole aivan täydellinen, mutta Samba de Amigo tarjoaa pikkupuutteista huolimatta taattua hauskanpitoa ja energistä latinopoppia.
39. Silent Hill: Shattered Memories - tunnelmallinen kauhuseikkailu, jossa hypetettyä "psykologista profiilia" enemmän kannattaa keskittyä juonen yksityiskohtiin ja Akira Yamaokan viimeiseen Silent Hill -sävellystyöhön. Wii-ohjaus tarjoaa monia pieniä mutta kekseliäitä peli-innovaatioita.
40. Trauma Center: Second Opinion - onko paikalla Housea? Phoenix Wright -sarjan tapaan Trauma Center heittää realismin syrjään animetyylisessä lääkäridraamassa, joka hyödyntää erinomaisesti Wii-ohjausta.
41. Punch-Out - tyylikäs päivitys NES/SNES-aikojen nyrkkeilysarjaan.
42. Disaster: Day of Crisis - Monolith Softin toimintapläjäys räjäyttää katon irti ja kaiken muunkin mahdollisen. Hollywoodin B-leffat saavat kyytiä toimintakohtauksissa, mutta mukaan mahtuu niin mielenkiintoisia seikkailuosuuksia kuin jatkuvasti ja monipuolisesti vaihtelevia erikoistilanteita.
43. Dragon Quest Swords - Dragon Quest -sarja taipui hienosti myös suoraviivaisemmaksi toimintapeliksi Wiillä. DQ Swords ei ole yhtä pitkä kuin sarjan pääseikkailut, mutta tarjoaa samaa charmia aivan uudenlaisella pelikokemuksella ryyditettynä.
44. Muscle March - kahjoa japanilaista huumoria ja nopeaa arcade-pelaamista liiketunnistuksella. Muscle March ei kestä pitkään jahka itsensä saa treenattua tarpeeksi kovaksi tähän seuraan, mutta hauskanpito on taattua.
45. Tomena Sanner - vielä lisää sitä omalaatuista japanilaista huumoria, mutta tällä kertaa tyylikkäässä sivuttainscrollaavassa juoksupelissä. Edullinen ja ehdottomasti tutustumisen arvoinen WiiWare-ostos.
46. Rayman Origins - Raymanin paluu 2D-tasoloikkaan oli hauska mutta ei täysin ongelmaton seikkailu.
47. Sonic and the Secret Rings - Sonicia nähtiin Wiillä monessa muodossa, mutta ja yksi laadukkaimmista oli Sonicin ensimmäinen Wii-seikkailu, joka ei yritä keksiä Sonic-tasohyppelyä uudelleen, vaan keskittyy Sonicin nopeuteen ja tarjoaa vauhdikasta pelattavaa 3D-esteratojen muodossa. Kannattaa ehdottomasti huomioida myös pelin moninpelimoodit.
48. Final Fantasy CC: My Life as a King - fantasiakaupungin rakentamista ja seikkailijoiden ohjastamista Crystal Chronicles -maisemissa. Pitkäikäinen, laaja ja kärsivällisyyttäkin vaativa peli, jolle soisi vielä tulevan jatkoa.
49. Vampire Crystals - WiiWaren arcade-tyylinen twinstick-räiskintä, joka toimii mainiosti niin Classic Controllerilla kuin Wiikake & Nuntsa -kombollakin. Tarjoaa tiukan vaikeustason, mutta yksinpelin lisäksi myös useita moninpelimoodeja jopa 4 pelaajalle.
50. House of the Dead: Overkill - tyylikäs ja runsaasti camp-huumoria sisältävä raideräiskintä, joka herätti Segan pyssysarjan kuolleista.
Muistia voi virkistää esim. Nintendolifen suhteellisen kattavilla listauksilla tai vaikka Wikipedian avulla, ja tietenkin tutkailla, mitä kaikkea on vielä pelaamatta. Retropelejä kaipaavien kannattaa muistaa myös Wiin laaja Virtual Console -palvelu.
Päivitetty top 50 -lista:
1. Wii Sports - yhä vuosien jälkeen hauskaa ja innostavaa pelattavaa. Todellinen klassikko, jota tullaan muistamaan ja pelaamaan vuosikausia.
2. Just Dance -sarja - Just Dance uudisti tanssipelien konseptin, ja sarjan megasuosio on täysin ansaittua. JD:n perusidea on yhä erittäin toimiva eikä näytä merkkejä kulumisesta. Nyt Just Dance löytyy myös muilta konsoleilta, mutta Wiillä on yhä suurin valikoima JD-pelattavaa.
3. Wii Fit Plus - koko kehon ohjausta! Alkuperäinen Wii Fit sisälsi hauskoja ideoita ja tasapaino-ohjaus oli uusi, hyvin toimiva idea, mutta Plus-versio paransi siitä merkittävästi ja tarjosi todella monipuolisen ja innostavan paketin pelattavaa.
4. Wario Ware: Smooth Moves - osoittautunut WarioWare-sarjan ylivoimaisesti parhaaksi peliksi. Monipuolinen Wii-ohjaus yhdistettynä sarjan kekseliäimpiin ideoihin teki Smooth Movesista täydellisen paketin, jonka veroista ei välttämättä enää saada, vaikka esim. DIY ihan hauskaa viihdettä olikin.
5. Final Fantasy CC: My Life as a Darklord - tämä peli käänsi FF-asetelman tornipuolustuspeliin valtavan paljon paremmin kuin tylsä mobiiliporttaus Crystal Defenders. Tiukka haaste ja tasaiseen tahtiin päivittyvät sankarit ja hirviöt loivat täydellisen "vielä yksi kerta"-ilmiön.
6. Metroid Prime Trilogy - upea Metroid Prime -kokoelma erinomaisella Wii-ohjauksella. Kolme laadukasta peliä päivitetty samaan pakettiin.
7. Raving Rabbids Party Collection - kolme ensimmäistä Rabbids-peliä samassa paketissa, miten tälle voi pistää vastaan? Valtava määrä kekseliästä, hauskaa ja myös tyhmää pelattavaa, ja Rabbids-peleistä kaksi parasta (alkuperäinen ja kolmososa) samassa kokoelmassa!
8. Excite Truck - henkilökohtaisesti erittäin vahvasti koukuttanut räväkkä rallipeli. Ainutlaatuisen äärimmäistä asennetta, custom-musiikki SD-kortilta ja erinomainen pelattavuus... EXCITE TRUCK!!!
9. Wii Party - tarjoaa erilaisen näkemyksen virtuaalisesta seura- ja lautapelistä. Vaihtoehtojen ja pelimoodien määrä ja monipuolisuus on häkellyttävää, ja Wii Party tarjoaa seurapelaamiseen aivan uudenlaisia ideoita. Taipuu monenlaiseen illanviettoon ja pelaamiseen, vaikka onkin rauhallisempaa pelattavaa kuin Wii Sportsit tai Just Dancet.
10. Wii Sports Resort - Wii Sportsin jatko-osa tarjoaa kosolti pelattavaa, vaikka valitettavasti ei olekaan yhtä eheä kokonaisuus kuin alkuperäinen. 12 lajista löytyy varmasti suosikkeja kaikille, vaikka Wii Fitness - ja Training-moodien puute harmittaakin.
11. New Super Mario Bros. Wii - DS:n uusi Mario-peli oli vasta lämmittelyä. Wiillä Nintendo viimein näytti, että Mario ei ole pelkästään lässähtänyt 90-luvun jäänne, vaan voi yhä tarjota erinomaista tasohyppelyä, jossa laadukas kenttäsuunnittelu, uudet ideat ja huumori kohtaavat täydellisessä tasapainossa.
12. Donkey Kong Country Returns - heti New SMB:n jäljessä tulee toinen erinomaisesti hiottu 2D-tasoloikka, jonka pelisuunnittelu on huippulaatua. Kenttäsuunnittelu, sopivan tiukka vaikeustaso ja uudet ideat nostavat uuden Donkey Kong Countryn Wii-pelien kärkeen.
13. The Last Story - Final Fantasyn mestari Hironobu Sakaguchi näyttää, että pelejä osataan yhä tehdä ja ideoita riittää. The Last Story on innovatiivinen uudelleentulkinta RPG-genrestä, joka samalla tarjoaa ne koukut, jotka tekivät Final Fantasy -klassikoista niin suosittuja.
14. Tetris Party Deluxe - Tetriksen paras kotikonsoliversio koskaan. Tetris Party Deluxe tarjoaa erinomaisen tarkat kontrollit, erinomaiset moninpelivaihtoehdot, siistin visuaalisen ilmeen ja laadukasta musiikkia palikanpudottelun taustalle. Tässä se on - täydellinen Tetris-julkaisu.
15. Wario Land: Shake Dimension - kekseliäs ja hauska 2D-tasohyppely ja kaunista käsinpiirrettyä animaatiota.
16. Klonoa - PlayStation 1:n upea tasohyppely sai aivan uuden hengen Wiillä, mutta samalla alkuperäisen tiukka pelattavuus onnistuttiin säilyttämään uskollisesti. Klonoa sopii Wiille erinomaisesti uudelleensyntyneen tasohyppelygenren joukkoon.
17. A Boy and His Blob - samalla Wii tarjoaa myös hyvin toisenlaista 2D-seikkailua hidastempoisessa, tunnelmallisessa puzzleilussa. Upea käsinpiirretty seikkailu pitää tiukasti otteessaan alusta loppuun ja tarjoaa jatkuvasti uusia yllätyksiä.
18. Legend of Zelda: Twilight Princess - pitkä ja mukaansatempaava seikkailu, jolle Wii-ohjaus antaa oman teränsä. Ennusmerkit pitivät paikkansa, ja Twilight Princess jäi uudempaa Skyward Swordia paremmaksi Zelda-peliksi.
19. Wii Play - ei aivan vastaavia neronleimauksia kuin Wii Sportsissa, mutta myös Wii Play -kokoelma on kestävä klassikko, jonka pariin mielellään palaa yhä vuosia myöhemminkin.
20. Super Mario Galaxy 2 - Nintendo on vuosikausia hionut 3D-Marioita paremmaksi, ja Super Mario Galaxyssa he saavuttivat sarjan tähän asti parhaan tuloksen - kunnes SMG2 tuli. Siinä missä SMG oli selvä loikka eteenpäin Marion 3D-seikkailuille, SMG2 ei ole vain saman jatkoa vaan hioo edeltäjänsä ideoita yhä pidemmälle, ja onnistuu loikkaamaan vielä eteenpäin SMG:stä - ja sitä myötä Super Mario Galaxy 2 on paras 3D-Mario koskaan.
21. Pac-Man Party - Pac-Manin 30-vuotisjuhlaa varten tehty erittäin laadukas partypeli. Lainaa vähän Mario Partyilta, ja tarjoaa myös vanhoja Namcon arcade-klassikkoja pelattavaksi.
22. No More Heroes 2: Desperate Struggle - kaikki eivät arvosta NMH2:n ironista huumoria, mutta se erottui edukseen mätkintäpelien harmaasta massasta ja ykkösosasta tehdyt parannukset auttoivat tekemään pelistä vielä hauskemman.
23. Swords & Soldiers - voiko RTS toimia 2D:nä? Swords & Soldiers näyttää, että kyllä! Erittäin hauska, koukuttava mutta myös haastava sivuttaisscrollaava taktikointi, jonka ainutlaatuiselle konseptille ei ole nähty kilpailijoita.
24. Airport Mania: First Flight - hyväntuulista ja erittäin hauskaa lentokenttämanagerointia.
25. Mega Man 9 & 10 - tiukkaa retrohaastetta ja tasosuunnittelua, jossa oikeasti tavoiteltiin sarjan NES-pelien parhaita hetkiä.
26. Final Fantasy CC: The Crystal Bearers - The Crystal Bearers tarjoaa erilaisen Final Fantasy -seikkailun, nimenomaan seikkailupelin. Mielenkiintoinen juoni, kaunis musiikki ja persoonalliset hahmot jatkavat Final Fantasy -sarjan perinteitä myös ilman satunnaistaisteluita.
27. Mario Party 9 - vanhan partypelisarjan pitkään kaivattu uudistuminen, joka tarjoaa kosolti uusia ideoita ja tuo Mario Partyn viimeinkin kunnolla Wiille.
28. Xenoblade Chronicles - Huiman laaja seikkailu, joka tarjoaa valtavasti sisältöä ja samalla runsaasti uudistuksia RPG-genreen. Monet yhä kaipaavat vuoropohjaisia japanilaisia roolipelejä, mutta ehkä Xenoblade Chronicles ja The Last Story näyttävät, että genre on todellakin kehittynyt niistä eteenpäin.
29. Contra Rebirth - WiiWaren miehisintä räiskintää. Contra Rebirth ei ole tosikoille, vaan 80-luvun toimintaleffojen camp-henki, armoton meininki ja Contra-sarjan omintakeinen huumori elävät vahvoina tässä retroräiskinnässä.
30. Cave Story - moderni neoretro-klassikko, joka osoittaa että persoonallinen ja tunnelmallinen seikkailu ei tarvitse uusimpia audiovisuaalisia kikkoja.
31. Batman: Brave and the Bold - sivuttaisscrollaavat 2D-mätkinnät kokivat tässä sukupolvessa pienimuotoisen paluun, ja yksi uusien yrittäjien laadukkaimmista toteutuksista oli uuteen Batman-piirrossarjaan perustuva näyttävä seikkailu. Tämä sopii niille, jotka salaa tai ehkä jopa Lepakkoluolan ulkopuolella pitivät 60-luvun Batmanista, ja tietenkin mukana on myös yhtaikainen kaksinpeli.
32. WarioWare: DIY Showcase - ladattava WiiWarioWare on hyvin erilainen peli kuin Smooth Moves. Siinä missä Smooth Moves on ikäänkuin mahtava komediaelokuva Austin Powersien tapaan, DIY Showcase on enemmän television komediasarja, jota on mukava pelata lyhyissä pätkissä, ikään kuin televisiosarjaa katsoen. Ilmaisia mikropelejä on valtava määrä ladattavana, joten tarjolla on aina uutta pelattavaa.
33. Mario Kart Wii - tämä peli teki Mario Kartista jälleen hauskaa kotikonsolilla. Wii-ratti on ylivoimaisesti paras tapa pelata.
34. Anno: Create a New World - hauskaa pikkunäpräämistä ja rakentelua Wiillä. Pelattava loppuu kenties vähän aiemmin kuin toivoisi, mutta tämän parissa viettää silti monet mukavat illat.
35. Sin & Punishment 2 - näyttävä raiteilla kulkeva toiminta/räiskintä, joka onnistuu yllättämään ja vaatii nopeita refleksejä. Olisi hyötynyt täysipainoisesta kaksinpelimoodista, peliin päätynyt ratkaisu on puolivillainen.
36. Super Smash Bros. Brawl - ainakin omaan makuun toistaiseksi paras Smash-peli, joka sopii niin pitkäaikaisiin sohvamoninpeleihin kuin myös yksinpelattavaksi viihteeksi Subspace Emissary -moodin ansiosta. Brawlin valtava ja laadukas musiikkivalikoima on myös yhä ylittämätön.
37. Sonic Colours - Sonicin hetkellinen paluu laatupeleihin huipentui Sonic Coloursiin.
38. Samba de Amigo - Segan ratkiriemukas latinorytmien täyttämä marakassipeli pääsi aikanaan myös Wiin omistajien iloksi. Toteutus ei ole aivan täydellinen, mutta Samba de Amigo tarjoaa pikkupuutteista huolimatta taattua hauskanpitoa ja energistä latinopoppia.
39. Silent Hill: Shattered Memories - tunnelmallinen kauhuseikkailu, jossa hypetettyä "psykologista profiilia" enemmän kannattaa keskittyä juonen yksityiskohtiin ja Akira Yamaokan viimeiseen Silent Hill -sävellystyöhön. Wii-ohjaus tarjoaa monia pieniä mutta kekseliäitä peli-innovaatioita.
40. Trauma Center: Second Opinion - onko paikalla Housea? Phoenix Wright -sarjan tapaan Trauma Center heittää realismin syrjään animetyylisessä lääkäridraamassa, joka hyödyntää erinomaisesti Wii-ohjausta.
41. Punch-Out - tyylikäs päivitys NES/SNES-aikojen nyrkkeilysarjaan.
42. Disaster: Day of Crisis - Monolith Softin toimintapläjäys räjäyttää katon irti ja kaiken muunkin mahdollisen. Hollywoodin B-leffat saavat kyytiä toimintakohtauksissa, mutta mukaan mahtuu niin mielenkiintoisia seikkailuosuuksia kuin jatkuvasti ja monipuolisesti vaihtelevia erikoistilanteita.
43. Dragon Quest Swords - Dragon Quest -sarja taipui hienosti myös suoraviivaisemmaksi toimintapeliksi Wiillä. DQ Swords ei ole yhtä pitkä kuin sarjan pääseikkailut, mutta tarjoaa samaa charmia aivan uudenlaisella pelikokemuksella ryyditettynä.
44. Muscle March - kahjoa japanilaista huumoria ja nopeaa arcade-pelaamista liiketunnistuksella. Muscle March ei kestä pitkään jahka itsensä saa treenattua tarpeeksi kovaksi tähän seuraan, mutta hauskanpito on taattua.
45. Tomena Sanner - vielä lisää sitä omalaatuista japanilaista huumoria, mutta tällä kertaa tyylikkäässä sivuttainscrollaavassa juoksupelissä. Edullinen ja ehdottomasti tutustumisen arvoinen WiiWare-ostos.
46. Rayman Origins - Raymanin paluu 2D-tasoloikkaan oli hauska mutta ei täysin ongelmaton seikkailu.
47. Sonic and the Secret Rings - Sonicia nähtiin Wiillä monessa muodossa, mutta ja yksi laadukkaimmista oli Sonicin ensimmäinen Wii-seikkailu, joka ei yritä keksiä Sonic-tasohyppelyä uudelleen, vaan keskittyy Sonicin nopeuteen ja tarjoaa vauhdikasta pelattavaa 3D-esteratojen muodossa. Kannattaa ehdottomasti huomioida myös pelin moninpelimoodit.
48. Final Fantasy CC: My Life as a King - fantasiakaupungin rakentamista ja seikkailijoiden ohjastamista Crystal Chronicles -maisemissa. Pitkäikäinen, laaja ja kärsivällisyyttäkin vaativa peli, jolle soisi vielä tulevan jatkoa.
49. Vampire Crystals - WiiWaren arcade-tyylinen twinstick-räiskintä, joka toimii mainiosti niin Classic Controllerilla kuin Wiikake & Nuntsa -kombollakin. Tarjoaa tiukan vaikeustason, mutta yksinpelin lisäksi myös useita moninpelimoodeja jopa 4 pelaajalle.
50. House of the Dead: Overkill - tyylikäs ja runsaasti camp-huumoria sisältävä raideräiskintä, joka herätti Segan pyssysarjan kuolleista.
Viimeksi muokannut moderaattori: