Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wrc 2001

Muutamasta asiasta olen eri mieltä PSXGamerin kanssa.

- Ruudunpäivityksen hitaus? Pyörii mielestäni yhtä hyvin kuin GT3 eli 50fps lähes koko ajan.

- Pöly? Kyllähän sitä löytyy useilta radoilta ja varsinkin Keniassa ja Australiassa sitä on paljon (katso replayta). Lisäksi pöly on aidomman näköistä kuin esim GT3:ssa. Myös auto pölyyntyy kivasti.

- Radat vaikuttavat aluksi helpoilta (varsinkin 3 ekaa) mutta loppupään radat ovat paljon vaikeampia ja erityisesti Englannissa joutuu jarruttelemaan kohtuullisesti.

- Virittely, vaikkakin yksinkertainen niin silti hyvin samanlainen kuin CMR:ssä (olihan siinäkin valmiiksi "parhaat" asetukset).

- Etapit muistuttavat toisiaan? Maisemissa olisi kyllä saanut olla enemmän eroja, mutta itse huomasin tiessä paljonkin eroja (esim jotkut etapit paljon mutkaisempia). No eihän sieltä työmaata löydy (nauratti kun ensi kertaa sen näin CMR:ssä) mutta eipä käsittääkseni mikään oikea rallietappi kulje työmaan läpi.

Muuten olinkin sitten samaa mieltä paitsi musiikeista mutta se onkin täysin musiikkimausta kiinni. :)
 
""- Ruudunpäivityksen hitaus? Pyörii mielestäni yhtä hyvin kuin GT3 eli 50fps lähes koko ajan.""


En ole asiantuntija näissä asioissa, mutta ei helvetti WRC:n ruudunpäivitys ole lähelläkään GT3:n nopeutta. GT3:ssa on mukava vauhdin tuntu, varsinkin nopeimmilla autoilla, WRC:n hitauteen menee aika totutella.


""- Pöly? Kyllähän sitä löytyy useilta radoilta ja varsinkin Keniassa ja Australiassa sitä on paljon (katso replayta). Lisäksi pöly on aidomman näköistä kuin esim GT3:ssa. Myös auto pölyyntyy kivasti.""


Ei minusta, mitä oikeaan ralliin vertaa. Pölyä tulee, mutta jopa GT3:n rallietapeilla sitä tulee enemmän. Ja WRC on sentään juuri MM ralliin keskittyvä peli.


""- Radat vaikuttavat aluksi helpoilta (varsinkin 3 ekaa) mutta loppupään radat ovat paljon vaikeampia ja erityisesti Englannissa joutuu jarruttelemaan kohtuullisesti.""


Niin kyllähän ne ihan kiitettävästi vaikeutuu, mutta miksi ihmeessä niin myöhään?


""- Etapit muistuttavat toisiaan? Maisemissa olisi kyllä saanut olla enemmän eroja, mutta itse huomasin tiessä paljonkin eroja (esim jotkut etapit paljon mutkaisempia). No eihän sieltä työmaata löydy (nauratti kun ensi kertaa sen näin CMR:ssä) mutta eipä käsittääkseni mikään oikea rallietappi kulje työmaan läpi.""


En nyt kaipaa työmaata, lentokenttää tai pilvenpiirtäjiä. Kaipaan jokaiselle etapille jotain mikä tekee siitä sen neste rällyn kolmannen etapin. Eli engalnnin ensimmäisellä radalla vaikka ajellaan sateessa, pimeässä ja mudassa kun toisessa ajellaan vaikka todella ohuen metsäpolun kautta. Kolmannella onkin sitten vaikk apitkä asfatti osuus kylän kautta. Jne.


""Muuten olinkin sitten samaa mieltä paitsi musiikeista mutta se onkin täysin musiikkimausta kiinni. :) ""


Musiikki on todellakin mielipiteestä kiinni, mutta on vaikea kuvitella kenenkään pitävän tuollaisesta nopeasti lisätystä hissimusiikista.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan PSXGamer
Musiikki on todellakin mielipiteestä kiinni, mutta on vaikea kuvitella kenenkään pitävän tuollaisesta nopeasti lisätystä hissimusiikista.

Hissimusiikkia?
Ellen nyt aivan väärin muista WRC:ssä soi koko ajan sellainen kevyt trancepohjainen elektomusiikki, ja se kyllä kuulostaa siltä että siihen olisi jotain aikaa laitettukkin. Ei kyllä myöskään mikään oma suosikkini, mutta ei sillä ole mitään tekemistä hissimusan kanssa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan PSXGamer
[BEn ole asiantuntija näissä asioissa, mutta ei helvetti WRC:n ruudunpäivitys ole lähelläkään GT3:n nopeutta. GT3:ssa on mukava vauhdin tuntu, varsinkin nopeimmilla autoilla, WRC:n hitauteen menee aika totutella.
[/B]

Ruudunpäivitys tarkoittaa sitä kuinka sulavasti grafiikka pyörii. Se on kohdallaan sekä GT3:ssa että WRC:ssä. WRC:n grafiikkamoottori on mainiota tekoa, maisema näkyy kauas eikä nyi. Vauhdintuntu puuttuu WRC:stä täysin verrattuna mihin tahansa autopeliin, mutta se on aivan eriasia kuin se että ruudunpäivitys nykisi.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan nakkerton


Hissimusiikkia?

Sanoisin, että hissimusiikkia (vrt. lounge, muzak) ääärimmilleen vietynä ovat esimerkiksi Burt Bacharachin biisit (Raindrops Keep Falling on My Head, Close to me, Walk on by)esitettynä mieluiten Hammond-uruilla.

Kumpa pelien valikkomusiikkina olisikin kunnon hissimusaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Meisseli


Ruudunpäivitys tarkoittaa sitä kuinka sulavasti grafiikka pyörii. Se on kohdallaan sekä GT3:ssa että WRC:ssä. WRC:n grafiikkamoottori on mainiota tekoa, maisema näkyy kauas eikä nyi. Vauhdintuntu puuttuu WRC:stä täysin verrattuna mihin tahansa autopeliin, mutta se on aivan eriasia kuin se että ruudunpäivitys nykisi.


Oppia ikä kaikki... No siinä tapauksessa WRC:ssä on surkea vauhdintuntu.
 
Arviosin että suurimman harhan vauhdittomuuteen varmaan aiheuttaa muut TV-ruudusta tulevat lähteet, joihin tuntumaa tulee verrattua todellisuuden sijaan. Vauhdin tuntuun vaikuttaa virtuaali kameran "polttovälin" valinta. Jos käytetään pientä polttoväliä esineet kasvaa lyhyen matkan aikana hyvin pienestä hyvin suureksi, jolloin saadaan pienikin vauhti tuntumaan kovalta, mutta kauaksi ei nää.

WRC:ssä polttoväliksi on valittu oman arvioni mukaan aika lähelle ihmisen silmän polttoväliä vastaavaksi poiketen useimmista peleistä, TV-ohjelmista tai filmeistä, joissa on yleensä hieman pienempi polttoväli. Kun vaihtaa sitten WRC:hen vauhti tuntuu lattealta muihin verrattuna, mutta toisaalta kaukaisemmat kohteet erottaa paremmin. Vauhdin kyllä oppii erottamaan tälläkin valinnalla, mutta ois mun mielestä ollut varaa hieman pienentää polttoväliä ilman, että kaukausemmat kohteet kutistuu liian pieniksi.

Perspektiivi vaikutelman aistimiseen vaikuttaa tietysty myös polttovälin lisäksi katsojan etäisyys kuvaruudusta. Jos katsoja asettuu sellaisen matkan päähän ruudusta, että raamit leikkaisivat juuri TV:stä näkyvän kuvan kohteesta niin vaikutelma vastaa todellisuutta. Poikkeava etäisyys muuttaa vaikutelmaa, vaikka polttoväli olisikin ihmissilmää vastaava.

Syvempiä arviota valitusta polttovälistä ja perpektiivivaikutelmasta voinevat antaa valoku/elokuvajat tai 3D-kuvien laskiat. Onko täällä ketään? Itse en ole laskeskellut enää vuosiin kuvia, joten asiat ei oo enää niin jäsentyneenä mielessä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan PSXGamer



Oppia ikä kaikki... No siinä tapauksessa WRC:ssä on surkea vauhdintuntu.

Vauhdintuntuakin löytyy kun valitsee oikean kuvanäkymän. Esim. GT3:ssa ei voinut auton ulkopuolisessa kamerakuvassa juuri vauhdintunnusta puhua vrt. auton nokasta otettuun maisemaan.

Olen pelannut WRC:tä kokeilujen jälkeen näkymästä josta vain auton nokka hieman näkyy ruudun alareunasta ja olen varsin tyytyväinen fiilikseen. Maisematkin ovat fotorealistisuudessaan ja maaston mallinnuksessa omaa luokkaansa. Tekstuurit näyttävät kehnoilta vain pöpelikössä mutta tuskin haitannee varsinaista pelaamista joka tapahtuu tien päällä. Rujoa grafiikkaa esiintyy lähinnä kuskien mallinnuksista jotka ovat aika karmeaa katsottavaa. Vastapainoksi kuvakulma auton sisältä ulospäin on realistisuudessaan parhaita tähänastisista mutta kärsii television normaalia ihmisen näkökenttää huomattavasti kapeammasta näkökentästä.

Suurin harmi on pelin helppous, kun rallit voittaa ensimmäisellä pelikerralla, mielestäni WRC:ssä on valittu *konsolipeliin* oikea linja auton säädöissä ja realismissa. Esim. beta-versio oli huomattavasti vaikeampi ja auto hajosi jatkuvasti joten kyse on pelitestauksen jälkeen tehdyistä tietoisista valinnoista. Paremmin säädettävää vaikeusastetta kyllä kaivattaisiin.

Hieno vauriomallinnus realistisesti ruttaantuvine autoineen olisi toki makea mutta ei pilaa WRC:n peli-iloa. Ralli-menestystähän tässä on lähdetty hakemaan eikä auton ruttaamista. Olisiko helvetin kivaa aina mokan jälkeen aloittaa joka ralli alusta?? Veikkaan että aikamoinen rutina olisi siitäkin syntynyt. Kaikkia miellyttääkseen peleissä pitäisi olla aina erilliset arcade- ja simulaatiotilat.. liika realismi muuten usein pilaa hauskan pelistä kaikilta muilta kuin lajin hardcore-hemmoilta.

Mielestäni WRC:ssä itse pelattavuus ja pelifiilis on enemmän kuin kohdallaan. Äänimaailma on aidoin pelaamistani rallipeleistä (ryminää ja kolinaa) ja on makea katsella serpentiinitietä joka aukeaa edessä ja alhaalla olevaan rotkoon ja painaa ralliautolla isoa kovaa kaikki tassut raapien kohti maalia.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan aku313
Arviosin että suurimman harhan vauhdittomuuteen varmaan aiheuttaa muut TV-ruudusta tulevat lähteet, joihin tuntumaa tulee verrattua todellisuuden sijaan. Vauhdin tuntuun vaikuttaa virtuaali kameran "polttovälin" valinta. Jos käytetään pientä polttoväliä esineet kasvaa lyhyen matkan aikana hyvin pienestä hyvin suureksi, jolloin saadaan pienikin vauhti tuntumaan kovalta, mutta kauaksi ei nää.

WRC:ssä polttoväliksi on valittu oman arvioni mukaan aika lähelle ihmisen silmän polttoväliä vastaavaksi poiketen useimmista peleistä, TV-ohjelmista tai filmeistä, joissa on yleensä hieman pienempi polttoväli. Kun vaihtaa sitten WRC:hen vauhti tuntuu lattealta muihin verrattuna, mutta toisaalta kaukaisemmat kohteet erottaa paremmin. Vauhdin kyllä oppii erottamaan tälläkin valinnalla, mutta ois mun mielestä ollut varaa hieman pienentää polttoväliä ilman, että kaukausemmat kohteet kutistuu liian pieniksi.

Perspektiivi vaikutelman aistimiseen vaikuttaa tietysty myös polttovälin lisäksi katsojan etäisyys kuvaruudusta. Jos katsoja asettuu sellaisen matkan päähän ruudusta, että raamit leikkaisivat juuri TV:stä näkyvän kuvan kohteesta niin vaikutelma vastaa todellisuutta. Poikkeava etäisyys muuttaa vaikutelmaa, vaikka polttoväli olisikin ihmissilmää vastaava.

Syvempiä arviota valitusta polttovälistä ja perpektiivivaikutelmasta voinevat antaa valoku/elokuvajat tai 3D-kuvien laskiat. Onko täällä ketään? Itse en ole laskeskellut enää vuosiin kuvia, joten asiat ei oo enää niin jäsentyneenä mielessä.

Puhut asiaa mutta nykyisistä 3d-engineistä mikään ei taida käyttää kameran linssiin perustuvaa projektiota, vaan projektointi perustuu pelkästään syvyysarvoihin, jolloin näkökentästä (FOV) tulee pyramidin muotoinen. Syy tuon syvyysarvoihin perustuvan projektion käyttöön on varmaan se että monitorin pinta vastaa tämän pyramidin pohjaa 1:1 suhteessa kun taas kameran linssiin perustuvassa projektiossa näin ei käy (mikä nyt sinänsä ei ole ongelma mutta lisäksi syvyysarvoihin perustuva projektio on paljon nopeampi laskea).

Ongelmaksi tässä "pyramidi" projektoinnissa tulee se että näkökentän laidoilla objektit tuppaavat venyä, ilmiö on sitä pahempi mitä suurempi näkökenttä on. Toisaalta vauhdintuntu saadaan aikaan suuremmalla näkökentällä (tai pienemmällä polttovälillä kamerassa). Empiirisiä kokeita voi tehdä vaikka Quakella, asettamalla FOV:ksi 30 näkökenttä on pieni ja liikkuessa vauhdintunne olematon, FOV 120:lla näkökenttä on suuri, vauhdin tunne hyvä mutta seinät ja objektit venyvät paljon.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan smaster
Pystyykö WRC:ssä pelaamaan championship:iä kaksinpelinä niinkuin CMR2?

Ei pysty, kaksinpelinä voi pelata ainoastaan yksittäisen rallin ja Super Special-kisoja (joita ei ilmeisesti voi pelata yksinpelissä).
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Commando

Empiirisiä kokeita voi tehdä vaikka Quakella, asettamalla FOV:ksi 30 näkökenttä on pieni ja liikkuessa vauhdintunne olematon, FOV 120:lla näkökenttä on suuri, vauhdin tunne hyvä mutta seinät ja objektit venyvät paljon.

Näin on, minusta GT2:ssa (vai 1?) oli 3 eri asentoa tuolle FOV:lle, narrow, normal, wide.. Normaali oli oikeestaan paras, mutta vauhdintuntua ajatellen wide asetus teki kyllä hurjan eron.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan smaster
Pystyykö WRC:ssä pelaamaan championship:iä kaksinpelinä niinkuin CMR2?

Ei tosiaan pysty ja tämä on minusta yksi wrc:n pahimpia puutteita
olisi luullut että olisivat sen alternate moden saaneet tähänkin aikaiseksi kun se oli myös v-rally 2:sessa ja molemmissa cmr:ssä
olisi vaan makeeta vetää parin kolmen tai neljän kaverin kanssa
kisaa oikeen kunnolla eikä millään jaetulla ruudulla joka on ihan
p:stä,varsinkin kun pelin tietokone autot voittaa menen tullen.
ei edes vaikein aste tuonut odotettua muutosta vaan mm:n
voittaa ihan suvereenisti ja kaiken lisäksi ei saa edes mitään
bonus autoja.
jos pelissä olikin jotain hyvää niin on siinä myös PALJON parannettavaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Commando


Puhut asiaa mutta nykyisistä 3d-engineistä mikään ei taida käyttää kameran linssiin perustuvaa projektiota, vaan projektointi perustuu pelkästään syvyysarvoihin, jolloin näkökentästä (FOV) tulee pyramidin muotoinen.

Mukava tietää ;), edes summittain, miten homma lasketaan. Saatanpa joskus tutustua tarkemmin.

Mun alkuperäinen juttu taitais tarvita lisää hipsuja ja maininnan ettei hommaa varsinaisesti tehdä näin, vaikka ilmiö näyttääkin samalta. No ehkä juttu aukee tästäkin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan tij


Ei tosiaan pysty ja tämä on minusta yksi wrc:n pahimpia puutteita
olisi luullut että olisivat sen alternate moden saaneet tähänkin aikaiseksi kun se oli myös v-rally 2:sessa ja molemmissa cmr:ssä
olisi vaan makeeta vetää parin kolmen tai neljän kaverin kanssa
kisaa oikeen kunnolla eikä millään jaetulla ruudulla joka on ihan
p:stä,varsinkin kun pelin tietokone autot voittaa menen tullen.
ei edes vaikein aste tuonut odotettua muutosta vaan mm:n
voittaa ihan suvereenisti ja kaiken lisäksi ei saa edes mitään
bonus autoja.
jos pelissä olikin jotain hyvää niin on siinä myös PALJON parannettavaa.

Ihan kiva ajaa, mutta mielestäni tuo peli ei tuo mitään uutta millään osa-alueella. Vauriomallinnuksesta on puhuttu paljon ja se kusee kybällä, parempi ku olisivat jättäneet kokonaas pois, kun eivät tuon kummempaa saaneet aikaan

Vaikeustaso on aivan liian helppo tosiaan...
Bonusautot olis ollu ihan jees, mutta simulaatiossa niitä ei toki tarvita! No, valitettavasti tämä peli vaan ei ole simulaatio, mielestäni paljon enemmän arcadekaahailu, kuin jopa Colinit!!!

Grafiikka on kyllä kaunista, mutta kyllä vastaavaa on jo nähty, joten se ei säväytä.

Ja ne latausajat, voi perkele, kun pitää odottaaaaaaaaaaa...!!! Mikähän siinä oikeen maksaa, kun ne on niin pitkät, GT3:ssa ovat ihan inhimilliset, vaikka ne saatanan ruudun himmennykset ottaakin kaaliin, kun pitäs saada äkkiä pätkä alotettua alusta!!!

CMR3:a odotelemaan...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan anosar


Aivan. Minulle on aivan sama mikä on pätkä vaikkapa Ruotsissa. Suomalaisena luulin, että ainakin Ouninpohja olisi mukana. Ei kai pelintekijät luule, että wrc ei myy Suomessa, joka on tunnetusi aika vahva maa rallissa.
Jos olisi luullut ettei myy niin miksi siihen on laitettu suomenkielinen kartturi, muttei ruotsinkielistä? Ajattelin vaan että suomessa on n. 5 milj asukasta ja ruotsissa 9 milj -> ruotsissa enemmän pot. asiakkaita.

Eli henk. koht. luulen että tuossa nyt vaan on hirveästi ns. "suomi-tietoutta" takana eikä olla viitsitty jutella ajajien kanssa. Penteleen kartturi muuten, ainut minkä kerkeää ajoissa huutamaan on "maali" - pisti vihaiseks kun äijä saneli korvaan "huomio! hyppyri jatkuu pitkä vasen 50" sen jälkeen kun olin tullut 200 hyppyriin ja lentänyt metsään koska tie käntyi heti hyppyrin jälkeen - mieleen tuli exper-mainos jossa äijät on katollaan ja haluais pullaa...
 
Re: Kuukauden mainos...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan JussiMan
WRC oli muuten kuukauden mainos MTV3:lla.
Repikää siitä.

Miten ihmeessä tuon tasoinen mainos voi voittaa kisan (kilpailun taso on ilmeisesti varsin matala). Eihän WRC:n mainos huono ole, mutta on parempiakin nähty moneen kertaan.

Olisivat vain laittaneet ne mainosrahat pelin kehittämiseen.

Onko kukaan muuten saanut bonusautoja? (jos niitä yleensä edes on)
Tuo tuli vain mieleen, koska pari viikkoa sitten oli Ruutulippu-ohjelmassa juttua WRC:stä, ja siinä näkyi kun joku tyyppi mallinti peliin Mitsun EVO VII:tä, pelissähän on (siis taitaa olla) vain EVO VI-malli. Vai, onko siinä sittenkin lisäautoja?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan paul_a
Jos olisi luullut ettei myy niin miksi siihen on laitettu suomenkielinen kartturi, muttei ruotsinkielistä? Ajattelin vaan että suomessa on n. 5 milj asukasta ja ruotsissa 9 milj -> ruotsissa enemmän pot. asiakkaita.

Ruotsalainen kartturi? Onneksi WRC:n tekijät on sentään sen tajunnut, että eihän kukaan kuuntele saati sitten ymmärrä ruottalaisia nuotteja.:)
Ruotsalaisille menis kaupaks joku käsipallopeli.
 
Re: Re: Kuukauden mainos...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Lastsoul


Miten ihmeessä tuon tasoinen mainos voi voittaa kisan (kilpailun taso on ilmeisesti varsin matala). Eihän WRC:n mainos huono ole, mutta on parempiakin nähty moneen kertaan.

Onko kukaan muuten saanut bonusautoja? (jos niitä yleensä edes on)

Muhun taas toi mainos iski ja kunnolla, aivan loistava.
"Ja hyppää"

Itse olen WRC:ssä alussa, mutta juttujen mukaan pelissä ei ole Bonus autoja.
 
Ylös Bottom