Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wrc 2001

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bandicoot
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
WRC on realistisuudessaan liian tylsä. Jää ostamatta. Pitää jäädä odottamaan WRC2:sta tai Colin McRae rally 3:sta.
 
Vaurionmallinnuksesta

Heti alkuun todettakoon, että oma arvosanani WRC:stä on 9/10. Kyseessä on siis minun ja useita rallipelejä pelanneiden kavereiden mielestä loistava rallisimu. Grafiikat ja ajettavuus ovat kohdallaan, ja muuta minä ainakaan en tarvitse :)

Mielestäni täällä on liikaa kritisoitu WRC:n vaurionmallinnusta. Auto hajoaa, jos sen ajaa puuhun tai kiveen. Tehot häviävät ja ohjaus puoltaa. Kaikki ok. Se että vauriot eivät NÄY niin selkeästi, ei ainakaan minua haittaa. Ajan nokkapeltinäkymästä ja näin ollen en edes kaipaa sen suurempaa vaurionmallinnusta. Jos ajelisin auton takaa, asia saattaisi hieman häiritä.

Kaiken kaikkiaan, WRC on rallipelien ystäville must hankinta. Ajettavaa on paljon ja jotkut EK:t ovat pirullisen vaativia. Siis vaativia, jos haluaa ajaa todella hyviä aikoja. Pelin CPU kuskeista ei kylläkään ole mitään vastusta (toisin kuin esim. CMR2:ssa). Että sellanen mielipide...:)
 
Eihän tuo ihan susi peli ole. Kenkuttaa vaan kun voisi olla NIIN paljon parempikin.. Grafiikka on kyllä aivan ykköstasoa ja engine vallan erinomainen. Maisema on komeaa ja näkyy kauas, mutta ei nyi.

Mutta voivoivoi sitä kartturia.. Pitäisi pistää johonkin kouluun. Ainakin suomenkielinen siis. Argentiinassa jollain pätkällä ajoin kaksi kertaa katolleen (kun en tiennyt minne tie menee) ja kartturi tietenkin puhua paasasi koko episodien ajan ottaen minua kiinni nuoteissa, vaan SILTI noiden jälkeenkin nuottia tuli n. 200 metriä liian myöhään. Kerpele..
 
hmm jos OIKEIN kriittisiä ollaan niin kartanlukijanhan pitää sovittaa nuottinsa ajajan mukaan....;) minua henk. kohtasesti häiritsee se ettei EK:t ole realistisia mikä on olennainen osa rallia mut muuten ihan ok. peli
 
Pelattavuudessa kummastuttaa se, että kun muissa autopeleissä ajetaan "putkessa", tämän pelin tekijät kehuivat, että se putkessa ajaminen loppuu ovat varta vasten tehneet hienon enginen pyörittämään grafiikkaa, mutta kun radalta poikkeaa niin auto teleportautuu takasi radalle.

Mitä hyötyä tehdä pelkän näyttävyyden takia tollainen engine, miksi sitä ei käytetä pelissä kunnolla. Esim. jos Montessa tekisi ajovirheen, niin voisi tippua vuoren rinnettä alas tai muuta vastaava. Virheen korjaamiseksi pelaaja joutuisi ajamaan takasi radalle tai jos auto olisi täysin hajalla niin ralli päättyisi siihen.

Siis hyvin yksinkertaisilla muutoksilla tästä pelistä tulisi todella loistava.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Troublemaker
minua henk. kohtasesti häiritsee se ettei EK:t ole realistisia mikä on olennainen osa rallia mut muuten ihan ok. peli

Heh, kuten jo aiemmin totesin, niin EK:t ovat AITOJA. Ne on kuvattu sateliitilla ja mallinnettu tietokoneella. EK:t ovat aitojen pikataipaleiden alku-, keski- tai loppuosia. Eli ne ovat lyhyempiä. Niihin on tehty myös hieman muutoksia korkeuserojen suhteen (eli mm. hyppyreitä). Uskokaa jo :)
 
Meikäläisen odotukset WRC:stä oli korkealla, mutta nyt yhden "kauden" läpi pelattuani jouduin ehkä hieman pettymään.

Koko mestaruustaiston aikana (70 rataa??) vastaan ei tullut ainoatakaan rataa, josta olisi tullut selvä suosikkini. Kaikki radat olivat jotenkin tasapaksuja ja odottelin kokoajan, että koska se hyvä pätkä tulee... ...ei tullut.

Pelattavuus oli ihan jees, ehkä hieman enemmän luisuja jäin kaipaamaan.

Kenties pelistä on yritetty tehdä liiankin realistinen...

Meikäläisen Kankkustelu päättyy tähän ja vaihdan pelin varmaan THPS3:een tai heitän pelillä nalkuttavaa avovaimoani.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Bandicoot


Heh, kuten jo aiemmin totesin, niin EK:t ovat AITOJA. Ne on kuvattu sateliitilla ja mallinnettu tietokoneella. EK:t ovat aitojen pikataipaleiden alku-, keski- tai loppuosia. Eli ne ovat lyhyempiä. Niihin on tehty myös hieman muutoksia korkeuserojen suhteen (eli mm. hyppyreitä). Uskokaa jo :)

Kahdeksan vuotta olen Jyväskylässä rallia käynyt seuraamassa eikä eteeni ole tullut yhtään vastaavan näköistä pätkää? No, tietysti joku on käynyt viime kesän jälkeen laulattamassa moottorisahaasa ja vienyt kaikki puut omalle takapihalleen. Olisivat pelintekijät ottaneet kuvat viime kesältä. Missä on legendaarinen Ouninpohja?

On muuten pelissä sitten saatanan vahvat lippusiimat. Laittaisivat samanlaiset ensi vuonna pätkien varelle niin ei yleisö venyttelisi niitä.

Kyllähän se auto kulkee. Sain kerättyä vauhtia ainakin 340 ennen kun rytisi.Ei suorat riittänyt.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan anosar
Kahdeksan vuotta olen Jyväskylässä rallia käynyt seuraamassa eikä eteeni ole tullut yhtään vastaavan näköistä pätkää? No, tietysti joku on käynyt viime kesän jälkeen laulattamassa moottorisahaasa ja vienyt kaikki puut omalle takapihalleen. Olisivat pelintekijät ottaneet kuvat viime kesältä. Missä on legendaarinen Ouninpohja?

Siis radat on luotu satelliittitietojen (tien reitti, maaston muodot, sijainnit) ja paikan päällä otettujen kuvien (tekstuurit) avulla. Eli kivet, puut, talot yms eivät ole oikeissa paikoissa. Mutta reitti on aito, 80% tarkuudella (tien leveydessä ja korkeuseroissa eniten virhettä tekijöiden mukaan). Olen kyllä samaa mieltä siitä että suomessa puut ovat liian kaukana radasta, varmaankin huonoa taustatyötä valokuvaajien osalta.


Ja siitä kartanlukijasta, ainakin omien kokemuksien mukaan englanninkielinen kartanlukija ehtii paremmin lukea nuottinsa kuin tuo suomenkielinen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan anosar


Kahdeksan vuotta olen Jyväskylässä rallia käynyt seuraamassa eikä eteeni ole tullut yhtään vastaavan näköistä pätkää? No, tietysti joku on käynyt viime kesän jälkeen laulattamassa moottorisahaasa ja vienyt kaikki puut omalle takapihalleen. Olisivat pelintekijät ottaneet kuvat viime kesältä. Missä on legendaarinen Ouninpohja?

Ouninnpohja on legendaarinen vain suomalaisille... kuinkas monta pätkän nimeä muistat muitten maitten ralleista... yhedn, et yhtäkään??? No kuvittele muistaako muunmaalaiset sitten vaikeita suomalaisia nimiä :D
 
master rally tai jou semmoine...

Niin tuleeko se suomalaisten tekemä rallipeli PS2:selle oliks se nyt joku master rally
 
Re: master rally tai jou semmoine...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan CRAZY
Niin tuleeko se suomalaisten tekemä rallipeli PS2:selle oliks se nyt joku master rally

Rally Trophy, ei ainakaan minulla ole tietoa tuleeko. Max Payne kylläkin tulee PS2:lle Remedyn poijilta
 
Rally Trophysta puheenollen, näyttää ja tuntuu kelpo peliltä. Omistaako kukaan sitä kokoversiota? Vois vähän antaa kommenttia siitä. Itsellä on vaan demokokemuksia.
 
Minulle WRC oli pettymys.

Tunnelmaan pääsee oikein mukavasti kun jokainen maa aloitetaan hienolla videolla ja suomenkielisellä selostukselle. Sitten tunnelma laskeekin alle nollaan, kiitos aivan hirveä musiikkiraidan, jota kuunnellaan aina valikoissa ja uusinnoissa.

Graafisesti peli ei vakuuta, mutta on ihan ok tasoa. Autot ja varsinkin sisällä olevat kuskit kaipaisivat kunnon polygoni boostia ja ruudunpäivityksen hitaus todellakin vie paljon tunnelmaa pois. Kummasti pelistä tuli mieleen aika nopeasti Gran Turismo, seinien kautta voi ottaa huoletta tukea. Ja missä se tärkein, eli pöly? Sitähän pitäisi tulla autonperässä sankka myrsky. Edes vuoristoetapeilla ei tarvitse katsoa toisella silmällä rotkoon, sillä maaliteipit kyllä ratojen varsilla estävät syvyyksien lähemmän tarkistelun. Auto ei vielä edes mene helposti rikki, mutta kun menee, lähes kaikki hajoaa yhtä aikaa. Jos auton todella saa puolihajalle, ohjattavuus muuttuu dramaattisesti, tosin ulkoista vahinkoa on minimaalisesti jos sitäkään. Pyörätkin pysyvät kiltisti autossa kiinni. Ohjattavuus on muutenkin sanalla sanoen helppo. Kaasu pohjassa joka mutkaan, vain neulansilmä kurveissa on syytä hieman jarruttaakin. Espanjan etapeilla hana pohjassa koko etapin läpi vie kaiken todenmukaisuuden tunteen mukavasti pois. Olen nyt näin mestaruuden puolivälin ylittänyt, ja onneksi maat ovat alkaneet vaikeutua aika paljonkin, (Kataloniassa on munaa) mutta miksi näin myöhään? Kartanlukijalla ei ole ainakaan minulle väliä, vaikka suomea taitaakin, mutkat näkee jokatapauksessa.

Mestaruuskisa on sitten aika (pakko)pullaa. Vaistomaisesti valitsin helpoimman tason, joka oli sitten jälkipäin katsottuna paha virhe: vastustajat roikkuvat kilpailujen lopussa jäljessä kymmenen sekuntia. Pakko oli kokeilla vielä normaalia (vaikein taso on aluksi lukittu) joka ei sekään kovasti paranna tilannetta: voittoajat ovat silti tasapaksusti n. viiden sekunnin luokkaa. Etapit ovat todella lyhyitä, niitä piti vissiin olla oikea määrä oikeaan mestaruusralliin verrattuna. Lyhyitä etappia edeltää vielä harvinaisen pitkä latausruutu, vaikka peli on DVD:llä ja pitäisi ladata normaalia CD:tä nopsempaan. Höhlästi jos auton saa peräti paskaksi, se korjaantuu joka etapin jälkeen täyskuntoon. Virittäminen on mahdollista, mutta se on toteutettu niin huonosti, että todellisuudessa vaihtoehtoa ei ole. Asetuksen ovat jo valmiiksi parhailla mahdollisilla, mitä nyt vaihdelaatikon välisuhteet melkein aina liian tiukalla. Vaihtelevat maisemat ovat se ainut syy mikä pistää ajamaan vähän lisää, mutta minusta pelissä ei ole sellaista vetovoimaa, mitä esim. Colin McRae rallyssä oli. CMR:ssä jokainen etappi samassa maassakin tuntui aivan omalta persoonalliselta radaltaan, niitä oli hauska ajaa ja ne olivat pidempiä (ainakin muistikuvani mukaan). WRC:ssä jokainen etappi taas muistuttaa toistaan, jopa erimaiden etapit ja niin paljon, että ainut asia mikä toisten maiden ratoja erottaa on ulkonäkö. Millään radalla ei ole mitään omaperäistä kuten asuinaluetta, työmaata tai vaikkapa isoja kallioita joiden seassa olisi ajettu.

Tekstistäni voisi päätellä, että en pidä WRC:stä ollenkaan. Se ei ole totta, peli on ihan ok tasoa, mutta kaikesta päätellen pelintekijät olivat ensikertalaisia ja hiukan ulapalla asioista. Lyhyet etapit, pitkät lataustauot ja paikoitellen naurettava helppous ovat vain liikaa anteeksi annettavaksi. Kaipa ratin omistava rallifani saa tästä minua enemmän irti, mutta minulla ei varmaan kestä kauan, että peli lähtee kierrätykseen. Lopuksi on sanottava, että vielä voi mielipide muuttua kun kokeilin hieman vaikeampaa tasoa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Fakesonic
Rally Trophysta puheenollen, näyttää ja tuntuu kelpo peliltä. Omistaako kukaan sitä kokoversiota? Vois vähän antaa kommenttia siitä. Itsellä on vaan demokokemuksia.

Ihan OK, mutta itse en innostunut...
Todella liukas varsinkin tehokkailla takavetoisilla, ehkä vähän liikaakin(Omista ratin/polkimet FF) Vauriomalli:Arcade teleporttaus:Kyllä Grafiikka:Loistava Äänet:No joo

8-
 
Joo mä oon PSXGamerin kanssa samaa miältä...paitsi et mä en havainnu ruudunpäivityksessä mitenkään erikoista hitauta...eniten mua ottaa pannuun toi kartturi kun syheröisillä osuuksilla se on pari mutkaa jälessä ja usein käy niin että kun jo on rotkon pohjalla herra kartturi antaa kyseisen mutkan nuotit...mä jäin henkilökohtasesti ikävöimään auton säätämistä ja korjaamista. Voi kuulostaa nörttimäiseltä mutta mä tykkään tommosesta nippelinäpräämisestä...mut kyllä tää mulle kelpaa kunnes ens syksynä tulee CMR 3
 
No niin, nyt on tullut tahkottua urakalla WRC:ta ja on kokonaisarvion aika.

Fiilikset pelistä ovat kokonaisuudessaan hyvät lievän alkupettymyksen jälkeen, johtuen lähinnä vauriomallinnuksen, korjausten ja säätömahdollisuuksien vajavuuksien takia.

Pienen funtsaamisen jälkeen mielestäni noita asioita on karsittu pelattavuuden nimissä. Esim. jos Colinia (1 tai 2) väännettäessä tuli ryssittyä ajolinjoissa tai hajotettua auto perusteellisesti, niin useimmiten tuli peliä jatkettua edellisestä tallennuksesta niin kauan, että kaikki meni nappiin. WRC:ssa pystyy seuraavassa erikoiskokeessa mukavasti jatkamaan pelaamista ja mahdollisesti ottamaan menetettyä aikaa kiinni. Tässä on siis tavoiteltu pelaajamassa, ei säätöjä nyplääviä ja sekunnin murto-osaa viilaavia hardcore-pelaajaa.

Graffa on mainiota, varsinkin replayt helikopterikuvakulmista ovat varsin lähellä tv-kuvaa. Äänipuoli on kunnossa ja ainakin englanniksi molottava kartturi pysyy mutkissa mukana.

Championship normaalilla vaikeusasteella kiristyy loppua kohden ja Britannian rallia sai vääntää tosissaan (ajoura on kapea). Tällä hetkellä pelaan Chamionshipia professional-vaikeusasteella ja jo Argentiinan ralliin saa keskittyä vähän enemmän.

Pelattavuus on kelvollista ja pelaaminen on siis hauskaa (ja tämähän on tärkeintä, eikös?) Hardcore-rallisimulaatiota kaipaaville peli ei tarjoa riittävästi haastetta, tässä olisi parantamisen varaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan teme_l


Ouninnpohja on legendaarinen vain suomalaisille... kuinkas monta pätkän nimeä muistat muitten maitten ralleista... yhedn, et yhtäkään??? No kuvittele muistaako muunmaalaiset sitten vaikeita suomalaisia nimiä :D

Aivan. Minulle on aivan sama mikä on pätkä vaikkapa Ruotsissa. Suomalaisena luulin, että ainakin Ouninpohja olisi mukana. Ei kai pelintekijät luule, että wrc ei myy Suomessa, joka on tunnetusi aika vahva maa rallissa. Jos Suomessa on jokin hyvä legendaarinen pätkä niin tottakai se olisi kannattavaa ottaa mukaan palvellen suomalaisia pelaajia. Samoin myös jos Ruotsissa on jokin legendaarinen pätkä niin olisivat ruottalaiset varmasti siitä oloisia. Samoin englantilaiset...etc. Jos esim lätkäpeliin mallinnetaan vaikkapa suomesta jäähalli niin luulisi sen olevan esim. HartwallArena eikä hikinen Pirkkolan jäähalli. Plääh.. antaa olla jos et ymmärtänyt pointtia.
 
Ylös Bottom