Minulle WRC oli pettymys.
Tunnelmaan pääsee oikein mukavasti kun jokainen maa aloitetaan hienolla videolla ja suomenkielisellä selostukselle. Sitten tunnelma laskeekin alle nollaan, kiitos aivan hirveä musiikkiraidan, jota kuunnellaan aina valikoissa ja uusinnoissa.
Graafisesti peli ei vakuuta, mutta on ihan ok tasoa. Autot ja varsinkin sisällä olevat kuskit kaipaisivat kunnon polygoni boostia ja ruudunpäivityksen hitaus todellakin vie paljon tunnelmaa pois. Kummasti pelistä tuli mieleen aika nopeasti Gran Turismo, seinien kautta voi ottaa huoletta tukea. Ja missä se tärkein, eli pöly? Sitähän pitäisi tulla autonperässä sankka myrsky. Edes vuoristoetapeilla ei tarvitse katsoa toisella silmällä rotkoon, sillä maaliteipit kyllä ratojen varsilla estävät syvyyksien lähemmän tarkistelun. Auto ei vielä edes mene helposti rikki, mutta kun menee, lähes kaikki hajoaa yhtä aikaa. Jos auton todella saa puolihajalle, ohjattavuus muuttuu dramaattisesti, tosin ulkoista vahinkoa on minimaalisesti jos sitäkään. Pyörätkin pysyvät kiltisti autossa kiinni. Ohjattavuus on muutenkin sanalla sanoen helppo. Kaasu pohjassa joka mutkaan, vain neulansilmä kurveissa on syytä hieman jarruttaakin. Espanjan etapeilla hana pohjassa koko etapin läpi vie kaiken todenmukaisuuden tunteen mukavasti pois. Olen nyt näin mestaruuden puolivälin ylittänyt, ja onneksi maat ovat alkaneet vaikeutua aika paljonkin, (Kataloniassa on munaa) mutta miksi näin myöhään? Kartanlukijalla ei ole ainakaan minulle väliä, vaikka suomea taitaakin, mutkat näkee jokatapauksessa.
Mestaruuskisa on sitten aika (pakko)pullaa. Vaistomaisesti valitsin helpoimman tason, joka oli sitten jälkipäin katsottuna paha virhe: vastustajat roikkuvat kilpailujen lopussa jäljessä kymmenen sekuntia. Pakko oli kokeilla vielä normaalia (vaikein taso on aluksi lukittu) joka ei sekään kovasti paranna tilannetta: voittoajat ovat silti tasapaksusti n. viiden sekunnin luokkaa. Etapit ovat todella lyhyitä, niitä piti vissiin olla oikea määrä oikeaan mestaruusralliin verrattuna. Lyhyitä etappia edeltää vielä harvinaisen pitkä latausruutu, vaikka peli on DVD:llä ja pitäisi ladata normaalia CD:tä nopsempaan. Höhlästi jos auton saa peräti paskaksi, se korjaantuu joka etapin jälkeen täyskuntoon. Virittäminen on mahdollista, mutta se on toteutettu niin huonosti, että todellisuudessa vaihtoehtoa ei ole. Asetuksen ovat jo valmiiksi parhailla mahdollisilla, mitä nyt vaihdelaatikon välisuhteet melkein aina liian tiukalla. Vaihtelevat maisemat ovat se ainut syy mikä pistää ajamaan vähän lisää, mutta minusta pelissä ei ole sellaista vetovoimaa, mitä esim. Colin McRae rallyssä oli. CMR:ssä jokainen etappi samassa maassakin tuntui aivan omalta persoonalliselta radaltaan, niitä oli hauska ajaa ja ne olivat pidempiä (ainakin muistikuvani mukaan). WRC:ssä jokainen etappi taas muistuttaa toistaan, jopa erimaiden etapit ja niin paljon, että ainut asia mikä toisten maiden ratoja erottaa on ulkonäkö. Millään radalla ei ole mitään omaperäistä kuten asuinaluetta, työmaata tai vaikkapa isoja kallioita joiden seassa olisi ajettu.
Tekstistäni voisi päätellä, että en pidä WRC:stä ollenkaan. Se ei ole totta, peli on ihan ok tasoa, mutta kaikesta päätellen pelintekijät olivat ensikertalaisia ja hiukan ulapalla asioista. Lyhyet etapit, pitkät lataustauot ja paikoitellen naurettava helppous ovat vain liikaa anteeksi annettavaksi. Kaipa ratin omistava rallifani saa tästä minua enemmän irti, mutta minulla ei varmaan kestä kauan, että peli lähtee kierrätykseen. Lopuksi on sanottava, että vielä voi mielipide muuttua kun kokeilin hieman vaikeampaa tasoa.