Vastaus: Xbox 360:n ohjainvaihtoehdot
Nyt on hieman enemmän pelitunteja alla tuon Onzan kanssa, joten ulskaltanen siitä jotakin kirjoittaa.
Aluksi täytyy mainita erityisen tärkeä seikka:
Onza tuntuu hyvin erilaiselta normipadiin verrattuna.
Totutteluun meni aikansa, mutta nyt peli alkaa jo sujumaan tuon kanssa.
Muotoilu on normipadissa sulavampaa, se tuntuu käsissä ehkä hieman mukavammalta.
Ei Onzakaan huono ole, mutta ohjaimen pohjassa olevat keskisormelle tarkoitetut pokkaukset ovat ehkä hieman liian voimakkaat.
Ohjaimen pinnoitus on puolestaan paljon parempi kuin tavallisessa ohjaimessa, kädet eivät luista eivätkä hikoa ja ohjain tuntuu mukavan pehmeältä.
Liipasimet ovat hyvin erilaiset Onzassa.
Ulkonevat paljon, ja niissä on todella paljon kulmaa.
Pohjaan painaettuina ovat samassa asennossa kuin xboxin padissa.
Silti, toteuttelun jälkeen kyseiset liipasimet ovat huomattavasti paremmat.
Tuntuma on parempi ja niitä on helpompi käsitellä.
Lisäksi koska ohjaimen sisällä oleva mekanisti on erilainen, liikkuu liipasin täysin sulavasti ilman kolinaa tai välystä, jota tavallisessa ohjaimessa on.
Xboxin padin liipasimet tuntuvatkin noihin verrattuna hieman lelumaisilta.
Ohjain on myös akun puutten myötä huomattavan kevyt, eikä patteriluukku ole sormien tiellä.
Plussaa tästä, jollekin toiselle ei välttämättä sovi.
Johon ansiosta ei myöskään tule ongelmia patterien tai akkujen kanssa, joita varsinkin play&charge kitin kanssa itselläni on ollut paljonkin.
johdollistuus ei myöskään haittaa, sillä ohjeimeen menisi joka tapauksessa kuulokkeiden johto.
ja USB:n avulla voin käyttää ohjainta myös PC:llä.
Tatit ovat koko ohjaimen onnistunein ominaisuus.
Jäykkyyssäätö on mahtava ominaisuus.
Lisäksi tateissa ei ole ollenkaan välystä, ja deadzone on myös todella pieni.
Jopa tuossa uudessa hopeassa ohjaimessa on välystä tateissa, eli heiluvat hieman paikallaan.
Käytännössä näin ohjain on paljon tarkempi, oikeastaan liian tarkka, sillä minun piti laskea sensitivyä, jotta osuisin tuolla mihinkään, kun aina tuli tähdättyä liikaa.
Tattien pinoite on myös parempi kuin normaalissa ohjaimessa, se ei edes tarvitse nyppylöitä tai syvennöksiä sormien pitämiseksi tateilla.
Onzan tateissa ei myöskään esiinny hitautta (johonkin suuntaan käännettäessä ohjain antaisikin alle 100% signaalin), jota myöskin esiintyi uudessa ohjaimessa.
Useimmat kilpailulliseti pelaavat ostavat mielellään modatun ohjaimen, jotta se olisi tuolainen ns. no-slow-ohjain.
Onzan tateissa on myös pieni vika.
tattien klikkaus vaatii paljon voimaa, ja se naksahtaa äänekkäästi.
Lisäksi eteenpäin käännettynä klikkaus ei toimi kunnolla, joten juokseminen räiskintäpeleissä hankaloittuu.
Korjasin ongelman mappaamalla vasemman MFB-napin tatin klikkaukseksi, joka toimiikin juoksemiseen paljon tatin klikkaamista paremmin.
ABXY-napit ovat huomattavan paljon paremmat kuin tavallisessa ohjaimessa.
Nopea painallus, hiiren klikkausta muistuttava ääni ja palaute ja pieni liikerata yhdessä oovat voittamaton yhdistelmä.
Noiden jälkeen en haluaisi edes kokeilla tavallisia nappuloita.
Ja ne on ihqusti taustavalaistu!!!11!!!
D-pad onkin sitten ristiriitainen. Toimii yksittäisiin painalluksiin todella hyvin, ei tule painettua vahingossa väärään suuntaan.
Kuitenkin liikerata on hieman liian suuri, jolloin useampiu peräkkäinen painallus hidastuu, vaikeuttaein esim. valikkoselausta tai kirjoittamista.
Nappien muotoilu saisi myös olla enemmän plus-mallinen, koska nyt siirryttäessä yhdeltä suunnalta toiselle nappien reunat tulevat toistensa tielle, jolloin toinnkin saattaa painua pohjaan.
Uusitun ohjaimen kääntyvä d-pad onkin ehkä hieman parempi kaikkee muuhub, paiti yksittäisiin painalluksiin esim. aseiden valinnassa.
Back-ja start-napit on uudelleensijoiteltu ohjaimen alaosaan.
Toimivat sielläkin todella hyvin, joskin jotkin pelit tarvitsevat noita kesken toiminnan, jolloin sijainti ei olekaan enää niin hyvä.
Esim. BC2:ssa spottaus tapahtuu back-napista, joten se löytyy tällä hetkellä oikesta ohjelmoitavasta napista.
Ohjaimen toimintojen selvittämisestä puuttuvatkin enää bumperit ja ohjeimoitavat napit.
Bumperit ovat hyvät, joskin nekin naksuvat äänekkäästi.
Samaten MFB-napit.
Bumpereissa on myös pienet alaspäin kääntyvät pokkaukset ulkoreunoissa, joiden ansiosta niiden painaminen onnistuu etusormen sivulla samalla kun käyttää liipasinta.
Bumperit ovat kahden päällekkäisen napin takia hieman kapeammat, ja päällekkäisten nappien välissä ei ole paljoa tilaa.
Siitä johtuen virhepainalluksia sattuu jonkin verran, joskin tottumisen myötä ovatkin vähentyneet huomattavasti.
Mikrofoniliitäntään sopivat normaalit 2.5mm liittimellä varustetut mikrofonit, mutta valitettavasti osa mikeistä käyttää muovisia palikoita liittimen vieressä, joiden paikat puuttuvat Onzasta.
Ne voi tosin leikata pois.
Itselläni on tosin SteelSeriesin Audiomixer, joka on muotoiltu normaaliohjainta mukailevaksi.
Se ei sopinut ilman muokkausta ohjaimeen.
Tässä pari surkeaa kuvaa lopputuloksesta:
Ihan hyvin sopii muokkausken jälkeen, ja pysyy paikallaankin.
Takuukin hoituu, koska läytyy toinen rikkinäinen (ehjillä kuorilla
)
Ainoa vika on, että kun normaali langaton ohjain aiheutti mielettömän häiriön ääneen, kun latausjohto oli kiinnitetty, niin Onza taas aiheuttaa pientä pärinää ääneen aina, kun ohjain tärisee.
No, sainpahan kaupan päälle "force feedback"-kuulokkeet
Kokonaisuutena Onza on erittäin onnitunut ohjain.
Tottuminen on poistanut alun epäilyt lähse kokonaan, ja lisäpelaaminen luultavatsi vain lisää tyytyväisyyttä ohjustimeen.
Aikaisemmin ajattlin xboxin padin olevan helposti paras padi markkonoilla, joten kyllä Onzan täytyy jotakin oikein tehdä, jotta se saa tämän mielipiteen muuttumaan.
Muutamista pikkuvioista huolimatta pelaan mieluummin Onzalla kuin xboxin padilla, mukaanlukien parannettu versio.
Jos jossain vaiheessa tulee vielä parannettu versio Onzasta, on sitä vastaan todella vaikea kilpailla.
Laitan vielä jossain vaiheessa toisen viestin, jossa hiamn tuosta hopeasta ohjaimesta.
Siitä kiinnostuneet kun eivät luultavasti llukisi sitä Onza-tekstiseinän perältä.