Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Crystal ja Sunonin tuuletin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lord_diablo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

lord_diablo

New Member
Xbox Crystalia on tähän mennessä tehty ainakin kahdella eri tuulettimella, joista toinen on Sunon. Ongelmani on juuri tuo kyseinen tuuletin, joka pitää mekkalaa vähintäänkin riittävästi. Edellinen Xbox Crystalini (jolla oli ongelmia levyjen kanssa) oli huomattavasti hiljaisempi, tosin se oli varustettu eri tuulettimella. Ilmeisesti ongelma on kotelon ja tuulettimen resonointi, ainakin mikäli yleiseen mielipiteeseen muilla keskustelualueilla on luottamista.

Miten asian kanssa tulisi menetellä, eli onko kyseessä kaikkia Sunonin tuulettimella varustettuja Xbox Crystaleita koskeva ongelma ja mikä on Microsoftin kanta asiaan? Ainakin osa Sunonin tuulettimista aiheuttaa tällaista ongelmaa, joten onko kukaan jo ehtinyt kysyä Microsoftin kantaa asiasta? Ei huvittaisi soitella englanninkieliseen tukipuhelimeen (ruotsi on toki vaihtoehtona), mikäli asiaan ei voi vaikuttaa. Eniten tilanteessa suututtaa se, että muutamien eurojen lisäpanostuksella laitteeseen olisi saatu tehokkaampi ja huomattavasti hiljaisempi tuuletin. Tuskin Xbox Crystaleita niin montaa olisi ollut, että kyseinen laitteen käyttöarvoa nostava sijoitus olisi paljoakaan Xboxien kokonaiskuluissa näkynyt.

PS. Jo ennen Crystal-versiota itselläni on ollut ongelmia Xboxin kanssa. Tavallisen version kaksi ensimmäistä laitetta jouduttiin myös vaihtamaan, eli nyt on kokonaisuudessaan menossa viides laite (joista kaksi siis on nyt käytössä).

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan lord_diablo
Xbox Crystalia on tähän mennessä tehty ainakin kahdella eri tuulettimella, joista toinen on Sunon. Ongelmani on juuri tuo kyseinen tuuletin, joka pitää mekkalaa vähintäänkin riittävästi.
Onhan niitä sitten muitakin. Ostin nimittäin Crystal-räkspoksin noin kuukausi sitten ja kone pitää todella infernaalista möykkää. Päättelin kyseessä olevan juuri nimenomaan tuulettimen. Ei ilmeisesti ole poksitehtaalla ajateltu yhtään kun on tuommoinen fööni asennettu koneeseen. Naurettavaa, että tuollaisessa "teknounelmassa" on ääni kuin traktorissa. Ja minä kun luulin, että Cube on äänekäs...

Mistä ko. tuulettimen mallin näkee? Voiko sen vaihtaa/vaihdattaa? Miksei? :)

Hitto, mä vaihdoin justiinsa normi boxin koska se piti aivan sietämätöntä möykkää. En ollut edes kuullut tosta tuuletin jutusta, mutta toi oman ex-boxin ääni oli tosiaan niinkuin siellä olisi joku ruvennut resonoimaan todella pahasti, liekö ollut sama vika? BTW: lord diablo, jos en nyt väärin laskenut taitaa mullakin olla neljäs loota menossa. On ollut naarmuttavia levyasemia, yks samsungin asema ei suostunut enää aukeamaan 3kk käytön jälkeen jne. jne. Mukava (kait se jotenkin helpottaa) tietää että en ole ainoa jolla on ollut vaikeuksia billboxin kanssa:D

Tainnut käydä meikäläisellä tuuri sitten... ainakin oma crystal on hiljaisempi kuin entinen (joka tosin oli mallia keppi&kivi)

Niin, vielä siitä möykästä; onko kukaan koskaan koittanut vaihtaa takuuaikana boksia ihan siitä syystä, että boksi tuulettimesta johtuen pitää kovaa ääntä?

Mietin tässä vain vaihtoehtoja äänen hiljentämiseksi. Yksi on koittaa vaihtaa laitetta, toinen se, että avaan boksin ja vaihdan tuulettimen itse hiljaisempaan tai sitten kiinnitän sen paremmin niin että resonointi vähenee. Takuu tosin loppuu siihen mutta jotain kyllä teen, tuota en jaksa kuunnella.

Ajatuksia?

Niinkun tossa ylempänä olevassa viestissä kirjoitin, mä vaihdoin boxin ton sietämättömän elämöinnin takia. erityisesti vaimo ei tykänny yhtään kun meni nukkumaan ja mä jäin vielä pelaamaan. Siis se ääni oli todella ikävä. Kokeile ihmeessä vaihtaa. Omani vein Anttilaan, eikä mennyt kuin muistaakseni neljä päivää kun soittivat että uuden voi tulla hekemaan.

Crystal boxi tuli kotiin ja hiljaisuus loppui. Helvetillinen hurina, joka täytyy kompensoida vääntämällä volyymit kaakkoon...Prkl.

mitä kaverin crystalia modattiin ja vaihdettiin se ultimate Seagate veke sieltä niin meteli pieneni aika huolella.

Itse lähetin noin kuukausi sitten Xbox Crystalini huoltoon juuri tuon tuulettimen takia. Noin viikon päästä ilmoittivat kaupasta, että voin hakea laitteen takaisin (olivat vaihtaneet koko laitteen, jo kuudes Xbox menossa). Koska uudessakin laitteessa oli Sunonin tuuletin, päätin itse ryhtyä toimiin laitteen hiljentämiseksi vaihtamalla laitteen tuulettimen.

Tuulettimeksi valitsin Papstin 12 desibelin 80 millisen puhaltimen. Koska Xboxin alkuperäinen tuuletin on kooltaan 72 millinen, niin ymmärrettävästihän tuo sorvauspuuhaksi meni. Jollain Internet-sivustolla oli Xboxiin asennettu 80 millinen tuuletin ja sen ohjeita noudattaen tuuletin muuten meni Xboxin sisään, lukuun ottamatta liiallista paksuutta (kiintolevyn ja dvd-aseman levykelkka jäivät tielle). Tämänkin pystyi tosin ratkaisemaan sahaamalla muovisia levykelkkoja hieman pienemmiksi ja lopputuloksena tuuletin mahtuu sangen helposti laitteen sisälle.

Kyllähän laite on nyt huomattavasti hiljaisempi kuin aiemmin, mutta kiintolevyn pitämä ääni kuuluu harmittavan selkeästi pelejä pelatessa. Siihen ei kuitenkaan ole ainakaan vielä tarkoitus koskea, koska en käytä Xboxiani dvd-elokuvien katseluun, jossa äänekkyys haittaisi mahdollisesti enemmän kuin pelatessa. Joka tapauksessa tuulettimen vaihdolla pystyy hiljentämään Xboxiaan sangen paljon, mikäli takuuasiat eivät hirvitä.

Ylös Bottom